Opintotuki ulkomaille ja ulkomailla jo

entisestään

Laitoin tämän tuonne opintotuki-palstalle myös.

En ole löytänyt vastausta kysymykseeni ja ennen kuin käännyn pelottavan Kelan puoleen asiassa, kiinnostaa tietää onko kenelläkään tällä palstalla mitään hajuaakaan olenko oikeutettu opintotukeen. Pahoittelut jos vastaavanlaiseen viestiin on jo aiemmin vastattu ja kyselen nyt samaa. Kiitos asiallisista vastauksista.

Vuosina 2008-2010 olin töissä oppaana, jona aikana olin 3-6 kk ajanjaksoja ulkomailla töissä ja 1vko - 3kk ajanjaksoja Suomessa ns. lomalla tai lomautettuna. En maksanut veroja minnekään. Kirjoilla olin vanhempieni luona koko tuon ajan enkä koskaan edes ilmoittanut Kelalle tai maistraatille, että ulkomailla olin töissä. En tiennyt ilmoitusvelvollisuudesta ja en myöskään asunut pysyvästi missään muussa maassa. Kahden kuukauden ajan noiden kahden vuoden sisällä oli töissä "normaalisti" Suomessa kunnes lähdin taas oppaaksi, mutta muita merkintöjä minun tekemisistä ei ole.

Olen aina ollut kiinnostunut opiskelemaan lähdöstä, mutta en ole halunnut tuhlata aikaa ja rahaa (ja opintotukea) alaan joka minua ei kiinnosta. Tämän vuoksi siis opasvuodet ulkomailla: työ- ja elämänkokemuksia tulevaisuutta varten.

Viime syksynä keksin lopulta mitä haluan opiskella ja päätin hakea syksyksi 2011 Englantiin yliopistoon, jonne sainkin varman opiskelupaikan. (Miksi Englantiin? En ole aiemmin menestynyt hyvin suomalaisten yliopistojen sisäänpääsykokeissa enkä halua taas koitella, että onnistuuko tällä kertaa!) Samoihin aikoihin sain ulkomailta hyväpalkkaisen työn ja hyväksyin sen koska haluan säästää yliopistoa varten mahdollisimman paljon rahaa. Nyt olen tietysti ilmoittanut maistraatille tänne muutostani (väliaikaisesta sellaisesta).

Haluaisin kuitenkin hakea opintotukea ja asumislisää tuleviin opintoihini Suomesta, sillä säästöt riittävät korkeintaan yhdeksi opintovuodeksi. Olen kuullut että sinun tulee olla asunut Suomessa vähintään kahden vuoden sisällä, että opintotukea saat. Nyt minua hermostuttaa nuo ns. tyhjät vuodet, jolloin en ole asunut Suomessa, mutta ne myöskään vaihtanut osoitettani ulkomaille. Kyseleekö Kela tekemisistä sen enempää normaalisti opintotukea hakiessa? Tulisiko minun saada näistä ulkomailla vietetyistä vuosista huolimatta opintotukea?

1

942

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfhfg

Voit saada opintotukea, jos sinulla on ollut kotikunta Suomessa vähintään kaksi vuotta opintojen alkamista edeltävien viiden vuoden aikana. Ennen opintojen alkua enintään kolmen vuoden asuminen ulkomailla ei estä opintotuen saamista.

Kela ei tiedä aikaisemmista ulkomailla viettämistäsi jaksoista, ja jos olet vasta nyt vaihtanut kirjat ulkomaille, ei se estä sinua saamasta opintotukea. Oletuksena kela ei kysele tarkemmin, mitä olet ennen opintojen aloittamista tehnyt. Jos Kela saisi jotenkin tietää ulkomailla viettämistäsi ajoista, ratkaisevaa on, meneekö tuo kolmen vuoden raja rikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      65
      938
    2. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      702
    3. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      133
      636
    4. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      36
      595
    5. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      68
      567
    6. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      33
      562
    7. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      43
      544
    8. SAHIMÄKI LOPETA

Miksi käyt Tupamäen Pekan kimppuun.?? Hänen asia mitä hän tekee tiloillaan. Oletko omista POTKUISTASI yhä katkera turve
      Ähtäri
      43
      541
    9. Rakas, rakkaampi, rakkain

Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m
      Sinkut
      112
      515
    10. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      19
      480
    11. Ketä ajattelen

kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v
      Ikävä
      18
      451
    12. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      162
      447
    13. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      61
      372
    14. Jos olet aidosti jostakin

kiinnostunut, niin yrität myös lähestyä irl. 😁
      Ikävä
      52
      369
    15. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      42
      349
    16. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      29
      344
    17. Kuhmolaiset valittaa kaikesta

Ootte te kyllä yksiä sanonko mitä... Kaikesta uudesta ja kaupunkia kehittävästå löytyy aina muutama vinkuja kun ei mene
      Kuhmo
      9
      338
    18. YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.

Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene
      Ähtäri
      22
      338
    19. Tiedätkö kun on

Ikävä sinua melko usein.
      Ikävä
      16
      331
    20. En aio ottaa sinuun yhteyttä nainen

Saatan minä olla aika tyhmä välillä mutta sentään sen verran kuitenkin tajuan että annan sinun olla rauhassa. En siis ol
      Suhteet
      17
      330
    Aihe