osaisivatkohan kokeneemmat kamerankäyttäjät neuvoa pitäisikö minun lähettää kamerani huoltoon vaiko onko vika käyttäjässä.
Minulla siis Canon EOS 450D, hankin sen valokuvauskoulutusta varten jossa olen tällä hetkellä. Koulussa opettaja on välillä ihmetellyt miksi kamera yli- tai alivalottaa kuvia, jotka pitäisi saada otettua tietyillä asetuksilla mm. studiossa. Muiden kamerat kyllä ottavat määrätyillä asetuksilla, oli se sitten Canon tai joku muu merkki. Paljon en käyttänyt omaani studioharjoituksissa, joten ongelma ei tällöin tullut ilmi vielä sen tarkemmin.
Nyt kuitenkin koitin kuvata studiossa, ja laitoin asetukset jotka piti olla, jotta kuva olisi hyväksytty. Aukko F16 ja valotus 1/60. Studiosalamoiden tehokin oli jo täysillä ja niitä oli monta, mutta silti kamera otti vain mustaa kuvaa jossa oli pienen pieni valopilkku. Jouduin säätämään kameraan arvot F7.1 ja 1/20 (paljon siis pieleen siitä mitä piti olla), jotta sain jonkinlaisen kuvan aikaiseksi ja silti nämä ovat alivalottuneita. Jos salamoihin koitti laittaa jonkinlaista pehmennystä, niin tämä tummensi liiaksi ja tuloksena oli TAAS musta kuva. Välillä sitten taas samoissa olosuhteissa ja samoilla asetuksilla kamera otti aivan täysin valkoisen, siis ERITTÄIN PAHASTI ylivalottuneen kuvan ja seuraava kuva oli taas tumma.
Tämä siis studio olosuhteissa. Toinen ongelma on ulkona otetuissa kuvissa, joissa taivas yms menee aina väkisin puhki vaikka millaiset asetukset laittaisi ja minun kuvieni tiedot poikkeavat todella paljon muiden kuvista. Siinä missä muut saavat tietyillä valotuksilla ja aukoilla täysin onnistuneen hienon kuvan, ottaa minun kamerani täysin puhkipalaneen, josta ei erotu enää juuri mitään.
Olisiko siis mahdollista, että kamerassa on pahemman kerran jotain vikaa ja mikä tällaista voisi aiheuttaa vai enkö vain osaa sitä käyttää?
Ongelma Canon 450D
17
908
Vastaukset
- canonEOS
Kameran säätöjen kanssa juuri niinkun oli kerrottu ja ISO sekä studiosalamat oli säädetty kuten oli neuvottu ja jos noilla sinulle kerrotuilla säädöillä olisi pitänyt saada oikeanlainen kuva.
Niin vika on ihan varmasti kamerassa. Jos on takuu voimassa vie takuuhuoltoon, jos ei niin osta uus kamera. Tai kysy nyt kuitenkin ensin mitä sen korjaus maksaisi.- ap.
..onneksi voimassa. Ajattelin, että josko jollakulla olisi ollut alustavasti tietoa mikä tällaista voisi kamerassa aiheuttaa.
- canonEOS
ap. kirjoitti:
..onneksi voimassa. Ajattelin, että josko jollakulla olisi ollut alustavasti tietoa mikä tällaista voisi kamerassa aiheuttaa.
JAS Tekniikkaan huoltoon kun takuu on voimassa. Varmaankin siinä on jotain vikaa valonmittauksen kanssa kun tuolla lailla temppuilee. Tekeekö se samat temput kaikilla valonmittaustavoilla eli arvioiva, keskipainotteinen, keskipistemittaustavoilla?
- canonEOS
Studiosalamat toimii tuon rungon kanssa? Vai oliko ne studiovaloja?
- ap.
..toisen täysin samanlaisen kamerankin kanssa, joten yhteensopivuuden kanssa ei pitäisi olla ongelmia.
- kertomuksessasi,
onko se automaatilla tai lukittu johonkin eri arvoon kuin muilla kuvaajakamuillasi.
- ap
on määrätty myös ja lukittu tiettyyn arvoon.Kaikki säädöt oli määritelty, mitään ei ollut automaatilla.
- ISO automaatilla
ap kirjoitti:
on määrätty myös ja lukittu tiettyyn arvoon.Kaikki säädöt oli määritelty, mitään ei ollut automaatilla.
tai isommalla lukitulla isolla. jos sinulla on pieni ISO arvo niin voi olla että valotusaika ei yksin kertaisesti riitä.
Ottaako kamera hyvät kuvat AV ohjelmalla Jossa sinä määräät aukon, ja (ISO lukittu tai automaatti) ja kamera niiden mukaan sitten suljinajan, vai jatkuuko sama ongelma? - ap.
ISO automaatilla kirjoitti:
tai isommalla lukitulla isolla. jos sinulla on pieni ISO arvo niin voi olla että valotusaika ei yksin kertaisesti riitä.
Ottaako kamera hyvät kuvat AV ohjelmalla Jossa sinä määräät aukon, ja (ISO lukittu tai automaatti) ja kamera niiden mukaan sitten suljinajan, vai jatkuuko sama ongelma?ongelma on siinä, että koulussa ei saa käyttää ISO automaattia tai muutakaan automaattia, ja maksimi ISO arvo jota saa käyttää on määritelty ja tämä minulla oli käytössäni. Kokeilin kyllä automaattiasetuksia, sekä niin että valitsin valotusajan ja kamera aukon, että toisinpäin. Sama ongelma esiintyi silti, kuvista ei tullut näinkään hyviä vaan aivan liian tummia.
- ISO automaatilla
ap. kirjoitti:
ongelma on siinä, että koulussa ei saa käyttää ISO automaattia tai muutakaan automaattia, ja maksimi ISO arvo jota saa käyttää on määritelty ja tämä minulla oli käytössäni. Kokeilin kyllä automaattiasetuksia, sekä niin että valitsin valotusajan ja kamera aukon, että toisinpäin. Sama ongelma esiintyi silti, kuvista ei tullut näinkään hyviä vaan aivan liian tummia.
...sitten vika, eli huoltoon niin kuin joku mainitsikin.
Kannattaisiko vielä varmuuden vuoksi palauttaa tehdas asetukset kokeeksi ja kokeilla toisella lasillakin kuvan ottoa, vai onko jo kokeiltu sekin.
Sekä viimeisin firmis? - ap.
ISO automaatilla kirjoitti:
...sitten vika, eli huoltoon niin kuin joku mainitsikin.
Kannattaisiko vielä varmuuden vuoksi palauttaa tehdas asetukset kokeeksi ja kokeilla toisella lasillakin kuvan ottoa, vai onko jo kokeiltu sekin.
Sekä viimeisin firmis?Tehdasasetuksille ei ole palautettu, mutta kaikki säädöt on muuten palautettu ennalleen mitä oli säädetty mm kontrasti ja terävyys yms. Eri objektiiveilla kokeilin, ei muutosta.. Tehdasasetukset voisi vielä ehkä koittaa mutta kaipa se se huolto sitten vain on..
- mahdollisuus..
ap. kirjoitti:
Tehdasasetuksille ei ole palautettu, mutta kaikki säädöt on muuten palautettu ennalleen mitä oli säädetty mm kontrasti ja terävyys yms. Eri objektiiveilla kokeilin, ei muutosta.. Tehdasasetukset voisi vielä ehkä koittaa mutta kaipa se se huolto sitten vain on..
Kokeile myös ottaa akku ja kelloparisto pois hetkeksi. Kamera saattaa joskus seota niin, että sitä ei saa kuntoon, muuta kuin tekemällä sen täysin virrattomaksi. Pelkkä virrankatkaisu ei auta.
Onko studiosalama todella matalajännitteinen. Tuo kamera ei toimi salamoilla, joissa on korkea laukaisujännite. Kalliimmat kyllä toimii, mutta ei nekään varusteluistista.
- laitteistosta
Millä tavalla laukaiset studiosalamat? Kamerassasihan ei ole liitintä synkronijohdolle studiosalamaa varten
- ap.
Laukeavat orjasalamoina, kameran ulkoisesta canonin 430:stä salamasta
- ulkoinen?
ap. kirjoitti:
Laukeavat orjasalamoina, kameran ulkoisesta canonin 430:stä salamasta
En tunne kyseistä salamaa, mutta yleisohje on että kaiken pitää olla asetettu manuaaliasetuksiin, niin kameran kuin salaman. Salama ei saa mitata itse valotusta (ttl yms.). Jos salama on ttl-asennossa, se käyttää esisalamaa valon tarpeen mittaamiseen ja siinä sitten homma onkin pielessä. Esisalama laukaisee studiosalamat, jotka siis laukeavat ennen varsinaista kuvan ottamista. Seurauksena on pimeä kuva.
- ap.
ulkoinen? kirjoitti:
En tunne kyseistä salamaa, mutta yleisohje on että kaiken pitää olla asetettu manuaaliasetuksiin, niin kameran kuin salaman. Salama ei saa mitata itse valotusta (ttl yms.). Jos salama on ttl-asennossa, se käyttää esisalamaa valon tarpeen mittaamiseen ja siinä sitten homma onkin pielessä. Esisalama laukaisee studiosalamat, jotka siis laukeavat ennen varsinaista kuvan ottamista. Seurauksena on pimeä kuva.
olisi tässä tilanteessa varsin toimiva ja todennäköinen selitys, mutta miksi homma toimi silloin kun laittoi kameran asetukset (aukon ja valotusajan) aivan toiseksi? Studiosalamoiden / valojen olemassaolo kuitenkin näkyi kuvassa ja kameran oma salama oli suunnattu kattoon niin kaukana kohteesta, ettei se voinut yksinään riittää valaisemaan kuvaa.
- arvaus.
ap. kirjoitti:
olisi tässä tilanteessa varsin toimiva ja todennäköinen selitys, mutta miksi homma toimi silloin kun laittoi kameran asetukset (aukon ja valotusajan) aivan toiseksi? Studiosalamoiden / valojen olemassaolo kuitenkin näkyi kuvassa ja kameran oma salama oli suunnattu kattoon niin kaukana kohteesta, ettei se voinut yksinään riittää valaisemaan kuvaa.
Salaman suuntaaminen kattoon heikentää muutenkin heikkoa esisalamaa niin paljon, että studiosalamien valokennot eivät enää reagoineet siihen. Sattuma on ollut mukana asiassa.
Jos ratkaisu piilee asetuksissa, niin pätevän opettajan kyllä täytyisi pystyä auttamaan, epäpätevän kanssa asia on tietysti toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162873Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006