International Business and...

Marketing logistics

Aion hakea lukion jälkeen tällaiselle linjalle. Eli onko tämä nyt vain Tradenomi joka on opiskellut englanniksi? Itse käsitin näin. Minkälainen on pääsykoe ja mahdollinen haastattelu? Mulla on nyt paperilla tuollainen 120 sivua luettavaa ja olisi kiva tietää mitä on vastassa koetilanteessa ja mihin kannattaa panostaa/keskittyä tässä lukemisessa.

Haen Turkuun ja Raumalle. Turkuun on käsittääkseni vain 100 pisteen pääsykoe eikä lukion koulumenestystä katsota ollenkaan (Paitsi englanti väh. C ??). Ja Raumalle 70 pistettä pääsykokeesta ja 15 ka. ja 15 vielä kirjoitetuista aineista. Menikö oikein? Molempiin paikkoihin haetaan samlla pääsykokeella kun amk:t tekevät yhteistyötä.

Oon todella kiinnostunu tästä tutkinnosta ja jos joku voisi jakaa kokemuksiian tai muuten vaan antaa palautetta niin se olisi hienoa. Tieto pääsykokeesta, sisäänotosta ja kuinka vaikea on päästä olisi kullanarvoista :)

10

6097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XZY2

International Business voi olla sama kuin tradenomi englanniksi tai sitten se voi olla ihan jotain muuta. Joissain amkeissa opetettavat aineet ovat suomenkielisellä tradenomipuolella kieltä lukuunottamatta ihan samoja. Toisissa taas ne ovat erilaiset. Minusta jälkimmäinen vaihtoehto on ainoa oikea, mutta varmaan on muitakin mielipiteitä. Ite selvittäisin seuraavat seikat ennen hakua:

- mitä eroa on suomenkielisissä ja englanninkielisissä ohjelmissa
      - kuka niissä opettaa (suomalaiset opettajat vai ulkomaalaiset)
      - millaista porukkaa on opiskelemassa (monessa paljon afrikka aasiataustaisia, vähän suomalaisia ja muita)

Pääsykoepisteistä kannattaa muistaa, että mitä pienempi paikka, niin sitä alhaisemmilla pisteillä pääset sisään. Tai ainakin hyvin todennäköisesti. Pääkaupunkiseudun amkit, Turku, Tampere, Jyväskylä ja ehkä Oulu ovat halutumpia. Toiset amkit eivät anna pisteitä ylioppilastodistuksesta, toiset maksimissaan 30p, joten juuri tuo 70p/30p tai pelkästään 100p on oikein.

Suosittelen tsekkaamaan eri amkien nettisivuja. Sieltä löydät varmasti paljon enemmän tietoa kuin täältä. Tsekkaa Haaga-Helia ja Metropolia ja TAMK ja vertaa muita niihin, niin minä tekisin.

• kiitoooos

Jos joku pystyisi lähettämään linkin tai listamaan kaikki suomen amattikorkeat joissa on mahdollista suorittaa tämä BBA eli Bachelor of Business Administration tutkinto. Siis muiden koulutusalojen tiedot on koottu hyvin yhteen mutta nää BBA koulutuksia koskevat tiedot ovat jokaisen koulun sivulla niin säälittävät että saa penkoa oikee tuntitolkulla että löytää edes pääsyvaatimukset. Jos nyt tietäisi edes kaikki nämä koulut. Asun Turussa jote sieltä lähdetään.

• XVyZ
        kiitoooos kirjoitti:

Jos joku pystyisi lähettämään linkin tai listamaan kaikki suomen amattikorkeat joissa on mahdollista suorittaa tämä BBA eli Bachelor of Business Administration tutkinto. Siis muiden koulutusalojen tiedot on koottu hyvin yhteen mutta nää BBA koulutuksia koskevat tiedot ovat jokaisen koulun sivulla niin säälittävät että saa penkoa oikee tuntitolkulla että löytää edes pääsyvaatimukset. Jos nyt tietäisi edes kaikki nämä koulut. Asun Turussa jote sieltä lähdetään.

www.admissions.fi
        Ja sieltä klikkaat "Degree Programmes", sit "Degree Programmes by Study Field" ja lopuks "Social Sciences, Business and Administration". Tonne admissions sivulle joudut kuitenkin meneen kun haet.

Kaikissa AMKeissa on BBA tutkinnot tarjolla (paitsi Diakissa), vaikka koulutusohjelmien nimet vähän vaihtelevatkin.

Ja en tiedä miksi edes vaivaudun, kun en ole itse hakemassa... ei tää nyt kauhean vaikeata ole! Tsekkaa nyt ainakin noi:

http://www.haaga-helia.fi/en/education-and-application/degree-programmes/business/degree-programme-in-international-business-pasila-campus-youth/index_html

http://metropoliabusinessschool.fi/european-business-administration

http://www.laurea.fi/internet/en/01_studies_and_applying/01_Group/01_Degree_Programmes/01_Bachelor_Programmes_EN/01_Business_Management/index.jsp

http://www.tamkadmissions.fi/cms/tamken.nsf/$all/8B648B60715D5E44C22575920030C9A6

http://www.turkuamk.fi/public/default.aspx?contentid=215792&nodeid=17052

Took me about 3 minutes :)

• ivu

Sanoisin noin ensiksi, että koulujen välillä on suuria eroja niin opetuksen kuin opiskelijoidenkin tasossa. Periaatteessahan BBA on täysin sama opintokokonaisuus kuin tradenomi, mutta omassa koulussani oli lisäksi esim. kansainvälistä rahoitusta, kansainvälinen yrittäjyysmoduuli jne sekä kieliopintoja vaadittiin enemmän.

Opiskelin pääkaupunkiseudulla. Suosittelen ehdottomasti, olen ihan yllättynyt siitä, miten hyvin tällä tutkinnolla on työllistynyt jo opiskeluaikana. Toki on ehdottoman tärkeää, että hanki työkokemusta kansainvälisistä yrityksistä jo harjoittelujen aikana. Tästä tutkinnosta voi siis olla todella paljon hyötyä, mutta toisaalta se voi olla yhtä tyhjän kanssa. Omalla kohdallani ensimmäinen.

• hkjufyk
        ivu kirjoitti:

Sanoisin noin ensiksi, että koulujen välillä on suuria eroja niin opetuksen kuin opiskelijoidenkin tasossa. Periaatteessahan BBA on täysin sama opintokokonaisuus kuin tradenomi, mutta omassa koulussani oli lisäksi esim. kansainvälistä rahoitusta, kansainvälinen yrittäjyysmoduuli jne sekä kieliopintoja vaadittiin enemmän.

Opiskelin pääkaupunkiseudulla. Suosittelen ehdottomasti, olen ihan yllättynyt siitä, miten hyvin tällä tutkinnolla on työllistynyt jo opiskeluaikana. Toki on ehdottoman tärkeää, että hanki työkokemusta kansainvälisistä yrityksistä jo harjoittelujen aikana. Tästä tutkinnosta voi siis olla todella paljon hyötyä, mutta toisaalta se voi olla yhtä tyhjän kanssa. Omalla kohdallani ensimmäinen.

Hei! Itekki oon hakemassa mm. kyseiseen koulutukseen mutta mietin, pitääkö mun lähettää yo-todistuksia koululle?
        Yritin katsella ohjeita mutta joka toisessa sanotaan että pitää ja joka toisessa että ei pidä. Lisäksi haen kahteen eri amk:hon, joten täytyykö kumpaankin lähettää omansa?

• Ei tarvi lähettää
        hkjufyk kirjoitti:

Hei! Itekki oon hakemassa mm. kyseiseen koulutukseen mutta mietin, pitääkö mun lähettää yo-todistuksia koululle?
        Yritin katsella ohjeita mutta joka toisessa sanotaan että pitää ja joka toisessa että ei pidä. Lisäksi haen kahteen eri amk:hon, joten täytyykö kumpaankin lähettää omansa?

YO-todistukset tulee suoraan järjestelmästä, jos oot kirjoittanu ylioppilaaksi tyyliin viimeisen kymmenen vuoden sisään. Eli ei tarvi lähettää.

• 4+18
        ivu kirjoitti:

"Periaatteessahan BBA on täysin sama opintokokonaisuus kuin tradenomi" - joissain paikoissa varmaankin pitää paikkansa, mutta ne jotka vähänkin ovat ymmärtäneet niin eivät vaan käännä suomenkielisiä opintoja englanniksi, vaan rakentavat omat ohjelmansa omine sisältöineen.

Minusta tuntuu, että pienempien paikkojen koulutusohjelmat on perustettu vain sen takia, että saadaan vaihto-opiskelijoille mahdollisuus opiskella englanniksi ja millään muulla ei ole niin väliä. Tönkköenglantia ja epämotivoituneita opettajia?

• IBML

Mä opiskelin Raumalla SAMKissa englanninkielisellä linjalla. Saivat muuten jonkun opetuksen laatupalkinnon just viime vuonna. Eli paras opetus Suomen amkeissa käsittääkseni.

Meillä oli suunnilleen puolet ulkomaalaisia opiskelijoita. Kansallisuudet jakautui eri maihin. Ei yhtään afrikkalaista meidän ryhmässä, aasialaisia muutama. Ihan hyvä meininki. Paljon ryhmätöitä ja ihan real life - caseja. Mielenkiintoista opiskelua. Suurin osa mun ryhmästä työllistyi jo ennen valmistumista.

SUOSITTELEN!

• Hörökorva87

Minkähänlainen se pääsykoe on? Millaisia kysymyksiä?
      Haen jyväskylään international business opintoihin eikä pääsykokeesta ole
      kerrottu muuta kuin että sellainen sitten jossain vaiheessa on... Niin jos vain
      hakupapereilla sinne asti pääsee. Onko kirjaa joka täytyisi lukea? Tässä
      olen nyt pari tuntia tuskaillut sivujen kanssa eikä mitään löydy. Jospa joku viisas ja tietävämpi auttaisi?
      Kiitush!

• minääävain

Itsekin haen Jyväskylään enkä ole löytänyt mitään tietoa pääsykokeesta. Kiinnostaisi myös, miten hyvin "international business"-koulutusohjelmasta työllistyy?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe