Vammaisten kohtalo?

Vammainen N

Vammaiset eivät pääse raamatun mukaan taivaaseen. Mikä on vammaisten kohtalo ja mihin he joutuu?

34

787

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkki N

Minun mummo oli vammainen ja oli myös uskis ja hän ei päässyt taivaaseen kuoltuaan.
      Papitkin olivat samaa mieltä.

• Nerkkin

Heheheee, kävikö mummo kertomassa ?

• Hans Lankari

Missä Raamatussa niin lukee, että vammaiset eivät pääse taivaaseen?

"Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi." Matt. 20:16

• ristitty

Kiva provo! Tämä provo eri muodoissaan kiertää näitä palstoja ajoittain tarkoituksena pilkata ja demonisoida uskontoa. Tämäkin provo osoittaa, miten oikeutettuja ovat toiveet uskontojen opetuksesta kaikille tasapuolisesti, jotta yleissivistystä olisi edes sen verran, että osaisi oikeesti keskustella uskonnoista.

Viittaat tietenkin vanhatestamentilliseen määräykseen, joka koski sen ajan ylimmäisiä pappeja. Hehän eivät voineet/saaneet olla vammaisia. Vammaisilla ei ollut oikeutta pappeuteen ja siis pääsyyn Kaikkein Pyhimpään eli temppelin osaan, jossa Liiton Arkkia säilytettiin, koska Pyhimpään oli kelpuutettu vain täydelliset kuten Jumalakin täydellinen on.

Olisit sitten kuitenkin lukenut vaikka Johanneksen evankeliumin kohdan, jossa kerrotaan, että JOKAINEN, joka uskoo, pääsee taivaaseen.

Väitteesi on siis fiktiota.

• Pohdit vammaisten kohtaloa ja taivaaseen pääsyä.

En hahmota sitä, missä kohdin Raamatussa sanotaan, etteivät vammaiset pääse taivaaseen. Kukaan meistä ihmisistä ei voi varmaksi sanoa kenenkään pääsyä tai pääsemättömyyttä taivaaseen. Itse uskon ja luotan siihen, että myös vammaisilla on sama ja tasavertainen mahdollisuus taivaaseen pääsyyn.

mono kuoppala
      nuorisotyöntekijä

• . -

3. Moos. 21:16-23 "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: .. Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku
        vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton, jalkansa tai kätensä taittanut, kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai kuohittu. .. Älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei hän häpäisisi minun pyhäkköäni."

5. Moos. 23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan."

• Kössönöm
        . - kirjoitti:

3. Moos. 21:16-23 "Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: .. Älköön lähestykö kukaan, jossa on joku
        vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton, jalkansa tai kätensä taittanut, kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai kuohittu. .. Älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei hän häpäisisi minun pyhäkköäni."

5. Moos. 23:1 "Älköön kukaan, joka on kuohittu musertamalla tai leikkaamalla, pääskö Herran seurakuntaan."

ei taivaasta.

• Tavis :))
        . - kirjoitti:

Se on juutalaisten kirja. Olen siinä käsityksessä, että juutalaisten ajatus tuonpuoleisesta on erilainen kuin kristityn. Olenko väärässä?
        Uusi Testamentti käsittelee asioita eri tavoin. Mitäs jos opettelisit sieltä muutaman jakeen.
        Kunnioitettavaa, että tämän palstan kirjoitajat pläräävät Ramattua kaiken aikaa voidakseen esittää oikeita kysymyksiä.

• Nasse.
        Tavis :)) kirjoitti:

Se on juutalaisten kirja. Olen siinä käsityksessä, että juutalaisten ajatus tuonpuoleisesta on erilainen kuin kristityn. Olenko väärässä?
        Uusi Testamentti käsittelee asioita eri tavoin. Mitäs jos opettelisit sieltä muutaman jakeen.
        Kunnioitettavaa, että tämän palstan kirjoitajat pläräävät Ramattua kaiken aikaa voidakseen esittää oikeita kysymyksiä.

kuitenkin poimii VT:stä Jumalan, 10. käskyä ja homojen halveksuntaa liittyvät käskyt.

• Nasse. kirjoitti:

kuitenkin poimii VT:stä Jumalan, 10. käskyä ja homojen halveksuntaa liittyvät käskyt.

Tiesithän Nasseli että sekä 10.käskyä että homous syntinä löytyvät myös UT:sta.

• juhani1965 kirjoitti:

Tiesithän Nasseli että sekä 10.käskyä että homous syntinä löytyvät myös UT:sta.

valaisetko mistä 10. käskyä löytyy myös UT:stä?

• Jeesus sanoi
        Nas.se kirjoitti:

valaisetko mistä 10. käskyä löytyy myös UT:stä?

Rakasta Herra, sinun Jumalaasi kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi
        ja kaikesta voimastasi. Toinen on tämä; Rakasta lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi.
        Ei ole mitään käskyä, suurempaa, kuin nämä. Mark.12:30-31

• vastarantalainen
        Nasse. kirjoitti:

Eikö sinun mielestäsi murha ole paha? Eikö juuri pahuus ole Jumalan tahdon vastaisuutta ja siksi syntiä. Murhaako ihminen ,jonka sydän on Jumalan rakkauden täyttämä. Laista tulee synnin tunto, ilman lakia ei ole rikkomustakaan ja jos ei ole rikkomusta ei tarvita anteeksi antoakaan. Jumala ei halvesi ihmisiä, hän tuomitsee synnin. Homoseksualismi tuomitaan synniksi sekä Vanhassa Että Uudessa testamentissa, jotka molemmat ovat Jumalan sanaa. Minä en halveksi ketään, homot eivät ole minulle mitään pahaa tehneet. Puhun sitä, mihin uskon.Sinä et ymmärrä raamatun sanomaa.

• Nasse.
        vastarantalainen kirjoitti:

Eikö sinun mielestäsi murha ole paha? Eikö juuri pahuus ole Jumalan tahdon vastaisuutta ja siksi syntiä. Murhaako ihminen ,jonka sydän on Jumalan rakkauden täyttämä. Laista tulee synnin tunto, ilman lakia ei ole rikkomustakaan ja jos ei ole rikkomusta ei tarvita anteeksi antoakaan. Jumala ei halvesi ihmisiä, hän tuomitsee synnin. Homoseksualismi tuomitaan synniksi sekä Vanhassa Että Uudessa testamentissa, jotka molemmat ovat Jumalan sanaa. Minä en halveksi ketään, homot eivät ole minulle mitään pahaa tehneet. Puhun sitä, mihin uskon.Sinä et ymmärrä raamatun sanomaa.

kun rupeat muita tuomistemaan. Sanoo Jumalasi.

• . - kirjoitti:

Jesaja:
        56:3 Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu."
        56:4 Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani,
        56:5 heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.

• ateistix

Mutta mietin vaan sitä, että minkälaisia vammaisia tarkoitat. Kaikilla on jossain elämänsä vaiheessa joku vamma ja taatusti viimeistään kuollessaan.

• Raamatusta ei löydy kohtaa joka kieltäsi vammaisten taivaaseen pääsyn. Vammaiset pääsevät taivaaseen siinä kuin terveetkin, ottamalla Jeesuksen vastaan ja uskomalla Häneen.

• miten Julmalasi, joka ei siedä vammaisia edes palvomassa häntä, sietäisi heitä taivaassa?

Vai meinaatko että Julmalasi pettäisi itseään fiksaamalla vammaiset ei-vammaisiksi tempaistessaan heidät taivaaseen

Nas.se kirjoitti:

miten Julmalasi, joka ei siedä vammaisia edes palvomassa häntä, sietäisi heitä taivaassa?

Vai meinaatko että Julmalasi pettäisi itseään fiksaamalla vammaiset ei-vammaisiksi tempaistessaan heidät taivaaseen

Täällä' voi olla monikin ihminen, joka kärsii jostakin vammasta. Moni on muutenkin alamaissa ja masennuksissa, ja sitten vielä soitetaan suuta tällä tavalla.
        Pitäisi vähän ajatella, että täydellistä ihmistä ei olekaan, joten jokin vamma on jokaisessa.
        Ymmärrän, että kaikki eivät omaa vammaansa edes havaitse - en nyt mainitse ketään nimeltä - mutta kohteliaisuussyistä voisi tässä asiassa olla kuitenkin diplomaattisempi.

Täydellinen ihminen ei kuole. Hänessään ei ole vikaa, joka hänet surmaisi. Ikielävää ei kuitenkaan ole tiedossa. Joku vika ennemmin tai myöhemmin ihmisen iskee hengiltä.

Ihan vain tiedoksesi, että minä tiedostan oman vammani: en ole yhtään niin perehtynyt uskon syvimpiin syövereihin siten kuin suurin osa tämän palstan kirjoittajista on. Olen siis tiedoton, uskonnollisesti ajatellen koomassa.
        Silti kuulun kirkkoon. Nämä tositietäjät ehkä voisivat valaista, olenko väärässä yhteisössä?

• Nasse.
        Tavis :)) kirjoitti:

Täällä' voi olla monikin ihminen, joka kärsii jostakin vammasta. Moni on muutenkin alamaissa ja masennuksissa, ja sitten vielä soitetaan suuta tällä tavalla.
        Pitäisi vähän ajatella, että täydellistä ihmistä ei olekaan, joten jokin vamma on jokaisessa.
        Ymmärrän, että kaikki eivät omaa vammaansa edes havaitse - en nyt mainitse ketään nimeltä - mutta kohteliaisuussyistä voisi tässä asiassa olla kuitenkin diplomaattisempi.

Täydellinen ihminen ei kuole. Hänessään ei ole vikaa, joka hänet surmaisi. Ikielävää ei kuitenkaan ole tiedossa. Joku vika ennemmin tai myöhemmin ihmisen iskee hengiltä.

Ihan vain tiedoksesi, että minä tiedostan oman vammani: en ole yhtään niin perehtynyt uskon syvimpiin syövereihin siten kuin suurin osa tämän palstan kirjoittajista on. Olen siis tiedoton, uskonnollisesti ajatellen koomassa.
        Silti kuulun kirkkoon. Nämä tositietäjät ehkä voisivat valaista, olenko väärässä yhteisössä?

eikö Jumalan sanaa saa julistaa?

Nasse. kirjoitti:

eikö Jumalan sanaa saa julistaa?

Kerro se tilanne, jossa Raamatussa asiasta on puhe. Yksi jae ei vielä avaa minun silmiäni, vaan koko tapaus. Kyseessä on varmasti tapahtuma, eikä pelkkä ärtyisyyden osoitus joltakin opetuslapselta.

• Nas.se kirjoitti:

miten Julmalasi, joka ei siedä vammaisia edes palvomassa häntä, sietäisi heitä taivaassa?

Viittaat varmaankin 3.Moos.21:17 jakeeseen:"Puhu Aaronille ja sano: jos jossakin sinun jälkeläisistäsi, tulevissa sukupolvissa, on joku vamma, älköön hän lähestykö uhraamaan Jumalansa leipää."

Korostan usein sitä seikkaa että asioita ei pidä eroittaa asiayhteyksistään, ei edes Raamattua lukiessa ja tulkitessa.

Kyseisestä kohdasta; asiayhteydessä luettuna huomaa heti kenelle kyseiset ohjeet annetaan:"Ja Herra sanoi Moosekselle: "Puhu papeille, Aaronin pojille, ja sano heille..(3.Moos.21:1)". Tämä jo rajaa kristityt pois. Toisekseen uhrissa ja uhraajassa nähtiin jo tässä vaiheessa esikuvana täydellinen uhri Jeesus. Eikä Jumala kieltänyt vammaisia palvomasta Häntä:" Kuitenkin hän (vammainen) syököön Jumalansa leipää, sekä korkeasti-pyhää että pyhää (3.Moos.21:22)."
        Kolmanneksi tulee mieleen ihan käytännön puolikin, kuinka vammainen olisi selvinnyt papin tehtävästä uhritoimituksineen.
        Ja toisaalta taivaassa ei enää ole kipua,vammoja eikä sairauksia. Aamen.

Asiat on hyvä lukea asiayhteyksissään, vaikka se sitten merkitsisi oman mielipiteen kumoutumista. En ymmärrä ketä ei rehellisyys palvelisi ja kiinnostaisi.

• Nasse.
        juhani1965 kirjoitti:

Viittaat varmaankin 3.Moos.21:17 jakeeseen:"Puhu Aaronille ja sano: jos jossakin sinun jälkeläisistäsi, tulevissa sukupolvissa, on joku vamma, älköön hän lähestykö uhraamaan Jumalansa leipää."

Korostan usein sitä seikkaa että asioita ei pidä eroittaa asiayhteyksistään, ei edes Raamattua lukiessa ja tulkitessa.

Kyseisestä kohdasta; asiayhteydessä luettuna huomaa heti kenelle kyseiset ohjeet annetaan:"Ja Herra sanoi Moosekselle: "Puhu papeille, Aaronin pojille, ja sano heille..(3.Moos.21:1)". Tämä jo rajaa kristityt pois. Toisekseen uhrissa ja uhraajassa nähtiin jo tässä vaiheessa esikuvana täydellinen uhri Jeesus. Eikä Jumala kieltänyt vammaisia palvomasta Häntä:" Kuitenkin hän (vammainen) syököön Jumalansa leipää, sekä korkeasti-pyhää että pyhää (3.Moos.21:22)."
        Kolmanneksi tulee mieleen ihan käytännön puolikin, kuinka vammainen olisi selvinnyt papin tehtävästä uhritoimituksineen.
        Ja toisaalta taivaassa ei enää ole kipua,vammoja eikä sairauksia. Aamen.

Asiat on hyvä lukea asiayhteyksissään, vaikka se sitten merkitsisi oman mielipiteen kumoutumista. En ymmärrä ketä ei rehellisyys palvelisi ja kiinnostaisi.

(jotenkin tuntuu koomiselta väitellä ihmisten kirjoittaman fiktiivisen hahmon edesottamuksista - kuten Raamatun julmalan)

Olet siis sitä mieltä että kun julmala ei halua nähdä vammaisia häntä palvomassa ja palvelemassa, hän yhtäkkiä haluaisi nuo epäonnistuneet (=koska eivät kelpaa julmalle) luomuksensa nähdä ikuisesti taivaassa?

Muutoinkin on aika jännää että sinä et usko ev-lut lahkon (tai edes kristinuskon) mukaiseen jumalaan (kuten kirjoituksistasi käy esiin) ja silti pidät itseäsi kiristettynä.

• Jeesus paransi vammaisia. Osoitti siten rakkautta heitä kohtaan.

Miten tai kuka määritellään vammaiseksi?

Aika moni vanhus on myös vammainen tai eri sairauksien kantaja. Entä kuinka moni tältäkin palstalta voisi käydä psykiatrilla (tai on käynytkin) on siis vammaa pään sisälläkin, ainakin tilapäistä.

Usko pelastaa, opetti Jesse. Ei terveys.

• Rami Bar-Amin

"Jeesus paransi vammaisia. Osoitti siten rakkautta heitä kohtaan."

Ehkä Jeesus paransi vammaisia, koska muutoin he eivät olisi päässeet taivaaseen? Kävisi yksiin tuon kanssa mitä Raamatussa sanotaan vammaisista muutoinkin.

• kkkkkkkkkkkk

Miten tai kuka määritellään vammaiseksi? (koskee pääsyä taivaaseen)

Palstalla on paljon vammaisia joilla ei ennen parantumistaan ole pääsyä taivaaseen.
        Niitä ovat mm. kössönöm, ateistix, mirka, belial...... ja monia monia muita. Heidän vammansa on heidän itsensä aiheuttamaa ja ylläpitämää. Fyysinen vamma ei estä ketään pääsemästä taivaaseen. Henkinen vamma estää muttei kuitenkaan sellainen maallinen henkinen vamma kuten vaikkapa masennus yms. Edellä mainittujen henkinen vamma on heille kuolemaksi. Heille on annettu kaikki tieto miten siitä parannutaan muuta he pilkkaavat sitä tietoa.

• ¨#^#
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

"Jeesus paransi vammaisia. Osoitti siten rakkautta heitä kohtaan."

Ehkä Jeesus paransi vammaisia, koska muutoin he eivät olisi päässeet taivaaseen? Kävisi yksiin tuon kanssa mitä Raamatussa sanotaan vammaisista muutoinkin.

Vain senkö vuoksi parannetaan vammoja, että potilas pääsisi taivaaseen? Hei haloo!
        Koko terveydenhuolto on siis ihan väärässä. Nyt lääkäri parantaa ihmiset elämään elämäänsä arjessa ja maksamaan veronsa ja olemaan hyödyksi tässä elämässä.
        Virhe, virhe! Taivasta kohdenhan matka vie, nyt lääkärien avustamana. Ensin tauti parannetaan ja sitten päästään lähtemään.
        Terve!

• Rami Bar-Amin
        ¨#^# kirjoitti:

Vain senkö vuoksi parannetaan vammoja, että potilas pääsisi taivaaseen? Hei haloo!
        Koko terveydenhuolto on siis ihan väärässä. Nyt lääkäri parantaa ihmiset elämään elämäänsä arjessa ja maksamaan veronsa ja olemaan hyödyksi tässä elämässä.
        Virhe, virhe! Taivasta kohdenhan matka vie, nyt lääkärien avustamana. Ensin tauti parannetaan ja sitten päästään lähtemään.
        Terve!

koska en ole aikoihin spontaanirunoillut näille palstoille, niin keksitään nyt yksi tuosta edellisestä viestistäni.

Huumorin kukka on kaunis se katsella
        joskus sen kauneus valuu vain hukkaan.
        Ironialla sa voit sitä kastella
        joskus sen sanoma tarttuu myös tukkaan.

Kaikki jos tulisi vakavalt' naamalta
        ken tietää, ymmärrys parempaa ois?
        Mutta jos lentää tuo sylki kuin laamalta
        tärkeä pala on pudonnut pois.

• vastarantalainen

Ei vammaisuus ole este taivaaseen pääsylle! Sinä olet Jumalan luoma siinä missä vammattomatkin ja tasan yhtä arvokas. Ellet sitten tarkoita syntiä (merkityksessä sielun vammaisuus!) Missä Raamatun paikassa sanotaan, etteivät vammaiset pääse taivaaseen? minä en sitä kohtaa tunne.

• wheelmasta

• Hyi häpee

...

• Wheelmasta

Vanha testamantti ei kuulemma pidä paikkaansa ja kyllä vammaiset pääsee taivaaseen. Mutta jos on homovammainen niin onko se eri juttu. Homosteluakin kauhistellaan vanhassa testamentissa.

• Pappi

Taivaaseen pääsyllä ei ole mitään tekemistä ihmisen ominaisuuksien kanssa, terve tai sairas, "normaali" tai vammainen, kaikki pääsevät Jumalan armosta taivaaseen. Vanhan testamentin Mooseksen lakia ei pidä soveltaa ohi sen mitä Uudessa Testamentissa on armosta sanottu esim Joh 3:16. Pelastumiselle ei ole edes edellytys se että ihminen ymmärtäisi pelastuksen. Jumala on armollinen luomilleen ihmisille, tähän voi luottaa!

• adrs

Jesajan kirja
      35:3 Vahvistakaa hervonneet kädet, voimistakaa horjuvat polvet.
      35:4 Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."
      35:5 Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat.
      35:6 Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot.
      35:7 Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.
      35:8 Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe