Rannekanavaoireyhtymä

slash75

Hei,voisko joku ystävällisesti kertoo millanen on kyseisen vaivan leikkaus?Mulle tehdään se oikeaan käteen,millanen on se verityhjiön teko?Se vähä pelottaa..

23

12444

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopea juttu

Itse leikkaus kestää sellaset 20 minuuttia, siis tuossa jo ommeltenkin laitto mukana.

Verityhjiössä käteen laitetaan sellanen verenpainemittarin mansetin tyyppinen "vyö", joka täytetään ilmalla niin täyteen, että vereinkierto pysähtyy. Joku kuulemma kokee kiriskytvaiheessa jonkinlaista kipua, mutta esim. itselläni ei tuntunut miltään, sen verran oli rauhoittavaakin annettu etukäteen. Ja tuota verityhjiötä voi pitää tosiaan maksimissaan jonkun tunnin tai vähän yli ja kyseinen leikkaus on aikarajaan verrattuna todella lyhyt toimenpide.

Mulle tehtiin viime keväänä juuri oikeaan käteen hermopinteen vapautus (canalis carpi) ja kokonaisaikaa meni niin, että klo 7 olin päiväkirurgisella osastolla, klo 8:00 oli mun leikkausvuoro ja taisin jo puoli tuntia myöhemmin olla taas päiväkirurgisissa tiloissa aamiaista syömässä. Kotona olin jo vähän kymmenen jälkeen aamulla.

• ---

Kiitos asiallisesta vastauksesta,tämä selvittiki sen minkä halusin tietää

• Tassupuoli
        --- kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta,tämä selvittiki sen minkä halusin tietää

Haluaisin kysäistä, että kuinka kauan jouduit odottamaan leikkausta? Itselläni tilanne, että vaikea-asteinen ahtauma ja odotellut jo pari kuukautta (pääkaupunkiseudulla)...
        Vai tehdäänkö yksityisellä puolella?

• Slash75
        Tassupuoli kirjoitti:

Haluaisin kysäistä, että kuinka kauan jouduit odottamaan leikkausta? Itselläni tilanne, että vaikea-asteinen ahtauma ja odotellut jo pari kuukautta (pääkaupunkiseudulla)...

Itse asun pohjois-pohjanmaalla,Odotusta tulee kaikkiaan 3kk,kuukauden päästä leikataan,mulla tehdään ihan paikallisessa Tk:ssa,jossa käy kirurgi kerran kuussa,siitä myös johtuu pitempi odottelu..

• iines-täti
        Slash75 kirjoitti:

Itse asun pohjois-pohjanmaalla,Odotusta tulee kaikkiaan 3kk,kuukauden päästä leikataan,mulla tehdään ihan paikallisessa Tk:ssa,jossa käy kirurgi kerran kuussa,siitä myös johtuu pitempi odottelu..

Hei!

Pidempi odottelu????
        No eihän toi 3 kuukauden odotus ole mitään.

Itse olin hermoratatutkimuksessa maaliskuussa 2010,kesäkuussa sain leikkauslähetteen ja jo lokakuun lopussa2010 leikattiin.

Helsingissä kunnallisella puolella.
        Mun mielestä odotus oli tosi pitkä.

• nopea juttu
        Tassupuoli kirjoitti:

Itse siis myös pääkkaupunkiseudulta, siis HUSissa operoitiin (kunnallisella puolella siis). Leikkausjonoon jouduin jonokortin mukaan 2-kategoriaan, en siis siihen hitampaan 3-kategoriaan. Itse taisin olla jonossa noin 3kk.

Ja mulla oli myös kohtuu vaikea-asteinen eli oli jo alkanut peukun tyven lihaksisssakin tapahtumaan "surkastumista".

• nopea juttu
        iines-täti kirjoitti:

Hei!

Pidempi odottelu????
        No eihän toi 3 kuukauden odotus ole mitään.

Itse olin hermoratatutkimuksessa maaliskuussa 2010,kesäkuussa sain leikkauslähetteen ja jo lokakuun lopussa2010 leikattiin.

Helsingissä kunnallisella puolella.
        Mun mielestä odotus oli tosi pitkä.

No odotusaikahan lasketaan siitä jonoon asettamisesta eli siitä alkaa esim. se 6kk:n maksimiajan laskenta (hoitotakuu). Sinä siis olet odotellut 4kk eli ei ole mikään kummallisen pitkä Hesassa kunnallisella, toki riippuu siitä missä luokassa sä olit siinä jonossa, 1, 2 vai 3

Ja nopealla jutulla siis tarkoitin itse toimenpiteen kestoa, en odotusaikaan mitenkään reagoinutkaan..

• Jäätelökesä66
        Tassupuoli kirjoitti:

Täähän on tyypillinen jäätelömyyjän vamma

• Slash75

nyt toimenpide on tehty,hyvin meni,mutta oli todella epämiellyttävä se verityhjiö...muuten onnistu mahtavasti ja hyvin jo toivutaan:)

• Leikattu2009

Paljon kun muistaa pitää kättä silleen ylöspäin 90 asteen kulmassa kyynärpäästä vaikka koukistettuna niin paranee paremmin eikä tule niin helposti mitään turvotuksia yms.

• Slash75

Vielä lisää tähän,tänään otettiin tikit pois,ja käsi tuntuu mahtavalta,toimii!!Mut tietty vielä 4 viikkoo saikkuu ja varovainen pitää toki olla,mut mulla on kyllä ainaki onnistunu leikkaus,ja mikä ihana keveys jopa niskassa asti,ei turruta vaikka joku päällä istus ja kipuilu on pois,,jeee...:)

• putkiman

mulla leikattiin tänään kans, ehkä ikävin homma oli, kun kerran sen "virkkuukoukun" kanssa kanavaa avatessa sattui ja neljä viimeistä ompeleen pistoa tuntui, siis oli puudutus poistunut jo sieltä puolelta kättä (kämmenselän puolelta), mutta ei se niin hirveästi edes se sattunut, siis yllättävän vähän.
      Hieman tässä iltaa kohden on alkanut särkemään, mutta melko mukavasti on päivä mennyt, toivottavasti menee tulevatkin päivät..

• mie vaan(meppis)

Hei!

Mulla ens viikon tiistaina kyseinen operaatio edessä ja kysyisin lähinnä nyt tuosta jatkohoidosta et kuinka pitkä sairasloma siitä tulee ja joutuuko siinä sen operaation jälkeen syömään jotain vahvoja kipulääkkeitä? Siis eli et onko siinä kädessä sit paljon kipua?

Mul kans tuo oikee käsi leikataan, siinä todettu et hermot puristuksissa ja varmaan pahin oire on jatkuva särky tos kädes ja sit välil puutuu, pistelee ja peukalo ikäänkuin jummittuu paikalleen, et sitä ei meinaa saada taivutettuu mihinkään suuntaan. :( toivottavasti tuo operaatio nyt auttais tuohon vaivaan!

• nopea juttu

No mulla on leikattu molemmat ranteet ja sanoisin, että mitään särkylääkkeitä en tainnut tarvia enää leikkauspäivän jälkeen tai olisinko seuraavana päivänä yhden ottanut. Eli ei kipuja. Mutta yksilöllistä toki on eli mullekin on reseptit aina kirjoitettu varuiksi.

Mulla oli viimeksi sellanen vaiva, että kun peukkua yritti taivuttaa kämmentä kohti, niin etusormikin alkoi taipumaan. Tuo ainakin parani pikkuhiljaa leikkauksen jälkeen, ei siis heti mutta pikkuhiljaa.

Sairaslomaa tuli muistaakseni nelisen viikkoa. Riippuu millaista työtä tekee, jos oikein raskasta, niin voi tulla enemmänkin.

• Slash 75

Mulla tuli 5 viikkoo,kipu oli melko kova ensimmäisenä päivänä,burana 600 söin 3xpv,kannattaa ahkeraan liikutella sormia että verenkierto pysyy hyvänä,vaikuttaa myös toipumiseen,toivottavasti sulla nyt onnistu se leikkaus,nähtävästi sulla on tänään se ollu,tsemppiä toipumiseen Meppis:)

• KaRseakipu

Mulle tullut vasta 2 viikkoa sitten.Tosi kipeä, syön särkylääkkeitä koko ajan ja yöt valvon.
      Toivottavasti tulisi tutkimuksia pian, kun tuntuu ettei kestä enää.

• rannevamma

Kohta tammikuusta olen kinunnut hoitoa ranteelleni. Ensin yleislääkäri tuhlasi aikaa monta kuukautta buranakuureillaan. Nyt olen ollut puolisen vuotta odottamassa aikaa ensimmäiseen hoitokäyntiin erikoissairaanhoitoon Ouluun. Pettynyt olen tähän meidän terveyssysteemiin.

Onko jollain käsitystä, että mihin hintaan yksityiset tekevät rannekanavan vapautusleikkauksia? Saako yksityiselle leikkausajan nopeasti?

• ranne vamma

Rannevamma: soita sinne yksityiselle, minne aiot mennä. Saat tarkat tiedot.

• paranee se !

Justiin laitoin laskun maksuun PKK-S 90 euroa. Käsittääkseni aika harva yksityinen täällä Pohjois-Karjalassa leikkaa itse vaan laittavat justiin sitten sinne.
        Leikattiin pari viikkoa sitten. Jonotin lähes 4 kuukautta jonka aikana jouduin töissäkin pitämään rannetukia. Siitä jäi semmonen vääristynyt liikerata jutska ranteeseen, josta syystä se on nyt oudon tuntuinen. Kipu kyllä hävisi mutta motoriikka hukassa. Haava on kipeä, tikit poistettiin tänään ...nyt kovasti jumppaa että saadaan liikerata kuntoon ja töihin takasin parin viikon päästä. Itse leikaus kesti n ½ tuntia, kiinnikkeitä oli kymmenkunta. Leikkaus muuten ok mutta se verityhjiö oli aika mielenkiintoinen kokemus...

• pelokas2
        paranee se ! kirjoitti:

Justiin laitoin laskun maksuun PKK-S 90 euroa. Käsittääkseni aika harva yksityinen täällä Pohjois-Karjalassa leikkaa itse vaan laittavat justiin sitten sinne.
        Leikattiin pari viikkoa sitten. Jonotin lähes 4 kuukautta jonka aikana jouduin töissäkin pitämään rannetukia. Siitä jäi semmonen vääristynyt liikerata jutska ranteeseen, josta syystä se on nyt oudon tuntuinen. Kipu kyllä hävisi mutta motoriikka hukassa. Haava on kipeä, tikit poistettiin tänään ...nyt kovasti jumppaa että saadaan liikerata kuntoon ja töihin takasin parin viikon päästä. Itse leikaus kesti n ½ tuntia, kiinnikkeitä oli kymmenkunta. Leikkaus muuten ok mutta se verityhjiö oli aika mielenkiintoinen kokemus...

Hei! Onko kellään kokemusta että olis leikkaus tehty poliklinikalla huoneessa jossa kaikki muutkin ihmiset käy vastaanotolla??? ihmettelen vaan kovasti kun sain eilen ordopedin vastaanotolla lääkäriltä tiedon että leikataan ensiviikolla siellä, nyt olen kovin miettinyt miten se muka tapahtuu siellä, kun eikös esim.puudutuksen kuulu tehdä anestesialääkärin? huh ku pelottaa, ei kuulema laiteta tippaa, miten sitten kipulääkitys ym,ym...

• navettapiika
        pelokas2 kirjoitti:

Hei! Onko kellään kokemusta että olis leikkaus tehty poliklinikalla huoneessa jossa kaikki muutkin ihmiset käy vastaanotolla??? ihmettelen vaan kovasti kun sain eilen ordopedin vastaanotolla lääkäriltä tiedon että leikataan ensiviikolla siellä, nyt olen kovin miettinyt miten se muka tapahtuu siellä, kun eikös esim.puudutuksen kuulu tehdä anestesialääkärin? huh ku pelottaa, ei kuulema laiteta tippaa, miten sitten kipulääkitys ym,ym...

Nyt en oikein jaksa uskoa, että samassa huoneessa leikataan, missä pidetään normi vastaanottoa. Poikani on juuri harjoittelemassa leikkuusalissa ja siellä niitä on leikelty. Itseltäni on leikattu kumpikin ja kyllä se leikkurissa tehtiin. Puudutuksen laittoi anestesialääkäri ja kipulääkkeitä sain piikillä ja suun kautta. Veret pumpattiin pois tyhjiörenkaalla ja sekin oli suht´kivulias vaihe. Itse leikkaus ei kovin kummonen toimenpide ole. Turhaan jännität, kyllä se siellä hoituu. Saat varmasti tarkemmat ohjeet kyseisestä sairaalasta, kun soitat sinne ja kysyt.Tässä on paha ruveta pätemään, kun ei tiedä minne olet menossa, koska sairaaloilla on erilaisia käytäntöjä. Niin ja monilla on netttisivut, mistä voi käydä kattelemassa ohjeita.

• mediaanihermot on

http://www.ttl.fi/fi/terveys_ja_tyokyky/ammattitaudit/esimerkkeja_ammattitaudeista/Rannekanavaoireyhtyma/Sivut/default.aspx

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50055

http://z.cotot.com/luokka/aivot-ja-hermot/rannekanavaoireyhtyma-1/hoidot

Menin kiropraktolle tunnottomin sormin ja säryin . Veivas mua 5 x ja väiajat venytin joka päivä käsivarsia monta kertaa. Sinne jäi !!

Venytys -käsi seinää vasten taaksepäin ja kierrät vartaloa poispäin seinästä. Oli kuin osi saanut sähköiksun , mutta silsulla jatkoin.....
      Nämä näyttöpäätetyöläiset kun eivät vaadi egonomiaa

• fysiatri

Helpoin ja nopein hoitotoimenpide osaavissa käsissä sekä oireilun alussa olevan toiminnallistasoisen että jo varsinaisen ENMG:llä havaittavan rannekanavasyndrooman hoidossa on pieniannoksisen kortikosteroidi-puudukkeen injisointi rannekanavaaan, jolla vaivaa parantuu usein 1-2 viikossa ja mikä parasta leikkaushoidolta vältytään. Osaavissa käsissä toimenpide on turvallinen ja kivuttomampi kuin tavallisen verikokeen otto.

Onko sinulla todettu rannekanavaoireyhtymä vai onko sinulla kehittymässä sellainen, tai oletko jo leikkausjonossa. Silloin sinun kannattaa lukea lisää siitä

http://fysiatria.net/Medianushermon_pinnetila.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1016
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      19
      1013
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      815
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 66
      742
    Aihe