Onko lestadiolaisuus enää herätysliike?

juhailpo

Wikipediasta herätysliikkeen määritelmää katsottaessa on sen ensimmäinen lause : "Herätysliike tarkoittaa tavallisesti kollektiivista ei-institutionalistista uskonnollista liikettä, joka pyrkii aktiivisesti sanomansa levittämiseen."
Pyrkiikö lestadiolaisuus aktiivisesti levittämään sanomaa Jeesuksesta. Ilosanomaa Herrastamme, joka tuli vapauttamaan ihmiset synnin kahleista ja antamaan elämän kaikille jotka Häneen uskovat.
Mielestäni tästä on jouduttu sivuraiteelle ja melko paljon. Mitä ajattelette ja mihin ajatuksenne perustuu?

10

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä on herätysliike, mutta herättää aina samat ihmiset joka pyhä. Saarnathan ovat herätyssaarnoja, jossa synti näyttelee pääosaa ja lopussa päästetään synnin runtelemia ihmisä synninpäästöllä vapauteen.

      • juhailpo

        Yksin armosta sain herätä tuosta omavanhurskauden unesta , jossa saarnan jälkeisellä anteeksipyytämisellä ansaitsin taas autuuden kun olin sen edellisen anteeksipyytämisen jälkeen menettänyt. Monet taistelut kävin sisälläni, kunnes aukeni se todellinen rauha jonka vain Jeesus voi antaa. Kaikki omat tekoni muuttuivat saastaiseksi Jumalan edessä. Vain usko ja luottamus Jeesuksen lahjoittamaan sovitukseen kelpaa Jumalalle. Jeesus on Herrani ja Vapahtajani vaikka edelleeen joudun taistelemaan syntisyyteni kanssa. Olen vapaa, mutta ainoastaan Jeesuksen sovitustyön tähden, ilman Häntä olen sidottu tähän syntiseen maailmaan ja kadotustuomion alainen. Olen joutunut kysymään , miksi juuri minä olen saanut armon vastaanottaa pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa, miksi ei esimerkiksi naapurini. Samalla olen saanut myös tehtävän, lähetyskäskyn, jota voimme kaikki toteuttaa kukin omalla ja Isän osoittamalla tavalla. Isämme haluaa että julistamme rohkeasti sanomaa Jeesuksesta , syntien sovittajasta kaikille kansoille. Sen voi aloittaa kotona omista lapsista (usein hyvin vaikea tehtävä) ja jatkaa missä ikinä kulkee. Juuri ne ihmiset jotka mielestämme vähiten ovat kiinnostuneita evankeliumista, saattavat olla eniten sen tarpeessa ja Jumalan valmistamia. Jeesus haastaa meidät viemään ilosanomaa kaikkialle. Jos et uskalla kertoa Jeesuksesta esim. työkaverillesi, kerro hänestä Jeesukselle eli rukoile hänen puolestaan.


      • Herra armahda
        juhailpo kirjoitti:

        Yksin armosta sain herätä tuosta omavanhurskauden unesta , jossa saarnan jälkeisellä anteeksipyytämisellä ansaitsin taas autuuden kun olin sen edellisen anteeksipyytämisen jälkeen menettänyt. Monet taistelut kävin sisälläni, kunnes aukeni se todellinen rauha jonka vain Jeesus voi antaa. Kaikki omat tekoni muuttuivat saastaiseksi Jumalan edessä. Vain usko ja luottamus Jeesuksen lahjoittamaan sovitukseen kelpaa Jumalalle. Jeesus on Herrani ja Vapahtajani vaikka edelleeen joudun taistelemaan syntisyyteni kanssa. Olen vapaa, mutta ainoastaan Jeesuksen sovitustyön tähden, ilman Häntä olen sidottu tähän syntiseen maailmaan ja kadotustuomion alainen. Olen joutunut kysymään , miksi juuri minä olen saanut armon vastaanottaa pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa, miksi ei esimerkiksi naapurini. Samalla olen saanut myös tehtävän, lähetyskäskyn, jota voimme kaikki toteuttaa kukin omalla ja Isän osoittamalla tavalla. Isämme haluaa että julistamme rohkeasti sanomaa Jeesuksesta , syntien sovittajasta kaikille kansoille. Sen voi aloittaa kotona omista lapsista (usein hyvin vaikea tehtävä) ja jatkaa missä ikinä kulkee. Juuri ne ihmiset jotka mielestämme vähiten ovat kiinnostuneita evankeliumista, saattavat olla eniten sen tarpeessa ja Jumalan valmistamia. Jeesus haastaa meidät viemään ilosanomaa kaikkialle. Jos et uskalla kertoa Jeesuksesta esim. työkaverillesi, kerro hänestä Jeesukselle eli rukoile hänen puolestaan.

        Jeesus lähetti opetuslapsensa ulos leiristä viemään ilosanomaa Jeesuksesta eteenpäin, uskosta osattomille.

        Onhan se aivan tavatonta, että puheita ylistetään ja puhujien lahjoja sanotaan "syviksi ja korkeiksi", kuten Tampereella kuulimme lapinvanhimmista saarnattavan.

        Onhan se aivan tavatonta, että "meillä täällä sisällä on lämmintä, ja korkeat Jumalan lahjat", mutta viis veisaamme lähetystyöstä uskosta osattomille.

        Jossakin seuroihin kutsuvassa lehti ilmoituksessa oli tullut vahingossa teksti "erikoislestadiolaiset".
        Emmehän me sellaisia halua olla missään tapauksessa.

        Emmehän me lestadiolaiset omista Jeesusta emmekä Jumalan elävää sanaa, Emme omista Pyhää Kastetta emmekä Herran Pyhää Ehtoollista, vaan tahdomme olla Jumalan palvelijoita Jeesuksen Kristuksen todistajia!!! YHDESSÄ KAIKKIEN NIIDEN JEESUKSEN OPETUSLASTEN KANSSA, JOTKA OVAT AUTUUTENSA TOIVON PANNEET YKSIN KRISTUKSEEN.


        Yksi pieni joukko pohjoismaissa ja Amerikan mantereella, ei paljon evankelioi maailmaa, mutta kun teemme sen kaikkien kristittyjen kanssa YHDESSÄ, silloin maailma näkee ja tuntee kuka on HERRA ja missä kulkee tie. Silloin me kristuksen ruumiin jäseninä toivotamme kaikille: "Jeesus kutsuu sinuakin tule Karitsan suurelle ehtoolliselle".


      • teuta
        Herra armahda kirjoitti:

        Jeesus lähetti opetuslapsensa ulos leiristä viemään ilosanomaa Jeesuksesta eteenpäin, uskosta osattomille.

        Onhan se aivan tavatonta, että puheita ylistetään ja puhujien lahjoja sanotaan "syviksi ja korkeiksi", kuten Tampereella kuulimme lapinvanhimmista saarnattavan.

        Onhan se aivan tavatonta, että "meillä täällä sisällä on lämmintä, ja korkeat Jumalan lahjat", mutta viis veisaamme lähetystyöstä uskosta osattomille.

        Jossakin seuroihin kutsuvassa lehti ilmoituksessa oli tullut vahingossa teksti "erikoislestadiolaiset".
        Emmehän me sellaisia halua olla missään tapauksessa.

        Emmehän me lestadiolaiset omista Jeesusta emmekä Jumalan elävää sanaa, Emme omista Pyhää Kastetta emmekä Herran Pyhää Ehtoollista, vaan tahdomme olla Jumalan palvelijoita Jeesuksen Kristuksen todistajia!!! YHDESSÄ KAIKKIEN NIIDEN JEESUKSEN OPETUSLASTEN KANSSA, JOTKA OVAT AUTUUTENSA TOIVON PANNEET YKSIN KRISTUKSEEN.


        Yksi pieni joukko pohjoismaissa ja Amerikan mantereella, ei paljon evankelioi maailmaa, mutta kun teemme sen kaikkien kristittyjen kanssa YHDESSÄ, silloin maailma näkee ja tuntee kuka on HERRA ja missä kulkee tie. Silloin me kristuksen ruumiin jäseninä toivotamme kaikille: "Jeesus kutsuu sinuakin tule Karitsan suurelle ehtoolliselle".

        Niin kuin ei omisteta Jeesusta ,eikä Pyhää Hengeä , vaan he käyvät missä tahtovat .

        Samoin olen joskus ihmetellyt , kun kukaan poppoo ei ole määritellyt että Jumala on meidän .

        Eikö tunnu metkalta kaiki vaan haluttaisiin omia .


      • teu.
        Herra armahda kirjoitti:

        Jeesus lähetti opetuslapsensa ulos leiristä viemään ilosanomaa Jeesuksesta eteenpäin, uskosta osattomille.

        Onhan se aivan tavatonta, että puheita ylistetään ja puhujien lahjoja sanotaan "syviksi ja korkeiksi", kuten Tampereella kuulimme lapinvanhimmista saarnattavan.

        Onhan se aivan tavatonta, että "meillä täällä sisällä on lämmintä, ja korkeat Jumalan lahjat", mutta viis veisaamme lähetystyöstä uskosta osattomille.

        Jossakin seuroihin kutsuvassa lehti ilmoituksessa oli tullut vahingossa teksti "erikoislestadiolaiset".
        Emmehän me sellaisia halua olla missään tapauksessa.

        Emmehän me lestadiolaiset omista Jeesusta emmekä Jumalan elävää sanaa, Emme omista Pyhää Kastetta emmekä Herran Pyhää Ehtoollista, vaan tahdomme olla Jumalan palvelijoita Jeesuksen Kristuksen todistajia!!! YHDESSÄ KAIKKIEN NIIDEN JEESUKSEN OPETUSLASTEN KANSSA, JOTKA OVAT AUTUUTENSA TOIVON PANNEET YKSIN KRISTUKSEEN.


        Yksi pieni joukko pohjoismaissa ja Amerikan mantereella, ei paljon evankelioi maailmaa, mutta kun teemme sen kaikkien kristittyjen kanssa YHDESSÄ, silloin maailma näkee ja tuntee kuka on HERRA ja missä kulkee tie. Silloin me kristuksen ruumiin jäseninä toivotamme kaikille: "Jeesus kutsuu sinuakin tule Karitsan suurelle ehtoolliselle".

        Joskus pari kymmentä vuotta sitten , Leeviläiset olivat pitämässä Mullulan tloissa
        seuroja , ja he kutsuivat kuuntelijoita sinne tarina kertoo että siellä puhujat 3-4
        muuta henkilöä . Tämän kertoi kirkon tilojen valvoja .


      • että semmosta
        teu. kirjoitti:

        Joskus pari kymmentä vuotta sitten , Leeviläiset olivat pitämässä Mullulan tloissa
        seuroja , ja he kutsuivat kuuntelijoita sinne tarina kertoo että siellä puhujat 3-4
        muuta henkilöä . Tämän kertoi kirkon tilojen valvoja .

        ... jonkun lestadiolaisryhmän seuroissa. Lahdessa tapahti sekin.


      • teu.
        että semmosta kirjoitti:

        ... jonkun lestadiolaisryhmän seuroissa. Lahdessa tapahti sekin.

        onkohan ne iot seurat nimeltään .


      • teuta
        Herra armahda kirjoitti:

        Jeesus lähetti opetuslapsensa ulos leiristä viemään ilosanomaa Jeesuksesta eteenpäin, uskosta osattomille.

        Onhan se aivan tavatonta, että puheita ylistetään ja puhujien lahjoja sanotaan "syviksi ja korkeiksi", kuten Tampereella kuulimme lapinvanhimmista saarnattavan.

        Onhan se aivan tavatonta, että "meillä täällä sisällä on lämmintä, ja korkeat Jumalan lahjat", mutta viis veisaamme lähetystyöstä uskosta osattomille.

        Jossakin seuroihin kutsuvassa lehti ilmoituksessa oli tullut vahingossa teksti "erikoislestadiolaiset".
        Emmehän me sellaisia halua olla missään tapauksessa.

        Emmehän me lestadiolaiset omista Jeesusta emmekä Jumalan elävää sanaa, Emme omista Pyhää Kastetta emmekä Herran Pyhää Ehtoollista, vaan tahdomme olla Jumalan palvelijoita Jeesuksen Kristuksen todistajia!!! YHDESSÄ KAIKKIEN NIIDEN JEESUKSEN OPETUSLASTEN KANSSA, JOTKA OVAT AUTUUTENSA TOIVON PANNEET YKSIN KRISTUKSEEN.


        Yksi pieni joukko pohjoismaissa ja Amerikan mantereella, ei paljon evankelioi maailmaa, mutta kun teemme sen kaikkien kristittyjen kanssa YHDESSÄ, silloin maailma näkee ja tuntee kuka on HERRA ja missä kulkee tie. Silloin me kristuksen ruumiin jäseninä toivotamme kaikille: "Jeesus kutsuu sinuakin tule Karitsan suurelle ehtoolliselle".

        Ameriikassa on monta joukkoa en tiedä montako , kuitenkin siellä on eronnut ,
        remmistä Jopa Es/Lesta porukoita , sekä Norjassa on useampi eronut lähihistoriassa
        pieniä repeämiä täällä suomessa , se kyllä kertoo että , Ei mitenkään ole Ruotsi ssa
        voitu ilman säilyä , niistä vain on vaiettu , Google kertoo totuuden yhteis määrä on
        28 poppoota tällä hetkellä . Minusta pitäisi olla rehellinen olemmehan uskovaisia .


    • Ei hyvä näin

      Pyrkii voimakkaasti eroon muista ihmisistä (pyrkii eristäytymään siis).

      Sisälähetys toimii. Sisälle päin OMAAN JOUKKOON julistetaan evankeliumia, mutta sekin on paradoksaalista kyllä kahtia JAKAUTUNUTTA. Vai niille julistetaan Jumalan ansaitsematonta armoa, joilla on vailla arvostelun oikeutta oleva lapinluottamus, siis Jumalan sanalla kontrolloimaton luottamus lapinmaan äitiseutrakuntaan ja sen erehtymättömiin johtajiin.

      Eihän tilanne näytä hyvältä, koska lakihenkinen johto hyökkää heti voimakkaasti vastaan propagandan avulla jos joku julistajistamme alkaa seurakunnassa tosidistamaan Jeesuksesta Kristuksesta ainoana oikeana tienä Jumalan valtakuntaan. Omavanhurskaus on ottanut väärästä seurakuntaopista aseen jolla se hajottaa voimallisesti esikoislestadiolaista herätysliikettä ja pyrkii eristämään koko liikkeen muista kristityistä muutaman narsistisen johtajan persoonan ja arvovallan ympärille.

    • jghfdt,l.

      On lestadiolaisuus herätysliike edelleen, HERÄTYSLIIKE JONKA TUKIJAT EIVÄT OLE KOSKAAN HERÄNNEET JUMALALLISUUDEN TIETOUTTEEN vaan palvelevat katekismuksen herraa epäjumalanaan.
      herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
      "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
      HUOMAA! tuossa herra nimitti itse itsensä (epä)jumalaksi.

      "Minä olen Herra," = herra Luther jota pitää jumaloida
      "sinun Jumalasi" = sinulle itse itsensä herra epäjumalaksi nimitys!!!!
      "Sinulla ei saa olla muita jumalia" = siis herra epäjumalan käskystä et saa palvella Jumalaa ja Jeesusta!

      Jumalan Moosekselle antama ja Jeesuksen vahvistamana sama tieto on näin:
      (Suomen kielellä - Raamattu 1933/38)
      3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

      epäjumalan palvelu ei ole rikollista jos palvelee sitä omia uskovaisia tappaneen rikollisen järjestön herraa sen omalla nimellä mutta rikollisuudeksi se muuttuu kuun se pelvelu suoritetaan Jumalan ja Jeesuksen Nimessä Heitä ja Pyhää Henkeä pilkaten!
      luterilaisuuden pyhä hengen voima on siinä, kuten historia osoittaa, että tapetaan omia uskovaisia, pikku lapsiakin KUN herra käskee. JA HELEVETIN PAHAA JUMALAN, JEESUKSEN JA PYHÄN HENGEN PILKKAAMISTA ON SE, ETTÄ NOITA RIKOKSIA TEKIVÄT HEIDÄN NIMISSÄ vaikka ne rikolliset rituaalit olisi pitänyt suorittaa herra epäjumalan nimissä.

      Periaatteessa nykyisin esim. lapsikasteet ovat noitarovio tappamisien kaltaisia. Siinä rituaalissa lapsi tapetaan symboolisesti ja asetetaan kuoleen merkki (risti) lapsen otsaan. Monia siten henkisesti tapetuista Jumala ja Jeesus kutsuu luokseen ja sitä ilmiötä uskovaiset kutsuu "usko horjuu" tilanteeksi ja pyrkivät manipuloimaan seurakunnankin voimalla kyseisen kutsun saaneen palaamaan harhauttajan oppiin.

      Monet kuitenkin palaa vanhempiaan, seurakuntalaisiaan jne kuuntelematta Jumalan ja Jeesuksen kutsusta aikuistuttuaan Jumalan ja Jeesuksen Laille kuuliaisiksi. Monet heistä todistaa, kenellekkään pahaa tarkoittamatta, että ovat joutuneet kokemaan hengellistä väkivaltaa.

      Monet nuoret eivät pääse irti "perisynti" koulutksestaan vaan synnittöminä kärsivät asiaa ymmärtämättä siinä määrin, että ajautuvat psyykkisiin sairauksii, jopa vankiloihin. Esim. suomen vankiloissa olevista on noin 96% kirkon jäseniä jasuomalaisista kirkon jäseniä on noin 78% joten voidaan selvyydellä sanoa, että rikollisuus kouluttaa rikollisuudelle rikollisia esim. "kun herra käskee" jne opeillaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      14
      2314
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      109
      2063
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      146
      1941
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      166
      1504
    5. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      106
      1502
    6. Joonas Rask viettänyt omasta

      mielestään kivaa iltaa hyvässä hengessä.. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010582941.html
      Maailman menoa
      2
      1451
    7. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1174
    8. Yksi syy miksi kaipaan sua

      On se että luulen sun ymmärtävän mua hyvin. Ollaan jokseenkin samanlaisia vaikka hyvin erilaisia.
      Ikävä
      66
      1070
    9. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      42
      996
    10. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      68
      988
    Aihe