Coton de tulear kotikoiraksi

koiran ostaja

Hei!

Olen ostamassa heinäkuun lopussa itselleni cotonin, kun minulla alkaa sopivasti kesäloma ja vaihto-oppilasvuosi on takana. Tietääkö joku, mistä saisi edullisesti ostettua semmoisen? Haluan kotikoiran enkä näyttelykoiran. Milloin kannattaa laittaa tilaukseen koiranpentu ja ilmoittautua koulutuskurssille? Ja vielä yks kysymys, kuinka kauan menee suurin piirtein kun opettaa pennun sisäsiistiksi. Meneekö siihen yli kuukausi? Olen lukenut netistä kaikenlaista ja tiedustellut kavereiltakin, joilla on koiria, mutta kaikki sanovat että se on yksilöllistä. Niinhän se on, mutta suurin piirtein... :)

15

2673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harkitse tarkkaan

Hei,
      Kesälomasi ja lomareissusi joudut kyllä unohtamaan hankkiessasi pennun. Oletko valmis sitoutumaan pentuun ja kouluttamaan sen? Vaihtoehdoksi esitän, että kysyisit opiskelupaikkakunnaltasi koiran omistajaa, joka haluaa tilapäistä koiranhoitajaa tai ulkoiluttajaa. Oman elämäsi vakiinnuttua hankkisit sitten oman pennun.

• oma sen olla pitää

Eiköhän nuo kaikki ole jo aika tarkkaan mietitty, jos koiran ostoa on mietitty reilusti yli vuosi. Ja kesäloma koiran kanssa ei liene hassumpaa, koira mukaan ja menoksi. Oma koira on kuitenkin aina oma. :)

• cotoni....
        oma sen olla pitää kirjoitti:

Eiköhän nuo kaikki ole jo aika tarkkaan mietitty, jos koiran ostoa on mietitty reilusti yli vuosi. Ja kesäloma koiran kanssa ei liene hassumpaa, koira mukaan ja menoksi. Oma koira on kuitenkin aina oma. :)

parhaimmat neuvot pennun hankintaa varten saat toydogs.net/coton- sivuilta, siellä mm. pentuneuvojan yhteystedot, rodusta, kasvattajista yms..

Sitten kysymykseesi, pennun opettaminen sisäsiistiksi vie aikaa enemmän kuin kuukauden. Kunnon kasvattaja opettaa pennun tekemään tarpeensa sanomalehdille luovutusikään mennessä ja sinä sitten alat pikku hiljaa opettamaan pentua sisäsiistiksi. Ei kannata haaveilla pennun osaavan sen muutaman kk:n päästä siitä, kun pentu on muuttanut sinun luoksesi. Lisäksi pentu on ruokittava 4-5 krt päivässä ja heti vietävä ulos ruoan jälkeen, huom vain opettelemaan pissaamaan/kakkaamaan ei juoksemaan ja telmimään heti ruoan jälkeen!! Samoin heti kun pentu herää, ulos n. minuutin sisällä jotta se oppii tekemään tarpeensa ulos. LIsäksi se samaan aikaan edelleen tekee tarpeensa sanomalehdille. Varaudu siis useamman kk:n sanomalehti ralliin. Totta on se, että toiset oppivat nopeammin kuin taas toiset mutta kyllä se aikaa vie enemmän kuin 4vkoa. Lisäksi tuona samana aika opeta muitakin tärkeitä asioita pennulle, kuten peruskäskyt, totuttamista kynsienleikkuuseen, pesuun turkinhoitoon, yksinolemista, hihnakäyttäytymistä ja tärkein koiran sosiaalistamista muihin koiriin, ihmisiin ja tilanteisiin. Tämän kaiken lisänä koiralle tulee ottaa rokotukset antaa madotukset.

Jos sinulla on mielikuva, että tämän kaiken voit hoitaa kesälomalla kannattaa jutella cotoneiden pentuneuvojan kanssa ja miettiä onko sinun juuri nyt hyvä hetki ottaa pentu. Voin kokemuksesta kertoa, että nämä asiat vievät aikaa eikä se kaikki tapahdu ihan hetkessä. Kun olet saanut nämä perusasiat kuntoon voitte viettää antoisia ja monia vuosia cotonisi kanssa, ihan vaan kotikoiran ominaisuudessa..ei kaikkien olekkaan tarkoitus "pörhistellä" näyttelyissä, moni koira viihtyy ihan vaan siellä oman perheen kanssa touhutessaan..ei meilläkään koskaan ole näyttelyissä juostu, oma cotoni tuli ihan vaan kotikoiraksi..

• vilkas neiti
        cotoni.... kirjoitti:

parhaimmat neuvot pennun hankintaa varten saat toydogs.net/coton- sivuilta, siellä mm. pentuneuvojan yhteystedot, rodusta, kasvattajista yms..

Sitten kysymykseesi, pennun opettaminen sisäsiistiksi vie aikaa enemmän kuin kuukauden. Kunnon kasvattaja opettaa pennun tekemään tarpeensa sanomalehdille luovutusikään mennessä ja sinä sitten alat pikku hiljaa opettamaan pentua sisäsiistiksi. Ei kannata haaveilla pennun osaavan sen muutaman kk:n päästä siitä, kun pentu on muuttanut sinun luoksesi. Lisäksi pentu on ruokittava 4-5 krt päivässä ja heti vietävä ulos ruoan jälkeen, huom vain opettelemaan pissaamaan/kakkaamaan ei juoksemaan ja telmimään heti ruoan jälkeen!! Samoin heti kun pentu herää, ulos n. minuutin sisällä jotta se oppii tekemään tarpeensa ulos. LIsäksi se samaan aikaan edelleen tekee tarpeensa sanomalehdille. Varaudu siis useamman kk:n sanomalehti ralliin. Totta on se, että toiset oppivat nopeammin kuin taas toiset mutta kyllä se aikaa vie enemmän kuin 4vkoa. Lisäksi tuona samana aika opeta muitakin tärkeitä asioita pennulle, kuten peruskäskyt, totuttamista kynsienleikkuuseen, pesuun turkinhoitoon, yksinolemista, hihnakäyttäytymistä ja tärkein koiran sosiaalistamista muihin koiriin, ihmisiin ja tilanteisiin. Tämän kaiken lisänä koiralle tulee ottaa rokotukset antaa madotukset.

Jos sinulla on mielikuva, että tämän kaiken voit hoitaa kesälomalla kannattaa jutella cotoneiden pentuneuvojan kanssa ja miettiä onko sinun juuri nyt hyvä hetki ottaa pentu. Voin kokemuksesta kertoa, että nämä asiat vievät aikaa eikä se kaikki tapahdu ihan hetkessä. Kun olet saanut nämä perusasiat kuntoon voitte viettää antoisia ja monia vuosia cotonisi kanssa, ihan vaan kotikoiran ominaisuudessa..ei kaikkien olekkaan tarkoitus "pörhistellä" näyttelyissä, moni koira viihtyy ihan vaan siellä oman perheen kanssa touhutessaan..ei meilläkään koskaan ole näyttelyissä juostu, oma cotoni tuli ihan vaan kotikoiraksi..

minulla on 3v cotton ja mistäköhän löytyisi JKL alueelta urosta ilman papruja pennutukseen...

• ei ymmärrä millään..
        vilkas neiti kirjoitti:

minulla on 3v cotton ja mistäköhän löytyisi JKL alueelta urosta ilman papruja pennutukseen...

ei hyvää päivää, mikä ihmeen tarve on astuttaa paperittomia? Jos koiraa ei ole rekattu siihen on varmaan jokin helvetin hyvä syy! Omani on kyllä rekisterissä, mutta en missään nimessä käyttäisi sitä jalostukseen, koska toinen kives jäi tulematta...eiköhän nyt olisi ihan kohdallaan jättää pennutukset kennelliiton hyväksymille kasvattajille jotka tietävät mitä tekevät..ei tule liian sukusiittoisia koiria ja perinnölliset sairauudet/viat pysyisivät minimissään..jos ei ole varaa ostaa rekattua kasvattajan kasvattamaan pentuetta, säästä rahat koiraa varten tai luovu haavesta hankkia cotoni..

• Vvilkas neiti
        ei ymmärrä millään.. kirjoitti:

ei hyvää päivää, mikä ihmeen tarve on astuttaa paperittomia? Jos koiraa ei ole rekattu siihen on varmaan jokin helvetin hyvä syy! Omani on kyllä rekisterissä, mutta en missään nimessä käyttäisi sitä jalostukseen, koska toinen kives jäi tulematta...eiköhän nyt olisi ihan kohdallaan jättää pennutukset kennelliiton hyväksymille kasvattajille jotka tietävät mitä tekevät..ei tule liian sukusiittoisia koiria ja perinnölliset sairauudet/viat pysyisivät minimissään..jos ei ole varaa ostaa rekattua kasvattajan kasvattamaan pentuetta, säästä rahat koiraa varten tai luovu haavesta hankkia cotoni..

Auts...sä koet että pennutus ei kannata ilman papruja,joooo se on sun mielipide ei mun.
        Olen pennuttamassa koiraani siksi ,että kaverini haluavat paperittomia pentuja ei kenneliin kuuluvia,koska pennut otetaan koiraa rakastaviin perheisiin, eikä niitä viedä näyttely rääkkiin.
        ja paperit saan koiralleni heti jos ja kun niitä haluan.
        Toki tiedän koirani sisarus paikkakunnat ,joten huolesi on turhaan.
        kenneli ei ota paperittomia pennutukseen,vai onko toista tietoa?
        ÄLÄ VAIVAA PÄÄTÄSI TÄLLÄ,MINULLE KOIRANI ON RAKAS:)

• ei ymmärrä millään..
        Vvilkas neiti kirjoitti:

Auts...sä koet että pennutus ei kannata ilman papruja,joooo se on sun mielipide ei mun.
        Olen pennuttamassa koiraani siksi ,että kaverini haluavat paperittomia pentuja ei kenneliin kuuluvia,koska pennut otetaan koiraa rakastaviin perheisiin, eikä niitä viedä näyttely rääkkiin.

mihin tarkalleen ottaen perustat tuon "Olen pennuttamassa koiraani siksi ,että kaverini haluavat paperittomia pentuja ei kenneliin kuuluvia,koska pennut otetaan koiraa rakastaviin perheisiin, eikä niitä viedä näyttely rääkkiin"?

Miksi halutaan paperittomia, kun ei niiden paperillistenkaan kanssa ole mikään pakko näyttelyissä käydä..Väitätkö, että esim. minä joka olen ostanut oman koirani kennelliiton hyväksymältä ja koulutuksen käyneeltä kasvattajalta en pysty tarjoamaan yhtä rakastavaa kotia kuin ihminen joka ostaa paperittoman koiran ties keneltä vaikken koiraani näyttelyissä käytä?!

Entä miten olet ajatellut kantaa oman kortesi kekoon PEVISAn suhteen? Tiedät kai mikä PEVISAn tarkoitus on ja mitä se ylipäätänsä tarkoittaa? Entä DNA-tunniste?

Oletko koskaan astuttanut koiria? Ei se ihan niin vain mene, että kiimassa olevan nartun luo tuodaan halukas uros ja avot..Astuminen ei ole ihan mikään piece of cake-juttu, ensikertalaisella se voi olla hyvinkin vaikeaa ja siinä tarvitaan silloin kokemusta omaavan ihmisen läsnäoloa. Lisäksi ei myöskään ole takeita siitä, että astuminen ylipäätänsä onnistuu..

Entä oletko aikaisemmin käsitellyt tiineenä olevaa koiraa ja osaatko hoitaa synnytyksen joka ei välttämättä meni niinkuin elokuvissa?

Miten olet varautunut eläinlääkärikuluihin? Pennut niinkuin emäkin pitää käyttää ell:ssä. Esim.polvi- ja silmätarkastuksessa, huom siis jalostukseen tarkoitettu aikuinen koira. Tiedätkö mitkä yleensä edes ovat cotoneilla periytyviä sairauksia?

Ja lisäksi haluaisin sinun hieman tarkentavan seuraavaa "ja paperit saan koiralleni heti jos ja kun niitä haluan." miksi koiralla ei jo ole papereita? Syntyvät pentueet rekisteröidään heti eikä 5v päästä..

Lisäksi se, että tiedät koirasi sisarusten asuinpaikkakunnat ei ole todellakaan tae sille etteikö sukusiitosta voisi esiintyä.

Ja lopuksi, uskon että koirasi on sinulle rakas niinkuin jokaisen koiran kuuluukin olla, mutta yksistään se, että rakastat koiraasi ei ole mikään syy teetättää sillä pentuja.

• Rek.koiran omistaja
        Vvilkas neiti kirjoitti:

Vilkas neiti // Jos et kerta koiraasi ja sen tulevia(?) pentuja et viitsi rekisteröidä niin onkohan sama laita eläinlääkärin kanssa? Huomauttaisin vielä että rekisteröinnin summa ei ole järkyttävän suuri.(kts. Kenneliitosta rek.hinnastot)
        Ja kuinkahan moni kaverisi haluaa cottonin, kuinka moni heistä on harkinnut koiran hankintaa riittävän kauan aikaa, kuinka monella heistä on aikaa koiralle ja sen turkinhoitoon. Ja entä loput pennut? Ja onko sinulla on riittäviä taitoja hoitaa tiinettä emoa ja sen pentuja, entäs onko sinulla varaa, tiineen koiran ja koiranpentujen hoitaminen ei ole halpaa.

• Ei kuulu kaikille.

Koiran omistaja, ja vain yksistään hän, päättää että pennuttaako, vai ei.
      Kuten myös sen käytetäänkö rekattua urosta, vai ei.
      Ja samoin myös sen rekataanko pennut.

• sasha84

pennun sisäsiistiksi opettamiseen menee aikaa. vasta puolivuotias jaksaa kunnolla pidättää. paperittomia ei kannata astuttaa.

• cottonini

heippa!

mulla on nyt kohta 2-vuotias coton-tyttö, aivan ihana koira! kotikoiraksi minäki sen halusin, mutta silti halusin sen olevan mahdollisimman terve ym., eli otin kunnon kennelistä ja maksoinkin ihan riittävästi :D mutta rotu on täydellinen, parempaa koiraa en voisi toivoa.

pentu oli 9vk kun sen sain, kasvattaja oli opettanut sen tekemään tarpeensa paperille. vaikka olin koiran kanssa jatkuvasti ja erittäin ahkerasti vein sitä ulos 15 kertaa päivässä jokaisen nukkumisen, ruokailun ja leikkihetken päätteeksi, sisäsiistiksi opettaminen kesti kauan. koira hoksasi alusta asti, että nurmikolle pissataan aina kun sinne päästään, mutta silti vahinkoja tuli sisälle varmasti 5kk ikään asti jopa pari kertaa päivässä. siinä vaiheessa tuli lisäksi muutto uuteen asuntoon, ja sisälle pissiminen jatkui, tosin väheni koko ajan. vasta vuoden ikäisenä koira oppi täysin sisäsiistiksi, vaikka olin mielestäni tehnyt kaikkeni alusta asti, aina antanut ulkona herkunkin kun sinne teki tarpeensa.

jo joo, turkki on vaativa, mutta olen surutta leikannut pahimmat takut, sekä tietysti alusta asti totuttanut koiran päivittäiseen harjaamiseen. ostin silloin pari vuotta sitten vaniljanmakuisen "kestoluun", jota koira saa jytystää aina samalla kun sitä harjaan, eli hetki on koirallekin mukava. kesällä leikkasin turkista hiussaksilla puolet pois pituudesta, ja sen jälkeen turkki on ollut erittäin helppohoitoinen eikä takkuja tule kun tassuihin ja korvien taakse.

hanki siis ihmeessä cottoni, maailman paras rotu :)

• En tiedä,onko se

'maailman paras rotu', mutta mukava tämä on. Ei voi kieltää ;)

• Surija

Moi!

Kyllä on kurja lukea otsikko lehdestä kuinka nuori nainen on kiduttanut 2 coton de tulearia hengiltä. En voi ikinä ymmärtää ihmisten julmuutta. Kovemmat rangaistukset eläinrääkkäyksestä. t. Ikuisesti eläinten puolustaja

• Itellä on kohta 3 vuotias cotoni poika. Pennuttamisesta se että itse en pennuttaisi sekarotusella koiralla pentuja. Mun pojalla leikattiin pallit viime vuonna sen takia kun tää herra oli kova nylkyttämään muita koiria se ei oo rekisterissä. Kaveri pennutti 2 sakemanni seropilla just viime vuonna pennut ja se pennutti rahan takia ja narttu oli kova haukkumaan ja muutenkin oli vähän heikkohermoinen koira kuin tämä uros sakemanni mix. Pennut myytiin 300-400€. Jos joku teettää seropillaan pentuja niin olis hyvä teettää ne sit täysjärkisillä ja hyväluonteisilla koirilla eikä vaan sen rahan takia. En tuomitse seropin pennuttajia, omapahan on asianne.

• ljhfuluygh

haha :D rotuhullut ärähti!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6294
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3252
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2566
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2198
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1788
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1696
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1480
    8. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1392
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1368
    Aihe