M/S OUTOKUMPU

28

Seilaako sivuilla ketään joka olis ollu "Seppälän" outokummussa skönellä ? Itte olin siinä junkkina muutaman reissun välimerelle ja eurooppaan 70 luvulla. Melkoinen sukellusvene ja romu.
Wikke

41

4369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13

      oikeen skönellä , pyykkivesillä ajeli.

      • oikee sköne?

        Mitkä ovat pyykkivesiä? Ainakin -74 käytiin Italiassa ja Afrikan puolellakin Välimerellä.


      • kallavesj
        oikee sköne? kirjoitti:

        Mitkä ovat pyykkivesiä? Ainakin -74 käytiin Italiassa ja Afrikan puolellakin Välimerellä.

        luultavasti tämä votkakumpu tarkoittaa linjaa hesa-tallinna....ei sekään vaan suomenlinnan lauttaa..


      • ku
        kallavesj kirjoitti:

        luultavasti tämä votkakumpu tarkoittaa linjaa hesa-tallinna....ei sekään vaan suomenlinnan lauttaa..

        sittehän tästä votkakummusta tulikin huvikumpu


      • kuin tahkoa
        kallavesj kirjoitti:

        luultavasti tämä votkakumpu tarkoittaa linjaa hesa-tallinna....ei sekään vaan suomenlinnan lauttaa..

        Kyllä votkakumpu tarkoittaa ms.Outokumpua, joka tosiaan seilasi muuallakin, kuin pyykkivesillä, tai ainahan sitä ollaan jonkun pyykkivesillä. Ihmeellistä pitkien merimatkojen ihannointia, kovempit yötahti itämerenlautoissa on, kuin valtameriliikenteessä. Itse olen seilannut pitkillä linjoillakin, nykyään eläkkeellä ollessa lähiliikenteessä.


      • Reumatissi
        kuin tahkoa kirjoitti:

        Kyllä votkakumpu tarkoittaa ms.Outokumpua, joka tosiaan seilasi muuallakin, kuin pyykkivesillä, tai ainahan sitä ollaan jonkun pyykkivesillä. Ihmeellistä pitkien merimatkojen ihannointia, kovempit yötahti itämerenlautoissa on, kuin valtameriliikenteessä. Itse olen seilannut pitkillä linjoillakin, nykyään eläkkeellä ollessa lähiliikenteessä.

        Tämä kysymys kuuluu palstalle "vanhat homeperseet muistelee".


      • Vierivä kivi
        Reumatissi kirjoitti:

        Tämä kysymys kuuluu palstalle "vanhat homeperseet muistelee".

        Mikäs on muistellessa, kun on mitä muistella. Monet saavat muistella vain vanhojen homekonttoreiden seiniä.


    • tuttu laiva

      79-80 toista vuotta puolikkaana kokkola-gardiff-rotterdan linjalla

    • Henrikki 3.

      Keväällä -74 olin Outokummussa muutaman kuukauden, konepuolella,
      Seppälä oli harvoja kippareita jotka pelas korttia miehistön kanssa.
      Sähkömies Matti Ollila, vai oliko Ollilainen rakenteli sivuvaunullista ratapyörää
      verstaalla, ajoi sillä kilpaa. Testiajoa täkillä, kiihdysmatkat jäi vähän lyhyeksi.
      Torniossa tullimies pääsi purkkiorjaksi koeajolla.
      Konekolmonen Ruoskanen jäi mieleen, hyvä tyyppi.
      Huvikumpu on aika osuva nimi laivalle.

      • 2.mesu -74

        Joo, tosiaan Ruoskanen jäi mieleen, miehenä, jolla kasvoi peukalo keskellä kämmentä. Seppälä oli OK. Oli se Chiefi, Kurikka myös outo tyyppi, samoin muukin Pohjanmaan porukka.


      • henrikki 4
        2.mesu -74 kirjoitti:

        Joo, tosiaan Ruoskanen jäi mieleen, miehenä, jolla kasvoi peukalo keskellä kämmentä. Seppälä oli OK. Oli se Chiefi, Kurikka myös outo tyyppi, samoin muukin Pohjanmaan porukka.

        Oletkos Sinä se 2. mesu joka treenasi konehuoneeseen viritetyillä käsipainoilla
        vahtivuoroillaan.
        Sähkömies oli tosiaankin matti ollilainen löytyy täältä
        http://www.karhu-kissat.fi/urheilu.pdf
        Laivassa taisi olla tosiaankin aika paljon porukkaa pohjanmaalta ja lapista, ja nehän on tosiaan outoa porukkaa, itsekin lukeudun niihin.


      • 2.mesu-74
        henrikki 4 kirjoitti:

        Oletkos Sinä se 2. mesu joka treenasi konehuoneeseen viritetyillä käsipainoilla
        vahtivuoroillaan.
        Sähkömies oli tosiaankin matti ollilainen löytyy täältä
        http://www.karhu-kissat.fi/urheilu.pdf
        Laivassa taisi olla tosiaankin aika paljon porukkaa pohjanmaalta ja lapista, ja nehän on tosiaan outoa porukkaa, itsekin lukeudun niihin.

        Treenasin vahtikaverin kanssa vain kaljapulloilla, ei käsipainoilla.


      • 12+18
        henrikki 4 kirjoitti:

        Oletkos Sinä se 2. mesu joka treenasi konehuoneeseen viritetyillä käsipainoilla
        vahtivuoroillaan.
        Sähkömies oli tosiaankin matti ollilainen löytyy täältä
        http://www.karhu-kissat.fi/urheilu.pdf
        Laivassa taisi olla tosiaankin aika paljon porukkaa pohjanmaalta ja lapista, ja nehän on tosiaan outoa porukkaa, itsekin lukeudun niihin.

        Taisi sitä outoa porukkaa löytyä joka puolelta Suomea.


      • junkkipa
        12+18 kirjoitti:

        Taisi sitä outoa porukkaa löytyä joka puolelta Suomea.

        Onko ketään 79-80 OUTOKUMMUSSA seilannutta.......


      • 2.mesu
        junkkipa kirjoitti:

        Onko ketään 79-80 OUTOKUMMUSSA seilannutta.......

        Ihme tyyppi oli se väliperämieskin, joka oli ollut kummussa alusta asti. Olin kone kakkosena 74 keväällä ja käytiin Gardiffissa, Civitavecchiassa sekä Melillassa, paluulasti haettiin Jössingfjordista Mäntyluotoon.


    • mukana ollut

      kuka muistaa kirvesmies Tolsa siinä se vasta ihmemies oli ja sen tyttöystävä mame miehistön messilikka,kippari pysy hyvin ajantasalla.
      ja tämä tolsahan oli Kotkasta?päin.

      • juytrfd

        Sahisalmen Taisto kipparina,pystyi ryyppäämään myös miehistön kanssa,olisko ollut juuri 79 vuonna,Jaska,Lommin Arvo ja Kapiaisen Jukka perämiehinä,onko tuttuja nimiä,Heikkisen Paavo kokkina....yks puolikas


      • Sec.engineer

        Muistan hyvin sen mäntin tyttöystävän, suuri paskanpuhuja, oli omien puheidensa mukaa purjealuksen mesaanimaston huipulla vatsallaan vaakasuorassa asennossa.


      • Anonyymi

        Joo, muistan oli Timppana kummussa , Tolsa oli persoona, olin Kallena noin 64-65- paatissa, vallankin messissä selvitti jokaisesta palasta minkä suuhunsa laitto analyysin, Kaitila oli silloin jo edennyt Kippariksi, silloin kaverinani oli tiskissä ( messilikka ) muistankohan oiken sukunimi alkoi F:llä.
        Terveisiä Hämeestä, hyvin ansaitulla eläkkeellä


    • huvikumpu

      Teikarin Paavo kippari ja sahisalmi- kapiainen jukka haminasta ,lommi arvo- jalo jaakkola porvoo. wikman lars kone 1 elo juhani kone 2 kotka tasanen oiva kone 3 oulusta
      myöhemin savolaisen veljeksistä paavo ja esko ,niin kipinä pena kotkasta.ja pirjo tuuraili sundell stuju kotka -heikkinen paavo kokki - mattila sirpa 2 kokki .helenius raimo kirves niinkuin mikkola kauko turust,ojala tuomo lapista- rautiainen timo ämmänsaari- ketopaikka simo kannus-michael dimoulis sähkö (tuuraus) kari oli sähkö- kokkolan kaveri oli puolikas ,junkki törmänen oulusta- ylikangas oppilas- pauli kukkonen-kuusamosta yks kone mies-tammi auvo kansi oulu-messi pimuja -erheikki raija-kemin tumma-ritva savosta-taina arvekari hesa- monta monta muuta tuurajaa oli 3 vuoden aikana

      • oikar.h.

        Olen varmaan se kokkolan puolikas,olitko täkillä .....


      • Savon likka

        Voi miten paljon tuttuja,mitähän kaikille kuuluu?Paljon täällä on lukijoita,mutta vähän kommentteja.Unohditko Iiris Koukin ja sen vanhan messilikan jonka nimeä en nyt kyllä muista.Useasti tuli Rotterdamissa käytyä ja silloisessa Itä-Saksassa.Se oli hyvää aikaa.
        Oli vielä Skyttä,Tipi ja Ulla,ja kippariksi tuli Okko Rinne loppu ajaksi.Missähän se Outokummun raato makaa nykyisin vaiko laitettu jo nauloiksi.
        Ihana,että minutkin muistettiin savosta!!!!!


      • Klan puolikas
        Savon likka kirjoitti:

        Voi miten paljon tuttuja,mitähän kaikille kuuluu?Paljon täällä on lukijoita,mutta vähän kommentteja.Unohditko Iiris Koukin ja sen vanhan messilikan jonka nimeä en nyt kyllä muista.Useasti tuli Rotterdamissa käytyä ja silloisessa Itä-Saksassa.Se oli hyvää aikaa.
        Oli vielä Skyttä,Tipi ja Ulla,ja kippariksi tuli Okko Rinne loppu ajaksi.Missähän se Outokummun raato makaa nykyisin vaiko laitettu jo nauloiksi.
        Ihana,että minutkin muistettiin savosta!!!!!

        Mykrän Eine oli varmaan tää vanha messilikka...


      • hesa888
        oikar.h. kirjoitti:

        Olen varmaan se kokkolan puolikas,olitko täkillä .....

        joo olin


      • Opis(kelija)
        Savon likka kirjoitti:

        Voi miten paljon tuttuja,mitähän kaikille kuuluu?Paljon täällä on lukijoita,mutta vähän kommentteja.Unohditko Iiris Koukin ja sen vanhan messilikan jonka nimeä en nyt kyllä muista.Useasti tuli Rotterdamissa käytyä ja silloisessa Itä-Saksassa.Se oli hyvää aikaa.
        Oli vielä Skyttä,Tipi ja Ulla,ja kippariksi tuli Okko Rinne loppu ajaksi.Missähän se Outokummun raato makaa nykyisin vaiko laitettu jo nauloiksi.
        Ihana,että minutkin muistettiin savosta!!!!!

        Moi,olitko ritva maaliskuussa 79 Hans Gutzeitilla


      • PUOLIK.
        hesa888 kirjoitti:

        joo olin

        Samaa aikaa oltu eipähän vaan tuu mieleeni kuka voisit olla:)


      • savon likka
        Opis(kelija) kirjoitti:

        Moi,olitko ritva maaliskuussa 79 Hans Gutzeitilla

        en ollut Gutzetilla,olin vielä silloin kotkassa koulussa


      • Opis(kelija)
        savon likka kirjoitti:

        en ollut Gutzetilla,olin vielä silloin kotkassa koulussa

        Oltiin sitten koulussa samaan aikaan,jos jaksat/viitsit niin laita postia:[email protected].

        Opiskelija


      • savon likka
        Opis(kelija) kirjoitti:

        Oltiin sitten koulussa samaan aikaan,jos jaksat/viitsit niin laita postia:[email protected].

        Opiskelija

        kerros vähän enemmän,että tunnistaisin sinut,millä puolella olit,talous vai...milloin lopetit koulun


      • Harjakalle

        Olin Outokummulla pasiseerina matkalla Helsingistä Rotterdamiin pääsiäisen aikaan vuonna -65. Kiulu oli lastattu täyteen pasutusjätettä. Näinollen painopiste oli lähes pilssissä. Brunsbyttelistä Elben suiston jälkeen Pohjanmerelle. Hitonmoinen merenkäynti vastassa. Laiva rullasi alapainoisena kuin puolukka, en sano missä. Siinä vaiheessa, kun melkeen päästiin avomerelle, oltiin ohitettu särkillä makaavat sodanaikuiset hylyt, koneesta tuli hälytys. Yksi pytty oli leikannut kiinni. Ankkurit lekovei. Täkkärit suurinpiirtein uivat pakalle hoitelemaan ankkuripeliä. Samaan aikaan siiffi, Urho Kurikka tunkeutui koneeseen. Meni miesluukusta sisään kampikammioon ja totesi että tämä mäntä on vaihdettava. Mäntä vaihdettiin. Kone rupesi toimimaan. Eero Seppälä brykällä komensi hiljaa eteenpäin, jotta koukut saadaan ylös. Toinen nousi suosiolla mutta toinen oli hautautunut hiekkapohjaan niin tiukasti että mikään eestaas soutaminen ei auttanut. Pakalle ui tunkki hitsipilleineen. Katkaisi ketingin. Matka jatkui Rotterdamiin. Merenkäynti oli niin ankaraa koko loppumatkan että portaita kiivetessään ei tiennyt, menenkö ylämäkeen vai alamäkeen. Salongissa aamiaisella ei ollut kukaan muu kuin siiffi Urho Kurikka. Kippari Eero Seppälä oli sillalla ja kaikki muut potivat, kuka mitäkin.


    • kokkolan puolikas

      Oltiin varmaan toista vuotta samaa aikaa kummussa,maksettiin Raijan kanssa kun alkoi unionin lakko ja töijättiin laiva Raumalle oliko 1980.

    • vikajeeraus

      Outokumpu nauloina 1985,vikaeerasin yhden cardiffin reissun..seppälä kipparina ja kolmosena pieni vanhemmanpuoleinen ukko,nimeä en muista ajoin hänen vahtia..

      • outok.

        Luultavasti Lommin Arvo tai Jaakkolan Jalo (Jaska) kenen vahtia ajoit...


    • ujopiimä

      1984-1985 puolikkaana heti lauttasaaren koulusta...

      • 79-80

        Vanha Outokumpu kaikenkaikkiaan hyvä kippo, ainakin minun aikana jengi oli hyvä,vanhahan se oli mutta eteenpäin mentiin,


    • xmatruusi

      64 vuona tuli oltua vuosi raahen ja antverpenin.kaitila kipparina.tolsa timppana tyyne timpan tyttöyståvänä.

    • paul-boy

      Juuh,Seppälä kipparina ja Oravan Paavo poosuna,olin -76 jonkin aikaa...Mutta votkaa ei liiemmin Seppälän aikaan saanut enää kuin pullon-pari/reissu.Ruotsiin ja Hollantiin ja Engelsmanneihin ajeltiin.Matruusina olin..

      • Anonyymi

        "Olin joskus puolikkaana. Olitko sinä silloin?"

        Tämän tasoisia kirjoituksia aivan liian paljon.
        Kuka oli, koska oli jne ???????????


    • Anonyymi

      Mä olin vuonna 1972 matkustajana pikkupoikana vanhempieni kanssa m/s Outokumpu-laivalla. Seilattiin Torniosta Barcelonaan ja Melillaan ja sieltä takaisin. Laiva meni telakalle, mutta mihin kaupunkiin etelä-Suomeen, sitä en muista.
      Syötiin aina kapteeni Seppälän pöydässä ja keittiön jääkaapista sai hakea evästä vaikka kuinka paljon.
      Merimiehet opetti mua upottamaan meduusoja limupulloilla kun odotettiin "redillä" satamaan pääsyä.
      Kaveerasin henkilökuntaan kuuluvan rouvan tytön kanssa, Kirke taisi olla nimi.
      Oltiin 7 vuotiaita.
      Saatiin kulkea laivalla aika vapaasti ja maalattiin laivaa auringossa.
      Mulla oli syylä sormessa ja laivan perämies neuvoi pesemään kädet ukkossateen vedellä. Syylä lähti parissa päivässä!
      Muistan paljon tuosta reissusta, joka kesti 30 päivää. Koskaan ei tullut aika pitkäksi, kun komentosillalla sai kiikaroida ja katsella tutkanäyttöä ja merikarttoja ym. pikkupojalle jännää. Konehuoneessakin oltiin usein konepäällikön kaverina.

    • Anonyymi

      Ei ollut romu, olin paatissa noin v 64-65 kallena ja sittemmin kone opiksena, hienot muistot, terv PG.

    • Anonyymi

      Tunnettiin myös nimellä Huvikumpu

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe