Saako mielestänni selkänojan kääntää alemmas?

nonooo

Tämä kai jakaa mielipiteitä. Lentokoneissa pääsääntöisesti on penkeissä selkänojat joita saa vähän laskettua alemmas, mutta "saako" niitä laskea - vai onko se niin häiritsevää takanaolijalle että ei saa.

18

923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wihtori Wee

Nykypäivänä karvalakkiluokassa on niin vähän tilaa, että kanssamatkustajia kunnioittava matkustaja ei laske selkänojaansa takana olevan ihmisen suuhun. Valitettavasti vain näitä pelkästään itseään ajattelevia matkustajia, joiden elämäntehtävänä on lentokoneen karjaluokassa makaaminen, mahtuu joukkoon runsain mitoin.

• juu ja ei

Jaa-a. Itse mielelläni nukun lentokoneessa etenkin pitkillä matkoilla ja vaikeahan se on ihan pystyasennossa nukkua. Toisaalta en mielelläni häiritsisi takana istuvaakaan. Yleensä pyrin laskemaan selkänojaa ihan pikkuisen ja asettelen tyynyt ja huovat mukavasti ja siten etsin parhaan nukkuma-asennon.

Tässä taannoin eräällä mannertenvälisellä lennolla takanani istuva ulkomaalainen mies alkoi heti istuimen laskettuani potkia selkänojaani ja erittäin vihaisella elekielellä osoitti että selkänoja olisi parasta nostaa ylös. V***u mikä juntti! Itse puolestaan en halunnut pyytää edessäni istuvaa nostamaan selkänojaa ylös, sillä mielestäni hänellä oli oikeus pitää selkänoja alhaalla.

Toisaalta olen vähän jäävi kommentoimaan lentokoneiden tilaa, olenhan hoikka 163 cm nainen. En ole vielä sellaiseen lentokoneeseen törmännytkään jossa olisi liian ahdas olo. Matkustan usein yksin reittilennoilla ja siten saan lähes aina ikkunapaikan kaupanpäälliseksi. Jos olisin tosi ylipainoinen tai vaikkapa 190 cm pitkä, pitäisi varmaan alkaa miettimään olisiko business luokka parempi vaihtoehto.

• selkä ja sen noja

kyllä selkänojan saa laskea alas.

• tilanteen mukaan

Selkänoja on sitä varten säädettävä, että sen voi laskea. Päivälennolla harva laskee selkänojan alas, mutta yölennolla tietysti se on tapana laskea.

Jos istut toiseksi viimeisellä rivillä ja takanasi on 2-metrinen kaveri, niin harkitse nyt kumminkin haluatko laskea selkänojan aivan alas, jolloin pääsi on suunnilleen takana istuvan suussa. Takimmaisella rivillä istuvahan ei voi laske selkänojaa alas, jolloin tila jää tosi pieneksi.

Ruokailun ajan selkänoja tietysti pidetään pystyssä, koska muuten takana oleva ei voi käyttää pöytää. Vaikka et itse söisi koneessa, niin takana oleva saattaa kuitenkin haluta ruokailla tai nauttia kahvinsa. Sen ajan kuuluu pitää selkänoja pystyssä. Samoin selkänoja kuuluu nostaa ylös, jos takana olevalta riviltä joku haluaa wc:hen eikä muuten pääse pois paikaltaan.

Ei sitä edessä olevaa selkänojaa silti kuulu alkaa potkia, jos sen alhaallaolo häiritsee. Voi sanoa kauniisti esim.että anteeksi, voisitteko hetkeksi nostaa selkänojan ylös, jotta voin ruokailla. Jos tämä ei auta, pitää pyytää lentoemäntää avuksi.

Jos päivälennolla nukkuminen on sinulle kovin tärkeää, voit tietysti itsekin varata paikkasi bisnes-luokasta, jossa on väljempää.

• jösjöfjsflö

"Voi sanoa kauniisti esim.että anteeksi, voisitteko hetkeksi nostaa selkänojan ylös, jotta voin ruokailla. Jos tämä ei auta, pitää pyytää lentoemäntää avuksi."

Fiksu ja asianosaava lentoemäntä huomauttaa automaattisesti syöntitilanteessa jos istuin on makuuasennossa. Meidän lennolla kävi näin kun lentoemäntä ojensi edessä istuvaa "voisitko nostaa penkin selkänojan, jotta takana matkustavakin mahtuisi syömään ruokansa" Meni makaava hiljaiseksi, eikä viitsinyt enää sen jälkeen koko lennolla kallistaa selkänojaa. Oikea opetus käytöstavoista jälkeen jäänille.

• tyhmiä kysellään

Tää on sairaan yksinkertaista. Sitä varten penkeissä on säädöt, jotta halutessaan niitä voi käyttää. Poikkeuksena on turvallisuussyistä nousut ja laskut sekä mukavuuden kannalta ruokailu, jolloin penkit on oltava pysty asennossa. Muuten anna palaa frank, jos siltä tuntuu....

Huom! Penkin selkänoja on istujan käytössä. Älä potki, hakkaa äläkä ota tukea edessäolevan selkänojasta kun nouset penkistäsi. Tämä on silkka toisen matkustajan häirintää.

• to the real world

Tottakai ne saa laskea alas. Istuimet on tehty säädeltäviksi ja nojausaste on katsottu sopivaksi ainakin keskikokoisille matkustajille. Ennen laskeutumista lentoemmännät muistuttavat nostamaan selkänojat pystyasentoon juuri siksi, että ne on lupa laskea lennon aikana.

Nämä säätyvät selkänojat ovat jatkuva suomalaisten murheen, valituksen ja vihan aihe. Muualla maailmassa missä liikun tätä asiaa ei mietitä hetkeäkään vaan selkänojat menevät alas pian heti nousun jälkeen. Siellä ei kannata suomalaisen matkustajan alkaa kiukuttelemaan tai huomauttelemaan. Ei niistä tosiaankaan ole mitään haittaa, varsinkin jos laskee oman selkänojansa alas ja saa näin lisää tilaa. Ruokaileenkin pystyy aivan hyvin, kun liu'uttaa pöytänsä itseensä päin.

• Tyhmä kysymys

Siirry reittilentoon niin ei tarvitse miettiä meneekö takanasi istuvalla polvet suuhun jos kallistat penkkiä. Uudenmalliset istuimet on siitä fiksuja vekottimia että kallistus ei juurikaan takana edes tunnu. Kotimainen lomalentosillipurkki on asia erikseen.

• nonooo
        Tyhmä kysymys kirjoitti:

Siirry reittilentoon niin ei tarvitse miettiä meneekö takanasi istuvalla polvet suuhun jos kallistat penkkiä. Uudenmalliset istuimet on siitä fiksuja vekottimia että kallistus ei juurikaan takana edes tunnu. Kotimainen lomalentosillipurkki on asia erikseen.

toki toiset huomioiden (eli ei ruokailun aikana, ei turhan takia koko lennon ajaksi jne., ja toki takanaistuvan toivetta kuunnellen jos hän jostain syystä pyytää ettei laskettaisi, esim. kärsii ahtaan paikan kammosta tai ei todella mahdu muuten istumaan tms.)

Mutta nyt olen törmännyt sellaisiin näkemyksiin että niitä ei saisi laskea OLLENKAAN missään vaiheessa, ei siis edes pitkällä yölennolla! (muilla keskustelupalstoilla)
        Että siksi ihmettelen...

• jalkatilaa on
        nonooo kirjoitti:

toki toiset huomioiden (eli ei ruokailun aikana, ei turhan takia koko lennon ajaksi jne., ja toki takanaistuvan toivetta kuunnellen jos hän jostain syystä pyytää ettei laskettaisi, esim. kärsii ahtaan paikan kammosta tai ei todella mahdu muuten istumaan tms.)

Mutta nyt olen törmännyt sellaisiin näkemyksiin että niitä ei saisi laskea OLLENKAAN missään vaiheessa, ei siis edes pitkällä yölennolla! (muilla keskustelupalstoilla)
        Että siksi ihmettelen...

lomalennoilla penkin säätäminen tyaaksepäin on enemmän kuin sallittua...sama penkki on reittilennolla eli siksi siinä on säätö...jos säädät penkin taakse niin minä ainakin toivon että mysö sinun edessä oleva tekee niin...minä ainakin tekisin näin.
        en ole kylläkään enää vuosiin käyttänyt lomalentoja...joka paikkaan pääsee yleensä halvemalla ja mukavammin reittilennolla.

• Minun mielipide
        jalkatilaa on kirjoitti:

lomalennoilla penkin säätäminen tyaaksepäin on enemmän kuin sallittua...sama penkki on reittilennolla eli siksi siinä on säätö...jos säädät penkin taakse niin minä ainakin toivon että mysö sinun edessä oleva tekee niin...minä ainakin tekisin näin.
        en ole kylläkään enää vuosiin käyttänyt lomalentoja...joka paikkaan pääsee yleensä halvemalla ja mukavammin reittilennolla.

Minä pidän epäkohteliaana selkänojan alaspäin säätelyä, jos ei kysy takanaolevalta, onko se ok. Yölennot on tietysti erikseen. Ilmeisesti kuulun kumminkin vähemmistöön, mutta silti pidän näin toimivaa ikävänä ihmisenä.

• homosapienssi
        Minun mielipide kirjoitti:

Minä pidän epäkohteliaana selkänojan alaspäin säätelyä, jos ei kysy takanaolevalta, onko se ok. Yölennot on tietysti erikseen. Ilmeisesti kuulun kumminkin vähemmistöön, mutta silti pidän näin toimivaa ikävänä ihmisenä.

kysyminen ventovieraalta on aivan yhtä tyhjän kanssa. Monestikko olet muuten saanut vastauksen, että ei sovi? Veikkaan, et kertaakaan. Yrität kysymykselläsi saada hyväksynnän teollesi ja olemaan mukafiksu, mutta kukaan ei viitsi noin tavanomaista asiaa alkaa kieltämään vaikka oikeasti se ärsyttäisi. Kaikki tietenkin sanoo, että ei haittaa vaikka haittisikin...

• ei passaa - ei mulle
        homosapienssi kirjoitti:

kysyminen ventovieraalta on aivan yhtä tyhjän kanssa. Monestikko olet muuten saanut vastauksen, että ei sovi? Veikkaan, et kertaakaan. Yrität kysymykselläsi saada hyväksynnän teollesi ja olemaan mukafiksu, mutta kukaan ei viitsi noin tavanomaista asiaa alkaa kieltämään vaikka oikeasti se ärsyttäisi. Kaikki tietenkin sanoo, että ei haittaa vaikka haittisikin...

Jos minulta tuota kysyttäisiin niin sanoisin että haittaa, olen pitkä pitkäjalkainen nainen, enkä halua polviini mustelmia.

• .......
        Tyhmä kysymys kirjoitti:

Ulkomainen reittilentoyhtiö oli ensimmäinen, jossa oli ahdasta ilman penkkien kallistamistakin. Kun edessä istuva sitten kallisti penkkiään, pyysin häntä ystävällisesti nostamaan sen takaisin ylös, näytin polviani, jotka jo ennen penkin liikkumista olivat kiinni siinä. Kun lennon loputtua nousimme paikoiltamme tavoittelemaan laukkua sieltä ylälokerosta, hän meinasi "pudottaa silmänsä", olin varmaan melkein puoli metriä pidempi kuin hän, hän olikin aasialainen ja minä pitkä skandinaavi. Hän ei omin avuin ylettänyt sinne lokerolle lainkaan.

• same to you

Lensinpä tuossa juuri välin Amsterdam Havanna ja takaisin ja kyllä se niin vain on että monen muukin maalaiset on kyllästyneet tuohon penkkien kallisteluun, josta ei saada käytännössä mitään hyötyä itselle vaan lähinnä haittaa takanaistuvalle. Olenpa nähnyt jopa käsirysyn lennolla Sydney -Bangkok kysein asian tiimoilta.
        Tuolla muutaman asteen kallistuksella ei saada itselle paskan vertaa helpotusta nukkumiseen, tai muuhunkaan olemiseen tuossa penkissä, vaan sillä voidaan kylläkin hankaloittaa huomattavasti takanaistuvan matkustusmukavuutta, varsinkin jos takanaolevan penkki sijaitsee vaikka sellaisella paikalla että selkänoja ei käänny.

• sääätäjä
        same to you kirjoitti:

Lensinpä tuossa juuri välin Amsterdam Havanna ja takaisin ja kyllä se niin vain on että monen muukin maalaiset on kyllästyneet tuohon penkkien kallisteluun, josta ei saada käytännössä mitään hyötyä itselle vaan lähinnä haittaa takanaistuvalle. Olenpa nähnyt jopa käsirysyn lennolla Sydney -Bangkok kysein asian tiimoilta.
        Tuolla muutaman asteen kallistuksella ei saada itselle paskan vertaa helpotusta nukkumiseen, tai muuhunkaan olemiseen tuossa penkissä, vaan sillä voidaan kylläkin hankaloittaa huomattavasti takanaistuvan matkustusmukavuutta, varsinkin jos takanaolevan penkki sijaitsee vaikka sellaisella paikalla että selkänoja ei käänny.

jos penkin säädöt olisi tehty siten, että niitä ei voisi säädellä niin kaippa se lentoyhtiö olisi tilannut sellaiset koneet kuin raikullakin on, että ei voi niitä säädellä...näin se on tarkoitettu

• Minun mielipide
        homosapienssi kirjoitti:

Outo kysymys tuo, monestiko olen saanut kieltävän vastauksen. Mistä ihmeestä päättelit, että harrastaisin tuota kallistelua?

Useamminkin sen sijaan harmitellut, kun joku varoittamatta ryskäyttänyt selkänojansa polviini tai olisko joskus päähänkin osunut kun olen kaivellut jotain laukusta.

Jos aikuinen ihminen, esimerkiksi minä, sanoisin ettei kallistaminen haittaa, niin toki siihen saa kysyjä uskoa. Eihän sitä nyt tosiaan tarvitse ventovieraan ajatuksia osata lukea.

• kohtelias mies

Olen 180 cm ja lisäksi reisipituus on tavallista pitempi. Jo vähäinenkin edessä istuvan kallistus tekee istumisen hankalaksi. Ainakin näissä junttien ja turvenuijien koneissa.

Mutta voisihan sitä kohteliaasti huomauttaa edessä istuvaa. Jos hän on nainen, niin viittaus selkänojan laskemisen vaikutuksista erään elimen jäykkyysasteeseen on verraten tehokas. Jos taas mies, niin likkoin voi viitata siihen, että oli kirkolliskokouksessa vähemmistöön jääneiden puolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe