Kokemuksia ja vinkkejä roaccusta

Aattelin kirjata tähän vähän omia kokemuksia roaccusta (itselläni isotretinoin ratiopharma - sama vaikuttava aine), jos joku vaikka harkitsee kyseistä lääkettä... Eli oon syönyt tuota nyt 11 päivää ja täytyy sanoa että onhan se toiminut. Kasvot ovat tulleet sileimmiksi ja finnejä kadonnut. Selkä on pahentunut, mutta syystäkin: roaccutan toimii viiveellä selkään (vrt kasvot), ja akne saattaa jopa alussa pahentua selän osilta.

Sivuvaikutuksista 11 päivän jälkeen: huulten rohtuminen (jo heti ensimmäisten päivien jälkeen), ihon ja hiusten hilseily, nenän limakalvojen kuivuminen (aamulla herätessään niistäessä liman mukana on hieman verta, ei vakavaa), ja mahakipuja. Ei muuta. Tuosta mahakivusta olisinkin kysellyt että onko muilla esiintynyt vastaavaa? Olisikohan maksalla osuutensa asiaan koska tämä on aika toksinen lääke? Toivottavasti sitä esiintyy vain alussa jos maksa kuormituu normaalia enemmän ja jos maksan kestää tottua hetki tilanteeseen... Ja tämä mahakipukin esiintyy vain silloin kun makaa pitkällään ja nousee nopeasti ylös.

Kellään vinkkejä? Itse ainakin suosittelen runsasta veden juontia ja hyvien rasvojen syömistä, ehkä sinkkiäkin kannattaa syödä. Ihoa en vielä ole joutunut rasvaamaan tai kosteuttamaan kosteusvoiteilla.
21180
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

juu ajattelin nyt itsekkin näitä omia kokemuksiani kirjoitella =)
itse olen roaa (tai sen rinnakkaislääkettä) syönyt nyt pari kuukautta.
kasvojen ihon parantuminen alkoi jo viikon jälkeen, mutta tuntui että finnit siirtyivät selän puolelle. oikeastaan nyt tulee sellaisia syviä pesäkkeitä useammin kun pari viikkoa siitä kun olin aloittanut kuurin. mutat ei läheskään niin paljon kuin ennen kuuria!

niistä sivuvaikutuksista, erittäin ahkeralla huulien rasvaamisella olen saanut huuleni pysymään kutakuinkin normaaleina, ehkä aavistuksen ovat kuivuneet. mutta suupielet meinaavat joskus halkeilla... olen myös huomannut että kun nyt kuurin aikana on ollut pakko alkaa käyttää kosteusvoidetta muulloinkin kuin meikin alla, iho on tullut paremmaksi..
aika ajoin iho kuivaa niin että hilseilee pois ja näyttää tosi rumalta, mutta sehän kuuluu asiaan..
nenän verisuonet ovat minullakin kuivuneet, verta saattaa yhtäkkiä ruveta tulemaan ilman mitään erityisempää syytä, montakin kertaa viikossa.. pitää vaan osata varautua ja ottaa nenäliina mukaan joka paikkaan =)

niin ja mulla tuli käsiin kuivia läiskiä jotka myöhemmin muuttuivat ihottumaksi. ensin kämmenselkiin, siitä siirtyi kjäsivarsiin. ahkeralla rasvaamisella se alkaa olla parantunut..

juu mutta menepä tästä nyt tän päivän annoksen ottamaan =)
siitä mahakivusta, mulle lääkäri sanoi että kannattaa ottaa lääkkeet ruuan kanssa niin mahan pitäisi kestää paremmin. itse olen näin tehnyt enkä ole huomannut erityisempiä mahakipuja..

Äänestä
  • Elikkä, oma pitkä ja tuskainen puoli vuotiseni:
    Aloitin aknelääkkeen, nimeltään Roaccutannin syönnin tammikuun alussa. Juuri näinä viikkoina pitäisi olla n.puoli vuotta (300 kapselia) syötynä, ja tuskaa tämä on ollutkin..

    Ensimmäisinä viikkoina en huomannut tuloksia lainkaan. Paha akne oli minun tapauksessani vain kasvoissa, eli ei selässä tai rinnoissa, mutta tuntui, että nekin ilkeän näköiset kasvofinnit vain lisääntyivät. Olen kärsimätön ihminen ja tuolloin erittäin masentunut kylmästä ja pimeästä. Kuvittelin pahan olon ja finnien jatkuvan maailman ääriin. Oikeastaan kaikki oli minulle ihan sama. Itsetunto nollassa ja ihmissuhteet vinossa. Mielikuvituksellinen ''valo tunnelin päässä'' oli minulle pelkkä unelma.

    Muutaman kuukauden lääkettä syötyäni sivuvaikutuksia alkoi näkyä. Voimakkaita sellaisia, minun kohdallani. Huulet kuivuivat ja halkeilivat äärettömän paljon. Sitä jatkui melkein koko kuurin ajan. Pahimmilla pakkasilla käsivarteni olivat ihan punaiset ja kuivat. Selvää ihottumaa myös reisissä ja vähän lantiossa. Silmäni verestivät ja nenästä tuli osittain verta. Hiukset eivät myöskään rasvoittuneet kuten ennen, mutta sehän menee ehkä positiivisen vaikutuksen piikkiin.:) Mieli oli ehkä aika maassa kuurin ajan, mutta piti vain jaksaa.

    Kun kuuria oli jäljellä enää kuukausi, iho oli sileä ja tasainen hellästi kokeiltaessa, mutta kun painoi kovemmin, tunsi ihon alla omituisia paukkuja, kuin finnit ihon alla juhlisivat. Finnejä jaksoi ilmestyä vielä ehkä yhden tai kahden ja pieniä kuoppia alkoi näkyä ihon pinnalla. Pelästyin ja varasin ajan ihotautilääkärin juttusille. Hän määräsi minulle erilaisia rasvoja haittavaikutuksieni lievittämiseksi, keinokyyneleitä silmieni punoittamiseen ja neuvoi minua jatkamaan kuurin vielä kovalla spurtilla loppuun. Finnejä ei enää ole, mutta arpia senkin edestä. En osaa sanoa, eikä it-lääkäri osaa sanoa ovatko kaikki punaiset pisteet arpia, vai parantumaisillaan olevia finnejä, mutta helposti niitä ei meikillä peitetä. Surettaa taas..

    Periaatteessa elämä kuitenkin on valoisampi tänään, kuin ennen. Toivottavasti nuo arvet tuosta vielä vähän haalevenat. Mikäli eivät, kokeilen hiontoja ja muita poppakonsteja. Ikävää että tänä(kään) kesänä ei auringossa löhöillä ilman meikkiä, eikä kavereiden kanssa vedessä polskita.:( Voisinko sanoa; surullinen tarina ehkä minulle. Nimittäin mallitoimistosta tulleita tarjouksia ei voikaan ottaa vastaan tällä naamalla. Hyvä iho, ennen kaikkea. Huoh. Mutta ehkä joskus....

    Jokatapauksessa, kyllä roaccutan tehoaa. Varmasti siinä missä muutkin aknelääkkeet.:) Pakko sanoa ettei itsetunto ole mitä parhain vieläkään. Sivusta katsottuna finnit eivät ole kadonneet mihinkään. Arvet nimittäin muistuttavat pahasti niitä. Pelkästään kädellä koskettamalla voit sanoa, että ihoni on sileä. Mutta eihän sitä tiedä, missä jamassa olisin ilman roaccutania. Eli tsemppiä teille kaikille aknesta kärsiville. Elämä on elämää, myös finnejä.:)

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Mies84 kirjoitti:

Aattelin kirjata tähän vähän omia kokemuksia roaccusta (itselläni isotretinoin ratiopharma - sama vaikuttava aine), jos joku vaikka harkitsee kyseistä lääkettä... Eli oon syönyt tuota nyt 11 päivää ja täytyy sanoa että onhan se toiminut. Kasvot ovat tulleet sileimmiksi ja finnejä kadonnut. Selkä on pahentunut, mutta syystäkin: roaccutan toimii viiveellä selkään (vrt kasvot), ja akne saattaa jopa alussa pahentua selän osilta.

Sivuvaikutuksista 11 päivän jälkeen: huulten rohtuminen (jo heti ensimmäisten päivien jälkeen), ihon ja hiusten hilseily, nenän limakalvojen kuivuminen (aamulla herätessään niistäessä liman mukana on hieman verta, ei vakavaa), ja mahakipuja. Ei muuta. Tuosta mahakivusta olisinkin kysellyt että onko muilla esiintynyt vastaavaa? Olisikohan maksalla osuutensa asiaan koska tämä on aika toksinen lääke? Toivottavasti sitä esiintyy vain alussa jos maksa kuormituu normaalia enemmän ja jos maksan kestää tottua hetki tilanteeseen... Ja tämä mahakipukin esiintyy vain silloin kun makaa pitkällään ja nousee nopeasti ylös.

Kellään vinkkejä? Itse ainakin suosittelen runsasta veden juontia ja hyvien rasvojen syömistä, ehkä sinkkiäkin kannattaa syödä. Ihoa en vielä ole joutunut rasvaamaan tai kosteuttamaan kosteusvoiteilla.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu