Seinäjuliste kipristyy

Ahvi Paivo

Joo en tiä tai jaksanu hakea mihkä ryhmään kysärini kuuluu mutta kokeillaan täällä, kai joku tietää painojulkaisuistakin..

Seinällä on siis teettämäni 86x52cm kokoinen juliste. Eli aika iso, melkeen metrin korkea.
Ostin sellaiset julisteenkiinnitysrimat (siis sellaset muovirimat ylös ja alas minkä väliin juliste tulee) ja siinähän se nyt roikkuu ja on pari kk jo roikkunutkin - MUTTA, juliste kääntyy sivuilta sisäänpäin (eli juuri niinkuin joulupaperit kääntyilee kun yrittää paketoida, tosin ei ihan niin pahasti).

Miten saan sen suoraksi?
Tiedän, että saan sen nastaamalla, teippaamalla, liimaamalla tai asettamalla kehyksiin, mutta olisikohan jollain jotain muuta kikkaa olemassa, kuten lämmittämällä tai jotain?

Kiitos.

7

4977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öjn öpo upå

      Ihan tavanomaista. Paperi kuivuu ja käyristyy kuitusuunnan mukaan. Se ja sama, onko painettu tai printattu, paperi käyttäytyy ihan itsestäänkin niin. Ja jokin mustesuihkuprinttaus tai offset kastelee paperin, eli se alkaa elämään. Ja toispuoleisesti, koska printtaus on yleensä vain yhdellä puolella.

      Eli kyse ihan tavallisesta ja asiaan kuuluvasta asiasta. Pelkkä paperikin käyristyy itsestään. Olemassa parempia ratkaisuja jullareille kuin paparei, pitäis printata kartongille, se vähän kalliinpaa. Kartongeissa ei yleensä ole niin voimakasta kuitusuuntaa, se ei käpristy. Mutta tavallisissa papereissa kuitu näkyy selkeästi. Koitas repäistä paperia, toiseen suuntaan pykii, toiseen suuntaan repeytyy suoraviivaisesti ja helpolla.

      Noh, asia vähän laajempikin, mutta tossa noin perussyy käpertymiseen.

      Laita lasikehys. Ei halvat lasikehykset paljoa maksa. Noit listat on yleensä muovia, ja jos paperi on leikattu väärään suuntaan, ei ne mitään auta. Kuidun pitäisi olla pystysuunnassa, peruskauraa ammattikuvioissa, mutta monet vaqan ottaa raaka-arkilta paperin siten, miten se nyt halvimmalla saa leikattua ilman hukkapaloja.

      • Ahvi Paivo

        Kiitoksia todella vastauksestasi, öjn öpo upå!
        Odottelin jotain v***:uilu-vastauksia, mutta kerrasta lävähtikin kunnon faktaa ja vielä perusteluineen! Tarjoan oluet!

        Pitänee siis nöyrtyä ja laittaa raameihin lasin taakse tai liimata kartongille. Tuo mitta olikin 76x51 prikulles mitattuna ja syy siihen miksen ole sitä lasittanut on, ettei se mene mihinkään myytäviin edullisiin perusraaminormeihin. Pitäisi ostaa reilusti iso kehys ja sommitella se sinne keskelle.

        Vinkki muillekin jotka teetättävät netissä julisteita: tulos/printtijälki oli kyllä näyttävä ja täydellinen, mutta kun menin photarilla muuttamaan kuvasuhdetta niin että saan samalla rahalla enemmän eli isomman julisteen, niin nyt onkin vaikea löytää raameja. Olisi pitänyt ehkä ensin olla raamit, tai katsella niiden hintoja. Toisaalta en kyllä arvannut että se lähtee kipristelemäänkään..

        No, se on oma ongelmani. Sain vastauksen kysymykseeni, siksihän täällä ollaan!
        Kiitos vielä kerran, öjn öpo upå.


      • Ahvi Paivo kirjoitti:

        Kiitoksia todella vastauksestasi, öjn öpo upå!
        Odottelin jotain v***:uilu-vastauksia, mutta kerrasta lävähtikin kunnon faktaa ja vielä perusteluineen! Tarjoan oluet!

        Pitänee siis nöyrtyä ja laittaa raameihin lasin taakse tai liimata kartongille. Tuo mitta olikin 76x51 prikulles mitattuna ja syy siihen miksen ole sitä lasittanut on, ettei se mene mihinkään myytäviin edullisiin perusraaminormeihin. Pitäisi ostaa reilusti iso kehys ja sommitella se sinne keskelle.

        Vinkki muillekin jotka teetättävät netissä julisteita: tulos/printtijälki oli kyllä näyttävä ja täydellinen, mutta kun menin photarilla muuttamaan kuvasuhdetta niin että saan samalla rahalla enemmän eli isomman julisteen, niin nyt onkin vaikea löytää raameja. Olisi pitänyt ehkä ensin olla raamit, tai katsella niiden hintoja. Toisaalta en kyllä arvannut että se lähtee kipristelemäänkään..

        No, se on oma ongelmani. Sain vastauksen kysymykseeni, siksihän täällä ollaan!
        Kiitos vielä kerran, öjn öpo upå.

        MItenkään väheksymättä edellisen vastaajan selostusta ja ratkaisumallia, itselläni tuli kuitenkin mieleen toisenlainen ratkaisu ongelmaan:

        Tiiäthän ne Post-It laput ja niiden liiman? Sitä samaa liimaa myydään myös spraypullossa. Sitä kun suihkutat julisteen taakse, niin voisi olettaa että auttaa pysymään ainakin vähän paremmin seinänmyötäisenä. Ja seinäänhän (maali, tapetti tai mikä sulla nyt onkaan) se ei kuitenkaan jätä jälkiä sen enempää kuin Post-It -lappujen liimaaminenkaan. Tietty toikaan ei varmaan ikuisesti pidä mutta tulipa silti mieleen.


      • d vvvd errrrrrrr
        Töppönen kirjoitti:

        MItenkään väheksymättä edellisen vastaajan selostusta ja ratkaisumallia, itselläni tuli kuitenkin mieleen toisenlainen ratkaisu ongelmaan:

        Tiiäthän ne Post-It laput ja niiden liiman? Sitä samaa liimaa myydään myös spraypullossa. Sitä kun suihkutat julisteen taakse, niin voisi olettaa että auttaa pysymään ainakin vähän paremmin seinänmyötäisenä. Ja seinäänhän (maali, tapetti tai mikä sulla nyt onkaan) se ei kuitenkaan jätä jälkiä sen enempää kuin Post-It -lappujen liimaaminenkaan. Tietty toikaan ei varmaan ikuisesti pidä mutta tulipa silti mieleen.

        Tippuu jonkin ajan kuluttua kun liima kuivahtaa. Liisteri toimii, perinteinen julisteen liimausmenetelmä :D

        Se tosin side-efekti, seinä menee pilalle...

        Ja kyllä paperikin oikenee aikanaan, painon alle suorana joksimaksi päiväksi. Jos kosteus ei pahemmin muutu, sitten se voi pysyä suorana ihan listoillakin. Seinällä roikottamalla siihen voipi mennä joku tovi odotellessa.


      • Ahvi Paivo
        d vvvd errrrrrrr kirjoitti:

        Tippuu jonkin ajan kuluttua kun liima kuivahtaa. Liisteri toimii, perinteinen julisteen liimausmenetelmä :D

        Se tosin side-efekti, seinä menee pilalle...

        Ja kyllä paperikin oikenee aikanaan, painon alle suorana joksimaksi päiväksi. Jos kosteus ei pahemmin muutu, sitten se voi pysyä suorana ihan listoillakin. Seinällä roikottamalla siihen voipi mennä joku tovi odotellessa.

        ..toi Post-It -liimajuttu, ymmärsin sen niin että juliste roikkuisi kiinnikkeestään seinällä, ja tällä postit-liimalla tarrattaisiin vain kohonneet reunat seinään. Sinänsä ideahan olisi mainio ja edullinen, mutta en kuitenkaan pitkässä juoksussa usko myöskään sen pitävyyteen siinäkään. Tosin jos meinaa, että reunat pitkässä juoksussa saattaisi oieta itsekseen, niin silloinhan tämä olisi vallan mainio tapa.

        En oikein tahdo uskoa, että juliste suoristuisi itsekseen vaikka roikkuisi miten pitkään. Vastaaja "öjn öpo upå" perustelikin käyristymisen johtuvan musteen ja paperin kuivumisesta ja se jotenkin tarkottaisi ettei suoristuminen mene itseksiin ainakaan roikkumalla. Jos joulupaperinkin laittaa seinälle poikittain niin kauan saa roikkua että reunat menevät seinää pitkin.

        Mainittakoon siis että tietenkin kehyksiin laittaminen olisi paras ja komein tapa, tuohan se kuvalle arvokkuuttakin, mutta vaikka juliste on hieno, se on aika edullinen ja saisin edullisesti uuden julisteen teetettyä halvempiin raameihin pienemmällä koolla. Mutta jottei samaa kuvaa tarvitsisi uudelleen tilata tai hankkia kalliita kehyksiä (kun halpoja ei tähän kokoon ole), olenkin nyt näiden "niksi-pirkka"-tyylisten kikkojen perässä, mistä varmaan voisi olla hyötyä muillekin. Hyviä vastauksia kuitenkin kaikki. Liisteröinti on myös hyvä, sekin oli mielessäni että liisteröisi sen kovalle pohjalle, kartongille, pahville tai jotain..tai jos laittaisi painon alle parix päiväx..auttasko jos sumutinpullolla suihkuttaisi vähän vettä takapinnalle?


      • Ahvi Paivo kirjoitti:

        ..toi Post-It -liimajuttu, ymmärsin sen niin että juliste roikkuisi kiinnikkeestään seinällä, ja tällä postit-liimalla tarrattaisiin vain kohonneet reunat seinään. Sinänsä ideahan olisi mainio ja edullinen, mutta en kuitenkaan pitkässä juoksussa usko myöskään sen pitävyyteen siinäkään. Tosin jos meinaa, että reunat pitkässä juoksussa saattaisi oieta itsekseen, niin silloinhan tämä olisi vallan mainio tapa.

        En oikein tahdo uskoa, että juliste suoristuisi itsekseen vaikka roikkuisi miten pitkään. Vastaaja "öjn öpo upå" perustelikin käyristymisen johtuvan musteen ja paperin kuivumisesta ja se jotenkin tarkottaisi ettei suoristuminen mene itseksiin ainakaan roikkumalla. Jos joulupaperinkin laittaa seinälle poikittain niin kauan saa roikkua että reunat menevät seinää pitkin.

        Mainittakoon siis että tietenkin kehyksiin laittaminen olisi paras ja komein tapa, tuohan se kuvalle arvokkuuttakin, mutta vaikka juliste on hieno, se on aika edullinen ja saisin edullisesti uuden julisteen teetettyä halvempiin raameihin pienemmällä koolla. Mutta jottei samaa kuvaa tarvitsisi uudelleen tilata tai hankkia kalliita kehyksiä (kun halpoja ei tähän kokoon ole), olenkin nyt näiden "niksi-pirkka"-tyylisten kikkojen perässä, mistä varmaan voisi olla hyötyä muillekin. Hyviä vastauksia kuitenkin kaikki. Liisteröinti on myös hyvä, sekin oli mielessäni että liisteröisi sen kovalle pohjalle, kartongille, pahville tai jotain..tai jos laittaisi painon alle parix päiväx..auttasko jos sumutinpullolla suihkuttaisi vähän vettä takapinnalle?

        No siis en kyllä itsekään usko kamalan pitkään pitävyyteen tuolla post-it -jutulla. tuli silti mieleen mahdollisena hieman pidentävän tapana.

        Pitää myös muistaa, että paperi jo itsessään menee kieroon ajan vaikutuksesta, vaikkei siihen olisi printattu mitään. Siksi en usko, että pelkkä roikottaminen auttaisi pidemmän päälle, paitsi jos kastelet paperin aivan läpimäräksi ja kuivaisit sen pakottaen tarkoitettuun muotoonsa (eli tässä tapauksessa suoraan). Silloin kyllä printti jo saattaisi kärsiä.

        Kätevin kikka varmaan olisi tuo liisteröinti, joko suoraan seinään tai sitten tukevalle pahville. Tokihan pahvikin kipristyy ajan saatossa, muttei ollenkaan niin pahasti, ja sellainen eläminen ei välttämättä ole edes pahan näköistä. Tapauksesta riippuen se saattaisi olla jopa nätimpi.


    • iiiizi_

      Käytä itsestään liimautuvaa julistetta (=seinätarramainen, liima valmiina) esim. täältä http://designskins.fi/. Pysyy ku liisteri eikä ala repsottaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe