Selkärangareuman oireita ranteissa?

Slökee

Moro!

Selässäni ollut oireta jo n.3 vuotta ja reumalääkärillä käyn säännöllisesti. Kuitenkaan vielä ei diagnoosia sillä magneettikuvissa ei mitään löydöksiä. HLA-B27 pos, suvussani on reumatapauksia (mm. isälläni), selkä aamuisin jäykkänä ja oireden perusteella en muuta epäile. Kipukeskittymä on lähinnä ollut vain ala/keski selässä ja joskus oikeassa lonkassa. N. 5 kuukautta sitten alkoivat rannekivut, joiden syytä lääkäri ja minä epäilimme liikarasituksesta, sillä harrastan rumpujensoittoa. Kuitenkaan kivut eivät häviä vaikka soitosta on taukoa, päinvastoin. Ihan sama mitä melkein ranteilla tekee, ei tunnu hyvältä.
Olenkin alkanut miettimään sen liittymistä reumaan. Onko kellään kokemuksia? Paljon olen ihmisten kertomuksia lukenut enkä hirveästi ole löytänyt tietoa. Reumalääkärin sanoma "ne voivat liittyä rasitukseen, tai sitten reumaan tai molempiin tai ei kumpaakaan" ei minua oikein lohduta.

8

2070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nymasu

Itselläni srr ja nyt viimeisen puolen vuoden aikana särkenyt myös ranteet, olkapää ja polvi. Reumalääkärini sanoi, että selän lisäksi tulehduksia voi tulla myös muihin niveliin ja nivelliitoksiin.
      Minulla alkoi myös kivut ristiselästä ja lonkista, mutta nyt kivut levinneet jo koko selkään, myös kylkiluihin. Mutta siis tokihan rannekivut voivat johtua monesta muustakin asiasta, itse oletan johtuvan reumastani, koska minulla ei ole koskaan ennen särkenyt ranteita, enkä ole niitä myöskään millään lailla rasittanut.
      Liikkuminen vähentää reumakipuja, paikallaan olo nimenomaan pahentaa kipuja.

• Millaista se muiden nivelien kipu on? Onko se aina sitten vain että liikkuminen auttaa, sillä selässäni näin totta kai on minulla, mutta ranteissa juuri päin vastoin että mielellään olisi vain paikoillaan eikä rasittaisi yhtään (syöminen,tietokoneella olo, ajaminen...). Näiden lisäksi minulla ei ole ollut kuin harvoin lonkassa oireita jossa liikkuminen auttaa. Isäni kun aikoinaan taisteli tuosta diagnoosista reumalääkärin kanssa, niin diagnoosi jäi kiinni mm. siitä kun lonkassa ei ollut mitään oireita...

• SRRko?

Itselläni on ollut reaktiivinen artriitti joskus nuoruudessa. Tällöin oireili polvi ja jotain ongelmaa ollut myös leukanivelessä. Nyt syksyllä tuli lonkkiin ja polviin yhtäaikaisesti ja lääkäri totesi sen jotenkin ilmeisesti krooniseksi muodoksi ja määräsi kunnon reumalääkkeet ensimmäisen kerran. Suvussa on selkärankareumaa ja ilmeisesti tämä omani voi sellaiseksi muuttua. Olen positiivinen HLA-B27.

Pitkällä sairaslomalla oli aikaa sulatella juuri saatua reumadiagnoosia, sekä miettiä elämää. Totesin, että kehossani oleva kaikenlainen rasitusherkkyys on suoraan yhteydessä reumaan. Kaikki pikkukrempat mitä ei välttämättä normaalissa elämässä paljoa noteeraa ovat kaikki kuitenkin linkissä tähän. Myös aiemmin hieman hämäräksi jäänyt leukaepisodi, liittyy kuvioon.

Esimerkki asiasta: puuhailen koneella paljon ja töissä onkin vähiten rasittava rullahiiri käytössä. Aiemmin (ennen rullahiirtä) oikean käteni etusormi rasittui paljon, jopa niin että se oli välillä hieman turvoksissa. Ohitin asian olankohautuksella, vaikkakin sormi ei tähän päivään mennessä ole vielä "normaaliksi" muuttunut. Rasitus on vähentynyt paljon ja välissä on ollut pitkiäkin aikoja ilman sen kummempaa rasitusta. Turvotus on kyllä laskenut, mutta olotila ei ole enää sama.

Itse olet paras kehosi tuntija.

• HessuHH2

Mulla on "klassinen seropositiivinen nivelreuma" ja oireita on ollut lähes kaikissa nivelissä leukanivelistä päkiöihin, myös ranteissa. Tällä hetkellä tilanteeni on aika hyvä lääkityksen ansiosta, mutta ainoa paikka, joka oireilee, on ranteet. Minulla se ilmenee molempien ranteiden aamujäykkyytenä joka pikku hiljaa haihtuu pois aamupäivän aikana. Soitan itse koskettimia ja olen kyllä huomannut, että jos illalla tulee vedettyä muutaman tunnin sessio, niin seuraavana aamuna on paikat normaalia jäykemmät.

Jos yhtään näin maallikkona uskaltaa arvioida, niin kyllä Sinun kohdalla taitaa olla syytä epäillä "aivan oikeata reumaa" eikä vain tuota selkärankareumaa. Ei muuta kuin lääkäriin ja vaadi aloitettavaksi kunnon lääkitys ennen kuin reuma ehtii tehdä tuhojaan.,,

• ykstäältävaan

Siis minulla alkoi oireilu nimenomaan ranteista ja päkiöistä. Myös rystyset oireilevat säännöllisesti. Kuitenkaan nivelreuman oireet eivät täyty - ainoa nivelreumaa puoltava tekijä on kipeät nivelet, ne kun ovat tyyppilliset nivelreumalle. Kuitenkin kipuja on tässä tutkittu erikoissairaanhoidossa vuoden päivät (oireilu kestänyt paljon pidempään) ja diagnoosi näyttää kääntyvän vahvasti selkärankareuman suuntaan. Toisena vaihtoehtona puheissa pyörii nivelpsori.

Lääkäriltä kun kyselin, että miten voisi olla SRR, kun siinähän tulehtuvat tyypillisesti isot nivelet. Vastasi, että tietämättömät ovat reuman tiet, eikä ole mitenkään epätyypillistä että iskee myös pienempiin niveliin. Iskee vaan isossa otannassa useammin isoihin ja painoa kantaviin niveliin, yksilötasolla tilanne voikin sitten olla toinen. Sanoi myös, että pienissä nivelissä SRR on huomattavasti vähemmän erosiivinen kuin nivelreuma, eli välttämättä muutoksia ei ihan hetkessä näykään, vaikka ikävä tauti onkin.

SRR:hän tyypillisesti aiheuttaa oireita myös jänteiden kiinnityskohdissa. Eli sitäkin kautta saattaa tulla ranneoireita. Siis sika ei olekaan nivelessä, vaan jänteen kiinnityskohdassa. Hoito on jokatapauksessa sama - lepoa, kipulääkettä ja ehkä kortisonipiikki. Ainakin mun oli ekalla kerralla tosi vaikea erottaa onko kyse nivelestä vai jänteestä (kyynärpäästä en erota vieläkään).

Eli voi johtua selkärankareumasta, nivelreumasta, rasituksesta, säästä tai vaikka nenäkarvojen asennosta.

• Juhispee
        ykstäältävaan kirjoitti:

Siis minulla alkoi oireilu nimenomaan ranteista ja päkiöistä. Myös rystyset oireilevat säännöllisesti. Kuitenkaan nivelreuman oireet eivät täyty - ainoa nivelreumaa puoltava tekijä on kipeät nivelet, ne kun ovat tyyppilliset nivelreumalle. Kuitenkin kipuja on tässä tutkittu erikoissairaanhoidossa vuoden päivät (oireilu kestänyt paljon pidempään) ja diagnoosi näyttää kääntyvän vahvasti selkärankareuman suuntaan. Toisena vaihtoehtona puheissa pyörii nivelpsori.

Lääkäriltä kun kyselin, että miten voisi olla SRR, kun siinähän tulehtuvat tyypillisesti isot nivelet. Vastasi, että tietämättömät ovat reuman tiet, eikä ole mitenkään epätyypillistä että iskee myös pienempiin niveliin. Iskee vaan isossa otannassa useammin isoihin ja painoa kantaviin niveliin, yksilötasolla tilanne voikin sitten olla toinen. Sanoi myös, että pienissä nivelissä SRR on huomattavasti vähemmän erosiivinen kuin nivelreuma, eli välttämättä muutoksia ei ihan hetkessä näykään, vaikka ikävä tauti onkin.

SRR:hän tyypillisesti aiheuttaa oireita myös jänteiden kiinnityskohdissa. Eli sitäkin kautta saattaa tulla ranneoireita. Siis sika ei olekaan nivelessä, vaan jänteen kiinnityskohdassa. Hoito on jokatapauksessa sama - lepoa, kipulääkettä ja ehkä kortisonipiikki. Ainakin mun oli ekalla kerralla tosi vaikea erottaa onko kyse nivelestä vai jänteestä (kyynärpäästä en erota vieläkään).

Eli voi johtua selkärankareumasta, nivelreumasta, rasituksesta, säästä tai vaikka nenäkarvojen asennosta.

Mulla on SRR ja helpompi on luetella ne nivelet joissa ei mitään oireita ole ollut. Voi jopa olla että sellaisia ei enää oikein löydykään. Ihan hyvin nää oireet sopis varmaan nivelreumaankin. Sillä nyt ei ehkä sikäli ole merkitystä kun nivelreuman ja SRR:n hoidossa nyt ei suuria eroja ole, siis lääkityksen suhteen. Ainakaan hankalimmissa tapauksissa.

Iso ongelma onkin kun tavalliset terveyskeskuslääkärit ovat valitettavan usein täysin kädettömiä varsinkin selkäreuman diagnosoinnissa. Eräs tuttava kävi juuri lääkärissä ja kun SRR:stä oli puhetta niin lääkäri teilasi diagnoosin mahdottomaksi pelkästään sen vuoksi kun hän pystyi taivuttamaan kädet lattiaan jalat suorina. Tällaista tietoa antaa jotkut 50-luvun lääkärikirjat. En ymmärrä miten lääkärien keskuudessa ei päivitetä näitä tietoja. SM-liigassa pelaa selkäreumaa sairastava kaveri. Veikkaan että hänkin saa kädet lattiaan..

• Juhispee kirjoitti:

Mulla on SRR ja helpompi on luetella ne nivelet joissa ei mitään oireita ole ollut. Voi jopa olla että sellaisia ei enää oikein löydykään. Ihan hyvin nää oireet sopis varmaan nivelreumaankin. Sillä nyt ei ehkä sikäli ole merkitystä kun nivelreuman ja SRR:n hoidossa nyt ei suuria eroja ole, siis lääkityksen suhteen. Ainakaan hankalimmissa tapauksissa.

Iso ongelma onkin kun tavalliset terveyskeskuslääkärit ovat valitettavan usein täysin kädettömiä varsinkin selkäreuman diagnosoinnissa. Eräs tuttava kävi juuri lääkärissä ja kun SRR:stä oli puhetta niin lääkäri teilasi diagnoosin mahdottomaksi pelkästään sen vuoksi kun hän pystyi taivuttamaan kädet lattiaan jalat suorina. Tällaista tietoa antaa jotkut 50-luvun lääkärikirjat. En ymmärrä miten lääkärien keskuudessa ei päivitetä näitä tietoja. SM-liigassa pelaa selkäreumaa sairastava kaveri. Veikkaan että hänkin saa kädet lattiaan..

Itsekin olen saanut vähitellen tietää että potilaan on hyvä tietää itsekin tästä reumasta jotain koska lääkärit ei sitä diagnoosia pysty heti antamaan. Isälläni on siis selkärankareuma ja hänelle auttoi salazopyrin. Kysyin itse lääkäriltä saanko koittaa syödä sitä vaikka lääkäri ei kirjoita diagnoosia ja hän antoi reseptin, tosin kelalta ei niitä alennuksia saa. Tässä alkaa kohta neljäs viikko ja toivon että vaikutus alkaisi pian

• 'Mattias'

>Olenkin alkanut miettimään sen liittymistä reumaan. Onko kellään kokemuksia?

Minusta nuo oireet liittyvät reumaan. Minulla on toisinaan ollut tulehduksia muuallakin kuin selkärangan nivelissä. Tällainen on ikävää, mutta sille ei voi mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7375
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3917
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2663
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2413
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2349
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2125
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1932
    Aihe