700 euroa budjetti. mitä sinä ostaisit?

suksii ristissä

ajatellaan että olet kuntohiihtäjä joka haluaa panostaa 700 euroa suksiin, monoihin ja sauvoihin. mitkä sukset hankkisit? saa kertoa perinteisen tai vapaan tyylin suksista ja varusteista suosikkinsa. mielellään tarkat mallit ja vaikka linkkiä kuviin. myös perustelut kelpaa.

sauvoista kysyisin että onko sauvoilla suuri merkitys, onko kalliit hiilikuituiset paljon halpoja paremmat ja miten?

mikä suksi on tällähetkellä pop ja myydyin?

15

2619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urheilua välineillä

Jos olet katsonut telkusta hiihtokisoja, on useimmilla kilpailijoilla käytössään kellanvihreät Fischer RCS skatet:t. Ne ovat tämän hetken suosituimmat kilpasukset. Näihin suksiin kiinnitettäköön NNN r3 tai r4(nis) -siteet. Siteisiin kiinni esim. tulipunaiset Alpina esk skate -monot. En ole itse testannut, mutta nätit kuin mitkä. Sauvoiksi vaikkapa Exel world cup -sauvat. Näillä eväillä luulisi pärjäävän, jos välineet on sinulle mitoitettu oikein. Mainittu budjetti ei ylity pahemmin.

http://www.haijaa.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=221

Näin siis, jos on tarkoituksena hommata vain luisteluvälineet. Paljon hyviä välineitä löytyy monelta eri merkiltä. Niistä voisi tässä kirjoittaa monta sivua.

Täysin hiilikuituiset kilpasauvat ovat kevyemmät ja jämäkämmät kuin harrastelijan sauvat. Käytännössä ero ei välttämättä kuitenkaan ole dramaattinen, ja hiilikuitusauvat saattavat vahingoittua helpommin. Mutta kilpasukset kyllä kaipaavat kaverikseen kilpasauvat...

• Hiihtovertti

Miksi en itse sitä ostanut sitä? Testasin ja totesin et on kylmämono, vähintään oltava kylmemmillä keleillä 2, jopa 3 sukat, jolloin norm. keleillä ne on liian isot. Itse ostin Rossarin monot ja olen ollut tod. tyytyväinen. Toisaalta ne on makuasioita, mut ite päädyin Rossariin käytettävyyden johdosta.

• Urheilua välineillä
        Hiihtovertti kirjoitti:

Miksi en itse sitä ostanut sitä? Testasin ja totesin et on kylmämono, vähintään oltava kylmemmillä keleillä 2, jopa 3 sukat, jolloin norm. keleillä ne on liian isot. Itse ostin Rossarin monot ja olen ollut tod. tyytyväinen. Toisaalta ne on makuasioita, mut ite päädyin Rossariin käytettävyyden johdosta.

Kuten sanottua, en itse ole testannut Alpinan kyseisiä monoja, mutta muut Alpinan monot, joita olen käyttänyt, ovat olleet varsin hyviä.

Myös Salomonin harmaata muutaman vuoden takaista kisamonoa pidettiin kylmänä, mutta se varmaan johtui siitä, että kyseinen mono ei hengittänyt kunnolla. Minulla on harmaat Salomonit, ja jalkani eivät ole hikoavaa sorttia. Olen hiihtänyt kyseisillä luistelumonoilla kireilläkin pakkasilla ilman mitään ongelmia. Yhdet sukat riittävät.

On varsin yksilöllinen asia, mitkä monot sopivat kenellekin.

• FischerCarbon
        Urheilua välineillä kirjoitti:

Kuten sanottua, en itse ole testannut Alpinan kyseisiä monoja, mutta muut Alpinan monot, joita olen käyttänyt, ovat olleet varsin hyviä.

Myös Salomonin harmaata muutaman vuoden takaista kisamonoa pidettiin kylmänä, mutta se varmaan johtui siitä, että kyseinen mono ei hengittänyt kunnolla. Minulla on harmaat Salomonit, ja jalkani eivät ole hikoavaa sorttia. Olen hiihtänyt kyseisillä luistelumonoilla kireilläkin pakkasilla ilman mitään ongelmia. Yhdet sukat riittävät.

On varsin yksilöllinen asia, mitkä monot sopivat kenellekin.

Itse os tin kuukausi sitten Fischerin RCS skatet -"reikäpäät". Aivan mahtavat sukset! Hiihtotaustaa ei juurikaan ollut, mutta valitsin nuo kisasukset siksi, että hiihto ei ole ainakaan välineistä kiinni... Malliksi valitsin S-trackin, joka on suunnattu pehmeälle lumelle. Muut mallit ovat cold (pakkaskeleille/kovalle alustalle) ja plus (plussakeleille). S-track on noista monipuolisin. Suksi luistaa älyttömän hyvin ja on hyvin suuntavakaa. Kovalla alustalla vikuroi!

Monona minulla on Fischerin R3 skate, joka on parasta mitä saa, jos ei ole valmis satsaamaan kilpamonoihin (kilpamonot usein kylmemmät). R3 on lämmin ja sopivan jäykkä. Sidejärjestelmä on NNN. Salomonin monoja myös kehuttu.

Näin alennusmyyntien aikaan Nuo sukset maksavat 499E (intersport) noihin lyöt Fischerin kilpasiteet 60E. R3 monot sain ainakin itse hintaan 100E (OVH muistaakseni 179e) Jos budjettiasi noidatetaan, nin sauvoihin jää n. 40e. Itse ostin viime vuonna One Wayn diamond 980 sauvat, jotka maksoivat alessa noin 60 euroa (OVH taisi olla 149e). EI budjetti paljon ylity ja varmasti on välineet kohdallaan.

Vaikka halvempia suksia lyötyykin, niin mieti, että hyvä pari kilpasuksia kestää käytössä helposti 15 vuotta. Tämä mielessä pitäen ei tuo suksen hinta niin kovin kallis olekaan.

VOITELE SUKSET KUNNOLLA, muuten vajaan tonnin panostus turhaa. Äläkä hiihdä ladulla missä on vähääkään hiekkaa...

• yhtytyty
        FischerCarbon kirjoitti:

Itse os tin kuukausi sitten Fischerin RCS skatet -"reikäpäät". Aivan mahtavat sukset! Hiihtotaustaa ei juurikaan ollut, mutta valitsin nuo kisasukset siksi, että hiihto ei ole ainakaan välineistä kiinni... Malliksi valitsin S-trackin, joka on suunnattu pehmeälle lumelle. Muut mallit ovat cold (pakkaskeleille/kovalle alustalle) ja plus (plussakeleille). S-track on noista monipuolisin. Suksi luistaa älyttömän hyvin ja on hyvin suuntavakaa. Kovalla alustalla vikuroi!

Monona minulla on Fischerin R3 skate, joka on parasta mitä saa, jos ei ole valmis satsaamaan kilpamonoihin (kilpamonot usein kylmemmät). R3 on lämmin ja sopivan jäykkä. Sidejärjestelmä on NNN. Salomonin monoja myös kehuttu.

Näin alennusmyyntien aikaan Nuo sukset maksavat 499E (intersport) noihin lyöt Fischerin kilpasiteet 60E. R3 monot sain ainakin itse hintaan 100E (OVH muistaakseni 179e) Jos budjettiasi noidatetaan, nin sauvoihin jää n. 40e. Itse ostin viime vuonna One Wayn diamond 980 sauvat, jotka maksoivat alessa noin 60 euroa (OVH taisi olla 149e). EI budjetti paljon ylity ja varmasti on välineet kohdallaan.

Vaikka halvempia suksia lyötyykin, niin mieti, että hyvä pari kilpasuksia kestää käytössä helposti 15 vuotta. Tämä mielessä pitäen ei tuo suksen hinta niin kovin kallis olekaan.

VOITELE SUKSET KUNNOLLA, muuten vajaan tonnin panostus turhaa. Äläkä hiihdä ladulla missä on vähääkään hiekkaa...

kiitos vastauksesta. tämä oli innostava kirjoitus välineistä. aion panostaa hyviin välineisiin, ehkä harkitsen jopa samaa suksea. hyviä hiihtoja!

• joku toinen

Fischer RCS skate Salomon S-Lab skate monot Salomon SNS Pilot Equipe Skate siteet OneWay DIAMOND STORM 10

• ehheeh

Ostaisin Madshussin uusimmat sukset ja niihin salomonin siteet toimii hyvin monoiksi ostaisin salomonin mustat monot ja sauvoiksi swiks koska muut sauvat ovat 200-500 euroa ;)

• Rainhold2

Rossignol X-ium nis2 skate sukset ovat vakain pari mitä olen kokenut (Fischer,Atomic,Madshus) ja melkein sama mikä on keli. Monot Rossarin X-iumit myös ja kyllä on sellainen paketti jotta kelpaa!!!!

• Kylmää terästä

Vakaa ja vakaa... Kaikilla merkeillä on toki vakaita suksia. Sehän riippuu kelistä. Hankalinta on varmaankin löytää vakaat sukset jäiselle alustalle. Ja jos suksesi ovat vakaat jäisellä alustalla, ne luultavasti kyntävät pehmeässä lumessa, jossa taasen toimii parhaiten vähän löysempi suksipari.

Aloituksessa mainitun rahasumman voisi käyttää ostamalla esim. kaksi paria käytettyjä kilpamallin suksia (mikä hyvänsä valmistaja), joista toiset ovat kovalle alustalle ja toiset pehmeälle. Monojakin on paljon hyviä: Rossignol, Madshus jne. Kunhan istuvat käyttäjän jalkaan. Vähän käytettynä saa hyvää inhimilliseen hintaan.

• ewewq

Edellisen kirjoittajan kommentti on hyvä.

Miksi ostaa yhdet sukset kun vois hiihtää kahdillakin, eri kelille omansa ja luistelulle omansa momo ja suksi sekä kepit.

. Toisekseen kun on puhe välineurheilusta niin kuka nyt haluaa vuosia (15vuotta) samoilla suksilla..
      Vanhallehan ne näyttävät jo parin vuoden kuluttua, ennemminkin joka vuosi uudet sukset ja vempeleet niin silloin voidaan puhua jo välineurheilusta.

Muutaman vuoden välein tulee uusia malleja ja suksia markkinoille, niin että...

• carbonlite

En nyt kyllä oikein usko tuohon ajatukseen, että niin välineurheilua olisi, että pitää muutaman vuoden välein ostaa uudet sukset vain siksi, että sukset näyttävät vanhoilta... tuohan nyt on jo tyhmää

Jos sopiva pari löytyy, niin ei suksen värityksellä ole mitään väliä. Itsellä kovan kelin suksena vanhat atomicin kisasukset ja väriltään pinkit. Ei nuo nyt niin komiat ole, mutta vaihtamalla ei ole vielä parantunut niin paljoa, että olisin valmis satsaamaan uusiin. Tänävuonna ostin reikä fissut (s-track) ja varmaan niilläkin tulee hiihdettyä monta vuotta.

Kivikelin suksia sitten voi uusia useammin, jos ja kun menevät täysin pilalle. Tähän tarkoitukseen ostin rossarin zynexit... innolla kivikelejä odotellessa :D

Katsokaas muuten kilpahiihtäjien suksia, välillä kyllä näkee todella vanhojakin pareja kisapaikoilla. Jos väri ei miellytä, niin aina on spraymaali keksitty...

Jos suksi toimii, niin on suorastaan idioottimaista vaihtaa ne uusiin vain, koska malli on vanha!!

• Rova-Jaska

Valitettavasti on niinkin, että jos sukset kestävät, niin eivät siteet. Vanhemmasta perinteisen suksistani hajosi Rottefella R3-side eikä sitä ollut mahdollista korjata.
      Suksissa on nyt uudet vastaavat siteet. Sukset piti lähettää aina suksitehtaalle uusien siteiden kiinnittämistä varten, mutta onneksi minulla oli toinen pari, jolla hiihtää.

• Kylmää terästä

Olen täysin eri mieltä Jaskan kanssa. Minulla on siteitä (SNS profil) jo noin 20 vuoden takaa, jotka edelleen ovat käytössä. Joustopalan toki saattaa joutua vaihtamaan joskus... SNS profil-side kestää mielestäni melkein mitä vain.

Rottefella ei ehkä ole yhtä jämäkkä, mutta olen niitäkin käyttänyt viime vuosina luistelusuksissani ja ovat kestäneet.

Jos jostain syytä pitää vaihtaa siteet, se ei todellakaan vaadi tehtaalle lähettämistä, vaan vaihdon voi suorittaa myös itse. Vaatii vähän tietoa ja näppäryyttä, mutta se on loppujen lopuksi melko helppo toimenpide.

• Rova-Jaska

Minulla oli SNS:n profil siteet, joista joustokumit irtoilivat jatkuvasti. Pidän Rottefellaa parempana siinä suhteessa. Uudemmassa parissani on NIS-siteet, jotka ovat mielestäni tosi hyvät.

Minulta puuttuvat välineet ja taito siteiden vaihtamiseen, valitettevasti. Uudet siteet ovat olleet käytössäni jo pari talvea ja minullahan oli toinen pari suksia, joten mitään ongelmaa asiassa ei ollut.

• Sampo99

Luisteluun Peltosen Supra-X sukset (350e), Rottefella Xcelerator siteen (50e) ja monot jotka sopii parhaiten jalkaan (150e). Sauvoiksi vaikka one wayn 100% hiilarisauvat ( n. 50e). Peltosen suksissa parhaat pohjat jotka olen koskaan nähnyt. Pari kerrosta voidetta riittää eikä pohjat harmaannu edes 100km hiihdon jälkeen. Muita suksiani saan voidella paljon enemmän. Suosittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      361
      3102
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      302
      1482
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1295
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1145
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1052
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      951
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe