Entisöinnin taitajat

säänkestävyyttä

Menee aihealueenne reunamille mutta kymysys tässä: Jos pellavaöljyllä haluua kyllästää koivupuuta tai pahkaa niin sivelläänkö pintaan vai imeytetäänkö kappaletta pellavaöljyssä esim. vrk:a, useita? Kuivuuko kauan? Tarkoitus on hakea säänkestävyyttä ulkokäyttöönkin.

6

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verhoilija ss

      Yleensä kuitenkin pellavaöljyyn pitää laittaa jotakin lahonsuoja-ainetta, koska raaka pellavaöljy homehtuu ja pelkän pellavaöljyn lahonsuojakyky ei ole kovin hyvä. Pelkällä pellavaöljyllä käsitelty vesim pihakalusteen pinta voi homehtua mustan ja nokisen näköiseksi.

      Kyllästykseen on useampi vaihtoehto. Kaupallisia aineita on Owatrol ja Impreg, nykyään perinteinen pellavaöljykyllästys on taas tulossa takaisin. Owatrol D1 on kasviöljypohjainen kylläste (soijaöljyä ja lisäaineita) ja Owatrol D2 on pintakäsittelyaine joka on tarkoitettu käytettäväksi D1:sen kanssa. Hempelillä on vastaava tuotesarja, Impreg 1 ja 2, joka on vähän halvempi ja hivenen nopeampi käyttää, koska sen kuiva-ainepitoisuus on suurempi eli puu kyllästyy hiukan nopeammin. Impreg on uudempi tuote, kasviöljypohjainen sekin.

      Toinen paljon käytetty yhdistelmä on 1/3 pellavaöljyä, 1/3 Aspergolia ja 1/3 pineenitärpättiä (eli OulutärpätI

      . Yleensä perusseoksessa on noin puolet pellavaöljyä ja puolet Aspergol-tms lahonsuoja-ainetta, mutta joka kylässä on omat reseptit.

      • säänkestävyyttä

        Kiitos vastauksesta. Tutustutaan ko. aineisiin.


      • kahvalle kestävyyttä

        Minullakin kyllästämisestä... Olen uittanut pienessä oliivilasipurkissa olleessa pellavaöljyssä puukonpäätä puolikin vrk:ta. Voiko näitä mainitsemiasi aineita Aspegrol pellavaöljy pineenitärpättisekotetta tai Owatrolia, Impregiä käyttää samalla tavalla. Owatroli 1:n kohdalla kun pitää veneen kylkeä sivellä koko ajan päivän mittaan. Onko uittamisessa ongelmia puun turpoamisen tms. kannalta Owatrolin tai muiden kohdalla. Voiko imeyttää "loputtomiin", vaikka viikon tai liikaa? Hyötyä? Pintaan Danish oilia tai vahaa? näkeekö ammattilainen puulajeissa eroja Visa, pahkat, koivu ym vs. mänty, kuusi. Kuusihan on suljettu solukko ja imee vähiten. Kiitti.


      • kyllästynytkyllästäj
        kahvalle kestävyyttä kirjoitti:

        Minullakin kyllästämisestä... Olen uittanut pienessä oliivilasipurkissa olleessa pellavaöljyssä puukonpäätä puolikin vrk:ta. Voiko näitä mainitsemiasi aineita Aspegrol pellavaöljy pineenitärpättisekotetta tai Owatrolia, Impregiä käyttää samalla tavalla. Owatroli 1:n kohdalla kun pitää veneen kylkeä sivellä koko ajan päivän mittaan. Onko uittamisessa ongelmia puun turpoamisen tms. kannalta Owatrolin tai muiden kohdalla. Voiko imeyttää "loputtomiin", vaikka viikon tai liikaa? Hyötyä? Pintaan Danish oilia tai vahaa? näkeekö ammattilainen puulajeissa eroja Visa, pahkat, koivu ym vs. mänty, kuusi. Kuusihan on suljettu solukko ja imee vähiten. Kiitti.

        Tässä sinulle yksi ohje lisää. Ota hyvälaatuinen muovipussi, mieluummin kaksi päällekkäin. Lorauta öljyä 50 ml sisään. Upota se puukko kahva edellä pussiin. Upota pussiviritelmää vesiämpäriin, jotta ilma puristuu pois. Teippaa pussit kiinni ja anna mennä pari viikkoa näin. Tuo muovipussikonsti vain siksi, että et tarvitse niin saatanasti öljyä etkä kummallisen muotoisia astiota.

        Öljyä puukonpään vasta sitten kun terä on kiinni ja kahva täysin valmis.

        Ota puukko öljykylvystä, kuivaa ja anna kuivua muutaman viikon. Viimeistele pinta 0000 teräsvillalla ja vahaa. Itse käytän mehiläsvahaa mutta voi siihen tempaista vaikka kovan (Carnabau) autovahan.

        Kastele ne öljyiset rätit kunnolla vedellä ja sulje tiukaan muovipusiinn. Vie ne erikseen ja heti ulkoroskikseen. Pellavaöljyiset rätit voivat syttyä itsestään.


    • kokemusta on

      Muista hävittää ne pellavaöljyssä uitetut rätit joko polttamalla tai laitat sitten suljettuun vesiastiaan ja viet ongelmajätekeskukseen ja kerrot että ne sisältää pellaöljyrättejä.... Aika monta verstasta on palanut kun ei ole noudatettu ohjeita, siitä huono kun se syttyyy kun saa happea:) ja ei tahdo sen jälkeen sammua kunnolla
      itsellä onneksi on kokemusta mutta ei sitä huonompaa vielä ole onneksi sattunut

      • huoment

        Taitaa useimmat ko. a


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe