Millainen on hyvä autotalli rakenteluun?

14+7

Tallin suunnittelu olisi edessä ja olisin kiinnostunut kuulemaan harrastajien kokemuksia hyvästä rakentelutallista. Mitään autokorjaamotasoista hallia en ole tekemässä vaan kahden auton kokoista reilua lämmintä tallia. Esim. millainen tilankäyttö on osoittaunut hyväksi tai sudeksi:
- pitkänomainen jossa näpräilytilaa pikkuhommille autojen etupuolella?
- sivulle leviävä "syvennys" tai jopa oma huonetila?
- ikkunoiden eli luonnonvalon määrä?
- Valaistus? Kattoon loisteputket ja mites erikseen ohjattavat seinille noin metrin korkeuteen?
- lattia, millainen pinnoite?
- kannattaako tehdä erottimillinen lattiakaivo?
- lämmitys ja ilmanvaihto?
- millaiset on hyvät ovet?

Kaikki kokemukset hyvästä rakentelutilasta ovat tervetulleita!

6

2373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokumuu.

      Itselläkin on talonrakennusprojektin tiimoilta tallin hahmottelu menossa.

      - Valoa kannattanee järjestää useammasta eri suunnasta, esim. kattovalojen lisäksi valaisimet nurkkiin pystyyn. Ei jää sitten moottoritilassa nuohotessa ainoa valonlähde konepellin taakse.
      - Ilmeisesti lattiakaivo tarvitaan jos ja kun tilassa on vesipiste, ja ilmeisesti autotallin tapauksessa kaivossa pitää olla öljynerotin.
      - Lattialämmitys olisi mukava, ei tarvitse kylmällä lattialla maata. Tuohan on helppo järjestää jos talli on talon yhteydessä ja talossa on vesikiertoinen lattialämmitys, muussa tapauksessa tilaa voi lämmittää vaikka ilmalämpöpumpulla. Ei yhtä mukavaa mutta lienee taloudellista.
      - Ilmanvaihto lämmöntalteenotolla niin raaskii pitää tilaa lämpimänä ja silti ilmamääriä niin suurina että märkä auto kuivuu järkevässä ajassa.

      Omissa ajatuksissa on ollut vielä

      - Vähän normaalia suurempi huonekorkeus niin jää tilavaraus nosturille
      - Paineilmaputket seinään ettei tarvitse vedellä letkuja kompuralta työkohteelle

      Katsotaan nyt mitä toteutuu mutta noita lähdetään hakemaan.

      • 4x8m

        loisteputket kiertää katossa puoli metriä irti seinistä - ei jää varjoja ja valaisee hyvin auton sisällekin. auton edessä työtila ja sivuilla hyllyt jotka ovat liikaa - ei tahdo saada ovia auki kunnolla. omasta mielestä ei tarvi ikkunoita - ovat lämpimässä tallissa yksi lämmönhukka (ja valonsyöjä kun ovat mustia alueita seinällä pimeään aikaan) ja valot on kuitenkin aina päällä tallissaollessa. kesällä voi pitää ovia auki ja valaistus on riittävä ilman valojakin. lisäksi ikkunat vievät tilaa hyllyiltä. ehkä pari lasia johonkin sellaiseen kohtaan missä ei varmasti ole tiellä.


        pariovet itsellä eikä ole moittimista. katon lappeet niinpäin ettei lumi valu ovien eteen!!!!!!!!! ja kattoon i-palkki ja kunnolla kans kiinni kattotuoleihin ja kattotuolit sitten vahvoja. itse en tosin kiinnittänyt kattotuoleihin vaan laitoin kaksi kakkosnelosta päällekkäin ja paksut vanerit molemmin puolin kakkosnelosia liiman ja ruuvein kiinnitettynä. näitä sitten määrävälein. aivan ehdoton varuste tallissa! vaikka vähän työllistää rakennusvaiheessa. mullekin naureskeltiin kun rakennettiin että mitä sä ny tollasella. nyt kun on traktoriprojekti tallissa niin nostin koko peräosan ilmaan yli 2000KG ja elämä oli helppoa kuin olis voileivän syöny.

        "öljymonttu" on ollut myös kätevä. ei kokosyvä ku on koko rakennus kallion päällä mut semmonen ku oot seljälläs niin ylettyy kädet autonpohjaan. mielestäni täysin riittävä. taas traktoriprojektissa hyötynä kun kone oli montussa säilössä (ku ei muualle mahtunu) ni oli kätevä nostaa rungon läpi alakautta paikoilleen.

        riittävä ilmanvaihto on oltava. en ehkä laittaisi lattialämpöä. ilmaa kierrättävä lämmitysmuoto on varmaan kaikkein paras. ainakin töissä kun on lämminilmapuhallin ja ajaa auton sopivasti sen eteen ja avaa oven ja vastaavasti toisen oven siten että ilma kulkee koko kabiinin läpi, niin saa auton hyvin kuivaksi sisältä.

        lattialämpö mielestäni turha, koska ei sielä varmaan tarvi koko aikaa ropata lattialla. ja sitten ku pitää ni laittaa tallin lämpimäksi puhaltimella. se on jo suuri apu ja voi hyvin normaaleilla ulkovaatteilla maata hetken aikaa tallinlattialla. itsellä on sähköpatterit ja ainoastaan yöaikaan päällä. hyvin on pärjännyt. ja mielestäni kun on lattialämpö niin sen on olta sitten jatkuvasti päällä ainakin peruslämmöllä niin ei laatta rasitu lämmönvaihteluista.

        tommosta tuli nyt äkkiä mieleen.


      • 18+11
        4x8m kirjoitti:

        loisteputket kiertää katossa puoli metriä irti seinistä - ei jää varjoja ja valaisee hyvin auton sisällekin. auton edessä työtila ja sivuilla hyllyt jotka ovat liikaa - ei tahdo saada ovia auki kunnolla. omasta mielestä ei tarvi ikkunoita - ovat lämpimässä tallissa yksi lämmönhukka (ja valonsyöjä kun ovat mustia alueita seinällä pimeään aikaan) ja valot on kuitenkin aina päällä tallissaollessa. kesällä voi pitää ovia auki ja valaistus on riittävä ilman valojakin. lisäksi ikkunat vievät tilaa hyllyiltä. ehkä pari lasia johonkin sellaiseen kohtaan missä ei varmasti ole tiellä.


        pariovet itsellä eikä ole moittimista. katon lappeet niinpäin ettei lumi valu ovien eteen!!!!!!!!! ja kattoon i-palkki ja kunnolla kans kiinni kattotuoleihin ja kattotuolit sitten vahvoja. itse en tosin kiinnittänyt kattotuoleihin vaan laitoin kaksi kakkosnelosta päällekkäin ja paksut vanerit molemmin puolin kakkosnelosia liiman ja ruuvein kiinnitettynä. näitä sitten määrävälein. aivan ehdoton varuste tallissa! vaikka vähän työllistää rakennusvaiheessa. mullekin naureskeltiin kun rakennettiin että mitä sä ny tollasella. nyt kun on traktoriprojekti tallissa niin nostin koko peräosan ilmaan yli 2000KG ja elämä oli helppoa kuin olis voileivän syöny.

        "öljymonttu" on ollut myös kätevä. ei kokosyvä ku on koko rakennus kallion päällä mut semmonen ku oot seljälläs niin ylettyy kädet autonpohjaan. mielestäni täysin riittävä. taas traktoriprojektissa hyötynä kun kone oli montussa säilössä (ku ei muualle mahtunu) ni oli kätevä nostaa rungon läpi alakautta paikoilleen.

        riittävä ilmanvaihto on oltava. en ehkä laittaisi lattialämpöä. ilmaa kierrättävä lämmitysmuoto on varmaan kaikkein paras. ainakin töissä kun on lämminilmapuhallin ja ajaa auton sopivasti sen eteen ja avaa oven ja vastaavasti toisen oven siten että ilma kulkee koko kabiinin läpi, niin saa auton hyvin kuivaksi sisältä.

        lattialämpö mielestäni turha, koska ei sielä varmaan tarvi koko aikaa ropata lattialla. ja sitten ku pitää ni laittaa tallin lämpimäksi puhaltimella. se on jo suuri apu ja voi hyvin normaaleilla ulkovaatteilla maata hetken aikaa tallinlattialla. itsellä on sähköpatterit ja ainoastaan yöaikaan päällä. hyvin on pärjännyt. ja mielestäni kun on lattialämpö niin sen on olta sitten jatkuvasti päällä ainakin peruslämmöllä niin ei laatta rasitu lämmönvaihteluista.

        tommosta tuli nyt äkkiä mieleen.

        Kiitoksia jo tulleista vinkeistä. Lisää vaan kokemuksia!


    • ikäloppu.

      riittävän leveät ovet, sillä määrätyssä valaistuksessa määrätyillä autoilla, ei näe luotettavasti.
      minä olen ratkaissut homman suurella peilillä katon rajassa, näkee oven ja auton välin sisään ajaessa.

      Vaikka meillä on täysin suora sisäänajo ja leveät ovet, on silti ainakin 4 naapuria rypynnyt autonsa kyljen, yksi alle vuoden ikäisen ja 80 000 e maksavan kun aikoi ostaa auton loppuiäkseen, ykx 53-v.


      toiseksi, 2 auton tilanlämmitys on todella kallista, laske summa esim. 40v ajalle sillä ainakin sen ajat käytät autoa.

      meillä on suuret öljytäytteiset patterit vain auton alla, lämpötila niissä normaalisti 10-20 astetta,
      niillä lämpii tallikin kun tehoja lisää,
      MUTTA muista PALOTURVALLISUUS , ei mitään kaupan öljypattereita.

    • qwsdfvbnm,klp

      normaaali remonti lämpötila tallissa on n 10 astetta, muuten jos on lämpösempää tulee hiki.
      kaiva vaan se monttu siihen, et kadu.
      tein 5x8 tallin aikoinani ja kaivoin ensitöikseni montun ja sivuille kolot johon kaasupurkaus loisteputket jotta näkee autoon alle.
      sen levyinen että autolla mahtuu ajaan päälle helposti
      että on monta kertaa tarvittu kun pakoputkea änkeät auton alta.
      sit kytkimen vaihto kun pitää apurunko kaataa alta pois edesta. että on helppoa. korjaamon työtunnit olis ollut 700e itse tein kytkimen vaihdon illassa, kun oli monttu.
      montun phjalle kaivo varuiksi. itse tein sen pyykkikoneen rummusta joka oli sivulta täytettävä ja siihen haulikolla pohjaan reiät.
      ei tule tosin vetta talliin mutta jos sitä ei olis ollut nin varmaan tulis kun kallio yläpuolella.
      niin korkeat ovet että mahtuu pakettiauto sisään kun kuiteskin pitää alkaa hankkimaan lyhennysrahoja jostakin viikonlopuisin eli remonttia vaan tekeen naapureille, illan kun temuaa ja pari kybää saa nin hyvä on.
      ja ikkunoita paljon niin ei tarvitse maksaa sähkövalon käytöstä

    • tane.

      Samoilla linjoilla, monttu tai edes huoltopukki ehdoton, riittävän korkea, myös ovet vähintään 2,8 m, ainakin kahdelle seinälle ikkunoita. Luonnonvalo kaikkein paras, ikkunaton koppi on jo ahdistava tila. Kattoon palkki ja siihen kelkka koukku taljalle, helppo nostaa moottoreita, purkaa/kuormata painavia esineitä peräkärryyn, jne. Pakokaasuille letku, johon voisi yhdistää imurin, millä imeä hitsauskäryjä kohteesta.

      Tallin perään kannattaa varata tilat työpöydille ja koneille, tai rakentaa oma osasto pikkunäpertelyyn, jota on taloudellisempi pitää lämpöisenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe