Työttömän häpeä

hellari83

Minua hävettää olla työttömänä. Haluaisin kovasti tehdä työtä, mutta kilpailu työpaikoista on niin kovaa että työpaikan saaminen tuntuu minusta suoranaiselta ihmeeltä. Kyselin eräältä työnantajalta töitä ja hän kertoi että työpaikan saaminen on onnenkauppaa. Ja rekrytoijat sanoivat että se on paljolti kiinni onko juuri sellainen hyvä tyyppi jota työnantaja etsii.

Eli työpaikan saaminen on kiinni muustakin kuin vain koulutuksesta ja kokemuksesta. Ulkonäkö on yksi vaikuttava tekijä (itse olen lihava, mutten laiska kun töistä on kysymys). Sitten vaikuttaa persoonallisuus ja se miten toimii tiimissä ja asiakkaiden kanssa. Onko enää kilteille töitä?

50

3773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnellinen työtön

      Mitäs häpeämistä siinä muka on olla työttömänä? Aika moni ihminen on tällä hetkellä, itse mukaan lukien työttömänä, eikä yhtään hävetä. Onpahan aikaa tehdä kaikkee, eikä tarvi aamulla lähtee pakkaseen vaan saa jäädä nukkumaan. Rahaa tulee kuukaudessa sen verran, että pärjää ihan hyvin jos ei kaikkea dokaa tai polta tupakkaa. Älkää kootko aarteita maanpäälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat!

      • yksioikoista ole...

        ...työttömyys tulevaisuuden kannalta. Nimittäin työttömät jaksot vaikuttavat tulevaan työeläkkeeseen.
        Kyllähän työ terveelle työikäiselle ihmiselle on terveellistä elämää, ja se kohottaa itsetuntoakin jonkin verran, kun saa olla hyödyksi yhteiskunnassa.


      • Ramparullatuoliäijä
        yksioikoista ole... kirjoitti:

        ...työttömyys tulevaisuuden kannalta. Nimittäin työttömät jaksot vaikuttavat tulevaan työeläkkeeseen.
        Kyllähän työ terveelle työikäiselle ihmiselle on terveellistä elämää, ja se kohottaa itsetuntoakin jonkin verran, kun saa olla hyödyksi yhteiskunnassa.

        Työ voi olla epäterveellistäkin ihmiselle. Jos tekee liikaa töitä tai työskentelee vaikka ydinvoimalassa niin väkisinkin saa säteilyä äärimmäisen pieniä määriä. Työ voi vaikka olla vaarallista ja siinä voi vaikka kuolla. Työttömänä voi siis välttää kuoleman. Joskus ei auta edes elää terveellistä elämää, kun saa silti keuhko ja maksasyövät vaikka olisi viime vuonna vetänyt maratonin. Semmoista on se elämä ja ei se työttömyyteen pitäisi kaatua.


      • Ei rapiaa
        yksioikoista ole... kirjoitti:

        ...työttömyys tulevaisuuden kannalta. Nimittäin työttömät jaksot vaikuttavat tulevaan työeläkkeeseen.
        Kyllähän työ terveelle työikäiselle ihmiselle on terveellistä elämää, ja se kohottaa itsetuntoakin jonkin verran, kun saa olla hyödyksi yhteiskunnassa.

        Itse tehnyt töitä aina, nyt 40-kymppinen ja en voisi sanoa matalapalkka-alalla olevani, niin ei se toi eläkkeen määrä silti päätähuimaa ja joskus miettiikin ettei työtä minkään eläkkeen takia edes tee...
        Parempi vaihtoehto työssäkävijöille on se että säästää rahastoihin ja osakkeisiin tai eläkevakuutuksiin säännöllisesti joka kuukausi ja millähän tasolle eläkkeet ovat sitten, kun oma eläkeikä koittaa, onko sitä edes?
        Ja Ei se nyt ihan noin:lle, itsetunto=hyöty yhteiskunnalle, tuntuu että kokoajan pitää vaan sinne yhteiskunnan puolelle antaa, mutta mitä sieltä loppujenlopuksi saa-joka palvelusta maksat silti? Peruskoulu taitaa olla ainut, mistä ei tule kuluja, mutta siitä eteenpäin juttuhan on ihan toinen


      • monta kulmaa...
        yksioikoista ole... kirjoitti:

        ...työttömyys tulevaisuuden kannalta. Nimittäin työttömät jaksot vaikuttavat tulevaan työeläkkeeseen.
        Kyllähän työ terveelle työikäiselle ihmiselle on terveellistä elämää, ja se kohottaa itsetuntoakin jonkin verran, kun saa olla hyödyksi yhteiskunnassa.

        Ei niin. Moniko mies elää eläkeikään? Ja jos elää, niin kyllä sen pari vuotta pärjää jokainen.


    • työtön,työtön,työtön

      tarvitse työttömyyttäsi hävetä. Sähän olet yrittänyt hakea töitä. Nykyään työpaikat saadaan hyvillä suhteilla, se on melkein onnenkauppaa jos muuten onnistut paikan saamaan. Ekan kerran kun jouduin ilman varoitusta työttömäks, niin tuntui kuin olis matto vedetty alta ja se häpeä oli kova kun oli ainoa kaveripiirissä joka oli työtön. Silloin jaksoin vielä yrittää töitten hakemista ja koulutukseen pyrkimistä. Totta se on mitä mainitsit ulkonäöstä, ei mullakaan ole ollut paljon mahdollisuuksia tällä naamalla kummosia töitä saada. Sitten terveys ei kestä niitä töitä mihin mun naama kelpais, kuulostaa vitsiltä mutta totta on. Miehenä sulla on paremmat mahdollisuudet töitten saamiseen, jos et ole liian kranttu mitä haluat tehdä ja millä palkalla. Ei kiltteys ole haitaksi vaan osa sun persoonaa,kiltit jaksaa kuunnella toisia enemmän ja huomioi toiset paremmin. Kyllä mä ainakin uskon ett sä tulet paikkas työelämässä löytämään, mutt siihen voi mennä tällä hetkellä vähän enempi aikaa. Älä luovuta vaan jatka töitten etsimistä. Tsemppiä!

      • hellari83

        joten ulkonäköpaineet sitäkin suuremmat. Erityisesti kun haen oman alan töitä (toimistopuolelta). Pätevyyttä on koulutuksen puolelta ja lyhyestä työkokemuksesta huolimatta täysin ammattitaitoinen (toimistotyöntekijä/osastonsihteeri).

        Työttömänä ollessa harmittaa eniten turhautuminen kun ei voi olla yhteiskunnallisesti avuksi. Ja toiseksi se että sosiaalisia tilanteita on vähän. Mun kohdalla erityisen paha kun olen ulospäinsuuntautunut ja muutenki sosiaalinen nii pitää yrittää keksiä miten vois toteuttaa omaa sosiaalisuuttaan. Olen hakeutunut työ- ja elinkeinotoimiston erilaisiin työnhaun kehittämisen pajoihin. Tämän hetken juttu on englannin kielen iltaopinnot. Englannista on hyvä osaaminen, mutta todistuksista se ei näy, joten samalla olen hakemassa myös todistusta osaamisestani. Ja jos työttömyys jatkuu vielä syksyyn niin viimeistään tuolloin pitää miettiä taas jotain pienimuotoista koulutusta (ettei aivan mökkihöperyys iske).


      • vanha kehäraakki
        hellari83 kirjoitti:

        joten ulkonäköpaineet sitäkin suuremmat. Erityisesti kun haen oman alan töitä (toimistopuolelta). Pätevyyttä on koulutuksen puolelta ja lyhyestä työkokemuksesta huolimatta täysin ammattitaitoinen (toimistotyöntekijä/osastonsihteeri).

        Työttömänä ollessa harmittaa eniten turhautuminen kun ei voi olla yhteiskunnallisesti avuksi. Ja toiseksi se että sosiaalisia tilanteita on vähän. Mun kohdalla erityisen paha kun olen ulospäinsuuntautunut ja muutenki sosiaalinen nii pitää yrittää keksiä miten vois toteuttaa omaa sosiaalisuuttaan. Olen hakeutunut työ- ja elinkeinotoimiston erilaisiin työnhaun kehittämisen pajoihin. Tämän hetken juttu on englannin kielen iltaopinnot. Englannista on hyvä osaaminen, mutta todistuksista se ei näy, joten samalla olen hakemassa myös todistusta osaamisestani. Ja jos työttömyys jatkuu vielä syksyyn niin viimeistään tuolloin pitää miettiä taas jotain pienimuotoista koulutusta (ettei aivan mökkihöperyys iske).

        jotenkin sain kuvan ett aloittaja on miespuolinen. Jos tosissaan olet töitä hakemassa, niin sun pitäis laajentaa sun työnhakua myös sun oman alan ulkopuolelle. Ei millään pahalla, mutta toimistotyöntekijöistä on nykyään ylitarjontaa, kun samaa paikkaa hakevat niin merkonomit,merkantit ja tradenomit eli porukkaa riittää. Hyvä on lisätä omaa osaamista lisäkoulutuksella tai jos ei töitä löydy niin vaihdat alaa ja opiskelet uuden ammatin. Itse olen tehnyt kaikenlaista työtä mitä on eteen sattunut, kun se nk. oma ala ei töitä antanut. Ja taas pitäis näin vanhan ruveta miettimään ett mitä seuraavaks tekis, kun ikää on jo liikaa vähän joka paikkaan ja opiskelu ei enää hyödytä tässä iässä. Ehkä mun on jo suosiolla nakattava rukkaset tiskiin ja nostaa kädet pystyyn ja sanoa ett luovutan ja olla reilusti työtön luuseri. Mun into yrittämiseen lannistettiin työkkärin toimesta jo aikoja sitten. Kai se on mulle tullut nyt viimeinen seinä vastaan, jota en jaksa ylittää. Mutt sä oot nuori vielä, tsemppiä ja intoa tulevaisuuteen.


      • hellari83
        vanha kehäraakki kirjoitti:

        jotenkin sain kuvan ett aloittaja on miespuolinen. Jos tosissaan olet töitä hakemassa, niin sun pitäis laajentaa sun työnhakua myös sun oman alan ulkopuolelle. Ei millään pahalla, mutta toimistotyöntekijöistä on nykyään ylitarjontaa, kun samaa paikkaa hakevat niin merkonomit,merkantit ja tradenomit eli porukkaa riittää. Hyvä on lisätä omaa osaamista lisäkoulutuksella tai jos ei töitä löydy niin vaihdat alaa ja opiskelet uuden ammatin. Itse olen tehnyt kaikenlaista työtä mitä on eteen sattunut, kun se nk. oma ala ei töitä antanut. Ja taas pitäis näin vanhan ruveta miettimään ett mitä seuraavaks tekis, kun ikää on jo liikaa vähän joka paikkaan ja opiskelu ei enää hyödytä tässä iässä. Ehkä mun on jo suosiolla nakattava rukkaset tiskiin ja nostaa kädet pystyyn ja sanoa ett luovutan ja olla reilusti työtön luuseri. Mun into yrittämiseen lannistettiin työkkärin toimesta jo aikoja sitten. Kai se on mulle tullut nyt viimeinen seinä vastaan, jota en jaksa ylittää. Mutt sä oot nuori vielä, tsemppiä ja intoa tulevaisuuteen.

        Olen toki hakenut muutakin työtä, mutta tuo alue on se missä olen hyvä. Olen ollut myyjänä, tehdasapulaisena niin elintarvike- kuin metallialallakin (eikä kummastakaan ole alan koulutusta). Ainoastaan puhelinmyynnin ja työt jotka sisältävät yövuoroa olen jättänyt hakematta samoin kuin osa-aikaiset työt (eri asia sitten määräaikainen osa-aikaisuus). Olin melkein 2 vuotta osa-aikaisena ja se alkoi pidemmän päälle tuntua rasittavalta. Sen jälkeen olen kouluttanut itseäni ja tehnyt kokopäiväisiä määräaikaisuuksia. Vähän tuntuu että vaikea saada pitkiä työjaksoja tai vakituista työtä kun on nuori ja työkokemusta vähän. Harmittaa toki sekin etten ole ammattikorkeaan mennyt opiskelemaan. Nytkin tuntuu että se voisi kestää liian pitkään, mieluummin olisin työelämässä kuin opiskelisin ... ja vielä vähemmän työttömänä.


      • tulevaisuus
        hellari83 kirjoitti:

        joten ulkonäköpaineet sitäkin suuremmat. Erityisesti kun haen oman alan töitä (toimistopuolelta). Pätevyyttä on koulutuksen puolelta ja lyhyestä työkokemuksesta huolimatta täysin ammattitaitoinen (toimistotyöntekijä/osastonsihteeri).

        Työttömänä ollessa harmittaa eniten turhautuminen kun ei voi olla yhteiskunnallisesti avuksi. Ja toiseksi se että sosiaalisia tilanteita on vähän. Mun kohdalla erityisen paha kun olen ulospäinsuuntautunut ja muutenki sosiaalinen nii pitää yrittää keksiä miten vois toteuttaa omaa sosiaalisuuttaan. Olen hakeutunut työ- ja elinkeinotoimiston erilaisiin työnhaun kehittämisen pajoihin. Tämän hetken juttu on englannin kielen iltaopinnot. Englannista on hyvä osaaminen, mutta todistuksista se ei näy, joten samalla olen hakemassa myös todistusta osaamisestani. Ja jos työttömyys jatkuu vielä syksyyn niin viimeistään tuolloin pitää miettiä taas jotain pienimuotoista koulutusta (ettei aivan mökkihöperyys iske).

        Pelkkiä toimistotöitä on todella vähän nykyaikana. Osastosihteerin töitä esimerkiksi terveydenhoitoalalla on vielä jonkin verran, tosin näihinkin valitaan mielellään myös lähihoitajan pätevyyden omaavia henkilöitä. Erikoistu ja töitä tällä saralla riittää, tosin vuorotöitä.

        Ei kannata kurkottaa kuuseen jos on halua työelämään päästä. Ensin työ ja sitten vasta eteneminen. Näin se vaan on.


    • K.A.Renssi

      En enää tiedä häpeänkö vai mitä tunnen, mutta se tunne ei ole hyvä.
      Alan tuntea arvottomuutta ja syrjäytymistä, ulkopuolisuuden tuntua.
      Ennen niin iloinen ja sosiaalinen ihminen muuttuu pikkuhiljaa ihmisiä karttelevaksi.
      Kun ei oo työtä, laskut kasaantuu, ei oo varaa tehdä mitään.Kun on ikää jo liikaa, ei töitä saa.
      Miettii olenko kaiken tän ansainnu, mitä olen tehnyt väärin.
      Ja vaikka olisi kymmenen alan koulutus, ei töitä tipu.
      Jaa, häpeänkö?

      • hellari83

        Minulla on joka työttömyysjaksolla ns. kipukynnys, jonka jälkeen työttömyys tuntuu todella tuskalliselta. Tuo kipukynnys on n. 3kk. Jos tuona aikana ei tule minkäänlaista vastausta työnantajien taholta, tuskan lisäksi tunnen turhautuneisuutta. Joskus jo parikin viikkoa ilman minkäänlaista vastausta työnantajilta tuntuu piinalliselta.

        Jos saan edes pienenkin hitusen henkilökohtaista kanssakäymistä esim. vinkin miten voin tehdä hakemuksen niin että se on enemmän edukseni tai saan henkilökohtaiselta tuntuvan vastauksen hakemukseni vastaanottamisesta. Tällaiset pienet asiat vaikuttavat siten että vielä jaksaa yrittää hakea töitä, kun tietää sittenkin edes jonkun saattavan antaa jonkinlaisen vastauksen, vaikka kielteisenkin.

        Minulla on jopa lista yrityksistä ja työnantajista, joilla on tapana lähettää kirjallisen vastauksen kenet valittiin ja miksi. Jos huomaan että he valitsivat jonkun yhtä pätevän, voin ajatella ettei ole mikään mahdottomuus minunkaan saada töitä. Sekin innostaa yrittämään kovemmin töiden saamista.


      • Tsemppistä sulle!!!
        hellari83 kirjoitti:

        Minulla on joka työttömyysjaksolla ns. kipukynnys, jonka jälkeen työttömyys tuntuu todella tuskalliselta. Tuo kipukynnys on n. 3kk. Jos tuona aikana ei tule minkäänlaista vastausta työnantajien taholta, tuskan lisäksi tunnen turhautuneisuutta. Joskus jo parikin viikkoa ilman minkäänlaista vastausta työnantajilta tuntuu piinalliselta.

        Jos saan edes pienenkin hitusen henkilökohtaista kanssakäymistä esim. vinkin miten voin tehdä hakemuksen niin että se on enemmän edukseni tai saan henkilökohtaiselta tuntuvan vastauksen hakemukseni vastaanottamisesta. Tällaiset pienet asiat vaikuttavat siten että vielä jaksaa yrittää hakea töitä, kun tietää sittenkin edes jonkun saattavan antaa jonkinlaisen vastauksen, vaikka kielteisenkin.

        Minulla on jopa lista yrityksistä ja työnantajista, joilla on tapana lähettää kirjallisen vastauksen kenet valittiin ja miksi. Jos huomaan että he valitsivat jonkun yhtä pätevän, voin ajatella ettei ole mikään mahdottomuus minunkaan saada töitä. Sekin innostaa yrittämään kovemmin töiden saamista.

        Ymmärrrän sun tunteesi. Itse olen ollut työttömänä nyt 9kk enkä omasta halustani. Haen aktiivisesti töitä mutta olen päässyt ainoastaan 2 haastatteluun eikä kumpaankaan tullut valituksi. Mutta molemmista hetkistä sain lisää energiaa, jaksaa etsiä ja odottaa. Kun on elätettävänä lapset ja on maksut ja laskut niin kyllä työpaikka vaan olisi poikaa. Miehen palkalla ei tätä sirkusta pyöritetä.

        Oman alani työt sijoittuvat pks seudulle tai muualle suomeen jonne en voi ajatellakaan lähteväni. Etsin siis koko ajan töitä aloilta joista ei ole koulutusta, on niitäkin paikkoja joissa ei vaadita alan kokemusta. Mulla on rajoitteita lisäksi ( sairauksia) etten nyt ihan joka työtä voi ajatella. 3 vuorotyötä enkä vkonlopputyötä voi myöskään ajatella perheellisenä tekeväni mutta muuten olen hyvin avoin kaikelle mikä vain on mulle itselleni mahdolista. Mulla on selvästi "mustia" päiviä kun mikään ei nappaa ja masennus puskee päälle ja seinät kaatuu niskaan ja sitten on niitä valoisia päiviä.

        Sulle sanoisin ap, että ala häpeä!!

        Olet selvästi aktiivinen ihminen, sulla on hyvä ote työnhakuun. älä lannistu. Meitä muita työttömiä on PALJON ja on paljon niitä jotka eivät tee mitään työllistymisensä eteen. Yrittänyttä ei laiteta :) Kyllä se työ sieltä löytyy, asenne kohdalleen ja itsevarmuutta kehiin vaan. Et saa tehdä työnhausta ja työttömyydestäsi noin isoa mörköä! Ota rennosti ja ala vaikka liikkumaan, urheilemaan jos ylipainosi sua vaivaa. Työttömänä sulla ei ole muuta kuin aikaa - ala käymään päivisin kävelyillä, pidennä matkaa hitaasti, keväämmällä voit jo vähän ottaa juoksua mukaan, ja syö terveellisesti. Hyvä itsetunto näkyy työnantajillekin! :)


      • ei aina mene niin
        Tsemppistä sulle!!! kirjoitti:

        Ymmärrrän sun tunteesi. Itse olen ollut työttömänä nyt 9kk enkä omasta halustani. Haen aktiivisesti töitä mutta olen päässyt ainoastaan 2 haastatteluun eikä kumpaankaan tullut valituksi. Mutta molemmista hetkistä sain lisää energiaa, jaksaa etsiä ja odottaa. Kun on elätettävänä lapset ja on maksut ja laskut niin kyllä työpaikka vaan olisi poikaa. Miehen palkalla ei tätä sirkusta pyöritetä.

        Oman alani työt sijoittuvat pks seudulle tai muualle suomeen jonne en voi ajatellakaan lähteväni. Etsin siis koko ajan töitä aloilta joista ei ole koulutusta, on niitäkin paikkoja joissa ei vaadita alan kokemusta. Mulla on rajoitteita lisäksi ( sairauksia) etten nyt ihan joka työtä voi ajatella. 3 vuorotyötä enkä vkonlopputyötä voi myöskään ajatella perheellisenä tekeväni mutta muuten olen hyvin avoin kaikelle mikä vain on mulle itselleni mahdolista. Mulla on selvästi "mustia" päiviä kun mikään ei nappaa ja masennus puskee päälle ja seinät kaatuu niskaan ja sitten on niitä valoisia päiviä.

        Sulle sanoisin ap, että ala häpeä!!

        Olet selvästi aktiivinen ihminen, sulla on hyvä ote työnhakuun. älä lannistu. Meitä muita työttömiä on PALJON ja on paljon niitä jotka eivät tee mitään työllistymisensä eteen. Yrittänyttä ei laiteta :) Kyllä se työ sieltä löytyy, asenne kohdalleen ja itsevarmuutta kehiin vaan. Et saa tehdä työnhausta ja työttömyydestäsi noin isoa mörköä! Ota rennosti ja ala vaikka liikkumaan, urheilemaan jos ylipainosi sua vaivaa. Työttömänä sulla ei ole muuta kuin aikaa - ala käymään päivisin kävelyillä, pidennä matkaa hitaasti, keväämmällä voit jo vähän ottaa juoksua mukaan, ja syö terveellisesti. Hyvä itsetunto näkyy työnantajillekin! :)

        hyvä ett teillä joillakin vielä intoa ja uskoa työn löytymiseen riittää. Itse olen sen verran kovan koulun käynyt että luulot on jo karisseet. Välillä on töitä ollut ja taas pitäis aloittaa alusta. Jotenkin ei enää jaksa ja kiinnosta. Yritin minäkin hakea töitä ja koulutukseenkin, mutta työkkäristä annettiin ymmärtää että parempi olla laiska ja saamaton työtön. Ainoastaan työnhakukoulutukseen pistettiin, kun yritin liikoja. Se koulutus oli suoraan hevonperseestä, kouluttajaa kiinnosti vain oma itsensä mainostaminen ja esittely. No, jos jotain hyötyä siitä joutavasta sonnasta oli, niin se etten enää hakenut koulutuksiin ja töihin :D. Eli työkkärin täti sai sen minkä tilas, laiskan ja saamaton työtön, joka ei enää välitä mistään tuon taivaallista ja tietää olevansa joutava paska. Kai ne mut johonkin pakkotyöhön taas tyrkkää kun pakolliset välipäivät viimesen pakkotyön jälkeen on tullut lusittua täyteen. Ainoa toive paremmasta on että voittais lotossa seitsemän oikein, samat mahikset on työnsaamisessakin nykyään. Ja niihin töihin mihin mun pärstä ja älli riittäis, niin terveys ei enää kestä niitä töitä. Oliskin ollut terveyttä, niin ei olis kaikkea paskaa joutunut turhan takia kärsimään ja kokemaan ja jäänyt väliin sekin alentava "hevonpaska"koulutus. Aina ei mene niinkuin haluais ja saa kaikein helpointa tietä kuljettavakseen. Muille parempaa onnea ja tsemppiä, toivottelee yks vanha raato elämän kaatopaikalta.


      • onnellinen minäkin

        Mikä on liikaa ikääntymistä. Kyllä elämänkokemukselle annetaan vielä tänäpäivänäkin arvoa. Ainakin hoivapuolella. Itse kouluttauduin yli viisikymppisenä, nyt jo 56v ja töitä riittää. Ei ole kuntokaan päässyt rapisemaan.

        Ei hoitopuolen työ liian raskasta ole jos ei ihan rampakaan ole. Asennetta se tosin vaatii, ei istuta takapuolensa varassa koko päivää niin kuin akateemisilla aloilla taitaa olla.

        Avarra näkemystäsi, keskustele työvoimaneuvojasi kanssa ja elä onnellisena työtä tehden. Eläkettä ei vielä kannata haikailla, maailma ehtii vielä kymmenessäkin vuodessa muuttumaan niin paljon.

        Katso tulevaisuuteen uskoen, se näkyy myös päältäpäin.


    • 13+3

      Ei työttömyys ole häpeä, jos oikeasti etsii työtä. Kuten todettu, työpaikkojen saaminen on verkostoitumattomille ihmisille ihan onnen kauppaa ja hyvin haastavaa.

      • hanskat tiskiin

        työnsaamiseen tarvitaan hyvät suhteet tai varakkaat vanhemmat jotka suhteillaan hommaavat lapsukaiselleen "suojatyöpaikan". Yhdessä paikassa törmäsin tuollaseen suojatyöpaikan saajaan ja voin sanoa että ilman suhteita se ihminen ei olis siihen paikkaan saannut jäädä töihin. Sillä henkilöllä asenne muita työntekijöitä kohtaan oli alentuvaa ja luulot omasta osaamisesta ihan hanurista. Ei käy kateeksi niitä jotka joutuu vieläkin tekemään sen kanssa siellä paikassa töitä. Jospa joskus joku opettais sitäkin ihmistä ihmisten tavoille ja huomioimaan toisetkin ihmiset. Mutta yleensä just vittumaiset ja toisten mollaajat pärjäävät parhaiten työelämässä. Itsellä ei suhteita ole millä töitä saisin helpolla hankittua. Nyt ei enää jaksa yrittää mitään turhan takia, kun tietää ettei mua kuitenkaan kukaan huoli ikinä töihin. Ikää on moniin hommiin jo aivan liikaa ja koulunpenkillekin olen liian vanha. Eli ei taida muuta olla tehtävissä kuin odottaa ett joskus pääsis edes työttömyyseläkkeelle jos jaksaa niin vanhaks edes elää.


      • +0394t0igkkkkkobj
        hanskat tiskiin kirjoitti:

        työnsaamiseen tarvitaan hyvät suhteet tai varakkaat vanhemmat jotka suhteillaan hommaavat lapsukaiselleen "suojatyöpaikan". Yhdessä paikassa törmäsin tuollaseen suojatyöpaikan saajaan ja voin sanoa että ilman suhteita se ihminen ei olis siihen paikkaan saannut jäädä töihin. Sillä henkilöllä asenne muita työntekijöitä kohtaan oli alentuvaa ja luulot omasta osaamisesta ihan hanurista. Ei käy kateeksi niitä jotka joutuu vieläkin tekemään sen kanssa siellä paikassa töitä. Jospa joskus joku opettais sitäkin ihmistä ihmisten tavoille ja huomioimaan toisetkin ihmiset. Mutta yleensä just vittumaiset ja toisten mollaajat pärjäävät parhaiten työelämässä. Itsellä ei suhteita ole millä töitä saisin helpolla hankittua. Nyt ei enää jaksa yrittää mitään turhan takia, kun tietää ettei mua kuitenkaan kukaan huoli ikinä töihin. Ikää on moniin hommiin jo aivan liikaa ja koulunpenkillekin olen liian vanha. Eli ei taida muuta olla tehtävissä kuin odottaa ett joskus pääsis edes työttömyyseläkkeelle jos jaksaa niin vanhaks edes elää.

        tuttua oli sun tekstistä. Voisin ihan saman tarinan kirjoittaa.
        Toisten mollaajat ne menestyy jostain kumman syystä.
        Mä olin ennen nyt en enää ole...mitään.


    • jk

      älä häpeä yhtään

    • rautaromu

      Nykyajan työelämä on minulle täyttä hepreaa! En tajua mistä aukosta sinne pitää vääntäytyä. Yhdestä päästä kun yrittää, on pätemätön, kun toisesta, on kokematon. Keskeltä jos koettaa, niin sanotaan, että on vääränlainen persoonallisuus!

    • ole rohkealla mielel

      Älä välitä, ajattele vaikka että olet luovalla tauolla tai rupee kirjailijaks..
      Kyllä ne joltain luukulta aina antaa rahaa!

      • Mitta täysi

        En minä vaan saa miltäkään luukulta yhtään mitään rahaa. Olen tarveharkinnaisen työmarkkinatukilain puitteissa jätetty nollatoleranssille mitä tulee työttömyyspäivärahani suhteen, ja kauheesti kiitoksia siitä valtiovaltamme päättäjäporukkaa.
        Minä elän vain ja ainoastaan puolisoni tulojen varassa. Ja puolison, joka joka päivä tekee töitä yksityissektorin puolella. Nuukasti on elettävä, jotta pärjäämme tässä saakutin kalliissa valtiossamme euroineen maksuvälineenä.
        Harrasta tässä sitten kalliita harrastuksia.
        Puhumattakaan matkustelusta virkistäytymisenineen.
        Ajan myötä terveyskin on alkanut krakaamaan, että kaikenlaisia töitä ei edes voisi ottaa vastaankaan, mutta saatika sairaslomalle tai puhumattakaan eläkkeelle ei edes lasketa, joten pakkohan tässä on vaan elettävä ja oltava jollain tyylillä, ja onhan tässä työttömyydessä omatkin hyvätkin puolensa, ja ne huomaa parhaiten me jo keski-ikäistyneet työttömät, koska meillä on takana jo kuten minullakin työkokemusta ja ei ne hommat joka paikoissa niitä niin sydäntä lähellä olevia ole olleet minullakaan kaikkia työkavereita ja homman laatua sekä työympäristöäkin ajatellen, vaikka joitakin työpaikkoja olen kaiholla jopa muistellut, joissa olisi ollut mukavaa työskennellä jopa mahdolliseen eläköitymiseen saakka ja tienata sitä rahaa tähän elämiseen.
        Nykytilanne on nyt mitä on, ja please, älkäätte jotkut alkako nyt sieltä jostakin tuntemattomuudestanne ohjastamaan ja neuvomaan minua tekemään sitä ja tuota. EN nimittäni JAKSA enää!


    • älä syrjäydy,ryhdist

      Sinunlaisia varten on työharjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu, työpajatoiminta ja työelämävalmennus. Niissä työkelpoisuutesi kohenee työmarkkinakelpoiselle tasolle.

      • nuo on paskaa!!!!!

        Älä vaan mene noihin juttuihin. Ne paikat käyttää vaan hyväkseen ilmaista työvoimaa ja niistä EI TODELLAKAAN työllisty ja ovat haittana oikean työn saamisessa eli ei kannata kertoa ett olet olet jossain työkokeilussa tai jossain paskassa työelämävalmennuksessa. Tuollasten toimenpiteitten kehuja taitaa itse olla jonkun pilipalipaskakoulutusten järjestäjä. Oikeasti sellasten järjestäjien pitäis ITSE joutua työttömäks ja noitten toimenpiteitten kohteeksi. Siinä vois muijalta tai äijältä hymy hyytyä, kun tekee ilmaista työtä jollekin puljulle, joka pyörittää työelämäkokeilijoilla ja harjoittelijoilla firman toimintaa. Cv:een EI missään tapauksessa kannata laittaa mainintaa, ett olet ollut jossakin vitun haistapaska työkokeilussa. Nuo paskajutut on vaan keksitty kaunistamaan työkkärien tilastoja, ei niistä monikaan työpaikkaa itselleen tule saamaan. Oikeasti kuka viitsii edes antaa plussia tollasten paskajuttujen ehdottajalle. Ehdottaja, meneppä itse tekemään puoli-ilmaiseksi duunia paikassa, jossa sun tekemisiä ei arvosta kukaan. Työnantajat hihkuvat vaan innosta, kun saavat yhteiskunnan varoilla maksetun ilmaisen orjan tekemään duunia ja kun yks lähtee, niin ei kun uutta perään jne....Itse en vapaaehtoisesti menis yhteenkään noista pilipalijutuista, ei niistä jää muuta kuin kusetettu olo ja paskan maku suuhun.


      • Kohti vapautta

        "Sinunlaisia varten on työharjoittelu, kuntouttava työtoiminta, työkokeilu, työpajatoiminta ja työelämävalmennus. Niissä työkelpoisuutesi kohenee työmarkkinakelpoiselle tasolle"

        Jos nyt muokataan toisin tämä:

        Sinunlaisia varten on vapausharjoittelu, kuntouttava vapaustoiminta, vapauskokeilu, vapauspajatoiminta ja vapauselämävalmennus.
        Niissä vapauskelpoisuutesi kohenee vapauskelpoiselle tasolle.
        Eli ostat työmaakopion, jossa pieni takka ja jota ystäväsi siirtelee halutessasi.
        Kalastaa voi ilmaiseksi ja asua voi vaikka karhun kanssa talvet onkalossa.
        Ruokaa voi hakea naapurin pellolta ja varastoida naapurin kellariin palvelua vastaan.


      • voi tsiisuus

        Hei, onks joku teistä plussaajista oikeasti hyötynyt noista kokeiluista eli saanut pysyvän duunipaikan, jossa saa muutakin kuin tekemisen riemun palkaksi. Mulle kerran yhden ammattivalintakurssin vetäjä oli yhteen lappuun pistänyt, ett mun kannattais mennä harjoittelemaan myyntityötä. Siis, haloooo. Harjoittelemaan työtä, jota olin tehnyt oikein työksi ja saanut oikeata palkkaakin useamman vuoden ajalta kyseisestä työstä!!! Jotenkin tuntui, ett vittuiliko se muija vai eikö osannut tai viitsinyt lukea mun tietoja mitkä oli musta työkkärin kautta saanut. Ainoa mitä siitä pilipalipläjäyksestä tuli opittua, oli se etten enää hae mihinkään. Kun työkkärin pakoittamana joutui sellasta paskaa pakolla kuuntelemaan, mitä se muija siellä jauhoi, niin keltä vaan menis halut työn hakemiseen. Mä jouduin sinne, koska työkkärin täti halus rankaista ja mä otin opikseni. Siihen loppui meikäläisen yrittäminen totaallisesti. Kun Ihmistä alennetaan pakoittamalla tuollaseen joutavaan juttuun, jossa ei ollut minkään valtakunnan järkeä, niin totta helvetissä se masentaa ja hävettää. On kuin olis saanut leiman otsaan, jossa lukee, ett sä oot vitun tyhmä ja alin paska maailmassa. En ikinä mene vapaaehtoisesti mihinkään työharjoitteluihin tai -kokeiluihin. Menkööt ne, jotka luulevat hyötyvänsä niistä jotain, ainakin aika rattoisasti puoli-ilmaiseksi töitä tehdessä muutaman kuukauden. Sitten pääsee taas työkkäriin odottamaan seuraavaa harjoittelupaikkaa, jossa voitte taas kokeilla työntekoa puoli-ilmaiseksi. Varmasti tulee työmarkkinakelpoinen mieli ja olo.


      • potkua elämään
        nuo on paskaa!!!!! kirjoitti:

        Älä vaan mene noihin juttuihin. Ne paikat käyttää vaan hyväkseen ilmaista työvoimaa ja niistä EI TODELLAKAAN työllisty ja ovat haittana oikean työn saamisessa eli ei kannata kertoa ett olet olet jossain työkokeilussa tai jossain paskassa työelämävalmennuksessa. Tuollasten toimenpiteitten kehuja taitaa itse olla jonkun pilipalipaskakoulutusten järjestäjä. Oikeasti sellasten järjestäjien pitäis ITSE joutua työttömäks ja noitten toimenpiteitten kohteeksi. Siinä vois muijalta tai äijältä hymy hyytyä, kun tekee ilmaista työtä jollekin puljulle, joka pyörittää työelämäkokeilijoilla ja harjoittelijoilla firman toimintaa. Cv:een EI missään tapauksessa kannata laittaa mainintaa, ett olet ollut jossakin vitun haistapaska työkokeilussa. Nuo paskajutut on vaan keksitty kaunistamaan työkkärien tilastoja, ei niistä monikaan työpaikkaa itselleen tule saamaan. Oikeasti kuka viitsii edes antaa plussia tollasten paskajuttujen ehdottajalle. Ehdottaja, meneppä itse tekemään puoli-ilmaiseksi duunia paikassa, jossa sun tekemisiä ei arvosta kukaan. Työnantajat hihkuvat vaan innosta, kun saavat yhteiskunnan varoilla maksetun ilmaisen orjan tekemään duunia ja kun yks lähtee, niin ei kun uutta perään jne....Itse en vapaaehtoisesti menis yhteenkään noista pilipalijutuista, ei niistä jää muuta kuin kusetettu olo ja paskan maku suuhun.

        Jokainen puhuu oman kokemuksensa pohjalta. Toiset työllistyvät kun saavat näyttöä osaamisestaan. Pessimisti ei varmaan tässä maailmassa pety. Sängynpohjalle voi jäädä rauhassa. Turha kuitenkaa syyttää aina muita tai yhteiskuntaa. Yhteiskunta on ihmisten luoma rakenne, ei henkilö.


      • onnistuu se
        voi tsiisuus kirjoitti:

        Hei, onks joku teistä plussaajista oikeasti hyötynyt noista kokeiluista eli saanut pysyvän duunipaikan, jossa saa muutakin kuin tekemisen riemun palkaksi. Mulle kerran yhden ammattivalintakurssin vetäjä oli yhteen lappuun pistänyt, ett mun kannattais mennä harjoittelemaan myyntityötä. Siis, haloooo. Harjoittelemaan työtä, jota olin tehnyt oikein työksi ja saanut oikeata palkkaakin useamman vuoden ajalta kyseisestä työstä!!! Jotenkin tuntui, ett vittuiliko se muija vai eikö osannut tai viitsinyt lukea mun tietoja mitkä oli musta työkkärin kautta saanut. Ainoa mitä siitä pilipalipläjäyksestä tuli opittua, oli se etten enää hae mihinkään. Kun työkkärin pakoittamana joutui sellasta paskaa pakolla kuuntelemaan, mitä se muija siellä jauhoi, niin keltä vaan menis halut työn hakemiseen. Mä jouduin sinne, koska työkkärin täti halus rankaista ja mä otin opikseni. Siihen loppui meikäläisen yrittäminen totaallisesti. Kun Ihmistä alennetaan pakoittamalla tuollaseen joutavaan juttuun, jossa ei ollut minkään valtakunnan järkeä, niin totta helvetissä se masentaa ja hävettää. On kuin olis saanut leiman otsaan, jossa lukee, ett sä oot vitun tyhmä ja alin paska maailmassa. En ikinä mene vapaaehtoisesti mihinkään työharjoitteluihin tai -kokeiluihin. Menkööt ne, jotka luulevat hyötyvänsä niistä jotain, ainakin aika rattoisasti puoli-ilmaiseksi töitä tehdessä muutaman kuukauden. Sitten pääsee taas työkkäriin odottamaan seuraavaa harjoittelupaikkaa, jossa voitte taas kokeilla työntekoa puoli-ilmaiseksi. Varmasti tulee työmarkkinakelpoinen mieli ja olo.

        Kyllä, työpaikka on löytynyt. Jo kaksi vuotta työtä putkessa. Työtoveritkin perin mukavia, porukkaan otettu reilusti. Näinkin voi käydä ja elämä luistaa toisella tavalla.


    • Natsit alas

      Minua hävettää, että ihmiset on niin tyhmiä, että tukee tätä systeemiä kaikin keinoin, eikä nää että koko hommaa pyörittää natsit ja satanistit valheillaan.
      Onnelliseksi tulee mieli, kun kehittää jotain omaa, esim. energiaa, mitä et markkinoilta saa, tai kasvatat itse ruokasi, etkä osta natsien kemikaali ruokaa ym.

    • mies vaan...

      Minkäs teet kun "muodollisesti" pätevät henkilöt ( = hyvännäköiset misut) vievät työpaikan. Ei siinä koulutodistuksilla ole väliä...

      • yks vaan......

        Tai ne hyvännäköiset misut saavat ne työpaikat hyvillä suhteillaan(eli sängyn kautta pätemällä). Toiset taas pääsee töihin, kun joku tekee toiselle palveluksen eli hyvä veli-systeemi toimii. Tuossakaan tapauksessa ei ole niin nöpönuukaa onko valittu kaikkein pätevin siihen hommaan vai ei. Rahalla saa ja hevosella pääsee, pätee myös työpaikkojen saamiseen. Jos on tarpeeks fyrkkaa, niin voit ostaa duunipaikan itelles tai jopa opiskelupaikankin ;)


    • Olet onnekas

      Kiinnostaisi tietää pärjäätkö taloudellisesti? Jos pärjäät niin nauti sillä saat varmasti vielä painaa ysikymppiseksi asti töitä kun sitten töihin pääset. Työ on yliarvostettua. Nyt voit nauttia elämästä ja saat nukkua ja liikkua luonnossa vaikka mielin määrin. Nyt voit harrastaa jotain kun sinulla on aikaa siihen. Jos turhaudut niin vapaaehtoistyö on vaihtoehto toimettomuudelle ja antaa paljon enemmän kuin normi palkkatyö. Kiltille oikein sopivaa. T: 5 vuotta jo työttömänä vain pätkiä silloin tällöin kun itselle sopii ja työ on mieluisaa. Sitä ennen 20 vuotta vakkaritöitä yök, ei ikinä enään.

    • vittu te

      työttömät ootte ihan saatanan saamattomia pellejä.
      Koettakaa nyt perkele ryhdistäytyä ja etsikää itsellenne töitä!!!!
      Luoja ei laiskoja elätä jumalauta!

      • Mitäs sitten?????!!!

        Miten haet töihin, kun ne työt johon kelpaisin ulkonäön ja älyn puolesta, niitä en pysty enää terveydellisistä syitä tekemään. Ja muihin töihin ei äly ja ulkonäkö riitä. ikääkin on sen verran liikaa, etten ole missään jonossa ensimmäinen, kun työntekijöitä valitaan. Ainoat työt mihin tällänen toistaitonen ja vähä-älynen paska kelpaa, on palkkatukityöt ja niihin mua ei valita, kun en ole tällä hetkellä oikeutettu siihen korkeimpaan tukeen eli työnantaja ei saa lisäkorvausta mun työllistämisestä. Uutta alaa en rupea enää opiskelemaan, kun se ei näin vanhalle enää hyödytä ja olen liian vähä-älynen koulunpenkille. Yhdessä entisessä työpaikassa toinen ihminen korjas joka päivä mun työnjälkeä ja haukkui mun tekemän työn paskaks muille työntekijöille, joten sen alan töihin olen liian paska eli en enää hae niihin töihin ikinä. Tämän ikäsen pitää vaan odottaa milloin työttömän eläkepäivät koittaa tai elinaika loppuu. Niin kutsuttuihin oikeisiin töihin näin paskalla tapauksella kuin mä ei ole enää mitään mahdollisuuksia.


      • Viime vuosituhannelt

        Helppo sanoa työttömiä laiskoiksi kun itsellä on hommia eikä tarvitse kilpailla kynnet verillä töistä satojen muiden kanssa! Olet jäänyt ajastasi jälkeen, enää ei voi sanoa että työtön on laiska, niin kuin joskus ennenvanhaan oli tapana.


      • Viime vuosituhannelt
        Viime vuosituhannelt kirjoitti:

        Helppo sanoa työttömiä laiskoiksi kun itsellä on hommia eikä tarvitse kilpailla kynnet verillä töistä satojen muiden kanssa! Olet jäänyt ajastasi jälkeen, enää ei voi sanoa että työtön on laiska, niin kuin joskus ennenvanhaan oli tapana.

        Mikähän siinä on että kun vastaa jollekin, viesti ei mene sen alle vaan seuraavan? Tuo ed. oli tarkoitettu tuolle v-ääliölle.


      • Niintai näin

        Minä huomaan näin työttömänä olevani energisempi kuin työssä ollessani. Voin tehdä niitä asioita mistä pidän eli kunnostan kotia ja vanhoja huonekaluja omaksi ilokseni. Olen työttömänä ollessani oppinut sata kertaa enemmän tekemään erilaisia asioita kuin töissä missä päivät toistivat itseään. Ihmissuhteeni toimivat sata kertaa paremmin ja ennenkaikkea parisuhteelle sekä perheelle läsnäoloni on hyväksi. Olen oppinut tulemaan toimeen pienellä ja materia ei merkitse minulle myöskään onnellisuutta. Nautin aamupalani rauhassa joka aamu ja voin iltaisin lukea yömyöhään koska minulla ei ole kelloa joka herrättäisi töihin. Säälin ystäviäni jotka ovat stressissä töidensä vuoksi ja potevat huonoa omatuntoa perheensä vuoksi. Parisuhteelle ei ole aikaa ja rahat tuntuvat olevan heillä ihan yhtä tiukilla. He eivät myöskään saa tehtyä kotona mitään vaan rojahtavat sohvalle kun pääsevät koteihinsa. Minun energiani riittää aamusta iltaan enkä minä laiskottele. Hoidan niitä asioita mitä työssäkäyvät eivät kerkiä tai jaksa eli keräilen roskia katujen varsilta kulkiessani kävellen kauppaan ja juttelen yksinäisten vanhuksien kanssa puistoissa. Minulla on myös mahdollisuus tukea lapsia ja nuoria läsnäolollani ja pysähtyä kuuntelemaan heitä. Koen itseni paljon tärkeämmäksi kuin ikinä työelämässä koin olevani.


    • ffffffffffffffffffff

      Kyllä hieman pyöreämmälle blondille töitä löytyy,se on vaan asennekysymys.
      Mitä suostuu tekemään,mitä ei.

    • max_smart

      Minäkin olen "työtön". ;)
      On sen verran rahaa, ettei tarvitsisi tehdä työtä. Teen kuitenkin yhtä keikkaa joks on tavallaan riskialtis. Mulla vain ei ole menetettävää, mutta yhteiskunnallisesti se on kannattava geissi. Soluttautuminen. ;)

    • Työelämässä kaiken k

      Pomo häpäisi minut Outokummussa.
      Taannoin, kymmeniä vuosia sitten eräs lihanleikkaamon pomo häpäisi minut, haukkumalla kaikkein kuulleen minut liian vanhaksi työelämään.
      Silloin tuntuu kuin olisi maa,jonka syvyyksiin voisin sukeltaa. Itse hän sai ylennyksen tuon ko.yksikön päälliköksi.
      Täys mulkku päällikkö.Jos olisin nyt siinä työpaikassa,niin tekisin hänestä rikosilmoituksen.Sillä tavalla ei alaisia käsitellä
      Herra päällikkö saa lähteä!

      • työttömällä ei arvoa

        Mulle eräässä paikassa johon olin hakemassa töihin, paikka oli työkkärin työllistämispaikkoja, naispuolinen haastattelija paukautti heti melkein kättelyssä, että olen siihen työhön liian vanha ja lihava. Jotenkin hupaisaa, kun kyseinen nainen itse oli mua vanhempi ja lihavampi. Sitten se haastattelun lopuksi sanoi, ett hän ilmoittaa mikä on valinnan tulos :D :D. Muutama vuos myöhemmin työkkäristä tarjottiin samaa paikkaa, sanoin ett olin jo kerran kuullut olevani sinne liian vanha ja lihava, ikää on vielä enempi kuin ekalla kerralla ja painoa yhtä paljon kuin silloin aikasemmin. Ei tarvinnut uudestaan mennä nöyryytettäväksi ;D


    • pepespa

      Lukekaahan kirja: Erkki Akseli Kontkanen. Kirjoittanut Pekka Ruohonen. Se helpottaa.

    • aoc71

      Hei Outokummun tyyppi.

      Tunnen niin suurta myötätuntoa puolestasi että on posket ihan punaisena.

      Jotain empatiaa varmaan. Hyvin harvinainen tunne, olen mies.

      Haluaisin pyytää anteeksi koko miessukupuolen puolesta jos pomo oli mies. Tuo on mitä epämiehekkäintä käytöstä mitä kuvitella saattaa. Täysi nynny mies joka ei toista tue vaan alistaa.

    • häpeämätön

      Ite ollu työelämässä ja joka ikinen päivä olin ahdistunut, masentunut, eristäytynyt muista ihmisistä ja sosiaalisista kontakteista ja joka ikinen päivä halusin kuolla. Hymyä ei kasvoille tullut ikinä ja aina ihmettelin, että miten helvetissä muut ihmiset jaksaa hymyillä. No otin loparit ja nyt onnellisesti työttömänä. Melkein itkin ilosta kun pääsin vapaaksi siitä vankilasta. Nyt olen alkanut löytää elämänhalua uudelleen ja hymyäkin alkaa löytyä :) Jos työstä ei muuta itselleen saa, kuin huonon mielenterveyden ja terveyden ylipäänsä, olemattoman vapaa-ajan, ei jää aikaa sosiaalisille suhteille eikä harrastuksille, niin parempi olla työttömänä. Nyt sentään elämä tuntuu sentään siedettävältä! Enkä todellakaan häpeä. Ihmettelen hiukan, miksi jotkut kokevat työttömyyden niin häpeällisenä. No ymmärrän sen tavallaan laumasieluisuuden ongelmaksi, että jotkut kaipaavat niin kovasti jotakin yleistä hyväksyntää. Itse en ikinä ole kuitenkaan lammas ollut, vaan enemmänkin yksinäinen susi ja ehkä siksi en mitään häpeääkään koe.

    • kgfkfkf

      Ei työttömyys ole häpeä. Mikä ihme tässä maassa on että kaikki eroavaisuus on aina häpeää. Puhumattakaan siitä että työelämässä pärjää aggressiiviset ihmiset.

      Itsekkyys ei ole sitä että elää niin kuin haluaa, vaan sitä että vaatii muita elämään niin kuin haluaa. Yleensä kaikkein vahvin tyyppi on se joka ei ymmärrä ikinä sitä että jokainen on erilainen.

      Ihminen tekee minkä voi. Omilla kyvyillään ja haluillaan ja olotiloillaan. Toisin kuin että tekisi ihan mitä huvittaa. Ihmiset ovat erilaisia. Kaikista ei voi tulla työtä tekeviä. Jotkut tekevät pelkästään taidetta, esim. taidemaalarit ja runoilijat. Sekin on työtä.

    • jfgjfgj

      Eipä tuota kannata hävetä varsinkaan jos ei sille itse mitään voi, jos ei halua tehdä töitä vaan pitää esimerkiks tauon niin en tuomitse, jokanen eläköön kuten haluaa.

    • Itsensä työllistänyt

      Jos työpaikkaa oikeasti hakee ja tekee joka päivä jotain sen eteen, niin ei silloin tarvitse hävetä, mutta jos jää tuleen makaamaan ja luottaa yhteiskunnan ikuiseen tukeen, niin silloin on todellakin syytä hävetä ja kulkea varjoissa.

      Jos teet jotain joka päivä työpaikan eteen, voit mennä hyvin mielin nukkumaan joka päivä eikä sinun tarvitse hävetä.

      Siipeilijät sen sijaan kuuluisi viedä vajan taa!

    • Hävettää olla työtön. Alalla, jossa työntekijöistä on pulaa. Lähihoitaja. Eniten työttömyydessä hävettää, että en voi sairauksieni takia tehdä aivan kaikkea. Esim. yövuorot on kiellettyjä, raskaat nostamiset ja rasittava liikunta. :( Sekin, että sellaisiin ilmoituksiin en edes vastaa, joissa on työkokemusta oltava vähintään 3 vuotta, koska kokemusta kun ei ole vuottakaan...

      • ...........ä

        Ei sun tarvi hävetä sitä ettet sairauksien takia työtäsi tekemään. Mäkään enää pysty työkseni siivoamaan, kun käsien iho ei enää sitä työtä kestä. Enkä pystyisi edes lähihoitajatyöhön minäkään, kun kroppa ei enää kestä jatkuvia nosteluita. Minkäs sille voi, että on sellaisia vaivoja. Mieluummin sitä olisi terve, jos itse vois valita. Ei kaikille lähihoitajille riitä nykypäivänä töitä, kun kunnilla ei ole rahaa tarpeeksi uusien työntekijöiden palkkaamiseen. Jos terve olisin, niin tekisin siivoustöitä, niitäkin paikkoja on pilvin pimein tarjolla, mutta kun en enää pysty.


      • ...........ä kirjoitti:

        Ei sun tarvi hävetä sitä ettet sairauksien takia työtäsi tekemään. Mäkään enää pysty työkseni siivoamaan, kun käsien iho ei enää sitä työtä kestä. Enkä pystyisi edes lähihoitajatyöhön minäkään, kun kroppa ei enää kestä jatkuvia nosteluita. Minkäs sille voi, että on sellaisia vaivoja. Mieluummin sitä olisi terve, jos itse vois valita. Ei kaikille lähihoitajille riitä nykypäivänä töitä, kun kunnilla ei ole rahaa tarpeeksi uusien työntekijöiden palkkaamiseen. Jos terve olisin, niin tekisin siivoustöitä, niitäkin paikkoja on pilvin pimein tarjolla, mutta kun en enää pysty.

        Välillä hävettää, että menin kouluttautumaan alalle, jossa nostetaan paljon vaikka tiesin että mulla on jonkinsortin selkäongelma (siksi nostokielto). Epäiltiin skolioosia, mutta kukaan ei ole todennut sitä. :( Sydän diagnosoitiin ekana vuonna... Välillä häpeän itseäni siksi, koska olen vasta 20 ja mulla on jo nyt työhön vaikuttavia rajoitteita.

        Tiedän, ettei tarvi hävetä mutta joskus häpeän silti...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe