Paniikkihäiriö/sosiaalifobia??

Mikä mulla on?
Mulla tulee tosi usein tälläisiä oireita kuten; kädet vapisee, sydän tykyttää tuhatta ja sataa, huimaa, tuntuu etten saa sanaa suusta, tulee olo että on pakko päästä pois ja heti... välttelen näiden oireiden takia myös kaikennäköisiä sosialisia tilanteita ihan arjessakin.
En uskalla edes soittaa terveyskeskukseen kun tälläinen "kohtaus" iskee heti kun numeron olen saanut näppäiltyä ja olisin soittamassa. Ei vissiin ole ihan tervettä. Miten saisin itseni lääkärin vastaanotolle? Saako tähän mitään lääkkeitä lieventämään oireita?
1304
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

...olis selvittää se taustasyy mistä tuollainen reaktio sai muinoin sulla alkunsa. Sen sä voit selvittää ihan itse.

Mulla on kokemus vastaavanlaisista ahistuksista sen jälkeen kun säikähdin eräässä tilanteessa.
Käsittelin myöhemmin sen tilanteen synnyn ja ymmärsin, että mulla jäi ikään kuin "pelko päälle" siitä kokemuksesta ja se ponkaisi esiin sitten aina kun tuli vähänkään samanlainen tilanne eteen.
Mä sisuunnuin, että en mä nyt tällasenakaan vauhkona halua saatana elää.
Päätin alkaa auttaa itse itseäni.
En siis menny lekuriin enkä hankkinut itselleni diagnoosia, rupesin vaan rauhoittelemaan itseäni kun pelko yritti iskeä, kiinnitin huomioni tietoisesti ihan muualle kuin itseeni, ajattelin jotain rauhoittavaa ja rentouduin kaikenlaisen panikoimisen sijaan.
Oireet alkoi lievittyä heti ja häipyivät lopulta kokonaan.

Mielellä, siis sillä mitä sä itsellesi hoet, on suuri vaikutus myös sun olotilaasi.
Joten silloin kun pelottaa, ahistaa ja sydän takoo, olis tärkeetä kääntää ne ajatuksensa rauhoittamaan itseä eikä lisäämään ahistusta. Heti kun koet kykeneväsi itse rauhoittamaan oman tilasi, tulee sun itseluottamus takaisin eikä vastaavanlaista hallitsemattomalta tuntuvaa pelkotilaa enää tule. Siltä on siivet katkaistu. :)

Kyllä sä lääkkeetkin tollaseen saat ja sitten sä olet niiden lääkkeiden armoilla. Itse en halunnut sitä. En halunnut joku päivä säikähtää, että hitto mun lääkkeet unohtu kotiin! ja olla sitten muka tyhjän päällä uutta ahistuskohtausta pelkäämässä. Ei sellanen ole mitään elämää. Ennemmin mä halusin itse hallita omia tuntemuksianikin ja oppia tuntemaan omat reaktioni, oman mieleni voiman, kuin luovuttaa senkin vallan lääkkeille.
Sulla on nyt sama tilanne ja mahdollisuus valita itse se tie jota alat kulkemaan.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


ahdistunut23v. kirjoitti:

Mikä mulla on?
Mulla tulee tosi usein tälläisiä oireita kuten; kädet vapisee, sydän tykyttää tuhatta ja sataa, huimaa, tuntuu etten saa sanaa suusta, tulee olo että on pakko päästä pois ja heti... välttelen näiden oireiden takia myös kaikennäköisiä sosialisia tilanteita ihan arjessakin.
En uskalla edes soittaa terveyskeskukseen kun tälläinen "kohtaus" iskee heti kun numeron olen saanut näppäiltyä ja olisin soittamassa. Ei vissiin ole ihan tervettä. Miten saisin itseni lääkärin vastaanotolle? Saako tähän mitään lääkkeitä lieventämään oireita?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu