16 vuotiaana omaan kotiin.

unelmanahelsinki

Heippa!

Haluaisin mielipiteitä ja vinkkejä kyseisestä asiasta. Olen 16 ja haluaisin muuttaa mikkelistä helsinkiin kun peruskoulu on käyty.. Vuokrakämppään kaverin kanssa ja luokio sitten siellä.. Matkaa vanhemmista kertyy lähes 400km ja vanhemmat kun vihaa helsinkiä ja jankkaa etten tuu pärjäämään siellä.. Olen selvittänyt että saisin asumislisää n. 200e siihen lisänä lapsilisä 100e ja mahdolliset työtulot (jos osa aika työtä löytyy)
Onko siis mahdollisuuksia muuttaa pois kotonta vaikka ei vanhemmat oikeen sitä hyväksyisi..

10

1006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maailman matti

      Jos vanhempasi hyväksyvät muuton ? . Jos ei niin kannattaa pysyä kotinurkilla koska vanhemmat jotuvat koulunkäyntisi kustantamaan . Itse lähdin kotoa sinun ikäisenä koska kulkuyhteydet olivat siihen aikaan huonot. Itsenäistyminen on hyvä asia arvostan sitä ja seikkailullakin on nuoren oma sijansa . Ja mitä tulee Helsinkiin se on lopulta tommonen keski suuri kirkonkylä .

    • Jare88

      Käsittääkseni lapsilisä loppuu kun täytät 17, eli kohtalaisen pian. Jos saat kaverisi kanssa jonkun opiskelukämpän ja löydät varman työpaikan, niin ehkä sitten riittää rahat. Normaalihintaisiin vuokrakämppiin ei taida riittää, kun elämiseen ja koulukirjoihin yms. menee rahaa. Toki opintotuki auttaa vielä jonkin verran.

      Itse suosittelen ainakin harkitsemaan muuttamista muualle kuin pk-seudulle. Täällä on turhan kallista. :/

    • Tv Hesasta

      Pian joutua pois pelkästään peruskustannusten takia 300 e kk tuloilla ei varmasti kustanna edes peruselämistä. 16 v ei kannata 400 km Helsinkiin vanhemmista muuttaa ns .normi asumismuotoon asuntolat sisäoppilaitokset asia erikseen.

    • 9

      Johtaako tuo siihen että vanhempien pitää luopua omista unelmistaan, jos sinä teet heille "turhia kustannuksia"? Paljonko voit vaatia heiltä, vaikka he mielellään antaisivat? Kannattaisiko säästää vanhempien tuki jatko-opintoihin? Arviosin että tarvitset vähintään 1000€ kuussa rahaa, joten sinun pitäisi tehdä ehkä 20 tuntia töitä viikossa pärjätäksesi omillasi. Silloin ei toisaalta ainakaan kotona käyntiin tarvitse rahaa.

      Muista myös, että kotiin ei voi koskaan palata. Se ei ole, eikä tunnut, enää samalta paikalta. Joudut myös kysymään vanhemmilta, että sopiiko että muutat heille. Tiedän etteivät vanhemmat ole aina sitä hyväksyneet. Nauti kotona asumisesta.

    • glöä

      16 v. kirjoittaa jatkuvasti täällä samasta asiasta!

    • EiKannataMuuttaa

      Helsingissä on kova kilpailu (kohtuuhintaisista) pienistä asunnoista. Sul pitäisi olla kaverisi kanssa YHTEENSÄ kohtuulliset tulot, jotta pärjäätte vuokramarkkina kilpailussa. 16v ikä voi olla monelle vuokranantajalle miinus, sillä voidaan pelätä rauhattomuutta ja saako oikeita töitä niin nuori ihminen.

    • äiti 69

      Kannattaa harkita Helsinkiin muuttoa. olet vielä niin nuori. Minun tyttö muutti Helsinkiin opiskelemaan ja rankkaa oli. Hän sanoi, että kaupunki oon kova ja kylmä. Siellä ihmiset ei välitä toisistaan, niinkuin pienemmillä paikkakunnilla. Rahaa kuluu. Kaikki maksaa ihan tajuttoman paljon. Kulkemiset täytyy hoitaa lähijunilla tai metrolla ja sekin jo maksaa. Tyttöni oli Hesassa vuoden ja tuli takaisin kotiin. Sanoi, että aika opetti arvostamaan vanhempien antamaa kotia , turvaa..Mieti vielä. Ei eläminen kaukana kotoa, suurkaupungissa välttämättä ole sitä, mitä ajattelet ja toivot. Kova maailma sinun ikäiselle.

      • nohupsistavainäidit

        Nyt taitaa äiti69 liioitella. Yleistys helsinkiläisistä, itse asun täällä ja ihmiset ovat erilaisia. Jotkut lämpimiä, jotkut kylmiä. Rakastan tätä kaupunkia. Tavaran tai ruoan hinta ei ole kova. Tottakai hieman kalliimpaa kuin jossain Turussa tai Tampereella, mutta niin enemmän mahdollisuuksia. Busskortti maksaa 20e, jolla pääset metrossa ja busseissa ja ratikoissa, myös lähijunissa. Jos asut keskustassa, kaikki on kävelymatkan päässä.

        Ratikka ja metro ovat oiva väline liputta matkustamiseen jos köyhä olet.


        Ja vain ulkopaikkakuntalainen voi sanoa Hesa.


    • Vierestä seurannut.

      Höpönpöpön.
      Jos olet harkinnut asiaa jo pitkään ja tiedät, että sitä haluat, en epäile yhtään ettetkö pärjäisi.
      Itse tulin aikoinaan lukioon Helsinkiin, mutta asuin vielä vanhempieni luona. Vanhempieni kotoa matkustaminen kesti alta tunnin, joten en kokenut välttämättömäksi muuttaa.
      Mutta suurinosa ystävistäni kyllä muutti, kaukaakin. Yksi Enontekiöstä, kaksi Turusta ja yksi Jyväskylän hujakoilta. Yhdelläkään ei ongelmia tullut, eivätkä he mitenkään mittavaa rahallista avustusta vanhemmiltaankaan saaneet. Olivat satunnaisia iltoja lähikaupoissa tai kioskeilla töissä ja asuivat opiskelija-asunnoissa.
      Yksityiselle voi tosiaan olla vaikea hakea, eikä kannatakkaan kun ovat niin kalliita.
      Ystäväni asuivat aluksi lähes kaikki HOASin soluissa ja kun rahaa alkoi täysi-ikäisyyden tuomien uusien työmahdollisuuksien myötä olla enemmän, hakivat he HOASin tai nuorisosäätiön kautta omia yksiöitä.
      Jos vielä olet muuttamassa ystäväsi kanssa, pärjäätte varmasti ihan mainiosti. Omat ysätävät muuttivat kaikki ilman minkäänlaista turvaverkostoa, mutta loivat sitten suhteita koulu- ja työmaailman kautta. Osa asuu täällä edelleen ja osa on lähtenyt opiskelemaan yliopistoihin lähelle synnyinseutujaan, mutta kukaan ei vielä ole valittanut.
      Kyllä se eniten on omasta päätöksestä ja halukkuudesta pärjätä omillaan kiinni.
      Tsemppiä sulle ja ei muutakuin papereita vetämään opiskelija-asuntoihin.

    • joku aina määrää

      alle 18v vaatii aina holhoojan(tai edunvalvojan) suostumuksen muuten ei yksinkertaisesti voi muuttaa mihinkään.Samoin mitään vuokrasopimusta ei voi lain mukaan alle 18v tehdä eli kämpppää ei saa vuokrattua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe