Ajattelin kysästä vähän virrankulutuksesta. Mitähän mahtaa normaali radio kuluttaa virtaa esim tunnissa?
Jostain joskus kauan aikaa sitten kuulin jotain, että radion päälle laittaminen kuluttaa enemmän sähköä kuin tunnin päälläolo? En tiedä pitääkö paikkansa. Ja onko äänenvoimakkuudella merkitystä virrankulutukseen?
Radion sähkönkulutus
8
10014
Vastaukset 8
- alan ammattilainen
1. Päälle laittaminen ei kuluta merkittävästi energiaa.
2. Sähkön kulutus on pääteasteen tehosta riippuvainen. Helpointa on katsoa tyyppikilvestä tehon kulutus.
3. Äänenvoimakkuuden lisäys kasvattaa tehon kulutusta, mutta sillä ei ole taloudellista merkitystä.
Kilowattitunti maksaa suunnilleen 10 senttiä, eli sillä rahalla saa 100W tehoista laitetta käyttää 10 tuntia.- Ratioista
Mikä on pääteaste? Koulussa oli kaikenlaisia ylä- ja ala-asteita, mutta sillä on tuskin mitään tekemistä radion kanssa.
- BSF452A
Minun Philips-merkkinen radioni kuluttaa tyyppikilven mukaan muistaakseni 55W. Äänenvoimakkuus ei varmaankaan paljon vaikuta kulutukseen, koska pääteputki toimii AB-luokassa. Taitaa suuri osa tuosta kulutuksesta mennä verkkomuuntajan häviöihin. Ainakin se kuumenemisesta päätellen, Philips teki ennen wanhaan muuntajansa melko pienillä kertoimilla.
- Mauno Mittailija
Lainaa sähköyhtiöltäsi, jos se on mahdollista, sähkönkulutusmittari, tai osta sellainen omaksi, niin voit mittailla laitteiden sähkönkulutuksia. VTT:n tekemässä testissä, (vuonna 2009) ehkä hiukan yllättäen, hyvin pärjäsi edullinen Clas Ohlsonin noin 14 euron hintainen mittari, "Clas Ohlson EMT707CTL".
http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2009/07/paras-sahkonkulutusmittari/#
http://www.energyawareness.eu/beaware/uploads/0906_Sahkonkulutusmittarit.pdf
Tuote Clasun sivulla:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=156770937
Ei ole ollenkaan yhdentekevää, millä mittarilla mittaa, koska mittaustarkkuuksissa on hyvin huomattavia eroja eli mittausvirheitä. Huono mittari näyttää useita kymmeniä prosentteja pieleen!- Ratioista
Näyttääkö ne yleensä liikaa vai liian vähän?
- Vanha DX.konkari
Jos radio on ns. matkaradio, niin paristoilla kulutus vaihtelee 20-250 mA äänenvoimasta riippuen eli paristot kestävät mallista (R6...R20) riippuen 20-500 tuntia. Jos taas kuuntelet sähköllä, niin älä huolehdi sähkönkulutuksesta. Eurolla kuuluu ehkä 2000-5000 tuntia. Jos taas kyse on erikoisradiosta esim. suurehkosta stereoradiosta, se kuluttaa usein 20...150 W, katso tyyppikilvestä. Radioiden ns. käynnistysvirtasysäys on täysin merkityksettömän pieni.
- Ratioista
Se on kelloradio jonka kilvessä lukee 7w. Olen itse vetänyt laitteen sisältä piuhat ja laittanut siihen kiinni kaksi kaiutinta.
- laaduton laite
Ratioista kirjoitti:
Se on kelloradio jonka kilvessä lukee 7w. Olen itse vetänyt laitteen sisältä piuhat ja laittanut siihen kiinni kaksi kaiutinta.
koska kellon näyttö vie myös aimo annoksen, kuten tietysti sitä ohjaava lutiainenkin. Tuollaisissa vehkeissä on melko surkea päätevahvistin, josta saattaa saada korkeintaan puolen watin pihinät ulos. Näkee ne tehot siitä taskuradio-tyyppisestä alkuperäiskaiuttimestakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 121766
- 81706
- 56678
- 46583
Mitä luulet
Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?40577- 60542
Luule ja ajattele minusta
mitä tykkäät nainen, olet ajat sitten antanut itsestäsi ihan omanlaisen kuvan.. 😅44517Vielä hyvinvointitalosta
Suurin osa pyhäjärvisistä on sivistynyttä fiksua porukkaa ja on täysin hankkeen kannalla. Nyt vain pieni äänekäs joukko71516- 26491
- 53463