Ylläksen hiihtolatujen kunto

Murtomaahiihtäjä

Tulipa käytyä Ylläksellä Joulun ja uuden vuoden tienoilla hiihtämässä. Edellisestä kerrasta on jo aikaa muutamia vuosia, ja voi olla että aika kultaa muistot, mutta mutta, mitenkä tuntui siltä että hiihtolatujen hoito olisi huomattavasti heikompaa kuin edellisellä kerralla. Muutamina päivinä kun satoi lunta niin latuja ei koneilla avattu päivän aikana ollenkaan. Olipa kiva mennä hiihtämään "umpihankeen". Onko Ylläksellä niin että ladut avataan vain kerran vuorokauden aikana ja jos lunta tulee runsaastikin niin homma on sen jälkeen hiihtäjien varassa. Vähän yli viikon loman aikana tämä tilanne toistui kolmena päivänä. Aika kurjaa kun hiihtämään sinne oltiin menty ja toisaalta etelässä ladut olisivat olleet priimakunnossa tuona aikana.

Kertokaapa millaisia kokemuksia teillä on Leviltä, Saariselältä, Pyhältä tai Rukalta, meinaan mie kyllä vaihdan hiihtopaikkaa tämän jälkeen. Toista kertaa on viitsi hiihtoilon vievää riskiä ottaa, kun matkat maksavat Lappiin niin paljonkin.

4

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TOSIONN

Taisit hiihtää vain niitä 3-hoitoluokan latuja...ne kun jaettu 1,2 ja 3 hoitoluokkiin siellä,selviää kyllä ylläksen sivuilta..Kyllä tuo äkäslompolon puoli kuuluu eittämättä lapin parhaimpiin hiihtomaastoihin,ei niitä levin tasasia suopätkiä kukaan jaksa hiihtää,tosi tylsät maastot..saariselkä kans hieno paikka,mutta ruka ja pyhä tänä talvena ongelmissa,ei ole lunta..

• 19+8

siellä huolletaan ladut JOKAPÄIVÄ. syvärinjäällä on mukavaa lenkkiä kiertää vaikka se aholansaaren lenkki tai vanha golfkenttä. tai rahasmäen lenkki on kanssa hyvä mutta raskaampi. itse olin vajaan viikon tahkolla uudenvuoden aikaan ja priimakunnossa oli jok ikine aamu :) kiitos siitä.

• kolmesta paikasta

Itselläni on kokemuksia Saariselältä ja Leviltä, Ylläksen lisäksi.

Latujen hoito ja kunto ovat suoraan verrannolliset latukilometreihin, eli kun Ylläksellä on enemmän latuja niin ei niitä kaikkia keretä ajamaan siinä tahdissa kuin esim. lumipyryn sattuessa ne tukkeutuu.

Saariselällä ongelmana on maaston avoimmuus, tuuli tuiskuttaa lunta helposti laduille vaikkei uutta lunta sataisikaan, joten pahimmillaan touhu muistuttaa umpihankihiihtoa.

Levistä ei nyt maastohiihtäjän paikkana voi oikeastaan puhua, ladut ovat profiileiltaan Kätkän lenkkiä ja tunturin ympärysreittiä lukuunottamatta niin helppoja, ettei niitä kauaa jaksa koluta vaikka ladut olisivatkin huippukunnossa. Kuten Levillä yleensä onkin.

Jos siis latujen kunto on kriteeri, niin Levi on parhaiten hoidettu, jos taas latuprofiilit ja maaston monimaisuuus painaa enemmän, niin Ylläs on ykkönen, Saarisellän vahvuus on maisemat komeilla kevätkeleillä kun sinne avotunturiin voi mennä. Itse olen viimeaikoina valinnut lähes poikkeuksetta Ylläksen.

• latujen ajaja

Miettikää kuka maksaa niiden ylläpidon?
        Minusta voidaan vaatia vain jos on tuotteesta jotain maksanut...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      217
      4198
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2695
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2401
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2333
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      33
      1572
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      532
      1350
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1316
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1310
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      76
      1281
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1186
    Aihe