säästöt viety

mistä apu

Lapsen lapsi, joka on jo 36-vuotias aikuinen nainen, on lainannut ison summan rahaa, luvaten maksaa takaisin parin kuukauden päästä, mutta onkin jättänyt asian hoitamatta. Hän ei ole sen jälkeen ottanut mitään yhteyttä, eikä vastaa puhelimeen. Valitettavasti minkäänlaista velkakirjaa ei ole tehty, sillä kyllähän sitä luottaa että maksetaan takaisin. Ainoa mikä herätti jonkinlaista epäluuloa, oli että kun rahat siirrettiin tilille, niin kuitista ilmeni tilinumeron olevan lasten. Hätä on suuri, sillä siinä meni säästöt.
On myös käynyt ilmi, että tämä ihminen on lainaillut muiltakin, milloin milläkin syyllä.
Tapahtuneesta alkaa olla jo vuoden verran, mutta vieläkin toivoo että maksu suoritettaisiin edes vähitellen, onhan hän sentään lapsen lapsi.
Voiko tällaisessa tapauksessa ottaa yhteyttä poliisiin, ja voivatko he tehdä asialle jotain.

12

1186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku myy

      En voi uskoa, että joku lainaa noin vaan suuren summan rahaa ilman velkakirjaa, se velkakirjahan kuitenkin tuli sitten mieleesi jälkeenpäin. Minullakin on lapsia ja lapsenlapsi, mutta en missään tapauksessa antaisi mitään ihan heppoisilla perusteilla. Ajatuksenahan on, että jokainen pärjää omillaan ja hoitelee juttunsa ilman sukulaisten hyväksikäyttöä. Itse sain aikoinaan vanhempieni takauksen pankin vekseliin, kun ostin puhelinosakkeen. Osake oli siinä tilanteessa vakuutena, joten vanhempani eivät olleet missään riskivaarassa, lainan maksoin itse. Sen jälkeen olen ollut omillani ja samaa edellytän omilta lapsiltani. Kuluttakoon niin paljon kuin voivat vastata ja hoitakoon velkansa itse.

      Juttusi ei varmaankaan ollut tositarina, heh heh.

      • läksy opittu

        Minä olen itsekin joskus tehnyt saman virheen ja hävetti niin että meni pitkä aika ennen kuin pystyin kertomaan kenellekkään. On kamalaa tulla naurunalaiseksi siitä syystä että luottaa ja uskoo. Tuo vaikeneminen on kaikkein pahinta, siksi tuollaista pääsee tapahtumaan, sen minä opin.
        Voi tätä maailmaa.


    • käteen

      Tiedän tapauksen jossa pankin tilinsiirtokuitit riitti todisteeksi vaikkei ollut velkakirjaa tehty.

      Vanhuksilla pitäisi olla joku holhooja joka estää säästöjen menettämisen huijareille sillä omiin omaisiinsakkaan ei voi luottaa. Ei varmasti ensimmäinen eikä viimeinen tapaus ja tiedän monia, erityisen surullista jos hyväksikäyttäjä on omaa sukua. Lapsen lapsi luottikin varmasti siihen että pääsee vastuustaan kuin koira veräjästä eikä tarvitse velkojaan maksaa koskaan takaisin. Ovatko lapsen lapsen vanhemmat vielä elossa ja mitä mieltä he ovat tapahtuneesta?

    • velka

      voi ottaa yhteyttä poliisiin. Tiedä sitten, onko apua jos mitään todisteita lainasta ei löydy. Mutta ehkä se kuitenkin pistää lapsenlapsen hieman miettimään tekojaan. On väärin, jos lapsi oppii, että voi tehdä vanhemmileen tai isovanhemilleen vahinkoa joutumatta siitä minkäänlaiseen vastuuseen.

    • Kurja tilanne

      Onko sinulla vielä se kuitti, jolla rahat siirrrettiin?
      Kävisikö se todisteesta?
      Käy pankissa, ehkä he voivat auttaa.

    • eräs....

      Onko sinulla muita lapsia joiden puoleen voisit kääntyä? Ota yhteyttä poliisiin, jos rahat on siirretty pankkitililtä toiselle ne kyllä näkyy tiliotteessa, pankki kyllä auttaa asian selvittämisessä. Harmittava juttu kaikenkaikkiaan.

      On hyvä että laitat asian julki! auttaa muita liian hyväuskoisia pitämään paremmin puoliaan. Voimia!

    • 1+1

      ole velkakirjaa tehty niin poliisi ei asialle tee mitään. Eikä se kuittikaan asiaa muuta, ei se kelpaa velkakirjaksi. Jotkuthan antavat lapsenlapsilleen rahaa.....
      "Ainoa mikä herätti jonkinlaista epäluuloa, oli että kun rahat siirrettiin tilille, niin kuitista ilmeni tilinumeron olevan lasten." Eli raha on maksettu lapsenlapsen tilille (tilinumero lasten? yhteinen tilikös näillä lapsenlapsen lapsilla on??. Hmmm..)

      Mitä poliisi asialle voisi tehdä? Kys.osoitettu vast.jotka niin antavat ymmärtää että siitä olisi hyötyä...


      Oletan että provoa koko juttu

      • avusta

        Et uskokaan kuinka onnellinen olisin jos tämä olisi pelkkää provoa!
        Rahat on siirretty pankin tiskillä ja kuitissa on saajan tilinumero, jonka alle tulee saaja, siis saajan nimi.
        Valitettavasti tämän lapsen nimeä ei voi tähän kirjoittaa, eikä myöskään muita nimiä.
        Kiitos kuitenkin neuvoista, sillä nyt ainakin yritetään saada viranomaisilta apua.


    • hevosmiespuolinen

      Oletan, että siirto on tehty nettipankissa. Ainakin Nordea vaatii joko viitteen tai viestin. Toivottavasti viestiin on kirjoitettu, että kyse on lainarahasta, se todistaisi jo jotakin. Muussa tapauksessahan kyseessä on lahja ja silloin siitä menee lahjavero, jos summa on tarpeeksi suuri. Ja jos verottaja ei saa omiaan, se suuttuu ja ryhtyy toimenpiteisiin.

      Minusta poliisille voisi tehdä tutkintapyynnön, se on lievempi versio rikosilmoituksesta eikä silloin voitaisi syyttää aiheettomasta ilmiannosta (tai mikä se oikea termi nyt lieneekään).

      Yksi mahdollisuus olisi saada velallinen myöntämään olevansa velkaa. Esimerkiksi sähköposti olisi varmaan riittävä näyttö, samoin ulkopuolisen todistama keskustelu. Tällöin velkaa voitaisiin ryhtyä perimään oikeusteitse. Tosin silloinkin pitäisi olla jonkinlainen tieto takaisinmaksusopimuksesta. Yhteydenotto asianajajaan voisi olla paikallaan.

      • t o s i a s i a a

        että yhtenä päivänä hän antoi minulle tavaraa tai rahaa ja sitten seuraavana päivänä tai myöhemmin sanoi, että olin ottanut omin lupineni. - Empä koommin uskonut mihinkään mummon lupauksiin.


    • Likaista peliä

      Varmaan ulosotossa tavaraa kun pitää käyttää lasten tiliä, siltä tililtä kun ei voi ulosmitata. Kyllä sinua on nyt pahemman kerran kusetettu, et ikinä saa rahojasi takana, ainakin olet jonon hännillä.
      Ikävää tuollainen! Ei rahaa kannata lainata, olisit ehdottanut että hakee pankista lainaa, sillä jos hoitaa asiat kunnolla, niin sieltä saa.

    • luototon

      Mikä on kun ei isoihin lapsiin voi edes luottaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7000
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2731
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2303
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      86
      1987
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1695
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      8
      1502
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1278
    Aihe