kaaharit kuriin

turvallista matkaa

Venäläisten kolarisumalle etsitään syytä Itä-Suomessa
14.01.2011 05:00
Joulu-tammikuussa Itä-Suomessa on tapahtunut seitsemän venäläisen autoilijan aiheuttamaa vakavaa turmaa.

Itä-Suomessa on kuukauden sisällä tapahtunut seitsemän venäläisen autoilijan aiheuttamaa vakavaa turmaa.

Joulu-tammikuussa kolmessa venäläisen auton aiheuttamassa kolarissa on kuollut kuusi ihmistä, kertoo Savon Sanomat.Lisäksi venäläisten kuljettajien tiedetään aiheuttaneen samalla ajanjaksolla neljä kolarisumaa, mutta niissä ei menehtynyt ketään.

Kuolonkolarit sattuivat Tohmajärvellä, Juvalla ja viimeisin Mikkelissä keskiviikkona. Mikkelin kolarissa menehtyi sekä suomalainen että venäläinen nainen.

Aiempien kolarien uhrit olivat uudenvuoden turisteja.

Yhteistä nimittäjää onnettomuuksille ei ole löytynyt. Osa Pohjois-Savon kolareista ja vaaratilanteista on aiheutunut, kun kuljettaja on turistina lukenut karttaa tai navigaattoria ja yrittänyt etsiä oikea liittymää.

Pahimmat kolarit sattuivat kuitenkin pääteillä liukkaalla ja lumisella kelillä.

- Venäläisiä liikkuu Itä-Suomessa joulun ja loppiaisen välillä erittäin paljon. Onnettomuudet ovat myös sattuneet huonossa kelissä, mutta onhan Venäjälläkin lunta ja talvea, komisario Petri Pahkin liikkuvan poliisin Kuopion yksiköstä sanoo Savon Sanomissa.
Opastusta Suomen ajotavasta rajalla

Liikkuvan poliisin Kouvolan yksiköstä ylikomisario Jari Strengellin mukaan venäläisten määrä Itä-Suomen liikenteessä on niin iso, että joukkoon mahtuu monenlaista ajajaa.

- Ilman talvirenkaita ei Suomeen pääse. Se on selvä. Sen sijaan venäläisen ajokulttuuriin kuuluu usein ajaminen lähempänä toisiaan kuin Suomessa on tapana.

- Se on etenkin liukkailla keleillä kolarialtis tapa.

Poliisilaitokset, rajavartiolaitos ja tulli ovat tehneet viime vuosina erilaisia venäjänkielisiä oppaita suomalaisista liikennesäännöistä ja ajokulttuurista. Oppaita on jaettu venäläiskuljettajille rajalla.

(MTV3)

3

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niet harashoo!

      Kaikkihan ton ainaki tääl kymenlaaksos tietää, ettei ryssä osaa auoa ajaa. Ajotaito minimissä ja idioottimaisia ohituksia! Se on aina vaan ajan kysymys milloin kolahtaa ja kuinka pahasti! Kunhan eivät vaan finskien päälle ajaisi ,mut välillä niinkin vaan käy. Monesti ovat kolaroineet ryssät keskenäänkin ainakin Lpr - Vaalimaa- välillä!

      • antakaa takas!

        Tämän päivän iltalehti kertoi hyvin selvästi myös ryssien käyttäytymisen laskettelurinteissä! Ei mitään tapoja väistämisen suhteen ja päälle ajetaan! Ja kun on päälle laskettu niin sit karkuun!Kyllä sapettaa! Eikä ne kaupassakaan väistä. Itse olen jo monta vuotta taklannu taklannu ryssiä kaupan käytävillä kun eivät väistä! Sitä saa mitä tilaa!Vielä kun sais antaa oikein kunnolla!Sekin päivä vielä koittaa!


      • getaway rus
        antakaa takas! kirjoitti:

        Tämän päivän iltalehti kertoi hyvin selvästi myös ryssien käyttäytymisen laskettelurinteissä! Ei mitään tapoja väistämisen suhteen ja päälle ajetaan! Ja kun on päälle laskettu niin sit karkuun!Kyllä sapettaa! Eikä ne kaupassakaan väistä. Itse olen jo monta vuotta taklannu taklannu ryssiä kaupan käytävillä kun eivät väistä! Sitä saa mitä tilaa!Vielä kun sais antaa oikein kunnolla!Sekin päivä vielä koittaa!

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9634278


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1762
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1758
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1241
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1067
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe