Nivelpsoriasis?

Tollos

Onko kenelläkään diaknosoitu sairautta?

Infoa kiitos.

7

15752

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi tapaus

Itselläni todettiin nivelpsoriaasi noin kaksi vuotta sitten, 9kk tutkimusten jälkeen.

Käsittääkseni nivelpsoriasis on huomattavasti harvinaisempi kuin esim. nivelreuma.
      Tosin kuin nivelreumassa, psoriaasissa ei yleensä verestä löydetä reumatekijää tai kohonneita tulehdusarvoja. Kipu, lämpö ja/tai turvotus nivelissä tai jänteissä on tyypillinen oire. Monesti samalla esiintyy ihottumaa, mutta ei aina. Itselläni esimerkiksi ei ole koko tänä aikana ihottumaa esiintynyt.
      Diagnoosin varmistamiseksi poissuljetaan muut mahdolliset vaihtoehdot (esim. röntgentutkimuksin, luustokarttakuvaus jne..) Valitettavasti tämä voi viedä pitkäänkin.

Nivelpsoriasin syntymekanismia ei varmasti vielä tunneta, mutta perinnöllisyys on merkittävä osatekijä, joten myös lähisuvun terveydentilantuntemus auttaa diagnoosia selvitettäessä.

Parantavaa hoitoa ei vielä ole kehitetty, mutta oireita voidaan hoitaa kipulääkkeillä ja samoilla lääkkeillä, joilla reumaakin hoidetaan. Tai usein näiden yhdistelmällä.
      Nivelpsoriasis on välillä hyvin ikävä ja kivulias sairaus, mutta taudinkuva on hyvin aaltoileva ja saattaa pysyä välillä oireettomana pitkänkin aikaa!. Liikunta ja lihaksien vahvistaminen auttaa ainakin minun kohdalla. Lisäksi on lohdullista, että nivelpsoriasis harvemmin tuhoaa niveliä niinkuin reumasairauksissa yleensä.

Toivottavasti tästä oli edes jonkin verran apua, kannattaa lisäksi käydä esim. reumaliiton nettisivuilla, sieltä löytyy tietoa myös nivelpsoriasista.

• avunsaanut58

Minulla on ollut nivelissä särkyä jo montakymmentä vuotta, mutta reumaa ei ikinä löytynyt. Sitten ajan myötä paheni kaikki ja päänahka alkoi oireilla ja siihen sain linjamenttejä. Säryt alkoi vain lisääntyä ja jouduin syömään voimakkaita tulehduskipulääkkeitä kivut hyppi jos missäkin nivelessä. Menin lääkäriin ja sattu oleen niin pahana turvotukset ja säryt niin pääsin lisätutkimuksiin. Minulle määrättiin Treksania, mutta siitä huolimatta täytyi syödä tulehduskipulääkkeitä. Veto kävi autossa junassa ja oli kesä tai talvi samoin kun alko nukkuun piti laittaa villapuseroa päälle eikä auttanut sittenkään.
      Nyt olen tosi onnellinen kun olen saanut avun ravintolisistä joita veljeni ehdotti ja hommas minulle. Olen päässyt vaivoistani, eikä tarvi syödä särkylääkkeitä eikä mitkään vetoset paikat haittaa. Jos unohdan ottaa muutamana päivänä säryt alkaa.
      Samoin sai avun tuttava jolla on paha reuma ja oli särkylääkkeitten varassa nyt on tosi onnellinen saatuaan apua.

• Nimetön

Mikä auttoi??

• A.P.

Jo yli 20 vuotta sitten diagnosoituun nivelpsoriasikseen sekä toistuviin iriiteihin sain pari vuotta sitten avun antioksidanttihoidosta. Tarkkojen verianalyysien perusteella sain reseptit vitamiineihin, kivennäis- ja hivenaineisiin joista minulla todettiin puutosta. Aamujäykkyys hävisi nopeasti, niveltulehduksia ei ole sen koommin ollut.
        Viime talvena oli iriitti, mutta olin sitä ennen laiminlyönyt pillereitten ottamista joten se kostautui. Veriarvoni ovat huomattavasti parantuneet joten olen saanut vähentää pillerimääriä. Energiani on lisääntynyt huimasti tämän hoidon aikana, en ole vuosiin tuntenut itseäni näin pirteäksi. En käytä mitään muuta lääkitystä. Olen oireeton koska taudin syy eli puutokset ravintoarvoissa on poistettu. Pidänkin oireiden hoitamista kemiallisilla lääkkeillä täysin järjettömänä (muidenkin tautien kohdalla)jos elimistön ravintopitoisuuksia ei ole tutkittu.
        A.P.

• vilma

Minulla on ollut psoriaasi noin kymmenen vuotta. Aikaisemmin ei ole niveloireita ollut, mutta nyt on vuoden verran särkenyt alaselkää. Menin yhtenä päivänä hiljattain lääkärille ja otettiin röntgenkuvat, niin kulumamuutoksia totesi lääkäri olevan. Tulehduskipulääkettä määräsi. Minua kuitenkin arveluttaa, mitä ne nuo kulumamuutokset ovat, koska olen reilut nelikymppinen vasta ja psori on ollut kuitenkin jo lähes kymmenen vuotta.Jatkuvaa alaselkä kipua on. Onkohan päässyt syömään selkärankaa salaa nivelpsori. Mitä mieltä olette, kenellä tämä nivelpsori on? Oliskohan aiheellista käydä reumatologilla sittenkin?

• Viimeinkin

Käy ihmeessä reumatologilla. Itselläni todettiin just nivelpsori,vaikka vaivoja on ollut jo 17 vuotta, tosin välillä vaivat on pitkiä aikoja ollut pois. Helmikuussa vaivat palasivat taas ja ne alkoivat kipupisteenä ristiselässä ja pikkuhiljaa kipu levisi koko alaselkään ja seuraavaksi tulehtui akilles jänteen juuri ja toisesta jalasta päkiä ja keskivarvas. Minua on tutkittu reumasairaalassa jo siitä asti kun vaivat 17 vuotta sitten alkoivat ja nyt Toukokuussa diagnosoitiin nivelpsori. sain Salazopyrin lääkityksen sekä tulehduskipulääkkeitä ja paikallisesti kortisonia nilkkaan ja varpaisiin.Nyt vaan odottelen, että lääkkeet pikkuhiljaa alkaisivat auttaa. Edelleen olen kipeä jaloista ja lisäksi polvi on alkanut oireilla sekä leukanivelet.

• katiko
        Viimeinkin kirjoitti:

Käy ihmeessä reumatologilla. Itselläni todettiin just nivelpsori,vaikka vaivoja on ollut jo 17 vuotta, tosin välillä vaivat on pitkiä aikoja ollut pois. Helmikuussa vaivat palasivat taas ja ne alkoivat kipupisteenä ristiselässä ja pikkuhiljaa kipu levisi koko alaselkään ja seuraavaksi tulehtui akilles jänteen juuri ja toisesta jalasta päkiä ja keskivarvas. Minua on tutkittu reumasairaalassa jo siitä asti kun vaivat 17 vuotta sitten alkoivat ja nyt Toukokuussa diagnosoitiin nivelpsori. sain Salazopyrin lääkityksen sekä tulehduskipulääkkeitä ja paikallisesti kortisonia nilkkaan ja varpaisiin.Nyt vaan odottelen, että lääkkeet pikkuhiljaa alkaisivat auttaa. Edelleen olen kipeä jaloista ja lisäksi polvi on alkanut oireilla sekä leukanivelet.

Kauan se vei aikaa minunkin kohdalla vain 20 v, että sain diagnoosiin. Ihan toissani jo välillä ajoittain uskoin itsekin, että korvienväli vaiva tää on. Reumalla on tutukittu ja hutkittu ja kun reilu vuosi sitten sain diagnoosin nivelpsoriasis, olo helpottui kummasti. Aikoinaan pistelin tuota Salazopyriniä ilman mitään kovinkaan tuntuvaa apua ja sen käyttö loppui ilkeään ihottumaan, jotta älähän odottele liian kauan sitä apua.

Tänä päivänä on varsin hyviä lääkkeitä ja itse popsin Meloxicamia yhden pillerin päivässä ja ainakin toistaiseksi aamut ovat olleet ihan siedettäviä. Toki pidän muutenkin huolta kunnostani ja vitaaminit kuten hivenaineetkin varmaan suht hyvässä balanssissa. Joskus on toki pakko hakea kortisoni piikki paikallisesti, mutta nykyään se on enemmän poikkeus kuin sääntö.

Tsemppiä kaikille kohtalon tovereille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe