Ahvenanmaalainen sikailija kiinni suomessa lentoasemmalla

tämäkin tässä

Elisabeth Nauclér hotad med polis på Helsingfors flygplats
Riksdagsledamot Elisabeth Nauclér säger sig ha hotats med polis vid säkerhetskontrollen på Helsingfors flygplats. Orsak: hon pratade svenska.

- Det var så förnedrande, så förnedrande.

RIKSDAGEN Incidenten, eller rättare sagt incidenterna, har inträffat när Elisabeth Nauclér under de senaste åren varit på väg hem till Åland efter arbetsveckorna i Helsingfors.

- Varje gång jag kommer till säkerhetskontrollen på flygplatsen i Helsingfors piper det eftersom jag har en metalldel i knät. Jag måste då alltid gå genom en extra kontroll. Då frågar jag alltid om de kan svenska. Ibland är de smarta och säger ja fast de kanske inte gör det, då är alla nöjda. Men ibland säger de nej och att de inte behöver det.

27

750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä vielä

      On siinä niin noita, että en yhtään ihmettele hänen joutumistaan tarkastuksiin. Ja miksi tämä idiootti
      ei opiskele kieliä, että pärjäisi edes maassamme? Ruotsalainen röyhkeys kyllä tulee loppumaan sillä
      kyllä kansa tietää jo ruotsalaisten vittuilut.

      • No tämä "hurrilainen" osaa ainakin suomea, englantia ja ranskaa sujuvasti ruotsin lisäksi, kyse onkin siitä, että Suomessa on oikeus saada palvelua myös ruotsiksi. Hänellä on metallia kehossaan jonkin leikkauksen jälkeen, joten hän joutuu aina tarkastukseen. Kirjoituksesi perusteella vaikuttaa, että olet itse idiootti?


      • Lukenut tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        No tämä "hurrilainen" osaa ainakin suomea, englantia ja ranskaa sujuvasti ruotsin lisäksi, kyse onkin siitä, että Suomessa on oikeus saada palvelua myös ruotsiksi. Hänellä on metallia kehossaan jonkin leikkauksen jälkeen, joten hän joutuu aina tarkastukseen. Kirjoituksesi perusteella vaikuttaa, että olet itse idiootti?

        Minäpä kerron sinulle, jos minä esimerkiksi joudun tilanteeseen jossa virkailija ei ymmärtäisi
        kieltä mitä ensin puhuin ja osaan vastapuolenkielen niin olisinko niin idiootti, että väkisin vaatisin
        palvelua jota esimerkiksi kyseinen virkailija ei hallitse? Ei ihmisen elämästä tule mitään jos jatkuvasti on vaatimassa jotain järjetöntä mitä nyt teidän edustajanne rettelöimällä viattoman tarkastajan kansa.
        Vaikka jossain lakipykälissä lukeekin oikeuksista ei ne ihan päde meillä koska ensinnäkin maamme on
        yli 95%:ttia suomenkielinen eikä kaikkiin virkoihin ole ruotsia osaavia.
        Onko tämä teidän kansanedustajanne niin pieniaivoinen idiootti, ettei ymmärrä omaa asemmaansa liikkuessaan kansamme keskuudessa?


      • Lukenut tässä kirjoitti:

        Minäpä kerron sinulle, jos minä esimerkiksi joudun tilanteeseen jossa virkailija ei ymmärtäisi
        kieltä mitä ensin puhuin ja osaan vastapuolenkielen niin olisinko niin idiootti, että väkisin vaatisin
        palvelua jota esimerkiksi kyseinen virkailija ei hallitse? Ei ihmisen elämästä tule mitään jos jatkuvasti on vaatimassa jotain järjetöntä mitä nyt teidän edustajanne rettelöimällä viattoman tarkastajan kansa.
        Vaikka jossain lakipykälissä lukeekin oikeuksista ei ne ihan päde meillä koska ensinnäkin maamme on
        yli 95%:ttia suomenkielinen eikä kaikkiin virkoihin ole ruotsia osaavia.
        Onko tämä teidän kansanedustajanne niin pieniaivoinen idiootti, ettei ymmärrä omaa asemmaansa liikkuessaan kansamme keskuudessa?

        Mutta sinusta sinun pitää saada Ahvenanmaalla palvelut täydellisesti suomeksi. Eli perustuslaki koskee vain suomenkileisiä??


      • Lukenut tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        Mutta sinusta sinun pitää saada Ahvenanmaalla palvelut täydellisesti suomeksi. Eli perustuslaki koskee vain suomenkileisiä??

        Ahvenanmaalaiset saavat eniten tukea asukasta kohden mutta ottavat enemmän kuin antavat. Toiseksi Naucler ei ole edes mikään aito hurri vaan Värmlannin persereiästä ulos ryöminyt norjalais-suomalainen kääkkä.


      • Lukenut tässä kirjoitti:

        Ahvenanmaalaiset saavat eniten tukea asukasta kohden mutta ottavat enemmän kuin antavat. Toiseksi Naucler ei ole edes mikään aito hurri vaan Värmlannin persereiästä ulos ryöminyt norjalais-suomalainen kääkkä.

        Tuollaisen puheenvuoron jälkeen melkein häpeää olla suomenkileinen.


      • Ehkä olen hullu, mutta täysin suomenkieliset vanhempani kasvattivat minut niin, etten ikänä kutsuisi ketään persereiästä ulos ryömineeksi kääkäksi, on hän sitten minka maalainen tahansa tai puhuu mitä tahansa kieltä. Minusta tuollainen kielenkäyttö on törkeää!


      • Minä suomalainen
        ahvennainen kirjoitti:

        Ehkä olen hullu, mutta täysin suomenkieliset vanhempani kasvattivat minut niin, etten ikänä kutsuisi ketään persereiästä ulos ryömineeksi kääkäksi, on hän sitten minka maalainen tahansa tai puhuu mitä tahansa kieltä. Minusta tuollainen kielenkäyttö on törkeää!

        Täällä on niitäkin jotka yrittävät käyttää toisten nimimerkkiä, mutta sen kyllä huomaa
        heidän ruotsalaisesta röyhkeydestään.


      • Lukenut
        ahvennainen kirjoitti:

        Mutta sinusta sinun pitää saada Ahvenanmaalla palvelut täydellisesti suomeksi. Eli perustuslaki koskee vain suomenkileisiä??

        Satun tietämään Ahvenanmaan yksikielisenä ja teidän ruotsikiihkoisesta politiikastanne kaiken.
        Tiedän myös ettei Ahvenanmaan politiikka salli edes sinne muuttaville lapsiperheille samoja oikeuksia käyttää omaa äidinkieltään mitä ruotsinkieliset siellä saarellanne. Teidän politiikkanne on sairasta ja
        kuin suoraan kopioitu entisestä DDR:stä.


      • Minä suomalainen kirjoitti:

        Täällä on niitäkin jotka yrittävät käyttää toisten nimimerkkiä, mutta sen kyllä huomaa
        heidän ruotsalaisesta röyhkeydestään.

        Etkö osaa lukea? Sitähän minä ihmettelen, että suomenkieliset kirjoittavat tuollaista tekstiä! Tuolla rkp:n palstalla joku oli lainannut tekstiäni, mutta ei rekisteröityä nimimerkkiäni voi lainata. Minä, suomenkielinen ahvenanmaalainen käytän nimimerkkiä ahvennainen. Mutta ihmettelen vieläkin, että joku voi nimitellä toisia noin törkeästi.


      • Lukenut kirjoitti:

        Satun tietämään Ahvenanmaan yksikielisenä ja teidän ruotsikiihkoisesta politiikastanne kaiken.
        Tiedän myös ettei Ahvenanmaan politiikka salli edes sinne muuttaville lapsiperheille samoja oikeuksia käyttää omaa äidinkieltään mitä ruotsinkieliset siellä saarellanne. Teidän politiikkanne on sairasta ja
        kuin suoraan kopioitu entisestä DDR:stä.

        Kirjoituksistasi päätellen et tiedä Ahvenanmaasta mitään!


      • Lukenut
        ahvennainen kirjoitti:

        Kirjoituksistasi päätellen et tiedä Ahvenanmaasta mitään!

        mulla mene kokoajan puurot ja vellit sekaisin, niin ja pilleritkin.. hihih


      • Tämä on totta
        Lukenut kirjoitti:

        mulla mene kokoajan puurot ja vellit sekaisin, niin ja pilleritkin.. hihih

        Yksinkertaisesti sinä olet ruotsalainen ja yrität väittää jotain muuta. Voit myös olla Ahvenanmaalainen hurrilainen eli sinulla ei istu kaikki kajakissa.


      • Korjaus tässä
        ahvennainen kirjoitti:

        Kirjoituksistasi päätellen et tiedä Ahvenanmaasta mitään!

        Esimerkiksi sitäkö, että Ahvenanmaalla ei suomenkielisille ole mahdollisuus perustaa omaa
        seurakuntaa tai suomenkielisillä lapsilla ei ole oikeuksia omankieliseen opiskeluun, valtionrahoituksellakaan. Mutta eriarvoistaminen on se suurin häpeä teidän politiikassanne ja
        on se ääretön moka mitä voi olla. Tuolla voisin korjata sen, että suomesta muuttavilla lapsiperheillä
        ei ole mahdollisuutta äidinkieliseen opiskeluun on totta. Korjaan se koskee vain suomenkielisiä
        ei muita, sillä muut muuttajat saavat kyllä äidinkielistä opetusta.


      • tåsi_fixu
        Korjaus tässä kirjoitti:

        Esimerkiksi sitäkö, että Ahvenanmaalla ei suomenkielisille ole mahdollisuus perustaa omaa
        seurakuntaa tai suomenkielisillä lapsilla ei ole oikeuksia omankieliseen opiskeluun, valtionrahoituksellakaan. Mutta eriarvoistaminen on se suurin häpeä teidän politiikassanne ja
        on se ääretön moka mitä voi olla. Tuolla voisin korjata sen, että suomesta muuttavilla lapsiperheillä
        ei ole mahdollisuutta äidinkieliseen opiskeluun on totta. Korjaan se koskee vain suomenkielisiä
        ei muita, sillä muut muuttajat saavat kyllä äidinkielistä opetusta.

        äärettömän tyhmä idiootti...ja kenties vielä homo...??


      • Ihan järkevästi
        tåsi_fixu kirjoitti:

        äärettömän tyhmä idiootti...ja kenties vielä homo...??

        Niinkö siellä kirjoituksessa on sitä en ole huomioinutkaan, että tuolla kirjoituksissa
        mainitaan mitään semmoista mitä sinä fixukinttu kuvittelet.


      • tonkija
        Lukenut tässä kirjoitti:

        Minäpä kerron sinulle, jos minä esimerkiksi joudun tilanteeseen jossa virkailija ei ymmärtäisi
        kieltä mitä ensin puhuin ja osaan vastapuolenkielen niin olisinko niin idiootti, että väkisin vaatisin
        palvelua jota esimerkiksi kyseinen virkailija ei hallitse? Ei ihmisen elämästä tule mitään jos jatkuvasti on vaatimassa jotain järjetöntä mitä nyt teidän edustajanne rettelöimällä viattoman tarkastajan kansa.
        Vaikka jossain lakipykälissä lukeekin oikeuksista ei ne ihan päde meillä koska ensinnäkin maamme on
        yli 95%:ttia suomenkielinen eikä kaikkiin virkoihin ole ruotsia osaavia.
        Onko tämä teidän kansanedustajanne niin pieniaivoinen idiootti, ettei ymmärrä omaa asemmaansa liikkuessaan kansamme keskuudessa?

        Minkälainen on kalaonni ollut? Ja eteeneekö veneenveisto suunnitelmien mukaan?
        Muuten tässä on hiljaiseloa pidelty.


      • Korvesta elanto
        tonkija kirjoitti:

        Minkälainen on kalaonni ollut? Ja eteeneekö veneenveisto suunnitelmien mukaan?
        Muuten tässä on hiljaiseloa pidelty.

        Lunta täällä ainakin on pirusti ja se hidastaa töitäni täällä korvessa.
        Veistämö on melkein näkymättömissä lumessa ja olenkin kaivellut tunneleita tänne kun en kaikkea
        lunta poiskaan saa. Saijjunkeittäjäni eksyi tuonne korpeen ja olin siellä häntä etsimässä ettei sudet
        olisi nälissänsä naisraukkaa syöneet ja löytyihän se sieltä ja nyt tässä saijjuja keitellää ja votkoo sekkaan
        laitetaa reilusti. Tielä se olis sinunkii tonkija mukava olla ei häirii itikat eikä kukkaa mölise puhhee
        piäle niinku sielä riimukylissä missä sinäkii asustelet. Lämmiteltii tuossa saunaki ja kohta lähemmä
        löylyihi ja lumessa piehtaroimme aina se tekköö niin olosenolo, että sinunnii pittää joskus tulla
        tänne kokemaan savusaunan ihanuus ja kylpemää meijjä kansa. Ruokoo meillä on tuolla riippumassa
        pakkasessa ja votkoo riittää se ei lopu vaikka oletkii mukamas aika sieni. Sanoivat niin sielä Ålannissa
        ne sinun naisystäväsi Anna-Maja ja Camilla että kovasti sitä tonkijoo janottaa kun olet siellä
        heijjä tykönä käymässä. Näin tässä ilta saa ja myö lähetää saunaa Katjuska tuossa jo uottaa kun
        se pelkää niitä nälkäsiä susia tuossa metässä, että näin täällä jaksetaan.


      • tonkija
        Korvesta elanto kirjoitti:

        Lunta täällä ainakin on pirusti ja se hidastaa töitäni täällä korvessa.
        Veistämö on melkein näkymättömissä lumessa ja olenkin kaivellut tunneleita tänne kun en kaikkea
        lunta poiskaan saa. Saijjunkeittäjäni eksyi tuonne korpeen ja olin siellä häntä etsimässä ettei sudet
        olisi nälissänsä naisraukkaa syöneet ja löytyihän se sieltä ja nyt tässä saijjuja keitellää ja votkoo sekkaan
        laitetaa reilusti. Tielä se olis sinunkii tonkija mukava olla ei häirii itikat eikä kukkaa mölise puhhee
        piäle niinku sielä riimukylissä missä sinäkii asustelet. Lämmiteltii tuossa saunaki ja kohta lähemmä
        löylyihi ja lumessa piehtaroimme aina se tekköö niin olosenolo, että sinunnii pittää joskus tulla
        tänne kokemaan savusaunan ihanuus ja kylpemää meijjä kansa. Ruokoo meillä on tuolla riippumassa
        pakkasessa ja votkoo riittää se ei lopu vaikka oletkii mukamas aika sieni. Sanoivat niin sielä Ålannissa
        ne sinun naisystäväsi Anna-Maja ja Camilla että kovasti sitä tonkijoo janottaa kun olet siellä
        heijjä tykönä käymässä. Näin tässä ilta saa ja myö lähetää saunaa Katjuska tuossa jo uottaa kun
        se pelkää niitä nälkäsiä susia tuossa metässä, että näin täällä jaksetaan.

        Katjuskahan se oli, muistelin Natalijaksi. Mahtanevatko ne sudet tykätä petroskolaisesta naisen lihasta.
        Ja kuule, kyllä täälläkin tunneleita on kaiveltu lumien sekaan ja kania syöty. Enkä nyt ole Majaa ja Camia paljon ehtinyt käydä tapaamassa. Mutta jaksele ja katellaan.


      • Kovasti kiirettä on
        tonkija kirjoitti:

        Katjuskahan se oli, muistelin Natalijaksi. Mahtanevatko ne sudet tykätä petroskolaisesta naisen lihasta.
        Ja kuule, kyllä täälläkin tunneleita on kaiveltu lumien sekaan ja kania syöty. Enkä nyt ole Majaa ja Camia paljon ehtinyt käydä tapaamassa. Mutta jaksele ja katellaan.

        Hyvä arvoisa tonkija tuossa oli vastaus eli sudelle maistuu kaikki liha olipa se mistä maasta hyvänsä.
        Tuossa mainitset kaneista oletko metsästänyt kaneja siellä riimukylillä ja mitä pyydystämistä
        käytät että ihan ansoilla vai jousellako niitä saat pataasi täyttämään? On meilläkin täällä riistaa
        on jänöjä, metsoja, teerejä ja hirviä tietysti karhukin voi sattua puukkoni terää maistamaan.
        Kerran on karhu raapaisu reidestäni palasen, mutta huonostihan sille otsolle sitten kävi siinä
        mittelössä ja sitä syötiin sitten monia viikkoja, votkoo kyytipojaksi otimme.
        Sitä tässä sinulta tonkija kysymään, että milloinka sinne Ahvenanmaalle olet taas matkalla
        niin ilmottasit minulekkii niin olis mukava kilistellä kuppia näin hyvän toveruuven merkiksi.
        Voisin minä tuon Katjuskan ottaa mukkaan niin näkisit kerran elämässäsi sitten oikean rotunaisen.
        Nyt pittää lähtee veistämään uutta puottia siitä tulleekin sitten pisin kirkkovenho päijänteelle.


      • tonkija
        Kovasti kiirettä on kirjoitti:

        Hyvä arvoisa tonkija tuossa oli vastaus eli sudelle maistuu kaikki liha olipa se mistä maasta hyvänsä.
        Tuossa mainitset kaneista oletko metsästänyt kaneja siellä riimukylillä ja mitä pyydystämistä
        käytät että ihan ansoilla vai jousellako niitä saat pataasi täyttämään? On meilläkin täällä riistaa
        on jänöjä, metsoja, teerejä ja hirviä tietysti karhukin voi sattua puukkoni terää maistamaan.
        Kerran on karhu raapaisu reidestäni palasen, mutta huonostihan sille otsolle sitten kävi siinä
        mittelössä ja sitä syötiin sitten monia viikkoja, votkoo kyytipojaksi otimme.
        Sitä tässä sinulta tonkija kysymään, että milloinka sinne Ahvenanmaalle olet taas matkalla
        niin ilmottasit minulekkii niin olis mukava kilistellä kuppia näin hyvän toveruuven merkiksi.
        Voisin minä tuon Katjuskan ottaa mukkaan niin näkisit kerran elämässäsi sitten oikean rotunaisen.
        Nyt pittää lähtee veistämään uutta puottia siitä tulleekin sitten pisin kirkkovenho päijänteelle.

        No tuolla piekkarilla käyn aamuöisin salaa oopperan nurkilta kanin losauttamassa. Kiellettyähän se on, mutta niin on moni muukin juttu. Vintillä on monet kaninnahat pingotettuna lautaan. Tulee turkkia ja lakkia sitten joskus. Kelpaiskohan koreat rukkaset petikaverilles?

        Mutta tosiaan, teeppä jäävahvisteinen kirkkovenhe sinne järviaavoille. Olisi se hohtoa sellaisella kesäpäivinä vedellä rannikkoa myöten Ahvenanmaalle.


      • Kiirettä on
        tonkija kirjoitti:

        No tuolla piekkarilla käyn aamuöisin salaa oopperan nurkilta kanin losauttamassa. Kiellettyähän se on, mutta niin on moni muukin juttu. Vintillä on monet kaninnahat pingotettuna lautaan. Tulee turkkia ja lakkia sitten joskus. Kelpaiskohan koreat rukkaset petikaverilles?

        Mutta tosiaan, teeppä jäävahvisteinen kirkkovenhe sinne järviaavoille. Olisi se hohtoa sellaisella kesäpäivinä vedellä rannikkoa myöten Ahvenanmaalle.

        Sitä tässä mietin miten sinä tonkija sielä riimukylillä pystyt olemaan kun sentään olet
        kotoisin saaristosta? Eikös se ilmasto ole niin sakeana erilaisia myrkkyjä ja pakokaasuja,
        että palkeethan siinä jo tukkeutuu kokonaan elävältä ihmiseltäkin. Me täällä korvessa
        ollaan luonnonarmoilla ja raikasta ilmaa riittää henkitellä eikä myrkkyjä hapessa ole
        mitä teillä sielä. Kiitos tuosta kanirukkasistasi, mutta tämä Katjuska on niin kuumaverinen
        ettei se mitään rukkasia tarvii pakkasillakaan että voit pitää ne sitten itse tai vie niille
        Ahvenanmaan tyttösille Anna-Majalle tai Camillalle ne sinua sielä uottavat paikat kuumina.
        Muuten on ne Ahvenanmaan naiset reheviä ja mukavia niitä on sänkyssä kutitella, pittää
        vuon olla vähän hiljaksee, ettei tuo Katjuska piese asioista jyvälle muuten tulloo tälle
        miehelle kylmeekyytiä ja pappikin siinä sitten jo tarvitaan.
        Sitä mie tässä mietin, että jos vielä kysysin siulta arvoisa tonkija tuutko soutajaksi tai peränpitäjäksi ensikesänä tuonne Sulkavalle on sielä ne suursouvvut ja porukkoo kovasti paikalla.
        Voisit jo ruveta harjottelemaan ettei sitten lihakset kippeyvvy ja eläkä syö liikoo niitä
        rasvasia citykaneja. Tässä työt kutsuu taas


      • tonkija
        Kiirettä on kirjoitti:

        Sitä tässä mietin miten sinä tonkija sielä riimukylillä pystyt olemaan kun sentään olet
        kotoisin saaristosta? Eikös se ilmasto ole niin sakeana erilaisia myrkkyjä ja pakokaasuja,
        että palkeethan siinä jo tukkeutuu kokonaan elävältä ihmiseltäkin. Me täällä korvessa
        ollaan luonnonarmoilla ja raikasta ilmaa riittää henkitellä eikä myrkkyjä hapessa ole
        mitä teillä sielä. Kiitos tuosta kanirukkasistasi, mutta tämä Katjuska on niin kuumaverinen
        ettei se mitään rukkasia tarvii pakkasillakaan että voit pitää ne sitten itse tai vie niille
        Ahvenanmaan tyttösille Anna-Majalle tai Camillalle ne sinua sielä uottavat paikat kuumina.
        Muuten on ne Ahvenanmaan naiset reheviä ja mukavia niitä on sänkyssä kutitella, pittää
        vuon olla vähän hiljaksee, ettei tuo Katjuska piese asioista jyvälle muuten tulloo tälle
        miehelle kylmeekyytiä ja pappikin siinä sitten jo tarvitaan.
        Sitä mie tässä mietin, että jos vielä kysysin siulta arvoisa tonkija tuutko soutajaksi tai peränpitäjäksi ensikesänä tuonne Sulkavalle on sielä ne suursouvvut ja porukkoo kovasti paikalla.
        Voisit jo ruveta harjottelemaan ettei sitten lihakset kippeyvvy ja eläkä syö liikoo niitä
        rasvasia citykaneja. Tässä työt kutsuu taas

        Siis mukava olisi soudella siellä Partalansaarta kierrellen. Mutta on ajankohta hiukka huono, ja voi se olla jotensakin liian pitkä lenkki meikäläiselle. Alkaa nämä näitten kylien myrkyt rypistämään keuhkonrisoja. Mutta Ahvenanmaan postisoudussa olen mukana. Se on hiukka lyhyempi retki, n.40 km tai c. 4 mil. Mutta olen sitä silmälläpitäen treenannut. Olen ajanottajana.
        Joten katsellaan ja hyviä ja antoisia saunareissuja vaan.


      • Tauko paikalla
        tonkija kirjoitti:

        Siis mukava olisi soudella siellä Partalansaarta kierrellen. Mutta on ajankohta hiukka huono, ja voi se olla jotensakin liian pitkä lenkki meikäläiselle. Alkaa nämä näitten kylien myrkyt rypistämään keuhkonrisoja. Mutta Ahvenanmaan postisoudussa olen mukana. Se on hiukka lyhyempi retki, n.40 km tai c. 4 mil. Mutta olen sitä silmälläpitäen treenannut. Olen ajanottajana.
        Joten katsellaan ja hyviä ja antoisia saunareissuja vaan.

        Arvostettu tonkija neuvvoisin sinua lopettamaan sen savuttelun ja siirtymään nuuskaan.
        Muuten se postisoutu siellä Eckerössä, olen ollut usein paikalla tapahtuman aikoina ja ajellu sitä
        vanhaa postitietä pyörällä ja kaunista on seutu sielä.
        Ahvenanmaa on ykköspaikka minulle ollut aina ja kalastelen siellä usein.
        Täällä on taas tullut lunta taivaalta ihan kaatamalla, mutta kyllä se siitä sitten kesällä sulaa.
        Taidat sinä tonkija olla ihan Ahvenanmaalainen vai miten?
        Katjuska tuossa keittelee saijjua ja sitten piemmä pienen tauon tuolla takkatulilla.


      • Mikä on totuus
        ahvennainen kirjoitti:

        Etkö osaa lukea? Sitähän minä ihmettelen, että suomenkieliset kirjoittavat tuollaista tekstiä! Tuolla rkp:n palstalla joku oli lainannut tekstiäni, mutta ei rekisteröityä nimimerkkiäni voi lainata. Minä, suomenkielinen ahvenanmaalainen käytän nimimerkkiä ahvennainen. Mutta ihmettelen vieläkin, että joku voi nimitellä toisia noin törkeästi.

        Onko siellä nimimerkki ahvenainen joka myös kirjoittaa palstoille, mutta aivan toiseen sävyyn?


      • ilkka..
        ahvennainen kirjoitti:

        Mutta sinusta sinun pitää saada Ahvenanmaalla palvelut täydellisesti suomeksi. Eli perustuslaki koskee vain suomenkileisiä??

        eikö se mene juuri päin vastoin? maarianhaminassa 5,6% suomenkilisiä, mutta mitään palvelua ei saa suomeksi. turussa taas on 5,3% ruotsinkielisiä, ja kaikki toimii myös ruotsiksi. mix ette muuta ruotsiin, jos tykkäätte sen kielen kans huuhtoo? ite osaan suomea, ja ruotsia, mutta periaatteeni mukaan en suomen puolella käytä ikinä ruotsia. meillä on oma maa (onneksi) ja oma kieli


    • rautamarskille

      Rautapolvi on varmaan sukua rautamarskille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe