UUSI HARRASTUS!!!

(akva)

eli, jotta teidän olisi helpompi auttaa, kerron itsestäni. yläasteelainen poika, vähän harrastuksia, (2,5h/viikko), pitää omasta seurasta, talon lapset (3) kouluikäisiä, rauhallisia. äidillä kokemusta (oma on hajonnut vahingossa)

mutta asiaan. Haluan akvan. Kala-akvan. olen suunnitellut 40-60 litraista, työpöydälle, jota en käytä usein. tiedän, että isompi olisi hyvä aloittelijalle, mutta äiti on melko hyvä näissä hommissa. lisäksi huoneesta löytyy tietokonepöytä, jonka voisi viedä pois, koska kone ei toimi. siihen tilalle saataisiin matala, vankka kolmilokeroinen hylly, jonka päälle voisi saada isomman. olen jo ½ vuotta lukenut kaloista, akvoista jne. ja olen listannut kahdelta nettisivulta kalojen nimen, lämpötila ja ph vaatimukset, väh. määrät ja sukupuolivaatimukset altaassa. sitten tulisi kysymyksiä:

1. kuinka suuren akvan uskotte sen lokerohyllyn kestävän?
2. paljonko maksaa akvaariopaketti, 40-60 litraa, enintään 40X40 pohjalla?

ne, joilla on pienempi akva, kertoisitteko kala- ja kasvilajeistanne?
sitten haluaisin omia kommelluksianne, nerokkuuksianne, viritelmiänne.

ja jos ei vielä ole tullut mitään vastaamisen arvoista, kehuja, haukkuja, tukea, neuvoja.

kiitos kaunis !

71

2824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsukki

      Oli aikoinaan kotona ihan tavallisessa kirjahyllyssä 63-litrainen allas, n. 10 vuotta, sitten oli tyhjillään muutaman vuoden ja tuli minulle kun muutin kotoa, oli sitten taas tavallisessa kirjahyllyssä, siirtyi siitä sitten olohuoneen nurkkaan ihan tavallisen sohvapöydän päälle. Eli uskon että hyllysi kestää, kokeile istu itse päälle jos ei nitisi eikä natisi niin kestää pienen altaankin.

      Eivät pikku altaat paljoa maksa, katso aqua-webistä käytettyjä, löytyy varmasti sopiva allas, eikä ole hinnalla pilattu. Itsekin olen sitä kautta ostanut ja myynyt paljon.

      Mitä kaloja olet siihen tulevaan altaaseen suunnitellut ?

      • (akva) taas

        en mitään oikein, koska asuinpaikallani ei ole kuin yksi eläinpuoti. se on aika pieni, joku Zoo Jatar. platy tosin on käynyt mielessä, ja muut aloittelijalle sopivat kalat. lisäksi, olen tehnyt yli 30 kalan listan Helsingin akvaariokeskuksen sivuilta niiden lämpötila, ph, väh. määrän ja väh. litrojen taulukoiden. 20 kalan listan faunattaren sivuilta. mielessä tosiaan kävi platy ja millis, mutta katsotaan, mitä kaupassa on :)
        ja siitä hyllystä vielä... sellaisen pienen ajattelin pistää työpöydälle, jos pohja mitat ovat enintään 40x40cm. ja jos ei Zoo:ssa ole tällaisia, kannan sen hyllyn tosiaan ladosta tänne yläkertaan, jotta saisin sellaisen suorakaiteen muotoisen akvan. Loimaan Zoo Jatar on ainoa eläinkauppa täällä Loimaalla, ja se ei ole pelkille kaloille....
        ja siitä istumisesta....painoa mulla on sopivasti jotain 65-70, melko sopiva, tuohon hommaanXD

        kiitos vastauksesta, se oli ensimmäinen, ja taphtui tunnin sisällä!


    • (akva)

      Ihmisen aivot toimivat paremmin aamulla kuin puoliltaöin :)
      Hoitsukki, voisitko myös kertoa, mitä kaloja 63litraisessa sinulla on/ on ollut? entä kasvit? onko tiedossasi jokin hyvä sisustus idea, itse keräsin meren sileäksi hiomia vihreitä lasinpaloja kanarialta vuodenvaihteessa, onnistuisiko näistä jokin? sitten ajattelin tehdä savesta kuvaamataidonkurssillani pääkallon, joka toisi akvaan vähän "poikaa".

    • Mä suhtaudun vähän nuivasti noihin hyllyihin akvaarioiden alustana.. :p Vesineen akva painaa litrojensa verran ja jos siihen lisätään vielä hiekkaa, paino tietysti nousee. Vaikka pöytä periaatteessa kestäisikin tuon painon, on vaarana, että se kuitenkin vääntyy ja rupeaa vääntämään akvaariotakin, jolloin vuodon riski tietysti suurenee. Tavallisest, alumiiniputkesta tehdyt jalustat ei todellakaan maksa maltaita ja ne on sentään tehty kestämään akvan paino.
      Jos olet noin kauan harkinnut ja etsinyt tietoa, olet varmasti löytänyt myös aqua-webin? :)

      Synnyttäviä hammaskarppeja mahtuu hyvin pieneekin akvaan, mutta olethan tietoinen, että ne vaativat veden kovetusta ja sulkevat näin pois kaikki pehmeämmän veden kalat?

      • (akva)

        kiitos vastauksestasi. Pidin ensisilmäysellä aqua-webbiä hiukan sekavana, joten en tutustunut siihen tarkemmin, vaikka sitä on paljon kehuttukin. Tuosta hyllynstä vielä... se tosiaan on alle 50cm korkea, ja pystylevyjä siinä on 4. hylly on ollut ties missä, aluksi se oli synnyinkodissani, sitten, kun muutimme, se siirtyi isäni verstaalle, joka on vanhan ajan asuinpaikka yhdelle perheelle, latoinenn, navettoinenn kaíkkineen. siellä se oli silloinkin, kun rakensimme talon pellon toiselle puolelle verstaasta. Verstaalta sen löysin, ja sen päällä on kuulemma ollut monenmoista, autonrenkaita, -osia, ja on saattanut olla jopa moottorikin! siirsimme sen talomme viereiseen latoon, siinä toivossa, että siirtyy sisälle.

        kuulin tästä, että mitä hyllyn päällä on ollut, vasta eilen, joten en tiennyt, kestäisikö se ja kysyin sitä täällä...

        tuo oli hyvä tietää, tuo kovetus... olen tehnyt listatkin vain ph- ja lämpötilavaatimuksien mukaan, mutta tuo on jäänyt pois. alan heti päivittää näitä taulukoita :D

        Kiitos, vielä kerran


    • (akva)

      noniin, nyt tuli käytyä kurkkaamassa siellä eläinkaupassa!

      kuten aiemmin kerroin, se on kaukkille lemmikeille, akvaarioita oli n. 15-20. ei tullut laskettua XD
      liike oli yllättävän iso, mutta alle 60litran akvaarioPAKETTEJA oli kaksi; koral 60 (54l) 118€ ja jokin pienempi, 30litrainen.

      kasveja oli ehkä 8 lajia,joista tutuimmat on tässä:
      miekkakasvi
      herttalehti
      papukaijalehti
      viuhkalehti
      keihäslehti
      jaavansaniainen

      Kokemusta? tietoaa kasveista löydän itsekkin, esim. Faunattaren sivuilta.

      sitten kaloihin! muistin ulkoa miltei kaikki kalat, jotka menevät alle 60litraan. kaikki kaupan kalat (enint.60l):

      intiaaninsulka
      kardinaalitetra
      kulmatetra
      kuparitetra
      lyhtytetra
      musta-aavetetra
      mustaneontetra
      neontetra
      rubiinitetra
      sinineontetra

      kirsikkabarbi
      piikkisilmä
      korumonninen
      kuparimonninen
      taistelukala
      miljoonakala
      platy
      kiilakylki
      kääpiörihmakala

      lisäksi oli erilaisia sukarapuja ja kotiloita.

      eli, noistahan keskenään yhteen sopivia kiitos, jos on se 54litran allas, pois jäävät: kiilakylki, kirsikkabarbi, piikkisilmä, ja molemmat monniset.

      mielellään myös 60litraiseen, kiitos XD

      • (akva)

        en saanut tätä mahtumaan tuohon listaan, joten pistän omat akvaarioideani.

        eli, kyseessä oli siis 54litrainen allas! otin Faunatar-listastani ne kalat, jotka a) olivat alle 60litraiseen sopivia b) löytyvät omasta eläinkaupastani. olen lukenut jostain kirjasta, että yli 5cm pitkät kalat vievät tilaa 1cm kalaa/1litra vettä, 3-5cm kalat 1cm/0.5l ja lyhyempiä ei tarvitse laskea. listat on laadittu faunattaren sivujen tietojen, ja äskeisen "tilasäännön" mukaan.

        akvaidea 1.
        keskikova vesi, ph 7-7.5, 23-25`C
        platy, koiras 2naarasta....15l varattu
        miljoonakala, 8koirasta.....24l varattu yht. 39l
        mustaneontetra, 6kpl......12l varattu yht. 51l
        3l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        akvaidea 2.
        pehmeä vesi, ph 6-7.5, 25-28`C
        taistelukala, koiras..........6l varattu
        intiaaninsulka, 8kpl.........18l varattu yht. 24l
        rubiinitetra, 12kpl..........27l varattu yht. 51l
        3l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        akvaidea 3.
        pehmeä vesi, ph 6-7.5, 25-27`C
        taistelukala, 1koiras 2naarasta...18l varattu
        mustaneontetra, 9kpl...............18l varattu yht. 36l
        musta-aavetetra, 6kpl............13.5l varattu yht. 49.5l
        4.5l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        risuja,ruusuja, mutta EI haukkuja, en todellakaan ryntää kauppaan ostamaan juuri näitä kaloja, ellei joku anna hyväksyntää.

        kiitos etukäteen :D


      • kongo81
        (akva) kirjoitti:

        en saanut tätä mahtumaan tuohon listaan, joten pistän omat akvaarioideani.

        eli, kyseessä oli siis 54litrainen allas! otin Faunatar-listastani ne kalat, jotka a) olivat alle 60litraiseen sopivia b) löytyvät omasta eläinkaupastani. olen lukenut jostain kirjasta, että yli 5cm pitkät kalat vievät tilaa 1cm kalaa/1litra vettä, 3-5cm kalat 1cm/0.5l ja lyhyempiä ei tarvitse laskea. listat on laadittu faunattaren sivujen tietojen, ja äskeisen "tilasäännön" mukaan.

        akvaidea 1.
        keskikova vesi, ph 7-7.5, 23-25`C
        platy, koiras 2naarasta....15l varattu
        miljoonakala, 8koirasta.....24l varattu yht. 39l
        mustaneontetra, 6kpl......12l varattu yht. 51l
        3l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        akvaidea 2.
        pehmeä vesi, ph 6-7.5, 25-28`C
        taistelukala, koiras..........6l varattu
        intiaaninsulka, 8kpl.........18l varattu yht. 24l
        rubiinitetra, 12kpl..........27l varattu yht. 51l
        3l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        akvaidea 3.
        pehmeä vesi, ph 6-7.5, 25-27`C
        taistelukala, 1koiras 2naarasta...18l varattu
        mustaneontetra, 9kpl...............18l varattu yht. 36l
        musta-aavetetra, 6kpl............13.5l varattu yht. 49.5l
        4.5l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        risuja,ruusuja, mutta EI haukkuja, en todellakaan ryntää kauppaan ostamaan juuri näitä kaloja, ellei joku anna hyväksyntää.

        kiitos etukäteen :D

        Nuo litrasuositukset ovat noin-suosituksia, ei kannata ihan kirjaimellisesti niiden mukaan laskea.
        Noin pieneen altaaseen vain yksi parvi. Kalat tykkäävät kun samaa lajia on enemmän, ja kaksi parvea näyttää jo melkoiselta kalasopalta tuossa koossa.

        Ei tetroja ja synnyttäviä samaan altaaseen, tetrat arvostavat pehmeämpää vettä. Tuohon kokoon ehdottamasti enintään yksi taisto; koiras tekisi naaraista fileitä hetkessä. Monella eivät haaremit menesty edes 200 litraisessa. Riippuu paljon siitä ukosta (ja toki myös altaan sisustuksesta).

        Mukavalta voisi näyttää reilu parvi esim. jotain pieniä rasboroita tai hehkutetroja ja pohjalle reipas satsi sukarapuja tai parvi esim. kääpiömonnisia. Jos siihen jonkun "katseenvangitsijan" haluaa niin esim. hunajarihmapariskunta voisi sopia, sopuisia ja sieviä.

        Kaloja miettiessä kannattaa suosia Varjon Akvaariokalat-kirjaa. Siitä löytyvät viimeisimmät suositukset ja varmasti luotettava tieto.


      • (akva)
        kongo81 kirjoitti:

        Nuo litrasuositukset ovat noin-suosituksia, ei kannata ihan kirjaimellisesti niiden mukaan laskea.
        Noin pieneen altaaseen vain yksi parvi. Kalat tykkäävät kun samaa lajia on enemmän, ja kaksi parvea näyttää jo melkoiselta kalasopalta tuossa koossa.

        Ei tetroja ja synnyttäviä samaan altaaseen, tetrat arvostavat pehmeämpää vettä. Tuohon kokoon ehdottamasti enintään yksi taisto; koiras tekisi naaraista fileitä hetkessä. Monella eivät haaremit menesty edes 200 litraisessa. Riippuu paljon siitä ukosta (ja toki myös altaan sisustuksesta).

        Mukavalta voisi näyttää reilu parvi esim. jotain pieniä rasboroita tai hehkutetroja ja pohjalle reipas satsi sukarapuja tai parvi esim. kääpiömonnisia. Jos siihen jonkun "katseenvangitsijan" haluaa niin esim. hunajarihmapariskunta voisi sopia, sopuisia ja sieviä.

        Kaloja miettiessä kannattaa suosia Varjon Akvaariokalat-kirjaa. Siitä löytyvät viimeisimmät suositukset ja varmasti luotettava tieto.

        eli, kirjoitit, ettei voi laittaa tetroja milliksien kanssa, akva 1. ei silloin onnistu. ja taistelukalahaaremia et suosittele, joten 3. ei onnistu. hunajarihmakaloja en saisi omasta elläinkaupastani, ja monniset tarvitsevat väh. 60l. (faunatar). toki voit itsekkin suositella jotain akvakalastoa, mutta sen pitää noudattaa hiukan ylempänä olevaa listaa, (kauppani kalat enint. 60litraiseen)

        eli suositteletko jotain, akva 1-3?
        kiitos vastauksesta :D


      • kongo81
        (akva) kirjoitti:

        eli, kirjoitit, ettei voi laittaa tetroja milliksien kanssa, akva 1. ei silloin onnistu. ja taistelukalahaaremia et suosittele, joten 3. ei onnistu. hunajarihmakaloja en saisi omasta elläinkaupastani, ja monniset tarvitsevat väh. 60l. (faunatar). toki voit itsekkin suositella jotain akvakalastoa, mutta sen pitää noudattaa hiukan ylempänä olevaa listaa, (kauppani kalat enint. 60litraiseen)

        eli suositteletko jotain, akva 1-3?
        kiitos vastauksesta :D

        Useimmat liikkeet kyllä tilaavat omalta tukkuriltaan melkeinpä mitä vain pyydettäessä. Noilla ylempänä kirjaamillasi tetroilla on melkein kaikilla miniminä se 60l, tokikaan tuo ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta mieluumin toki aina niin että kalat ovat isommassa kuin mitä minimi suosittaa.

        Itse tekisin varmaankin niin että ottaisin reilumman parven (esim. 10-20 kpl lajista riippuen) jostakin noista pienemmistä tetroista ja pohjalle sukarapuja ja/tai parvi piikkisilmiä (uskon että menevät noihinkin litroihin, ovat aika piilottelevia ja vähän liikkuvia kaloja). Kalasto näyttää aina kivemmalta ja selkeämmältä kun lajeja ei ole hirveästi. Sukaravut siksi että toimivat hyvin levänsyöjinä, ja ovat lisäksi nättejä. Ne kyllä kannattaa ostaa suoraan harrastajilta, ovat usein todella tyyriitä liikkeissä.


      • (akva)
        kongo81 kirjoitti:

        Useimmat liikkeet kyllä tilaavat omalta tukkuriltaan melkeinpä mitä vain pyydettäessä. Noilla ylempänä kirjaamillasi tetroilla on melkein kaikilla miniminä se 60l, tokikaan tuo ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta mieluumin toki aina niin että kalat ovat isommassa kuin mitä minimi suosittaa.

        Itse tekisin varmaankin niin että ottaisin reilumman parven (esim. 10-20 kpl lajista riippuen) jostakin noista pienemmistä tetroista ja pohjalle sukarapuja ja/tai parvi piikkisilmiä (uskon että menevät noihinkin litroihin, ovat aika piilottelevia ja vähän liikkuvia kaloja). Kalasto näyttää aina kivemmalta ja selkeämmältä kun lajeja ei ole hirveästi. Sukaravut siksi että toimivat hyvin levänsyöjinä, ja ovat lisäksi nättejä. Ne kyllä kannattaa ostaa suoraan harrastajilta, ovat usein todella tyyriitä liikkeissä.

        kiitos vastauksestasi, kongo81!
        täytyykin kysyä Zoo Jatarin tukkuria! kun kävin liikkeessä, tuo taistelukalan AINOA koiras vain oli niin suloisen näköinen, ja akvat 2 ja 3 kokosin niin, että on iso taistelukala ja pienenpiä tetroja lisäksi. taistelukala tuntuu niin varmalta valinnalta...


        ja muille vastaajille: VOITTE VASTATA MIHIN TAHANSA KYSYMYKSEEN, VAIKKA TÄMÄ OLISIKIN UUSIN!!!


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi, kongo81!
        täytyykin kysyä Zoo Jatarin tukkuria! kun kävin liikkeessä, tuo taistelukalan AINOA koiras vain oli niin suloisen näköinen, ja akvat 2 ja 3 kokosin niin, että on iso taistelukala ja pienenpiä tetroja lisäksi. taistelukala tuntuu niin varmalta valinnalta...


        ja muille vastaajille: VOITTE VASTATA MIHIN TAHANSA KYSYMYKSEEN, VAIKKA TÄMÄ OLISIKIN UUSIN!!!

        jaa saa myös kertoa, mitä noista listan kaloista (7. kommentti) pistäisi itse 54litraiseen...


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        jaa saa myös kertoa, mitä noista listan kaloista (7. kommentti) pistäisi itse 54litraiseen...

        Sain hiukan selville, että miten paljon kaloja/lajeja voi pistää akvaani...
        jotakin näistä yli kymmenen yksilön parvikalaksi:

        intiaaninsulka
        kardinaalitetra
        kulmatetra
        kuparitetra
        lyhtytetra
        musta-aavetetra
        mustaneontetra
        neontetra
        rubiinitetra
        sinineontetra
        kiilakylki

        "päätähdeksi akvaan";

        1kpl,kääpiörihmakala
        1k 2-3n,kirsikkabarbi
        1kpl,taistelukala UROS

        ja pohjalle:

        1-3kpl,piikkisilmä
        5kpl,korumonninen
        5kpl,kuparimonninen

        saa itse ehdottaa parempaa, mutta itse haluaisin:
        3piikkisilmää, taistouroksen, sukarapuja ja 10


      • kongo81
        (akva) kirjoitti:

        Sain hiukan selville, että miten paljon kaloja/lajeja voi pistää akvaani...
        jotakin näistä yli kymmenen yksilön parvikalaksi:

        intiaaninsulka
        kardinaalitetra
        kulmatetra
        kuparitetra
        lyhtytetra
        musta-aavetetra
        mustaneontetra
        neontetra
        rubiinitetra
        sinineontetra
        kiilakylki

        "päätähdeksi akvaan";

        1kpl,kääpiörihmakala
        1k 2-3n,kirsikkabarbi
        1kpl,taistelukala UROS

        ja pohjalle:

        1-3kpl,piikkisilmä
        5kpl,korumonninen
        5kpl,kuparimonninen

        saa itse ehdottaa parempaa, mutta itse haluaisin:
        3piikkisilmää, taistouroksen, sukarapuja ja 10

        Tuo alin ehdotus on ihan OK, mutta itse laittaisin ainakin sen 6 kpl piikkareita, ovat kuitenkin parvikaloja (ja hyvin piilottelevia, joten uskon että mahtuvat ihan hyvin). Sit se taistoukko ja niitä sukarapuja. Kannattaa ottaa joko leväsukia tai sitten ihan maatiaisia, kestävät paremmin taiston vaatiman lämmön. Paljon kasveja ja lämpö 27 tuntumaan niin hyvä tulee.
        Kannattaa pitää mielessä että tuo 50l on todella vähän, jos tuppaat sen kauhean täyteen niin ei hyvä heilu. Muutenkin pienen altaan arvot on hankalampi pitää kohdillaan, eritoten kun kokemusta ei vielä ole.

        Olethan muuten perehtynyt altaan kypsytysasioihin yhtä huolellisesti kun noihin kalastoihinkin?


      • (akva) kirjoitti:

        Sain hiukan selville, että miten paljon kaloja/lajeja voi pistää akvaani...
        jotakin näistä yli kymmenen yksilön parvikalaksi:

        intiaaninsulka
        kardinaalitetra
        kulmatetra
        kuparitetra
        lyhtytetra
        musta-aavetetra
        mustaneontetra
        neontetra
        rubiinitetra
        sinineontetra
        kiilakylki

        "päätähdeksi akvaan";

        1kpl,kääpiörihmakala
        1k 2-3n,kirsikkabarbi
        1kpl,taistelukala UROS

        ja pohjalle:

        1-3kpl,piikkisilmä
        5kpl,korumonninen
        5kpl,kuparimonninen

        saa itse ehdottaa parempaa, mutta itse haluaisin:
        3piikkisilmää, taistouroksen, sukarapuja ja 10

        Taiston vaatima lämpö pudottaa heti pois ainakin neontetran ja kiilakyljen, jos taistolle pistää 28 astetta.
        Rihmakala olisi jo huomattavasti paremmin samoissa lämmöissä. Minä en noin pieneen akvaan ottaisi, kuin tuon kolme piikkaria, samoin monnisten määrä kuullostaa vähän hurjalta. Ehkä yksi parvi vain (5-7)?


      • kongo81
        Plussa-pallero kirjoitti:

        Taiston vaatima lämpö pudottaa heti pois ainakin neontetran ja kiilakyljen, jos taistolle pistää 28 astetta.
        Rihmakala olisi jo huomattavasti paremmin samoissa lämmöissä. Minä en noin pieneen akvaan ottaisi, kuin tuon kolme piikkaria, samoin monnisten määrä kuullostaa vähän hurjalta. Ehkä yksi parvi vain (5-7)?

        ^Mä käsitin niin että joku noista mainituista lajeista, ei koko höskää. Ei tosiaankaan kuparimonnisia tuon kokoiseen ollenkaan, eikä kyllä korumonnisiakaan. Oma kokemukseni piikkiksistä on, ettei niitä juuri näe, siks ajattelisin että menevät tuohon.
        Itse en laittaisi rihmoja yksinään, eikä noihin litroihin useampaa oikein mene.

        Parempi olisi vaan hankkia isompi allas alunperinkin, niin mahdollisuudetkin kasvaisivat :)


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        Sain hiukan selville, että miten paljon kaloja/lajeja voi pistää akvaani...
        jotakin näistä yli kymmenen yksilön parvikalaksi:

        intiaaninsulka
        kardinaalitetra
        kulmatetra
        kuparitetra
        lyhtytetra
        musta-aavetetra
        mustaneontetra
        neontetra
        rubiinitetra
        sinineontetra
        kiilakylki

        "päätähdeksi akvaan";

        1kpl,kääpiörihmakala
        1k 2-3n,kirsikkabarbi
        1kpl,taistelukala UROS

        ja pohjalle:

        1-3kpl,piikkisilmä
        5kpl,korumonninen
        5kpl,kuparimonninen

        saa itse ehdottaa parempaa, mutta itse haluaisin:
        3piikkisilmää, taistouroksen, sukarapuja ja 10

        varmaan toi "enemmänkuin" merkki jättää loput pois! eli 10 intiaanisulkaa/musta-aavetetraa (enemmän kuin 10kpl) kumpi olis parempi? oma lemppari on kyl inkkari! mut tarvii vähän kysellä hintoi, ja teidän mielipitei...:D


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        varmaan toi "enemmänkuin" merkki jättää loput pois! eli 10 intiaanisulkaa/musta-aavetetraa (enemmän kuin 10kpl) kumpi olis parempi? oma lemppari on kyl inkkari! mut tarvii vähän kysellä hintoi, ja teidän mielipitei...:D

        juu, jokin noista lajeista, ei tosiaankaan koko listaa :D siinä on vaihtoehdot...

        tota...loimaalla ei ole isompia akvaarioPAKETTEJA, ja aikaa kyllä on, apua saan, ja äiti on "ex-akvailija" :D

        ja totta kai olen lukenut kypsytyksestä, sehän on ensimmäinen vaihe suunnittelun jälkeen. . .se on tärkeä asia. VERY, VERY tärkeä :D

        ja niistä piikkareista . . .niitä ei tosiaan taida paljoa nähdä, siksi en ottaisi vain yhtä...ainakin kolme tulen kyllä ottamaan, se on varma, koska ovat niin sitkeitäkin :D

        vastauksia, lisää! kiva tulla koulusta kotio, ja heti ekana nähdä, että on saanut edes vähän huomiota muilta ihmisiltä :D


      • kongo81 kirjoitti:

        ^Mä käsitin niin että joku noista mainituista lajeista, ei koko höskää. Ei tosiaankaan kuparimonnisia tuon kokoiseen ollenkaan, eikä kyllä korumonnisiakaan. Oma kokemukseni piikkiksistä on, ettei niitä juuri näe, siks ajattelisin että menevät tuohon.
        Itse en laittaisi rihmoja yksinään, eikä noihin litroihin useampaa oikein mene.

        Parempi olisi vaan hankkia isompi allas alunperinkin, niin mahdollisuudetkin kasvaisivat :)

        Esim. yksinäinen kääpiörihmakoiras on ihan hyvä vaihtoehto pääkalaksi. Rihmat on sukua taistiksille, joten niilläkin haaremielämä voi olla joskus turhan rankkaa naaraille vähän isommassakin akvassa.
        Meillä piikkikset on todella kovia menijöitä ja varsinkin ruoka-aikaan suhailee vauhdilla ympäri akvaa. Niiden parvikäyttäytymisestä ei ihan ole täyttä tietoa, joten nykytiedon mukaan niitä voisi olla pienempiäkin määriä ilman, että niiden elämänlaatu kärsii.
        Ootko ajatellut, josko hankkisit akvan käytettynä? Uuden pienemmän hinnalla saa todennäköisesti isomman esim. aqua-webistä.. :)


      • evita.r

        ainakin näitä kaloja , koska ne ovat komeita tai helppo hoitoisia: miljoonakala , platy, neontetra, musta
        aavetetra,kääpiörihma kala. itselläni akvaariota ei tällä hetkellä ole, mutta olen lukenut 2 vuotta niistä, käyny kattomassa varmaan 100 kertaa ja akvan kuuluisi pönöttää olo huoneessa helmikuussa. en suosittelisi 60 litran, vaikea hoitoisia sillä vetta pitää vaihtaa useasti. missäs asut? minä raahessa. täällä on vain yksi eläin kauppa jossa olisi lemmikkejä. saatan käydä joku päivä oulussa kattelemassa.

        noh! ei sitten muuta kuin heippa rallaa!


      • evita.r
        (akva) kirjoitti:

        en saanut tätä mahtumaan tuohon listaan, joten pistän omat akvaarioideani.

        eli, kyseessä oli siis 54litrainen allas! otin Faunatar-listastani ne kalat, jotka a) olivat alle 60litraiseen sopivia b) löytyvät omasta eläinkaupastani. olen lukenut jostain kirjasta, että yli 5cm pitkät kalat vievät tilaa 1cm kalaa/1litra vettä, 3-5cm kalat 1cm/0.5l ja lyhyempiä ei tarvitse laskea. listat on laadittu faunattaren sivujen tietojen, ja äskeisen "tilasäännön" mukaan.

        akvaidea 1.
        keskikova vesi, ph 7-7.5, 23-25`C
        platy, koiras 2naarasta....15l varattu
        miljoonakala, 8koirasta.....24l varattu yht. 39l
        mustaneontetra, 6kpl......12l varattu yht. 51l
        3l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        akvaidea 2.
        pehmeä vesi, ph 6-7.5, 25-28`C
        taistelukala, koiras..........6l varattu
        intiaaninsulka, 8kpl.........18l varattu yht. 24l
        rubiinitetra, 12kpl..........27l varattu yht. 51l
        3l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        akvaidea 3.
        pehmeä vesi, ph 6-7.5, 25-27`C
        taistelukala, 1koiras 2naarasta...18l varattu
        mustaneontetra, 9kpl...............18l varattu yht. 36l
        musta-aavetetra, 6kpl............13.5l varattu yht. 49.5l
        4.5l tilaa jää kotiloille ja/tai sukaravuille

        risuja,ruusuja, mutta EI haukkuja, en todellakaan ryntää kauppaan ostamaan juuri näitä kaloja, ellei joku anna hyväksyntää.

        kiitos etukäteen :D

        ei pidä paikkansa noi sun kalan tila hommat. täs tulee oikeat, katsottu jo 5 sivulta ja 3 kirjasta: 3-5 cm kalaa on puoli litraa, 5-8 senttiä litra, ja isommat 1cm/1,5 litraa.


      • jennijo
        evita.r kirjoitti:

        ainakin näitä kaloja , koska ne ovat komeita tai helppo hoitoisia: miljoonakala , platy, neontetra, musta
        aavetetra,kääpiörihma kala. itselläni akvaariota ei tällä hetkellä ole, mutta olen lukenut 2 vuotta niistä, käyny kattomassa varmaan 100 kertaa ja akvan kuuluisi pönöttää olo huoneessa helmikuussa. en suosittelisi 60 litran, vaikea hoitoisia sillä vetta pitää vaihtaa useasti. missäs asut? minä raahessa. täällä on vain yksi eläin kauppa jossa olisi lemmikkejä. saatan käydä joku päivä oulussa kattelemassa.

        noh! ei sitten muuta kuin heippa rallaa!

        ^Olet lukenut kaksi vuotta? Onkohan mitään mennyt jakeluun kun tuossa toisessa ketjussa kyselet voiko tetroja yhdistää platyjen/miljoonakalojen kanssa ja sitä kuinka akvaario puhdistetaan. Kannattaako tulla muita "neuvomaan" kun itsekin on pihalla kuin lumiukko!?! No hard feelings, mutta joku raja.


      • (akva)
        evita.r kirjoitti:

        ainakin näitä kaloja , koska ne ovat komeita tai helppo hoitoisia: miljoonakala , platy, neontetra, musta
        aavetetra,kääpiörihma kala. itselläni akvaariota ei tällä hetkellä ole, mutta olen lukenut 2 vuotta niistä, käyny kattomassa varmaan 100 kertaa ja akvan kuuluisi pönöttää olo huoneessa helmikuussa. en suosittelisi 60 litran, vaikea hoitoisia sillä vetta pitää vaihtaa useasti. missäs asut? minä raahessa. täällä on vain yksi eläin kauppa jossa olisi lemmikkejä. saatan käydä joku päivä oulussa kattelemassa.

        noh! ei sitten muuta kuin heippa rallaa!

        Loimaallahan minä vaikutan :D

        valitettavasti tänään äiti ilmoitti kuin sivumennen, ettei akvaa tule, koska vanhan hajotessa oli niin suuri homma avata seinät ja lattia ja kuivata villat sum muut ;(

        mutta viimeksi, kun sain akvaariokuumeen, sain luvan, mutta isäni käänsi pääni, ja silloin ei vaan saanut aikaan...

        mutta kyllä sen saan, vanhempien lupa puuttuu, mutta joku saunailta sen voi sopia, tai kun faija kattoo formuloita :D

        EVIRA!!! mitäs eroa noissa sun ja mun kalan tilavuus jutuissa on ???
        ihan samaltahan ne näyttää XD


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        Loimaallahan minä vaikutan :D

        valitettavasti tänään äiti ilmoitti kuin sivumennen, ettei akvaa tule, koska vanhan hajotessa oli niin suuri homma avata seinät ja lattia ja kuivata villat sum muut ;(

        mutta viimeksi, kun sain akvaariokuumeen, sain luvan, mutta isäni käänsi pääni, ja silloin ei vaan saanut aikaan...

        mutta kyllä sen saan, vanhempien lupa puuttuu, mutta joku saunailta sen voi sopia, tai kun faija kattoo formuloita :D

        EVIRA!!! mitäs eroa noissa sun ja mun kalan tilavuus jutuissa on ???
        ihan samaltahan ne näyttää XD

        *korjaan, EVITA.R!!!

        ja näytät itsekkin olevan pihalla kuin pihakuusi. .. ei millään pahalla :D
        (en oo viä itekkään mikään akvanero!)


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        *korjaan, EVITA.R!!!

        ja näytät itsekkin olevan pihalla kuin pihakuusi. .. ei millään pahalla :D
        (en oo viä itekkään mikään akvanero!)

        hupaisaa! kun pääsin kotiin kuvaamataidonkurssilta, syöksyin koneelle, ja näin, että kysymyspalstani vieressä oli liekin kuva!

        WHATEVER, asiaan. kurssillani teen savesta ihmisen pääkalloa, jotta saisin akvaani jotain hiukan "poikamaista". siitä tulee hiukan pienempi kuin oikeasta, ja sen päälaella on "murtuma-"reikä. tosi aidon näköinen! FISUT TYKKÄÄ!!!

        sitten, ajattelin, että riittääkö tämä koristeeksi? lisäksi on tusina kiviä, joita menee kouraan kolme, jotka salakuljetin (vanhemmiltani) Suomeen etelässä vuodenvaihteessa. Pitäisikö tehdä myös anfora, egyptiläinen ruukku? (jos joku ei tiedä, niissä kuljetettiin viiniä Wanhana aikana) Jos ruukun tekisi rikkinäiseksi (reikä keskelle), voisiko sen reikien ja aukkojen kohtaalle hiekkaan pistää lojumaan vihreitä, meren sileäksi huuhtomia lasinpaloja? kuin niitä olisi kuljetettu ruukussa... tosin serkuillani on myös pieni akva, eikä siinä ole muuta kuin kasveja, ja kaupasta ostettu anfora koristeina, onko matkimista?

        vastauksia tähän ja aiempiin kysymyksiin, KIITOS

        muuten, edellisessä viestissäni valitin, kun äiti kielsi akvaarion. Kun hän tänään haki minua kurssilta, kerroin hänelle, että tyttöystävälläni on kahdeksankulmainen akva varastossa, äitini alkoi muistella omaa satalitraistaan (hajonnut, kun olin pieni) ja antoi minulle luvan akvaan, jos isäkin antaa.

        tämä akvailuharrastuksen aloitus tuntuu jo paljon todellisemmalta :D olen niin iloinen, ettei sitä hymiöillä voi kertoa!


      • kongo81
        (akva) kirjoitti:

        hupaisaa! kun pääsin kotiin kuvaamataidonkurssilta, syöksyin koneelle, ja näin, että kysymyspalstani vieressä oli liekin kuva!

        WHATEVER, asiaan. kurssillani teen savesta ihmisen pääkalloa, jotta saisin akvaani jotain hiukan "poikamaista". siitä tulee hiukan pienempi kuin oikeasta, ja sen päälaella on "murtuma-"reikä. tosi aidon näköinen! FISUT TYKKÄÄ!!!

        sitten, ajattelin, että riittääkö tämä koristeeksi? lisäksi on tusina kiviä, joita menee kouraan kolme, jotka salakuljetin (vanhemmiltani) Suomeen etelässä vuodenvaihteessa. Pitäisikö tehdä myös anfora, egyptiläinen ruukku? (jos joku ei tiedä, niissä kuljetettiin viiniä Wanhana aikana) Jos ruukun tekisi rikkinäiseksi (reikä keskelle), voisiko sen reikien ja aukkojen kohtaalle hiekkaan pistää lojumaan vihreitä, meren sileäksi huuhtomia lasinpaloja? kuin niitä olisi kuljetettu ruukussa... tosin serkuillani on myös pieni akva, eikä siinä ole muuta kuin kasveja, ja kaupasta ostettu anfora koristeina, onko matkimista?

        vastauksia tähän ja aiempiin kysymyksiin, KIITOS

        muuten, edellisessä viestissäni valitin, kun äiti kielsi akvaarion. Kun hän tänään haki minua kurssilta, kerroin hänelle, että tyttöystävälläni on kahdeksankulmainen akva varastossa, äitini alkoi muistella omaa satalitraistaan (hajonnut, kun olin pieni) ja antoi minulle luvan akvaan, jos isäkin antaa.

        tämä akvailuharrastuksen aloitus tuntuu jo paljon todellisemmalta :D olen niin iloinen, ettei sitä hymiöillä voi kertoa!

        Kalathan eivät koristeista piittaa, sopivat piilot ja suojapaikat ovat se mikä ratkaisee. Eli juurakot/kannot/kasvipöheiköt. Selvitäthän ettei tuosta savityöstä liukene mitään kaloille haitallista veteen.

        Akvaarion hajoaminen on melkoisen harvinaista, jos kyseessä on alle 10v. oikein pidetty allas (ja menevät ne vanhemmatkin pytyt silikonien vaihdon jälkeen). Myös se on tärkeää että jalusta on asianmukainen. Jos akvaario pääsee kiikkerän/taipuvan kaapin tms. päällä vääntyilemään niin hajoaminen on toki mahdollista, hyvinkin todennäköistä. Sen takia akvaario kannattaakin aina sijoittaa tarkoitukseen suunnitellun alustan päälle. "Peruslipastojen/hyllykköjen" suhteen sietää olla epäluuloinen.

        Suosittelen myös katsomaan tuolta aqua-webistä käytettyjä paketteja, todennäköisesti löydät sopuhintaan vähän suuremman kun tuo 50l sopivan matkan päästä.


      • (akva)
        kongo81 kirjoitti:

        Kalathan eivät koristeista piittaa, sopivat piilot ja suojapaikat ovat se mikä ratkaisee. Eli juurakot/kannot/kasvipöheiköt. Selvitäthän ettei tuosta savityöstä liukene mitään kaloille haitallista veteen.

        Akvaarion hajoaminen on melkoisen harvinaista, jos kyseessä on alle 10v. oikein pidetty allas (ja menevät ne vanhemmatkin pytyt silikonien vaihdon jälkeen). Myös se on tärkeää että jalusta on asianmukainen. Jos akvaario pääsee kiikkerän/taipuvan kaapin tms. päällä vääntyilemään niin hajoaminen on toki mahdollista, hyvinkin todennäköistä. Sen takia akvaario kannattaakin aina sijoittaa tarkoitukseen suunnitellun alustan päälle. "Peruslipastojen/hyllykköjen" suhteen sietää olla epäluuloinen.

        Suosittelen myös katsomaan tuolta aqua-webistä käytettyjä paketteja, todennäköisesti löydät sopuhintaan vähän suuremman kun tuo 50l sopivan matkan päästä.

        no eihän siitä pitäisi liueta mitään, sillä kuulemma muutkin ovat tehneet akvaariohinsa koristeita ja/tai piiloja kyseisestä savesta. (toki se poltetaan, jollin siitä ei pitäisi enää irrotaa mitään)

        Äitini akvaarion ikää en tiedä, mutta se hajosi, kun siihen oli joku vetänyt metalliautolla (en minä!) naarmun, ja akva sitten lohkesi sitä myöten, kun äiti vaihtoi vettä. Tänään on suunnitteilla vilkuilla valokuva-albumeita, jos jossain kuvassa se akva näkyisi. Kalat, jotka jäivät henkiin, menivät ystäväperheelle.

        kun ei aika meinaa riittää sen aquawebin selailuun! se on olevinaan niin sekava, ja en usko, että itse löytäisin sieltä mitään pakettia! jos joku viitsii, linkki ois kiva! kiitos etukäteen.


      • kongo81
        (akva) kirjoitti:

        no eihän siitä pitäisi liueta mitään, sillä kuulemma muutkin ovat tehneet akvaariohinsa koristeita ja/tai piiloja kyseisestä savesta. (toki se poltetaan, jollin siitä ei pitäisi enää irrotaa mitään)

        Äitini akvaarion ikää en tiedä, mutta se hajosi, kun siihen oli joku vetänyt metalliautolla (en minä!) naarmun, ja akva sitten lohkesi sitä myöten, kun äiti vaihtoi vettä. Tänään on suunnitteilla vilkuilla valokuva-albumeita, jos jossain kuvassa se akva näkyisi. Kalat, jotka jäivät henkiin, menivät ystäväperheelle.

        kun ei aika meinaa riittää sen aquawebin selailuun! se on olevinaan niin sekava, ja en usko, että itse löytäisin sieltä mitään pakettia! jos joku viitsii, linkki ois kiva! kiitos etukäteen.

        No kyllä tämä suolen foorumi on huomattavasti sekavampi. Tuossa suora linkki myydään-osioon, sieltä vaan selaamaan! http://www.aqua-web.fi/forum/viewforum.php?f=10


      • (akva)
        kongo81 kirjoitti:

        No kyllä tämä suolen foorumi on huomattavasti sekavampi. Tuossa suora linkki myydään-osioon, sieltä vaan selaamaan! http://www.aqua-web.fi/forum/viewforum.php?f=10

        no löytyhän hakusanalla Loimaa 105-litrainen, kahdeksan kulmainen, vuotaa, 20w.... TOIVOTTAVASTI EI MUUTEN OLE TYTTÖYSTÄVÄNI AKVA!

        liikaa ilmoituksia, liian vähän aikaa... ja ei se ollukka niin sekava, kuin eka muistin, piti vähän aikaa plärätä, ni sit tottu!


    • (akva)

      Tässä on kysymykseni, joihin en ole vielä saanut kunnon vastausta.
      1. Ne joilla on/ on ollut pienempi akva, kokemuksia, ideat, kala- ja kasvitlajit?
      2. Oma lajikokonaisuus-ehdotus lajeista (otsikon nimi on "Noniin!")
      3. Tuli tänään mieleen, että voisiko listan joistakin tetroista tehdä sekaparven? voisi olla jännä. . .

      Lupa vastaamiseen on myönnetty :D

      • 1. omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta ne joilla on ollut, sanovat, että tasapainon säilyttäminen on hankalampaa, eli tarvitsee useammin pienempiä vedenvaihtoja jne. Eli satsaamalla aluksi isompaan akvaan, pääsee jatkossa helpommalla.
        2. Pääkalaksi kääpiörihma(t), siihen 10 kpl:n parvi pieniä tetroja ja pohjalle piikkarit. Mahdollisesti sukarapuja lisätalkkareiksi.
        3. Esim. mustaneoneja ja tavallisia on kyllä pidetty menestyksekkäästi yhtenä parvenakin, mutta kyllä kalan kannalta parempi on kunnollinen parvi samaa lajia. Ehkä korkeintaan niin, että olisi 5 yhtä ja 5 jotain toista. Esim. inkkareitahan on myös albiinomuunnosta, niitähän voi sekoittaa huoletta tavallisen kanssa. :)


      • (akva)
        Plussa-pallero kirjoitti:

        1. omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta ne joilla on ollut, sanovat, että tasapainon säilyttäminen on hankalampaa, eli tarvitsee useammin pienempiä vedenvaihtoja jne. Eli satsaamalla aluksi isompaan akvaan, pääsee jatkossa helpommalla.
        2. Pääkalaksi kääpiörihma(t), siihen 10 kpl:n parvi pieniä tetroja ja pohjalle piikkarit. Mahdollisesti sukarapuja lisätalkkareiksi.
        3. Esim. mustaneoneja ja tavallisia on kyllä pidetty menestyksekkäästi yhtenä parvenakin, mutta kyllä kalan kannalta parempi on kunnollinen parvi samaa lajia. Ehkä korkeintaan niin, että olisi 5 yhtä ja 5 jotain toista. Esim. inkkareitahan on myös albiinomuunnosta, niitähän voi sekoittaa huoletta tavallisen kanssa. :)

        kiitos vastauksista!

        ehkä tosiaan vois ottaa vähän isomman. jos saa miltei samaan hintaan esim. myllystä isomman, otan sen sitten! mahtuu enemmän kalojakin.

        selvä, piikkisilmät 3-5kpl ja sukaravut ovat nyt varma valinta!

        eli jos on saman tapaiset nimet, niin sekaparvi on mahdollinen, esim. sinineon, mustaneon- ja neontetra-seka parvi on mahdollinen, jos kaikkia on 5?


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        kiitos vastauksista!

        ehkä tosiaan vois ottaa vähän isomman. jos saa miltei samaan hintaan esim. myllystä isomman, otan sen sitten! mahtuu enemmän kalojakin.

        selvä, piikkisilmät 3-5kpl ja sukaravut ovat nyt varma valinta!

        eli jos on saman tapaiset nimet, niin sekaparvi on mahdollinen, esim. sinineon, mustaneon- ja neontetra-seka parvi on mahdollinen, jos kaikkia on 5?

        nyt on kuorittu kaksi UPEAA omenapuunoksaa. niin tuosta aikaisemmasta viestistäni vielä....onko muita tapoja tehdä sekaparvia, kuin samanlajin edustajista, (normi albiino), vai voiko tehdä joistakin listan tetroista (tuttu lista, löytyy ylempää) sekaparven?

        odotan vastausta. :D


      • (akva) kirjoitti:

        kiitos vastauksista!

        ehkä tosiaan vois ottaa vähän isomman. jos saa miltei samaan hintaan esim. myllystä isomman, otan sen sitten! mahtuu enemmän kalojakin.

        selvä, piikkisilmät 3-5kpl ja sukaravut ovat nyt varma valinta!

        eli jos on saman tapaiset nimet, niin sekaparvi on mahdollinen, esim. sinineon, mustaneon- ja neontetra-seka parvi on mahdollinen, jos kaikkia on 5?

        Kaloille on tietysti kaikkein paras, jos samaa lajia on kunnon parvi sen sijaan, että on muutama yksilö kutakin "laatua".
        Kardinaalitetroja ja mustaneoneja tiedän pidetyn samassa, jolloin ne ovat vapaaehtoisesti muodostaneet sekaparven. Sinineonit ja tavalliset luulis menevän kanssa samassa.
        Vaikutelma on helposti sekava, jos kovin erilaisia kaloja lykkää samaan, oli ne sitten yhdessä parvessa tai erikseen.


      • (akva)
        Plussa-pallero kirjoitti:

        Kaloille on tietysti kaikkein paras, jos samaa lajia on kunnon parvi sen sijaan, että on muutama yksilö kutakin "laatua".
        Kardinaalitetroja ja mustaneoneja tiedän pidetyn samassa, jolloin ne ovat vapaaehtoisesti muodostaneet sekaparven. Sinineonit ja tavalliset luulis menevän kanssa samassa.
        Vaikutelma on helposti sekava, jos kovin erilaisia kaloja lykkää samaan, oli ne sitten yhdessä parvessa tai erikseen.

        tyydyn siis vain yhden lajin parveen :D
        tänään kävin kurkkaamassa fisujen hintoja. pistän alas vain niiden hinnat, jotka kiinnostavat:

        kuparitetra 1.50€ kpl halpa, nätti,
        intiaaninsulka 2€ kpl helppohoitoinen,
        musta-aavetetra 2e kpl vilkas,

        taistelukala uros 7€ kpl
        kääpiörihmakala (hinta jäi katsomatta) kaiketi joku 6€ kpl

        piikkisilmä 3€ kpl
        kirsikkasukarapu 6€ kpl
        levä -II- -II- 4.40€ kpl
        kotilot: ruskea, keltainen ja seeprakuviot jokainen 5€ kpl
        salamurhaajakotilo (petokotilo?) 3.80€ kpl
        tuntuu aika halvoilta noi tetratkin, koska esim. punapäätetra oli peräti 4.50€ kpl!

        itse nyt haluaisin parven joko inakkareista, kuparitetroista tai mustista avveista. sitten lisäksi yksi taisto tai käppänä, pohjalle piikkisilmiä 3-5 kpl. lisäksi noita kotiloita ja sukarapuja.
        akvan vesiarvoiksi tulisivat (kuparin kanssa) 25-27 `C ph 6-7, pehmeä vesi. muilla tetroilla muuten sama, mutta lämpötila olisi 25-28`C.

        1. mikä olisi mielestänne paras tetraparvi?
        2. ovatko hinnat korkeita?
        3. voisiko ottaa esim. yhden kirsikka- ja monta leväsukarapua. täälöin kirsikka olisi "kunkku"? :D
        4. montako kalaa parveen?
        5. kumpi, taisto vai käppänä?
        6. voiko salamurhaaja/peto kotiloita ottaa, vaikkei olisi kotiloita?
        7. jos otan esim. 10 seeprakotiloa ja 3 salamurhaaja/peto kotiloa, onko seeproja tarpeeksi lisääntyä?
        8. mikä on sukaravun ja kotiloiden elinikä?
        9. paljonko kasveja 54litraiseen?
        10. tarvitseeko jokainen piikkis oman luolan, tai kukkaruukun, miten tiedän, että luola on oikean kokoinen, jos ostan/teen itse?

        kiitos näin etukäteen, t: AKVA :D


      • kongo81
        (akva) kirjoitti:

        tyydyn siis vain yhden lajin parveen :D
        tänään kävin kurkkaamassa fisujen hintoja. pistän alas vain niiden hinnat, jotka kiinnostavat:

        kuparitetra 1.50€ kpl halpa, nätti,
        intiaaninsulka 2€ kpl helppohoitoinen,
        musta-aavetetra 2e kpl vilkas,

        taistelukala uros 7€ kpl
        kääpiörihmakala (hinta jäi katsomatta) kaiketi joku 6€ kpl

        piikkisilmä 3€ kpl
        kirsikkasukarapu 6€ kpl
        levä -II- -II- 4.40€ kpl
        kotilot: ruskea, keltainen ja seeprakuviot jokainen 5€ kpl
        salamurhaajakotilo (petokotilo?) 3.80€ kpl
        tuntuu aika halvoilta noi tetratkin, koska esim. punapäätetra oli peräti 4.50€ kpl!

        itse nyt haluaisin parven joko inakkareista, kuparitetroista tai mustista avveista. sitten lisäksi yksi taisto tai käppänä, pohjalle piikkisilmiä 3-5 kpl. lisäksi noita kotiloita ja sukarapuja.
        akvan vesiarvoiksi tulisivat (kuparin kanssa) 25-27 `C ph 6-7, pehmeä vesi. muilla tetroilla muuten sama, mutta lämpötila olisi 25-28`C.

        1. mikä olisi mielestänne paras tetraparvi?
        2. ovatko hinnat korkeita?
        3. voisiko ottaa esim. yhden kirsikka- ja monta leväsukarapua. täälöin kirsikka olisi "kunkku"? :D
        4. montako kalaa parveen?
        5. kumpi, taisto vai käppänä?
        6. voiko salamurhaaja/peto kotiloita ottaa, vaikkei olisi kotiloita?
        7. jos otan esim. 10 seeprakotiloa ja 3 salamurhaaja/peto kotiloa, onko seeproja tarpeeksi lisääntyä?
        8. mikä on sukaravun ja kotiloiden elinikä?
        9. paljonko kasveja 54litraiseen?
        10. tarvitseeko jokainen piikkis oman luolan, tai kukkaruukun, miten tiedän, että luola on oikean kokoinen, jos ostan/teen itse?

        kiitos näin etukäteen, t: AKVA :D

        1. Noista paras vaihtoehto lienee makuasia, mutta kupareita en itse suosittele taiston kanssa. Ovat varsin reviiritietoisia ja ärhäköitä, taiston pyrstö voi olla koetuksella. Inkkarit ovat ainakin huomattavasti leppoisampia.
        2. Hinnat ok, paitsi ravut kalliita, sanon taas että niitä kannattaa koittaa ostaa harrastajalta, yleensä hinta on n. 0,50€/kpl
        3. Sukaset viihtyvät paremmin parvessa, joten mieluumin alkuun vaikka 10 kpl niitä kirsikoita/tulisukia. Ravuille lämmöt ovat matalammat kuin esim. taistolle, joten siinä mielessä pelkät leväsukaset menisivät paremmin. Nehän eivät makeassa vedessä lisäänny, ja kasvavatkin aika kookkaiksi, esim. 5kpl vois olla ok.
        5. Riippuu siitä mihin meinaat ne lämmöt säätää. Rihma menee viileämpäänkin, eli jos niitä rapuja haluat... Omasta kokemuksestani kääpiörihmat (ainakin nuo jalostusmuodot) ovat melko herkkiä, saa olla tarkkana veden puhtauden suhteen.
        6. Voi ottaa, syövät myös kalanruokaa. Jos olet laittamassa hienon hiekkapohjan, kuten oletan piikkisilmien takia, niin kannattaa ottaa pohjaa möyhimään kierteisiä.
        7. Mikähän tuo seeprakotilo on? Olisiko omenakotilo? Jos on, niin ne eivät mene samoihin vesiarvoihin kuin kalastosi, enkä välttämättä laittaisi petojen kanssa samaan, riippuen toki koosta.
        8. Kotiloista en tiedä, sukaravut n. vuodesta kahteen. Tosin hyvissä oloissa kirsikat/tulisuat lisääntyvät valtavasti, joten ne eivät katoa kokonaan tyyliin parin vuoden päästä (päinvastoin, niitä voi joutua kauppaamaan eteenpäin). Jonkin verran taisto/rihma saattaa harventaa pienintä poikaskantaa.
        9. Makuasia, mutta arvioisin että tuohon kokoon joku 5-6 kpl, kasvaahan ne siitä. Riittävästi kannattaa kuitenkin laittaa heti alkuun, ja muistaa lannoittaa kunnolla.
        10. Jos sulla on siellä joku kannon käkkärä niin sulassa sovussa mahtuvat sen alle kaikki piiloon.

        Joko sulla on Markku Varjon Akvaariokalat-kirja? Jos ei niin laitahan hankkien. Siitä löytyy ajanmukaisin tieto kaikista kalalajeista. Mainio opus!


      • (akva)
        kongo81 kirjoitti:

        1. Noista paras vaihtoehto lienee makuasia, mutta kupareita en itse suosittele taiston kanssa. Ovat varsin reviiritietoisia ja ärhäköitä, taiston pyrstö voi olla koetuksella. Inkkarit ovat ainakin huomattavasti leppoisampia.
        2. Hinnat ok, paitsi ravut kalliita, sanon taas että niitä kannattaa koittaa ostaa harrastajalta, yleensä hinta on n. 0,50€/kpl
        3. Sukaset viihtyvät paremmin parvessa, joten mieluumin alkuun vaikka 10 kpl niitä kirsikoita/tulisukia. Ravuille lämmöt ovat matalammat kuin esim. taistolle, joten siinä mielessä pelkät leväsukaset menisivät paremmin. Nehän eivät makeassa vedessä lisäänny, ja kasvavatkin aika kookkaiksi, esim. 5kpl vois olla ok.
        5. Riippuu siitä mihin meinaat ne lämmöt säätää. Rihma menee viileämpäänkin, eli jos niitä rapuja haluat... Omasta kokemuksestani kääpiörihmat (ainakin nuo jalostusmuodot) ovat melko herkkiä, saa olla tarkkana veden puhtauden suhteen.
        6. Voi ottaa, syövät myös kalanruokaa. Jos olet laittamassa hienon hiekkapohjan, kuten oletan piikkisilmien takia, niin kannattaa ottaa pohjaa möyhimään kierteisiä.
        7. Mikähän tuo seeprakotilo on? Olisiko omenakotilo? Jos on, niin ne eivät mene samoihin vesiarvoihin kuin kalastosi, enkä välttämättä laittaisi petojen kanssa samaan, riippuen toki koosta.
        8. Kotiloista en tiedä, sukaravut n. vuodesta kahteen. Tosin hyvissä oloissa kirsikat/tulisuat lisääntyvät valtavasti, joten ne eivät katoa kokonaan tyyliin parin vuoden päästä (päinvastoin, niitä voi joutua kauppaamaan eteenpäin). Jonkin verran taisto/rihma saattaa harventaa pienintä poikaskantaa.
        9. Makuasia, mutta arvioisin että tuohon kokoon joku 5-6 kpl, kasvaahan ne siitä. Riittävästi kannattaa kuitenkin laittaa heti alkuun, ja muistaa lannoittaa kunnolla.
        10. Jos sulla on siellä joku kannon käkkärä niin sulassa sovussa mahtuvat sen alle kaikki piiloon.

        Joko sulla on Markku Varjon Akvaariokalat-kirja? Jos ei niin laitahan hankkien. Siitä löytyy ajanmukaisin tieto kaikista kalalajeista. Mainio opus!

        kiva kun vastasit :D

        tuota Varjon kirjaa ei ole, mutta kirjastossa on muutama varjon kirja, pärjänen :D

        muuten, niitä kääpiörimoja oli kolmea eri väriä:
        punainen= 5.80€
        neonsininen= 6.50€
        oranssi= 3.90€

        ja tänään kurkkasin myös kasveja:
        japaninruoho 3€
        keihäslehti 9€
        anubias 9€ (sama kuin keihäslehti?)
        papukaijalehti 5€
        herttalehti saururus cernuus 6€
        jättivesitähdikki 6€
        viuhkalehti cabomba 5€
        jaavansaniainen 8€
        miekkakasvi 7€
        miekkakasvi echinodorus rubra 8€
        miekkakasvi echinodorus rose 8€
        eustralis stellata 7€

        kirjoitin kasvien nimet niin, kuin ne kaupassa luki. esim tuon yksinäisen miekkakasvin latin. nimeä ei lukenut, mutta taas kysymyksiä:

        1. jos ei ole juurakkoa, mutta on omenapuun oksia (2 kpl, isoja), niin riittääkö piikkiksille? teenkö
        pari luolaa?
        2. mikä on maksimi parvi inkkareita, jos on 5 piikkistä ja taisto poika?
        3. kasveja akvaani?
        4. ostanko aluksi enemmän kasveja kuin tuon 5-6? saako olla enemmän? onko tuo minimi (5-6)?
        5. voiko piikkis mennä piiloon luolaan, jonka suuaukko ei ole pohjan korkeudella, vaan 7.5-10cm
        korkeudessa?

        kiitos, taas etukäteen, loppusuoralla ollaan :D kun saan vastaukset noihin (ja ehkä pariin muuhun, mitä mieleen tulee), niin kerron, minkälainen akvastani tulee, ja te saatte kertoa, onko hyvä, muokattavaa, jne.
        tulipa paljon pilkkuja (,) :D


      • kongo81
        (akva) kirjoitti:

        kiva kun vastasit :D

        tuota Varjon kirjaa ei ole, mutta kirjastossa on muutama varjon kirja, pärjänen :D

        muuten, niitä kääpiörimoja oli kolmea eri väriä:
        punainen= 5.80€
        neonsininen= 6.50€
        oranssi= 3.90€

        ja tänään kurkkasin myös kasveja:
        japaninruoho 3€
        keihäslehti 9€
        anubias 9€ (sama kuin keihäslehti?)
        papukaijalehti 5€
        herttalehti saururus cernuus 6€
        jättivesitähdikki 6€
        viuhkalehti cabomba 5€
        jaavansaniainen 8€
        miekkakasvi 7€
        miekkakasvi echinodorus rubra 8€
        miekkakasvi echinodorus rose 8€
        eustralis stellata 7€

        kirjoitin kasvien nimet niin, kuin ne kaupassa luki. esim tuon yksinäisen miekkakasvin latin. nimeä ei lukenut, mutta taas kysymyksiä:

        1. jos ei ole juurakkoa, mutta on omenapuun oksia (2 kpl, isoja), niin riittääkö piikkiksille? teenkö
        pari luolaa?
        2. mikä on maksimi parvi inkkareita, jos on 5 piikkistä ja taisto poika?
        3. kasveja akvaani?
        4. ostanko aluksi enemmän kasveja kuin tuon 5-6? saako olla enemmän? onko tuo minimi (5-6)?
        5. voiko piikkis mennä piiloon luolaan, jonka suuaukko ei ole pohjan korkeudella, vaan 7.5-10cm
        korkeudessa?

        kiitos, taas etukäteen, loppusuoralla ollaan :D kun saan vastaukset noihin (ja ehkä pariin muuhun, mitä mieleen tulee), niin kerron, minkälainen akvastani tulee, ja te saatte kertoa, onko hyvä, muokattavaa, jne.
        tulipa paljon pilkkuja (,) :D

        1. Tee pari luolaa, eipä ne karahkat paljon suojaa sinänsä anna.
        2. Mä laittaisin varmaan max. 10 kpl, riippuen niistä lopullisista litroistakin.
        3. Valitset helppohoitoisia ja melko matalaksi jääviä. Google auttaa tarkemmin. Vesimiekat ja jotkut melalehdet kasvavat esim. liian korkeiksi. Punasävyiset tarvitsevat taas hyvin runsaasti valoa, joten tod.näk. eivät menesty. Helppoja ovat esim. karvalehti, jaavansaniainen, vallisneriat, erilaiset anubiaat ja vesitähdikit.
        4. Toki pohja saa olla vaikka täynnä kasveja. Vaikea arvioida millainen määrä näyttää hyvältä (itselläni ei ole noin pieniä altaita, joten en pysty näkemättä arvioimaan). Kannattaa ottaa myös huomioon se että ne kyllä rupeavat nopeasti kasvamaan ja saat lisättyä kasvimäärää ihan omavaraisestikin.
        5. En osaa sanoa tajuavatko mennä, laittaisin suuaukon pohjan tuntumaan.


      • (akva)
        kongo81 kirjoitti:

        1. Tee pari luolaa, eipä ne karahkat paljon suojaa sinänsä anna.
        2. Mä laittaisin varmaan max. 10 kpl, riippuen niistä lopullisista litroistakin.
        3. Valitset helppohoitoisia ja melko matalaksi jääviä. Google auttaa tarkemmin. Vesimiekat ja jotkut melalehdet kasvavat esim. liian korkeiksi. Punasävyiset tarvitsevat taas hyvin runsaasti valoa, joten tod.näk. eivät menesty. Helppoja ovat esim. karvalehti, jaavansaniainen, vallisneriat, erilaiset anubiaat ja vesitähdikit.
        4. Toki pohja saa olla vaikka täynnä kasveja. Vaikea arvioida millainen määrä näyttää hyvältä (itselläni ei ole noin pieniä altaita, joten en pysty näkemättä arvioimaan). Kannattaa ottaa myös huomioon se että ne kyllä rupeavat nopeasti kasvamaan ja saat lisättyä kasvimäärää ihan omavaraisestikin.
        5. En osaa sanoa tajuavatko mennä, laittaisin suuaukon pohjan tuntumaan.

        Tuhannet kiitokset, kongo81

        eli, kun sain tuohon vastauksen, kerron omasta akvasuunnitelmastani:

        SIJOITUSPAIKKA:
        Huoneeni ovi on ikkunaa vastapäätä, joten akva pitää sijoittaa ikkunan viereiselle seinälle. Onneksi huone on talon sillä puolella, jolle ei aurinko päivällä paista. sijoitan akvan n. 60cm korkealle, tukevalle hyllylle. lasten huoneista omassani oleskellaan eniten, muttei siinä kohtaa, jossa olisi akvani paikka.

        AKVAARIO:
        akva on 54litrainen paketti, jossa on kaikki laitteet mukana. En ole vielä kysynyt, onko kaupanpäällisiä. Pohjasta tulee tumma ja hienojakoinen, taustaksi teippaan mustaa kartonkia (ulkopuolelle).

        KALAT:
        ainakin piikkisilmiä, n. 5kpl, taistopoika, ja tetraparvi (todennäköisesti inkkareita, 10kpl). toiveissa olisi, että inkkarit lisääntyisivät vähän. lämpötilaksi 26-28`C, ehkä se 27`C. ph. 7-8. pehmeä vesi. en aio muokata vesijohtovettä muuten, kuin lämpötilaa ja vedenparannusainetta, riittänee.

        KASVIT:
        ei vielä kovin suunniteltua, mutta on suositeltu: karvalehti, jaavansaniainen, vallisneriat, erilaiset anubiaat ja vesitähdikit. Lisäksi vaihtoehtolistalla on joitakin melalehtiä, mutta haluaisin myös pinnalle jotain? kasveja ei liian vähän, eikä liian paljon, niin, että enimmääkseen pohja näkyy.

        PIILOPAIKAT JA LUOLAT:
        kaksi suurta kuorittua omenapuun oksaa, sidon kivillä pohjaan. oksat ovat niin isoja, että taidan jättää tuon isomman (ympärysmitta 5-10cm koko kannossa) pois, on sen verran suuri, joka suuntaan. mutta oksan lisäksi on savinen pääkallo, ja suunnitteilla on kaksi sekakasaa, joissa toisessa on 2 ja toisessa 3 saviruukkua (n. 3½dl), ja niiden päälle ja ympärille sileitä, terättömiä lasinpaloja, ja -helmiä.

        MUU SISUSTUS:
        yksi liuskekivi taitaa löytyä äitini ja minun maanpeittokiveysestä, sen voisi kaivaa ylös. jos löytyy sopivan kokoisia, niin voisi rakentaa "terassin" yhteen kulmaan liuskekivistä, (inkkareille kutualustaksi?). merenrantakiviä (vihreitä märkänä) voisi myös siihen asetella, ihan kiva varmaan.

        siinä sitä :D
        nyt vain hintaa koko höskälle? tässä omaa listaa jo:
        1. akva ja laitteet 118€
        2. 5piikkistä á=3€, yht. 15€, inkkarit 10kpl, á=2€, yht. 20€, taistopoika 7€, eli kalat 42€
        3. koristeet, kivet ja oksa ilmaisia.
        paljonko hiekkaa tarvitaan/maksaa? testit? paljonko kasveja akvaani, hinta? muuta?

        tähän asti lasku olisi n. 160€, mutta "tuotevalinta" on vielä kesken :D

        kyllä sitä rahaa tienaa, viikossa n. 3.5€. piikkiksiin kestäisi vain kuukausi :D

        minut tavoittaa tästä keskustelusta, kiitos!


      • (akva) kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset, kongo81

        eli, kun sain tuohon vastauksen, kerron omasta akvasuunnitelmastani:

        SIJOITUSPAIKKA:
        Huoneeni ovi on ikkunaa vastapäätä, joten akva pitää sijoittaa ikkunan viereiselle seinälle. Onneksi huone on talon sillä puolella, jolle ei aurinko päivällä paista. sijoitan akvan n. 60cm korkealle, tukevalle hyllylle. lasten huoneista omassani oleskellaan eniten, muttei siinä kohtaa, jossa olisi akvani paikka.

        AKVAARIO:
        akva on 54litrainen paketti, jossa on kaikki laitteet mukana. En ole vielä kysynyt, onko kaupanpäällisiä. Pohjasta tulee tumma ja hienojakoinen, taustaksi teippaan mustaa kartonkia (ulkopuolelle).

        KALAT:
        ainakin piikkisilmiä, n. 5kpl, taistopoika, ja tetraparvi (todennäköisesti inkkareita, 10kpl). toiveissa olisi, että inkkarit lisääntyisivät vähän. lämpötilaksi 26-28`C, ehkä se 27`C. ph. 7-8. pehmeä vesi. en aio muokata vesijohtovettä muuten, kuin lämpötilaa ja vedenparannusainetta, riittänee.

        KASVIT:
        ei vielä kovin suunniteltua, mutta on suositeltu: karvalehti, jaavansaniainen, vallisneriat, erilaiset anubiaat ja vesitähdikit. Lisäksi vaihtoehtolistalla on joitakin melalehtiä, mutta haluaisin myös pinnalle jotain? kasveja ei liian vähän, eikä liian paljon, niin, että enimmääkseen pohja näkyy.

        PIILOPAIKAT JA LUOLAT:
        kaksi suurta kuorittua omenapuun oksaa, sidon kivillä pohjaan. oksat ovat niin isoja, että taidan jättää tuon isomman (ympärysmitta 5-10cm koko kannossa) pois, on sen verran suuri, joka suuntaan. mutta oksan lisäksi on savinen pääkallo, ja suunnitteilla on kaksi sekakasaa, joissa toisessa on 2 ja toisessa 3 saviruukkua (n. 3½dl), ja niiden päälle ja ympärille sileitä, terättömiä lasinpaloja, ja -helmiä.

        MUU SISUSTUS:
        yksi liuskekivi taitaa löytyä äitini ja minun maanpeittokiveysestä, sen voisi kaivaa ylös. jos löytyy sopivan kokoisia, niin voisi rakentaa "terassin" yhteen kulmaan liuskekivistä, (inkkareille kutualustaksi?). merenrantakiviä (vihreitä märkänä) voisi myös siihen asetella, ihan kiva varmaan.

        siinä sitä :D
        nyt vain hintaa koko höskälle? tässä omaa listaa jo:
        1. akva ja laitteet 118€
        2. 5piikkistä á=3€, yht. 15€, inkkarit 10kpl, á=2€, yht. 20€, taistopoika 7€, eli kalat 42€
        3. koristeet, kivet ja oksa ilmaisia.
        paljonko hiekkaa tarvitaan/maksaa? testit? paljonko kasveja akvaani, hinta? muuta?

        tähän asti lasku olisi n. 160€, mutta "tuotevalinta" on vielä kesken :D

        kyllä sitä rahaa tienaa, viikossa n. 3.5€. piikkiksiin kestäisi vain kuukausi :D

        minut tavoittaa tästä keskustelusta, kiitos!

        Tarvitset kypsytysvaihetta varten ainakin nitriitti ja nitraattitestin. Ph on kanssa hyvä tarkistaa sillon tällön ja halutessaan voi vielä hankkia kh-testin. Näitä myydään monesti sellaisina useamman testin liuska-malleina, mutta niihin ei oikein voi luottaa. Kannattaa mielummin panostaa hieman kalliimpiin ja luotettavampiin tippatesteihin.
        Jos sulla on aikaa pystyttää akva pikkuhiljaa, niin kannattaa ehdottomasti harkita sitä käytettyä akvaa. Paketteinakin varmasti löytyy, mutta erikseen kerättynä paketin voi saada todella edullisesti.


      • (akva)
        Plussa-pallero kirjoitti:

        Tarvitset kypsytysvaihetta varten ainakin nitriitti ja nitraattitestin. Ph on kanssa hyvä tarkistaa sillon tällön ja halutessaan voi vielä hankkia kh-testin. Näitä myydään monesti sellaisina useamman testin liuska-malleina, mutta niihin ei oikein voi luottaa. Kannattaa mielummin panostaa hieman kalliimpiin ja luotettavampiin tippatesteihin.
        Jos sulla on aikaa pystyttää akva pikkuhiljaa, niin kannattaa ehdottomasti harkita sitä käytettyä akvaa. Paketteinakin varmasti löytyy, mutta erikseen kerättynä paketin voi saada todella edullisesti.

        selvä. lisään "ostoslistaan" nuo testit. :D
        paljonko hiekkaa tarvitaan/maksaa? paljonko kasveja akvaani, hinta? muuta?


      • Apua tarvitseva kala
        (akva) kirjoitti:

        selvä. lisään "ostoslistaan" nuo testit. :D
        paljonko hiekkaa tarvitaan/maksaa? paljonko kasveja akvaani, hinta? muuta?

        Joo sori nyt kun tungen viestini tähän keskusteluun... Tarvisin apua. Me oltais hankkimassa 80-100l akvaario. Se tulis olohuoneen nurkaan. Mitä tulis maksaan ton kokonen akvaario (ei kaloja, kasveja, jalustaa) Ja sopisko miljoonakalat, neontetrat ja platyt yhteen? Mitä niitten kanssa? Ja kuinka kauan akvaario voi olla ilman ruokaa? (ei siis mitään ruoka-automaatteja) ☻


      • (akva)
        Apua tarvitseva kala kirjoitti:

        Joo sori nyt kun tungen viestini tähän keskusteluun... Tarvisin apua. Me oltais hankkimassa 80-100l akvaario. Se tulis olohuoneen nurkaan. Mitä tulis maksaan ton kokonen akvaario (ei kaloja, kasveja, jalustaa) Ja sopisko miljoonakalat, neontetrat ja platyt yhteen? Mitä niitten kanssa? Ja kuinka kauan akvaario voi olla ilman ruokaa? (ei siis mitään ruoka-automaatteja) ☻

        kappas, taisit saada jo oman keskustelun auki :D juu ei se ketään haittaa, että olet laittanut tänne yhden viestin, en minä tätä hallitse (vaikka yli puolet viesteistä on minun) :D

        toivon sinulle paljon apua, tosin sitä täältä saa, ja tekstit ovat AINA olleet (minulle) ystävällisiä ja asiallisia.

        eli ei haittaa :D


      • Apua tarvitseva kala kirjoitti:

        Joo sori nyt kun tungen viestini tähän keskusteluun... Tarvisin apua. Me oltais hankkimassa 80-100l akvaario. Se tulis olohuoneen nurkaan. Mitä tulis maksaan ton kokonen akvaario (ei kaloja, kasveja, jalustaa) Ja sopisko miljoonakalat, neontetrat ja platyt yhteen? Mitä niitten kanssa? Ja kuinka kauan akvaario voi olla ilman ruokaa? (ei siis mitään ruoka-automaatteja) ☻

        Hinta riippuu siitä, saatko kamat käytettynä, vai ostatko liikkeestä. Turha varmaan kertoa, kummin tulee halvemmaksi ja kauppojen valmiissa paketeissa on vielä yleensä se, että tekniikka ei välttämättä ole sieltä parhaasta päästä..
        Noista millikset ja platyt sopii yhteen, neonit ei.
        Kannattaa tutustua tähän harrastukseen kunnolla vaikka tuolla:
        http://www.aqua-web.fi/forum/index.php

        Aikuiset, terveet kalat voi olla ilman ruokaa viikon-pari.


      • 60litraa
        (akva) kirjoitti:

        kappas, taisit saada jo oman keskustelun auki :D juu ei se ketään haittaa, että olet laittanut tänne yhden viestin, en minä tätä hallitse (vaikka yli puolet viesteistä on minun) :D

        toivon sinulle paljon apua, tosin sitä täältä saa, ja tekstit ovat AINA olleet (minulle) ystävällisiä ja asiallisia.

        eli ei haittaa :D

        Kyllä pienen akvaarion hoitaa ihan yhtä helposti kuin isommankin ja veden vaihtokin helppoa,kun koon takia ei tarvitse vaihtaa kuin vähän aina kerralla.Kasvien ja kalojen tasapaino on hyvä olla sopiva keskenään.Kasvit myös hyviä piilopaikkoja samalla kaloille.Monia kääpiömonnisis ja pikkumonnisia voi olla paljonkin tuossa pienessäkin akvaariossa,eivät vaadi paljoa tilaa ja putsaavat samalla kasveja ja akvaariota levästä.Otot ja monet tetratkin tulevat keskenään hyvin toimeen.Mustatetra rauhallinen ,ja neontetran tai kuparitetran kanssa hyvin pienempänäkin parvena sopiva yhdistelmä,ei tarvitse olla molempia montaa kun toimivat yhdessä.Helmimonninenkin tuonne sopii pienenä poppoona(4-6kpl),kivoja touhottajia ja tarvitsevat kyllä myös piiloja.Pieniä ja rauhallisia kaloja sinne,niin tulevat toimeen keskenään,ja riitojen välttämiseksi kasvi piiloja hyvä olla.Tärkeää aloituksessa akvaarion kypsytys alussa kärsivällisesti tarpeeksi pitkään ja vesi olojen tasapainoon saattaminen,kala ja kasvi tasapaino.Niin vesien vaihtokaan ei ongelma pienessäkään akvaariossa.30-50%veden vaihto kerran viikossa,kunhan alkukypsyttely on hoidettu huolella.Veden laadun mittaus vaikka ns.liuskatesteillä.Tietenkin uima tilaa on kaloille hyvä jättää myös tarpeeksi,eli ei liikaa saman vesi kerroksen kaloja.Pohjakalat,keskikerroksen kalat ja pintakalat huomioiden,hyvä siitä pienestäkin akvaariosta tulee.Itselläni hyvin toimiva pieni akvaario myös.


    • (akva)

      noniin, nyt tänään selvisi äitini akvaarion hajoaminen; Se oli käytetty, varmaan yli sen 10W vanha. . .

      täytyy kertoa mamille, että hajoaminen saattoi johtua siitä, tai siis, että ikä oli OSASYY.

      • (akva)

        tuossa tuli mieleen lisää kysymyksiä;

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Onko kellään LOIMAAN lähellä myytävänä akvaariokamaa, KASVEJA, FISUJA, VAUVAKALOJA...?
        lajilla ei väliä!
        3.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...

        paljon kiitoksia!
        tack så mycket!
        thank you so much!
        palajon kihitoksia!

        ...joo moi :D


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        tuossa tuli mieleen lisää kysymyksiä;

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Onko kellään LOIMAAN lähellä myytävänä akvaariokamaa, KASVEJA, FISUJA, VAUVAKALOJA...?
        lajilla ei väliä!
        3.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...

        paljon kiitoksia!
        tack så mycket!
        thank you so much!
        palajon kihitoksia!

        ...joo moi :D

        Tänään tuli katteltua noita fisujen hintoja NETISSÄ, aika paljon pyytää, (pikkuisen enemmän kuin lähimmässä elukkakaupas), joten ei siinä mitään... lisää kysymyksiä, lisäten edelliseen:

        4: onko 2 omenapuun oksastoa liikaa akvaan, otanko kapeamman (myös sirompi) vai sen isomman (oksat
        leviää enemmän) vaiko molemmat??
        5: onko 4 piikkistä tarpeeksi??
        6: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        7: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin piikkis???
        (jos nuolimonneja ei lasketa)


        kiitos, vastaukset kysymyksiin 1-7, kaikkiin ei pakko vastata, jos ei tiedä.


        p,s: jos joku ei tiedä/ ei jaksa lukea koko keskustelua, niin altaaseen tulisi myös taistopoika! tämä on hyvä tietää kysymyksiin 5 ja 6.


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        Tänään tuli katteltua noita fisujen hintoja NETISSÄ, aika paljon pyytää, (pikkuisen enemmän kuin lähimmässä elukkakaupas), joten ei siinä mitään... lisää kysymyksiä, lisäten edelliseen:

        4: onko 2 omenapuun oksastoa liikaa akvaan, otanko kapeamman (myös sirompi) vai sen isomman (oksat
        leviää enemmän) vaiko molemmat??
        5: onko 4 piikkistä tarpeeksi??
        6: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        7: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin piikkis???
        (jos nuolimonneja ei lasketa)


        kiitos, vastaukset kysymyksiin 1-7, kaikkiin ei pakko vastata, jos ei tiedä.


        p,s: jos joku ei tiedä/ ei jaksa lukea koko keskustelua, niin altaaseen tulisi myös taistopoika! tämä on hyvä tietää kysymyksiin 5 ja 6.

        niin joo, ja

        8: Leobardimonninen?? akvani kokoon sopiva???

        VASTATA SAA; LUOTAN TEIHIN!


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        niin joo, ja

        8: Leobardimonninen?? akvani kokoon sopiva???

        VASTATA SAA; LUOTAN TEIHIN!

        anteeks vaan mut... tuntuu unohtuneelta. :C


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        anteeks vaan mut... tuntuu unohtuneelta. :C

        nyt tuli juteltua isukin kanssa akvaariosta. hän vain kieltäytyi, tilanne jäi auki, ja isukin viimeiset sanat olivat "riippuu siitä, minkä kokoisen sä aiot hankkia"

        meinaakos tätä sitä, että mitä pienempi, sitä parempi? no, tästä tuli sitten kysymyksiä mieleen:

        9: jokin "laki"han sanoo, ettei alle 40litraisessa saa olla kaloja, mutta onko mitään fisua, joka pärjäisi esim. 30litraisessa? se kaiketi oli kaikista pienin, jonka muistan omasta kaupastani?
        10: voisiko tuon kokiseen pistää sitten muuta, kuin sukarapuja tms. taiston tai poikasia? MEINAAN KALOJA!

        kiitos taas!

        muuten, kysymyksiin 1-10 en ole saanut vastauksia...


      • boraras.
        (akva) kirjoitti:

        nyt tuli juteltua isukin kanssa akvaariosta. hän vain kieltäytyi, tilanne jäi auki, ja isukin viimeiset sanat olivat "riippuu siitä, minkä kokoisen sä aiot hankkia"

        meinaakos tätä sitä, että mitä pienempi, sitä parempi? no, tästä tuli sitten kysymyksiä mieleen:

        9: jokin "laki"han sanoo, ettei alle 40litraisessa saa olla kaloja, mutta onko mitään fisua, joka pärjäisi esim. 30litraisessa? se kaiketi oli kaikista pienin, jonka muistan omasta kaupastani?
        10: voisiko tuon kokiseen pistää sitten muuta, kuin sukarapuja tms. taiston tai poikasia? MEINAAN KALOJA!

        kiitos taas!

        muuten, kysymyksiin 1-10 en ole saanut vastauksia...

        Laittaisin sinne hiekkapohjan ja pari mangrove juurakkoa, istuttelisin runsaasti kasveja sekä hiekkaan, että juurakoihin.

        Kaloiksi ottaisin:
        2 x katinkultamonni (katinkultapleko)
        20 x hehkutetra
        10 x tulisukarapu

        Kasveja voisin laittaa vaikka:
        Blyxa Japonica taka-alalle
        Anubias nana juurakkoon
        Jaavansammalta juurakkoon
        Rusolehteä reunoille ja taka-alalle

        Lämpötila näille olisi 25 astetta ja pH hiukan alle 7.

        Kannattaa tehdä vesitesti hanavedestä. Aloittelijana pääsee helpommalla kun ei tarvitse alkaa kovettaa vettä tai muutenkaan muunnella vesiarvoja.
        Tosin hanavesi on aina hieman emäksistä. pH saattaa lähennellä kasia, mutta mangrovejuurakot laskevat pH:ta ja koska kaikkea vettä ei vaihdeta kerralla, niin kalatkaan eivät emäksisemmästä hanavedestä kärsi.

        Ravut ovat hirmu kalliita akvaariokaupassa, mutta aqua-webin kautta saa niitäkin aika edullisesti ja useasta paikasta. Kannattaa tutustua siihen sivustoon tosissaan. Kasvejakin saa harrastajilta paljon edullisemmin (ja usein parempikuntosenakin) kuin kaupasta.


      • epelepe
        boraras. kirjoitti:

        Laittaisin sinne hiekkapohjan ja pari mangrove juurakkoa, istuttelisin runsaasti kasveja sekä hiekkaan, että juurakoihin.

        Kaloiksi ottaisin:
        2 x katinkultamonni (katinkultapleko)
        20 x hehkutetra
        10 x tulisukarapu

        Kasveja voisin laittaa vaikka:
        Blyxa Japonica taka-alalle
        Anubias nana juurakkoon
        Jaavansammalta juurakkoon
        Rusolehteä reunoille ja taka-alalle

        Lämpötila näille olisi 25 astetta ja pH hiukan alle 7.

        Kannattaa tehdä vesitesti hanavedestä. Aloittelijana pääsee helpommalla kun ei tarvitse alkaa kovettaa vettä tai muutenkaan muunnella vesiarvoja.
        Tosin hanavesi on aina hieman emäksistä. pH saattaa lähennellä kasia, mutta mangrovejuurakot laskevat pH:ta ja koska kaikkea vettä ei vaihdeta kerralla, niin kalatkaan eivät emäksisemmästä hanavedestä kärsi.

        Ravut ovat hirmu kalliita akvaariokaupassa, mutta aqua-webin kautta saa niitäkin aika edullisesti ja useasta paikasta. Kannattaa tutustua siihen sivustoon tosissaan. Kasvejakin saa harrastajilta paljon edullisemmin (ja usein parempikuntosenakin) kuin kaupasta.

        Neon tetrat ovat hienoja ja aloittelijoille sopivia.
        itse käyn tänään ostamassa niitä. ja joitain miljoonakaloja.
        itselläni 150 litranen akvaario.Isompaa olinn suunnitelllut mutta tämäkin menee :)


      • (akva)
        epelepe kirjoitti:

        Neon tetrat ovat hienoja ja aloittelijoille sopivia.
        itse käyn tänään ostamassa niitä. ja joitain miljoonakaloja.
        itselläni 150 litranen akvaario.Isompaa olinn suunnitelllut mutta tämäkin menee :)

        kiva! ihanaa, kun on vastattu :D

        tosiaan, mangrovea ei tule, mutta omenapuu tulee... ja vesiarvojen suhteen kalat on valittu niin, että pientä heittelehtelyä sallivia ja kestäviä kaloja tulee...

        ja, unelmatoiveena on vanhempana 250-litrainen, missä ainakin lehtiksiä :D

        mutta hei, 1-10kysymykset! pistin ne nyt tähän vielä, ettei ole niin hajanaista:

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Onko kellään LOIMAAN lähellä myytävänä akvaariokamaa, KASVEJA, FISUJA,VAUVAKALOJA...?
        lajilla ei väliä!
        3.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        4: onko 2 omenapuun oksastoa liikaa akvaan, otanko kapeamman (myös sirompi) vai sen isomman (oksat leviää enemmän) vaiko molemmat??
        5: onko 4 piikkistä tarpeeksi??
        6: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        7: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        8: Leobardimonninen?? akvani kokoon sopiva???
        9: jokin "laki"han sanoo, ettei alle 40litraisessa saa olla kaloja, mutta onko mitään fisua, joka pärjäisi esim. 30litraisessa? se kaiketi oli kaikista pienin, jonka muistan omasta kaupastani?
        10: voisiko tuon kokoiseen pistää sitten muuta, kuin sukarapuja, taiston tai poikasia tms.? MEINAAN KALOJA!


      • (akva)
        (akva) kirjoitti:

        kiva! ihanaa, kun on vastattu :D

        tosiaan, mangrovea ei tule, mutta omenapuu tulee... ja vesiarvojen suhteen kalat on valittu niin, että pientä heittelehtelyä sallivia ja kestäviä kaloja tulee...

        ja, unelmatoiveena on vanhempana 250-litrainen, missä ainakin lehtiksiä :D

        mutta hei, 1-10kysymykset! pistin ne nyt tähän vielä, ettei ole niin hajanaista:

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Onko kellään LOIMAAN lähellä myytävänä akvaariokamaa, KASVEJA, FISUJA,VAUVAKALOJA...?
        lajilla ei väliä!
        3.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        4: onko 2 omenapuun oksastoa liikaa akvaan, otanko kapeamman (myös sirompi) vai sen isomman (oksat leviää enemmän) vaiko molemmat??
        5: onko 4 piikkistä tarpeeksi??
        6: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        7: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        8: Leobardimonninen?? akvani kokoon sopiva???
        9: jokin "laki"han sanoo, ettei alle 40litraisessa saa olla kaloja, mutta onko mitään fisua, joka pärjäisi esim. 30litraisessa? se kaiketi oli kaikista pienin, jonka muistan omasta kaupastani?
        10: voisiko tuon kokoiseen pistää sitten muuta, kuin sukarapuja, taiston tai poikasia tms.? MEINAAN KALOJA!

        11. jostain tuli nyt mieleen, voiko talia pistää akvaarioo, koristeeksi?? itsellä on monen värisiä palasia, joita voisi jotenkin hyödyntää...

        TÄYTYY VASTATA!!!


      • (akva) kirjoitti:

        kiva! ihanaa, kun on vastattu :D

        tosiaan, mangrovea ei tule, mutta omenapuu tulee... ja vesiarvojen suhteen kalat on valittu niin, että pientä heittelehtelyä sallivia ja kestäviä kaloja tulee...

        ja, unelmatoiveena on vanhempana 250-litrainen, missä ainakin lehtiksiä :D

        mutta hei, 1-10kysymykset! pistin ne nyt tähän vielä, ettei ole niin hajanaista:

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Onko kellään LOIMAAN lähellä myytävänä akvaariokamaa, KASVEJA, FISUJA,VAUVAKALOJA...?
        lajilla ei väliä!
        3.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        4: onko 2 omenapuun oksastoa liikaa akvaan, otanko kapeamman (myös sirompi) vai sen isomman (oksat leviää enemmän) vaiko molemmat??
        5: onko 4 piikkistä tarpeeksi??
        6: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        7: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        8: Leobardimonninen?? akvani kokoon sopiva???
        9: jokin "laki"han sanoo, ettei alle 40litraisessa saa olla kaloja, mutta onko mitään fisua, joka pärjäisi esim. 30litraisessa? se kaiketi oli kaikista pienin, jonka muistan omasta kaupastani?
        10: voisiko tuon kokoiseen pistää sitten muuta, kuin sukarapuja, taiston tai poikasia tms.? MEINAAN KALOJA!

        4. isompi oksa tietysti verottaa kalojen elintilaa entisestään.
        5. riittää kyllä noin pieneen akvaan.
        9. Se on eläinsuojelulaki, joka noin sanoo. Se tarkoittaa, että vaikka joku tuolla saattaisi "pärjätäkin", se on kiellettyä ja laittaessasi kalan pienempään, syyllistyt eläinrääkkäykseen.
        Muutenkin mua ärsyttää eläinhankinnoisssa se, että otetaan lemmikki oloihin, joissa se "pärjää". Jos ei pysty parempaa elävälle olennolle tarjoamaan, voisiko sen verran luopua itsekkyydestään, että jättäisi eläimen sitten tyystin hankkimatta.

        Muihin kysymyksiin löydät vastauksen vaikka faunattaren sivuilta: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218&PHPSESSID=115d9bc112275f896c2ec5b7e40d48b5
        Sieltä vaan selaamaan kala kalalta noita vaatimuksia.


      • (akva)
        Plussa-pallero kirjoitti:

        4. isompi oksa tietysti verottaa kalojen elintilaa entisestään.
        5. riittää kyllä noin pieneen akvaan.
        9. Se on eläinsuojelulaki, joka noin sanoo. Se tarkoittaa, että vaikka joku tuolla saattaisi "pärjätäkin", se on kiellettyä ja laittaessasi kalan pienempään, syyllistyt eläinrääkkäykseen.
        Muutenkin mua ärsyttää eläinhankinnoisssa se, että otetaan lemmikki oloihin, joissa se "pärjää". Jos ei pysty parempaa elävälle olennolle tarjoamaan, voisiko sen verran luopua itsekkyydestään, että jättäisi eläimen sitten tyystin hankkimatta.

        Muihin kysymyksiin löydät vastauksen vaikka faunattaren sivuilta: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=218&PHPSESSID=115d9bc112275f896c2ec5b7e40d48b5
        Sieltä vaan selaamaan kala kalalta noita vaatimuksia.

        selvä, jätän vain sen pienemmän oksan :D

        hyvä, otan sitten 4 piikkistä :D

        juu, faijan kanssa puhuttu tuostaa eläinsuojelulaista. Olen jo aikoja sitten selannut sen faunattaren läpi, mutta väh. litramäärä on AINA väh. 40l. . . että se 54 litrainen saa luvan olla hyvä :D

        pistän vielä tähän noi kysymkset, että löytää helpommin ;D

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        3: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        4: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin
        piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        5. jostain tuli nyt mieleen, voiko talia pistää akvaarioo, koristeeksi?? itsellä on monen
        värisiä palasia, joita voisi jotenkin hyödyntää...
        6. Nyt taas löysin pohjakaloja, jotka sopivat väh. 60litraiseen... mutta piikkisilmän
        suositushan on myös väh 60l?? no, listasin tähän ne pohjakalat, joiden litrasuositus on
        enint. 60l. . .
        piikkisilmä
        korumonninen
        kuparimonninen
        leobardimonninen
        vosiko noita monnisia ottaa piikkisten tilalle? ne meinaan ovat paljon söpömpiä?


        innokkaana odotan vastauksia, nyt mulla on hiihtoloma, mutten eilenkään päässyt tänne, kun olo on vähän kipee...


      • (akva) kirjoitti:

        selvä, jätän vain sen pienemmän oksan :D

        hyvä, otan sitten 4 piikkistä :D

        juu, faijan kanssa puhuttu tuostaa eläinsuojelulaista. Olen jo aikoja sitten selannut sen faunattaren läpi, mutta väh. litramäärä on AINA väh. 40l. . . että se 54 litrainen saa luvan olla hyvä :D

        pistän vielä tähän noi kysymkset, että löytää helpommin ;D

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        3: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        4: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin
        piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        5. jostain tuli nyt mieleen, voiko talia pistää akvaarioo, koristeeksi?? itsellä on monen
        värisiä palasia, joita voisi jotenkin hyödyntää...
        6. Nyt taas löysin pohjakaloja, jotka sopivat väh. 60litraiseen... mutta piikkisilmän
        suositushan on myös väh 60l?? no, listasin tähän ne pohjakalat, joiden litrasuositus on
        enint. 60l. . .
        piikkisilmä
        korumonninen
        kuparimonninen
        leobardimonninen
        vosiko noita monnisia ottaa piikkisten tilalle? ne meinaan ovat paljon söpömpiä?


        innokkaana odotan vastauksia, nyt mulla on hiihtoloma, mutten eilenkään päässyt tänne, kun olo on vähän kipee...

        54 litrasta ei kyllä voi sanoa hyväksi, se on korkeintaan välttävä, sillä ns. menet yli rimaa hipoen.. :(

        1. On, paitsi inkkareista. :p
        4. Kuten tuolta faunattaren sivuilta voi lukea, suositus on myös piikkiksille tuo 60 litraa.
        Se on vähimmäisvaatimus, mitään "enintään" litramääriä ei ole olemassakaan!!
        Jos ihan pilkulleen mennään, niin monnisista mikään ei kestä taiston vaatimia lämpöjä.


      • boraras.
        (akva) kirjoitti:

        selvä, jätän vain sen pienemmän oksan :D

        hyvä, otan sitten 4 piikkistä :D

        juu, faijan kanssa puhuttu tuostaa eläinsuojelulaista. Olen jo aikoja sitten selannut sen faunattaren läpi, mutta väh. litramäärä on AINA väh. 40l. . . että se 54 litrainen saa luvan olla hyvä :D

        pistän vielä tähän noi kysymkset, että löytää helpommin ;D

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        2.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        3: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        4: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin
        piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        5. jostain tuli nyt mieleen, voiko talia pistää akvaarioo, koristeeksi?? itsellä on monen
        värisiä palasia, joita voisi jotenkin hyödyntää...
        6. Nyt taas löysin pohjakaloja, jotka sopivat väh. 60litraiseen... mutta piikkisilmän
        suositushan on myös väh 60l?? no, listasin tähän ne pohjakalat, joiden litrasuositus on
        enint. 60l. . .
        piikkisilmä
        korumonninen
        kuparimonninen
        leobardimonninen
        vosiko noita monnisia ottaa piikkisten tilalle? ne meinaan ovat paljon söpömpiä?


        innokkaana odotan vastauksia, nyt mulla on hiihtoloma, mutten eilenkään päässyt tänne, kun olo on vähän kipee...

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        - Piikkikset on kivoja, mutta liikkuvat öisin, eli niitä harvemmin näkee päivällä. En ottaisi välttämättä piikkistä 54 litraiseen. Taistoilla on paha tapa ylensyödä ja ne ovat lyhytikäisiä.

        2.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        - Mulla on puna-aavetetroja 140 litraisessa ja ne on melkeen saman kokoisia kuin mustat. En laittaisi tuon kokoisia kaloja 54 litraiseen koska allas näyttää sitten kaloilla täytetyltä.

        3: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        Jotain pieniä rasboroita tai hehkutetroja voisit laittaa tuon kokoiseen vaikka parikymmentä.

        4: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin
        piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        Piikkisilmä on nuoliainen. Ja niin kuin jo sanoin niin mä laittaisin sinne pari katinkultamonnia, eli katinkultaplekoa. Ne ovat kovia levänsyöjiä ja liikkuvat päivisin.

        5. jostain tuli nyt mieleen, voiko talia pistää akvaarioo, koristeeksi?? itsellä on monen
        värisiä palasia, joita voisi jotenkin hyödyntää...
        ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAITA TALIA AKVAAIROON!!

        6. Nyt taas löysin pohjakaloja, jotka sopivat väh. 60litraiseen... mutta piikkisilmän
        suositushan on myös väh 60l?? no, listasin tähän ne pohjakalat, joiden litrasuositus on
        enint. 60l. . .
        piikkisilmä
        korumonninen
        kuparimonninen
        leobardimonninen
        vosiko noita monnisia ottaa piikkisten tilalle? ne meinaan ovat paljon söpömpiä?
        EI!! Nuo ovat isoja monnisia. Pienemmät monniset käyvät.
        Pienempiä monnisia ovat:
        nuolimonninen
        kääpiömonninen
        pikkumonninen
        Pienet monniset vaativat viileää vettä, eli alle 25 astetta. Eivät sovi siis taiston kanssa.


        Tässä vielä mutama ehdotus tuon altaan kalakokoonpanoksi

        1. VAIHTOEHTO: (Uusintana)
        2 x katinkultamonni (katinkultapleko)
        20 x hehkutetra
        10 x tulisukarapu

        2. VAIHTOEHTO
        10x kääpiömonninen/nuolimonninen/pikkumonninen
        20x jotain pientä rasboraa (hehkurasbora/minirasbora yms)

        3. VAIHTOEHTO
        5x täplänuolimonni
        10x hehkutetra
        1u 2n korurihmakala

        Käy lainaamassa kirjastosta Markku Varjon Akvaariokalat -kirja ja tutustu siinä oleviin lajeihin. Kirja esittelee yli 700 kalalajia ja siinä on erittäin hyvin kerrottu millaiset vesiarvot ja kuinka paljon tilaa kukin kala tarvitsee.


      • (akva)
        boraras. kirjoitti:

        1.Onko kellään kokemusta piikkiksistä, inkkareista ja/tai taistoista?
        - Piikkikset on kivoja, mutta liikkuvat öisin, eli niitä harvemmin näkee päivällä. En ottaisi välttämättä piikkistä 54 litraiseen. Taistoilla on paha tapa ylensyödä ja ne ovat lyhytikäisiä.

        2.Ottaisinko musta-aavetetroja inkkareiden tilalle?? ne kiinnostavat enemmän...
        - Mulla on puna-aavetetroja 140 litraisessa ja ne on melkeen saman kokoisia kuin mustat. En laittaisi tuon kokoisia kaloja 54 litraiseen koska allas näyttää sitten kaloilla täytetyltä.

        3: entä 12inkkarii/musta-aavetta?
        Jotain pieniä rasboroita tai hehkutetroja voisit laittaa tuon kokoiseen vaikka parikymmentä.

        4: onko mitään muuta pohjakalaa/monnista/monnia, jonka voisi pistää 54litraiseen, kuin
        piikkis??? (jos nuolimonneja ei lasketa)
        Piikkisilmä on nuoliainen. Ja niin kuin jo sanoin niin mä laittaisin sinne pari katinkultamonnia, eli katinkultaplekoa. Ne ovat kovia levänsyöjiä ja liikkuvat päivisin.

        5. jostain tuli nyt mieleen, voiko talia pistää akvaarioo, koristeeksi?? itsellä on monen
        värisiä palasia, joita voisi jotenkin hyödyntää...
        ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAITA TALIA AKVAAIROON!!

        6. Nyt taas löysin pohjakaloja, jotka sopivat väh. 60litraiseen... mutta piikkisilmän
        suositushan on myös väh 60l?? no, listasin tähän ne pohjakalat, joiden litrasuositus on
        enint. 60l. . .
        piikkisilmä
        korumonninen
        kuparimonninen
        leobardimonninen
        vosiko noita monnisia ottaa piikkisten tilalle? ne meinaan ovat paljon söpömpiä?
        EI!! Nuo ovat isoja monnisia. Pienemmät monniset käyvät.
        Pienempiä monnisia ovat:
        nuolimonninen
        kääpiömonninen
        pikkumonninen
        Pienet monniset vaativat viileää vettä, eli alle 25 astetta. Eivät sovi siis taiston kanssa.


        Tässä vielä mutama ehdotus tuon altaan kalakokoonpanoksi

        1. VAIHTOEHTO: (Uusintana)
        2 x katinkultamonni (katinkultapleko)
        20 x hehkutetra
        10 x tulisukarapu

        2. VAIHTOEHTO
        10x kääpiömonninen/nuolimonninen/pikkumonninen
        20x jotain pientä rasboraa (hehkurasbora/minirasbora yms)

        3. VAIHTOEHTO
        5x täplänuolimonni
        10x hehkutetra
        1u 2n korurihmakala

        Käy lainaamassa kirjastosta Markku Varjon Akvaariokalat -kirja ja tutustu siinä oleviin lajeihin. Kirja esittelee yli 700 kalalajia ja siinä on erittäin hyvin kerrottu millaiset vesiarvot ja kuinka paljon tilaa kukin kala tarvitsee.

        juu tosiaan, voisi vähän kiinnittää huomiota noihin adjektiiveihin. . . pää ei eilen ollut ihan selvä. . .(ei mitään krapulaa, vaan joku ihme flunssa-oksennus-huimaus tauti) tosiaan, tuon kokoinen ei olisi hyvä, vaan niinkuin Plussa-pallero kirjoitti, olisi koko välttävä ;D

        tiedän taiston lyhyen eliniän. . .mutta on se myös komea kala :D piikkiksiä vain on suositeltu tms. tässä keskustelussa. . . eikä täältä kotikylältä saa muuta kuin koru- ja kuparimonnista ja piikkistä. . .

        selvä, taidan pysyä inkkareissa, 12kpl riittää, kun 6 on se minmi "parvi?
        katinkullatkin ovat kyllä söpöjä :D mistäköhän niitä saa, ei ihan huvittaisi lähtee helsinkiin niitä hakemaan, löytyisikö lähempää loimaata?

        joo, nyt nolottaa tuo talikysymys. . . :C pistetään kuumeen ja väsymyksen syyksi :D

        tuota noin. . . kirjastoissamme EI ole kuin markku varjon "ensiapuopas", "perusopas", ja jokin muu pieni kirja. . . niissä kun ei ole yhteensäkään 700 kalalajia. . . onko kirjastoissamme siis mitään? onko mitään muuta hyvää kirjaa, kuin Akvaariokalat?? sitä kirjaa on etsitty, ei sitä ollut. . .


      • boraras.
        (akva) kirjoitti:

        juu tosiaan, voisi vähän kiinnittää huomiota noihin adjektiiveihin. . . pää ei eilen ollut ihan selvä. . .(ei mitään krapulaa, vaan joku ihme flunssa-oksennus-huimaus tauti) tosiaan, tuon kokoinen ei olisi hyvä, vaan niinkuin Plussa-pallero kirjoitti, olisi koko välttävä ;D

        tiedän taiston lyhyen eliniän. . .mutta on se myös komea kala :D piikkiksiä vain on suositeltu tms. tässä keskustelussa. . . eikä täältä kotikylältä saa muuta kuin koru- ja kuparimonnista ja piikkistä. . .

        selvä, taidan pysyä inkkareissa, 12kpl riittää, kun 6 on se minmi "parvi?
        katinkullatkin ovat kyllä söpöjä :D mistäköhän niitä saa, ei ihan huvittaisi lähtee helsinkiin niitä hakemaan, löytyisikö lähempää loimaata?

        joo, nyt nolottaa tuo talikysymys. . . :C pistetään kuumeen ja väsymyksen syyksi :D

        tuota noin. . . kirjastoissamme EI ole kuin markku varjon "ensiapuopas", "perusopas", ja jokin muu pieni kirja. . . niissä kun ei ole yhteensäkään 700 kalalajia. . . onko kirjastoissamme siis mitään? onko mitään muuta hyvää kirjaa, kuin Akvaariokalat?? sitä kirjaa on etsitty, ei sitä ollut. . .

        Kyllä mä uskoisin, että se akvaariokauppa suostuu tilaamaan sulle kaloja jos niitä pyydät. Kaloja kun ei pidä ostaa kaikkimulleheti tyyliin vaan osa kerrallaan. Esimerkiksi ensin pohjakalat ja myöhemmin vasta parvikalat. Tämä siksi, että vastakypsytetyn akvaarion bakteerimäärä ei ole suuri ja akvaarioon voi tulla nitriittiä jos sinne tuo koko kalaston heti kakkimaan.
        Turku ei ole kamalan kaukana Loimaalta.. Turun paras, ja miksei koko Suomen TOP10 akvaariokauppojen joukkoon mahtuva Uusi Akvaario on erittäin hyvä liike. Kannattaa selailla myös sen nettisivuja www.uusiakvaario.fi
        Ja Tampereella on sitten Viherkala ja Akvaariokala mitkä ovat myös hyviä akvaariokauppoja.
        Näistäkin arvioita ja lisätietoa löytyy aqua-webistä ;)


      • (akva)
        boraras. kirjoitti:

        Kyllä mä uskoisin, että se akvaariokauppa suostuu tilaamaan sulle kaloja jos niitä pyydät. Kaloja kun ei pidä ostaa kaikkimulleheti tyyliin vaan osa kerrallaan. Esimerkiksi ensin pohjakalat ja myöhemmin vasta parvikalat. Tämä siksi, että vastakypsytetyn akvaarion bakteerimäärä ei ole suuri ja akvaarioon voi tulla nitriittiä jos sinne tuo koko kalaston heti kakkimaan.
        Turku ei ole kamalan kaukana Loimaalta.. Turun paras, ja miksei koko Suomen TOP10 akvaariokauppojen joukkoon mahtuva Uusi Akvaario on erittäin hyvä liike. Kannattaa selailla myös sen nettisivuja www.uusiakvaario.fi
        Ja Tampereella on sitten Viherkala ja Akvaariokala mitkä ovat myös hyviä akvaariokauppoja.
        Näistäkin arvioita ja lisätietoa löytyy aqua-webistä ;)

        hehe, noiki kaikki sivut on tullu käytyy, ja tiesin myös sen, ettei kaloja voi kerralla ostaa, vaan kestävimmät ensin :D
        tänään käytiinkin skanssissa ja myllyssä, ja myllyn faunattaressa oli ihan kamalasti albiinomonnisia :J niitä oli varmaan 50!

        Loimaan eläinkaupassa on mutten todella asiallisen ja ammattitaitoisen oloinen miesmyyjä. . . taitaa omistaa paikan. Mitäköhän tulisi katinkultamonni maksamaan, jos se pitäisi ensin tilata kauppaan?


      • boraras.
        (akva) kirjoitti:

        hehe, noiki kaikki sivut on tullu käytyy, ja tiesin myös sen, ettei kaloja voi kerralla ostaa, vaan kestävimmät ensin :D
        tänään käytiinkin skanssissa ja myllyssä, ja myllyn faunattaressa oli ihan kamalasti albiinomonnisia :J niitä oli varmaan 50!

        Loimaan eläinkaupassa on mutten todella asiallisen ja ammattitaitoisen oloinen miesmyyjä. . . taitaa omistaa paikan. Mitäköhän tulisi katinkultamonni maksamaan, jos se pitäisi ensin tilata kauppaan?

        Kyllähän kauppias tilaa kalansa myös jostain. Tuskin meinaan itse kasvattaa.
        Marssi kauppaan ja kysy koska tulee seuraava kalatilaus ja minkä hintainen katinkultapleko olisi.
        Kysy samalla myös muista kaloista, jotka sinua kiinnostavat. Tukkulistoilta löytyy yllättävän paljon kaloja ja vaikka kauppias ei jotain kalaa tilaisi perusvalikoimaan, kyllä hän varmasti suostuu tilaamaan niitä jos erikseen pyytää.

        Ja.. skanssin faunattaren kauppias ei tiedä kaloista mitään. En tiedä onko siellä uutta henkilökuntaa, mutta ainakaan ennen ei myyjätkään mitään tienneet.


      • (akva)
        boraras. kirjoitti:

        Kyllähän kauppias tilaa kalansa myös jostain. Tuskin meinaan itse kasvattaa.
        Marssi kauppaan ja kysy koska tulee seuraava kalatilaus ja minkä hintainen katinkultapleko olisi.
        Kysy samalla myös muista kaloista, jotka sinua kiinnostavat. Tukkulistoilta löytyy yllättävän paljon kaloja ja vaikka kauppias ei jotain kalaa tilaisi perusvalikoimaan, kyllä hän varmasti suostuu tilaamaan niitä jos erikseen pyytää.

        Ja.. skanssin faunattaren kauppias ei tiedä kaloista mitään. En tiedä onko siellä uutta henkilökuntaa, mutta ainakaan ennen ei myyjätkään mitään tienneet.

        täytyy tosiaan kysyä asiaa... ja kuten sanoin, kävimme vain myllyn faunattaressa, koska olen lukenut täällä jostain, ettei skanssissa osattaisi kunnolla...


    • (akva)

      taidamme vaihtaa uuden 54litraisen sittenkin 60litraiseen käytettyyn.
      voisihan tähän pistää kaloja, jotka Faunattaren mukaan tarvitsevat väh. 60l? esim monnisia?

      saa vastata, ei kukaan suutu :D

    • skeoir

      Sanon sulle sen verran, että jos akvaario on ulkomitoiltaan sen kokoinen että kooksi tulee 60l, en laitaisi väh. 60l tarvitsevia kaloja sinne.

      Minä ainakin laskisin ne litrat sen mukaan, että paljonko siellä akvaariossa oikeasti on sitä vettä.

    • Peacock

      Tää on jo vähän vanha keskustelu, mutta .. miten on käynyt? oletko hankkinut jo akvaarion?

      60-litraiseen ei voi mielestäni laittaa vilkkaita kuparitetroja saati sitten suurempia musta-aaveita! Vaativat enemmän tilaa. Inkkarit ok .. kai.

      Tuon kokoiseen altaaseen ei saa oikeastaan mitään monnista. piikkisilmiä menee 3-5 kpl. Niiden tilavaatimus lasketaan eri tavalla, koska ovat eri muotoisia kuin muut kalat.

      Jos välttämättä haluat parvikalan, tutustu seuraaviin lajeihin: sinineontetra, hehku- ja hohtorasbora, kardinaalitetra, rubiinitetra.

      Faunattaren sivuilla on ainakin ihan väärin noi tetrojen tilavaatimukset. Niitä ei kuulemma ole päivitetty vuosiin! Sivut ovat hyvä tietolähde, mutta olen huomannut että tilavaatimuksia ei kannata uskoa ..

      Kiva, että teet itse akvaarioon koristeita. Muista kuitenkin varmistua siitä että niistä ei IKINÄ irtoa mitään akvaarion veteen.

      Jos ostaisit suoraan isomman (80-100L) pytyn, lajien valitseminen olisi suunnattoman paljon helpompaa.

    • keltabarbi

      Sait kysymykseesi melkoisen määrän vastauksia.Laitan tähän vain tällaisen oman kokemukseni millä aikoinaan aloitin akvaarioharrastuksen.Aloitin miljoonakaloilla ja platyilla.Kasveina oli Vallisnieraa,kabompaa,kolmaskin kasvilaji oli.Hieman punertava kaunis kasvi.cryptocoryne haerteliana.Katsoin kasvin nimen kirjasta.Myöhemmin hankin myös miekkapyrstö pariskunnan.Mielenkiintoisia hetkiä akvaarioharrastuksen parissa.

    • kgo

      mitään sentti per litrasääntöä ei kannata harrastaa, todella typerää. Sensijaan kannattaa katsella omin silmin milloin näyttää hyvältä ja kaloja on tarpeeksi. -mieluummin liian vähän kaloja kuin liian paljon. 60-litraiseen menisi esim. 6 piikkisilmää 1 2 hunajarihmakalaa ja sukarapuja. 60 litrainen on kumminkin hyvin pieni akvaario. Jos akvaario olisi 80 litrainen, ottaisin vielä pienen parven (6) kirsikkabarbeja. Eikä tuon kummemmin tarvitse laskea sentti per litroja. Muummin eläinten ehdoilla ja sitä tilaa !

      Itselläni on 200 litrainen akvaario, jossa 15 kynäkalaa, 9 kääpiösuppusuuta, 25 hehkutetraa ja x-määrä sukrapuja. Ja tuo on sopiva määrä tuohon noin pienillä kaloilla.

    • neontetra

      elikkä mulla on 180litranen akva kaikki on paitsi kasvit ja kalat kasvi on valittu ja kalat on 5korumonnista,12tetraa,8intiaaninsulkaa,6pikkutetraa ja 1taistelukalaa niin että käyköne vai ei tarviisvastauksen nopeesti ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    • mjki9

      "kaikki on paitsi kasvit ja kalat kasvi on valittu ja kalat on"
      "niin että käyköne vai ei tarviisvastauksen nopeesti "

      Saisko saman Suomeksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe