Elikkäs mulla on ollut tässä jo reilu kuukauden sellainen ongelma että maha on koko ajan kuralla, siis saan rampata monta kertaa päivässä paskalla ja aina tulee vesiripulia. Välillä maha kurisee hyvinkin äänekkäästi ja monesti paskahätä tulee niin yhtäkkiä että hyväkun vessaan kerkiää. Olen yrittänyt vähentää maitotuotteita, mutta asiat ei ole muuttuneet. Olen myös laihtunut muutaman kilon joulun aikoihin, en tiedä liittyykö tämä tuohon mitenkään mutta kuitenkin... Osaisikohan joku neuvoa että mitä tämä voisi olla keliakiaa ym??
Jatkuva ripuli ja mahan kurina
4
8735
Vastaukset
- k
ärtynyt suoli ja lue siitä, voipi olla sitä.
- ripuloija
Minulla on tosiaan hyvin kertomasi mukainenongelma. Siis ei mitään varsinaisia kipuja, vain ajoittaista lirinaa ja lirinää alavatsalla, ei siis edes mitään turvotuksia. Ja se tuotos, suunnilleen 6-20 kerta vuorokaudessa hyvin löysää ripulia.
Noista sun arvailuista. Kannattaa käydä vaikka terkkarilta pyytämässä labraan lähete, niin osa mahdollisista aiheuttajista tulee karsittua pois. Itse kävin aikoinani ensin laktoosi- ja keliakiatestit, sitten tutkittiin mahdolliset parasiitit ja bakteerit ja lopuksi paksunsuolen tähy. Kun niissä ei mitään ollut, annettiin minulle diagnoosi, joka ei toli ole tuo ärtynyt suoli, vaan perussairauteeni liittyvä syy. Kun nykyisin ihan verikoke4illa saadaan noista laktoosi- ja keliakia-mahdollisuuksista vihiä, niin ei minusta kannata turhaan jättää niitä pois ruokavaliosta, vaan mieluumin selvittää kokeilla tilanne, ei tule tehtyä turhia rajoituksia ruokavalioon.
Mutta itselläni tämä siis todettiin jo viisi vuotta sitten. Sen jälkeen on mennyt vaihtelevasti eli on hyviä kausia ja sitten vähän vaikeampia. Tällä hetkellä minullakin on ollut ehkä pahin vaihe tuon ripulin kanssa, alkoi lievempänä jo marraskuussa ja nyt joulusta on ollut aivan totaalista. Nyt on selvittelyt taas kesken.- aloithajaa
Täysin turha mennä lääkäriin ronkittavaksi kun asiaan eivät muuta osaa tehdä kun sanoa: voivoi sinulla on ärtynyt persereikä. Jos sitä kokeilisi vähentää makeutusaineita.....
- hoitojakin
aloithajaa kirjoitti:
Täysin turha mennä lääkäriin ronkittavaksi kun asiaan eivät muuta osaa tehdä kun sanoa: voivoi sinulla on ärtynyt persereikä. Jos sitä kokeilisi vähentää makeutusaineita.....
Kyllä kannattaa selvittää oisko taustalla nimenomaan hoidettava juttu. Ja toisaalta kannattaa sulkea pois ne pahimmat mahdollisuuden, ihan kasvaimiin asti.
Toki jos vaan kärsii ja kantaa sitten seuraukset, niin miksä siinä, omapahan on asiasi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179