Stressivatsako, aiheuttaa masentuneisuutta/ahdistusta???

vatsavaiva

Vaikea itsestäni tietää mikä on oire, mikä on aiheuttaja. Eli ongelmani johon haluaisin korjausta on ajoittain ilmenevä masentuneisuus ja ahdistuneisuus. Tälläinen tunne tila valtaa minut n,2-3 viikon välein. Eli olen usein pari viikkoa kohtuu virkeä ja sitten noin viikon verran todella vetämätön.

Aika paljon olen yrittänyt hakea vaivoihini apuja. Olen käynyt psykiatreilla, psykologeilla yms. Koitin mm. mielialaa tasaavaa masennuslääkitystä, ilman hyötyä. Nyt en ole ollut aikoihin missään hoitosuhteissa.

Ehkä n. puolen vuoden ajan olen käyttänyt vitamiini kuuria. Eli D-vitamiinia ja B-vitamiineja. Tunnen niistä saavani apua. Eli keskimäärin mieliala ja toimeliaisuus ovat lisääntyneet.

Ongelma on, että vieläkin tulee niitä viikkoja joissa todella on kestämistä. Eli olen alakuloinen ja ahdistunut.

Yritän ymmärtää kehoani. Olen päätynyt päätelmissäni siihen, että voisiko näitä alamäkiä selittää stressin aiheuttamilla vatsavaivoilla, joista aiheutuu ravinteiden imeytymisongelmia? Minulla liittyy aina tuohon alamäkeen stressi, vatsavaivat(löysä uloste/ummetus), selän/hartioiden jumiutuminen, pienehköt lihaskivut, väsymys (joka tuntuu jotenkin epänormaalilta, ei sellaiselta normaalin levon puutten aiheuttamalta)

Olen aika kova työstressaaja ja myös sosiaaliset tilanteet tuntuvat toisinaan hieman ahdistavilta. Muutenkin kärsin jonkin verran yksinäisyydestä. Välillä kerään itselleni liikaa tehtäviä. Eli stressiä synnyttäviä asioita elämästäni löytyy.

Voisiko näitä vaivoja korjata vaikuttamalla vatsantoiminitaan? Maitohappobakteereja testasin, mutta en kokenut saavani apua niistä. Sen olen huomannut, että aina kun alkaa se "ylämäki", niin suolisto alkaa toimimaan. Tavallaan se tyhjentyy muutamalla ulostuskerralla, ihan kuin siihen saakka ulostetta olisi kerääntynyt varastoon.

Auttakaa miestä mäessä. Kertokaa jos koette samansuuntaisia ongelmia tai tiedätte mitä kannattaisi kokeilla.

12

901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuplatTuli

Mulla on muuten täsmälleen sama havainto tuosta vatsa asiasta. Et kai sä vaan juo teetä / kahvia tms? Koska tiedän sen aiheuttavan vatsa, uni ja stressi ongelmia ja sen kun yhistää tähän kokonaisuuteen. Niin on melkoista itsensä jalkaanampumista.

Kiva (tai huono juttu) lukea että jollain muulla on täsmälleen samat näkemykset asiasta. Mä piristyin selvästi kun oli kahviton kausi ja safkana esim kaalilaatikkoa mivitotalia. Sopivan täyttävää tavaraa, eikä liikaa sokeria.

• kohtalotoveri

Mä veikkaan, että sulla on orastava kaksisuuntainen mielialahäiriö (tai sitten vaan masennus) ja ärtyneen suolen oireyhtymä. Olen melko varma, että sulla on tuo kausaliteetti eli syy-seuraussuhteet väärin päin, siis vatsa ärtyy mielialan laskemisen takia eikä toisinpäin. Olin nimittäin itsekin samassa tilanteessa vuosi sitten (tai no en ole varma tuosta kaksisuuntaisesta, mutta masentunut ainakin olen). Pahimpina hetkinä masennus oli lähes psykoottisella tasolla, jolloin itsekin epäilin vatsan aiheuttavan huonon oloni. Lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja sai ylipuhuttua minut psykoterapiaan ja aloittamaan masennuslääkityksen. Kuukauden päästä, kun lääke alkoi vaikuttaa, vatsan ja psykoottinen oireilu hävisi ja masennuskin lievitti.

Olen melko varma, että sullakin on ärtynyt suoli, sillä ulosteiden laadun muuttuminen mielialan kanssa viittaa vahvasti ärtyneen suolen oireyhtymään. Itselläni kesti kauan hyväksyä, että mulla on vaan ärtynyt suoli. En halunnut "ärtyneen" diagnoosia, koska luulin, että siihen ei ole olemassa hoitokeinoa. Mutta kappas vaan, masennuslääkkeet hävitti oireilun lähes kokonaan pois.

Miksi vatsa sitten reagoi mielialan vaihteluihin? Siksi, koska vatsan autonominen hermosto on vahvasti synkronoitunut (tai linkittynyt, en nyt keksi tähän kuvaavaa sanaa) keskushermostomme kanssa, ja etenkin ihmisillä, joilla on ärtynyt suoli, tämä autonominen hermosto on nykytiedon mukaan yliherkkä, jolloin se reagoi vahvasti mielialan vaihteluihin aiheuttaen mielialan mukaan vaihtelevat oireet. Vatsan oireilu ja siitä aiheutuvat ongelmat mm. sosiaalisissa tilanteissa taas ruokkivat masennuksen kehittymistä, jolloin noidankehä on syntynyt. Masennuslääkitys vaikuttaa tällöin vatsan toimintaan sekä suoraan (vatsan hermoihin), että välillisesti keskushermoston kautta, rauhoittaen ja parantaen sen toimintaa masentuneilla ihmisillä.

Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön taas viittaa se, että masennuslääkitys ei toiminut sinulla. Se on yksi merkki kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, mutta mikään ehdoton tae se ei tietenkään ole.

Ymmärrän kyllä, että etenkin psykoterapiaan hakeutuminen voi olla hankalaa juuri tuon masennuksen takia, se kun aiheuttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Jos psykoterapiaan hakeutuminen herätti sinussa sellaisia ajatuksia kuten "ei musta ehkä ole siihen, en jotenkin tykkää olla/joutua sellaiseen tilanteeseen" tai "emmänyt tiedä, se on jotenkin vastenmielistä" niin juuri silloin sinun kannattaisi hakea apua.

• Puh-Huijaa
        kohtalotoveri kirjoitti:

Mä veikkaan, että sulla on orastava kaksisuuntainen mielialahäiriö (tai sitten vaan masennus) ja ärtyneen suolen oireyhtymä. Olen melko varma, että sulla on tuo kausaliteetti eli syy-seuraussuhteet väärin päin, siis vatsa ärtyy mielialan laskemisen takia eikä toisinpäin. Olin nimittäin itsekin samassa tilanteessa vuosi sitten (tai no en ole varma tuosta kaksisuuntaisesta, mutta masentunut ainakin olen). Pahimpina hetkinä masennus oli lähes psykoottisella tasolla, jolloin itsekin epäilin vatsan aiheuttavan huonon oloni. Lääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja sai ylipuhuttua minut psykoterapiaan ja aloittamaan masennuslääkityksen. Kuukauden päästä, kun lääke alkoi vaikuttaa, vatsan ja psykoottinen oireilu hävisi ja masennuskin lievitti.

Olen melko varma, että sullakin on ärtynyt suoli, sillä ulosteiden laadun muuttuminen mielialan kanssa viittaa vahvasti ärtyneen suolen oireyhtymään. Itselläni kesti kauan hyväksyä, että mulla on vaan ärtynyt suoli. En halunnut "ärtyneen" diagnoosia, koska luulin, että siihen ei ole olemassa hoitokeinoa. Mutta kappas vaan, masennuslääkkeet hävitti oireilun lähes kokonaan pois.

Miksi vatsa sitten reagoi mielialan vaihteluihin? Siksi, koska vatsan autonominen hermosto on vahvasti synkronoitunut (tai linkittynyt, en nyt keksi tähän kuvaavaa sanaa) keskushermostomme kanssa, ja etenkin ihmisillä, joilla on ärtynyt suoli, tämä autonominen hermosto on nykytiedon mukaan yliherkkä, jolloin se reagoi vahvasti mielialan vaihteluihin aiheuttaen mielialan mukaan vaihtelevat oireet. Vatsan oireilu ja siitä aiheutuvat ongelmat mm. sosiaalisissa tilanteissa taas ruokkivat masennuksen kehittymistä, jolloin noidankehä on syntynyt. Masennuslääkitys vaikuttaa tällöin vatsan toimintaan sekä suoraan (vatsan hermoihin), että välillisesti keskushermoston kautta, rauhoittaen ja parantaen sen toimintaa masentuneilla ihmisillä.

Kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön taas viittaa se, että masennuslääkitys ei toiminut sinulla. Se on yksi merkki kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, mutta mikään ehdoton tae se ei tietenkään ole.

Ymmärrän kyllä, että etenkin psykoterapiaan hakeutuminen voi olla hankalaa juuri tuon masennuksen takia, se kun aiheuttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Jos psykoterapiaan hakeutuminen herätti sinussa sellaisia ajatuksia kuten "ei musta ehkä ole siihen, en jotenkin tykkää olla/joutua sellaiseen tilanteeseen" tai "emmänyt tiedä, se on jotenkin vastenmielistä" niin juuri silloin sinun kannattaisi hakea apua.

"emmänyt tiedä, se on jotenkin vastenmielistä"

Sait mut nauramaan, mitenköhän sä mahdoit arvata mitä ajattelen asiasta.

• kohtalotoveri
        Puh-Huijaa kirjoitti:

"emmänyt tiedä, se on jotenkin vastenmielistä"

Sait mut nauramaan, mitenköhän sä mahdoit arvata mitä ajattelen asiasta.

Doh, mulla on asiasta omakohtaisia kokemuksia. Samanlaiset fiilikset oli mullakin aiemmin, vuosi meni lääkärin ehdotuksesta, ennen kuin menin sinne psykoterapiaan. Ensimmäinen käynti oli vaikein, sen jälkeen helpottaa.

• vatsavaiva

Hieman mustalla huumorilla höystettynä, on mukava kuulla, että toisiakin.

Kyllähän kahvia menee. Keskimäärin varmaan n. 3 kuppia päivässä. Ei mitään hervottomia mukeja. Tarkoitus vähentää jättämällä juomatta päivän toisella kahvitauolla.

Aloin vaan pitkästä aikaa miettiä syömistäni. Sehän on luiskahtanut kyllä aika yksipuoliselle asteelle. Kasvisten osuus todella mitätön. Kuitujakin sais olla enemmän. Nyt muutinkin ruokarytmini siten, että syön päivän toisen aterian kasviksina yms. ja lisään päiväruokailuun kasviksia mukaan.

Jotenkin uskoisin, että ruokavalion tarkastaminen auttaa. Niin vahva usko, että henkinen ja fyysinen puoli menee käsikädessä. Kun kroppa saa tarvitsemiaan, myös mieli tykkää

• vatsavaiva
        kohtalotoveri kirjoitti:

Niin kuin aiemmin kerroin olen hakenut apua useilta psykologeilta, psykiatreilta. Valitin masentuneisuuttani. Yhdessä vaiheessa oli ajatus kaksisuuntaisesta mielealahäiriöstä yhden psykiatrin kanssa, joka sitten kääntyi toisella psykiatrilla mielialan aaltoiluhäiriöksi. Hänen mukaansa ei voi millään olla kaksisuuntainen, jota itse tarjosin. Se oli viimeinen tulkinta reilu vuosi sitten. Viimeksi olen käynyt psykologilla loppu kesästä, johon hoidot loppuivat. Eli siis mieltäni olen valittanut en koskaan vatsaani.

Sitä suunniteltiin kohdallani, että voisin mennä psykoteripiaan, siis oma aloite ja yksi psykologi oli myötämielinen ajatukseen. Tykkään kyllä keskustella paljonkin "syntyjä syviä", mutta koin etten loppu kädessä saa hyötyä keskustelusta, vaikka toisaalta olisi ollut mukavaakin sukeltaa omaan minuuten syvälle. usein kyllä tuntuu, että osaan kaivautua mieleni perukoille paremmin yksin kuin psykologien kanssa.

Käytin tosiaan loppu kesään asti mielialaa tasaavaa ja nostavaa lääkitystä. En vaan saanut niistä mitään apua. Suurin apu tosiaan vitamiini "lääkityksestä". Kokonaisuutena parasta aikaani olenkin elänyt nyt, ilman mielenhoitohenkilöstön apuja.

Olen miettinyt paljon tuota, että kumpi on ensin muna vai kana...Eli psyykkiset vai fyysiset oireet. En vieläkään tiedä. Trakoitus ainakin koittaa parantaa ruokavalio vatsaystävälliseksi ja katsoa auttaako. Nyt kun aloin katsomaan objektiivisesti omaa ravintoani, niin se on aika yksipuolista. Myönnän täysin, että usein tuntuu mielenlaskun olevan ainoa luonnollinen reaktio nykyajan elämänmenoon.

• BeenThereDoneThat
        kohtalotoveri kirjoitti:

Doh, mulla on asiasta omakohtaisia kokemuksia. Samanlaiset fiilikset oli mullakin aiemmin, vuosi meni lääkärin ehdotuksesta, ennen kuin menin sinne psykoterapiaan. Ensimmäinen käynti oli vaikein, sen jälkeen helpottaa.

Laitan aina kalenteriin, että mikäli asiat ei ole kunnossa, niin varaa lääkäri 2 viikon kuluttua. Ja taas kun tuo kohta tulee, niin totean että fiilis on vieläkin paska. Kaikki vituttaa, masentaa, ei huvita, ei pysty keskittymään, eikä nukuta. Mutta sitten kun aika koittaa, niin siirrän taas 2vko - kuukauden eteenpäin.

• Kofeinisti
        vatsavaiva kirjoitti:

Hieman mustalla huumorilla höystettynä, on mukava kuulla, että toisiakin.

Kyllähän kahvia menee. Keskimäärin varmaan n. 3 kuppia päivässä. Ei mitään hervottomia mukeja. Tarkoitus vähentää jättämällä juomatta päivän toisella kahvitauolla.

Aloin vaan pitkästä aikaa miettiä syömistäni. Sehän on luiskahtanut kyllä aika yksipuoliselle asteelle. Kasvisten osuus todella mitätön. Kuitujakin sais olla enemmän. Nyt muutinkin ruokarytmini siten, että syön päivän toisen aterian kasviksina yms. ja lisään päiväruokailuun kasviksia mukaan.

Jotenkin uskoisin, että ruokavalion tarkastaminen auttaa. Niin vahva usko, että henkinen ja fyysinen puoli menee käsikädessä. Kun kroppa saa tarvitsemiaan, myös mieli tykkää

En tiedä mistä toi mulla tulee, mutta jos vedän 3 kuppia (2 desiä/kuppi) kahvia ja sitten on vähänkin stressiä. Niin vaikka joisin noi kahvit aamupäivällä, niin on ihan satavarmaa että seuraavana yönä en nuku yhtään. Pyörin vaan nonstoppina sängyssä ja ajatukset rullaa ylikierroksilla.

Kahvi on kyllä vaarallinen keskushermostoon vaikuttava huume, mutta sitä ei tahdota mediassa myöntää millaisesta mömmöstä on kyse.

• NappiSuuhun
        vatsavaiva kirjoitti:

Niin kuin aiemmin kerroin olen hakenut apua useilta psykologeilta, psykiatreilta. Valitin masentuneisuuttani. Yhdessä vaiheessa oli ajatus kaksisuuntaisesta mielealahäiriöstä yhden psykiatrin kanssa, joka sitten kääntyi toisella psykiatrilla mielialan aaltoiluhäiriöksi. Hänen mukaansa ei voi millään olla kaksisuuntainen, jota itse tarjosin. Se oli viimeinen tulkinta reilu vuosi sitten. Viimeksi olen käynyt psykologilla loppu kesästä, johon hoidot loppuivat. Eli siis mieltäni olen valittanut en koskaan vatsaani.

Sitä suunniteltiin kohdallani, että voisin mennä psykoteripiaan, siis oma aloite ja yksi psykologi oli myötämielinen ajatukseen. Tykkään kyllä keskustella paljonkin "syntyjä syviä", mutta koin etten loppu kädessä saa hyötyä keskustelusta, vaikka toisaalta olisi ollut mukavaakin sukeltaa omaan minuuten syvälle. usein kyllä tuntuu, että osaan kaivautua mieleni perukoille paremmin yksin kuin psykologien kanssa.

Käytin tosiaan loppu kesään asti mielialaa tasaavaa ja nostavaa lääkitystä. En vaan saanut niistä mitään apua. Suurin apu tosiaan vitamiini "lääkityksestä". Kokonaisuutena parasta aikaani olenkin elänyt nyt, ilman mielenhoitohenkilöstön apuja.

Olen miettinyt paljon tuota, että kumpi on ensin muna vai kana...Eli psyykkiset vai fyysiset oireet. En vieläkään tiedä. Trakoitus ainakin koittaa parantaa ruokavalio vatsaystävälliseksi ja katsoa auttaako. Nyt kun aloin katsomaan objektiivisesti omaa ravintoani, niin se on aika yksipuolista. Myönnän täysin, että usein tuntuu mielenlaskun olevan ainoa luonnollinen reaktio nykyajan elämänmenoon.

Käytätkö tuoreita marjoja, vihanneksia vai vedätkö jotain multitabsia. Valaiseppas meikäläistä tässä asiassa.

• vatsavaiva
        NappiSuuhun kirjoitti:

Käytätkö tuoreita marjoja, vihanneksia vai vedätkö jotain multitabsia. Valaiseppas meikäläistä tässä asiassa.

b ja d-vitamiinia purkista. Kumpiakin reilusti yli suositusten. Auttaa ainakin minua. Helppo ja halpa kokeilla omallakin kohdalla.

• Pirkko Muaseuvvulta

Kokkeileppa Rentoutumisharjoittelua..esim netissä olevaa www.mielenlataus.fi.
      Minulle on aattanut, viikon jäläkeen kun en ollunna sressaantunut, kaikki toiminnat
      on ihan hyvin..ja elämäkkiin tuntuu paljon paremmalta.

Tv Pirkko Muaseuvvulta.

• RyöväyksenRyöväys

Jahas jahas, taas myydään roskaa masentuneille. Ei mitään moraalia. Varastavat varmaan tajuttomalta kultapaikatkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      30
      6160
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      19
      3244
    3. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1380
    4. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      18
      1335
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      23
      1216
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      164
      1183
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      130
      1031
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      44
      1018
    9. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      916
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      145