Kokemuksia avoimesta yliopistosta?
Oliko hyödyllinen? Entä kuinka paljon vie aikaa, jos opiskelee töiden ohessa? Jääkö hyvin aikaa vielä tehdä normaalit päivärutiinit vai viekö kaikki imut?:)
Kokemuksia avoimesta yliopistosta?
6
1779
Vastaukset
- Opex
Olen opiskellut avoimessa yliopistossa sekä kansanopiston ns. avoimen yliopiston linjan kautta että sen jälkeen varsinaisten yliopisto-opintojen ohessa (koska opistovuonna jäi joitakin opintokokonaisuuksia kesken). Itselleni avoimesta yliopistosta on ollut hyötyä, koska sain ja saan hyväksiluettua opintoja tutkinto-opiskelijana yliopistossa ja kun nyt teen sivuainetta avoimessa yliopistossa, voin tehdä sitä ilman sitovia aikatauluja (ei tarvitse olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa). Joitakin opintoja, joita tein opistovuonna, en saanut riittävän valmiiksi hyväksilukemista varten. Hyödyin niistäkin kuitenkin niin, että opintojen ansiosta valintakokeisiin valmistautuessa ja yliopistoon päästyäni en ollut enää niin ummikko, kun olin jo opiskellut jotakin aiheesta etukäteen (vaikka opinnoista ei ollut todistusta).
Olen myös ajatellut, että valmistumisen jälkeenkin opiskelisin jotakin avoimessa yliopistossa pitääkseni yllä ja lisätäkseni ammattitaitoani.
Avoimessa yliopistossa opiskelu vaatii paljon itsekuria. Sitä minulla ei kansanopistossa opiskellessa ollut, ja nytkin opintoja siivittää valmistumisen lähestyminen... Opintoja avoimessa(kin) yliopistossa helpottaa myös oikeanlainen lukutekniikka ja hyvät äidinkielen taidot. En kuitenkaan pidä avointa yliopistoa erityisen raskaana etenkin, kun usein on mahdollista valita erilaisia suoritusvaihtoehtoja. - 12+10
Itse kävin aikoinaan markkinoinnin ja johtamisen lyhyet sivuaineet avoimen yliopiston puolella ennen kuin pääsin sisään yliopistoon. Sain hyväksi luettua molemmat sivuaineet heti ja nyt vajaan kolmen opiskeluvuoden jälkeen olen jo valmistumassa.
Avoimen puolella kurssit järjestettiin useimmiten vastan klo. 17 jälkeen arkisin. Kurssit olivat suunnilleen samaa tasoa kuin yliopiston vastaavat, tosin kurssien arvostelu oli ehkä hieman löysempää. Itse olin kaupankassalla töissä samalla kun kävin noita avoimen kursseja ja ihan hyvin se aika riitti, vaikka melko paljon sitä omatoimista opiskelua noissa yliopiston kursseissa olikin. Jos minulla olisi ollut vielä perhe/lapset hoidettavana tuon työn ohella niin ei minulla varmaan olisi aika riittänyt noihin opintoihin, sillä usein meni se arki-ilta 17-21 kursseilla istuen, tenttikirjaa lukien ja harjoitustöitä tehden.- Opex
Avoimen yliopiston opinnot ovat vaatimuksiltaan täysin samanlaiset kuin varsinaisenkin yliopiston. Arvostelussa voi olla oppiaine- ja opettajakohtaisia eroja missä tahansa oppilaitoksessa.
- näin meillä päin
Opex kirjoitti:
Avoimen yliopiston opinnot ovat vaatimuksiltaan täysin samanlaiset kuin varsinaisenkin yliopiston. Arvostelussa voi olla oppiaine- ja opettajakohtaisia eroja missä tahansa oppilaitoksessa.
Joo, vaatimukset ovat ehkä paperilla samat, mutta itse olen ainakin huomannut sen että kaikki harjoitustyöt ja tentit arvostellaan löysemmin kuin yliopiston puolella.
- 14+16=30
suosittelen kyllä. vähänkään vanhempana ei päätoiminen opiskelu ole oikein mistään kotoisin (kokemusta on, huonoa). paljon mieluummin tekee töitä ja opiskelee siinä ohessa avoimessa ja sitä kauttahan pääsee monissa paikoissa sisäänkin kun on tarpeeks koossa opintoja ja jatkaa sit siitä töiden vierel, ei vaan tartte enää maksaa mitään. eipä se työssäkäyvälle niin kallista muutenkaan ole.
- jgiröaj
Avoin on tosi hyödyllinen, todistuksilla on paljon painoarvoa. Itseltäni kului aikaa niin, että perusopintoihin, eli 25 - 30 op vei vuoden verran, työn ja muun ohella. Opiskelu vaatii itsekuria, mutta hauskan oppimisen harrastaminen ei tunnu pakkopullalta. Lisäksi koin saamani palautteen hyväksi, usein nimittäin tehtävistä saa henkilökohtaisen palautteen. Vuosien avoimen opintojen jälkeen suoritan nyt tutkinnon loppuun varsinaisena opiskelijana, ja valmistun vuoden päätoimisen opintojen jälkeen. Kyllä kannatti avoimen opinnot, saatoin opiskella neljän vuoden opinnot työn ohella, ei köyhyys iskenyt. Arvosanatkin ovat olleet paremmat kuin avoimessa, kiitos rakentavan palautteen, uskon niin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282823Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652633Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151704Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281428- 1021417
- 1051399
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241197Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141093Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591005