Koiran kanssa leikkiminen

kyselijä--

Kuinka kauan keskimääräisesti koiran kanssa tulisi leikkiä päivässä ?
Itselläni seitsen kuukautinen koira.

19

4490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fffffdsfdddsffd

      Huomioon, että koiran kanssa ei tarvitse ''leikkiä'' sillä koira harvemmin ymmärtää leikin siten kuin me ihmiset... Tarkoitan siis tällä kaikenlaisia taistelu, veto sun muita kiihdytttäviä leikkejä.

      Tokoile vaikka

    • Rotu?

      omistajaa ei kiinnosta, se ei tykästy sinuun silloin kuten toivoisit, vaan suhtautuu sinuun epäillen.

      Aika riippuu koirasi luonteesta, mitä leikitte, mitä muuta teette, ruokinta ok eli koira pirteä, terve jne.

      Meillä kaikki harjoittelu on leikin lomassa tapahtuvaa, koirakin tarvii välillä leppv:iä ja sitäkään ei vain aina huvita, koiraa tarkkailemalla, sen mukaan.

    • firefly-

      Ja kannattaa muistaa se, että sinä itse päätät milloin leikitään ja kuinka kauan. Sitten kun omasta mielestä on leikitty tarpeeksi niin leikki loppuu siihen. Kuten varmaan tiedät, niin varsinkin nuoret koirat tuntuu jaksavan leikkiä vaikka maailman tappiin asti, mutta se on sun tehtävä johtajana kertoa, että nyt riittää tältä erää.

      • kaiqwa

        Myöskin vain sinä saat tehdä aloitteen, kun sinä tahdot leikkiä koiran kanssa.


      • älä usko kaikkea
        kaiqwa kirjoitti:

        Myöskin vain sinä saat tehdä aloitteen, kun sinä tahdot leikkiä koiran kanssa.

        suhteesi koiraan on kunnossa. Ihme johtajuus-soopaa tuo, että koira ei saisi tehdä aloitetta, älä usko kaikkea, seuraa koiraasi, jos kohtelet sitä ok, niin voit lähteä koiran kutsusta leikkiin mukaan. mitä järkeä on koiran elämässä, jos se on koriste, jota lenkitetään, ruokitaan ja elikitetään VAIN kun omistajalle sopii. Mieti.


      • murrrrr
        älä usko kaikkea kirjoitti:

        suhteesi koiraan on kunnossa. Ihme johtajuus-soopaa tuo, että koira ei saisi tehdä aloitetta, älä usko kaikkea, seuraa koiraasi, jos kohtelet sitä ok, niin voit lähteä koiran kutsusta leikkiin mukaan. mitä järkeä on koiran elämässä, jos se on koriste, jota lenkitetään, ruokitaan ja elikitetään VAIN kun omistajalle sopii. Mieti.

        onko leikkimurina teidän mielestänne sallittua leikin ohella? Vetoleikeissä koirani ainakin aina murisee hirveästi, mutta tietää kyllä sitten kun "oikeasti" haluan lelun pois (siis vetoleikeissähän minä vedän kokoajan sitä lelua pois, mutta sitten kun leikki loppuu, niin OTAN sen pois, jolloin murina ja ravistelu loppuvat)

        Tuli vain mieleen tässä tämä että onko edes leikisti murina sallittua? :/


      • firefly555
        älä usko kaikkea kirjoitti:

        suhteesi koiraan on kunnossa. Ihme johtajuus-soopaa tuo, että koira ei saisi tehdä aloitetta, älä usko kaikkea, seuraa koiraasi, jos kohtelet sitä ok, niin voit lähteä koiran kutsusta leikkiin mukaan. mitä järkeä on koiran elämässä, jos se on koriste, jota lenkitetään, ruokitaan ja elikitetään VAIN kun omistajalle sopii. Mieti.

        Mä oon kyllä tässä asiassa erimieltä, koska koirat on laumaeläimiä ja koiralaumassa on AINA laumanjohtaja. Että jos et itse omaksu sitä roolia, niin voit olla varma että koira ottaa sen paikan, koska se katsoo että sillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Silloin niitä ongelmia alkaa syntyä. En nyt siis väitä että aloittajalla on ongelmia, koska tämä ei suoranaisesti hänen kysymykseensä liity, mutta tämä on mielestäni hyvä ymmärtää.

        Niin ja erimieltä olen sen takia, koska mielestäni jos koira saa sinut tekemään jotain (siis mitä koira itse haluaa) niin silloin se on laumanjohtaja. Mutta tää on mun oma näkemys, eikä tästä ei tarvitse alottaa mitään hirveetä väittelyä. Kaikilla on omat mielipiteet, enkä väitä että joku muu näkemys olis väärä. Tän sanoin vaan sen takia, että monilla tällä foorumilla kirjottavilla on tapana ollut alottaa hirvee haloo, jos toisen mielipide ei natsaa omiensa kanssa.


      • TheDogMan
        firefly555 kirjoitti:

        Mä oon kyllä tässä asiassa erimieltä, koska koirat on laumaeläimiä ja koiralaumassa on AINA laumanjohtaja. Että jos et itse omaksu sitä roolia, niin voit olla varma että koira ottaa sen paikan, koska se katsoo että sillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Silloin niitä ongelmia alkaa syntyä. En nyt siis väitä että aloittajalla on ongelmia, koska tämä ei suoranaisesti hänen kysymykseensä liity, mutta tämä on mielestäni hyvä ymmärtää.

        Niin ja erimieltä olen sen takia, koska mielestäni jos koira saa sinut tekemään jotain (siis mitä koira itse haluaa) niin silloin se on laumanjohtaja. Mutta tää on mun oma näkemys, eikä tästä ei tarvitse alottaa mitään hirveetä väittelyä. Kaikilla on omat mielipiteet, enkä väitä että joku muu näkemys olis väärä. Tän sanoin vaan sen takia, että monilla tällä foorumilla kirjottavilla on tapana ollut alottaa hirvee haloo, jos toisen mielipide ei natsaa omiensa kanssa.

        Tästäkin löytyy kultainen keskitie. Kyllä laumanjohtaja tekee päätöksen koska leikitään. Se, että koira tekee aloitteen ei tavallaan ole huono asia. Se osoittaa, että koira tykkää tehdä asioita omistajan kanssa. Mutta jos aina aloittaa leikin vain, kun koira käskee, alkaa ongelmien kierre.
        Nyt täytyy löytää se kultainen keskitie. Suurin osa leikeistä tulee alkaa omistajan aloitteesta, mutta ei ole pahaksi aloittaa välillä koiran aloitteesta. Leikin tulee kuitenkin aina päättyä omistajan toimesta. Koira voi tehdä aloitteen esimerkiksi 2-3 kertaa viikossa ja omistaja vaikka sitten 6-7 kertaa. Näin koiran kanssa muodostuu hyvä suhde ja lauman hierarkia säilyy.
        Järki pitää olla tässäkin mukana, ja jos koira selkeästi alkaa käskemään leikkimään tulee se katkaista heti. Eli ei enää koiran aloitteesta. Jotkut koirat ei tätä koskaan aloita, mutta dominoivampi luonteinen koira saattaa jo muutamasta kerrasta kuvitella pystyvänsä käskemään ihmistä. Lukemalla koiraa ongelmat on helppo välttää.

        Kuinka usein sitten koiran kanssa tulee leikkiä viikossa? Ei siihen mitään sääntöä ole. Nuorelle pennulle leikki on kuitenkin tärkeä osa oppimmista ja kehitymmistä, joten leikkiä voi aika useinkin. Jos vaan mitenkään mahdollista, niin koiran olisi hyvä päästä kerran viikossa touhuamaan muiden koirien kanssa. Niin leikki on luonnollista ja koira oppii tärkeitä sosiaalisia taitoja leikin ohessa. Eli enemmän huomiota siihen, millaisia leikkejä harrastaa koiran kanssa, eikä niinkään miten usein.


      • firefly555 kirjoitti:

        Mä oon kyllä tässä asiassa erimieltä, koska koirat on laumaeläimiä ja koiralaumassa on AINA laumanjohtaja. Että jos et itse omaksu sitä roolia, niin voit olla varma että koira ottaa sen paikan, koska se katsoo että sillä ei ole muuta vaihtoehtoa. Silloin niitä ongelmia alkaa syntyä. En nyt siis väitä että aloittajalla on ongelmia, koska tämä ei suoranaisesti hänen kysymykseensä liity, mutta tämä on mielestäni hyvä ymmärtää.

        Niin ja erimieltä olen sen takia, koska mielestäni jos koira saa sinut tekemään jotain (siis mitä koira itse haluaa) niin silloin se on laumanjohtaja. Mutta tää on mun oma näkemys, eikä tästä ei tarvitse alottaa mitään hirveetä väittelyä. Kaikilla on omat mielipiteet, enkä väitä että joku muu näkemys olis väärä. Tän sanoin vaan sen takia, että monilla tällä foorumilla kirjottavilla on tapana ollut alottaa hirvee haloo, jos toisen mielipide ei natsaa omiensa kanssa.

        Jos tuohon teoriaan menee,että koirilla on myös oma laumajärjestys(eli siis useamman koiran laumassa),niin periaatteessa silloin vain johtajakoira aloittaa.Itse olen kyllä todennut,että siellä ei ole mitään merkitystä,vaan kuka tahansa voi aloittaa.Vanhemmat koirat (johtaja tai muu kohde) sitten vaan päättää,"viitsiikö" mennä leikkiin mukaan vai ei.Eli aika luonnollista.
        Jos ajattelee keinotekoisempaa järjestystä,eli kahden eri lajin kesken,niin miksi se pitäisi tehdä eri tavalla,jos laumateoria pohjautuu lajien sisäiseen toimintaan...


      • kaiqwa kirjoitti:

        Myöskin vain sinä saat tehdä aloitteen, kun sinä tahdot leikkiä koiran kanssa.

        Siis ihan ainako,pennusta lähtien? Miksi?


      • tottakai saa
        murrrrr kirjoitti:

        onko leikkimurina teidän mielestänne sallittua leikin ohella? Vetoleikeissä koirani ainakin aina murisee hirveästi, mutta tietää kyllä sitten kun "oikeasti" haluan lelun pois (siis vetoleikeissähän minä vedän kokoajan sitä lelua pois, mutta sitten kun leikki loppuu, niin OTAN sen pois, jolloin murina ja ravistelu loppuvat)

        Tuli vain mieleen tässä tämä että onko edes leikisti murina sallittua? :/

        kaikesta väkisin ongelmaa. Leikkimurinalla koira sanoo, että kivaa, leikitään vielä :) Vähän sama, kun ihminen kertoessaan tosi hauskaa asiaa, nauraa samalla. Jos se kielletään, osa leikin hauskuudetsa katoaa.


      • perheen isä
        tottakai saa kirjoitti:

        kaikesta väkisin ongelmaa. Leikkimurinalla koira sanoo, että kivaa, leikitään vielä :) Vähän sama, kun ihminen kertoessaan tosi hauskaa asiaa, nauraa samalla. Jos se kielletään, osa leikin hauskuudetsa katoaa.

        Omalla koiralla on murina sitä luokkaa leikeissä että heikompaa hirvittäisi. täytyy hieman ihmetellä, että oudoiksi menee pohdinnat nykypäivinä.


      • Anonyymi
        kaiqwa kirjoitti:

        Myöskin vain sinä saat tehdä aloitteen, kun sinä tahdot leikkiä koiran kanssa.

        Miksi ihmeessä? En ymmärrä mitä väärää on siinä että koira tuo pallon?


    • Eipä se nyt niin väliä ole. Pääasia,että kun leikitään,niin se leikkiä on juuri leikitettävälle mieluista ja sopiva määrä ja sopivanlaista. Kyllä sen yksilöstä huomaa.Leikkejä voi vaihdella,ja jos koira tulee johonkin esim.harrastustarkoitukseen,niin siinä tarvittavia" taitoja" voi vahvistaa myös.

      • perheen isä

        En itse välitä mistään järjestyksistä ylipäätäänkään. Paljon tulee remuttua koira kanssa ja mukaan lähdettyä siihen kun pyytää. Milloin mitenkin ja mistään laumajutuista piittaamatta


    • Nasse-tätyli

      Oman koirani kanssa kyllä leikin, teki sen kutsun sit kumpi tahansa. Vaan sillä on mun mielestä merkitystä kuka sen leikin lopettaa. Se olet sinä, ei koira.

      Ja se on ihan kukkua et (tässä niin paljon puhutussa) susilaumassa muka johtaja ei jakais huomioo "alemmilleen", kyllä se sitä tekee mm. leikin muodossa ja pentujen hoivaamisessa. Se vaan päättää et missä määrin se sitä tekee ja johtajasusi lopettaa leikin sit kun se haluaa. Tässä nyt esimerkki siitä niin paljon puhuttaneesta susiin vertaamisesta.

      • perheen isä

        Leikkii minkä leikkii ja lopettaa milloin lopettaa. Mitä ihmeen tekemistä normaali askareilla ja eläinlaumalla? Ai niin ei viedä jännitystä arkielämästä.. Moni niin mielekkäästi siitä laumasta puhuu ei lopulta ymmärrä kuin ylempi ja alempi. Sekään ei ole niin mustavalkoinen asia. Samoin on sellainen outo luulo, että jossain susilaumassa "johtaja" perustuu johonkin yksilön voimakkuuteen. Karu juttu, mutta sielläkin emäntä kertoo miten mennään ja uros myötäilee...aika tuttu asetelma monelle ilmisellekkin..


      • Nasse-tätyli
        perheen isä kirjoitti:

        Leikkii minkä leikkii ja lopettaa milloin lopettaa. Mitä ihmeen tekemistä normaali askareilla ja eläinlaumalla? Ai niin ei viedä jännitystä arkielämästä.. Moni niin mielekkäästi siitä laumasta puhuu ei lopulta ymmärrä kuin ylempi ja alempi. Sekään ei ole niin mustavalkoinen asia. Samoin on sellainen outo luulo, että jossain susilaumassa "johtaja" perustuu johonkin yksilön voimakkuuteen. Karu juttu, mutta sielläkin emäntä kertoo miten mennään ja uros myötäilee...aika tuttu asetelma monelle ilmisellekkin..

        ...ja näissä susien laumoissa on myös tavattu johtajapareja, uros ja naaras. Sit sekin on kummaa et kun puhutaan näistä paljon ihmisiä puhuttavista susilaumoista niin lähestulkoon kaikki, tai ainakin ihan liian iso-osa tutkimuksista perustuu vangitun susilauman käytökseen, ei vapaan, luonnonvarasen susilauman käytökseen. Ja näillä kahella laumalla käytös ja hierarkia rakenteet täysin toisistaan eroavat, sehän on täysin päivänselvää koska toinen on keinotekonen lauma ja toinen on muodostunu pelkästään eloojäämisen kannalta kannattavien yksilöiden rakentamana. Mun mielipiteet näistä koirien "susitutkimuksiin" vertaamisesta on aika turhanpäivästä zaidua, koska nehän ei ole sama-asia... Mut kukin verratkoon mihin haluaa, toinen vertaa naapuriin ja toinen suteen ;)


      • huohyy
        Nasse-tätyli kirjoitti:

        ...ja näissä susien laumoissa on myös tavattu johtajapareja, uros ja naaras. Sit sekin on kummaa et kun puhutaan näistä paljon ihmisiä puhuttavista susilaumoista niin lähestulkoon kaikki, tai ainakin ihan liian iso-osa tutkimuksista perustuu vangitun susilauman käytökseen, ei vapaan, luonnonvarasen susilauman käytökseen. Ja näillä kahella laumalla käytös ja hierarkia rakenteet täysin toisistaan eroavat, sehän on täysin päivänselvää koska toinen on keinotekonen lauma ja toinen on muodostunu pelkästään eloojäämisen kannalta kannattavien yksilöiden rakentamana. Mun mielipiteet näistä koirien "susitutkimuksiin" vertaamisesta on aika turhanpäivästä zaidua, koska nehän ei ole sama-asia... Mut kukin verratkoon mihin haluaa, toinen vertaa naapuriin ja toinen suteen ;)

        Eivät viitsi tarkkailla koiraansa, sehän kertoo kokoajan eleillään asioita.

        Pahinta on, että uskotaan aina naapurin taunoa, jolla ollut elämänsä aikana 100 pystykorvaa ja joka sen vuoksi (omasta mielestään) tietää kaikista koirista kaiken.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe