peräaukon kutina

seppo

onko kellään kokemuksia asiasta, kutina on välillä poissa ja voi olla parikin viikkoa poissa,sitten "kostuu" peräaukko ja kutina on tosi paha. voisiko joku ruoka tämän aiheuttaa??
kala,viljatuotteet, maitoa en juo..KIITOS asiallisista vastauksista...lääkärit ei asiaa osaa auttaa

192

365537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orkidea

      tämä on vain arvio, mutta veikkaan, että saattaa olla kyseessä myös sisäiset alkavat peräpukamat ja ne on kyllä viheliäät kutiamaan tai sitten myös allergia ja ei vähäisempänä ehkä kihomadot. En osaa muuta ehdottaa. Toivottavasti saat apua

    • kokenut

      Hae apteekista matokuuri ja kokeile sitä. Minulla
      ainakin auttoi.

      • sama vaiva

        reseptiä ? minkä niminen lääke ?


      • äiti
        sama vaiva kirjoitti:

        reseptiä ? minkä niminen lääke ?

        pyrvin on ainakin yx lääke


      • Se loppui

        Olin kärsinyt vaivasta jo kauan. Vaikka olen toistakymmentä vuotta käyttänyt aina bideetä, se ei ole auttanut. Nyt lääkäriltä sain tämän lääkkeen. Käytin sitä kaksi viikkoa. Vaiva lähti, eikä kutinaa enää ole.
        Bimafucort on tarkoitettu bakteeri- ja sieni-infektioihin. Se ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön.


      • Parantunut
        sama vaiva kirjoitti:

        reseptiä ? minkä niminen lääke ?

        Elocon 0,1% Liuos iholle tätä laitat 5 päivänä peräkkäin 1 kerran pv. Lääke on Resepti lääke sitä saa 50ml pulloissa "Muista joka päivä muuten joudut aloittamaan uuden viiden päivän kuurin


      • Anonyymi

        Ei voi olla kihomatoja koska kutina ei voi lähteä pois esim 2 viikoksi. Ei ole mahdollista. Se on jokapäiväistä


      • Anonyymi

        Pyydänkö sitä mato kuuria kissalle vai koiralle???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi olla kihomatoja koska kutina ei voi lähteä pois esim 2 viikoksi. Ei ole mahdollista. Se on jokapäiväistä

        Minulla lähti kihomadot nuorena/lapsena kunnon ripulilla. Ilmeisesti tuli madon munista pyllystä-suuhun -kiertoon tehokas katko riittävän pitkäksi aikaa kun suoli tyhjeni niin tehokkaasti?
        Hygienia ei silloin ulkohuussin aikaan ollut niin hygieenistä, vaikka muutama vuosi sitten sain lasten kutsuilta ilmeisesti täytekakusta kihomadot taas, jotka hoidin lääkkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydänkö sitä mato kuuria kissalle vai koiralle???

        Pyydä isommalle uroskoiralle


    • piia

      kenties ns, kostuminen hikoilusta vaan muusta, mutta jos kyseessä on hikoilusta johtuvaa ärsytystä niin kehoittaisin ensin kunnon pesu ja kuivaus ja sitten tavallista perunajauhoa. rauhoittaa kummasti,kokeileppa ja anna palautetta jos auttoi..

      • seppo

        hygienia on kunnossa, vaan uskon että joku ruoka,vilja tms aiheuttaa vaivan, koska vasta kostumisen, joka tulee sisältä päin alkaa kutina.


      • Kutisee.

        Ei siinä perunajauhot auta.Peräpukamat ekaks hirtetty sitte leikattu,ja kutina senku jatkuu,persettä raavittaa koko aja.Ulkonen pukama jonka leikkaava lääkäri jostain syystä jätti 10v. sitten, on yltyny kutisevasti, eikä anna hetken rauhaa.Ostin just pukavoijetta nyt ei käkiä.Tilattava perse lääkärille aika.Kivaa!


      • Anonyymi
        Kutisee. kirjoitti:

        Ei siinä perunajauhot auta.Peräpukamat ekaks hirtetty sitte leikattu,ja kutina senku jatkuu,persettä raavittaa koko aja.Ulkonen pukama jonka leikkaava lääkäri jostain syystä jätti 10v. sitten, on yltyny kutisevasti, eikä anna hetken rauhaa.Ostin just pukavoijetta nyt ei käkiä.Tilattava perse lääkärille aika.Kivaa!

        Mennä nyt näyttää persreikää lääkärille ihan vitun noloa, mutta tarpeellista.


    • labratäti

      kihomadot tietysti voi aiheuttaa kutinaa peräaukon suulla, mutta sitä esiintyy yleensä vain iltaisin.

      Peräaukon ympäristössä voi myös olla hiivatulehdus iholla, siis se sama hiiva, joka naisia välillä vaivaa emätintulehduksen muodossa.

      koitapa rauhoittuisiko iho hyvällä pesulla (vain vettä), kunnon kuivauksella ja tipalla kortisonivoidetta muutamana päivänä peräkkäin (saa apteekista ilman reseptiä. Muista kuitenkin, että kortisoni ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön. Myös apteekin itsehoito-hiivalääkkeitä (saa voiteena) voi kokeilla. Pakkauksissa on ohjeet.

      Jos lääkäri ei oikein ottanut kantaa ja vaiva jatkuu, mene uudestaan lääkärille. Kyllä vaivalle varmaankin nimi löytyy!

    • sama vaiva

      ärtynyt paksusuoli saattaa aiheuttaa kutinaa ja perämukamat.pese huolellisesti ja mulla on auttanut ceridal ja jos se on peräpukamat osta peräpukama salvaa!

      • Tantta

        Minulla oli vuosia sitten sietämätöntä kutinaa ja myös pukamia, jotka poistettiin mutta kutina senkun jatkui. Terveyskeskuslääkäri vaan ihmetteli että mitähän se voisi olla, kokeillaanpa sitä tai tätä.Lopulta menin ihotautilääkärille ja diagnoosi oli hiivatulehdus, johon sain hiiva-antibiootin (Diflucan) sekä Pevisone voidetta. Jouduin vielä uusimaan lääkityksen mutta nyt pidän kutinan pois ruokavalion avulla sekä käytän tarvittaessa luontaistuotteita, joita suositellaan hiivasyndroomaan. Canesten voide voi auttaa, mutta ei enää jos ongelma on paha.


    • Kutisee

      Luin juuri että peräaukon kutinaa voi aiheuttaa 'löystynyt' sulkijalihas, joka tihkuttaa peräsuolen nesteitä ulos ja ne voivat aiheuttaa ikävää kutinaa. Tämä selittää sen kostumisen tunteen?

      • Kutinattomia öitä

        Löysin joltakin lääkäripalstalta neuvon, joka minulla on auttanut öiseen kutinaan. Siinä neuvottiin laittamaan ohut pumpulisiivu perävakoon. Se ilmeisesti pitää vaon kuivana, mikä taas estää kutinan.


      • martsa

        Olen kärsinyt peräaukon yöllisestä kutinasta jo monta vuotta,mutta en enää. Olin kesällä Kreikassa, siellä ei saa laittaa wc-paperia viemäriin. Joet jouduin siksi käyttämään alapesua heti ulostuksen jälkeen.
        Huomasin että eipäs enää kutise.
        Olen jatkanut tätä menettelyä nyt myös täällä kotona .Nyt saan nukkua yöt rauhassa.


      • Täti Monica

        Olen kärsinyt peräpukama vaivoista ja kutinasta varmaan jo 8 vuotta. Vaihtelevasti. Parina viime vuonna ollut vielä pahempi. Suorastaan helvet.....tä. Mulle on tehty ns. pukamien "hirtto" hoitoja pari kertaa erikoislääkärin toimesta. On saattanut hetkeksi auttaa, mutta nyt on tilanne taas aivan sama ellei pahempi. Kipua ja kutinaa on jatkuvasti. Lääkkeitä on kokeiltu vaikka mitä, mikään ei tunnu auttavan. Samainen erikoislääkäri puhui minulle myös tuosta sulkijalihaksen löystymisestä, että se aiheuttaa alueen kostumisen ja sitä kautta kutinan. Hän puhui myös tuosta hiivasyndroomasta, jota lääketiede ei sinänsä tunnusta. Ei siis selvää diaknoosia vain mahdollisia aiheuttajia. Itse syön suhteellisen terveellisesti ettei pitäs siitä niinkään johuta.
        Seuraavaksi ajattelin kokeilla noita hiivaan tarkoitettuja hoitoja.
        P.S Näin televisiossa mainoksen uudesta lääkkeestä näihin vaivoihin. Sitä ei kuitenkaan apteekit tunteneet. hhmmm
        Jos muistan oikein lääkkeen nimi oli Ac3 tai jotain sellaista.


      • ACETIUM
        Täti Monica kirjoitti:

        Olen kärsinyt peräpukama vaivoista ja kutinasta varmaan jo 8 vuotta. Vaihtelevasti. Parina viime vuonna ollut vielä pahempi. Suorastaan helvet.....tä. Mulle on tehty ns. pukamien "hirtto" hoitoja pari kertaa erikoislääkärin toimesta. On saattanut hetkeksi auttaa, mutta nyt on tilanne taas aivan sama ellei pahempi. Kipua ja kutinaa on jatkuvasti. Lääkkeitä on kokeiltu vaikka mitä, mikään ei tunnu auttavan. Samainen erikoislääkäri puhui minulle myös tuosta sulkijalihaksen löystymisestä, että se aiheuttaa alueen kostumisen ja sitä kautta kutinan. Hän puhui myös tuosta hiivasyndroomasta, jota lääketiede ei sinänsä tunnusta. Ei siis selvää diaknoosia vain mahdollisia aiheuttajia. Itse syön suhteellisen terveellisesti ettei pitäs siitä niinkään johuta.
        Seuraavaksi ajattelin kokeilla noita hiivaan tarkoitettuja hoitoja.
        P.S Näin televisiossa mainoksen uudesta lääkkeestä näihin vaivoihin. Sitä ei kuitenkaan apteekit tunteneet. hhmmm
        Jos muistan oikein lääkkeen nimi oli Ac3 tai jotain sellaista.

        Tarkoitit varmaan ACETIUM itselläni on ko.lääke auttanut suolistahiivaan ja tämän myötä myös loppui kutinavaivat peräaukossa. Olen kärsinyt viimeisen 2 vuoden aikana helicobakteerin aiheuttamista vaivoista ja syönyt hevoskuureja antibiootteja..tästä syystä sitten sain hiivan. ACETIUM´sta on ollut mulle huikea apu.


      • Anonyymi

        Mistä se peräsuolen sulkijalihas olis löytynyt kun en aanaalia ole harrastanut, eikö siinä yleensä löysty😊


    • Laura

      No hei.Olen kärsinyt vaivasta koko aikuisikäni ja tuntuu lohdulliselta,etten ole yksin. Minua on auttanut alapesu aina vessassakäynnin jälkeen ja kuivaaminen taputtelemalla. Rasvoja (hydrocortison) tarvitsen harvoin, matkolla korkeintan. Silloinkin käytän kosteuspyyhkeitä aina tarpeitten jälkeen. Rapsuttelua yritän välttää ja käyttää bideen ruiskuavaa voimaa. Ja rasvaa päälle. Ruokavaliossa kuidut ja maitohappobakteerit auttavat: parempia pökäleitä ja vähemmän happamia tuotoksia. Voi hyvin, kutise vähemmän!!!!

    • lilli

      Erittäin lohdullista kuulla, että jollakin on samanmoinen vaiva. Ihmettelen, mistä se kosteus tulee ja sitten kutina. Minulla tulee jopa verta paperiin joskus. Suvussa on keliakiaa, johtuisikohan siitä? Nykyään käytän alapesussa pesuaineen sijaan kosteusvoiteita, joita saa apteekista. Vähän auttaa. Kerran voitelin jollakin pihkasalvalla ja siitäkös mökä syntyi, poltti kamalasti ja peräaukon poimut turposivat niin, etteivät meinanneet lomittain mahtua olemaan. No se oli ohi jo seuraavana aamuna.
      Etsin hyviä neuvoja edelleen, ilmoittelen jos löydän keinon.

      • kutina

        mullaki kutisee ja kostuu...mielettömän ärsyttävää, mutta kiitos neuvoista se kuivaus auttoi=)


      • sssuipppoo

        luulenpa että sinulla on peräpukamia jos vertakin tulee..apteekissa on myynnissä sellaisia suppoja jotka on tarkoitettu peräpukamia varten:)..kokeilepa niitä itselläni ei ole mistään tuollaisesta kokemuksia..eksyin vain tänne keskusteluun;)


    • kesän lapsi

      1. vältä muita kuin puuvillaisia kalsareita
      2. kokeile vaikkapa Dacktacort -voidetta

      • p_ou

        mulla auttoi kutinaan sinkkipasta, jota saa apteekista.


      • mä vaa
        p_ou kirjoitti:

        mulla auttoi kutinaan sinkkipasta, jota saa apteekista.

        Peräaukon kutinaan mulla auttoi rasvatalkki! sitä saa apteekista aamuin illoin "tupsauttaa" perään suihkuttelun ja kuivauksen jälkeen niin kyllä helpoittaa:) Eikä ole niin ikävän tuntuista kuin voiteet.


      • Täti Monica
        p_ou kirjoitti:

        mulla auttoi kutinaan sinkkipasta, jota saa apteekista.

        Kokeilin myös tuota sinkkivoidetta ja pari viikkoa meni jo paremmin. Luulin löytäneeni vihdoin avun, mutta se kuten muutkin lääkkeet valitattavasti kohdallani olivat lyhyt aikaisia avun tuojia. Tosi hienoa, että joku on saanut avun siitä.


    • kutina-pois

      Olen kärsinyt kutinasta jo vuosia.
      Isälläni oli samoja kutinavaivoja, joihin lääkäri kehotti ostamaan reseptivapaata "SCHERIPROCT Neo" nimistä lääkettä (peräpuikkoina ja salvana.)
      Lääke on tehosi ja vaiva häipyi. Aina joskus saattaa kutinaa esiintyä vieläkin, mutta pidän aina varastossa kyseistä salvaa ja otan mukaan matkoillekin.

    • mies 35

      minulla peräaukon kutina on jatkunu vuosia en ole käynyt lääkärissä. Todella kiusallinen. Kutina on välilihan alueella ja peräaukossa..iho on mennyt rikki välilihan alueella ja se tavallaan hilseilee..kutittaa ihan v...sti!! ja peräaukon ympärille kertyy sellaista valkoista nöyhtää ja se on raavittava pois..
      olen kyllästyny olemaan sormi perseessä kokoajan...voisko joku auttaa ja kertoa mikä mättää!!

      • paskatt

        Valkoinen nöyhtä kertoo että sulla on kihomatoja...Pirullinen vaiva joka vaikea häätää. Maailmassa miljoonia samasta vaivasta kärsiviä...Ja eikun lääkäriin kuuria hakemaan..


    • auttoi

      tuommoinen voide kuin pevisone, on tarkoitettu sieni-infektioiden hoitoon. Minulla on atooppinen iho muutenkin eli kutian kyllä muualtakin kovasti. Ainut mikä peräaukon kotinaan ja "vettymiseen" on auttanut, niin tämä voide. Ei ole kallista ja todella riittoisaa. Pitää vaan muistaa säännöllisesti käyttää sitä. Luulin itsekin jossain vaiheessa, että on pukamia ja kokeilin pukamavoiteita, ei auttanut mikään. Ja kyllä jos matoja on, niin ne kyllä huomaa vessassa käynnin yhteydessä.

    • ei enää kutise

      Minulla oli samoja oireita. Välillä sai kulkea melkein käsi perseessä kiinni ku oli niin pistävä kutina. Puhuin tästä terkkarilla hoitajalle ja hän suositteli käyttämään 1 % hydrokortisoni voidetta. Ostin voidetta apteekista ja olen nyt käyttänyt sitä muutaman päivän ajan pari kolme kertaa päivässä ja kutina on lähtenyt. Olen myös huolehtinut paremmin alapään puhtaudesta ja pessyt alapään aina ulostamisen jälkeen.

    • JENNIK

      Itsekin kärsin kutinasta...Olen yrittänyt paikantaa kutinan aiheuttajaa itse. Olettekos huomanneet, että varsinkin kaupan oluiden tai esim. punaviinin jälkeen kutina olisi vieläkin sietämättömämpää? Itse olen tehnyt tällaisen diagnoosin. Luulisin, että tämä viittaisi hiivasyndroomaan -> hiivalla käytetyt juomat aiheuttavat hiivatasapainon heittelemistä. Tilanne helpottui ilman lääkitystä n. 80% kun en juo enää käymistuotteita.

      • balba

        Juo konjakkia!!!


    • Smiri

      Täytyy aluksi sanoa, että ihana huomata, etten ole ainoa jolla tämä hyvin kiusallinen vaiva on.
      Itselläni epäilen olevan ns. hiivasyndrooma, joka on paksusuolessa olevan hiivasolun ärtyminen. Useimmat lääkärit eivät myönnä tälläista sairautta edes olevan. Tietoa löytyy kyllä netistä. Jos ks. sairaus pääsee pahaksi, niin peräaukon kutina on pienin vaivoista. Minulle ilmeni älytön väsymys, vale-poskiontelon tulehduksia, ripulia, ihmeellisiä mielialanmuutoksia ja muuta kivaa.
      Itse kävin turhaan monta kertaa lääkärillä.
      Nyt olen löytänyt ruokavalion, jossa vältetään hiivaa ja sokereita (ohjeen löysin hiivasyndroomaa käsittelevästä kirjasta). Apuna kutinaan on ollut Dactacort.
      Apteekista ja luontaistuotekaupoista löytyy DIDA nimistä yrttiuutetta, joka on itselläni helpottanut oloa.

      Voimia kaikille peräaukon kutinaa vastaan taisteleville!!!!

      • m24aa

        Siis sama täällä kaikki tököttejä kokeiltu toi sheri jeesas vähäks aikaa, mutku on kaikkea muutakin oiretta kieli on valkoinen, tukka hilseilee, peräukko kutisee ja ärtyy välillä jos kävelee pitkiä matkoja ja nyt virtsaputkikin kutisee jotain valkoista siinä ympärillä, johtuu varmaa äskettäin hoidetusta klamydiasta tai sitten on peruja kondyloomasta jonka kävin poistattamassa virtsaputkesta, mutta nyt siellä on jo toinen mutta pienempi visvasyylä ehkä, ei patologilta tarkastettu viimeksi kun poistatin yhden. Eniten toi virtsaputken ihme valkoisuus ihmetyttää joka kutisee paljon luin jostain valkojäkälästä. 2 viikkoa nyt ollut ja kutina vaan pahenee no meen nyt rasvaamaan tolla canestenil joka ei tunnu auttavan pitää varmaa hakea apteekista toi hydrocortison jos toimisi paremmin. Ehkä tämä on joku hiiva juttu en ainakaa jaksa lekurii viel juosta..


      • smiri
        m24aa kirjoitti:

        Siis sama täällä kaikki tököttejä kokeiltu toi sheri jeesas vähäks aikaa, mutku on kaikkea muutakin oiretta kieli on valkoinen, tukka hilseilee, peräukko kutisee ja ärtyy välillä jos kävelee pitkiä matkoja ja nyt virtsaputkikin kutisee jotain valkoista siinä ympärillä, johtuu varmaa äskettäin hoidetusta klamydiasta tai sitten on peruja kondyloomasta jonka kävin poistattamassa virtsaputkesta, mutta nyt siellä on jo toinen mutta pienempi visvasyylä ehkä, ei patologilta tarkastettu viimeksi kun poistatin yhden. Eniten toi virtsaputken ihme valkoisuus ihmetyttää joka kutisee paljon luin jostain valkojäkälästä. 2 viikkoa nyt ollut ja kutina vaan pahenee no meen nyt rasvaamaan tolla canestenil joka ei tunnu auttavan pitää varmaa hakea apteekista toi hydrocortison jos toimisi paremmin. Ehkä tämä on joku hiiva juttu en ainakaa jaksa lekurii viel juosta..

        mitä canesteenia käytät?
        Kannattaa koittaa puikkoo emättimeen 500mg. ja rasvailla paljon.se voi helpottaa.
        itselläni oli ja pahimmassa vaiheessa hilseilya ja kieli oli aivan valkoinen. canestenia voi levittää huoletta peräaukonkin ympärille jos sieltä kutiaa.
        kannattaa myös kokoeilla dida nimistä valmistetta ja vähentää sekä sokerin ja hiivan syömistä. yksi ohje kuurilla oli se että mahdollisuuksien mukaan pitäisi vältää syömästä lihaa ja perunaa/makaronia/ valkoista riisiä samalla aterialla.
        katso ihmeessä enemmän ohjeita netistä:
        http://www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/hiivasyndrooma.htm

        minulla on dida tehnyt ihmeitä. kieli on lähes normaali, hiukset pysyy parempina ja kutina on harventunut paljon!
        ei muuta kun onnea!


      • pötinä

        Kylä tääläkin kutisee yhtälailla. Peräaukon kutina - tai kura-aukon pötinä kuten meiläpäin on tapana sanoa, on mitä nautinnollisin raapia kuten kaikki reikiin liittyvä yleensäkin mutta armottoman sottainen toimenpide.
        Itselläni se on helpottanut oloa kuitenkin ihan kivasti muuten mutta turhan lyhyeksi aikaa vain. Mutta saapahan sitten nauttia useammin.


    • hermannip

      sitä vaan voitelee anaali aukkon ja vot, eikun sit vaan rimpsalle.

      • Huvittunut kutiaja

        Moi!

        Kylläpäs on kutinaketju kauan jatkunut. Oli pakko lukea jok'ikinen viesti. Ihan hyvälle mielelle tässä tulee, itseironia kukkii! Itse kutisin jo lapsena, välillä monia hyviä vuosia, kunnes kutina tuli takaisin kahdeksisen vuotta sitten. Olen käynyt usean tk-lääkärin luona valittamassa vaivastani, joka on ihan sietämätön, ilman että he ovat osanneet mitään järkevää hoitoa taikka syytä kertoa. Dactacort ja hydrocortison auttavat (dactaa lekuritkin suosittelivat), mutta vaiva palaa aina uudeleen, uudelleen, uudelleen... Peräpukamat on, mutta voide ei auta yhtään.

        Nyt tänään kuulin päiväkodissa kihomadoista, ja olin aivan järkyttynyt. Onko minulla ollut matoja jo 8 vuoden ajan? Siksi olikin helpottavaa lukea teidän kaikkien kirjoituksia, monia muitakin syitä on siis olemassa. Itse olen miettinyt tuota hiivasyndroomaa. Lääkärillekin maininnut, mutta tunnetusti he eivät ota kantaa (tai, eräs sanoi, että jos haluat riisikakuilla elää, niin ole hyvä vaan : ))

        Taidanpa ruveta käyttämään taaperomme pyllynpesupyyhkeitä itsellenikin, josko se vähän helpottaisi kuivaa peräaukon ihoa. Ja tietty uskon myös tavan vesipesuun ja bepanthenin käyttöön.

        Tsemppiä kaikille kutisijoille!


    • Iloisella asialla

      Hei kaikille. Minulla on peräaukko kutissut jo pitkän tovin ja se johtuu ainoastaan huonosta hygieniasta. Mutta hei, minusta se on vain hyvä asia. Tällä hetkellä en haluaisi edes ajatella elämää ilman peräaukon kutinaa. Siitä on tullut osa minua. Peräaukon pyyhkimisen lopetin jo aikaa sitten ja siitä on ollut tämän miellyttävän tunteen tuomisen lisäksi myös taloudellista hyötyä. Sekä tietenkin luontoa säästävä vaikutus. Eikun kutisemisiin!!

    • mies_kuivakko

      ne joille dactacort ja pimafucort mitä näitä onkaan on auttanut, niinkuin mua aluks, niin kerronpa nytten oman kokemuksen että fluconazol kuuri mikä otetaan suun kautta auttoi tuohon noin niinkuin oikeaa kautta, vaikkei lopullisesti kuitenkaan koska se kutina/mullakin tuo kostuminen tulee sisältäpäin, vaikka oireet onkin peräaukolla (siis kutina).. Tämä viittaa johonkin hiivajuttuun. Aina näissä peräaukon kutina keskusteluissa tarjotaan kihomatoja syyksi, mutta näin ei useinkaan kyllä ole. Nimimerkillä sitäkin lääkettä otettu aikoinaan ilman mitään vaikutuksia. Jatkakaa keskustelua jos on jotain uutta jollain tarjota.

      • sielunvihollisen keksimää

        Pesu, Bepanthen, Hydrokortisooni, Pimafucort, Neoproct, Gynodaktariini = ei mitään tulosta synny. Kutina vaan jatkuu ja peräaukon iho on jo käynyt niin ohueksi että kerta pyyhkimisellä iho menee rikki ja kestää taas viikkoja parantua (joskus ei vaan ole tilaisuutta pestä ulostamisen jälkeen).

        Perseestä koko juttu...ja hulluksihan tässä kohta tulee. Miettikää vanhuksina...sitten kun itsensä peseminen, rasvaaminen ja raapiminen ei onnistu- Ranteet auki vaan!!


      • Kutisija myös
        sielunvihollisen keksimää kirjoitti:

        Pesu, Bepanthen, Hydrokortisooni, Pimafucort, Neoproct, Gynodaktariini = ei mitään tulosta synny. Kutina vaan jatkuu ja peräaukon iho on jo käynyt niin ohueksi että kerta pyyhkimisellä iho menee rikki ja kestää taas viikkoja parantua (joskus ei vaan ole tilaisuutta pestä ulostamisen jälkeen).

        Perseestä koko juttu...ja hulluksihan tässä kohta tulee. Miettikää vanhuksina...sitten kun itsensä peseminen, rasvaaminen ja raapiminen ei onnistu- Ranteet auki vaan!!

        Mutta jos kutiinaan on syynä sulkijalihaksen löystyminen, niin kuinka sitä voi treenata?
        Minulla ollut kutinaa yli vuoden enkä ole mitään tajunut kokeilla, ihmettelin vain että kuinka ihminen voi kostua pepusta :) mulla oireet alkoi anaaliseksin myötä, jonka jälkeen jätin ne hommat muiden huoleksi...Luulisinpa siis tuota löystymishommaa minun syykseni. Nämä on melko noloja oireita mennä lääkärille valittaa :D


      • perskärpänen***
        Kutisija myös kirjoitti:

        Mutta jos kutiinaan on syynä sulkijalihaksen löystyminen, niin kuinka sitä voi treenata?
        Minulla ollut kutinaa yli vuoden enkä ole mitään tajunut kokeilla, ihmettelin vain että kuinka ihminen voi kostua pepusta :) mulla oireet alkoi anaaliseksin myötä, jonka jälkeen jätin ne hommat muiden huoleksi...Luulisinpa siis tuota löystymishommaa minun syykseni. Nämä on melko noloja oireita mennä lääkärille valittaa :D

        Mulla kans samaa vaivaa.. perse kutiaa ja sitten kun vessaan juoksee vähän paperilla hinkkaan että kutina helpottuu niin peräaukko onkin ihan verillä ja kirvelee aina ulostaessa.. bebanthenia olen laittanut mutta eipä siitä ole kuin hetkellinen apu..


      • Matol
        perskärpänen*** kirjoitti:

        Mulla kans samaa vaivaa.. perse kutiaa ja sitten kun vessaan juoksee vähän paperilla hinkkaan että kutina helpottuu niin peräaukko onkin ihan verillä ja kirvelee aina ulostaessa.. bebanthenia olen laittanut mutta eipä siitä ole kuin hetkellinen apu..

        Itsellä kutinaa peräsuolessa pikimmiten kun peräaukossa. Kihomatolääkkeitä syönyt jo tiivistetysti 2 tbl/vko, mutta kutina sen kun jatkuu...Se kutina tosiaan ono enemmänkin itse suolessa tai ainaskin se siltä tuntuu, sieltä ihan kuin valuisi jotain ulospäin, vaikkei mitään sieltä tulekaan. Välillä "liikehdintä" tuntuu kipuna. Ja oireet on prikulleen kuin kihomadoissa, muttei niitä voi olla, sillä käytin lääkkeenä reseptivalmistetta. Peräpukamia minulla ei ole. Mitähän tämä voisi olla? Lääkärit ei korvaansa ongelmalle lotkauta, mutta tämä alkaa käydä jo mielenterveysden päälle, sillä mielessä pyörii vain ja ainoastaan kutina, joka rassaa todella. Se vaikuttaa mielialaan ja kaikkeee muuhunki...


      • lilja-kukkanen76
        Matol kirjoitti:

        Itsellä kutinaa peräsuolessa pikimmiten kun peräaukossa. Kihomatolääkkeitä syönyt jo tiivistetysti 2 tbl/vko, mutta kutina sen kun jatkuu...Se kutina tosiaan ono enemmänkin itse suolessa tai ainaskin se siltä tuntuu, sieltä ihan kuin valuisi jotain ulospäin, vaikkei mitään sieltä tulekaan. Välillä "liikehdintä" tuntuu kipuna. Ja oireet on prikulleen kuin kihomadoissa, muttei niitä voi olla, sillä käytin lääkkeenä reseptivalmistetta. Peräpukamia minulla ei ole. Mitähän tämä voisi olla? Lääkärit ei korvaansa ongelmalle lotkauta, mutta tämä alkaa käydä jo mielenterveysden päälle, sillä mielessä pyörii vain ja ainoastaan kutina, joka rassaa todella. Se vaikuttaa mielialaan ja kaikkeee muuhunki...

        heh,meitä on siis paljon,,,jännittävää on kun on kokeillut kortisonit,bepanthenin,sinnkivoiteen,rasvatalkin,daktarinpuuterin ja alkaa todela keinot olla vähäiset ja yöunet risaiset,,suihkutat kuumalla ja kun kuivaat froteepyyhkeellä kutina yltyy ja hankaus helpottaa ja kostautuu heti sen jälkeen ja rikkoo peräaukon seudun ja muunkin alueen,,,,yöllä pystyt nukkumaan bepanthenilla siihen asti kun rasvaa ei enää ole ja ihana kutina alkaa,matoja ei ole,pienen pienestä pukamasta tämäkin lähti ja tuntuu kroonistuneen kuukausien aikana,,,,p,,,kele kun on rasittavaa,,,voimia kaikille kanssa sisarille!!


      • Peräkutina
        lilja-kukkanen76 kirjoitti:

        heh,meitä on siis paljon,,,jännittävää on kun on kokeillut kortisonit,bepanthenin,sinnkivoiteen,rasvatalkin,daktarinpuuterin ja alkaa todela keinot olla vähäiset ja yöunet risaiset,,suihkutat kuumalla ja kun kuivaat froteepyyhkeellä kutina yltyy ja hankaus helpottaa ja kostautuu heti sen jälkeen ja rikkoo peräaukon seudun ja muunkin alueen,,,,yöllä pystyt nukkumaan bepanthenilla siihen asti kun rasvaa ei enää ole ja ihana kutina alkaa,matoja ei ole,pienen pienestä pukamasta tämäkin lähti ja tuntuu kroonistuneen kuukausien aikana,,,,p,,,kele kun on rasittavaa,,,voimia kaikille kanssa sisarille!!

        Joo varmaan 10 vuotta kutissu tuo perä, ja
        lääkärissä vaivaa mietitty useamnpaankin otteeseen,
        mutta turhaan. Lapsena oli peräpukamia, nykyään ei
        mutta kutina on sietämätöntä .. mutta onko kukaan
        myöntänyt mitä nautintoa siitä saa kun sitten
        pääsee oikeen raapimaan? Itse saatan pide-huuhtelun
        jälkeen asettua sohvalle/sängylle ja raapia ja
        hinkata reikää vartinkin .. ja ai että se tuntuu
        hyvälle .. mutta ei enään sillon kun rupee
        verta jo vuotamaan ja todella hellänä pyyhkimiselle .. eli et hyväjuttu tässä on se että kun pääsee
        raapimaan, on se eufforiaa, mutta parempi silti
        kun ei kutisisi .. pahoja ovat tilanteet kun
        rupee raavituttaa, mutta ei kehtaa raapia kun
        esim kaupan kassalla jonotat .. ai eetä on
        ikävä juttu .. rasvat kaikki kokeiltu, mikään
        ei auta, korkeintaan helpottaa, kuten zyrtec aika
        tehokas vähän käytrttyänä ..mitalli sille
        kuka keksii paranemisen sairaalloiselle kutinalle.

        Vai voiko olla niin, että kun sitä on tullu raavittua ja raavittua, rupeaa iho sitten kutisemaan ihan tarkoituksella että saa taas
        nautintoa raapimisesta? En tidä, jännä juttu ..


      • parkonvirta
        Peräkutina kirjoitti:

        Joo varmaan 10 vuotta kutissu tuo perä, ja
        lääkärissä vaivaa mietitty useamnpaankin otteeseen,
        mutta turhaan. Lapsena oli peräpukamia, nykyään ei
        mutta kutina on sietämätöntä .. mutta onko kukaan
        myöntänyt mitä nautintoa siitä saa kun sitten
        pääsee oikeen raapimaan? Itse saatan pide-huuhtelun
        jälkeen asettua sohvalle/sängylle ja raapia ja
        hinkata reikää vartinkin .. ja ai että se tuntuu
        hyvälle .. mutta ei enään sillon kun rupee
        verta jo vuotamaan ja todella hellänä pyyhkimiselle .. eli et hyväjuttu tässä on se että kun pääsee
        raapimaan, on se eufforiaa, mutta parempi silti
        kun ei kutisisi .. pahoja ovat tilanteet kun
        rupee raavituttaa, mutta ei kehtaa raapia kun
        esim kaupan kassalla jonotat .. ai eetä on
        ikävä juttu .. rasvat kaikki kokeiltu, mikään
        ei auta, korkeintaan helpottaa, kuten zyrtec aika
        tehokas vähän käytrttyänä ..mitalli sille
        kuka keksii paranemisen sairaalloiselle kutinalle.

        Vai voiko olla niin, että kun sitä on tullu raavittua ja raavittua, rupeaa iho sitten kutisemaan ihan tarkoituksella että saa taas
        nautintoa raapimisesta? En tidä, jännä juttu ..

        lopetin kaikkien tuotteiden (elintarvikkeiten) käytön joihin valmistusprossesissa lisätään hiivaa tai sen johdannaisia tai natriunglutamaattia. tärkeimmät poisjätettävät mun kohdalla osoittautuivat kotikalja, olut, viinit (terävii juon sitruunaveden kans tai ilman), hiivalla kohotettu leipä (hiivatonta leipää on kyl kaupoissa tai vaihda kauppaa jos ei ole), hiivataikinaan tehty kahvileipä. einekset ja makkarat joihin on lisätty hiivauutetta. kylässä en kyl rupee koketeeraamaan vaan otan lähtiessä zyrtekin. voitelin jonkun aikaa sinkkipastalla ja kuukauden ajan join amusel ekaks lusikallisen omenaviinietikkaa sek lasilliseen vettä. kokeile, lait viestii miten kävi. terv parkonniemi


      • mäti toonika
        parkonvirta kirjoitti:

        lopetin kaikkien tuotteiden (elintarvikkeiten) käytön joihin valmistusprossesissa lisätään hiivaa tai sen johdannaisia tai natriunglutamaattia. tärkeimmät poisjätettävät mun kohdalla osoittautuivat kotikalja, olut, viinit (terävii juon sitruunaveden kans tai ilman), hiivalla kohotettu leipä (hiivatonta leipää on kyl kaupoissa tai vaihda kauppaa jos ei ole), hiivataikinaan tehty kahvileipä. einekset ja makkarat joihin on lisätty hiivauutetta. kylässä en kyl rupee koketeeraamaan vaan otan lähtiessä zyrtekin. voitelin jonkun aikaa sinkkipastalla ja kuukauden ajan join amusel ekaks lusikallisen omenaviinietikkaa sek lasilliseen vettä. kokeile, lait viestii miten kävi. terv parkonniemi

        ei johdu kutinat kihomadoista eikä löystyneestä peräaukosta, tuskin huonosta hygieniastakaan.

        tuo mainitsemasi suolistohiiva on nimenomaan se syy.
        varsinkin niissä tapauksissa joissa potilas kuvailee peräaukon olevan myös kostea.

        uloste oli itselläni myös lähes aina löysää ja tahmeaa, se lienee yksi tapa tunnistaa oire.

        itse kärsin samasta vaivasta vuosia. vedin turhaan matokuureja ja levitin salvoja.

        lyhytaikaisen avun saa tosiaan hiivainfektion hoitoon tarkoitetusta voiteesta, mutta tehokas hoito vaatii ongelman poistamisen eikä oireiden helpotusta.

        muutamien tässä ketjussa kuvailemat psyykkiset oireet olivat itselläni melko vähäisiä. huomasin niiden olemassaolon vasta niiden poistuttua.
        piristyin, tulin positiivisemmaksi. päässälasku sujui taas.

        suolistohiivan kuriin saava ruokavalio ei montaa miellytä ja siksi syitä yritetään usein etsiä tarkoitushakuisesti muualta, itseä huijaten.

        sitä, miksi lääketiede ei vaivaa halua tunnustaa, en käsitä.

        ainoa syy minkä keksin, on kansantaloudellinen.
        suolistohiiva taitaa olla varsin yleinen vaiva.
        tällaisen "uuden" taudin tunnistaminen aiheuttaisi luultavasti suuren menoerän.


      • ex kutisija
        Peräkutina kirjoitti:

        Joo varmaan 10 vuotta kutissu tuo perä, ja
        lääkärissä vaivaa mietitty useamnpaankin otteeseen,
        mutta turhaan. Lapsena oli peräpukamia, nykyään ei
        mutta kutina on sietämätöntä .. mutta onko kukaan
        myöntänyt mitä nautintoa siitä saa kun sitten
        pääsee oikeen raapimaan? Itse saatan pide-huuhtelun
        jälkeen asettua sohvalle/sängylle ja raapia ja
        hinkata reikää vartinkin .. ja ai että se tuntuu
        hyvälle .. mutta ei enään sillon kun rupee
        verta jo vuotamaan ja todella hellänä pyyhkimiselle .. eli et hyväjuttu tässä on se että kun pääsee
        raapimaan, on se eufforiaa, mutta parempi silti
        kun ei kutisisi .. pahoja ovat tilanteet kun
        rupee raavituttaa, mutta ei kehtaa raapia kun
        esim kaupan kassalla jonotat .. ai eetä on
        ikävä juttu .. rasvat kaikki kokeiltu, mikään
        ei auta, korkeintaan helpottaa, kuten zyrtec aika
        tehokas vähän käytrttyänä ..mitalli sille
        kuka keksii paranemisen sairaalloiselle kutinalle.

        Vai voiko olla niin, että kun sitä on tullu raavittua ja raavittua, rupeaa iho sitten kutisemaan ihan tarkoituksella että saa taas
        nautintoa raapimisesta? En tidä, jännä juttu ..

        Itsellä loppui kutina kun kokeilin muista syistä gluteenitonta ruokavaliota.


      • Anonyymi
        lilja-kukkanen76 kirjoitti:

        heh,meitä on siis paljon,,,jännittävää on kun on kokeillut kortisonit,bepanthenin,sinnkivoiteen,rasvatalkin,daktarinpuuterin ja alkaa todela keinot olla vähäiset ja yöunet risaiset,,suihkutat kuumalla ja kun kuivaat froteepyyhkeellä kutina yltyy ja hankaus helpottaa ja kostautuu heti sen jälkeen ja rikkoo peräaukon seudun ja muunkin alueen,,,,yöllä pystyt nukkumaan bepanthenilla siihen asti kun rasvaa ei enää ole ja ihana kutina alkaa,matoja ei ole,pienen pienestä pukamasta tämäkin lähti ja tuntuu kroonistuneen kuukausien aikana,,,,p,,,kele kun on rasittavaa,,,voimia kaikille kanssa sisarille!!

        Tuntuupa tutulta..


    • kaktus

      Minulla on jonkin aikaa (ehkä pari viikkoa) ollut vaivana peräaukon kutina. Jatkuvaa se ei ole, mutta aina välillä kutisee ihan kunnolla.

      Törmäsin artikkeliin kihomadoista. Vaikuttivat sen verran ällöttäviltä ja kiusallisilta kavereilta, että toivon, ettei tämä ainakaan niistä johdu. Useammassa lähteessä kuitenkin sanottiin, että kihomadot kutittavat lähinnä ilta- ja yöaikaan. Koska minulla kutinaa ei kuitenkaan yleensä ole illalla/yöllä vaan ennemminkin päivällä, uskallanko luottaa siihen, ettei kyseessä ole kihomadot? Vai pitäisikö suosiolla mennä lääkäriin? Ei vain tämän vaivan kanssa kehtaisi ihan ensimäisenä rynnätä lääkäriin... Toisaalta jos matoja on, niin kai ne olisi hyvä hoitaa pois mahdollisimman pian. Saako jotain matolääkkeitä ilman reseptiä ja saako/kannattaako sellainen kuuri syödä ihan vain varmuuden vuoksi?

      Entä millaista rasvaa kannattaisi kokeilla? Mikä sen yhden voiteen nimi oli, mitä joku aika sitten mainostettiin telkkarissakin? Mainoksessa oli ainakin joku tyttö, jolla oli selässä tatuiointi "peräpukamat".

    • Myös kutisija

      Oletko kokeillut eri vessapaperilaatuja? Itse olen kärsinyt myös kuukausia sietämättömästä kutinasta. Luulin, että minulla on kihomatoja ja pyysinkin miestäni kurkkaamaan (saa nauraa) peräaukon seutuani, kun en heti ilkeä lääkäriinkään mennä. Mies huomasi, että peräaukon ympäristöön oli jäänyt vessapaperista sellaisia valkoisia hileitä, jotka sitten aiheuttivat tätä kutinaa. Huuhtelin ne pois ja olen käyttänyt myös kosteuspyyhettä viimeistelyyn. Tämä auttaa aika hyvin. Huomasin myös, että esimerkiksi embo-vessapaperi ärsyttää tosi paljon ihoa, on kovaa. Olen kokeillut sitten serlaa ja lambia, jotka ovat pehmeämpiä eivätkä jätä niin paljon nukkaa iholle.

      • enina999

        Mullakin on sama ongelma, eli peräaukon kiusallinen kutina. välillä se on ihan polttavaa, tuntuu ettei voi välillä ees kävellä sen takia.

        Mutta noin paha se on kyllä vain harvoin.
        Tuntuu että se kutina sijottuu aina iltapäivään ja alkuiltaan, en tiedä mitä siitäkin pitäisi päätellä. Miten terve suomalainen ihminen voisi saada muka jotain matoja yhtäkkiä? Ajatuskin ällöttää. Eikö niitä matoja pitäisi pystyä sitten näkemään peilillä kun katsoo, tai eikö niitä matoja tule kakkaan?

        Olin puolentoista viikkoa itäEuroopassa matkalla, ja etukäteen jännitin mitä matkasta tulee jos kokoajan raavittaa, mutta ihmekkös:koko kutina hävisi täydellisesti koko matkan ajaksi.
        Mietin että voisko se johtua Puolan vesijohtovedestä, ruuasta? MIten se on mahdollista että noinkin pitkäksi ajaksi kutina lakkasi kokonaan, mitä ei suomessa tapahdu?
        Koko matkan ajan söin todella epäterveellisesti, kokista ja hotdoggia joka päivä, en voi ymmärtää! LIsäksi olin stressaantunut.
        No, maitoa en juonut, mutta paikallisia jugurtteja ja rahkoja kyllä...
        Suomessa en uskalla enää juoda maitoa, pelkään että kutina johtuisi siitä mutta ei siitä nyt mitään näyttöä ole.

        Itse käytän pahan paikan tullen Hädesalva-nimistä voidetta joka antaa viileyden tunteen, tosin sekin on kyl aika hämmentävä olotila...

        Olen kuullut että ei sitä peppua liikaa saa suihkuttaa ettei iho kuivu, että sillon vaan ku on käyny kakalla. mutta tuntuu että se suihku kyllä auttaa.
        Inhotta propleema tämä...


      • lisää neuvoja
        enina999 kirjoitti:

        Mullakin on sama ongelma, eli peräaukon kiusallinen kutina. välillä se on ihan polttavaa, tuntuu ettei voi välillä ees kävellä sen takia.

        Mutta noin paha se on kyllä vain harvoin.
        Tuntuu että se kutina sijottuu aina iltapäivään ja alkuiltaan, en tiedä mitä siitäkin pitäisi päätellä. Miten terve suomalainen ihminen voisi saada muka jotain matoja yhtäkkiä? Ajatuskin ällöttää. Eikö niitä matoja pitäisi pystyä sitten näkemään peilillä kun katsoo, tai eikö niitä matoja tule kakkaan?

        Olin puolentoista viikkoa itäEuroopassa matkalla, ja etukäteen jännitin mitä matkasta tulee jos kokoajan raavittaa, mutta ihmekkös:koko kutina hävisi täydellisesti koko matkan ajaksi.
        Mietin että voisko se johtua Puolan vesijohtovedestä, ruuasta? MIten se on mahdollista että noinkin pitkäksi ajaksi kutina lakkasi kokonaan, mitä ei suomessa tapahdu?
        Koko matkan ajan söin todella epäterveellisesti, kokista ja hotdoggia joka päivä, en voi ymmärtää! LIsäksi olin stressaantunut.
        No, maitoa en juonut, mutta paikallisia jugurtteja ja rahkoja kyllä...
        Suomessa en uskalla enää juoda maitoa, pelkään että kutina johtuisi siitä mutta ei siitä nyt mitään näyttöä ole.

        Itse käytän pahan paikan tullen Hädesalva-nimistä voidetta joka antaa viileyden tunteen, tosin sekin on kyl aika hämmentävä olotila...

        Olen kuullut että ei sitä peppua liikaa saa suihkuttaa ettei iho kuivu, että sillon vaan ku on käyny kakalla. mutta tuntuu että se suihku kyllä auttaa.
        Inhotta propleema tämä...

        Pylly kannattaa rasvata Basibactilla ennen kakkimista, silloin peseminen ärsyttää vähemmän.

        Lisäksi kannattaa poistaa karvat kylmävahalla tai epilaattorilla. Karvathan ne siellä usein kutittaa eikä ne ole hygieenisiäkään.

        Epilaattorin käyttö on sitten kidutusta ja ärsyttää ihoa. Sitä käytetään niin että sitä pidetään samassa paikassa niin kauan kun tuntuu kipua. Sitten kun ei enää satu, karvat on poissa ja siirytään seuraavaan kohtaan.

        Kutinaan kannattaa kokeilla mitä tahansa ihonhoitoainetta mitä löytyy kaapista. Esimerkiksi piilolasineste käy.

        Pyllyvako hikoilee samoin kuin kainalot ja siksi se kostuu. Peseminen kahdesti päivässä ja varovainen kuivaaminen auttaa jonkin verran.

        Deodaranttia en ole vielä kokeillut!


      • vielä yx juttu
        lisää neuvoja kirjoitti:

        Pylly kannattaa rasvata Basibactilla ennen kakkimista, silloin peseminen ärsyttää vähemmän.

        Lisäksi kannattaa poistaa karvat kylmävahalla tai epilaattorilla. Karvathan ne siellä usein kutittaa eikä ne ole hygieenisiäkään.

        Epilaattorin käyttö on sitten kidutusta ja ärsyttää ihoa. Sitä käytetään niin että sitä pidetään samassa paikassa niin kauan kun tuntuu kipua. Sitten kun ei enää satu, karvat on poissa ja siirytään seuraavaan kohtaan.

        Kutinaan kannattaa kokeilla mitä tahansa ihonhoitoainetta mitä löytyy kaapista. Esimerkiksi piilolasineste käy.

        Pyllyvako hikoilee samoin kuin kainalot ja siksi se kostuu. Peseminen kahdesti päivässä ja varovainen kuivaaminen auttaa jonkin verran.

        Deodaranttia en ole vielä kokeillut!

        Niin ja sitten vielä hurjin temppu on laittaa pyllyyn laastaria. Sellaista leveää kangaslaastaria mitä leikataan saksilla. Täytyy vaan muistaa ottaa pois ennen pytylle istumista.


      • just joo

        Tuo hilse voi okeiasti olla niistä kihomadoista johtunutta!!! koska niissä on oireena valkoinen hilse.. tms...


    • @Mato Katala@

      Minulla on peräpäässä kutinaa silloin tällöin: joskus on usean viikon tauko, ja sitten onkin sellainen kutina ettei unta saa. Siis kutinan määrä vaihtelee todella paljon ja on satunnaista.

      Kutina ei ole peräaukossa, vaan ennemminkin peräSUOLESSA... Minulla on tämä vaiva ollut jo kai melko kauan, en ihan muista, mutta kuitenkin olen vain ajatellut sen johtuneen peräaukkoon joutuneista vessapaperin hitusista tms. Nyt sitten heräsin miettimään että onkohan kyseessä kihomadot? Mielestäni kutina on jokseenkin 'luikertelevaa'.

      Ajattelin tehdä teippitestin, mutta ajatus teippiin takertuneista madoista on KUVOTTAVA. :( Luonnossa en hetkahda kyllä madoista, mutta niin vaan muuttuu ääni kellossa jos niitä luikertaa omasta pepusta... *oksennus*

      Kysyisin vain, että kuinka monella kutina on tuollaista kuin kuvailin, että välillä pitempikin tauko kutinasta?

      • Mirkku 74

        sen verran voin sanoa, ettei matokuuria kannata turhaan syödä ja kutina on myös jatkuvaa(ei mitään taukoja). On kokemusta niistäkin...
        Pojalla kutiaa myös säännöllisen epäsäännöllisesti peppu ja sitä on todella ikävä seurata vierestä : ( .Pesun on tosiaan huomattu myös meillä auttavan, tosin joskus vaan hetkeksi.
        Neuvolan täti ehdotti myös gefilus-tuotteita, mutta ne ei oikeen maistu niin pitänee kokeilla kapseleina ja ollaan menossa lasten lääkärille niin katsotaan mitä kommenttia tulee..


      • kutiavan mamma
        Mirkku 74 kirjoitti:

        sen verran voin sanoa, ettei matokuuria kannata turhaan syödä ja kutina on myös jatkuvaa(ei mitään taukoja). On kokemusta niistäkin...
        Pojalla kutiaa myös säännöllisen epäsäännöllisesti peppu ja sitä on todella ikävä seurata vierestä : ( .Pesun on tosiaan huomattu myös meillä auttavan, tosin joskus vaan hetkeksi.
        Neuvolan täti ehdotti myös gefilus-tuotteita, mutta ne ei oikeen maistu niin pitänee kokeilla kapseleina ja ollaan menossa lasten lääkärille niin katsotaan mitä kommenttia tulee..

        Oletko saanut lastenlääkäriltä apua asiaan?? Meidän 3,5 vuotiaalla tytöllä kutiaa peräaukko kauheasti. Myös päivisin, joten voiko olla matoja. Niitä on kyllä ollut vuosi sitten. Tätä on tosi kurjaa seurata, kun en osaa autaa häntä ja tyttö kärsii tosi paljon. Olen jo päättänyt, että on pakko päästä lääkärille asian vuoksi. Ei voi antaa pienen kärsiä. Välillä on ollut taukoja kutinan kanssa, pitempiä tai vain päivän parin. Mutta aina uudestaan alkaa. Mitä ihmettä tämä on??


      • Äippä
        kutiavan mamma kirjoitti:

        Oletko saanut lastenlääkäriltä apua asiaan?? Meidän 3,5 vuotiaalla tytöllä kutiaa peräaukko kauheasti. Myös päivisin, joten voiko olla matoja. Niitä on kyllä ollut vuosi sitten. Tätä on tosi kurjaa seurata, kun en osaa autaa häntä ja tyttö kärsii tosi paljon. Olen jo päättänyt, että on pakko päästä lääkärille asian vuoksi. Ei voi antaa pienen kärsiä. Välillä on ollut taukoja kutinan kanssa, pitempiä tai vain päivän parin. Mutta aina uudestaan alkaa. Mitä ihmettä tämä on??

        Heissan.. Tyttärelläni oli myös samankaltaisia oireita, joita aluksi hoidettiin matolääkityksellä ja perusvoiteilla.. Ei apua. Vein tytön ihotautilääkärille joka totesi samalla käynnillä, että kyseessä on ihosairaus LSA eli valkojäkälätauti. Krooninen sairaus joka on hoidettavissa ja taudin toteamista on nyt 4 vuotta ja tilanne on tällähetkellä hyvä. Käymme kuitenkin säännöllisesti kontrollissa ihotautipolilla. Kantsii mennä ihotautilääkäriin.


      • noppepe

        mulla oli kihomatoja puolvuotta sitten ja se tunne on tosiaan "luikeretelava". Kaikki perheenjäsenet saivat myös niitä. Saatiin ne poishoidettua matokuurilla.

        Viimeaikoina huomasin kuitenkintaas "luikertelevaa" kutinaa ja luulin saaneeni kihomatotartunnan uudelleen. Mutta silti kutiamisen ero oli aika suuri. Nyt kutisee aina ulostamisen jälkeen eli siis ei vain illoin. Joskus tulee jopa ihan vähän verta kun on pyyhkinyt. Ja joskus peräauksossa myös pistelee silleen että automaattisesti tekee sellasen oudon peräaukon puristuksen :DD
        Sitäpaitsi jos saa kihomatotzartunnan muutkin perheenjäsenet yleensä saavat sen. Ja niin ei ole nyt käynyt. Eli nyt en epäile kihomatoja.

        joko mulla on:

        -hiivatulehdus peräaukossa/suolessa
        -peräpukamia
        -TAI VESSAPAPERI VAHINGOITTAA
        -tai sit peppuseksi on jotenki vahingoittanu mua vaikka vaan kerran tullu tehtyy

        aion kokeilla lopettaa vessapaperin käyttämisen, eli pesen aina vedellä kun oon käyny. peppuseksikin loppuu. Ja jos ei auta nii joku hiivakuuri ja jos SEKÄÄN ei auta niin sit pitää mennä lääkärii kysyy niist pukamista.


        VIHAAN TÄTÄ !!!!!


      • noppepe

        mulla oli kihomatoja puolvuotta sitten ja se tunne on tosiaan "luikeretelava". Kaikki perheenjäsenet saivat myös niitä. Saatiin ne poishoidettua matokuurilla.

        Viimeaikoina huomasin kuitenkintaas "luikertelevaa" kutinaa ja luulin saaneeni kihomatotartunnan uudelleen. Mutta silti kutiamisen ero oli aika suuri. Nyt kutisee aina ulostamisen jälkeen eli siis ei vain illoin. Joskus tulee jopa ihan vähän verta kun on pyyhkinyt. Ja joskus peräauksossa myös pistelee silleen että automaattisesti tekee sellasen oudon peräaukon puristuksen :DD
        Sitäpaitsi jos saa kihomatotzartunnan muutkin perheenjäsenet yleensä saavat sen. Ja niin ei ole nyt käynyt. Eli nyt en epäile kihomatoja.

        joko mulla on:

        -hiivatulehdus peräaukossa/suolessa
        -peräpukamia
        -TAI VESSAPAPERI VAHINGOITTAA
        -tai sit peppuseksi on jotenki vahingoittanu mua vaikka vaan kerran tullu tehtyy

        aion kokeilla lopettaa vessapaperin käyttämisen, eli pesen aina vedellä kun oon käyny. peppuseksikin loppuu. Ja jos ei auta nii joku hiivakuuri ja jos SEKÄÄN ei auta niin sit pitää mennä lääkärii kysyy niist pukamista.


        VIHAAN TÄTÄ !!!!!


      • ihminen aina
        noppepe kirjoitti:

        mulla oli kihomatoja puolvuotta sitten ja se tunne on tosiaan "luikeretelava". Kaikki perheenjäsenet saivat myös niitä. Saatiin ne poishoidettua matokuurilla.

        Viimeaikoina huomasin kuitenkintaas "luikertelevaa" kutinaa ja luulin saaneeni kihomatotartunnan uudelleen. Mutta silti kutiamisen ero oli aika suuri. Nyt kutisee aina ulostamisen jälkeen eli siis ei vain illoin. Joskus tulee jopa ihan vähän verta kun on pyyhkinyt. Ja joskus peräauksossa myös pistelee silleen että automaattisesti tekee sellasen oudon peräaukon puristuksen :DD
        Sitäpaitsi jos saa kihomatotzartunnan muutkin perheenjäsenet yleensä saavat sen. Ja niin ei ole nyt käynyt. Eli nyt en epäile kihomatoja.

        joko mulla on:

        -hiivatulehdus peräaukossa/suolessa
        -peräpukamia
        -TAI VESSAPAPERI VAHINGOITTAA
        -tai sit peppuseksi on jotenki vahingoittanu mua vaikka vaan kerran tullu tehtyy

        aion kokeilla lopettaa vessapaperin käyttämisen, eli pesen aina vedellä kun oon käyny. peppuseksikin loppuu. Ja jos ei auta nii joku hiivakuuri ja jos SEKÄÄN ei auta niin sit pitää mennä lääkärii kysyy niist pukamista.


        VIHAAN TÄTÄ !!!!!

        pesun jälkeen Daktarin voidetta sormenpäähän ja levitä se sinne viimeiseen reikään niin oireet helpottuvat miltei heti.


    • LEO WANGER

      Kutina loppuu käyttämällä MANPAX nimistä, miehille tähän vaivaan kehitettyä terveyssidettä.

    • Nimim. 'Erkki'

      monesti peräaukon kutinat johtuvat nimenomaan liiasta hiivasta elimistössä/suolistossa, jos oireet eivät selvästi näyttäisi johtuvan jostain muusta syystä.

      normaalisti suoliston bakteerit säätelevät hiivan määrää, mutta länkkärin ruokavalio oluet punkut laittavat bakteerikannan liian lujille.

      oiretta ei vain tunnusteta eikä oikein laajasti vielä tunnetakaan.
      oikea ruokavalio ja maitohappobakteerit käyttöön, niin johan loppui.

      hiiva elää sokerista sekä hiilihydraateista.

      uutta hiivaflooraa ihminen imee itseensä mm. oluesta ja tuotteista joiden valmistuksessa on käytetty (kuiva)hiivaa.

      ei ole mikään miellyttävä pika-apu tuo uusi ruokavalio, mutta vie kutinat lopullisesti pois sekä tekee muutenkin hemmetin hyvää ihmisen terveydelle.

      tarkemmat ohjeet ruokavaliosta löytyy netistä esim. hakusanoilla 'suolistohiiva ruokavalio'

      -believe me on this one.

    • pentti71

      Kutina loppui jonkin ajan kuluttua kun olin ottanut käsisuihkun käyttöön. Toisella kädellä pidän suihkua ja toisella hieron. Käsikin puhdistuu samalla.

    • rutinakutina

      mulla tuli hikoilusta hikoilu ihottumaa kainoloihin, nivusiin ja perseeseen. hain lääkäriltä apolar nimistä rasvaa, sillä lähti kainolosta heti kutina, mutta nivuset ja perse vaati pidemmän kuurin, mutta lähti.
      siis suosittelen kokeilemaan,

      • myös merkillepannut

        sieni-infektiolta. Se tulee nivusiin ynnä muualle, jos käyttää kesällä liiallista vaatetusta. Jos on pitkät kalsarit ,farkut ja päällä vielä likaisen työn suojavaatteet, tauti on taattu. Koko "munapussi" tulee tumman vereväksi ja täytyy aina iltaisin pesun jälkeen "upottaa" daktarinvoidevaippaan, niin kyllä se siitä. Mitä taas tulee tuohon peräreiän limaisuuteen ja kutinaan, osasyynä on juuri hiivakasvusto, joka eritoten intoutuu makeasta ruuasta ja muista herkuista. Mitään hyvää ei parane mennä syömään. Myös arominvahventajat ovat perseestä, koska pitävät mahan niin löysällä, että aukon kirvelykin on taattu kutinan lisäksi.


    • Arkapeppu

      Minua on tällainen kutina vaivannut erittäin kauan.Lääkäreiltä olen joskus saanut kortisonivoidetta mutta se auttaa vaan niin kauan kuin sitä käyttää.Joskus saan myös ohuita juovamaisia haavoja kullin kylkeen ja juureen.Nekin katoaa kortisonilla mutta voivat taas ilmestyä takaisin koska vaan.Nyt voitelin vehkeen ja haarojen poimut ja perseen Lamisil nimisellä voiteella viikon ajan.Se on tarkoitettu esim. jalkasienen hoitoon.Pesin tietysti paikat hyvin välillä ja vaihdoin alushousut usein.Olen myös epäillyt että olen allerginen saippualle ja siksi aloin kuurin jälkeen pesemään paikat puhtaalla vedellä ilman saippuaa.Ja kas kummaa kutina on tyystin loppunut ja kullikin näyttää terveemmältä kuin aikoihin. Koska asia on näin uusi enkä ole sitä tieteellisesti tutkinut niin en osaa sanoa auttoiko Lamisil vai onko perseeni yksinkertaisesti vaan allerginen saippualle? En uskalla vielä kokeilla saippuaa koska on niin mukava olla ilman näitä vaivoja!Toivottavasti muillekin on hyötyä näista kokeiluistani.

      • Floater

        Saippuan poisjättäinen herkkien ihoalueiden pesussa auttaa varmasti! Itse en ole pessyt heppiä enkä peräaukkoa vuosikausiin saippualla - ainakaan säänöllisesti. Iho on paljon paremmassa kunnossa. Nuorempana finniongelmat hävisivät heti ja kokonaan, kun lopetin naaman pesun saippualla. Ehkä tuonne alapäähän pitäisi kokeilla tuota vauvanpesuöljyä? Se kosteuttaa ihoa mukavasti.

        Ittellä on peräaukko kutissut muutaman vuoden. Hädensa on auttanut, mutta viime viikon aikana alkoi tuntumaan ettei mikään auta. Yöllä kun herää käymään vessassa ei vielä kutise, mutta anna olla, kun pääsee takaisin sänkyyn pyyhkimisen jälkeen. Nytkään ei ole tullut nukuttua klo 05 jälkeen.... Pukamia kyllä on, mutta tämä vaikuttaa enemmän ihon ärtymiseltä kosteudesta ja karkeasta paperista johtuen.

        Vatsa tosin on ollut aika heikossa kunnossa ja kroonisesti löysähkö viime aikoina. Pierettääkin koko ajan. Täytyy yrittää vaihtaa ruokavaliota ja lopettaa iltatissuttelu.


    • leipuri hiiva

      joo mulla se perse kutissu pari vuotta! just kävin peilillä väijyyn sitä mustaa aukkoa ni juu sellast valkosta hilsettä ja lukuisia kynnenjälkiä! uskon siihen hiiva syndroomaan! tai sit emäntä mulkuttaa mua öisin ko nukun hmm! puhistin septidinillä ja bebanteenea perrään! joo se o noloa touhua tuo perseen kaivelu homma! tuota hiiva syndrooma hommaa vahvistaa myös nuo mielialan vaihtelut ja masennus hommat johon myös nykyään lääkitys! no toisaalta masentuuhan sitä ihminen ko sormi persiissä kulkeepi tai sit se et jotkut o mua sanonu herkkä nahkasex;). perustetaan semmonen perseen kaivajat ry salainen tervehdys vois olla sellanen et sormi pystös julkisel paikal ni sit ne muut kaivajat vois tulla raataileen et missä kaivellu ja kui paljo! semmosta tuumailen näin pakkas aamuna! ps. ku noil inkkareilla o ne nimensä ni minä oon kutiava perse

    • Vesi vanhin WC-paper

      Itse olen kärsinyt vastaavasta vaivasta jo vuosia. Syynä ovat varmaankin sisäiset peräpukamat, mutta ne itsessään oirivat harvoin kipuna ja kipuun auttaa Scheriproct. Tuo kutina oli rasittavinta.

      Nyt olen lähes vuoden ollut ilman kutinaa, kun lopetin perän pyyhkimisen paperilla. Pesen perän "pimppipuhelimella" (bidee) ja kuivaan vessapaperilla painelemalla, ei hinkkaamalla. Onhan se schaissen peseminen tietenkin aluksi inhottavaa, mutta kädet tietenkin pestään saippualla.

      Samoin kaikkien saippuoiden päivittäinen käyttö perän pesussa kannattaa lopettaa ja käyttää vain lämmintä vettä. Sitten kun käy suihkussa muutenkin, voi pestä ihan kunnolla.

      Silloin tällöin kyläpaikassa joutuu turvautua paperilla pyyhkimiseen ja kyllä siitä usein kutinaa seuraa, joten ainakin minulla tuo paperilla pyyhkiminen on syypää, minkä lisäksi ihan puhtaaksihan paikat ei paperilla edes tule.

      • asdsad

        kokeilin ruiskuttaa suihkulla tosi kylmää vettä peräaukon paikkeille, tuo helpotuksen joksikin aikaa ainakin :)


      • kauko10
        asdsad kirjoitti:

        kokeilin ruiskuttaa suihkulla tosi kylmää vettä peräaukon paikkeille, tuo helpotuksen joksikin aikaa ainakin :)

        Kohtalontovereita näyttää riittävän. Keinojakin näyttää olevan monia. Toivottavasti on tästä joillekkin apua. Ostin apteekista as3-nimistä voidetta, jota olen nyt käyttänyt viikon ajan ohjeiden mukaan. Lääkeen vaikutukset alkoivat välittömästi ja viidessä päivässä oireet lakkasivat kokonaan. Jos siis ei septidiinit ja pepanteenit ole auttaneet niin kokeilkaa tätä nyt ihmeessä. Mukava taas nukkua rauhassa.


      • turhautunut ihminen
        kauko10 kirjoitti:

        Kohtalontovereita näyttää riittävän. Keinojakin näyttää olevan monia. Toivottavasti on tästä joillekkin apua. Ostin apteekista as3-nimistä voidetta, jota olen nyt käyttänyt viikon ajan ohjeiden mukaan. Lääkeen vaikutukset alkoivat välittömästi ja viidessä päivässä oireet lakkasivat kokonaan. Jos siis ei septidiinit ja pepanteenit ole auttaneet niin kokeilkaa tätä nyt ihmeessä. Mukava taas nukkua rauhassa.

        PERKELE kun voi ottaa päähän kun olen 15v ja koko lapsuuden tästä hetkestä taakseppäin nä hemmetin madot tulee ainakin tai oikeestaan viimeksi oli varmaan joskus 2 luokalla, sitten semmone 4-5 vuoden tauko ja nyt viimeset 4vuotta ainakin suunnilleen 5 kertaa vuodessa pitää ottaa tommonen hemmetin pyrvin kuuri kun aina ne madot tulee takasin, en pääse ikinä eroon. on niin v*tun noloa sanoa äitille "joo vähän toi peppu taas kutiaa voix hakee apteekist sitä pyrvinii" ei mulla ite semmosiin lääkkeisiin mitää rahaa oo. Siis kui just nyt, siis 15v kui ei joskus sitten kun olen omillani niin voin hakea ite lääkkeeni ja ei tartte kertoa kenellekkään.

        tälläkin hetkellä kutii niin pirusti. varmaa huomenna taas kyseinen kommentti äitille. varmaan kellään toisella mun ikäsellä oo samaa vaivaa ainakaan näin useesti. joka paikassa aina vaan lukee että "joo meidän lapset" ja joku " ensimmäisen kerran elämässä - 30v" ei mitään 15v. Missä mättää kun tää ongelma pitäs olla vaan näköjään pikku lapsilla ja varsinkin päiväkoti ikäsillä??


      • EI AUTA!
        turhautunut ihminen kirjoitti:

        PERKELE kun voi ottaa päähän kun olen 15v ja koko lapsuuden tästä hetkestä taakseppäin nä hemmetin madot tulee ainakin tai oikeestaan viimeksi oli varmaan joskus 2 luokalla, sitten semmone 4-5 vuoden tauko ja nyt viimeset 4vuotta ainakin suunnilleen 5 kertaa vuodessa pitää ottaa tommonen hemmetin pyrvin kuuri kun aina ne madot tulee takasin, en pääse ikinä eroon. on niin v*tun noloa sanoa äitille "joo vähän toi peppu taas kutiaa voix hakee apteekist sitä pyrvinii" ei mulla ite semmosiin lääkkeisiin mitää rahaa oo. Siis kui just nyt, siis 15v kui ei joskus sitten kun olen omillani niin voin hakea ite lääkkeeni ja ei tartte kertoa kenellekkään.

        tälläkin hetkellä kutii niin pirusti. varmaa huomenna taas kyseinen kommentti äitille. varmaan kellään toisella mun ikäsellä oo samaa vaivaa ainakaan näin useesti. joka paikassa aina vaan lukee että "joo meidän lapset" ja joku " ensimmäisen kerran elämässä - 30v" ei mitään 15v. Missä mättää kun tää ongelma pitäs olla vaan näköjään pikku lapsilla ja varsinkin päiväkoti ikäsillä??

        Peräaukonkutina alkoi salakavalasti joskus 2007. Tarkkaan en muista. Silloin en suhtautunut asiaan vakavasti, mutta nytte olen täysin epätoivoinen enkä todellakaan vähättele tätä vaivaa. Olen nyt ollut kotona ollessani lähes aina kyljelleen, tai maannut sängyssä, kun aina ei paikat kestä edes istumista. Tätä makaamista on kestänyt jo noin 3kk. Lääkärissä olen juossut, ja odottelen mahdollista pääsyä ihotautilääkärille. Takapuoleni kutiaa mielestäni öisin enemmän, kuin päivisin. Alushousuissa joudun pitämään pari kerrosta nessu nenäliinoja ettei jatkuvasti housut ole veressä. Vc-käyntini on joka aamu tuskaa. Vatsa on löysä, ja kun pyyhin vaikka miten hellästi, niin verta alkaa tihkuu peräaukon ympäristöstä. Lääkärille olen kertonut avoimesti kaikki. Minut pisti kirjoittamaan tänne tämän oman kertomukseni, koska eilen huomasin, että navan ympäristö/mahakarvoitus on alkanut nyt hoidon aikana hilseilee todella voimakkaasti.
        Tässä lääkkeeni mitä olen käyttänyt:
        Kosteuttavia perusvoiteita, Tummeli, Ac3, Bepanthen. Näillä siis aloitin itse hoitoni, ja mikään ei auttanut. Kävin lääkärissä, ja hän määräsi seuraavat: Daktacort(kortisoni)2-kertaa päivässä, ja käytettävä 2-3 viikkoa. Sen jälkeen aloitettava käyttämään Daktarin voide 2% kerran päivässä. No minä käytin noi mitä oli määrätty. Mielestäni tuo määrätty kortisoni ohenti peräaukon ympärillä olevaa ihoa. Ja ei kun taas samalle lääkärille uudestaan, ja uudet lääkkeet: Zinkosal 100mg salva, Atarax 25mg tabletti iltaisin kutinaan, Kefexin 750mg antibiootti (10-tablettia)aamulla ja illalla, eli 2-tablettia päivässä. Siinäpä tuo. Nämä mitkään ei ole auttanut, ja nyt kysynkin: Mistä ihmeestä tuo navan/mahakarvoituksen seudulle ilmestynyt mieletön hilseily on nyt ilmestynyt? Lääkärille ei niin vaa tänäpäivänä tahdo enää päästä. Kaikki on ruuhkautuneet, ja tuntuu, että ei ole enää kohta voimia mennä lääkäriin. Rahaa ei ole yksityiselle mennä. Olen mies 38v. Neuvokaa, ja kertokaa onko kellään vastaavanlaista. Tuntuu, että hoito vaan on pahentanut tilannetta. Ai nii. Ja se lääkäri tarkisti kyllä peräaukon, mutta tuntuu, että olen käyttänyt vääriä voiteita, tai lääkkeitä. Ja vielä hermostuttaa toi mahakarvoitukselle ilmestynyt voimakas hilseily. Petivaatteet vaihdetaan säännöllisesti. Alushousuja menee 2-3 päivässä. Kirjoitus saattaa olla hieman sekavasti tehty, mutta kyllä tämä semmoista hermopeliä on. Sanat ei riitä kertomaan miten paljon tää potuttaa.


      • Ei Auta!
        EI AUTA! kirjoitti:

        Peräaukonkutina alkoi salakavalasti joskus 2007. Tarkkaan en muista. Silloin en suhtautunut asiaan vakavasti, mutta nytte olen täysin epätoivoinen enkä todellakaan vähättele tätä vaivaa. Olen nyt ollut kotona ollessani lähes aina kyljelleen, tai maannut sängyssä, kun aina ei paikat kestä edes istumista. Tätä makaamista on kestänyt jo noin 3kk. Lääkärissä olen juossut, ja odottelen mahdollista pääsyä ihotautilääkärille. Takapuoleni kutiaa mielestäni öisin enemmän, kuin päivisin. Alushousuissa joudun pitämään pari kerrosta nessu nenäliinoja ettei jatkuvasti housut ole veressä. Vc-käyntini on joka aamu tuskaa. Vatsa on löysä, ja kun pyyhin vaikka miten hellästi, niin verta alkaa tihkuu peräaukon ympäristöstä. Lääkärille olen kertonut avoimesti kaikki. Minut pisti kirjoittamaan tänne tämän oman kertomukseni, koska eilen huomasin, että navan ympäristö/mahakarvoitus on alkanut nyt hoidon aikana hilseilee todella voimakkaasti.
        Tässä lääkkeeni mitä olen käyttänyt:
        Kosteuttavia perusvoiteita, Tummeli, Ac3, Bepanthen. Näillä siis aloitin itse hoitoni, ja mikään ei auttanut. Kävin lääkärissä, ja hän määräsi seuraavat: Daktacort(kortisoni)2-kertaa päivässä, ja käytettävä 2-3 viikkoa. Sen jälkeen aloitettava käyttämään Daktarin voide 2% kerran päivässä. No minä käytin noi mitä oli määrätty. Mielestäni tuo määrätty kortisoni ohenti peräaukon ympärillä olevaa ihoa. Ja ei kun taas samalle lääkärille uudestaan, ja uudet lääkkeet: Zinkosal 100mg salva, Atarax 25mg tabletti iltaisin kutinaan, Kefexin 750mg antibiootti (10-tablettia)aamulla ja illalla, eli 2-tablettia päivässä. Siinäpä tuo. Nämä mitkään ei ole auttanut, ja nyt kysynkin: Mistä ihmeestä tuo navan/mahakarvoituksen seudulle ilmestynyt mieletön hilseily on nyt ilmestynyt? Lääkärille ei niin vaa tänäpäivänä tahdo enää päästä. Kaikki on ruuhkautuneet, ja tuntuu, että ei ole enää kohta voimia mennä lääkäriin. Rahaa ei ole yksityiselle mennä. Olen mies 38v. Neuvokaa, ja kertokaa onko kellään vastaavanlaista. Tuntuu, että hoito vaan on pahentanut tilannetta. Ai nii. Ja se lääkäri tarkisti kyllä peräaukon, mutta tuntuu, että olen käyttänyt vääriä voiteita, tai lääkkeitä. Ja vielä hermostuttaa toi mahakarvoitukselle ilmestynyt voimakas hilseily. Petivaatteet vaihdetaan säännöllisesti. Alushousuja menee 2-3 päivässä. Kirjoitus saattaa olla hieman sekavasti tehty, mutta kyllä tämä semmoista hermopeliä on. Sanat ei riitä kertomaan miten paljon tää potuttaa.

        Nyt kävin ihotautilääkärillä. Hän määräsi Bemetson emulsiovoidetta. En ole vielä aloittanut käyttämään tota. Onko kokemuksia Bemetsonista kenelläkään?
        Pelottaa, kun se on kortisonivoide joka saattaa ohentaa ihoa pysyvästi. Kertokaa, jos olette käyttänyt tota voidetta. Kiitos.


      • jaazaa
        EI AUTA! kirjoitti:

        Peräaukonkutina alkoi salakavalasti joskus 2007. Tarkkaan en muista. Silloin en suhtautunut asiaan vakavasti, mutta nytte olen täysin epätoivoinen enkä todellakaan vähättele tätä vaivaa. Olen nyt ollut kotona ollessani lähes aina kyljelleen, tai maannut sängyssä, kun aina ei paikat kestä edes istumista. Tätä makaamista on kestänyt jo noin 3kk. Lääkärissä olen juossut, ja odottelen mahdollista pääsyä ihotautilääkärille. Takapuoleni kutiaa mielestäni öisin enemmän, kuin päivisin. Alushousuissa joudun pitämään pari kerrosta nessu nenäliinoja ettei jatkuvasti housut ole veressä. Vc-käyntini on joka aamu tuskaa. Vatsa on löysä, ja kun pyyhin vaikka miten hellästi, niin verta alkaa tihkuu peräaukon ympäristöstä. Lääkärille olen kertonut avoimesti kaikki. Minut pisti kirjoittamaan tänne tämän oman kertomukseni, koska eilen huomasin, että navan ympäristö/mahakarvoitus on alkanut nyt hoidon aikana hilseilee todella voimakkaasti.
        Tässä lääkkeeni mitä olen käyttänyt:
        Kosteuttavia perusvoiteita, Tummeli, Ac3, Bepanthen. Näillä siis aloitin itse hoitoni, ja mikään ei auttanut. Kävin lääkärissä, ja hän määräsi seuraavat: Daktacort(kortisoni)2-kertaa päivässä, ja käytettävä 2-3 viikkoa. Sen jälkeen aloitettava käyttämään Daktarin voide 2% kerran päivässä. No minä käytin noi mitä oli määrätty. Mielestäni tuo määrätty kortisoni ohenti peräaukon ympärillä olevaa ihoa. Ja ei kun taas samalle lääkärille uudestaan, ja uudet lääkkeet: Zinkosal 100mg salva, Atarax 25mg tabletti iltaisin kutinaan, Kefexin 750mg antibiootti (10-tablettia)aamulla ja illalla, eli 2-tablettia päivässä. Siinäpä tuo. Nämä mitkään ei ole auttanut, ja nyt kysynkin: Mistä ihmeestä tuo navan/mahakarvoituksen seudulle ilmestynyt mieletön hilseily on nyt ilmestynyt? Lääkärille ei niin vaa tänäpäivänä tahdo enää päästä. Kaikki on ruuhkautuneet, ja tuntuu, että ei ole enää kohta voimia mennä lääkäriin. Rahaa ei ole yksityiselle mennä. Olen mies 38v. Neuvokaa, ja kertokaa onko kellään vastaavanlaista. Tuntuu, että hoito vaan on pahentanut tilannetta. Ai nii. Ja se lääkäri tarkisti kyllä peräaukon, mutta tuntuu, että olen käyttänyt vääriä voiteita, tai lääkkeitä. Ja vielä hermostuttaa toi mahakarvoitukselle ilmestynyt voimakas hilseily. Petivaatteet vaihdetaan säännöllisesti. Alushousuja menee 2-3 päivässä. Kirjoitus saattaa olla hieman sekavasti tehty, mutta kyllä tämä semmoista hermopeliä on. Sanat ei riitä kertomaan miten paljon tää potuttaa.

        on kokeilemisen arvoinen, sitä ei saa kuin lääkärin reseptillä ja viimeisimmän tiedon mukaan ei samassa koostumuksessa, eli vaseliini on koostumuksesta pois, tuosta voiteesta on aika monella hyviä kokemuksia, ja sitä myös jotkut kirurgitkin suosittelevat.


      • Kevättä
        jaazaa kirjoitti:

        on kokeilemisen arvoinen, sitä ei saa kuin lääkärin reseptillä ja viimeisimmän tiedon mukaan ei samassa koostumuksessa, eli vaseliini on koostumuksesta pois, tuosta voiteesta on aika monella hyviä kokemuksia, ja sitä myös jotkut kirurgitkin suosittelevat.

        Ostin apteekista kihomato tapletit 20 kappaletta purkissa ja otin ohjeen mukaan lisäksi
        emulsiovoide Pimafucort kutina loppui heti lisäksi kutinan aikana vaivasi siittimen
        esinahan välissä kutinaa ja heikko iho käytin voitetta kaskummaa kutina loppui ja esinahka
        on parantunut.


      • et ole ainut
        turhautunut ihminen kirjoitti:

        PERKELE kun voi ottaa päähän kun olen 15v ja koko lapsuuden tästä hetkestä taakseppäin nä hemmetin madot tulee ainakin tai oikeestaan viimeksi oli varmaan joskus 2 luokalla, sitten semmone 4-5 vuoden tauko ja nyt viimeset 4vuotta ainakin suunnilleen 5 kertaa vuodessa pitää ottaa tommonen hemmetin pyrvin kuuri kun aina ne madot tulee takasin, en pääse ikinä eroon. on niin v*tun noloa sanoa äitille "joo vähän toi peppu taas kutiaa voix hakee apteekist sitä pyrvinii" ei mulla ite semmosiin lääkkeisiin mitää rahaa oo. Siis kui just nyt, siis 15v kui ei joskus sitten kun olen omillani niin voin hakea ite lääkkeeni ja ei tartte kertoa kenellekkään.

        tälläkin hetkellä kutii niin pirusti. varmaa huomenna taas kyseinen kommentti äitille. varmaan kellään toisella mun ikäsellä oo samaa vaivaa ainakaan näin useesti. joka paikassa aina vaan lukee että "joo meidän lapset" ja joku " ensimmäisen kerran elämässä - 30v" ei mitään 15v. Missä mättää kun tää ongelma pitäs olla vaan näköjään pikku lapsilla ja varsinkin päiväkoti ikäsillä??

        et oo ainut!! oon itekki 15v ja onko vitun noloo.. kerra sanoin mutsille et menee ostaa sitä lääkkettä :( 3v ja pääsee itte osteleen. öisin pelkää et lähtee raapii sitä unissaan ja että siitä haava kehittyisi. oon tosi hygieninen ihminen mut jostain ne on muhun tarttunut.


      • Tynterö
        turhautunut ihminen kirjoitti:

        PERKELE kun voi ottaa päähän kun olen 15v ja koko lapsuuden tästä hetkestä taakseppäin nä hemmetin madot tulee ainakin tai oikeestaan viimeksi oli varmaan joskus 2 luokalla, sitten semmone 4-5 vuoden tauko ja nyt viimeset 4vuotta ainakin suunnilleen 5 kertaa vuodessa pitää ottaa tommonen hemmetin pyrvin kuuri kun aina ne madot tulee takasin, en pääse ikinä eroon. on niin v*tun noloa sanoa äitille "joo vähän toi peppu taas kutiaa voix hakee apteekist sitä pyrvinii" ei mulla ite semmosiin lääkkeisiin mitää rahaa oo. Siis kui just nyt, siis 15v kui ei joskus sitten kun olen omillani niin voin hakea ite lääkkeeni ja ei tartte kertoa kenellekkään.

        tälläkin hetkellä kutii niin pirusti. varmaa huomenna taas kyseinen kommentti äitille. varmaan kellään toisella mun ikäsellä oo samaa vaivaa ainakaan näin useesti. joka paikassa aina vaan lukee että "joo meidän lapset" ja joku " ensimmäisen kerran elämässä - 30v" ei mitään 15v. Missä mättää kun tää ongelma pitäs olla vaan näköjään pikku lapsilla ja varsinkin päiväkoti ikäsillä??

        Osta Life-luontaistuotekaupasta Cina-nimistä homeopaatista lääkettä, käytä ainakin pari kuukautta putkeen päivittäin kolme kertaa päivässä. Kokeile! Pitäisi auttaa.


      • suihketta
        EI AUTA! kirjoitti:

        Peräaukonkutina alkoi salakavalasti joskus 2007. Tarkkaan en muista. Silloin en suhtautunut asiaan vakavasti, mutta nytte olen täysin epätoivoinen enkä todellakaan vähättele tätä vaivaa. Olen nyt ollut kotona ollessani lähes aina kyljelleen, tai maannut sängyssä, kun aina ei paikat kestä edes istumista. Tätä makaamista on kestänyt jo noin 3kk. Lääkärissä olen juossut, ja odottelen mahdollista pääsyä ihotautilääkärille. Takapuoleni kutiaa mielestäni öisin enemmän, kuin päivisin. Alushousuissa joudun pitämään pari kerrosta nessu nenäliinoja ettei jatkuvasti housut ole veressä. Vc-käyntini on joka aamu tuskaa. Vatsa on löysä, ja kun pyyhin vaikka miten hellästi, niin verta alkaa tihkuu peräaukon ympäristöstä. Lääkärille olen kertonut avoimesti kaikki. Minut pisti kirjoittamaan tänne tämän oman kertomukseni, koska eilen huomasin, että navan ympäristö/mahakarvoitus on alkanut nyt hoidon aikana hilseilee todella voimakkaasti.
        Tässä lääkkeeni mitä olen käyttänyt:
        Kosteuttavia perusvoiteita, Tummeli, Ac3, Bepanthen. Näillä siis aloitin itse hoitoni, ja mikään ei auttanut. Kävin lääkärissä, ja hän määräsi seuraavat: Daktacort(kortisoni)2-kertaa päivässä, ja käytettävä 2-3 viikkoa. Sen jälkeen aloitettava käyttämään Daktarin voide 2% kerran päivässä. No minä käytin noi mitä oli määrätty. Mielestäni tuo määrätty kortisoni ohenti peräaukon ympärillä olevaa ihoa. Ja ei kun taas samalle lääkärille uudestaan, ja uudet lääkkeet: Zinkosal 100mg salva, Atarax 25mg tabletti iltaisin kutinaan, Kefexin 750mg antibiootti (10-tablettia)aamulla ja illalla, eli 2-tablettia päivässä. Siinäpä tuo. Nämä mitkään ei ole auttanut, ja nyt kysynkin: Mistä ihmeestä tuo navan/mahakarvoituksen seudulle ilmestynyt mieletön hilseily on nyt ilmestynyt? Lääkärille ei niin vaa tänäpäivänä tahdo enää päästä. Kaikki on ruuhkautuneet, ja tuntuu, että ei ole enää kohta voimia mennä lääkäriin. Rahaa ei ole yksityiselle mennä. Olen mies 38v. Neuvokaa, ja kertokaa onko kellään vastaavanlaista. Tuntuu, että hoito vaan on pahentanut tilannetta. Ai nii. Ja se lääkäri tarkisti kyllä peräaukon, mutta tuntuu, että olen käyttänyt vääriä voiteita, tai lääkkeitä. Ja vielä hermostuttaa toi mahakarvoitukselle ilmestynyt voimakas hilseily. Petivaatteet vaihdetaan säännöllisesti. Alushousuja menee 2-3 päivässä. Kirjoitus saattaa olla hieman sekavasti tehty, mutta kyllä tämä semmoista hermopeliä on. Sanat ei riitä kertomaan miten paljon tää potuttaa.

        Kun navan ympärillä samaa, niin voisiko olla syyhy? Huomasin että permetriini auttaa. Bio-Kill suihke marketin puutarhaosastolta, sitä kosteusvoiteen sekaan.


      • Anonyymi
        turhautunut ihminen kirjoitti:

        PERKELE kun voi ottaa päähän kun olen 15v ja koko lapsuuden tästä hetkestä taakseppäin nä hemmetin madot tulee ainakin tai oikeestaan viimeksi oli varmaan joskus 2 luokalla, sitten semmone 4-5 vuoden tauko ja nyt viimeset 4vuotta ainakin suunnilleen 5 kertaa vuodessa pitää ottaa tommonen hemmetin pyrvin kuuri kun aina ne madot tulee takasin, en pääse ikinä eroon. on niin v*tun noloa sanoa äitille "joo vähän toi peppu taas kutiaa voix hakee apteekist sitä pyrvinii" ei mulla ite semmosiin lääkkeisiin mitää rahaa oo. Siis kui just nyt, siis 15v kui ei joskus sitten kun olen omillani niin voin hakea ite lääkkeeni ja ei tartte kertoa kenellekkään.

        tälläkin hetkellä kutii niin pirusti. varmaa huomenna taas kyseinen kommentti äitille. varmaan kellään toisella mun ikäsellä oo samaa vaivaa ainakaan näin useesti. joka paikassa aina vaan lukee että "joo meidän lapset" ja joku " ensimmäisen kerran elämässä - 30v" ei mitään 15v. Missä mättää kun tää ongelma pitäs olla vaan näköjään pikku lapsilla ja varsinkin päiväkoti ikäsillä??

        Kihomato vaatii niiden munien saamisen suuhun. Eli siis kun parannat hygieniaa pariksi viikoksi niin pitäisi lähteä. Äläkä sillä aikaa koplaa takapuoltasi läheltäkään, koska ne madon munat on niin häviävän pieniä ja voivat olla missä vain. Suihkun jälkeenkin pese vielä kädet vaikka käsidesillä tai saippualla. Jos ympärillä pieniä lapsia, niin heidätkin hoidettava/lääkittävä.


    • allerginen2

      Itselläni on usein löysä vatsa, iho on siksi perseessä arkaa ja peräaukkokin kutisee joskus. Sairaaksi koko homma menee jos joskus erehdyn olemaan vanhempieni luona yötä. Heillä on kissa. Kutina on jotain järkyttävää ja usein alkaa kun olen kauan aikaa maate. Minusta juuri allerginen reaktio kostuttaa ihon tai sitten kostuminen levittää kissan hilseen aineet ympäri peräaukkoa. Tunetusti kissan karvat ja hilse eksyvät joka paikkaan, ovat ne sellaisia magneetteja. Olen tutkitusti allerginen kissalle. Luulen, että myös monien muidenkin ongelmaa pahentaa juuri kotieläimet. Kaikki eivät tiedä ovatko kotieläimille allergisia. En tiennyt minäkään ennen kuin kävin testeissä.

      • helpotusta luvassa

        Vatsavaivat toi esiin vanhan tuttavan entistä pahempana. Enää ei meinannu saada yöllä unta kun kutitti niin hemmetisti. Yleisvoide ja kortisoni ei auttanu pätkääkään. Rasvatalkki auttoi vähäsen, mutta sitten kokeilin apteekin ac3-comforttia. Välitön helpotus ja kutina oli kokonaan tiessään. Sitähän mainostetaan juurikin ahterin kutinaa helpottavana ja tosiaan se piti lupauksensa.

        No mahavaivat/ripuli ei häipyny mutta kiskon nyt maitohappobakteereja sitä varten.


      • raapija
        helpotusta luvassa kirjoitti:

        Vatsavaivat toi esiin vanhan tuttavan entistä pahempana. Enää ei meinannu saada yöllä unta kun kutitti niin hemmetisti. Yleisvoide ja kortisoni ei auttanu pätkääkään. Rasvatalkki auttoi vähäsen, mutta sitten kokeilin apteekin ac3-comforttia. Välitön helpotus ja kutina oli kokonaan tiessään. Sitähän mainostetaan juurikin ahterin kutinaa helpottavana ja tosiaan se piti lupauksensa.

        No mahavaivat/ripuli ei häipyny mutta kiskon nyt maitohappobakteereja sitä varten.

        sama vaiva (ei kovin paha) ja silloin tällöin sellaista valkoista tahnaa peräaukossa.. kerran sitten huomasin että selvä sillinhajuhan siinä tahnassa on. Jostain luin myös, että naispuoleisilla sillinhaju pimpassa tarkoittaa hiivatulehdusta. 1 1 = 2, eli hiivatulehdushan se varmaan minullakin peräsuolessa on.
        Täytynee kokeilla ensin ruokavaliota ja mahdollisesti noita ac3:ia tai muita täällä suositeltuja. Pelkkää vesipesua olen jo käyttänyt ilman saippuaa ja se helpottaa suuresti.


      • myymä
        raapija kirjoitti:

        sama vaiva (ei kovin paha) ja silloin tällöin sellaista valkoista tahnaa peräaukossa.. kerran sitten huomasin että selvä sillinhajuhan siinä tahnassa on. Jostain luin myös, että naispuoleisilla sillinhaju pimpassa tarkoittaa hiivatulehdusta. 1 1 = 2, eli hiivatulehdushan se varmaan minullakin peräsuolessa on.
        Täytynee kokeilla ensin ruokavaliota ja mahdollisesti noita ac3:ia tai muita täällä suositeltuja. Pelkkää vesipesua olen jo käyttänyt ilman saippuaa ja se helpottaa suuresti.

        En tiedä tuliko apu siitä kun aloin syödä säännöllisesti kalanmaksaöljyä.Kutina loppui eikä sen jälkeen ole ollut minkäänlaista vaivaa.Ainakin kannattaa kokeilla.


    • 545456879

      Minulla kutisi peräaukko pari viikkoa niin ettei edes nukkumaan pystynyt. Sitten ostin sinkkipastaa apteekista ja se toimi lähes heti. Suosittelen.

    • voihan kutina

      Sain aika hyvät naurut kun luin tätä viestiketjua. Kiitos vaan kaikille erittäin hyvistä (ja vähemmän hyvistä neuvoista) :D Ainaki saa nauraa.

      Luultavasti tää liittyy monilla naisilla hiivatulehdukseen. Itse olen kärsinyt kroonisesta hiivatulehduksesta jo lähes vuoden. Nyt uutena vaivana tämä kutina, ja juuri olen lääkekuurilla hiivatulehduksen johdosta. Olen aika varma että liittyvät toisiinsa. Ainakin olen aiemmin lääkriltä kuullut että hiivaa on molemmissa aukoissa, ja hoitoon tarkoitettua voidettakin kuuluu käyttää koko alueella - joka aukkoon, kun hoidetaan ermättimen hiivatulehdusta.

    • raps ja rops

      Täällä kans kärsitty kutinasta peräaukossa jo vuosia.vessassa käynnin jälkeen en ole alapää pesu kokeillu niin ajattelin kysyä pitääkö veden olla käden lämpöistä vai kylmempää,kuuma vesi luultavasti lsää vaan kutinaa.AC3 ei minulla auta ja Hädesa voidetta olen käyttänyt mutta siitä vain hetken apua.Mitäs vuonna 2011 neuvoisitte avuksi?

    • Kutikutikuti

      Jos kortisoni-voiteet auttaa, syynä voi olla ihan ruoka-aineallergia. Itsellä kutina loppui kun lopetin tomaatin syömisen. Ei mitään ongelmaa sen jälkeen.

    • Kaikki muu kokeiltu!

      Gefilus-piimää säännöllisesti sekä juotuna että emättimeen ja peräaukolle. Halvin, tehokkain ja luonnollisin hiivankarkoitus ikinä! Ihan lääkeruiskulla ja ulkoinen pesu suihkun yhteydessä riittää! Tämä siis toimii jos liittyy hiivaan. Muusta en tiedä. Itse kärsin myös kroonisesta hiivasta ja olen huomannut että tuo piimä todella auttaa (teho perustuu maitohappobakteereihin ja on oikein pätevä) Varmasti tehokas myös peräaukon kutinassa! Muutama päivä ja olo on paljon parempi! Ja kun jatkaa juomista niin ei vaivat enää ihan yhtä herkästi palaa takaisin.

      • Bakteereita et ole

        vielä kokeillut! Rupeat syömään mhb_kapseleissa ja voit käyttää pestyyn vakoon suopraan!

        "".........jatkuu.
        Katso kolme tärkeintä bakteeria!
        - Kun kärsit kosteusvaurio homeiden-toksiinien aiheuttamasta peräaukon kostumisesta/kirvelystä/kutinasta, niin apu löytyy seuraavasti:
        1. Vähennä sokerien käyttöä ja lopeta keinotekoisen(=kuiva-hiiva)hiivan käyttö,
        2. Aloita 3-tärkeimmän Probiootti bakteerien syönti ja jatka vähintään kahdentoista (12) kuukauden ajan mieluummin jatkuvasti.
        3. Lopeta altistuminen kosteusvaurio homeiden-toksiineille pysyvästi.
        Jatkuu....""

        ""....jatkuu.
        Sitten olikin urakkaa, mitkä ovat nuo bakteerit, joista muodostuu immuunipuolustuksen ensimmäinen puolustusrintama? Pyöritin pitkän aikaa (3-vuotta) tätä kysymystä ja kuinka ollakaan 8/2006 syttyi lamppu (keksin), että meidän kaikkien yksimahaisten immuunipuolustuksen perusta on kolme tärkeintä; 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteeria - oli sitten kyseessä aikuinen tai lapsi, mies tai nainen, kissa tai koira:

        1.(1.)*** Lactobacillus asidophilus. = Tärkein probiootti bakteeri.
        Ominaisuus:
        Elää normaalisti ohutsuolen limakalvoilla * Kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä(!) * Vähentää kolesterolin imeytymistä * Helpottaa maitosokerin imeytymistä * Korjaa suoliston limakalvojen mikrobiflooraa antibiootti-hoidon jälkeen(!).

        2.(2.)*** Lactobacillus bulgaricus. = Luonnon oma turvallinen antibiootti. Tämä on Bulgarialaisten pitkän iän bakteeri, josta nimikin.
        Ominaisuus:
        Säätelee immuuni-järjestelmän toimintaa * Vaikuttaa rasva-aineen vaihduntaan * Alentaa veren kolesteroli tasoja * Tuottaa luonnollisia atibioottisesti vaikuttavia aineita(!) * Estää haitallisten mikrobien lisääntymistä suolen limakalvoilla.

        3.(7.)*** Bifidobacterium. = Ohutsuolen limakalvojen alaosan tärkein bakteeri.
        Ominaisuus:
        Tehostaa ruuansulatus-järjestelmän toimintaa * Säätelee immuunijärjestelmää ja rasva-aineen vaihduntaa * Vähentää kolesterolin imeytymistä * Estää haitallisten bakteereiden kiinnittymistä ja kasvua limakalvoilla(!) * Estää haitallisten amiinien imeytymistä.

        - Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3x1(suositus on 3x2)-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit - joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa. Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
        1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan;
        2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP=


      • kuiva peppu

        Luin koko ketjun lävitse ja sinä olet saanut samasta avun vaivaasi jota minäkin hätäpäissäni kokeilin. Tosin itse käytin jugurttia seuraavasti:

        Aamulla (joko suihkussa tai ilman) alueen huolellinen pesu ja kuivaus. Lopullinen kuivaus hiustenkuivaajalla varmistaakseen että alue on todella kuiva. Levitin (tietenkin maustamatonta) pari pisaran kokoista kuivempaa (purkin reunasta) nokaretta jugurttia koko alueelle .
        Jokaisen ulostamisen jalkeen taas sama operaatio.
        Vaikka koko päivänä ei tarvitse ulostaa, niin illalla taas pesu ja kuivaus kuivaus hiustenkuivaajalla. Alue täydellisen kuivaksi ja taas jugurtin levitys.

        Parin päivän päästä kutina lakkasi. Tuon jälkeen jätin jugurtin pois mutta kuivaan silti huistenkuivaajalla alueen täysin kuivaksi.


    • pempsu

      Perseseksi aiheuttaa vaivanne!

      • ddffhfhjttyu

        Minulla vaiva 7v ja nyt loytyi streptokokkibakteeri. Lääkitys menossa.


    • kutina kalle

      Onko kenelläkään ollut punotusta kutinan yhteydessä? Itsellä jo yli kuukauden kutissut ja punoittanut todella paljon. Kihomatoja ei ole, hydrokortisoni ei auta eikä liioin Pevisone.

    • 2674

      kokeile sibicort salvaa ohjeen mukaan.tuntuu toimivan.muista hygienia.

    • 25 vuotta

      Kärsin 25 vuotta peräaukon kutinasta käyden lääkärissä useita kertoja kuitenkaan
      saamasta niistä apua. Vuosi sitten aloitin hyvin yksinkertaisen jutun eli joka ulostamisen jälkeen puhdistus perus salvalla peräaukon paperilla ja sitten taitettu talouspaperi lippujen väliin niin että osa paperista meni peräaukon sisään jotta se pysyy kiinni kävellessä, päivällä saatoin vaihtaa tarvittaessa uuden paperin sekä illalla nukkumaan mennessä vaihdoin yöksi puhtaan paperin em. tavalla. 2 kk jälkeen peräaukon kutina oli niin vähäistä että vanhasta muistista meinasin monta kertaa ns. harrasraa nautinnollista peräaukon raaputusta mutta nyt se 25 vuoden kutina on pois.
      Enpä kuin kokeilemaan onko tuosta apua kenellekkään.

    • R.H

      Kyllä oikea vastaus on tällä kertaa.Kunnollisen koulutuksen saanut homeopaatti.
      Suomessa ei edes kunnolla tunnusteta kaikkia sairauksia joita muissa maissa hoidetaan esim madot.

    • kirjottelin tuolla ylempänä jo, mut lopetin viel kotimaisen viljan kaikissa muodoissa syömisen (myös olut), johan on helppo olo ...

    • trolledDJ-Käpy

      Ei kannata harrastaa peppuseksiä

    • Älä pyyhi paperilla vaan kuumalla käsisuihkun vedellä ja sormilla. Paranee vähitellen.

    • Kuti kuti

      Hei tuo streptokokkibakteerilöytö kiinnostaa. Syötkö siihen antibiottiia? Miten se todettiin?

      Minä olen hiivakierteessä. Peräaukon seutu on tulipunainen taas vaikka olen vasta syönyt hiivakuurin. Tämä persereijän kirvely ja punoitus alkoi viime kesänä. Mitkään bepanthenit eivät auta. Ainoa joka vie oireet joksikin aikaa pois on hiivakuuri ja pimfucort-voide.

      Tänä aamuna heräsin aamuyöstä kutinaan. Ihan hirveetä. Kävin viime kesänä näyttämässä työterveyslääkärille ja gynekologille. Hiivaa löytyi.

      Älkää nyt hyvät ihmiset raapiko niitä reikiänne verille. Suihkuttakaa ja rasvatkaa.

    • kutinaton

      Vastaan tähän vanhaan viestiin kun en tuoreempaakaan sattumalta löytänyt. Löysin syyn omaan h-vetilliseen peräaukon kutinaani ja ihon rikkoutumiseen: säilykkeet! Vaiva on ollut minulla vuosia, välillä jopa ruusu pääsi ihon alle rikkoutuneelta alueelta ja jouduin ottamaan piikkinä lääkettä myrkytysvaaran vuoksi. Olen pitänyt kutinan kurissa sen jälkeen vaihtelevalla menestyksellä, milloin hiivalääkettä, milloin tulehdusvoidetta - kunnes allergisoiduin voiteiden sisältämille vaseliineille vai mitä ne lienevät. Sitten eräänä iltana iski himo säilykeoliiveihin, mitä löysin jääkaapistani, ja ahmin niitä puoli purkillista. Seuraava yö olikin kuin helvetissä - mikään ei hellittänyt kutinaa! Silloin keksin: etikka, silykeliemet, mitä ne lienevätkin, aihettivat kutinan. Lopetin kaikkien säilyketuotteiden syönnin, ja avot, kutinaa ei enää sen jälkeen ole ollut! Elämä on ihanaa ilman kutinaa. Kokeilkaapa.

    • Perttiä kutittaa

      Hei, itse olen kanssa muuttunut yksilöksi joka kulkee ns sormi kokoajan perseessä, syvällä.

      Kutina alkoi noin 1kk sitten, paskan jälkeen en kehtaa pahemmin vessapaperilla hinkata koska muuten rupee sattumaan tuonne berberin alueelle, vertakin välillä tulloo, auts! :((
      Minulla taitaa olla peräpukamia, mutta en kunnolla nää edes peilin avulla koska olen ihminen enkä pöllö, eikä pöllötkään pysty näkee perseenreikää päätä kääntämällä.

      Veikkaanpa että suurin syy on tuo hiiva tai madot. Lääkärissä viimeistään selviää asia mutta en mielellään ihan heti mene lääkärille jotta ne voisi heidän sormellaan tunnustella persettäni, jos mahdollista niin kysyn reseptin ja toivon parasta,

      Iloista kutisemista kaikille!

    • Mh-bakteeripula syyl
    • oasfiojiojsioo

      Mulla istumatyö aiheuttaa pientä pukamaa ja kutinaa. Kun aloitin taas hieman harrastamaan liikuntaa niin on auttanut tosi paljon.

      Sitten se kaljan juominen. Jos viikonloppu menee kaljan merkeissä niin alkuviikosta taas kutisee. Saatan herätä yöllä hirveään kutinaan ja siitä tietää että on tulossa ns. sontimispäivä. Päivän mittaan tulee sitten paljon sellaista myrkyllistä pashaa niin että olo kevenee, tekee melkein mieli hypähdellä ilosta. Sitten taas on suolen hyvä olla eikä kutise.

      Miettikääpä nyt, jos limakalvoa vasten on jotain ydinjätettäkin hirveämpää eli krapulapashaa, niin tottakai limakalvo ärtyy ja kutisee. Terveellsitä ruokavaliota ja liikuntaa noudattaen kakki on niin viatonta ainetta, että se tuskin edes haisee miltään.

      Ja se peräsuoli jatkuu ulkopuolelle asti. Jos on sisällä pukamaa niin on niitä siinä ulkonakin.

    • Jaanuss

      Itse veikkaan että mulla on toi löysä sulkijalihas ja sieltä sit valuu jotain töhnää joka kutittaa ja paljon. Onko tähän vaivaan olemassa JOTAIN IHAN MITÄ VAAN kikkaa millä saa hoidettua?

      • Hirtetty

        Oliskohan ne sisäiset pukama. Mulla hirtettiin 3 sisäistä, kumilenkit vielä paikoillaan. Nyt tuntuu, että peräaukko sulkeutuu kireämmin, pyyhkimiseenkin riittää muutama pala paperia.


    • Bakteereita vakoon!

      Ja "tehosessioita" syöden, niin loppuu kutinat.

      ......................- Kun kärsit kosteusvaurio homeiden-toksiinien aiheuttamasta peräaukon kostumisesta/kirvelystä/kutinasta, niin apu löytyy seuraavasti:
      1. Vähennä sokerien käyttöä ja lopeta keinotekoisen(=kuiva-hiiva)hiivan käyttö,
      2. Aloita 3-tärkeimmän Probiootti bakteerien syönti ja jatka vähintään kahdentoista (12) kuukauden ajan mieluummin jatkuvasti.
      3. Lopeta altistuminen kosteusvaurio homeiden-toksiineille pysyvästi..............

      Acididophilus plussan mhb-jauhetta suoraan reiälle vakoon!
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

    • Vielä kaikki hyvin

      Minä söin 28-päivän hiivalääkekuurin niin vaiva parani myös peräaukon seudulta. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos hiiva on mm. iholla se tarvii pitkän kuurin. Olen ollut oireeton nyt lähes 2 kuukautta.

      Kannattaa kokeilla myös lasten sinkkivoidetta (Natusan). Se suojaa ihoa ja peräaukon seutua. Laitoin sitä myös peräaukon sisälle kumihanskat kädessä:) Enää en ole sitäkään käyttänyt.

      Kannattaa pitää huoli myös alapesua tehdessä siitä ettei siirrä peräaukosta bakteereja emättimen puolelle.

      • just joo

        Muistakaa että kuurit on tarkoitettu hoitamaan sitä oiretta.. todellisen avun saa esimerkiksi juuri maitohappobakteereilla ja hiivan pois jättänisellä yms.. nykyään vain ei hoideta koskaan aiheuttajaa vaan pelkästään oireitä.. kumma vain kun vanhuksilla on kymmenittäin lääkkeitä... toinen lääke aiheuttaa seuraavan oireen ja siihen taas lääke.. jos siis olisi aluksi todettu todellinen aiheuttaja ei hoidettaisi ihmisi miljoonilla oire lääkkeillä!!!


    • kutisijateini

      Itsellä on ollut todella pahaa kutinaa vajaan vuoden ajan, pian olen 16-vuotias. Kutina uusiintuu aina n. kuukauden väliajoin, joskus pahempana. Vanhemmille sitten kerroin kutinasta ja he apteekista ostivat itselleni tätä ac3 comfortia. Myös uloste on itsellä kovin kovaa joten aina kun kutina yllättää, siirryn kuivattujen luumujen kuurille. Auttaa aina viikon kuluessa. Kutina kuitenkin uusiutuu aina ja haluaisin päästä siitä lopullisesti eroon, kun olen vielä nuori ja elämä edessä!

    • jadina

      Itselläni on menossa sokeriton ruokavalio (myös maidoton ja gluteeniton). Pienikin sokerimäärä aiheuttaa nopeasti kutinaa, tätä yhteyttä en huomannut ennen dieettiä. Kannttaa kokeilla tiukalla, riittävän pitkään kestävällä sokerittomalla tai ehkä laajemmallakin dieetilla, josko ongelma johtuu jostain ruoka-aineesta.

    • help me!!!

      Minulla kutisee vain iltaisin... ja siihen auttaa vaan makaaminen minulla käveleminen tuntuu iltaisin kauhealta... joskus vaiva lähtee ja palaa takaisin 2 vvk jälkeen.. äitini on lääkäri ja sanoi että ei ole mitää.. ja väittää että leikittelen vain
      ?....... se kutiaa saakelisti!!!!! Osaako joku auttaa3

    • kireä

      perä aukko on levä

      • pylly boy

        heppi


      • sormi perseessä1
        pylly boy kirjoitti:

        heppi

        joss sulla on minecraft ukko kaivat sillä onkalon ja laitat soihdut seinille


    • uliiuluiluiuluiluuil

      mun pyllyy kutittaa

      • sormi perseessä

        otat housut alas ja sujautat sormen aukkoon


      • penis poika

        mä tunnen syvää kutinaa sen takia pyydän apua olen tunkenut perseeseeni koppa kuoriaisen


      • llllllllliiiiii
        penis poika kirjoitti:

        mä tunnen syvää kutinaa sen takia pyydän apua olen tunkenut perseeseeni koppa kuoriaisen

        eikai teidän kenenkään pyllyyn oo eksyny mun lompsaa


      • kyllästynyt kutinaan
        sormi perseessä kirjoitti:

        otat housut alas ja sujautat sormen aukkoon

        mul on peräaukon kutinaa ja mun pitää masturboida niin kauan perseeseen joka päivä et se kutina lähtee


      • nännit
        llllllllliiiiii kirjoitti:

        eikai teidän kenenkään pyllyyn oo eksyny mun lompsaa

        vaihdetaan paikkaa a-mies


      • Nyt-kutinaton
        kyllästynyt kutinaan kirjoitti:

        mul on peräaukon kutinaa ja mun pitää masturboida niin kauan perseeseen joka päivä et se kutina lähtee

        laitoin käsidesiä muutamana päivänä ja helpotti!


      • Anonyymi
        sormi perseessä kirjoitti:

        otat housut alas ja sujautat sormen aukkoon

        Näillä menty. Onko uutta ohjetta


    • kakka housuissa

      no vittu

    • Nyt-kutinaton

      Peräaukon kiusallinen kutina lähti (viime viikolla), kun laitoin käsidesiä parina kolemna päivänä! - Vähän alussa kirveli, mutta helpotti varsianiseen vaivaani!
      Kannattaa kokeilla!

    • joopa joo

      Mulla auttoi märkään, kutiavaan persläpeen kun lopetin homogenoimattoman maidon juomisen. Kokeilkaa luomu maitoja ja eila piimää juoda, eiköhän useimmat perdet jää raapimati. Käsitelty maito myrkkyä, hyi Valio ym. maidon pilaajat.

    • tytöntyllerö123

      Mulla on peräaukon ympäristö punainen ja vähän häpyhuuletkin, kutiaa vain välillä. Mistä tää nyt johtuu? Pari peräpukamaa oon havainnu ja sen vuoksi joka päivä suihkutellu vedellä. Uskaltaisinko kokeilla bepanthenia? oon 15-vuotias ja matoja en ole havainnut. Kivaa kesänodotusta kaikille!:)

    • kkj1

      Laitetaan nyt tähänkin.
      Tämä lääke tappaa kihomadot 1-2 viikossa.Piioksidi(piimaa) eli silika.
      Huutonettiin ja hakusanaksi piioksidi.

    • ratkaisu1

      Itse kärsin kutinasta noin seitsemän vuotta. Hoidin asiaa voitein ja mitä ikänä keksinkään. Kaikki kutinaan mainostetut tuotteet vain helpottavat kutinaa, mutta ei paranna vikaa. Kutina johtuu ihan varmasti ruoasta tai juomasta. Itse olen vihdoin ratkaissut ongelman omalta osaltani. Jätin kaljottelun ja saunakaljat kokonan pois ja kas kummaa kutina hävisi. Siis seitsemän vuotta kärsin kutinasta kaljan juonnin takia....huh...huh.. Ja ei kutita enää!!! JEs.

      • Nopeaa helpotusta

        Paras apu peräaukon ja välilihan kutinaan on nauttia vahvaa B vitamiinivalmistetta päivittäin, kokemusta on!!! Lisäksi voi sivellä peräaukkoon Hädesalvaa joka viilentää ja rauhoittaa kutinaa.


    • pena691

      Kakkapylly hei hei kakkapylly.

    • tellusax

      Useamman kuukauden kärsin kutinasta. Kutina alkoi olemaan jo 24/7 ja esim. lenkillä tuntui että kohta pitää mennä hinkkaamaan jotain puunrunkoa vasten.... Ilmeisesti hiki ärsytti entisestään. Perävako oli punoittava mutta mitään ihmeempää en havainnut, esim. peräpukamia. Jotenkin mielen välähti, että voisiko tämä olla hiivaa. Pimpassa ei mitään hiivanoireita ollut. Otin sitten ilman reseptiäkin saatavan suun kautta otettavan Flagyl kapselin. 3 päivän jälkeen kutina oli vähentynyt 70%. 5 päivän kuluttua 90% ja reilun viikon päästä ei enää mitään! Hiivaa voi siis esiintyä sekä miehillä, että naisilla peräaukon ympäristössä. Kokeilkaahan tuotakin lääkitystä koska helppo hakea apteekista, tabletti suuhun ja lasi vettä.
      ihmiset älkää kärsikö kutinasta, käykää lääkärissä, näytteitäkin otetaan jotta selviää mikä kutinan aiheuttaa! Syitä voi olla useita ja kyllä niihin yleensä keinot keksitään.

      • tellusax

        Pahoittelut ja korjaus edelliseen viestiin, hiivalääke oli Difflucan (ei Flagyl).


      • Mielenkiintoista

        "Hiivaa voi siis esiintyä sekä miehillä, että naisilla peräaukon ympäristössä."

        Tuo oli minulle aivan uutta.


    • neuvoja1

      Kokeilkaa ruokasoodaa,1tl lasilliseen vettä kerran tai kaksi päivässä,putsaa paikat liiasta haposta,mutta älkää käyttäkö enempää ettei tule vatsahaava. Sitten voisi kokeilla ruokasoodaa perusvoiteeseen ja sillä pyyhkisi kutiavaa kohtaa.Itse olen saanut avun vatsaongelmiin,mihin lääkärit antoi vaan aina kefexiä. Iho ongelmiin kannattaa kokeilla,olen kuullut monen saavan apua. Lukekaa googlesta ph tasapaino ja ruoka sooda,vanhankansan apu närästykseen,poistaa happoja.

      • Avuton

        Auttakaa oon aik nuori 14v tyttö ja mul on sillee et mul kutia pers aukost ja tavallaa kirveleeki mut se ei oo pahaa ja se tulee sillee aaltoina lähinnä liikkuessa. On kans sillee et tuntuu et ois vessahätä mut si ei tuu kuitenkaa mitää ja välillä joo. Tätä on ollu semmone viikko mistä johtuis?


      • Lakton
        Avuton kirjoitti:

        Auttakaa oon aik nuori 14v tyttö ja mul on sillee et mul kutia pers aukost ja tavallaa kirveleeki mut se ei oo pahaa ja se tulee sillee aaltoina lähinnä liikkuessa. On kans sillee et tuntuu et ois vessahätä mut si ei tuu kuitenkaa mitää ja välillä joo. Tätä on ollu semmone viikko mistä johtuis?

        Monella teistä on laktoosi allergia ja kutina johtuu siitä.
        Kutina selkeästi pahempi kun syö maitotuotteita. Raapimisen jälkeen haavaumat myös kutisee. Vaiva yleensä pahempi yöllä, mutta vaivaa myös päivällä.
        Siirtykää laktoosittomien tuotteiden käyttöön.
        Loppuu turvotus ja piereskely myös.


    • .....

      "Peräaukon kutinaa esiintyy usein sekä lapsilla että aikuisilla. Vaivat syntyvät usein yöllä, kun on lämmintä ja hiukan kosteaa. Peräaukon kutinaan voivat olla syynä hygienian puutteet, mutta myös peräpukamat, haavaumat, kihomadot tai liioiteltu hygieenisyys."

      Lähde: http://www.ac3comfort.com/page2-3.asp

    • Monta vaihtoehtoa
    • happo

      Sama vaiva, jostain luin, että kokeile veden ja etikan sekoitusta. Nyt on vuorokausi takana "etikka hoitoa" ja selvästi helpottaa heti. Etikka on siitä turvallinen, että sillä voi lotrata enemmänkin, mutta tietysti laimennettuna, ehkä 1/4 etikkaa loput vettä.
      Se on mysteeri, että mikä aiheuttaa, mutta toivotaan nyt että tehoaa pidempäänkin.

    • Tuskastunut1

      Olen kärsinyt ko. vaivasta ainakin 20 vuotta. Eräs vanhempi mies kertoi, että kokeile ruokasoodaa. Aloin juomaan joka aamu tyhjään vatsaan lasi vettä ja puoli teelusikallista ruokasoodaa ja illalla sama annos. Pidin n. viikon kuurin ja heti alkoi paranemaan. Nyt sitten vielä silloin tällöin aamuisin. Lisäksi pyysin lääkäriltä presettilääkkeen Neoproct regtaalivoide. Laitoin sitä myös viikon ajan suuttimen kautta supistajalihaksen taakse, niin voin sanoa että vaiva on ohi. Kannattaa kokeilla.

      • stressaantunut

        Lapsella oli kihomatoja nelisen kuukautta sittrn,koko perhe söi pyrvin kuurin ja asunto pidettiin erittäin siistinä ja sen jälkeen ei ole havaintoja kihomadoista,itselläni on peräaukko koko ikäni silloin tällöin kutissut,mutta nyt tuon kihomatojutun jälkeen tuntuu kiinnittävän huomiota enemmän kutinaan, kutina on pahinta päivisin ja iltasin/öisin kutiaa vähemmän, olen koko 4kk kurkkinut pelin avulla takapuoleen mutta havaintoja en ole tehnyt, välillä tuntuu peräaukossa myös pistävä tunne..voinko luottaa ettei kihomatoja olisi?


      • Anonyymi
        stressaantunut kirjoitti:

        Lapsella oli kihomatoja nelisen kuukautta sittrn,koko perhe söi pyrvin kuurin ja asunto pidettiin erittäin siistinä ja sen jälkeen ei ole havaintoja kihomadoista,itselläni on peräaukko koko ikäni silloin tällöin kutissut,mutta nyt tuon kihomatojutun jälkeen tuntuu kiinnittävän huomiota enemmän kutinaan, kutina on pahinta päivisin ja iltasin/öisin kutiaa vähemmän, olen koko 4kk kurkkinut pelin avulla takapuoleen mutta havaintoja en ole tehnyt, välillä tuntuu peräaukossa myös pistävä tunne..voinko luottaa ettei kihomatoja olisi?

        Et voi luottaa. Lääkärin tekemänä yksi koe ei kerro vielä mitään. Kolme koetta antaa jo paljon paremman varmuuden, mutta varma tulos ei ole sittenkään.

        Ikävää että vastaus kesti...


    • Olen todella raivoissani, minua kymmeniä vuosia vaivanneeseen ihosieneen.
      Alueet ovat peräaukon seutu ja terskani . En ole homo (ei niitä mitään vastaan ole) mutta tartunnan olen saanut saunan lauteilta jo nuorena poikana. Kaksi kertaa olen käynyt lääkärillä , ei mitään apua. Voiteita olen jo vuosia käyttänyt ,vähän kaikkia ,kortisonivoiteista kaikkiin muihin ja myös tabletteja.Eli vaivani on erittäin kova kutina ja apuhan siihen on tietenkin raapiminen,jolloin peräaukkoni menee verille ja jonka jälkeen haju on kuin mädäntyisi koko peräaukko.kutinaa tapahtuu päivin sekä öisin. Voiteista saan apua noin päiväksi kahdeksi ja sen jälkeen kutina jälleen alkaa. Terskassani on punainen täplä ,mikä myös viittaa hiivaan ja sitäkin olen voiteella yrittänyt hoitaa . ilman hyvää tulosta.Eikä ole sukupuolitautia ,koska en käy vieraissa. Jos jollakulla on sama vaiva ollut joskus ja saanut siihen avun ,niin voisitko kenties vähän antaa minulle vinkkiä. Rupee olemaan jo huumori aika huonossa hapessa . PS. Voisiko ruokavaliolla tätä kenties parantaa ?

    • aikuinen mies

      sain primacuforttia ja daktarin sienilääke päälle. ekaa otetaan 7pv ja 5pv taukoa. tämä kukauden ajan. sitten kuukausi sienilääkettä. onko kauhea kuuri? tein jo keväälä pelkällä primafucortillatuonkk jakson ja tuli takas. pistää kutisee jne..haavaumat ulkopuolella

      • ahdistunut80

        Itselläni pistää ja kutisee peräaukko/ peräsuoli aika ajoin, ei jatkuvasti , enimmäkseen päivisin, harvemmin yöllä. Pistos kestää vain hetken ja on välillä voimakkaampi ja välillä sen juuri ja juuri huomaa... verta ei tule pyyhkiessä, voiko olla silti haava tai reagoiko pukama noin, lääkäri sanoi että on tosi pieni sisäinen pukama ja ulkopuolella on pieni Hetula. .


      • ahdistunut80
        ahdistunut80 kirjoitti:

        Itselläni pistää ja kutisee peräaukko/ peräsuoli aika ajoin, ei jatkuvasti , enimmäkseen päivisin, harvemmin yöllä. Pistos kestää vain hetken ja on välillä voimakkaampi ja välillä sen juuri ja juuri huomaa... verta ei tule pyyhkiessä, voiko olla silti haava tai reagoiko pukama noin, lääkäri sanoi että on tosi pieni sisäinen pukama ja ulkopuolella on pieni Hetula. .

        Jatkoa edelliseen... kihomatolääkkeitäkin olen syönyt 4kuukautta, eli ei varmaan niitä ole vaikka välillä on ollut helpompia kausia, mutta ne on ollut vain noin. Alle viikon kestäviä aikoja


    • Helppohomma

      Ajattelin kertoa omasta tilanteestani ja siitä kuinka helposti sain apua. Minulla jatkui 15 vuotta peräaukon kutina ja mitään peräpukamia ei lääkäri havainnut. Ensimmäisellä kerralla peräaukko tutkittiin, ja lääkäri käski kokeilla Gyno Daktarin jauhetta, joka ei vienyt pois vaivaa. Selkeää sieniesiintymää hän ei kyllä nähnyt siellä. Toisella kerralla kävin yksityisellä, jossa otettiin varmuuden vuoksi kihomatotestit ja sieniviljelykset, jotka sain itse kuljettaa kolme kertaa laboratorioon. Samalla lääkäri määräsi Hydrocortison-voidetta. Tiesin jo ennen labratulosten valmistumista, että olin vihdoinkin saanut apua todella pitkän kestäneeseen vaivaani, joka oli tuo Hydrocortison-voide levitettynä pari kertaa päivässä puhtaalle iholle. Kutina hävisi jo muutamassa päivässä ja pystyn taas elämään onnellisempaa elämää :)))
      Minullakin asia vaivasi öisin, mutta mitään kihomatoja ei ollut.

    • HAL9000

      Varmaan 5 vuotta vaivanut. Tekee kävelemisestä tuskaa. On lisääntynyt ylipainon myötä. Erilaisia kortisonivoiteita käytän akuuttiin hätään. Olen oppinut olemaan raapimatta, se jo vähän helpottaa. Huomasin tässä tipattoman tammikuun aikana kuinka vaiva hellitti aivan merkittävästi. Näyttäisi siltä että aiheuttajana, tai ainakin pahentavana tekijänä on elämäni suuri rakkaus - olut. Enpä tiedä. Nyt olisi toisaalta yksi syy lisää raitistua kertakaikkiaan...

      • Sitäkinvoilaimentaa

        Olut on myös paha. Siirry kirkkaaseen viinaan.


    • Bergante

      Minulla ja kolmella ystävälläni tämä kutina tulee kun syö juustoa tai kananmunia.

    • Kannattaakokeilla

      Meikäläisellä oli tuo peräaukon kutinavaiva ainakin 20 vuotta. Kokeilin vaikka minkälaista lääkitystä. Ei auttanut. Sitten Virolainen lääkäri kertoi, että lopeta maidon juonti ja kaikki maitotuotteet 2 kuukaudeksi ja näin tein. Vaiva lopui jo noin 2 viikon päästä ja peräaukon suulla supistajalihaksessa ollu tulehdus parani myös. Totta on.

      • Ihminennnn

        Mulla kutisee iltasin ja joskus öisin ja aamulla ja päivällä me ei olla tehty viel yhtää mitää.


    • Anonyymi

      Bepanthen auttaa aina kutinaan. Ennaltaestävästi ja myös, kun on raapinut kipeeksi;). Kokemusta on paljon.

    • Anonyymi

      Muistakaa, että kortisoni ohentaa ihoa. Sillä saatte vain lisää ongelmia.

    • Anonyymi

      Minulla kutiaa peräaukko koko ajan ja vaikea työssä olla. Olen opettaja ja tuntuu että pitää ottaa ylimääräisiä askeleita tanssahdellaan luokan edessä. Sitten jotain tehtävää ja pikainen käynti raapimissa käytävässä. Kohta sairauslomalla varmaan, pykisalvaa kokeilen parhaillaan. Mistä olette saaneet avun kohtalotoverit?

      • Anonyymi

        Ei v... U ole todellista. Varo ettel kukaan kuvaa You tubeen. Tulis hetkessä kuuluisa ope🤒. Koita jaksaa


    • Anonyymi

      Raapimalla saatte ihon rikki ja kohta kutisee kahta kauheammin.
      Kortisoni ohentaa ihoa mikä sekin pahentaa tilannetta.


      Pyyhkikää perseenne runsaalla KÄSIDESILLÄ ja antakaa kuivua. Saattaapi kirvellä hetken ennen kuin kuivuu. Sitten jotain puhdasta rasvaa päälle. Toisto muutamana päivänä peräkkäin.

      Kyllä sienet ja pöpöt lähteet.

    • Anonyymi

      Itsellä jatkui tämä vaiva 15 vuotta. Lääkäri kirjoitti vain kortisonivoidereseptiä vaivaan, mutta heti kun piti taukoa kortisonista, jatkui kutina aina vaan. Kaikki mahdolliset kortisonit, ac3 comfortit, sinkkivoiteet, perusvoiteet, sieni- ja hiivavoiteet ja peräpukamavoiteet tuli kokeiltua (ja bideellä peseminen vessapaperin sijaan), mutta mikään ei auttanut. Nyt yllättäen vaiva katosi! Aloin karistelemaan kertyneitä kiloja kokeilemalla karppausta ja jo viikon jälkeen kutina loppui kuin seinään. On aika mahtava fiilis nukkua yöt rauhassa kun on yli kymmenen vuotta raapinut menemään joka yö. En tiedä sitten, että olinko teidostomatta allerginen jollekin viljalle, vai sairastanko jotain keliakiaa tms. Nyt kun ravinto on lähinnä lihaa, vihanneksia ja vettä, ei kutinaa ole enää ollut. En aio edes kokeilla leivän, perunan, pastan ja riisin syöntiä lähitulevaisuudessa kun kerran tästä pääsi eroon. Pahinta myrkkyä tuntui olevan ruisleipä, joka laukaisi todella pahan kutinakierteen kun sitä söi.

      • Anonyymi

        Niin joo, ja jos nykyisin lähden viihteelle, juon oluen sijaan kirkasta viinaa. Kaljakin tuntui aiheuttavan kutinaa, mutta viinaa kun sekoittaa esim. omena vichyyn niin kutinat eivät ole palanneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin joo, ja jos nykyisin lähden viihteelle, juon oluen sijaan kirkasta viinaa. Kaljakin tuntui aiheuttavan kutinaa, mutta viinaa kun sekoittaa esim. omena vichyyn niin kutinat eivät ole palanneet.

        Kihomadot ei viinallakaan kuole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kihomadot ei viinallakaan kuole.

        Joo eipä ollut madoista kyse. Nekin testattiin ulostetesteillä ja tähystyksellä, koska olin aiemmin ollut ulkomailla töissä ja sieltähän niitä pieneliöitä tarttuu helposti mukaan. Ainoa, mikä tuntuu tosiaan auttavan on ollut tuo karppaus. Joillakin saattaa kutinaa aiheuttaa myös kahvi, suklaa tai maito, mutta omalla kohdalla niitä pystyy edelleen syömään ja juomaan. Suklaata syön kerran pari kuukaudessa ja silloin ostan jonkun 80% tummaa suklaata olevan levyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo eipä ollut madoista kyse. Nekin testattiin ulostetesteillä ja tähystyksellä, koska olin aiemmin ollut ulkomailla töissä ja sieltähän niitä pieneliöitä tarttuu helposti mukaan. Ainoa, mikä tuntuu tosiaan auttavan on ollut tuo karppaus. Joillakin saattaa kutinaa aiheuttaa myös kahvi, suklaa tai maito, mutta omalla kohdalla niitä pystyy edelleen syömään ja juomaan. Suklaata syön kerran pari kuukaudessa ja silloin ostan jonkun 80% tummaa suklaata olevan levyn.

        Minä joutu persse märkänä pizza kantamaha ja mikä voide ei auta ei lääkäri auta ei kukka auta. Persse märkä kokoajan, miten minä kehta viedä pizza koska pese märkä ja haise.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä joutu persse märkänä pizza kantamaha ja mikä voide ei auta ei lääkäri auta ei kukka auta. Persse märkä kokoajan, miten minä kehta viedä pizza koska pese märkä ja haise.

        Edellä oleva ainakin kertoi, että jättää ne pizzat ja pullat ainakin syömättä. Hiiva näytti olevan se syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä oleva ainakin kertoi, että jättää ne pizzat ja pullat ainakin syömättä. Hiiva näytti olevan se syy.

        Peffan kutinaan auttaa peseytyminen. Entisessä asunnossa ei ollut saunaa eikä suihkua, joten peseytyminen oli hankalaa. Joskus meni pari kolme viikkoakin peseytymisen välillä, joten kyllä kutisi. Nyt suihku omasta takaa, ei enää kutise.


    • Anonyymi

      Yksi mahdollisuus syyksi.

      Peräukkoa ei tulisi pestä pesuaineilla ja / tai suihushapoilla, jotka useinkin voivat aiheuttaa ärsytystä ja kutinaa, kun ne pääsevät kosketuksiin herkkien limakalvojenkin kanssa.

      Sitten kun kutiaa, niin reaktiona on pestä "vieläkin huolellisemmin" ko. tuotteilla ja kutinakiere vain pahenee.

      Pelkkä huolellinen pesu lämpimällä vedellä riittää, joka huuhtoo kaikki epäpuhtaudet pois.

      Tästä oli taannoin artikklei, mutta en sitä tähän "hätään" löytänyt uudestaan.

    • Anonyymi

      Pattayan valiojoukkojen vaivoja takuulla.

    • Anonyymi

      Kyllä tiedän tunteen kun yöllä kutitttaa mulla se tapahtuu yleensä yöllä 1-3 aikaan

    • Anonyymi

      Mulla oli joskus jotain vaaleaa vuotoa peräpäästä. Ja se kutitti. Netistä tai jostain luin, että peräpukamat voivat aiheuttaa vuotoa. Tosin en silloin paljoa peseytynyt ja vaatteetkin rikki ja likaiset. Mielenterveysongelmista.

      • Anonyymi

        Tuttua juttua!
        Joskus sulkijan vuotaessa minimaalisen vähän voi kai tulla noita oireita. Mutta olisko nyt pientä ihorikkoa ja tullut sitä samaa eritettä kuin haavastakin ja kutiaa joskus niin saatanasti! Tollaseen kohtaan voi kehittyä sellainen hautuma, jonka iho rikkoontuu herkästi ja kutiaa vimmatusti. Onpa käynyt niinkin, että on nukkuessa sitten tullut raavittua ja kauhea lammikko verta tullut😳 Mun mielestä ei pukamia, mut tuskin pelkästä ihorikosta tollai verta tulee.

        Sokeripitosten tuotteiden välttäminen auttaa, vaikka ei ole sokeritautia ja samoin kaikki ilmavaivoja aiheuttavat (ei sinänsä yllätä). Myös hikoilu pahentaa, mutta jostain se elimistö lämmön lykkää pihalle kuitenkin ts. pitäisi välttää elimistön lämmölle kuormitusta mikä ei ihan helppoa.

        Monisairas


    • Anonyymi

      Katso peilin kautta miltä peräaukko näyttää , jos olis kihomatoja nin usein iltaisin alkaa kutina ja näet jos peräaukossa on kihomatoja.
      Peräpukamat myöskin aiheuttavat kutina, jokin sieni sairaus voi myöskin kutittaa myöskin pesuaineet kun peset pyykkiä , voisitko olla allerginen
      Kutinaan on monta eri syytä , joten vaikea tietää usein mistä kutina johtuu

    • Anonyymi

      Itselläni oli tosi vaiva siitä ,mitkään lääkärin konstit ei tepsineet, kunnes vahingossa sain käsiini Bemetson voidetta kokeilin sitä,uskomatonta kutina loppui kuin seinään muutaman voitelukerran jälkeen,ei enää mitään vaivaa pariin vuoteen

    • Anonyymi

      Mulla pahimaan kutinaan auttanut Sibicort voide. Ensin perseen pesu lämpöisellä vedellä, kuivaus ja sen jälkeen ohuelti voitelu. Sibicort sisältää hydrocortisonia ja jotain sieniä tappavaa ainetta. Saa apteekista ilman reseptiä. Ainakin persereiän iho on parantunut, haavaumat ja polttelu hävinnyt.

      Pientä kirvelyä ja kutinaa on edelleen havaittavissa varsinkin iltaisin.. matokuuri on seuraava askel jos tällä ei pian parane.

    • Anonyymi

      daktarin 2% aamuin illoin pestylle reiän ympärille....yoghurtit ja muut happamat ärsyttää ihoa ja siihen pesii sieniä kun raapii sitä. Voide palauttaa muutamassa päivässä ihon ennalleen normaalisti. Muuten lääkäriin...

    • Anonyymi

      Syitä kutinaan lienee monia, mutta yksi ensimmäinen asia on olla pesemättä peräukkoa suihkusaippuoilla ja geeleillä, sillä ne kuivattavat arkoja limakalvoja.

      Sitten alkaneen kutinan vuoksi moni pesee vain entistäkin huolellisemmin ko. aineilla ja kutinakierre sen kuin vain pahenee.

      Pelkkä lämmin vesi riittää anusaukon pesuun. Tarvittaessa neurtaalia kosteusvoidetta muutamia kertoja, näin siis normitilanteessa.

      Sairaudet ym. on sitten toinen asia.

    • Anonyymi

      Itsellä tuntuu ainakin sipuli saavan aikaan enenevästi peräaukon kutinaa josta kostumista ja kutinan leviämistä. Tykkään sipulista ja sen ravitsemuksesta ja kuitenkin pitäisi varmaan vähän väliä olla vesipesulla, mutta olisiko jotain turvallista voidetta jatkuvaan käyttöön rajoittamaan sitä kutinaa?

    • Anonyymi

      Jouduin viime keväänä syömään antibioottikuurin joka kovetti vatsan ja kakatessa löystytti pyllynaukon niin, että kakan halkaisija on kasvanut melkein tuplat. Se tuntuu pahentaneen pepun kutinaa ja kostumista. Mutta sipuli myös yhtenä ilmeisimmin saa sietämättömän kutinan aikaiseksi.

    • Anonyymi

      On se melekonen vaiva tuo perseen kutina, kun 20 vuotta sitä on tässä vatvottu, eikä valmista tunnu tulevan, päin vastoin tuntuisi kutinat perissä vain lisääntyvän. Jollakin alkoi pinpissä kasvaa jopa valkoista jäkälää, vai oliko se sammalta, joka tapauksessa sekin raavitutti.

    • Anonyymi

      aika myöhässä mutta sul (oli) kihomatoja :)

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe