Olemme lähdössä Egyptiin reilun viikon päästä Aurinkomatkojen matkalla.Tänään tuli eteen melkoinen pikatilanne, koska saimme viestin, että passimääräys on yhtäkkiä muuttunut ja passin onkin oltava voimassa 6 kk matkan päättymisen jälkeen.
No, oma passini oli menossa kesällä vanhaksi, mutta en tietenkään ollut hosunut uusimista, koska aikaa oli - ja vielä matkavarauksessamme (joulukuulta) lukee, että passin oltava voimassa 2 kk matkan päättymisen jälkeen.
Ahkerana reissaajana olisin toki passini aikanaan uusinut, mutta näin yllättäen tilanne harmittaa niin rahallisesti kuin ajallisestikin.
Poliisiasemalla ihmeteltiin, kun selitin pikaista aikataulua. Virkailija sanoi, että suosituksen mukaan passin on aina oltava Euroopassa voimassa 3 kk ja Euroopan ulkopuolella 6 kk, eikä hän ollut kuullutkaan muunlaisista säädöksistä. Itse en ole joutunut edes miettimään moista, koska olen samalla passilla kulkenut vuodesta 2001.
Esimerkiksi Finnmatkojen sivuilla näyttivätkin olevan nuo poliisiaseman suosittelemat aikataulut. Miksi Aurinkomatkat ohjeistavat toisin?
Mistä tämä muutos johtuu? Herää jo hämmennys, onko maassa niin paljon levottomuuksia, että tarvitaan tiukempia määräyksiä ja uskaltaako sinne edes mennä? Olemme olleet Egyptissä jo pariin otteeseen eivätkä hait ja terrori-iskut vielä vieneet mielenkiintoa.
Mitenkähän käy niille reissaajille, jotka ovat matkalla ja passi meneekin kevään aikana vanhaksi?
Passin voimassaolo muuttui
9
1368
Vastaukset
- 3+4
Me lähdemme Finnmatkoilla, heiltä asiasta informoitiin sähköpostin välityksellä kaksi viikkoa sitten. =)
- sibyl
Joo. Ystäväni lähtee huomenna reissuun. Hänkään ei ollut tietoinen tästä uudesta muutoksesta, joten hän joutuu huomenna hankkimaan lentokentältä pikapassin. Pitkäaikaista passia hän ei ehtinyt enää hankkimaan.
- sdfg
Pitää itse huolehtia että passi ei ole koskaan menossa umpeen alle 6 kk. aikana.
Koskaan ei tiedä minne ja milloin pitää mennä.
Tämä siis henkilöt jotka ovat kokeneita matkaajia. - Voi teitä!
sinulle, mutta me emme ole matkatoimisto.
Kysy sieltä!
Voi teitä uusavuttomia. Tämäkin pitää neuvoa. - EgyptFun
"Poliisiasemalla ihmeteltiin, kun selitin pikaista aikataulua. Virkailija sanoi, että suosituksen mukaan passin on aina oltava Euroopassa voimassa 3 kk ja Euroopan ulkopuolella 6 kk, eikä hän ollut kuullutkaan muunlaisista säädöksistä"
Juuri näin. Määräyset eivät ole uusia. Olen aina, jo vuosikausia tiennyt, että mm Egypti vaatii passinvoimassaoloa 6kk matkan jälkeen.
Matkatoimiston virhe!- Sormenjäljet otettu
... kyllä meilläkin oli tiedossa tuo 6 kk, mutta luotettiin Aurinkomatkojen matkavahvistuksessa olleeseen tietoon. Ei tullut mieleen soitella toimistoon ja vängätä ettei tämä nyt näin voi olla.
Olisi vissiin pitänyt! Silti olen sitä mieltä, että kummallinen virhe matkatoimistolta - ja kurja pieni lisämaksu niile, jotka joutuvat nyt yllättäen esim pikapassin hankkimaan.
PS. nimimerkki sdfg: aika paljon reissaamme, mutta työelämässä kun on, ei juuri pääse mitään äkkilähtöjä tms hyödyntämään. Yleensä normaali passinhakuaika piisaa vallan mainiosti, sen verran aikaa on matkan tilaamisen ja matkan välillä. Mutta ehkä tästä opimme. - matkustaja vaan
Sormenjäljet otettu kirjoitti:
... kyllä meilläkin oli tiedossa tuo 6 kk, mutta luotettiin Aurinkomatkojen matkavahvistuksessa olleeseen tietoon. Ei tullut mieleen soitella toimistoon ja vängätä ettei tämä nyt näin voi olla.
Olisi vissiin pitänyt! Silti olen sitä mieltä, että kummallinen virhe matkatoimistolta - ja kurja pieni lisämaksu niile, jotka joutuvat nyt yllättäen esim pikapassin hankkimaan.
PS. nimimerkki sdfg: aika paljon reissaamme, mutta työelämässä kun on, ei juuri pääse mitään äkkilähtöjä tms hyödyntämään. Yleensä normaali passinhakuaika piisaa vallan mainiosti, sen verran aikaa on matkan tilaamisen ja matkan välillä. Mutta ehkä tästä opimme.Ainakin 20 vuoden aikana mitä ollan matkustelu, passin on pitänyt olla voimassa 6kk matkan jälkeen. No en tiedä jos tekee matkoja lähiympäristöön.
- pakollinen
matkustaja vaan kirjoitti:
Ainakin 20 vuoden aikana mitä ollan matkustelu, passin on pitänyt olla voimassa 6kk matkan jälkeen. No en tiedä jos tekee matkoja lähiympäristöön.
Tuskin asiasta mitään sääntöä on, eri maat vain pitävät erilaisia vaatimuksia yllä. Jos tuo 6 kk pitäisi paikkansa niin silloinhan esim. viiden vuoden passi olisi vain 4, 5 vuotta "voimassa". Ja paljon matkustaville tuo 6 kk vaatimus vain aiheuttaisi turhaa passin vaihtoa. Mitä ideaa koko vaatimusajassa on, jos kerta passi on voimassa tiettyyn päivään?
- näääääääääääin nyt
pakollinen kirjoitti:
Tuskin asiasta mitään sääntöä on, eri maat vain pitävät erilaisia vaatimuksia yllä. Jos tuo 6 kk pitäisi paikkansa niin silloinhan esim. viiden vuoden passi olisi vain 4, 5 vuotta "voimassa". Ja paljon matkustaville tuo 6 kk vaatimus vain aiheuttaisi turhaa passin vaihtoa. Mitä ideaa koko vaatimusajassa on, jos kerta passi on voimassa tiettyyn päivään?
olimme Aurinkomatkojen matkalla Egyptissä ja silloin luki papruissa että passi oltava voimassa 2kk matkan jälkeen.Ja nyt varaamassa uutta matkaa niin Aurinkomatkojen sivuilla erikseen maininta että nyt passin oltava voimassa 6kk matkan jälkeen.Ja jos en väärin muista niin tämä on matkatoimiston mukaan tullut voimaan 24.1.2011,,,,,,,,,,,,,että näin meillä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187