HEI,
OLEN YRITTÄNYT KYSELLÄ ASIAA TYÖKKÄRISTÄ YMS., MUTTA EN OLE SAANUT VASTAUSTA. OLEN OLLUT 17 VUOTTA SAMAN TYÖNANTAJAN PALVELUKSESSA JA AION SYKSYLLÄ LÄHTEÄ OPISKELEMAAN SAIRAANHOITAJAKSI. KOULUTUS KESTÄÄ 3,5 VUOTTA (PAIKKA ON JO SAATU). TIEDÄN, ETTÄ SAA KOULUTUSRAHASTON MAKSAMAA KOULUTUSRAHAA 18 KK, JOKA ON TYÖTTÖMYYSKORVAUKSEN SUURUINEN ILMAN LAPSIKOROTUKSIA JA LISÄOSIA. TULOT TIPPUVAT REILU 700E/KK, MUTTA LUULEN SELVIÄVÄNI. (ELÄTETTÄVÄNÄ 2 LASTA). MUTTA, KOULUTUSRAHAA MAKSETAAN VAIN 18 KK AJALTA. LUULEN, ETTÄ PYSTYN OPISKELEMAAN HIEMAN NOPSEMPAAN TAHTIIN TAI SITTEN OTTAA LOPPUAJAKSI LISÄKSI LISÄDUUNIA UUDELTA ALALTANI, MUTTA OLEN KUULLUT, ETTÄ JOTKUT OVAT SAANEET OPISKELLA KOKO AMMATIN TYÖTTÖMYYSKORVAUSTUEN SUURUISELLA (LISÄOSINEEN) TUELLA. SIIS IHAN RAUHASSA KOKO TUON 3,5 VUOTTA. LISÄKSI YMMÄRTÄÄKSENI MYÖS MATKAKORVAUKSET ON MAKSETTU OPISKELUPAIKAN JA KODIN VÄLILTÄ. MITEN TÄHÄN TILANTEESEEN PÄÄSEE? PITÄÄKÖ OLLA TYÖTÖN?, ENTÄ JOS IRTISANON ITSENI TAI YRITÄN SOVITELLA TYÖNANTAJAN KANSSA ETTÄ IRTISANOTAAN? OLENKO SILLOIN SAMANLAILLA TYÖTÖN JA ANSAINNUT TYÖTTÖMYYSKORVAUKSENSUURUISEN TUEN KOKO AJALLE? EN YMMÄRRÄ TÄTÄ KIEMURAA, MIKSEIVÄT SUOSTU KERTOMAAN? MIKSI PITÄÄ ROIKKUA KIRJOILLA TYÖPAIKASSA, JOHON EI KUITENKAAN TULE PALAAMAAN?? OSAAKO KUKAAN KERTOA?
OPINTOVAPAA LIIAN LYHYT KUN KOULU KESTÄÄ 3,5 V.MISTÄ TUKI?
8
2079
Vastaukset
- mäsithuomenna
vuoden alussa opiskelu tuet muuttuivat niin, että jos opiskelet saat viisisataa päivää ansiosidonnaista
päivärahaa.Eli kaksi vuotta, sit tiput opintotuelle tai markkinatuelle.Olisit ottanut eka vuorotteluvapaan
ja sitten loparit.Mutta kannattaa tosiaan selvittää miten tuet menee.Mutta ei sitä kyllä 3,5 vuotta
makseta. Matkakorvauksia et tule saamaan.Työvoima poliittisessa koulutuksessa saa 9 euroo päivä
kulukorvauksia, mutta ei oma ehtoisessa koulutuksessa.- Opintiellä
Jos tarkotat tolla 9 euroo päivässä sitä ylläpitokorvausta niin kyllä ainaskin itse omaehtosena opiskelijana saan sen niiltä päiviltä, mitkä ei oo lomaa. Ja tosiaan sen kaks vuotta sitä saa, en usko, että pystyy kauempaa saamaan ainakaan missään normaalitilanteessa.
- &&&
Mun mielestä tohon saattaisi olla mahdollista vetää vuorotteluvapaat vielä päälle. Vai pitääkö siinä välissä olla esim. puol vuotta töissä? Ja sitten tietenkin työttömyyskorvaus, mutta silloin olet sitten työtön.
- hoitsu42
vuorotteluvapaa korvaus on aivan liian pieni elättämään 2 lasta. sehän on n. 60 % työttömyyskorvauksesta, siksi en sitä edes harkinnut. sitäpaitsi työnantajalla on suurempi oikeus evätä vuorotteluvapaa kun opintovapaa. mutta jos sitten 18 kk opintovapaan jälkeen jättäydyn työttömäksi, niin lasketaanko korvaus siitä 18 kk ajalta saamastani koulutusrahasta vai sitä edeltävästä palkasta? aion olla kesät ja lomat töissä opintovapaan aikana.
- Hoitsu38
Nyt äkkiä tutustu aiheeseen AIKUISKOULUTUSTUKI!
Haet opintovapaata ja tätä tukea.
Olet ansainnut sitä jo pitkän pätkän ja sitä voi käyttää "etukäteenkin" tulevaa työaikaasi hyödyntäen!
Tulo ansiosidonnaista.
En tiedä riittääkö koko 3,5v, mutta uskoisin sen olevan suurempi kuin tuo mainitsemasi koulutusraha.
Olisi ihana jos kerrot vielä kuin asian kanssa kävi!?!
Samalle "koulupolulle" kanssa syksylle käyvä :)- hoitsu42
Kirjoitin kolutusrahasta, mutta siis virallinen nimike on aikuiskoulutustuki, maksaja on koulutusrahasto, eli juuri tästä puhun, mutta ko. tuki on vain 18 kk (tämän siis saan) ja koulu kestää tosiaan sen 3,5 v (eli kun kesät olen töissä ja lomat niin 31 kk (josta voisin kuvitella selviäväni 27 kk:dessa. Jokatapauksessa on kyse todennäköisesti n. vuoden jaksosta, jolloin en saisi ko. tukea. Tuen määrä vastaa ansiosidonnaisen päivärahan määrää ilman korotusosia.
- H38
hoitsu42 kirjoitti:
Kirjoitin kolutusrahasta, mutta siis virallinen nimike on aikuiskoulutustuki, maksaja on koulutusrahasto, eli juuri tästä puhun, mutta ko. tuki on vain 18 kk (tämän siis saan) ja koulu kestää tosiaan sen 3,5 v (eli kun kesät olen töissä ja lomat niin 31 kk (josta voisin kuvitella selviäväni 27 kk:dessa. Jokatapauksessa on kyse todennäköisesti n. vuoden jaksosta, jolloin en saisi ko. tukea. Tuen määrä vastaa ansiosidonnaisen päivärahan määrää ilman korotusosia.
Ok, anteeksi sekoiluni ja tsemppiä tulevaan!
- JM
hoitsu42 kirjoitti:
Olet tehnyt hyvän ratkaisun. Opintojen loppuvaiheessa on varmasti mahdollista tehdä töitä ja jatkaa opinnot loppuun. Työttömyysturvalla et voi nykyisessä tilanteessasi opiskella. Kysymyksessä ei ole subjektiivinen oikeus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316