Mistä tiedätte että saatte yöllä kohtauksen, ellei joku kerro siitä? Heräättekö siihen?
Oon alkanu epäileen et saan unissaan kohtauksia, koska seuraavana päivänä(6h unet) on tosi heikko olo, oksettaa, pyörryttää, tajuton väsymys, häilyvää pääkipua mihin ei särkylääke auta. Mutta kuitenkaan ei ole lihakset kipeänä eikä kieli purtuna aamulla.
Vai onkohan tämmöinen epämääräinen kaikin puolin huono vointisuus jonkilaista auraa et kohtaus vois olla tulossa?
Tosi inhottavaa epätietoisuutta. Tää ei oo sellaista heikotusta kuin esim. jos ei ole syönyt. Siis tosi hankala
selittää. Inhottaa tosi paljo jos nyt alkaa kohtausta puskeen, menee monen vuoden "voitto" siinä sit :-( ku lääkäriki puhunu et jos näin hyvin menee ni lääke voidaan alkaa lopetteleen.. Nyyh.
Mistä tietää yöllisen kohtauksen?
15
7529
Vastaukset
- nupista vippaa
Mulla aina kohtauksen jälkeen mielettömän kova päänsärky, joka vie kaikki voimat pois. Eikä siihen mitkään särkytabletit auta. Yöllä mä en herää itse kohtaukseen, mutta siihen päänsärkyyn kylläkin. Eli jos herään yöllä ja päätä särkee niin tiedän et oon saanu kohtauksen. Ja päivällä joskus pystyn ennakoimaan kohtauksen. Ensin näkö ei pelitä kunnolla, saattaa tulla huono olo tai äkillinen päänsärky ja lopuks kerkee sanoo vaan, nyt lähtee taju ja sitten pimenee. Ymmärrän täysin mitä tarkotat tuolla heikotuksella, joka ei johdu siitä et ei oo syöny. Noista kannattaa ehdottomasti kertoo lääkärille et se voi arvioida kannattaako sitä lääkitystä lopettaa vielä. Itse houdun toden näköisesti syömään niitä lääkkeitä loppu elämän. Kerran yritettiin lopettaa lääkitystä kun oli kolme vuotta kulunu edellisestä kohtauksesta. Ja vittu, hetihän ne tuli takas. Aikasemmin kohtaukset pysy hyvin kurissa, mutta nyt niitä tulee enemmän kun aikasemmin. Noin kerran kuussa ja välillä saattaa tulla jopa 2kertaa viikossa. Voiko paskempaa sairautta olla kuin epilepsia.
- Ehkä muuta, ehkä ei
Lyhyet yöt aiheuttavat väsymystä. Nuo oireesi saattavat johtua pelkästä väsymyksestä. Toinen vaihtoehto olisi -maallikkona- alhainen verenpaine, jos se (hyponatremia) kuuluu lääkkeidesi sivuvaikutuksiin. Olisiko pääkipu mahdollisesti migreeniä?
Kyllä nuo oireesi voivat olla myös ennakkotunteita ennen kohtausta. Tosin kohtaus tulee heti perään yleensä. Katso dejavu-kohtaukset oireita Epilepsialiiton oppaista ja vertaa kokemiisi.
Testaa neurologisi tietotaito! - minä vaan.....
Jos olen saanut yöllä kohtauksen, huomaan sen siitä, että on outo, pöhnäinen olo, josta ei oikein piristy millään. Joskus on myös joku paikka saattanut venähtää, esim. selkä. Mutta yksilöllistä varmaan tämä.
Kuvaamasi oireet voisivat hyvin myös viitata lääkkeen (riippuu tietysti lääkkeestä) sivuvaikutuksiin?- mimmi778
aivan sama homma..selkä venähtää. Tuntuu kuin olisin "halvaantunut" ja menee useita minuutteja ennen kuin saan itseni suoristettua niin että pääsen nousemaan ylös.
- eeriggi
mimmi778 kirjoitti:
aivan sama homma..selkä venähtää. Tuntuu kuin olisin "halvaantunut" ja menee useita minuutteja ennen kuin saan itseni suoristettua niin että pääsen nousemaan ylös.
sama homma... varsinkin tuntuu joskus olevan toinen puoli "halvaantunut" (en saa esim. kättä nostettua ennen kuin on kunnolla keskittynyt siihen.
- Peeth.
Ikävä puoli yöllisissä kohtauksissa on juuri se että aina ei voi olla varma. Minä en aina aamulla edes huomaa mitään, ennen kuin avopuolisoni (joka herää pienimpäänkin maiskutteluun, ja itse en herää MIHINKÄÄN) kertoo että sain yöllä kohtauksia. Yleensä siinä vaiheessa totean että oloni tosiaan on hieman heikko, mutta eihän sitä aamu-unisena heti tajua. Joskus kyllä tiedän jo heräessä että kohtauksia on tullut, sillä olo on niin vetelä ja saatan heikosti muistaa heränneeni hetkeksi kohtaukseen yöllä mutta nukahtaneeni saman tien.
Voiko olla että oireet ovat psykologisia? Että jännität epilepsian jatkumista niin paljon että luot itsellesi noita tuntemuksia?
Puhu lääkärisi kanssa. Voi hyvin olla että oireet ovat jotain ihan muuta, mutta niistä on silti hyvä mainita. - saan krapulassa
nykyään aina epilepsiakohtauksia, jotka tajuan. Usein siinä vaiheessa kun olen nukahtamaisillani, vatsassa alkaa kipristämään, jonka jälkeen alan sätkimään. En pysty sitä mitenkään kontrolloimaan. Viimeksi tuli monta kertaa peräkkäin ja yhden kerran se tuntui aivoissa asti valoaurana ja tajunnan reippaana hämärtymisenä. Olin varma että nyt lähtee taju kankaalle, mutta ei lähtenyt.
Olen alkanut epäilemään, että se liittyy jollain tapaa sydämen sykkeeseen, nimittäin krapulassa minulla on sairas takykardia, jyske tuntuu miltei päässä asti, ainakin kurkussa ja ranteissa. Kun sain ensimmäisen suuren tajuttomuuskohtauksen, muistan että edellisenä iltana sydämen syke oli ollut villi johtuen mielialalääkkeistä, joita olin käyttänyt. Lopetin ne epilepsia diagnoosin jälkeen. Ilmeisesti kroppani ei siedä mitään "myrkkyä" eikä väsymystä. Alkoholia en viimeksi edes juonut paljon... En ole ajatellut luopua siitä kokonaan. Muutenkin ryyppään melko harvoin. - eräs gaijin
Mielestäni nukut aivan liian vähän. Jos itse nousen kuuden tunnin unilla (useimmiten fyysisesti mahdotonta..) niin olo on juuri tuollainen. Epileptikko tarvitsee unta eikä se muillekaan pahaa tee. Omalla kohdalla kaikkiin kohtauksiin on liittynyt liian lyhyt yöuni, osassa tapauksista tosin myös alkoholi mutta sen suuremmalla syyllä se unen määrä..
Suomessa on mielestäni outo kulttuuri riittävän levon suhteen. Omistakin työkavereista ns. vanhemmat, tosin myös hieman sosiaalisesti lahjattomat, pitävät ääneensanottuna laiskuutena, jos nukkuu jopa 8 tuntia yössä, ja vain kärsimyksen kruunu kunnian takaa. Pyh ja pah. Olisivat vähemmän huonolla tuulella, jos nukkuisivat enemmän!:)- Konier
nyt minäkin vasta huomasin tuon 6h.. Aivan liian vähän. Ihmiset on toki yksilöitä, mutta silti voisin kokeilla pidempiä yöunia jos tuntuu aamuisin että huimaa ja heikottaa.
Mulla on seuraava päivä aivan turha jos nukun vain 6h. Tuijotan vain eteeni töissä saamatta mitään kunnollista aikaiseksi, nukahtelen busseihin ja saman tien kun pääsen kotiin. - Hugo.
Joo ja jos ei kokoajan toitota, että on kiire on myöskin laiska. Mielestänikin 6 tunia ei mitenkään riitä ainakaan pidemmän päälle ja jos sellaista jatkaa, niin eiköhän ole päivisin huonovointinen ja ns. Zombie. Tietenkin unenmäärä on yksilöllistä ja voi olla, että jotkut eivät tarvitse kuin 6 tuntia. Sen olen huomannut, että myös liika nukkuminen saa kipeäksi.
- Ex-Telle
Niin, tuo unen määrä! Olin nuorempana , tuolloin pohjoisilla leveyksillä asuvana, varsin vähäuninen (ainakin kesäisin, kun oli ikuinen päivä). Tässä kirjoittelee siis Telle, nykyisin Ex-Telle, mikäli siis pääsen tuon ihmeellisen numerojärjestelmän läpi. Jouduin taannoin erittäin ikävän hakkeroinnin kohteeksi, sähköpostini paljastumisen syyksi juontui juuri rekisteröitymiseni tälle palstalle. Minusta oli tehty ällöttävä sivu nettiin, joten en enää kirjoittele rekisteröityneenä.
But, minä nukun vähintään 10 tuntia/yö, ei päikkäreitä koskaan. Viime viikolla kävimme matkoilla mieheni kanssa, lento lähti aamuyöllä, vieruspenkeillä parkui sylivauvoja, minä jo loin silmäni ylös taivaisiin, en saanut nukuttua lennon aikana. Hyvin meni kuitenkin, kun pääsin heti hotellissa nukkumaan 4 tunnin tirsat.
Kyllä tässä ehkä jo ikäkin tekee tehtävänsä; täytin juuri kunniakkaat 50 v! Vaikkei siltä tunnu, eikä näytä, sanovat ;)
En jaksa tämän syvällisempää yrittää, kun olen niin usein yrittänyt päästä sisään vastailemaan, ja aina minut on hylätty...
- surullinen epi
Kiitoksia kaikille vastauksista! Vastausten määrä yllätti positiivisesti.
Olen nyt nukkunut noin 7-8h ja sama meininki. Helekkari, viikonloppuna ku nukkuu 12h ja sillo olotila on suht "normaali". Joten luultavasti unesta ja stressistä johtuu. Eli tarvisin viikollakin puolen vuorokauden unet mutta eihän se käy mitenkää päinsä :(
Koulun käynti on nyt yhtä helvettiä. Stressiä tulee koska olen niin väsynyt koulussa eikä ole keskittymiskykyä olla opetuksessa mukana. Iltasin ei ole mielenkiintoa lukea tentteihin yms.
Toki mielessä pyörii stressin ja kohtausten lisäksi muutkin mahdolliset tekijät, esimerkiksi raskaus. Ei täs muu auta ku ootella ja kärsiä :'( - Hugo.
Varmuuden tietenkin saat, kun pyydät kaverisi luoksesi asumaan tai sukulaisesi. Voi olla liioiteltua mennä sairaalaan tuo tutkimaan, mutta oma on asiasi ja lääkärin päätös.
Kuulostaa enemmän, että et ole syönyt tarpeeksi ja et liiku ja hapen puute ja jotain niskajumia.
Huonovointisuus voi olla tietenkin jonkinlaista auraa... ainakin itselläni on sellaista. Tulee kamala olo, jos meinaa saada kohtauksen. Raitis ilma ja rentoutuminen kyllä auttaa siihen. Oletko kokeillut saunaa ja hierontaaa?- tajutonna
Minä olen saanut kohtauksia paria kertaa lukuunottamatta vain nukkuessani yöllä. Sen tiedän heti herättyäni aamulla mm. siitä, et herääminen on tosi vaikeaa. tuntuu, et "käynnistyy" tosi hitaasti, paljon hitaammin, kuin liian lyhyiden yöunien takia joskus. "järki seisoo". sen lisäksi tyyny on hieman märkä kuolaamisesta ja koska mulla on pitkät kynnet, on yleensä toisessa kämmenessä kynsien painaltumat. voi olla myös, et olen puraissut poskeeni, joka on tietty sit vähän kipeä.
onneks en ole saanut nyt kohtauksia muutamaan vuoteen.
- nellamaarit
itse olen 28v. sairastan kilpirauhasenvajaatoimintaa (lääkitys tällä hetkellä lievällä liikatoiminnalla) mutta epilepsia lääkkeet alotettuani on turha ollut edes unelmoida "vain" 8h yöunista, kyllä se melkein aina on nukuttava 10-12h yössä, että jaksaa fyysisesti ja henkisesti rasittavan työn, ilta opiskelutkin piti sen vuoksi jäihin laittaa, ko ei oikasti jaksa mitään :(. Lääkityksenä siis 500mg aamulla ja illalla 1000mg keppraa. väsymys tulee viimestää 2h lääkkeitten oton jälkeen... joten tuo lääke väsyttää ainakin mua, vähemmillä yö unillä on ihan hervoton kokopäivä nälkä, päänsärkyä, huonovointisuutta. ja vaikka mitä. ja mielessä pyörii vain koska pääsee nukkumaan :/ Noh, ensi yönä jää nyt kyllä vähän unet vajaaksi, mutta kyllä mie sen kestän, esimies päästää onneks tunnin päikyille mut tarvittaessa (työkokeilu) .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003174521- 162216
- 1882036
- 1071446
- 761332
- 74972
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57947IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2889Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119824Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59746