Fontteja "mainostoimisto käyttöön"

BB**

Millä systeemillä mainostoimistot hankkivat fontteja luonnoskäyttöön? Maksavatko täyden hinnan (saman kuin loppukäyttäjä) lisensseistä vai onko olemassa jokin muu mainostoimisto/jällenmyyjä systeemi?

Tiedän että kannatais kysyä suoraan toimittajalta, mutta jos nyt joku vitsii vastata, niin hyvä :)

7

1955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hähähhhä

      Nyt en oikein tajua, mitä tarkoitat "loppukäyttäjällä"?

      • BB**

        sitä yritystä ym. mainostoimiston asiakasta, joka fontteja tulee käyttämään. Mainostoimistohan ainoastaan tekee materiaalin (ensin luonnokset ja sitten lopullisen matskun ym.), joissa käytetään asiakkaan hyväksymiä fontteja ja käsittääkseni asiakas maksaa fonttien lisenssimaksut.


      • Typografia.
        BB** kirjoitti:

        sitä yritystä ym. mainostoimiston asiakasta, joka fontteja tulee käyttämään. Mainostoimistohan ainoastaan tekee materiaalin (ensin luonnokset ja sitten lopullisen matskun ym.), joissa käytetään asiakkaan hyväksymiä fontteja ja käsittääkseni asiakas maksaa fonttien lisenssimaksut.

        Fontit ostetaan, kuten ihan tahansa muukin asia. Niitä saa sipuhuntaan jo nykyään, ennen ne olivat todella arvokkaita. Kun asiakkaalle tehdään jokinj juttu, olkoon nyt sitten iso kampanja tai pelkkä lehtimainos, kaikki kulut tietenkin on laskussa. Asiakas ostaa mainoksen/ mainoksia valmiina. Mutta mainostoimisto siis ei myy edelleen mitään fontteja tai muuta, materiaalia, ne ovat mainostoimiston omaisuutta.

        On olemassa harvoin erikoisfontteja, jotka on tehty tilaustyönä asikkaalle. Ne on sitten tietysti asiakkaan omaisuutta. Mutta se ei ole halpaa lystiä, suunnitteluttaa kirjasin, pirun isotöinen homma, sitä harvempi pystyy edes suunnittelemaan.

        Mitä sä sekoilet loppukäyttäjistä? Meinaatko, että jos näkee mainoksen lehdessä, pitää lähettää rahaa vaikkapa Adobelle???


      • BB**
        Typografia. kirjoitti:

        Fontit ostetaan, kuten ihan tahansa muukin asia. Niitä saa sipuhuntaan jo nykyään, ennen ne olivat todella arvokkaita. Kun asiakkaalle tehdään jokinj juttu, olkoon nyt sitten iso kampanja tai pelkkä lehtimainos, kaikki kulut tietenkin on laskussa. Asiakas ostaa mainoksen/ mainoksia valmiina. Mutta mainostoimisto siis ei myy edelleen mitään fontteja tai muuta, materiaalia, ne ovat mainostoimiston omaisuutta.

        On olemassa harvoin erikoisfontteja, jotka on tehty tilaustyönä asikkaalle. Ne on sitten tietysti asiakkaan omaisuutta. Mutta se ei ole halpaa lystiä, suunnitteluttaa kirjasin, pirun isotöinen homma, sitä harvempi pystyy edes suunnittelemaan.

        Mitä sä sekoilet loppukäyttäjistä? Meinaatko, että jos näkee mainoksen lehdessä, pitää lähettää rahaa vaikkapa Adobelle???

        Esim. kuvissa. Mainostoimisto tekee asiakkaalle useampia erilaisia luonnoksia ja käyttää luonnoksissa maksuttomia luonnoskuvia (joita saa kuvatoimistojen web-palveluista) . Asiakas valitsee mieleisensä luonnoksen ja vain siinä käytetyt kuvat tilataan (tilataan kuvat ja niihin laaja käyttöoikeus). Asiakas tulee käyttämään tilattuja kuvia jatkossa monessa eri yhteydessä ja luonnollisesti kuvien käyttöoikeuden maksaa asiakkas, eikö vaan.

        Sitten fonteista. Asiakas tilaa mainostoimistolta täydellisen yritysilmeen suunnittelun fontteineen. Asiakas tulee käyttämään ko. fontteja jatkossa kaikissa asiakirjoissa, viestinnässä, mainoksissa jne. Tottahan asiakas silloin osataa fontteihin käyttöoikeuden. Mainostoimistohan on tässä ikäänkuin välikäsi (ikäänkuin esittelijä). Tuntuu aika järjettömältä, että mainostoimisto ostaa luonnoksissa käyttämiinsä fontteihin käyttöoikeuden, joita se ei ehkä tule käyttämään koskaan ko. projektin jälkeen, eikä asiakaskaan käytä kuin valitsemiaan fontteja. Eli maksuttomia "luonnosfonttejako" ei ole tarjolla?

        Onkohan se sama homma myös näillä fonttikaupoilla joilla fontit ovat selattavissa/tilattavissa netissä. Ostaako nekin käyttöoikeuden fontteihin.


      • Viherjuuri.
        BB** kirjoitti:

        Esim. kuvissa. Mainostoimisto tekee asiakkaalle useampia erilaisia luonnoksia ja käyttää luonnoksissa maksuttomia luonnoskuvia (joita saa kuvatoimistojen web-palveluista) . Asiakas valitsee mieleisensä luonnoksen ja vain siinä käytetyt kuvat tilataan (tilataan kuvat ja niihin laaja käyttöoikeus). Asiakas tulee käyttämään tilattuja kuvia jatkossa monessa eri yhteydessä ja luonnollisesti kuvien käyttöoikeuden maksaa asiakkas, eikö vaan.

        Sitten fonteista. Asiakas tilaa mainostoimistolta täydellisen yritysilmeen suunnittelun fontteineen. Asiakas tulee käyttämään ko. fontteja jatkossa kaikissa asiakirjoissa, viestinnässä, mainoksissa jne. Tottahan asiakas silloin osataa fontteihin käyttöoikeuden. Mainostoimistohan on tässä ikäänkuin välikäsi (ikäänkuin esittelijä). Tuntuu aika järjettömältä, että mainostoimisto ostaa luonnoksissa käyttämiinsä fontteihin käyttöoikeuden, joita se ei ehkä tule käyttämään koskaan ko. projektin jälkeen, eikä asiakaskaan käytä kuin valitsemiaan fontteja. Eli maksuttomia "luonnosfonttejako" ei ole tarjolla?

        Onkohan se sama homma myös näillä fonttikaupoilla joilla fontit ovat selattavissa/tilattavissa netissä. Ostaako nekin käyttöoikeuden fontteihin.

        Asiakasd tilaa mainostoimistopalveluksia, ikäänkuin alihankintana mainostoimistolta. Yleensä pitempiaikaisilla vuosisoppareilla. >Erittäin harvalla yrityksellä on oma mainostoimisto, markkinointiosasto kyllä melkein kaikilla. Kaks eri asiaa.


        Hittoako sekoilet kuviesi kanssa. Tämä tuli vastaan just äsken nuoren ad_n nerokkaana oivalluksena :DDD

        http://www.mtv3.fi/urheilu/makihyppy/uutiset.shtml/2010/12/1247423/makimaajoukkueen-uusi-logo-kuin-hiihtokeskuksella

        Ja fonttien omistaminen kuuluu yritystoimintaan. Ihan sama asia kuin mikä tahansa työkalu. Sulla mainosbyroo, tarvit duuneissasi kirjasimia, sun pitää ostaa net. Se taas, jos asiakkaalle ei kelpaa sun surkea suunnittelu, se taas on sun oma murhees. Oisit suunnitellut paremman typografian, paremmilla fonteilla, että ois kelvannut asiakkaalle :DDDDDD

        Katos, mainostoimisto tekee työtään, fontit ja typografia niitten työkaluja. Asiakas sitten ostaa markkinointiaan varten tuotteita mainostoimistolta, siis käytännössä markkinointistrategioita, markkinointitutkimuskia, Asiakas segmentointi erittelyitä, analyysejä jne. Ai niin, ja tietysti ihan niitä konkreetisia mainoksiakin. Mutta ne sinällään, vitun fontteineen, aivan sivuseikka ja pelkkä tuotannollinen prosessi.

        Ostat fonttis, tai sitten sulla ei ole fontteja asiakkaille, tajuatko typerys?


      • BB**
        Viherjuuri. kirjoitti:

        Asiakasd tilaa mainostoimistopalveluksia, ikäänkuin alihankintana mainostoimistolta. Yleensä pitempiaikaisilla vuosisoppareilla. >Erittäin harvalla yrityksellä on oma mainostoimisto, markkinointiosasto kyllä melkein kaikilla. Kaks eri asiaa.


        Hittoako sekoilet kuviesi kanssa. Tämä tuli vastaan just äsken nuoren ad_n nerokkaana oivalluksena :DDD

        http://www.mtv3.fi/urheilu/makihyppy/uutiset.shtml/2010/12/1247423/makimaajoukkueen-uusi-logo-kuin-hiihtokeskuksella

        Ja fonttien omistaminen kuuluu yritystoimintaan. Ihan sama asia kuin mikä tahansa työkalu. Sulla mainosbyroo, tarvit duuneissasi kirjasimia, sun pitää ostaa net. Se taas, jos asiakkaalle ei kelpaa sun surkea suunnittelu, se taas on sun oma murhees. Oisit suunnitellut paremman typografian, paremmilla fonteilla, että ois kelvannut asiakkaalle :DDDDDD

        Katos, mainostoimisto tekee työtään, fontit ja typografia niitten työkaluja. Asiakas sitten ostaa markkinointiaan varten tuotteita mainostoimistolta, siis käytännössä markkinointistrategioita, markkinointitutkimuskia, Asiakas segmentointi erittelyitä, analyysejä jne. Ai niin, ja tietysti ihan niitä konkreetisia mainoksiakin. Mutta ne sinällään, vitun fontteineen, aivan sivuseikka ja pelkkä tuotannollinen prosessi.

        Ostat fonttis, tai sitten sulla ei ole fontteja asiakkaille, tajuatko typerys?

        >>Asiakasd>>

        Hehhh ;)


      • BB** kirjoitti:

        >>Asiakasd>>

        Hehhh ;)

        "Asiakas tulee käyttämään ko. fontteja jatkossa kaikissa asiakirjoissa, viestinnässä, mainoksissa jne. "
        Käytännössä se tarkoittaisi että asiakas osaa käyttää adobe pakettia ja maksaa sen n. 3000€ ohjelmista, jos haluaa itse tehdä jatkossa.

        Ja fonttejahan ei ole mitään järkeä ostaa yksitellen. Käytännössä mainostoimisto ostaa paketin esim. suitcase, fontfolio... mikä sisältää fontteja runsaasti. Erikseen hommataan jos asiakas haluaa tietyn fontin mitä ei muuten ole.

        Mainostoimisto toteuttaa yrityksen logon pdf tiedostona, asiakirja pohjan pdf tiedostona mihin voi itse laittaa tekstiä. Eli käytännössä asiakas ei saa mitään muutakuin tilaamansa tuotteen. Ilman rakennus tiedostoa esim indesign tiedostoa. Muutenhan mainostoimistot olisivat pulassa jos asiakkaalla olisi aikaisemmat tiedostot. Olisi mahdollisuus siirtää helpostikin sama homma toiselle mainostoimistolle ja vanhalle ei jää mitään käteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe