Asumistuet?

jeppppds

Niin olen 17 vuotias ja ajattelin muuttaa omaan kämppään kun olen 18 vuotias. Eli paljonko saisin asumistukea kuukaudessa noin suunnilleen? Tein kelan nettisivuilla laskelman ja saisin vähä yli 200e mutta eihän se riitä mihinkään? Ja armeijan aikana valtio maksaa mun vuokrani niin entäs kun tulen takaisin ja ei ole vielä heti töitä niin saanko jotain tukia? Sori tyhmyys

4

690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeppppds

Ja vielä opintotuki sori, eli vähä yli 400e ja ei se riitä kun vuokraan.

• e

Siis olet kuitenkin opiskelija vai? Et saa silloin asumistukea. Voit saada opintotuen asumislisää, joka on maksimissaan 80% vuokrasta ja samalla maksimissaan 252€. Koko vuokraa valtio ei tule missään tapauksessa maksamaan, koska kyse on TUESTA.

Armeijan jälkeen olet sitten varmaan työtön, vai? Silloin ilmoittaudut työkkäriin ja alat jossain vaiheessa saada työttömyystukea. Näillä tiedoilla ei voi kertoa kuinka pitkän ajan jälkeen, koska omavastuuaika on eripituinen pohjakoulutuksesta riippuen. Jos et enää ole opiskelija, voit saada siten asumistukea. Sen määrä riippuu niin monesta asiasta, eniten siitä asunnosta itsestään, ettei mitään arvioita voi sanoa, jos ei ole asuntoa. Sossu taas voi myöntää toimeentulotukea, jos mistään muualta ei tule (tarpeeksi) rahaa.

• cindix_

Opintotuen asumislisä tosiaan riippuu ihan vuokran määrästä, ja siihen lisäksi opintotuki niin luultavasti saisit noin 400€..
      Sossu tosiaan voi myöntää toimeentulotukea, riippuu ihan henkilön rahatilanteesta,jne..
      Jotkut onnistuvat sopimaan asiat niin, että sossu maksaaa vuokran lähes kokonaan, mutta se on hyvin harvinaista.
      Ja valtiohan maksaa vuokran armeijan aikana vain jos on asunut yli puoli vuotta kyseisessä asunnossa.

• 6

"Kela maksaa asevelvolliselle itselleen asumisavustusta vuokra-asunnon asumismenoista vain erityisestä syystä.

Erityinen syy tarkoittaa, että asevelvollisen pitää asua vakinaisesti asunnossaan. Asuminen on vakinaista silloin, kun asevelvollinen on vuokrannut asuntonsa viimeistään noin 3 kuukautta ennen palveluksen alkamista."

Eli ei siis yli puoli vuotta, vaan n. 3kk.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe