Opettaja ylittää oikeustensa?

navssons

Käyn peruskoulua kahdeksannella luokalla. Meillä ussan ope on alkanut käyttää sellaista systeemiä, että kun luokassa melutaan liikaa opettaja vetää taululle viivan ja yksi viiva tarkoittaa aina yhtä minuuttia koko luokalle istua hiljaa tunnin (tässä tapauksessa koulun) loputtua. Ja nyt olen alkanut miettimään mikä opettajat oikeuttaa tälläiseen? Lain silmissä kyseessä on jälki istunto joka on annettu luokan jokaiselle oppilaalle. Ei ole lain silmissä mitään "meluavan luokan hiljaisuuden harjoittelu hetkeä". Kyllä, opettajilla on oikeus antaa enintään kaksituntiä jälkkää, muttä siihenkin pitää olla syy.
Pikku lainaus perusopetuslaista:

36 § (13.6.2003/477)
Kurinpito

Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus.

Elikkä ope siis väittää että koko luokka häiritsi opetusta rikkoo koulun järjestystä tai menettelee vilpillisesti, vaikka puolet luokasta on ollut hiljaa ja kiltisti! Elikkä opettaja antaa puolelle luokalle perusteettoman jälkän! Lisäksi viellä tämän jälkän joutuu koko luokka suorittamaan uudelleen jos yksikin meluaa tai kikattaa. Lisäksi minun mielestä nauraminen on niitä asiaoita joita ei aina voi vain estää ja sen kieltäminen koulussa on niin natsimaista kuin olla ja voi.

Mutta mikä siis oikeuttaa opettajan tällaiseen?
Ja mihin pitäisi ottaa yhteyttä jotta asian saisi muutettua?

10

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kansliaan

      Rukoilkaa, pikku-uskovaiset, rukoilkaa. Jollei mitään muutosta tapahdu, joko opettajanne on oikeassa tai jumalanne pelkkä mielikuvituskaveri.

      Rehtori on sitten se, josta valittaminen aloitetaan ihan oikeassa maailmassa.

    • opex

      Kyllä normaalit ihmiset pystyvät halutessaan olemaan nauramatta. Olkaa hiljaa ja keskittykää opiskeluun, sillä tämä kaamea ongelma ratkeaa. Välitunnit ovat kouluaikaa, jota voi ihan hyvin käyttää hiljaisuuden harjoitteluun.

      Jos käyttäisitte edes murto-osan tuosta energiasta, joka menee opettajan mollaamiseen, kikatteluun, lakikirjan selaamiseen ja tänne kirjoitteluun, siihen, että yrittäisitte keskittyä, koko ongelmaa ei olisi olemassa. Varmasti opekin mieluummin lähtisi opehuoneeseen kahville tai muihin töihinsä, tuskin hän haluaa tuollaisia tolleroisia katsella yhtään pidempään, kuin on välttämätöntä.

      Ja opettajan oikeuksista sen verran, että hänellä on oikeus tehdä omaa työtään eli opettaa rauhassa! Teillä puolestaan on oikeus saada opetusta ja velvollisuus käyttäytyä.

    • %%%

      Eikös tuossa nyt sanota, että jälki-istuntoa voidaan määrätä. Opettaja on vain sisäistänyt hyvin sosiaalisen konstruktivismin oppimisnäkemyksen ja näkee teidät luokkana eikä yksilöinä. (Behavioristi varmaan puhuisi tässä sosiaalisesta paineesta.) Sinähän voit sille opettajalle sanoa, että herätetäänpäs tässä tällainen sosio-kognitiivinen konflikti, että minun mielestäni se, että MINÄ joudun jälki-istuntoon MUIDEN luusereiden takia, on väärin. Kuuntelet sitten mitä se sanoo. Yritä suhtautua asiaan rakentavasti sen sijaan, että rimpuilet ja vastustat asiaa. Loppujen lopuksi pieni jälki-istunto on pienempi verrattuna moniin suurempiin vastoinkäymisiin joita tämä elämä välttämättä tuo tullessaan - ja ihan syyttömille. Ota siitä kaikki positiivinen irti minkä voit.

      • 3öitj23ikuhf2uyg23

        Herätys nyt pikkunatiaset. Kun tässä valtiossakin SYYTTÖMÄT TUPPAAVAT KÄRSIMÄÄN. Opettajanne on nero ja ansaitsisi mitalin. Joskus on aika oppia olemaan hiljaa. Näkyypähän ainakin tuleeko jonkun suusta pakotettua puhetta. Luuletko oppiva kansalainen, että koululuokka on demokratia. Se on enemmänkin hyvää diktatuuria, jos luokka olisi demokratia, koko luokka olisi ristiinpystyyn nssittu opettaja myös. Hei nyt kaikki tehdään näin. JOO. Hei, kuka muka on sitä mieltä ette ei tehdä? Onko vähän kuin SUOMI NYKYÄÄN. HÖLMÖLÄ.


    • !!!

      Joskus luokan häiriköihin tehoaa vain ympäristön paine: kun toisia alkaa tosissaan ottaa päähän heidän hölmöilynsä, he tajuavat pitää suunsa kiinni oppitunneilla.

      • b erkka

        Kissan viikset paine. KUNNIOITUS KANNUSTAA


    • qqqwer

      Aloittajalle voin sanoa, että on edessä vaikea loppuelämä.
      Kun ei ole elämää

    • puutoksen lopettaja

      Kiitosia laosen äidille joka aloituksen on tehnyt.

      Lienee k-vitamiinin puutetta

    • Ollaan ihmisiksi

      Samaa mieltä kuin "opex"
      Sekä opettajalla että oppilailla pitää olla työrauha.
      Sosiaalinen paine konstina on hyvä, saman paineen takia nuoret tekee hölmöilyjäkin, kun kaveritkin tekee.
      Jos kaikki kärsii siitä, että puolet porukasta hälisee, niin ope ottaa avuksi hyvän porukan juuri noin. Ryhmän paine auttaa, jos ope osaa pohjustaa asian.

      Hei Navssons, kannattaisi enemmän ajatella omia velvollisuuksia kuin oikeuksia. Koulussa ollaan oppimassa eikä hälisemässä.
      Jos teidän luokassa on puolet tyypeistä oikealla asenteella eli keskittymässä opiskeluun, takokaa järkeä päähän sille toiselle puolelle.

      Yksi syy koulun järjestyshäiriöihin on se, ettei opettajat saa pitää kuria, joka vaikka 10 vuotta sitten oli itsestään selvyys.

      Viisaat väittää lapsen kasvatuksestakin:

      Ensin rajat eli kuri eli turva, sen jälkeen muut asiat.

      Koulurauha takaisin, kiitos

    • Erkkaopetar

      Hälisijät siinä oikeutensa ylittävät. Heillä ei ole oikeutta häiritä muiden oppilaiden tai opettajan työrauhaa. Ope vain yrittää keksiä parhaa keinon tilanteen rauhoittamiseksi.

      Minäkin teen toisinaan - varsinkin päivän viimeisellä tunnilla - niin, että sitä mukaa, kun hommat on tehty ja käyttäydytty kunnolla, saa lähteä. Aina joukossa kuitenkin on niitä, joiden takia taas saan laskuttaa tunnin tukiopetusta. Tarkennettakoon vielä: En himoitse sitä tukitunnin palkkaa niin kauheasti, haluaisin vain näidenkin lasten oppivan, miten koulussa pitää olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe