Kielilläpuhumisen koettelu

koetelkaa kaikki

HENKIEN KOETTELU

- (1 Joh 4:1-3) Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Ylläolevissa Raamatun jakeissa meitä kehotetaan koettelemaan henget, ovatko ne Jumalasta, koska kaikki henget eivät sitä ole. Sentähden jos olet epävarma sen suhteen, mihin voimaan olet yhteydessä, ja jos sinulle jatkuvasti ilmestyy jokin henki tai enkeli (myös Jeesuksena tai Pyhänä Henkenä esiintyvä henki) tai jos epäilet saamaasi kielilläpuhumisen tai muuta lahjaa, voit koetella näitä voimia.

(Oma lisäykseni: mielestäni niitä voi koetella muutenkin, Raamatussa ei kehoteta koettelemaan jos on epävarma, vaan kehotetaan yksinkertaisesti koettelemaan henget. Kaikki henget. Ihminen kun voi niin helposti mennä harhaan. Mitään haittaa tästä koettelusta ei ainakaan voi olla, koska se on Raamatun Sanan selvä ohje.)

Niinpä jos kyseessä ovat Jumalan enkelit tai Pyhä Henki, kirkastavat ne aina lihaksi tullutta Jeesusta Kristusta ja hänen jumaluuttaan.

Sensijaan kun ovat kyseessä pahat henget ja niiltä kysytään: "Onko Jeesus lihaksi tullut Kristus (=Messias), joka on Jumala, kaikkivaltias, joka kuoli ristillä ja kolmantena päivänä nousi haudasta ja istuu nyt Isän Jumalan oikealla puolella, niin onko juuri tämä Jeesus Kristus niiden oma Herra?", niin ne yleensä kieltävät sen, vaikenevat tai antavat muuten epämääräisen vastauksen.

Tätä asiaa selostaa Neil T. Anderson erinomaisessa esimerkissään. Hän tuo jälleen esiin sen asian, miten vihollinen voi helposti jäljitellä normaaleja Jumalan armolahjoja. Kyseessä on henkilö, joka oli saanut väärästä lähteestä olevan kielilläpuhumisen ja profetoimisen lahjan väärien opettajien kautta. Hän kuitenkin vapautui näistä jäljitelmälahjoista:

"Äskettäin luokseni ohjattiin kolmissakymmenissä oleva mies. Alvin oli masentunut ja tappiomielialalla. Useita vuosia hän oli luullut, että hän oli saanut Jumalalta erityisen profetian lahjan. Hänet kutsuttiin seurakuntaan toisensa jälkeen puhumaan kuin Jumalan oraakkeli; hän profetoi omalla ainutlaatuisella tavallaan. Mutta muutaman kuukauden aikana hänen oma elämänsä alkoi hajota. Alvin joutui lopulta siihen tilanteeseen, ettei hän enää pystynyt toimimaan yhteiskunnassa ja hän alkoi vetäytyä täysin muiden ihmisten seurasta. Kun hän tuli tapaamaan minua, hän oli ollut kaksi vuotta työttömänä. Hänen isänsä huolehti hänestä, ja hän oli reseptilääkkeiden orja.

Luin Alvinin kanssa 1. Tessalonikalaiskirjeen 5. luvun jakeet 19-21: 'Älkää sammuttako Henkeä, älkää väheksykö profetoimisen lahjaa. Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se, mikä on hyvää.' Sanoin: 'Alvin, en vastusta profetoimista; se on armolahja. Mutta saatana saattaa jäljitellä armolahjoja ja eksyttää meidät uskomaan, että ne ovat Jumalalta. Sen vuoksi Raamatussa opetetaan koettelemaan kaikki.'

Keskustelussamme Alvin myönsi: 'Minusta tuntuu, että ongelmani alkoivat, kun en koetellut kielilläpuhumisen ja profetoimisen 'lahjoja', jotka olin saanut väärien opettajien kautta. Minua petettiin, mutta sen lisäksi olen itse pettänyt muita.'

'Haluaisitko nyt koetella kielilläpuhumisen lahjaasi', kysyin. Vakuutin Alvinille, että halusin koetella henkeä, en häntä.

Alvin todella halusi vapautua petoksesta ja päästä oikeaan suhteeseen Jumalan kanssa. 'Haluan', hän vastasi.

Opastin Alvinia, että hänen tuli rukoilla ääneen 'puhuen kielillä'. Kun Alvin alkoi toistella käsittämätöntä rukousta, sanoin: 'Kristuksen nimessä ja kuuliaisena Jumalan sanalle, käsken sinua, henki, kertomaan kuka olet.'

Alvin lopetti kesken rytmikkäiden toistojensa ja sanoi: 'Minä olen hän.'

Tässä vaiheessa aloittelijalla olisi ollut kiusaus riisua kenkänsä ja kuvitella seisovansa pyhällä maalla. Mutta jatkoin hengen koettelemista: 'Oletko 'hän', joka ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, haudattiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista ja joka nyt istuu Isän oikealla puolella?'

Alvin melkein huusi vastauksensa: 'En ole! En ole hän!' Opastin Alvinia rukouksessa kieltämään saatanan toiminnan omassa elämässään, ja niin Alvin vapautui tuosta petoksesta." (16)

http://www.jariiivanainen.net/mikavoimasinussavaikuttaa3.html

(Myös Rovasti Olavi Peltola kirjoittaa asiasta:

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat1g.htm)

11

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps. 139:24

Itselläni on esiintynyt sellaista kielilläpuhumista, jota tuntuu olevan vaikea hallita. Aion etsiä jonkun luotettavan uskovan rukoilemaan puolestani ja tekemään tuo sama henkien koettelu sille hengelle, joka kielilläpuhumisessani vaikuttaa. (Raamatun mukaan se lahja on ihmisen itsensä hallittavissa.)

"Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
      Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle." (Ps.139:24)

• Henkien koettelu ja totuuden sekä Jumalan Sanan etsiminen on tärkeä tehdä ja toimia vilpittömästi rukouksen hengessä.

Jos tutkimukset kielilläpuhumisesta kiinnostavat, Åbo Akademin uskontotieteen professori Nils G Holm on tutkinut asiaa ja tehnyt kielilläpuhumisesta mm. väitöskirjansa. Hänen kirjojaan löytyy myös suomeksi.

pappi Sonja

• Hans Lankari

"Ensimmäisen tieteellisen tutkimuksen kielilläpuhumista suoritti psykiatri Emil Kraepelin tutkiessaan skitsofreniapotilaiden kielellistä käyttäytymistä."
        ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Kielilläpuhuminen )

Olen elänyt sellaisessa ympäristössä, jossa järjen käyttö ei ole kielletty ja tuollaiset sekoilut on ymmärretty sekoiluksi.
        Kerrottiin kyllä joskus ennen tapahtuneen, että joku nuori tyttö oli alkanut muka kielillä puhua. Sitä tyttöä oli sitten kuskattu ympäri Suomea ja tyttö oli kuorma-auton lavalla "kielillä puhunut". Olivat vanhempanikin käyneet katsomassa ja kertoivat, ettei siitä mongerruksesta mitään selvää saanut. Nuorella seksuaaliset tunteet sekoittivat pään - hoitoon mielisairaalaan muistaakseni oli lopulta joutunut.
        Lestadiolaisten kesäseuroja on joskus tullut käväistyä katsomassa ja siellä kuuluu pääteltasta kyllä semmonen pulputus - kuin teerien soidinääni - ja jalkojen tömistely, että hirvittää. Mitä lie pulputusta suustaan päästävät... Mielisairaalahoitoon olen kuullut niiden seurojen jäkeen useita joutuvan. Kyllä siitä kestadiolaisten"hengestä" saa sivullinenkin tunteen - satuin kerran kirkkoon niiden kokoontumiseen ja kyllä se pappi saa aikaan kummallisen ilmapiirin vuoroin puhuessaan hypnotisoivasti ja sitten ihmisten nostaessa käsiään pystyyn niitä anteeksi antaessaan.

Kielilläpuhuminen on hetimiten korjattava kirkon tulkinnassa merkitsemään sitä, mitä se nykytieteen ja yhteiskunnan yleisen mielipiteen valossa on - eli sekavaa mongerrusta sekavassa tilassa.
        Kun nyt on alettu kirkon tulkintoja uudistaa, niin eiköhän jatketa.

Laittakaapa nyt heti youtubeen näyte siitä, kun maallikot taikka papit henkiä koettelee :)

Kertokaa toisetkin tästä mielipiteenne!

• Rompix

Kielitaito on aina plussaa, mutta pitää muistaa ettei siansaksaa lueta kieleksi.

• Hans Lankari

Ei voi olla totta :o
        Kielillä puhumista. Että oikein kielillä. Oikein usealla kielellä! Ei vain yhdellä.
        Vielä keskustellaan aivan normaalina ev.lut. kirkkoon kuuluvana.
        Anna mun kaikki kestää!

• esther

koskaan puhunu kielillä eikä muutkaan keskeiset Raamatun hahmot,
      niin et miksi ihmeessä nykyuskovien täytyis olla heitä hullumpia???!!esther

• toki

Niin, kielilläpuhuminen todella on ihan raamatullinen asia; se on yksi armolahjoista. Seuraavassa Paavalin opetusta aiheeesta sekä tekstiä Petri Paavolan sivuilta. Kielilläpuhuminen on asia, joka rakentaa uskovaa. Jeesuksen ei tietenkään tarvinnut puhua kielillä, Hänhän oli ja on Jumalan Poika; mihin Hän sitä rakentumista olisi tarvinnut? Ihmisille se lahja on tarkoitettu. Se ilmeni ensimmäisen kerran kun Pyhä Henki vuodatettiin; opetuslapset puhuivat kielillä Jumalan suuria tekoja joka hämmästytti. eri maista tulleita juutalaisia jotka kuulivat kukin puhuttavan omaa kieltänsä. (Apt.2:1-11)

1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
        5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
        6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
        7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
        8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
        9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
        10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
        11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."

Hämmennystä tämä tietysti herätti ja aiheettomia syytöksiä:

12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
        13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".
        14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
        15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
        16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
        17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
        18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
        19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
        20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
        21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' (Apt.2:12-21)

Paavali toki puhui itsekin kielillä, ja kiitti Jumalaa siitä, mutta säilytti silti täyden tolkun asiassa:

18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. (1. Kor 14:18-19)

Miksi näin?

2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.

4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? (1. Kor 14:2-6)

• -
        toki kirjoitti:

Niin, kielilläpuhuminen todella on ihan raamatullinen asia; se on yksi armolahjoista. Seuraavassa Paavalin opetusta aiheeesta sekä tekstiä Petri Paavolan sivuilta. Kielilläpuhuminen on asia, joka rakentaa uskovaa. Jeesuksen ei tietenkään tarvinnut puhua kielillä, Hänhän oli ja on Jumalan Poika; mihin Hän sitä rakentumista olisi tarvinnut? Ihmisille se lahja on tarkoitettu. Se ilmeni ensimmäisen kerran kun Pyhä Henki vuodatettiin; opetuslapset puhuivat kielillä Jumalan suuria tekoja joka hämmästytti. eri maista tulleita juutalaisia jotka kuulivat kukin puhuttavan omaa kieltänsä. (Apt.2:1-11)

1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
        5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
        6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
        7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
        8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
        9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
        10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
        11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."

Hämmennystä tämä tietysti herätti ja aiheettomia syytöksiä:

12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
        13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".
        14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
        15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
        16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
        17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
        18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
        19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
        20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
        21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' (Apt.2:12-21)

Paavali toki puhui itsekin kielillä, ja kiitti Jumalaa siitä, mutta säilytti silti täyden tolkun asiassa:

18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. (1. Kor 14:18-19)

Miksi näin?

2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
        3 Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi.

4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.

5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.
        6 Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? (1. Kor 14:2-6)

Ja nyt puheenvuoro Paavolan Petrille:

"Järjetöntä touhua vai Raamatullista?

1 Kor 14:23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?

1 Kor 14:27-28 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

Raamatullinen opetus kielillä puhumisesta on, että kielillä puhuja rakentaa itseään. Jos seurakunnassa puhutaan kielillä, niin kielillä puhuminen tapahtuu vuorotellen ei yhteen ääneen huutaen. Jos seurakunnassa ei ole selittäjää, niin silloin kielillä puhujan tulee olla vaiti ja puhua itselleen ja Jumalalle, joka tarkoittaa tätä: Seurakunnan yhteen kokoontuessa seurakunnan tulee rakentua yhdessä eli kaikki mitä seurakunnassa tehdään, niin sen on rakennettava koko seurakuntaa. Kielillä puhuminen rakentaa itseään ja jos ei ole selitystä seurakunnassa, niin silloin kielillä puhujan on puhuttava niin hiljaa ettei koko seurakunta kuule sitä, vaan silloin tulee puhua niin hiljaa, jotta se ei häiritse yhteistä kokoontumista ja rakentumista.

Raamattu opettaa myös, jotta yhteen ääneen kielillä puhuminen on järjetöntä ei Raamatullista. Voitelu ei ole yhtä aikaista huutamista, vaan todellinen voitelu vaikuttaa kirjoitusten mukaisesti eikä sitä vastaan.

Jos kielillä puhumista ei selitetä niin silloin sitä ei kukaan muu ymmärrä kuin kielillä puhuja eikä se rakenna silloin ketään muuta seurakunnassa kuin kielillä puhujaa, mutta koska kaikkien tuli rakentua, niin sen tähden kielillä puhujan on puhuttava niin hiljaa ettei se häiritse yhteistä kokoontumista sekä rakentumista. Mutta jos seurakunnassa on kielten selitys ja kun kielet selitetään niin silloin kaikki saavat rakentua."

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Kielillapuhuminen

-----------------------

-Lue lisää Raamatusta!

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=1. Kor. 14:18&rnd=1295727527270

(Myös 1 Kor 12 ja 13)

Unohtamatta Jeesuksen sanoja lähetyskäskyn yhteydessä:

15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
        18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Evankeliumin julistaminen jatkuu ja Pyhä Henki on yhä maan päällä eli myös Pyhän Hengen lahjoja ilmenee.

Ne eivät ole hulluutta ja ovat tarkoitetut uskonsuuntaan riippumatta kaikille Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena pelastajanaan ja Vapahtajanaan vastaanottaneille uskoville -rakennukseksi.

39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
        40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä. (1.Kor 14:39-40)

• .
        - kirjoitti:

Ja nyt puheenvuoro Paavolan Petrille:

"Järjetöntä touhua vai Raamatullista?

1 Kor 14:23 Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?

1 Kor 14:27-28 Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

Raamatullinen opetus kielillä puhumisesta on, että kielillä puhuja rakentaa itseään. Jos seurakunnassa puhutaan kielillä, niin kielillä puhuminen tapahtuu vuorotellen ei yhteen ääneen huutaen. Jos seurakunnassa ei ole selittäjää, niin silloin kielillä puhujan tulee olla vaiti ja puhua itselleen ja Jumalalle, joka tarkoittaa tätä: Seurakunnan yhteen kokoontuessa seurakunnan tulee rakentua yhdessä eli kaikki mitä seurakunnassa tehdään, niin sen on rakennettava koko seurakuntaa. Kielillä puhuminen rakentaa itseään ja jos ei ole selitystä seurakunnassa, niin silloin kielillä puhujan on puhuttava niin hiljaa ettei koko seurakunta kuule sitä, vaan silloin tulee puhua niin hiljaa, jotta se ei häiritse yhteistä kokoontumista ja rakentumista.

Raamattu opettaa myös, jotta yhteen ääneen kielillä puhuminen on järjetöntä ei Raamatullista. Voitelu ei ole yhtä aikaista huutamista, vaan todellinen voitelu vaikuttaa kirjoitusten mukaisesti eikä sitä vastaan.

Jos kielillä puhumista ei selitetä niin silloin sitä ei kukaan muu ymmärrä kuin kielillä puhuja eikä se rakenna silloin ketään muuta seurakunnassa kuin kielillä puhujaa, mutta koska kaikkien tuli rakentua, niin sen tähden kielillä puhujan on puhuttava niin hiljaa ettei se häiritse yhteistä kokoontumista sekä rakentumista. Mutta jos seurakunnassa on kielten selitys ja kun kielet selitetään niin silloin kaikki saavat rakentua."

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Kielillapuhuminen

-----------------------

-Lue lisää Raamatusta!

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=1. Kor. 14:18&rnd=1295727527270

(Myös 1 Kor 12 ja 13)

Unohtamatta Jeesuksen sanoja lähetyskäskyn yhteydessä:

15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
        16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
        17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
        18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."

Evankeliumin julistaminen jatkuu ja Pyhä Henki on yhä maan päällä eli myös Pyhän Hengen lahjoja ilmenee.

Ne eivät ole hulluutta ja ovat tarkoitetut uskonsuuntaan riippumatta kaikille Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena pelastajanaan ja Vapahtajanaan vastaanottaneille uskoville -rakennukseksi.

39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
        40 Mutta kaikki tapahtukoon säädyllisesti ja järjestyksessä. (1.Kor 14:39-40)

Siunausta kaikille ja pysytään Sanan terveellä pohjalla, muistaen mikä on tärkeintä (=rakkaus):

1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3 Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
        4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7 kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
        9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
        10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista. (1.Kor13:1-10)

-----------------

4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

-----------------

28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
        29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
        30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
        31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien. (1.Kor.28:31) (Jatkuu 1.Kor. 13 rakkaudesta, ks. ylempänä)

• Kuulostaako hienolta, että tappiomielialla oleva ihminen itse huutaa "hengen" äänipuhetta? Minusta se kuulostaa aika sairaalta. Kyllä hengen pitäisi itse esitää asiansa, samoin kuin Jumalankin. Mutta ei tapahdu.

• Outoa sinulta

helsinkiläisjokkeri, olla kirkon palstalla vänkäämässä kaikkea Raamattuun liittyvää vastaan.
        Miksi otat kantaa asioihin, joihin et näytä uskovan ja joista et välitä pätkän vertaa ?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      147
      1326
    2. Rakastan sinua

Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      48
      1066
    3. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      48
      900
    4. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      170
      878
    5. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      73
      870
    6. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      36
      835
    7. Jos lähestyisin

näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      54
      751
    8. Mitä Raamattu opettaa samaa sukupuolta olevien avioliitosta 4.0

Edelliset kolme ketjua tuli täyteen joten jatketaan keskustelua. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaali
      Luterilaisuus
      145
      730
    9. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      193
      728
    10. Ootko sä oikeasti sinkku?

Kun oot aina yksin tuol kylil, kyl mä susta naisen ottasin jos saisin luvan😳😘🔥
      Ikävä
      42
      716
    Aihe