Hiehosta vetojuhta?

Tuleva eläinhoitaja

Tulipa tässä mieleen ehkä vähän pöhköltäkin kuulostava idea : hiehosta kärryn vetäjäksi. Minulla on tällä hetkellä koulutettavanani noin 4kk ikäinen lypsyrotuinen risteytysvasikka, tarkoitus olisi kouluttaa se vuoden ikään mennessä agilityradalle. Sen jälkeen olisi hienoa jatkaa kouluttamista, mutta suuntaus on hakusessa. Kovasti houkuttaisi ajatus, että laittaisi hiehon esim. hevosraveissa käytettävien kärryjen eteen ja opettaisi vetämään ihmistä kyydissä.

Kysymys vain kuuluukin, että voiko nykyajan lypsyrotuisia nautoja laittaa moiseen hommaan? Kestääkö naudan selkä tai rakenne ylipäätään kärryjen vetämistä ja jos kestää, niin kuinka paljon? Onko vuoden täyttänyt hieho liian nuori moiseen koulutukseen, vai pitäisikö odottaa kauemmin jo pelkästään kasvun ja iän takia? Vaatiiko jotain erityisvälineitä, vai riittääkö tavalliset hevosten valjastusvälineet?
Jos vain kenelläkään on pienintäkään tiedonjyvästä asiaan liittyen, niin jakakaa toki tietonne kanssani.

4

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomumimmi

      ei muuta kuin länget kaulaan ja lenkille! Lypsyteho siitä voi sitten aikanaan kärsiä, utta mututuntumalla kannatan ideaa. Itsekin tekisin samoin, jos lehmiä olisi. Joskus penskana ratsastelin lehmällä (40v sitten) ja opetin vasikan antamaan jalkaa ja taisin kerran valjastaa kelakn eteen mutta äiti teki lopun leikistä. Kyllä, uusia ideoita tarvitaan , joten onnea yritykselle ja aloita valjisiin totuttaminen vaikka huomenissa. Eihän vetokärry selkää rasita, ratsaille nousu on eri juttu, jos itselle on kerrynyt elopainoa huomattavia määriä, mutta kyllä lehmä saman kestää kuin poni,

      • Tuleva eläinhoitaja

        Kiitos vastauksestasi! Tällä hetkellä tosiaan koulutan tuota risteytysvasikkaa hieho-agilitya varten ja ollaankin vasta nyt joulun tienoilla päästy kunnolla ulkoilemisen makuun. Vielä vaatii hieman hiomista narussa kulkeminen, mutta muuten sujuu tosi hyvin.

        Entä voiko kouluttamisessa käyttää samaa metodia kuin hevosille, vai pitääkö ottaa huomioon jotain lajityypillisiä ominaisuuksia/ mahdollisia rajoitteita?


      • luomumimmi
        Tuleva eläinhoitaja kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Tällä hetkellä tosiaan koulutan tuota risteytysvasikkaa hieho-agilitya varten ja ollaankin vasta nyt joulun tienoilla päästy kunnolla ulkoilemisen makuun. Vielä vaatii hieman hiomista narussa kulkeminen, mutta muuten sujuu tosi hyvin.

        Entä voiko kouluttamisessa käyttää samaa metodia kuin hevosille, vai pitääkö ottaa huomioon jotain lajityypillisiä ominaisuuksia/ mahdollisia rajoitteita?

        kiitos hyvästä suorituksesta ja ihan niinkuin hevosta.Lehmällä vaan on hitaammat liikkeet ja usein paremmat hermot, joten kyllä se onnistuu, ensin narussa ja sitten takaa ohjaksilla. Tuskinpa siinä sen kummempaa vaikutta tulee. Ase agility-hommahan on huvä pohja tottelevaisuuskoulutukselle. Sitten kun heho muuttu lemöksi niin ehtä tissiliivit tarvitaan utareitten suojaksi!


      • luomumimmi
        luomumimmi kirjoitti:

        kiitos hyvästä suorituksesta ja ihan niinkuin hevosta.Lehmällä vaan on hitaammat liikkeet ja usein paremmat hermot, joten kyllä se onnistuu, ensin narussa ja sitten takaa ohjaksilla. Tuskinpa siinä sen kummempaa vaikutta tulee. Ase agility-hommahan on huvä pohja tottelevaisuuskoulutukselle. Sitten kun heho muuttu lemöksi niin ehtä tissiliivit tarvitaan utareitten suojaksi!

        Melkein tähän asiaan läytyi jatkojuttua netti-tv:stä, iltasanomien luonto ja elä'imet oastosta. En ole varma, saanko liitettyä linkin, mutta siellä oli video lehmästä ratsuna.
        http://www.iltalehti.fi/nettitv/?30716504


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe