Onko loppuraskaus raskas?

Äidiksi77

Olen rv 35 1, ja virallisen äitiysloman olisi määrä alkaa. En kuitenkaan vielä malta jäädä, koska a) olen hyvinvoiva ja työni on fyysisesti kevyttä, ns. asiantuntijatyötä, b) palkkani nousi juuri tuntuvasti, eli taloudellisestikaan ei kannata jäädä vielä ja c) työlleni ei ole jatkajaa, haluaisin jatkaa vielä sn verran että saisin asiat töissä hoidettua paremmalle tolalle ennen poisjääntiäni.
Eli aion jatkaa niin pitkään kuin jaksan.
Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on, missä vaiheessa raskaus alkaa, vai alkaako, käydä siinä määrin rasittavaksi, että alkaa vaikuttaa kykyyn tehdä käytännössä katsoen istumatyötä? Tietenkin on yksilöllistä, mutta kokemuksia lähinnä peräänkuuluttaisinkin:)

13

1534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neljän äiti

      Itse olin edellisessä raskaudessani opiskelijana ja istuin luennoilla vielä synnytystä edeltävänä päivänä. Toisilla ja toisissa raskauksissa se on rankkaa, toiset pystyvät paremmin. Niin yksilökohtaista. Jos kuitenkin tässä vaiheessa koet, että ei ole mitään ongelmia, niin voisi olettaa, ettei niitä tulekaan ja voit olla töissä vaikka vauvan syntymään asti, jos haluat. Ja tietysti sen jälkeenkin...

    • Itse jäin

      rv 29 äitiysloman alkuun kestävälle sairaslomalle istumatyöstä (kassatyö) kun selkä ei sitä enää kestänyt..

      • Äidiksi77

        Lähinnä epäilen, että jos olo käy kovin tukalaksi, ei pää toimi kunnolla ja silloin en työtäni pysty tekemään. Esim. jos ei saa nukutuksi tms. Vielä olen kyllä kunnossa, kuntosalillakin käyn lähes päivittäin jne.
        Tuskin se loppuraskauden puhuttu uupuminen kuitenkaan varoittamatta äkkiseltään iskee, eli jään pois kun alkaa väsyttää/lapsi syntyy;)
        Synnytyksen jälkeen en aio töihin heti palata, sitten omistaudun lapselle. Ennen synnytystä tuntuisi lähinnä turhauttavalta olla kotona tyhjänpanttina odottamassa, kun on mielekkäämpääkin tekemistä. Siis kun vointini sen toistaiseksi sallii.


      • joel09
        Äidiksi77 kirjoitti:

        Lähinnä epäilen, että jos olo käy kovin tukalaksi, ei pää toimi kunnolla ja silloin en työtäni pysty tekemään. Esim. jos ei saa nukutuksi tms. Vielä olen kyllä kunnossa, kuntosalillakin käyn lähes päivittäin jne.
        Tuskin se loppuraskauden puhuttu uupuminen kuitenkaan varoittamatta äkkiseltään iskee, eli jään pois kun alkaa väsyttää/lapsi syntyy;)
        Synnytyksen jälkeen en aio töihin heti palata, sitten omistaudun lapselle. Ennen synnytystä tuntuisi lähinnä turhauttavalta olla kotona tyhjänpanttina odottamassa, kun on mielekkäämpääkin tekemistä. Siis kun vointini sen toistaiseksi sallii.

        Mä olen nyt rv 38 4 ja mulla on nyt vasta alkanut tulemaan tukalat oltavat,mutta eipä ne niin kamalat ole.. Öisin ja iltaisin on ollut vain huonoja oloja. Mutta taitaa olla kaikilla aika henk. kohtasta millon jäädä lomalle ja miten jaksaa..


      • Äidiksi77
        joel09 kirjoitti:

        Mä olen nyt rv 38 4 ja mulla on nyt vasta alkanut tulemaan tukalat oltavat,mutta eipä ne niin kamalat ole.. Öisin ja iltaisin on ollut vain huonoja oloja. Mutta taitaa olla kaikilla aika henk. kohtasta millon jäädä lomalle ja miten jaksaa..

        Tästä tukaluudesta olen kuullut puhuttavan, siksi se kiinnostaa: millä tavalla se ilmenee? Onko se jotain yleistä hankalaa oloa, vai millaista? Usein olen kuullut sanottavan, etä pari viimeistä viikkoa on raskasta, joten valmistaudun henkisesti siihen, että vielä se tästä muuttuu....
        Kumma muuten, miten ihmiset tuntuu paheksuvan sitä, jos ei jää kotiin silloin kun yleisesti tapana on? Aika ikäviäkin kommentteja olen kuullut, enkä oikein ymmärrä miksi.


      • eayäoihsörk
        Äidiksi77 kirjoitti:

        Tästä tukaluudesta olen kuullut puhuttavan, siksi se kiinnostaa: millä tavalla se ilmenee? Onko se jotain yleistä hankalaa oloa, vai millaista? Usein olen kuullut sanottavan, etä pari viimeistä viikkoa on raskasta, joten valmistaudun henkisesti siihen, että vielä se tästä muuttuu....
        Kumma muuten, miten ihmiset tuntuu paheksuvan sitä, jos ei jää kotiin silloin kun yleisesti tapana on? Aika ikäviäkin kommentteja olen kuullut, enkä oikein ymmärrä miksi.

        Jokainen raskaus on yksilöllinen. Aika monella saattaa olla viimeiset viikot tukalia, mutta on myös niitä, jotka voivat kertakaikkisen mainiosti ihan synnytykseen asti. :) Minä sanoisin, että jos vointi sallii ja työ on mielekästä niin ole ihan rauhassa töissä loppuu asti. Minullakin on pari kaveria, jotka voivat uskomattoman hyvin myös loppuraskauden ja olisivat varmasti pystyneet olemaan töissä jos olisivat halunneet. Kyllähän sä itse sitten huomaat jos et pysty töissä enää olemaan. Hyvää loppuraskautta ja vointia!


    • 4.

      itse koin hankalaksi pitkät istumiset autossa,elokuvissa,ravintolassa. Närästi jatkuvasti. Nukkuminen kaikissa asennoissa hankalaa,kävellessä pää paino alas. Paino tuli 7kg ja aika pieni massu. Mutta yleensä ottaen pelkkää positiivista. Lapsi syntyi 3 vk etuajassa että ne loppuviikot olis varmasti olleet täyttä tuskaa.

    • ......

      Itse jäin sairaslomalle jo ennen rv. 30, koska odotin kaksosia (mm. suurempi ennenaikaisuuden riski), verenpaine oli noussut (ei varsinaisesti koholle, mutta paljon alkuperäisistä lukemista), eikä työnikään ollut ihan kevyimmästä päästä. Olo oli kuitenkin erinomainen aina rv. 39 asti, jolloin vauvat syntyivät. Ei tukala ollenkaan. Istumatyössä olisin varmaan jaksanut loppuun saakka, ellei työn stressaavuus olisi ollut ongelma. Tietokoneella ainakin olisin mieluusti istunut vaikka tuntikaupalla. ;) Toki istumatyössäkin on oltava tilaisuus jaloitella välillä, jo ihan veritulppariskinkin vuoksi.

      Ei äitiyslomalle jäämisenkään tosin tarvitse merkitä kotiin jumittamista, ellei oma vointi tai komplikaatiot rajoita. Itse ainakin keksin helposti kymmenen asiaa, jotka halusin ennen vauvojen syntymää tehdä. Oli vaan niin paljon helpompi liikkua, kun vauvat olivat vielä mukavasti kyydissä, kukaan ei herätellyt öisin tunnin välein, roikkunut kiinni tississä 24/7 jne... Näin jälkikäteen tiedostan paremmin myös levon tärkeyden, muutenkin kuin riskien vuoksi. Ei ehkä olisi ollut järkevää lähteä synnyttämään kahta vauvaa suoraan sorvin äärestä. :) Mutta jos Sinulle työ on kaikkein mielekkäintä tekemistä, niin miksipä et jatkaisi mahdollisimman pitkään? Keskeneräiset työtkin on hyvä saada päätökseen, etteivät jää vaivaamaan, kunhan et ota niistä liikaa paineita. Ja ainahan voit lopettaa, jos siltä alkaa tuntua. Kuuntele vaan omaa kroppaasi. :)

      • Äidiksi77

        Kiitos ymmärtävistä kommenteista:) Niitä vähemmän ymmärtäviä olen saanut jo kuulla ihan tarpeeksi.


    • rv 12

      Jos jaksat olla töissä, mikset olisi? Jotenkin tuntuu, että mitä pidempään elää normaalia elämää, sen selväjärkisempänä pysyy. Enkä ymmärrä kommentteja, ettei pitäisi olla loppuraskaudesta töissä. Onko ne kommentoijat niitä kateellisia, jotka eivät itse pysty/pystyneet muuta tekemään kuin löhöämään sohvalla ja odottamaan synnytystä?

      Itselleni uskoisin tulevan aika raskaan loppuraskauden ja koska työni on fyysisesti ja henkisesti raskasta, jään ihan suosiolla äitiyslomalle heti, kun se on mahdollista. Ihan paikoilleni tuskin kuitenkaan jään, kun en ole mikään laiskottelija-luonne... :D

      • Äidiksi77

        No sitä olen minäkin ihmetellyt, että keneltä se on pois jos jatkan kevyttä ja mielekästä työtä niin pitkään kuin jaksan? Olen sitä jopa kysynyt kun on paheksuttu, ja vastaus on ollut jotain tyyliin ajattelisit lastasi ja kyllä se nyt on tapana vähän levätäkin. Tuskin se lasta haittaa, jos näissä olosuhteissa töissä käyn, ja enemmän töissä lepoa fyysisesti saan kuin kotona, enhän jaksaisi lomalla niin paljon istuskella.
        Ja kun vielä saan palkkaa tältä viimeiseltä kuukaudelta yhtä pajon kuin neljältä kuukaudelta äitiyslomalla ja lisäksi saan työt sellaiseen malliin, että voin hyvällä mielin jättää ne tauolle, niin eipä ole vaikea valinta...


      • voimien mukaan
        Äidiksi77 kirjoitti:

        No sitä olen minäkin ihmetellyt, että keneltä se on pois jos jatkan kevyttä ja mielekästä työtä niin pitkään kuin jaksan? Olen sitä jopa kysynyt kun on paheksuttu, ja vastaus on ollut jotain tyyliin ajattelisit lastasi ja kyllä se nyt on tapana vähän levätäkin. Tuskin se lasta haittaa, jos näissä olosuhteissa töissä käyn, ja enemmän töissä lepoa fyysisesti saan kuin kotona, enhän jaksaisi lomalla niin paljon istuskella.
        Ja kun vielä saan palkkaa tältä viimeiseltä kuukaudelta yhtä pajon kuin neljältä kuukaudelta äitiyslomalla ja lisäksi saan työt sellaiseen malliin, että voin hyvällä mielin jättää ne tauolle, niin eipä ole vaikea valinta...

        niin pitkään kun tuntuu mukavalta.. Itsellänikin oli tosi helppo raskaus. Aika pieni vauva syntyi ja olin koko ajan tosi hyvässä fyysisessä kunnossa kun olin aika hoikka ja harrastin paljon liikuntaa. Minä tein (olen opiskelija) kirjallisia harjoitustöitä ja lueskelin tenttikirjoja ihan synnytyksen käynnistymiseen saakka. Samoin tein loppuun saakka kävelylenkkejä ja pientä kuntosalitreeniä.


    • Anonyymi

      Jäin vapaalle kun rv36 alkoi, olisin ehkä viikon vielä pidemmälle voinut jatkaa. Rv37-38 alkoi olla supistuksia ja muutenkin tukalaa istua paljoa paikoillaan. Reilun viikon vapaan jälkeen huomasin olleeni paljon rentoutuneempi ja nukuin paremmin, eli omalla kohdalla tuo aika oli sitten kuitenkin hyvä, vaikka tuntui turhan aikaiselta (vajaa 5vk laskettuun).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe