Kuinka kauan olette kärsineet vaivasta? Itsellä nyt ollut n.1,5 vuotta, pahimmillaan oli tuossa marras-joulukuuun vaihteessa, ei pystynyt kunnolla kävelemään ja sitten kun kipuun turtuneet jalat hetken olivat levossa, esim. töissä ruokatunti istuen (teen seisoma/kävelytyötä) niin siitä kun lähti liikkeelle, se oli yhtä tuskaa! Olin silloin kuukauden sairaslomalla, kävely- ja rasituskielto ja kahdesti kortisonia kantapäihin, hetkellinen lievä apu siitä. Nyt taas kipu on palautunut, aamuisin todella paha ensimmäisen puoli tuntia, ja edelleen hetken levossa oltua.
Tilanne on nyt tämä, että työpaikalla esimies syyllistää sairaslomista ja hullun työmoraalin omaavana ihmisenä "menen vaikka läpi harmaan kiven" enkä ole lääkäriin mennyt; viime viikolla tosin sain 4 päivää sairaslomaa ja Pronaxen 500 mg kuuri, 2 krt päivässä. Ei ihmeemmin auta. Tässä ei nyt oikein tiedä, mitä pitäisi alkaa vaatimaa lääkäriltä, kun haluaisin nämä jalat pikkuhiljaa kuntoon. Vaiva on kummassakin jalassa. Kantapäät säkenöi ihan mieletöntä kipua joka askeleella. Alkaa huumori saavuttaa lakipisteensä pikkuhiljaa. Joudun työssäni olemaan käytännössä kaiken aikaa, taukoja lukuunottamatta jalkojeni päällä.
Onko muilla ollut apua em. vaivaan esimerkiksi akupunktiosta, jäsenkorjauksesta, naprapatiasta, hieronnasta???
Olen itse venytellyt jalkapohjan ja jalkojen jänteitä ahkerasti, mutta se ei tunnu auttavan. Tennispallohoitoa en ole vielä kokeillut. Onko se auttanut ihmisiä?
Näkeekö esim. ultralla vaivan "taakse", tarkoittaen sitä, että onko siellä kintuissa nyt kuinka paha tulehdus? Luulen, että olen nyt saamassa luupiikkiä kantapäihin, se varmaan näkyy ultrassa/röntgenissä?
Tuntuu että nuo työpaikkalääkärit vaan pitkittä'vät kuvauksiin laittamista, vaikka olen sitä monasti pyytänyt.
Jos ei tää vaiva ala paranemaan, alkaa tuo nuppi seota tähän jatkuvaan jännittyneisyyteen pikkuhiljaa.
Kertokaa omia selviytymistarinoita, niin kokeilen kaikkia, että pääsisin jo pikkuhiljaa, vuoden tauon jälkeen jo käymään lenkilläkin, pikkuhiljaa!
Plantaarifaskiitti
10
13283
Vastaukset
- hth**
Plantaarifaskiitti johtuu jalkapohjan suuntaisen jänteen kiinnityskohdan tulehduksesta.
Se on tyypiltään rasitusvamma, eli ainoa todellinen parantaja on lepo.
Kipu on pahinta yön tai pikku lepohetken jälkeen siksi, että jänne on lyhentynyt levossa ja uudelleen jalan päälle astuttaessa se yhtäkkiä kiskaisee kiinnityskohtaansa. Yöksi tarkoitetut jalkatuet pitävät jänteen venytettynä, jolloin tällaista kiskaisua ei tapahdu. Myös kahvitauolla yms. kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että nilkka ei oikene vaan että nilkka pysyy kulmassa, näin jänne ei lyhene ja pystyyn noustessa ei satu niin paljon ja myös paraneminen nopeutuu, kun ei tule uutta kudosvauriota sen kiskaisun seurauksena.
Venyttely ja jalkapohjan hierominen auttaa. Itselläni toimi hyvin lasipullo - vahat 0,33 limsapullon kukoiset pullot ovat juuri sopivia - pullon voi täyttää vaihdellen kylmällä ja lämpimällä vedellä ja sitten pyöritellä sitä jalan alla.
Kenkiin kannattaa kiinnittää huomiota - tukevat, jalkaholvia kannattavat pohjat, vain hieman korkoa. On myös pohjallisia, jotka on suunniteltu plantaarifaskiitin oireiden helpottamiseen. Niissä on reikä jänteen kiinnityskohdan kohdalla, ettei siihen kohdistuisi painetta.
Ylipaino aiheuttaa lisää rasitusta jänteen kiinnityskohtaan - kävellessä siihen kohdistuu pahimmillaan koko kropan paino. Siis painon pudotus auttaa.
Itselläni täydellinen paraneminen kesti pari vuotta. Omalla kohdallani syynä oli korkea jalkaholvi ja yksi huonoilla kengillä kävelty vaellus. En ottanut koskaan kortisonipiikkejä, vaan selvisin satsaamalla hyviin kenkiin ja pohjallisiin sekä yötukeen. Istuin töissä aina kun voin, vaellukset ja muu jalkojen päällä tapahtuva liikunta jäi, ja kun oli käveltävä tai seistävä, venyttelin jalkapohja- ja akillesjänteen aina ennen kuin laitoin jalalle painoa sekä seisomatyössä aina kun oli aikaa. Pahin oli ohi muutamassa kuukaudessa, mutta tosiaan täysin oireettomaksi pääsin vasta parissa vuodessa. Pitkään oli niin, että kantapää alkoi kipuilla herkästi, mutta kun heti piti sitten hieman taukoa ja hieroi ja venytteli, homma ei edennyt sen pidemmälle.- sattuuuu
kiitos tiedoista.alkaa olla epatoivoinen olo..Toivoisin vain paranemista.
En oikein tieda millaiset kengat olisi hyvat, mutta vaihtelen.
Toivon vain ettei vaiva jaa ikuiseksi, voisiko niin kayda?
- mummo -56
Plantaarifaskiittina hoidettiin vuoden verran. Nyt sitten fysiatri laittoi selkärangan MRI tutkimuksiin kaula-, rinta- ja lanneranka kuvataan kiireellisenä. Pieni luupiikki löytyi jalkaterän MRI tutkimuksessa, mutta kipu on koko jalassa lonkasta lähtien.
- sattuuu2kerran
Pahoittelen kovin!
Toivon paranemista teille.
- v47
Minulla oli oikeanjalan kantapäässä luupiikki olen noin satakiloinen mies ja liikunta oli tuskallista.Minua neuvoi vanhempi mies että luupiikki on helppo parantaa tiuedustelin miten.Neuvo kuului haudo lämpötyynyllä niin kuumalla kuin pystyt kahden viikon ajan usean kerran päivässä luupiikki sulaa.Minä pääsin vaivastani liikun päivittäin useita kilometriä kävellen eikä luupiikki ole sen jälkeen haitannut
- mummo -56
Nyt olen sitten leikkausjonossa 1-3 kk. Jalkakivun syy olikin selässä L 5 juuren pinnetila. Toivottavasti nyt diagnoosi on oikea. Hoidettiin toista vuotta blantaarifaskiittina. Itse epäilinkin selästä kivun johtuvan. Viimein lääkäritkin tulivat siihen uskomukseen.
- särkyilijä vaan
Onko kipu pelkästään kantapäässä vai yleensäkin jalkaterässä? Itsella pohkeen ulkosyrjällä ja jalkapohjassa viiltävää. aaltoilevaa kipua varsinkin illalla kun yritän nukkua, samoin polvessa. Polvessa todettu paha kuluma 1!/2 vuotta sitten, kun tähystettiin ja putsattiin. Olen ajatellut että polven kivut vaikuttavat jalkateriinkin, tämä siis ainoastaan samassa jalassa josta polvi tähystetty. Voisiko johtua kumminkin selästä?
- mummo -56
Minulla ei niinkään selkä ole kipeä vaan jalkaterä. Siitä syystä kai lääkärit eivät ajatelleet selästä johtuvan jalkaterään säteilevää kipua. Kyllähän selästä vaivasi voisi johtuakin. Onko selkääsi kuvattu?
- särkyilijä vaan
Ei ole kuvattu, mutta alaselkäkipuja on esim. kun lapsenlapselle vaihdoin vaippaa ja olin kumarassa niin siihen asentoon meinasin jäädä eli ainakin kulumia varmaan on. En tiedä sitten, pitäisi varmaan kuvauttaa, jos nuo jalkakivut pitempään jatkuu, Kipu on vaan tosi kova, kipulääkkeet ei tahdo auttaaa.
- mummo -56
Selkäleikkauksesta ei tullut sitten yhtikäs mitään. Ehdittiin nukuttaa sitten huomattiin viime metreillä, että tuleekin isompi leikkaus selkään. Odottelen uutta leikkausta. Toivottavasti ei sitten enää nukuteta turhaan tätä mummoa. Neurokirurgiselta osastolta leikkaus siirrettiin ortobedian osastolle jonoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802