Mopon sisäänajo

homomopo

Mitä tapahtuu jos ei välitä mopon sisäänajosta vaan ajaa aivan tavallisesti ja vähän leikkii mopolla

49

25373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monkibomber_93

      Jos vakiona pidät ja huollot suoritat ajoillaan ja huolella, niin mopolle ei tapahdu siitä mitään. Ajettavaksi ne on tehtykin.

      • Mopotietäjä821

        Itse ajaisin kuitenkin kurittomana sisäänajon. Kaikki kuristukset sunmuut mitkä ahdistavat pakokaasun kulkua ja imuilman saantia sun muita paikkoja, ei tee todellakaan hyvää moottorille. Tosin riippuu myös mikä mopo kyseessä ja onko 2t vai 4t ymsyms..


      • Monkibomber_93
        Mopotietäjä821 kirjoitti:

        Itse ajaisin kuitenkin kurittomana sisäänajon. Kaikki kuristukset sunmuut mitkä ahdistavat pakokaasun kulkua ja imuilman saantia sun muita paikkoja, ei tee todellakaan hyvää moottorille. Tosin riippuu myös mikä mopo kyseessä ja onko 2t vai 4t ymsyms..

        Parempi se on vakiolla ajaa, jolloin kone kiertää vähemmän ja seokset ovat aika kohdillaan. Sisäänajon jälkeen voi huoletta ottaa kuristukset pois, paljon mukavampikin ajella kun tietää miten luuska se mopo voikaan olla.


      • Mopotietäjä821
        Monkibomber_93 kirjoitti:

        Parempi se on vakiolla ajaa, jolloin kone kiertää vähemmän ja seokset ovat aika kohdillaan. Sisäänajon jälkeen voi huoletta ottaa kuristukset pois, paljon mukavampikin ajella kun tietää miten luuska se mopo voikaan olla.

        Mutta tartteeko sitä silti huudatella vaikka kiertäisi parenmin? Ja sisäänajossa on ihan terveellistä välillä vaikka piikitellä, mutta ei huudattaa. Näin moottori tottuu myös vähän korkeammille kierroksille, joka on tärkeää sisäänajossa. Jos olet ajanut vain pienillä kierroksilla kokoajan (siis ei ollenkaan mitään piikittelyä tms) niin sitten kun sisäänajon jälkeen alatkin huudattaa ja piikitellä niin voi huonosti käydä... Niin ja noista säädöistä että ei sitä koskaan tiedä millasia ne säädöt sieltä tehtaalta tullessaan on, niistäkin sen verran huonoja kokemuksia...


      • nääin

        Ei sillä ole mitää väliä ajaako kurillisena vai kurittomana. Oma mopo ostettu joskus täysin vakiona ja 2tkm ajettuna ja mäntä kestäny nyt sen 15tkm kuritonta ja tehariajoa.


    • super sport

      mopo pitää sisäänajaa kunnolla että kuluvat osat (sylinteri,mäntä,kytkin...) kestäisi pitempään. on myös suositeltavaa käyttää enemmän öljyä bensan joukossa koska silloin mäntä saa enemmän voitelua ja kiinnileikkaamisen riski pienenee. sopiva sisään ajo on noin 300km eli vältä korkeita kierroksia ja pitkiä ajomatkoja ennenkö on 300km mittarissa. (ei tartte korjailla niin usein)

    • marzujau

      se räjähtää

    • lol

      ostakaaa auto tai moottoripyörä ja älkää leikkikö noilla mopoilla

      • näinkö?

        Ja yleensä mopoiliat on n. 15v... mitä ne hyötyisivät jostain autosta tai moottoripyörästä jolla 15v ei saa ajaa kuin suljetulla alueella :DD


      • WilijamiStöö

        Tajusitko että ne saa vasta 18v.. mopon 15v :)


      • Anonyymi

        Niin noh, eihän 15v hyödy mitään autosta tai moottoripyörästä. Muutakuin ajaisi mummon perunapellolla.


    • eiku hanaa

      Se kone toimii ja kestää paljon paremmin kun unohtaa sisäänajoköröttelyt ja antaa mennä vaan.
      Mikäli nelari kyseessä, niin heti uutena laadukkaat mineraaliöljyt koneeseen ja seuraava öljynvaihto 200-300km jälkeen j senkin jälkeen öljynvaihto noin 500km jälkeen.

      Kakstahdissa alussa hyvä käyttää mineraaliöljyä.

      • trdgk4

        Ei ihan noinkaan.
        Sisäänajossa kuuluukin kiihdytellä vaihteita loppuun, mutta ei saa olla korkeita kierroksia liian pitkään. Siis esim. kiihdyttää niin lujaa kuin vain pääsee haluttuun nopeuteen, ja kun se on saavutettu niin ajelee sitä tasaista nopeutta matalilla/keskikierroksilla.

        Jos ei kiihdyttele niin ei männänrenkaat asetu kunnolla.


      • Anonyymi
        trdgk4 kirjoitti:

        Ei ihan noinkaan.
        Sisäänajossa kuuluukin kiihdytellä vaihteita loppuun, mutta ei saa olla korkeita kierroksia liian pitkään. Siis esim. kiihdyttää niin lujaa kuin vain pääsee haluttuun nopeuteen, ja kun se on saavutettu niin ajelee sitä tasaista nopeutta matalilla/keskikierroksilla.

        Jos ei kiihdyttele niin ei männänrenkaat asetu kunnolla.

        Itellä just kävi kun lähin kouluu ja sisään ajot niin. Noin kilsan päästä moottori sammu kesken ajon ja sen jälkee kuulu rohinaa ja ei halunnu mennä eteenpäin kun joku 15m ennenkin sammu uudestaa nii mistäköhä johtuisi ja oljyvalokin palaa?


    • lol

      sisäänajo on 500 km!

      • Paavo96 tietoinen

        800km... alut 300km rauhallisesti senjälkeen voi jo vähän hellittää ja painella mutta silti ei rääkätä liikaa ennen kuin 800km jälkeen


    • Männän sisäänajo

      Nyt jelppiä! Mopooni vaihdettiin noin 100km sitten mäntä ja olen yrittänyt ajaa sisäänajon rauhallisesti siinä 55km/h paikkeilla ja välillä sitten hetkellisesti (en kovin usein) päästellyt kuudenkympin vauhtiin mutta en pitkäksi aikaa lähinnä vain liikennevaloihin ehtiessä. Pari päivää sitten ajelin suoralla 55km/h vauhtia ja yhtäkkiä takarengas löi lukkoon ja joudun pysähtymään. Ajattelin siinä että ei kai tää ny vaan leiponu, mutta mopo lähti kuitenkin heti käyntiin, kun kokeilin.(siis käynnistin mopon heti sen jälkeen kun mopo oli kokonaan pysähtynyt) Sen jälkeen sitten lähdin ajamaan kotia kohti jonne oli noin 8km ja en huomannut mitään poikkeavaa ajon aikana.
      Mitä siis tuossa tapahtui ja vahingoittuiko mäntä mahdollisesti? (ProXin mäntä)
      Onko 55km/h liian suuri vauhti männän sisäänajoa varten? Mopo on Gilera ja on viritetty (merkistähän ei nyt tarvitse erikeseen tulla huuteleen)
      Virit: kuriton putki, isompi suutin, välit on vaihettu ja on rajoittamaton cdiboxi. Mopolla yhteensä ajettu 10500km ja männän vaihto suoritettiin kymppitonnin rempassa joka tehtiin siinä 10400km paikkeilla.

      • jooh2

        Ettei vaan ois lämpöleikannu. Jos tapahtuu vielä toisen kerran, niin kokeileppa onko moottori ihan kuuma.


      • mr.papi

        Itsellä oli jokunen vuosi takaperin vanha 80cc crossi. Siihen kun vaihdettiin uusi mäntä, (noin 30h välein) niin en koskaan sisäänajanut mäntää. Nykyiseen pyörään kyllä sisäänajan männän, jos se sitten vaikka kestäisi paremmalla todennäköisyydellä seuraavan männänvaihtovälin. Mutta kyllä se vanha pyöräkin kesti sellaisen ~4v harrasteajoa. Itse kyllä ihmettelen mitenkä heikosti mopot sun muut härvelit kestävät koneen puolesta. Kaverillakin jokusen kerran sen entisestä moposta hajosi kone. Epäillisin, että syynä ovat huonolaatuiset osat, hyvää ei saa halvalla.


      • Anonyymi

        Jos mopo leikkaisi kiinni, kiksi ei menisi alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mopo leikkaisi kiinni, kiksi ei menisi alas.

        Kyllä se menee useimmiten mutta puristuksia ei ole ollenkaan.


    • tietämätön

      Jos lämpöleikkas niin tekikö mahdollisesti tuhoja sylinteriin tai muualle? Selviääkö tästä mahdollisesti männän vaihdolla ja hoonaamisella?

      • jooh2

        Jos on jälkiä sylinterissä niin sitten vissiin tarvii hoonata. En kovin tietoinen ole näistä hoonauksista ja porauksista, kun ei ole ikinä tarvinnut tehdä.


    • Gileraleipoi

      Joo mulla on myös gilera smt ja paripäivää sitten lähin ajamaan ja kohta huomasin että lämpövalo palaa ja heti sen jälkee önähti ja sammui. Työnsin pyörän pihaan ja huomasin että jäähdytysnesteitä ei ollut koneessa (oma vika) jolloin kone leikkasi...kannentiiviste paloi ja palotila täyttyi nesteellö ja lopulta sitä oli jo kampikammiossa... No paineilmalla sain sen puhtaaksi ja männän ostoonhan siinä jouduttiin. Nyt on osat kiinni ja sisäänajot alkaa:D

    • :-)

      eli mopoa ei kannata virittää vasta kun sisään ajon jälkeen? joka on 500Km??

      • jooh2

        Niin.


    • gilera smt

      gilera smt:eessä sisäänajo on 1000km!

      • Gilera rcr

        Se on 1000km se sisäänajo


      • Tyhmät_jonnet_pätee

        Vtun tyhmät siel manuaalis lukee 500-1000 mut 300 kilsaa o jo iha tarpeeks ostakaa alumiinipytty ni ei sisäänajokaa oo ni vitu hankalaa


    • Eijumalauta

      Siis mitä vittua itse ostin derbi drd pron uutena ja vaihoin heti pakoputken ja 80cc pytyn eikä siinä mitään vitun sisäänajoja vitun tyhmät jonnet

      • Anonyymi

        Vittu nyt, kyllähän sun pitää 80cc pytty sisäänajaa jos uutena ostit.


      • Anonyymi

        Taidat itse olla tyhmä, tarkoittivatkin että kannattaako sisäänajossa virittää esm vaihtamalla välejä, poistamalla kurit, vaihtamalla kaasaria. Ja kyllähän se 80cc pyttykin täytyy sisäänajaa.


    • exjonne

      Hyvähän sille joku 100km ainaki on sisäänajoa tehä. Mut 1000km köröttelis 30km/h. Kuka siihen pystyis..Noloo ku fillaritki painelis ohitte. 100km jälkeen kamat kii ja vielä jonkuaikaa ajella vähän rauhallisemmin. Sit voi rupee antaa kenkää oikeen kunnolla :) Vanhaan aikaan jos johki suzuki pv:seen osti 80cc pytyt ni eipä siihen paljoo sisäänajoja vedetty.

    • Sisäänajo

      Valurutasylinterin sisäänajo ~500km
      Alumiinisylinterin sisäänajo ~1!00km
      Sisäänajo tehdään vaihtelevilla kierroksilla, kannattaa silti välttää rajuja kiihdytyksiä. Matka-ajo matalilla kierroksilla ei kaasu pohjassa koko ajan. Sisäänajon kun suorittaa kunnolla niin vehkeetki kestää.

    • Remonttireiska552

      Se leipoo jos oot vaihtanu yläkerran (männän, pytyn) tai alakerran (kampiaksilan, tasapainotusakselin ja nokkaakselin) ja se sisäänajo perustuu siihen, että esim. Jos oot vaihtanu männän niin se pitää muotouttaa sen moottorin muotoon kunnolla.

    • Jutustelija1

      Kannattaa ajaa sisään niin, että ensin todella pienilla kierroksilla muutama kilometri. Sitten muutama kymmenen kilometriä edelleen hyvin rauhallisesti, mutta kuitenkin jo jotain vajaata 40 vauhtia. Sitten rauhallisesti johonkin 500km asti ja sitten ei ihan täysiä ajoa ennen kuin tonni on täynnä. Ja rääkätähän ei kannata koskaan, eli ei yli punarajan kierrättelyä sisään ajetullakaan. Ja paikallaan ei mitään huudatteluja koskaan.

      Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

      Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

      Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r

    • Idioottihyvä

      Mikä,mikä sisään ajo.kiinassa mopot kulkee ainaski 80,km. Niin paljonkoahan ne ajaa sisään

    • helppoa-se_on

      se sisään ajon voi tehdä jättämällä mopon pyörimään tyhjäkäynnille päiväksi ja vaihtaa sitten ne öljyt ym.. sitten voi ajaa ihan normaalista.. meidän ostama mopo oli "sisään ajettu" valmiiksi kaupassa. mutta jos ei ole myyvä firma tehnyt niin helppo se on itsekkin tehdä.. samalla voi vaikka liimailla nalle tarroja kylkeen :D

    • Kertokee

      Ostin alumiini sylinterisarjan niin pitääkö ajaa sisään?

      • hyvä_neuvo

        kun on osat suoraan tehtaan paketista. pitää antaa tyhjäkäynnin n.30min sisäänajaa osat. ennen kun lähtee ruisailemaan. tietysti pitää purkaa sisäänajon jälkeen ja tarkastaa että ei ole jäänyt törsäkkeitä tai tullut outoja juttuja. (putsaus ym..)


    • Zeusbless

      Justiinsa.....*__*

      Sisäänajo uudelle mopolle= käyttele kevyellä kädellä pihalla vartin verran. Sen jälkeen ajelet ekat 50km enempiä vedättämällä, tai "tappiin" asti kierrättelemättä.

    • Kalle4

      Onnnettomuus

    • Anonyymi

      Entäs jos laitat mopon telineeseen takapyörä irti maasta ja annat putputtaa itsekseen tyhjäkäynnillä pari yötä.
      Itse voit juoda kaljaa/vaihtoehtoisesti siideriä samalla aikaa.
      Laita sitten sisäänajettuun tehoputki niin kaupungin toisella puolellakin huomaavat uuden mopon tulleen maisemiin

    • Anonyymi

      Traktorikorjaamossa moottoriremontin jälkeen traktorin annettiin käydä monta tuntia reippaalla kierroksella jonka aikana seurailtiin ettei ole vuotoja, tämän jälkeen vasta luovutettiin omistajalle.
      Wärtsilä koeajaa myös uuden moottorin vaihdellen kierrosnopeuksia, ja koeajo laiturissa myös monta tuntia ennen kuin laivalla lähdetään merelle varsinaiseen koeajoon ja näitä merellä tapahtuvia koeajojakin on useampi ennen kuin laiva luovutetaan ostajalle. Ei ole ollenkaan huono asia käyttää mopoa säätämällä tyhjäkäyntiä eri kierroksille ja antaa paikallaan käydä niin ettei karstoitu ennen kuin lähtee ajamaan.

    • Anonyymi

      Saako lykätä suomessa, kaupassa, mopo sisällä

    • Anonyymi

      Sisäänajoksi riittää ku ajat mopon kerran talliin tai muun rakennuksen sisään.

    • Anonyymi

      Ite laittasi hiema rikkaalle ja vähä enempi öljyy jos haluu vedättää suoraa mut käytä aina enne ajoo lämpimäks ja aja vaikka ees 10km hissuksee. Sisää ajossa tulee välttää nopeeta kiihytystä ja ettei kierrätä aivan loppuun

    • Anonyymi

      Voiko laittaa rikkaalle jos on köyhä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe