SOTLASPASSIN ARVOSANAT

Mutsin mietteitä

Hei, olen nuoren miehen äiti. Olen ollut yksinhuoltajana jo pojan aika varhaisesta lapsuudesta lähtien. Pojalla on kyllä ollut jonkin verran kontaktia isäänsä. Armeijasta he eivät tainneet koskaan ihmeemmin keskustella. Minä itsekään en tiennyt armeijasta juuri mitään. Ihmettelin vain, miten paljon pojallani oli lomia. Hän suoritti armeijan Vekaranjärvellä pioneerijoukoissa tammikuusta heinäkuuhun. Armeija-aika oli hänestä hauskaa ja metsäleirit mieleenpainuvia. Siihen aikaan talvet olivat täällä Etelä-Suomessa vähälumisia ja leutoja. Poikani olisi ehkä halunnut jäädä armeijaan, hän vähän suunnitteli jopa armeija-alalle uraa itselleen. Häntä ei kuitenkaan hyväksytty aliupseerikouluun. Koulun jälkeen hän pyrkiin täydennyshaussa ammattikorkeakouluun ja on kohta valmis sähköinsinööri. Siivosin erään päivänä hänen huonettaan ja löysin hänen sotilaspassinsa. Siinähän oli arviot sotilaspalvelusta. Kenttäkelpoisuus oli tyydyttävä ja yleisarvostelu välttävä. Olin hämmästynyt. Jos vain olisin tiennyt, että armeija on kuin koulu. Sieltä saa arvostelut ja todistuksen. Olen sittemmin kuullut, että joku oli joutunut esittämään armeijatodistuksen työpaikkaa hakiessaan. Puhuin asiasta pojan kanssa ja hän uskoi, että asiassa ei ole mitään ongelmaa, hän saa varmaan töitä huonoista sotilasarvosanoista huolimatta. Muuten hän on hyvin rehti, raitis ja urheilullinen mies. Minua lohduttaa se ajatus, että hänet sodan ehkä syttyessä kutsutaan viimeisten joukossa palvelukseen. Pitääköhän sekään paikkansa.

37

8937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskaa,,.,.,

Oikein toivot pojan joutuvan sotaa. Eikä ole käynyt auk:kia. Itse olen totaali, enkä ole yhdessäkään työhaastattelussa joutunut selvittelemään mitään siitä olenko ollut armejeijassa vai en.

• Tykärimies

Itselläni on HYVÄ JA HYVÄ -passi, mutta koskaan sitä ei ole missään työpaikoissa ja kouluun hakiessa kysytty, ei vaikka Poliisiksikin olen hakenut ja haen edelleen, koska vähästä oi kiinni pääsy.
      Olen myöskin 6kk tykkimiehiä, vaikka armaijauraa suunnittelin, niin koin sen ihan leikkikouluksi jossa mennään ns. perse edellä puuhun.
      Ei taida tuo nykyajan armeija enää nyky-yhteiskunnassa paljoa merkata, kun huonoimmat pätemisentarpeessa olevathan siellä nimenomaan aukkiin ja muualle uhrautuu, ja täyspäisimmät näkevät touhun ja se on 6kk ja kotiin.

- Tosin nuo huonot arvostelu ihmetyttävät minua.

Omakantani on se, että arvosteluilla ei ole paskankaan väliä, samaten ei ole koko intillä.

• erehdyt isosti...

Etkä sitten kuitenkaan edes ihmettele mikset päässyt poliisikouluun??? Mietippäs tuota asennettasi kuriin ja auktoriteetteihin niin sieltä selviää syy, miksei susta ole poliisiksi...kaan...

• Tykärimies
        erehdyt isosti... kirjoitti:

Etkä sitten kuitenkaan edes ihmettele mikset päässyt poliisikouluun??? Mietippäs tuota asennettasi kuriin ja auktoriteetteihin niin sieltä selviää syy, miksei susta ole poliisiksi...kaan...

Koska en osannut kirjoittaa lyhennelmää; ts. en treenannut sitä tarpeeksi, eli en ottanut pääsykokeisiin valmistautumista tarpeeksi todesta sen lyhennelmän osalta.
        Ihan lällärit ne testit ja sinne normaalipäinen ihminen kyllä pääsee halutessaan, kunhan muut kriteerit täyttyy. -harvassa vaan normaalipäiset ihmiset nykymaailmassa, kun kaikenlaisia vallanhimoisia hulluja piisaa! :)

• Anonyymi
        erehdyt isosti... kirjoitti:

Poliisiksi joudutaan, ei päästä.

• Erinomainen korpraal

Itse palvelin 11kk erikoistehtävissä - enkä tullut valituksi sen enempää aukkiin kuin rukkiinkaan. Korpraalin natsat tuli jonain kiintiöpalkkiona.

Ja sotilaspassi? Arvosanana erinomainen. Mitenkään urheilulliseksi sen itseäni voinut sanoa. En tähdännyt intissä johtotehtäviin.

Ja hyötyni siviilissä erinomaisesta arvosanasta? Ei mikään. Sotilaspassia ei ole koskaan kysytty mihinkään.

• gfdgfdgdf

Urheilullinen mies, joka on sähköinsinööriksi melkein lukenut eikä päässyt aukkiin sinne halutessaan? Ei kuulosta kovin mahdolliselta.

Armeijalla ei ole mitään merkitystä myöhemmän elämän kannalta.

• ota selvää...

Mä en tunne yhtäkään yhteiskunnan vaikuttajaa, joka ei ole käynyt vähintään aliupseerikoulua!!! Enkä usko että koskaan tuleekaan... ( ei oteta naisia huomioon tässä asiassa)

• Ikä tuo järkeä!
        ota selvää... kirjoitti:

Mä en tunne yhtäkään yhteiskunnan vaikuttajaa, joka ei ole käynyt vähintään aliupseerikoulua!!! Enkä usko että koskaan tuleekaan... ( ei oteta naisia huomioon tässä asiassa)

Kiitos vastauksista. Poikani otti aika pahasti sen, että hän ei päässytkään aukkiin. Hänen joukko-osastostaan olikin ollut aika moni muukin kiinnostunut asiasta. Minulle hän tosin kertoi sen vasta armeijasta palattuaan. Hän on aina ollut juro, niin että ei paljon kerro asioistaan oma-aloitteisesti. Silloin totesin vain, että eihän sille mitään voi. Sopivasti sattuikin olemaan ammattikorkeakoulun täydennyshaku. Onneksi opiskelut ovat sujuneet ainakin kohtalaisesti. Jos olisi sellainen mahdollisuus, että sotilasarvosanoja voisi yrittää korottaa, niin uskoisin hänen nyt nykyisellä järjellään yrittävän korottaa niitä.

• ggggggfd
        ota selvää... kirjoitti:

Eikö kansanedustajat ole mielestäsi yhteiskunnan vaikuttajia?

• koxu

"Urheilullinen mies, joka on sähköinsinööriksi melkein lukenut eikä päässyt aukkiin sinne halutessaan? Ei kuulosta kovin mahdolliselta."

Oudolta kuulostaa minunkin korviini. Itse kun muistelen omaa aukkiani, niin sinne kyllä pääsi kaikki halukkaat ja loput pakotettiin. Ja kyllä sinne sellaista porukkaa päätyikin, että ei hyvää päivää. Pahimmat härvääjät toki keskeyttivät sitten jo alkumetreillä.

• zxzxxxxxzzxzxxzxzxzx
        ggggggfd kirjoitti:

Eikö kansanedustajat ole mielestäsi yhteiskunnan vaikuttajia?

Niinpä, ja sieltä esimerkkinä vaikka ulkoministeri Stubb, hänet ainakin minä lasken jo jonkinmoiseksi yhteiskunnan vaikuttajaksi, ja oli ainakin joku aika sitten vielä korpraali sotilasarvoltaan. Eduskunnassahan on liuta aukkia käymättömiä ja jokunen sivarikin taitaa löytyä.

Mutta totta on se, että selkeä enemmistö yhteiskunnan vaikuttajista varmaan on vähintään sen aukin käynyt. Esim yritysjohtajat ovat hyvin usein reservin upseereja.

• zxzxxxxxzzxzxxzxzxzx
        zxzxxxxxzzxzxxzxzxzx kirjoitti:

Niinpä, ja sieltä esimerkkinä vaikka ulkoministeri Stubb, hänet ainakin minä lasken jo jonkinmoiseksi yhteiskunnan vaikuttajaksi, ja oli ainakin joku aika sitten vielä korpraali sotilasarvoltaan. Eduskunnassahan on liuta aukkia käymättömiä ja jokunen sivarikin taitaa löytyä.

Mutta totta on se, että selkeä enemmistö yhteiskunnan vaikuttajista varmaan on vähintään sen aukin käynyt. Esim yritysjohtajat ovat hyvin usein reservin upseereja.

No ei ole Stubbi vaaleilla valittu kansanedustaja, mutta ministeri nyt kuiteskin. Ennen kuin joku kerkeää näsäviisastelemaan.

• Tykärimies
        ota selvää... kirjoitti:

Tulet näkemään, että tulevaisuudessa kansakuntamme päättäjät ovat juurikin niitä kenellä on omaa asiaa sanottavana, eikä mitään vitun AUK:n tai RUK:n käyneitä kitiseviä joojoo-miehiä.

AJAT OVAT MUUTTUNEET JA ARVOT MUUTTUVAT SEN MUKANA.!
        TOIVOTTAVASTI SAINT:KIN KEHITTYY JA LAKKAUTETAAN KOKONAAN!

• Tykärimies
        koxu kirjoitti:

"Urheilullinen mies, joka on sähköinsinööriksi melkein lukenut eikä päässyt aukkiin sinne halutessaan? Ei kuulosta kovin mahdolliselta."

Oudolta kuulostaa minunkin korviini. Itse kun muistelen omaa aukkiani, niin sinne kyllä pääsi kaikki halukkaat ja loput pakotettiin. Ja kyllä sinne sellaista porukkaa päätyikin, että ei hyvää päivää. Pahimmat härvääjät toki keskeyttivät sitten jo alkumetreillä.

Harvinaisen viisaita puhuu koxu

• toinen koxu
        Tykärimies kirjoitti:

Harvinaisen viisaita puhuu koxu

Koksut puhuu paljon viisaita. Teidän tykärimiestenkin kannattaa joskus kuunnella heitä muullakin asenteella kuin sillä "koksut on ihan tymiä ja paskantärkeitä" -asenteella

• perehtynyt
        koxu kirjoitti:

valitettavasti on muitakin valintakriteerjä kuin halukkuus ja pärstäkerroin.

• Tykärimies
        toinen koxu kirjoitti:

Koksut puhuu paljon viisaita. Teidän tykärimiestenkin kannattaa joskus kuunnella heitä muullakin asenteella kuin sillä "koksut on ihan tymiä ja paskantärkeitä" -asenteella

paljonhan koksut soikkailevat, käytännöntaitoa kun ei ole:)

Viisautta on mielestäni kyky käyttää omia aivoja ja tuottaa aivoista järkeviä sanomisia, ohjeita ja toimintamalleja. Koksut ovat vähän sellaisia kirjoista kaiken lukeneita;)

• x-x-x-x-x-x-x-x
        ota selvää... kirjoitti:

Paskaa puhut.

Kukaan ei tule kotikammarista ketään repimään "yhteiskunnan vaikuttajaksi" vaikka tämä olisi AUK:n tai RUK:n käynytkin. Itsestä se on kiinni haluaako lähteä sellaiselle uralle.

Syyt ja seuraukset sinulla sekaisin?

Tietysti jos on kunnianhimoa jo inttiaikana, voi sitä olla myöhemminkin.

Mutta estettä ei ole sille, että intti ei paljoa iske, mutta silti loppuelämässään haluaa tehdä jotain oikeasti järkevää.

• fbchr
        ota selvää... kirjoitti:

Alexander Stubb ei käynyt Aukkia ,eikä Rukkia.Sai reservissä korpraalin arvon

• 10+20
        zxzxxxxxzzxzxxzxzxzx kirjoitti:

"Mutta totta on se, että selkeä enemmistö yhteiskunnan vaikuttajista varmaan on vähintään sen aukin käynyt. Esim yritysjohtajat ovat hyvin usein reservin upseereja. "
        Tuota on joskus tutkittu kauppatieteissä, eli miten armeija ja siellä saatu johtamiskoulutus korreloi myöhemmässä elämässä toimimiseen ja kuinka.

Lopputuloksena on saatu että lähinnä RUK:n käynti korreloi varsin paljon myöhempien tehtävien ja yhteiskunnallisen aseman kanssa, sen sijaan AUK :n käyneiden osalta ei juurikaan ollut eroa miehistön koulutuksen saaneiden välillä.

Selitystä on etsitty siitä, että AUK:iin pääsemiseen on todellakin suurin kriteeri yleensä halukkuus johtotehtäviin, ja kriteerit joilla sinne menijät karsitaan ovat varsin vaihtelevia, tai lähes mielivaltaisia. Henkilöt jotka sitten myöhemmässä siviilielämässä menestyvät korkeimmissa tehtävissä, ovat yleensä persoonallisuudeltaan tietyntyyppistä sosiaalista lahjakkuutta omaavia, minkä omaaminen ei yleensä ole mikään merkittävä kriteeri AUK:iin pääsemiseen.

On päätelty että RUK:n käyneiden menestys perustuu paljolti siihen, että sinne menevät osataan valita oikein, eli oikeanlaisia persoonia joilla on paitsi halua niin myös synnynnäistä kykyä selviytyä johtotehtävissä. Ei siellä RUK:ssa mitään taikoja pystytä tekemään, vaan avain on oikeanlaisissa ihmissä jotka osataan löytää.

Toki sillä on oma merkityksensä että nuorena saatu johtamiskokemus antaa esimieskokemusta ja itseluottamusta hakeutua myöhemmin myös siviilipuolella vastaaviin tehtäviin.

Ainakin nykykauppatietelijöistä, joista tulee pääosa tulevista yritysjohtajista suurin osa pyrkii nykyisin lähinnä minimoimaan muulle elämälle syntyvän haitan ja pääsemään puolen vuoden palveluksella, lisäksi sivareitakin löytyy yhä enemmän. Eiköhän tämä kehitys tule näkymään tulevaisuuden yritysjohtajissakin.

• bcfxcvft
        ota selvää... kirjoitti:

Mites sattumakorpraali,ministeri Alexander Stubb.

• fddtsr
        toinen koxu kirjoitti:

Ai,että oikein tymiä.

• 1+4
        ota selvää... kirjoitti:

"Mä en tunne yhtäkään yhteiskunnan vaikuttajaa, joka ei ole käynyt vähintään aliupseerikoulua!!! Enkä usko että koskaan tuleekaan... ( ei oteta naisia huomioon tässä asiassa) "

Miten olisi puolustusministeri Carl Haglund?
        Tai melkein armeija ylipäälliköks noussut Pekka Haavisto?

Mitäpä jos painut takaisin peräkammariin sielä peräseinäjoella..

• Anonyymi
        ota selvää... kirjoitti:

Suomen presidentti ja armeijan ylipäällikkö Stubb on sotilasarvoltaan korpraali ;)

• henrik721

Mulla oli sotilaspassin arvosanat hyvä hyvä ja hyvä eli siis vaikken ollu paras sotilas silti olin sotilaskelvollinen löhöämään metsänpenkassa ja jatkamaan armeijan teltan pystytystä.

• Pera45

Mitä yritysjohtajiin tulee niin useampana vuotena nörtti Bill Gates (Microsoft Inc.) todettiin useamman talouslehden arvostelussa etevimmäksi yritysjohtajaksi, silloin kun hän oli Microsoftin CEO, nykyäänhän pestiä hoitaa palkkajohtajana Steve Ballmer, eikä Bill Gates olen käynyt päivääkään minkään maan armeijaa. Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop on Kanadalainen vaikka onkin työskennellyt Yhdysvaltalaisten yritysten johtajana, ennen Nokiaa Microsoftin Business Solutions yksikön johtajana, mikä ei ole ihan vähän, koska Microsoft todella pystyisi ostamaan koko Nokian, jos haluaisi. Stephen Elop on valmistunut tietotekniikan insinööriksi ja opiskellut ainakin sivuaineinaan yliopistossa johtamista. Tietääkseni Stephen Elop ei myöskään ole käynnyt minkään maan armeijaa eikä hänellä ole sotilasarvoa. Joten tuskin Suomalaisjohtajien RUK:n käynnillä on ainakaan Pohjois-Amerikassa mitään merkitystä ja sama pätee Britanniaan ja Australiaan. Televisiosta tuli dokumentti Yhdysvaltojen merijalkaväestä pari vuotta sitten ja siinä haastateltiin kadulla tavallisia Amerikkalaisia ja he pitivät merijalkaväkeen hakevia hieman omituisina ja ei ehkä ihan normaaleina. Eli se kertoo minkä verran sotilaskoulutuksella on merkitystä siviilin johtotehtävissä, ei yritystä voi johtaa sellaisilla opeilla, joilla komennetaan sotilaita rintamalla eikä tupa -ja aluepalveluskaan, jota joutuu armeijassa tekemään kasvata johtajan tehtäviin, ainakaan muualla kuin armeijassa.

• evp.räntleo

Kyllä kysytty on aikoinaan.Ei töitä passeilla tehdä.Arvostelu kyllä riippuu monta kertaa siitä,kuka arvostelee.Sekin on aikoinaan koettu.

• Eri jutut

Toisille maailma on sellainen, miksi sen eri päivinä suvaitsee muille selittää, vai?

Mitä maailmalla oikeasti kuuluu sotilaspassin merkityksestä, niin sitä, että valitetaan, että passia edellytetään hiljaisesti vaikka minne, vaikkei varsinaisissa pätevyysvaatimuksissa olisi siitä mainintaa. On ollut kova poru siitä, että armeijankäyneitä suositaan. Itsekin tiedän isoja firmoja, joihin ei ole sivareilla asiaa muuten kuin ehkä vuokratyöfirman kautta, jäämähommin.

Ennen useissakin firmoissa kyseltiin sotilaspassia suoraan. Nykyään enää harvassa paikassa. Sivarien omien juttujen mukaan sotilaspassi tuntuu silti olevan kovastikin oikotie onneen, kun joudutaan työnhaussa vertailutilanteeseen.

Tässä keskustelussa näköjään on tarkoitus vähätellä armeijaa, joten eipä voi sotilaspassiakaan arvostaa. Niin ne jutut muuttuvat tilanteen mukaan.

• daabadaa

Jos SAINT lakkautetaan niin täälläe i ole enää yhtäkään AUKin käynyttä päättäjää kun ei ole enää päättäjiä ollenkaan - ne puhuu venäjää ne uudet :)

En jaksa ymmärtää miten se armeija on niin kauhea paikka että se pitäis lakkauttaa tai ainakaan minun ei tarvis sinne mennä. Ilmeisesti porukalle on aivan sama ollanko tässä itsenäisiä vai vieraan vallan alla. Kehottaisin kuitenkin lähtemään tutustumaan venäjällä muuallekkin kuin pietarin edustuskortteleihin. Vaikuttaa helsingin romanikerjäläiset aika harmittomilta kun näkee Venäjän (ehkä tulevan suomenkin) nurjan puolen.

Ja vielä lopuksi niille jotka tulevat väittämään että armeijaa ei enää tarvita/pienempi riittäisi/ajat ja arvot ovat muuttuneet: Vähänkään historiaa lukeneena tietäisitte ettei 60 vuotta ole Euroopassa mitenkään poikkeuksellinen rauhan jakso. Viimeksi sellainen koettiin 1800-luvulla mutta se päättyikin sitten 1. maailmansotaan. Ei ole lainkaan varmaa että tämäkään rauha on ikuinen.

Uutisista kun lukee niin Venäjä vahvistuu koko ajan ja kasvattaa asemaansa ja valtaansa napa-alueilla. Kuka takaa esim ettei norjan ja Venäjän välille synny kahakkaa, silloin suomen on vaikea pysyä puolueettomana. NATOon en luottaisi

• Johtaja111

Työhönotossa kunnioitetaan Suomen armeijan arvioita..tai ainakin ne huomioidaan...

Sotilaspassin arvosanat korreloivat varsin hyvin miehenalun tuleviin ansioihin, ei kuitenkaan välttämättä.

Tulevaisuuden ansioiksi luetaan pitkät työsuhteet, pitkät avioliitot, yksiavioisuus ja sosiaalidemokraattien pilkkaaminen. Toki hauli/luotiaseilla ampumaradalla harrastaminen on aina plussaa.

• x-x-x-x-x-x

Työhaastattelussa ei saa kysyä armeijasta/sivarista sen enempää kuin että onko se suoritettu vai ei. Ei puhettakaan, että sotilaspassin "arvosanoista" kukaan kysyisi tai saisikaan kysyä.

Jos siitä jotain provikkaa tai palkanlisää saisi, olisin realisoinut euroiksi jo aikaa sitten sotilaspassini arvosanan "erinomainen".

Ja minä olin pelkkä korpraali, yliopistosta valmistunut.

"Tulevaisuuden ansioiksi luetaan pitkät työsuhteet, pitkät avioliitot, yksiavioisuus ja sosiaalidemokraattien pilkkaaminen. Toki hauli/luotiaseilla ampumaradalla harrastaminen on aina plussaa. "

Niin vissiin.

18-vuotiaalla alokkaallahan on toki kokemusta "pitkästä avioliitosta"?

• Olen kingi

No sitten. Mä olen marsalkka!

Ylensin ityseni varajumalaksi, minua herroitellaan kaikkialla, herra jumala!

• Anonyymi

Ilmoita ihtesi setalaiseksi, niin pääset luomaan lisää sukupuolia jotka vaativat päästä kirkossa naimisiin vaikka kottikärryn kanssa, johon laitettu ruosteinen pakoputken pätkä.

• Anonyymi

Aijai, kovin huonot ovat nyt eväät elämässä menestyä. Ei käytännössä ole lainkaan.

• Anonyymi

Itsellä lukee passissa Erikoisjoukkojen sotilas, commando. Hyvin on mennyt ja kentti palanut.

• Anonyymi

Kallen papereilla läksin varuskunnan portista -81. Parasta aikaa oli Haminan kolme kuukautta.
      Reservin sotilasura yhdentoista kuukauden varusmiespalveluksen jälkeen eteni myös kiitettävästi. Ylemmäs ei pääse.
      Kunnianhimoa en tunnista itsessäni. Muut ovat työntäneet aina haastavampiin tehtäviin.

En toimi johtotehtävissä. Yksin puurran yrityksessäni.

Se, mitä arvostan omassa varusmiespalveluksessani ja kertausharjoituksissa, on ihmistuntemuksen voimakas kehittyminen. Ja vastuu siitä, mitä sanot tai kirjoitat. Oppii siis seisomaan sanojensa takana.
      Toki samat seikat voivat vahvistua myös työelämässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe