Ok-talon myynti

Katjuska_78

Kannattaako myydä ilman välittäjää, kokemuksia?

30

3378

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyvä ei ehkä eksy

sitten, kun talosi on myyty:
      - paljonko oli toteutunut kauppahinta vastaaviin myytyihin verrattuna?
      - alkoiko oikeusprosessi?

Kokemuksia on taatusti sekä välittäjäkaupoista, että suoraan itse myynneistä ja molemmissa on sekä onnistumisia, että epäonnistumisia.

Voit esittää itsellesi myös kysymyksen: "Jos joudun leikkaukseen, haluanko valita kaikkein halvimmalta vaikuttavan vaihtoehdon?" Tämä siis, jos haet säästöä. Jos taas etsit itsellesi extreme-seikkailua, kysy itseltäsi "Haluanko kiivetä ensikertalaisena 10.000 metriä korkeammalle kuin yleensä eka kertaa kiipeilevät?"

• itsekkin onmyyty

Kun myyt itse ja laitat ilmoituksen lehteen,niin välittäjät hyökkää heti sinuun.Kyllä on niitäkin kyselijöitä jotka kysyvät ,että onko talossasi jotain vikaa kun ei välitysliike myy.Helpollahan siinä pääset kun et itse myy.

• dgsdgsdfhsrh

Myin taloani itse noin kolmisen kuukautta, alue oli haluttu, hintapyyntö ei ainakaan alakanttiin. Viisi ostajaa kävi katsomassa ja esittelin talon heile. Kukaan ei tehnyt tarjousta.

Otin välittäjän, hän kiersi talon ympäri, allekirjoitettiin paperit ja talo laitettiin myyntiin samalla hinnalla kuin aikaisemminkin. Kaupat syntyivät viikossa ensimmäisen näytön jälkeen. Ostaja oli sama, joka oli ollut yhteydessä minuun aikaisemminkin, ei tosin ollut käynyt katsomassa. Minkäänlaista tarkempaa esittelyä talosta ostaja ei siis saanut. Välittäjä laskutti muistaakseni 4%, mikä tietysti oli aivan suhteeton summa työhön nähden. Välitystoiminnassa ns. "hyvien" kohteiden omistajat maksavat ns. "vaativien" kohteiden välityskustannuksia.

Vaikka välittäjä vastaa vain omasta työstään, niin usein ihmisillä on kuva, että välittäjä tietää talon kunnon ja on jollain tavoin vastuussa myymästään kohteesta. Ymmärrän kyllä esim. ensiasunnon ostajaa, joka haluaa ostaa välittäjän kautta varmistaakseen kaiken menneen ok.

Mielestäni kannattaa aloittaa myymällä itse varsinkin, jos kohde on haluttu ja sen jälkeen ehdottomasti kilpailuttaa välittäjät ja ottaa halvin. Itse myynnin edellytyksenä on tietenkin, että olet hyvin perehtynyt alueen hintatasoon.

• itse myynyt

Itse myyminen ei ole mitenkään vaikeaa ja siinä säästää rahaa. Kuntotarkastus on aina hyvä tehdä, vaikka ei se vastuuta poista. Jos ei ole piileviä vikoja niin ei tule jälkipuheita. Ei välittäjän käyttö poista vastuuta talon kunnosta.

• Itse myin minäkin

Teetin arvio kiinteistöstä kiinteistövälittäjällä, kauppakirja aihion sain eräältä eläkkeellä olevalta tutulta kiinteistövälittäjältä, lisäksi teetin kuntokartoituksen, kuluja tuli kaikkiaan vähän vajaa 900€ ja homma oli helppoa kuin heinänteko.

• kokemusta omaava
        Itse myin minäkin kirjoitti:

Teetin arvio kiinteistöstä kiinteistövälittäjällä, kauppakirja aihion sain eräältä eläkkeellä olevalta tutulta kiinteistövälittäjältä, lisäksi teetin kuntokartoituksen, kuluja tuli kaikkiaan vähän vajaa 900€ ja homma oli helppoa kuin heinänteko.

mutta kannattaa sopia käsirahasta, jonka ostaja menettää, mikäli kauppa ei toteudukkaan.
        Säästyy turhilta huolilta

• kokemusta omaava kirjoitti:

mutta kannattaa sopia käsirahasta, jonka ostaja menettää, mikäli kauppa ei toteudukkaan.
        Säästyy turhilta huolilta

Kiinteistökaupassa käsiraha ei ole sitova, ellei tarjouksen tekohetkellä ole ollut kaupanvahvistajaa paikalla. Voi luoja teitä neuvojia, antakaa edes vähän hengähdystaukoa, ei vatsalihakset kestä tätä jatkuva nauramista :)))))))))))))))))))))))

• harmaa talous
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Kiinteistökaupassa käsiraha ei ole sitova, ellei tarjouksen tekohetkellä ole ollut kaupanvahvistajaa paikalla. Voi luoja teitä neuvojia, antakaa edes vähän hengähdystaukoa, ei vatsalihakset kestä tätä jatkuva nauramista :)))))))))))))))))))))))

Kuka tässä kiinteistöstä mitään on puhunut? OKtalo ei automaattisesti ole kiinteistö.

• harmaa talous kirjoitti:

Kuka tässä kiinteistöstä mitään on puhunut? OKtalo ei automaattisesti ole kiinteistö.

Anteeksi virheeni!

Mutta kuten "Mauri" tiedät, niin rivitalokaan ei vältämättä ole asunto-osakeyhtiö!

• tosion---
        harmaa talous kirjoitti:

OK talo on aina kiinteistö tai kiinteistön osa.

• myy itse vaan
        tosion--- kirjoitti:

Voi ristus sentään...

• ostos-pimu
        tosion--- kirjoitti:

on OSAKEYHTIÖ muotoinen!!! Joten eipä pidä paikkaansa tuo aina,,

• mk
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Paperit siitä että kun käsiraha maksetaan ja kauppa ei toteudukkaan määrätyssä ajassa niin käsiraha jää myyjälle ja näin helppoa se on. paperiin vielä kaksi todistajaa niin on täysin pätevä paperi.

• Tarkkaavainen.
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Käsiraha on kiinteistökaupassa palautettava, jos kaupanvahvistaja ei ole ollut paikalla vahvistamassa. Käsirahan maksu on tällöin osa kauppahintaa.
        Osakekauppa on asia erikseen.

• Olen myynyt aina ilman välittäjää, eikä koskaan ole tarvinut kun muutama ilmoitus lehdessä. Mutta sinulla täytyy olla joku ammattilainen joka tekee kauppakirjat, vaikka joku lakimies, näitä kyllä löytyy, eikä maksa kun pienen osan siitä mitä välttäjälle joudut maksamaan.

• piipaapoi

vaikka myyt talosi itse, se onnistuu ja jos löytyy vakavia ongelmia ei myyjä ole vastuussa vaan ostaja syyt saa eikö tunnu hullulta näin on

• Aina itse

Jos kyseessä on Asunto Oy, niin ilman muuta itse. Pääset todennäköisesti sellaisille tuntipalkoille, joihin ei pääse edes Nokian pääjohtaja. Ilmoitus kuvineen oikotielle ja etuoveen. Järjestät näytöt samaan malliin, kuin välittäjäkin tekisi. Kaupat syntyy pankissa ilman välittäjän läsnäoloa.

Jos kyseessä on Kiinteistö, niin myös tällöin ilman muuta itse. Koska et ole itse ammattilainen, niin todennäköisesti tarvitset kuitenkin välittäjän tms. ammatti-ihmisen avuksi kaupantekotilaisuuteen. Ainakin itse tein näin, koska pankki näin vaati, eikä itsellä riittänyt ymmärrys. Kustannuksia tuli vain kolmisen sataa..

Jos omaani n. 250.000 € hintaista asuntoani myisin, niin välityspalkkio (pk-seudulla) liikkuisi - 10.000 € tuntumissa. Täysin järjetöntä, ei tulisi mieleenkään antaa välittäjälle noilla hinnoilla. Puoletkin olisi liikaa, kun se suhteutetaan välittäjän tekemään tuntimäärään.

Teetä kuntokartoitus jo etukäteen, se kannattaa. Kyse on kuitenkin marginaalisesta summasta myyntihintaan suhteutettuna. Kun sellainen on valmiina, niin kaupat syntyy todennäköisesti helpommin.. Ja voithan lisätä sen pyyntihintaan :)
      Suursiivoa asunto, pese ikkunat, raivaa turhat tavarat piiloon, stailaa tarvittaessa hieman ja laita myös piha kuntoon. Se on siinä.

• mmgee

...kunhan panostat siihen kauppakirjan sisältöön joka ottaa siis huomioon kaikki mahdolliset viat ja varsinkin piiloviat. Omasta pankistasi saat varmasti myös juridisia/ilmaisia neuvoja rahaliikenteen hoidosta.
      Netti on kelpo wärkki tässäkin suhteessa. Vanha tai joltain tutulta lainattu soppari on myös hyvänä pohjana ja apuna kunhan se ei vaan ole hirmiän vanha paperi...

• Itse pystyy hoitamaa

Myin taannoin itse Rt osakkeen, kaksion.
      Lieveilmiöt: välittäjät soitetlivat ja valehtelivat heiläl olevan valmis ostaja minulle kunhan annan myynnin heille: Vastasin: käske sen hlön tulla juttusille, osa kait hän itsekin puhua

Sitten oli tietysti niitä "katselijoita" ja seinän koputtelijoita.

Mutta jo seuraavalla näyttökerralla tuli asiakas, koka sanoi; "Hänellä on rahat käteisenä" mutta hän ei maksa näin paljoa. Kysyin mitä aikoo maksaa. Siinä muutaman päivän keskuelimem ja tulimme puolitiehen vastaan molemmat.

Ja herran jestas sitä "rannalla ruikuttajien" puh soittelua: olisinhan minäkin ostanut mutta kun en arvannut että se menee näin äkkiä...

Eikä ole kertaakaan tullut minkäänlaisia valituksia asunnosta. Tiesin että hyvän myin enkä valehdellut yhtään. Mutta ne välittäjän siat - jotka kehtasivat jatkuvasti häiritä - ja valehdella ....
      ... no -luurin saa korvalle lyötyä kun ei mene kertasanonnalla perille.

Tietääkseni välitysfirma ei omista myymäänsä asuntoa - joten tuollaiset ruikuttajat pilaavat hyvätapaisten maineen. MYY itse - hankit vaan sitetn esim. pankista kaupappeáperien kaupanvahvistajat jne ja se on siinä. Ostajahan se veron maksaa mutta sekin on olatava merkittynä papereihin

• Välittäjä boikottiin

Ostaja voittaa, jos ostaa suoraan omistajalta..Valveutunut myyjä arvioittaa asunnon välittäjällä, siitä välityspalkkion verran pois saadaan edullisempi myyntihinta. Tänä päivänä ostajien kannattaa säästää, oikeusjutut toimii myös näissä, jos ostaja huijannut. Välittäjien palkkiot ovat nykyään aivan järjettömiä!!

• sdvgsgfdgg

missäs se linkki siihen kauppakirjaan on, se mihin on otettu kaikki koplaukset huomioon? taitaa olla vaan huulien lerputusta tälläkin palstalla

• LKV-!!!

En ymmärrä teitä valittajia...vältyspalkkiot kohtuuttomia...luuletteko että tosiaan se välittäjä saa kaiken rahan ja ajatelkaapa ei se välittäjän kulkeminen mainostukset ym. ole ilmaisia..kas kun kukaan ei oikeustapauksissa purnaa asianajajan palkkiota..
        Minusta on tosiaan tyhmää, että välittäjät käy ilmaiseksi tekemässä arviot..arvio pitää maksaa ja mahdollisessa kaupassa sen voi hyvittää myyjälle.
        Vuosia ollut kiinteistönvälittäjänä..onneksi kaikki myyjät ei ruikuttajia vaan tyytyväisiä tehtyyn työhön vai haluaako joku maksaa enemmän mitä kauemmin myydään..
        Käytä aina kiinteistönvälittäjää, niin hänkin voi ehkä käyttää sinun palveluja.

• BiG-e

Välittäjän palkkiot ovat kieltämättä aivan naurettavia ja sillä rahalla saa oikeastaan vain muutaman paperin täytettyä jonkun talosta&alueesta juurikaan mitään tietämättömän seisoskelemaan kotiisi näytön ajaksi. Virhevastuuta yms. välittäjälle ei saa siirrettyä millään hinnalla.

Itsellä on silti erittäin hyvä kokemus välittäjän käytöstä:

Itsellä oli tarkoitus myydä OK talo ilman välittäjää kun ostajakin oli jo olemassa. Hintapyyntö (150 000e) perustui kolmen eri välittäjän tekemään arvioon, mutta kaupat piti tosiaan tehdä "ihan itse". Ostaja ryhtyi kuitenkin "hankalaksi" ennen kuappakirjojen allekirjoittamista ja päätimme laittaa kämpän välittäjälle.

Ensimmäisen näytön jälkeen ostajaehdokkaita oli lukuisia, välittäjä järjesti pienen "huutokaupan" ja kauppasummaksi tuli n. 180 000 e. Eli tuolla n. 4% (7000e) välityspalkkiolla säästi myynnin vaivan ja sai vielä 30 000 euroa paremman hinnan. Silloin ei kyllä harmittanut lainkaan maksaa tuota poskettoman suurta välityspalkkiota.

Jatkossakin käyttäisin luultavasti välittäjää jos OK taloa myisin.

• exvälittäjä

Kannattaa.
      Säästöä syntyy jo siitä ettei lähde soittelemaan.
      Itse myynyt ja yksityiseltä ostanut ja jatkossakin teen niin etten rikastuta välikäsiä ja LKV porukkaa.
      HInnanhan saa jokainen päättää itse ja varmaan siihenkin joku valopää kehuu että ainakin näin paljon enemmän olisit saanut jne välittäjän kanssa mutta kun se välittäjä nappaa siitä "isosta työstäään" aivan järkyttävän siivun kuten näinä päivinä kaikki voimme todistaa.
      Hommaa laillistettukaupan vahvistaja kauppatilaisuuteen niin lain pykälät täyttyy ,kuntokartoitukset ja muut rahastustarkastuket voi jättää homeluokku Salmisen suvulle ,taloyhtiöden energiatodistukset ovat vain p-paperia käytännössä vai miten selität erääkin kaksion sähkölämmityksen kilowatit yli15000 ja silti energiatodistus oli luokassa A.
      Vastuut talokaupassa ovat edelleekin sinulla, välittäjällä ei ole MITÄÄN vastuuta MISTÄÄN.

• ei uskalla

Nykysin, jos enää uskaltaa myydä omakotitaloa, se kannattaa myydä peruskorjattavaksi tai purettavaksi. Eli siis ei asumiskäyttöön. Ainoastaan näin voit välttää kaikenlaisten korjauslaskujen maksamisen vielä kymmenien vuosienkin jälkeen. Omakotitalon myyminen se vasta riskikauppaa onkin nykyisin. Ostaminen ei niinkään.

• Paitsi että

Jotta tuo "purettavaksi"/"korjattavaksi"-lauseke olisi pätevä, hinnankin pitää sitten olla purettavan tai peruskorjattavan talon hinta. Ei voi pyytää asumiseen käypäisen talon hintaa.

• yrittänyt

Suosittelen välittäjää. Ainakin maaseudulla menee paremmin kaupaksi. Pitkä myyntiaika epäilyttää, vaikka talo olisikin ok.

• Omani myyn

Itse myytiin talo. Toinen katsoja osti sen. Oltaisiin maksettu välittäjälle aivan turhasta. Kokonaiskustannukset oli muistaakseni kolmisen sataa. Lakimies teki kauppakirjat.

En viitsi antaa seuraavaakaan kohdetta välittäjälle. Ainakin tällä alueella ne ovat niin tumpeloita, että hirvittää asiakkaan puolesta. Puhuvat p***aa vaikka kuinka paljon eivätkä erota esim. peltiseinää puuseinästä ja kehtaavat vielä inttää asiasta.

• .-.

itse olen harkinnut omakotitalon ostamista sukulaiselta. Välittäjää ei siis otettu mukaan mikäli kaupat tulevat meidän kanssamme. Talo olisi tiilitalo, rakennettu vuonna -84. Pyyntihinta olisi noin 190-199 tuhatta ja nyt mietimmekin, tarjosimmeko sopivan vai aivan liian vähäisen summan kun ehdotimme 170 tuhatta. Taloon on pakko tehdä lähiaikoina kattoremppa, joka kustantaisi noin kymppitonnin, joten tuskin suurempaan lainaan on varaa.. Onkohan mitään mahiksia saada hintaa noin alas? Muuten talossa on kaikki ok, pientä pintaremonttia myös tarvitsee.

• okahvie

Kannatan ehdottomasti itsemyymistä!
      Jos asunto on hyvässä kunnossa, ja kivannäköinen se myy itse itsensä!
      Mikäli epäilyttää kodin kunto/ pinnat yms, satsaa mielummis siihen vaikka nyt puolet välittäjän palkkiosta. Ja saa sitten ehkäpä hieman korkeamman toteutumahinnan! www.lattiastakattoon.fi vois auttaa suunnitelmassa mitä tehdään, ja miten!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      49
      3202
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2919
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2336
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1346
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe