Miltä tuntuu keuhkoveritulppa?

ElenaK

Rikoin nilkkani tuossa vähän yli viikko sitten ja se leikattiin. Vähän kotiinlähtiessäni valiteltiin noista veritulppajutuista, että pitää tulla lääkäriin, jos jalka menee salamana tosi huonoksi ja/tai alkaa turpoamaan rajusti. Jalka on ollut ihan okei , kipulääkkeet auttaneet hyvin.
Ongelma on se, että pelkään tuota keuhkoveritulppaa. Juuri nytkin ahdistaa henkeä. Pystyn vetämään kyllä keuhkot täyteen, mutta rinnan päällä on kummallinen painava tunne.

Voisin toki hiippailla lääkäriin saman tien. Ongelma on se, että olen lapsesta asti kärsinyt paniikkihäiriöstä, joka ilmenee erityisesti äkillisen sairastumisen ja kuoleman pelkona. On hyvin mahdollista, että kaikki vaivani ovat siis täysin psykosomaattia. En kehtaisi juosta lääkärillä joka kerta, kun saan päähäni, että noutaja tulee.

Joten kysymys keuhkoveritulpasta kärsineille: Onko teillä ne oireet olleet tunnistettavia? Sellaisia, ettei niitä voi sekoittaa johonkin muuhun? Millaista esim. hengenahdistus on teillä ollut?
Kiitti kovasti.

14

14683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • embotar..

      esim pistos rinnassa on hyvä tai siis huono merkki
      asperiini auttaa rintakipuun jos johtuu hyytymästä
      yleiskunto heikkenee lähes päiväpäivältä kunnes ei pysty enää liikkumaan oikein mitään
      minä ei lopuksi jaksanut edes postilaatikolle kävellä

      • Sisar Hento

        kovat veriyskökset ja hengenahdistusja lopulta tajuttomuus....mut toi aspiriini tuntuu kyllä varsinkin rintakipuihin aika oudolta,kun se ei muutenkaan sovi sydäntautia sairastavalle...mun mielestä ,no toki voin olla väärässäkii mut cardio aspiriini vois olla kyllä parempi.Mie en ite kun mulla on astma,saa käyttää aspiriinia ollenkaan.Mulle on sanottu että se ei oo hyväks mikäli on keuhko tai sydänsairaus.
        Toki tehokas kipulääke mutta kaikkihan ei käy kaikille.
        Jos te epäilette jotain keuhkoemboliaa tai mitä tahansa veritulppaa,pikasee lääkäriin....ei se ota jos ei annakaan....lääkärissä vika jos ei ota vakavasti.
        Veritulppa meinaan voi tulla liiasta istumisesta liikkumattomuudesta....hopi hopi lekuriin!


      • aspasp

        Cardio aspiriini on ihan sitä samaa ainetta kuin tavallinenkin aspiriini ja jos epäillään tukosta on paras otta jopa kaksi Aspiriinia kerralla, sillä aspiriinissa on verta "ohentava" vaikutus, joten se auttaa tukoksen "sulamista". Niinpä esim sydäninfarktia epäiltäessä ensiapuna on antaa heti kaksi aspiriinia (asetosalisyylihappo) pureskeltuna (olettaen, että potilas on tajuissaan).


    • KN

      Kuinka kauan näitä hengitysoireita on sulla ollu. Mä satuin olemaan valmiiksi sairaalassa kun alkoi hengitysoireet. En kyllä pystynyt kunnolla hengittämään kumpaankaan suuntaan. Lisähapella sinnittelin pari päivää ( viikonloppu eikä lääkäriä mailla halmeilla). Sitten vietiinkin jo ambulanssilla yliopistosairaalaan ja todettiin massiivinen molemmanpuolinen keuhkoembolia. Kuolema oli ollut lähellä. Jos olet pärjännyt ilman lisähappea,uskoisin että huolehdit turhaan, mutta enhän minä lääkäri ole.

      • embolikko ,

        massiivinen molemminpuoleinen oli mullakin
        mutta apua vaan ei meinannut saada 2kk juoksin ensiavussa valittamassa rintakipuja ,mutta aina laitettiin kotiin. kävin myös kaikki yksityislääkärit,mutta ei saanut apua
        kunnes löysin yksityisen röntgenin joka suostui ultraamaan jalkani ilman lähetettä.
        lähetettä en kelkään saanut. vaikka kuinka yritin selittää että jalassani on jotain vialla
        kuinka kauan olit sairaalassa ja iletko vielä marevanilla.jos et niin kuinka kauan olit


    • adsfet

      Molemminpuolinen minullakin ja kuukauden juoksin lääkärissä kun eivät uskoneet että terveellä 24-vuotiaalla voi olla veritulppaa. Enkä sitä tietysti itsekään osannut epäillä. Viimeisin lähete ennen kuin hoksasivat veritulpan oli psykologille, en tosin ehtinyt menemään kun vaiva selvisi.

      Minulla oli oireina pistävä kipu keuhkoissa varsinkin kun menin selälleni. Oikeassa kädessä tuntui sellainen kuumottava kipu, joka paheni iltaa myöten. Minulla epäiltiin murtunutta kylkiluuta, kipu oli kuulemma sen kaltainen.

    • hiha62

      vuosi sitten sääriä kutisi jotka piti raapia verille, 3-4kk jonka jälkeen vasen pohje tuli kosketus araksi, eli kun hieroa koett,i tuli kipeää toisella lailla, kun pohkeet on juoksun jälkeen kipeänä. no hieroin auki hampaat irvessä ja pehmeni pohje, huomisin kainalon alta 10cm pisti kun otin keuhkot täyteen happea, menin työterveyteen sieltä sairaalaan jossa todettiin keuhkoveritulppa molemmilla puolilla. toivottavasti tuosta saa selvää minulla oli nuo oireet tuo säärien kutina loppui hirudoid fortella, itse epäilen olevan syy yhteyden asiaan

    • answ

      mulla oli 2kk kylkikipua joka välillä paheni ja välillä katosi kokokaan. syvään hengittäessä pisti rintaan. kunto heikkeni nopeasti, koko ajan väsytti ja kävelykin oli tosi rankkaa. jossain vaiheessa kipu alkoi oikeen alaraajan nivusessa enkä pystyny kunnolla kävelemään.. ainiin ja varsinkin maatessa kipua tuntui myös olkavarressa. kävellessä jalkapohjia aristi. henkeä ahisti vain jos yritin kuntoilla esim juosta.

      sillon kun kylkikipu alkoi, mentiin 3 aamulla päivystykseen, odotettiin siellä 4h lääkäriä (-.-) ja hän totesi mulle kylkivenähdyksen. uskoin, enkä sen jälkeen mennyt enään lääkäriin kunnes tuo jalkakipu alkoi (n 2kk viime lääkärikerrasta). sillä kertaa lääkäri otti vain oireet ylös ja lupasi uuden ajan. parin päivän päästä huomasin jalkani turvonneen ja värikin oli kaunis sinisenharmaa. uudestaan päivystykseen. osastollehan sitä jouduttiin, ekaks todettiin veritulppa jalassa ja sitten molemmissa keuhkoissa.

      että sellaselta se tuntui.. tuli kyllä ihan puun takaa, sillä ikääkin vasta 16 vuotta... ja sairaalareissusta vasta vajaa kuukausi..

    • Tee niinkuin tunnet

      Hei, mulla on ollu keuhkoveritulppa ja on parasta aikaakin, selvisin siitä ;) Mua ahdisti pienikin liikkumin kauheasti. Niin paljon että olin kuin kala kuivalla maalla. En jaksanut liikkua ja yleensäkin hengittäminen oli tiheää/nopeaa. Syvään ei kärsinyt vetää henkeä juurikaan ja ei ulosantikaan ollut helppoa. Kyllä sä varmasti tiedät jos sulla on keuhkoveritulppa. Ja jos se lähtee esim. jalasta niin se jalka tulee suonesta tosi kipeäksi ja aina ei turpoa yms. kuten mulla. Mut sen kivun kanssa sä et pärjää. Kyllä sä huomaat senkin, silloin ei tarvitse kuvitella mitään.... Kun itse keuhkoveritulppa tuli minulle niin en heti ymmärtänyt että se oli juuri se. Tajusin miten kovin kipeää otti sydämestä, se oli aika pikku hetki, mutta se väänti tosi kovaaa... Sitten olo huonontui nopeasti ja ymmärsin soittaa apua.... Tiedät varmasti koska olet oikealla asialla. Ja jos sulla ei ole kovia kipuja esim jalassa tai sua ei kovin ahdista. Kun sä menet lääkäriin ja kerrot oireet niin kyllä lääkäri osaa ne tarkistaa... Sittenpä sun ei tarvitse asiaa itse miettiä....

    • MUUSAaaaa

      ONKOHAN KEUHKOVERITULPALLA TEKEMISTÄ FLUNSSAN TAI PERÄTI INFLUENSSAN KANSSA? VOISIKO SE OLLA JÄLKITAUTINA MOISEEN.

      • Anonyymi

        Ei ole tekemistä flunssan kanssa tai influenssan, kyse on verisuonitukoksista joita yllättävää kyllä ei vielä nykyäänkään lääkärit eivät oikein osaa tunnistaa, lääkärikäyntejä ja sairaalan ensiapukäyntejä saattaa tulla useita, mutta vikaa ei vain tunnu löytyvän, ei ehkä tehdä oikeita testejä (Fidd). Sitten kuukausien perästä jos hengissä on, voi joku lääkäri osata yhdistellä oireita oikein ja pääsee/joutuu varjoainekuvaukseen jossa kyseinen/kyseiset Keuhkoveritulppa (Keuhkoembolia) havaitaan selkeästi ja sitten osastolle napapiikkejä saamaan ja veren ohennus alottaman. Kyse on pääosin ja useimmin jalasta lähteneestä verihyytymästä joka lähtee liikkeelle.
        Wikipediakin mukaan homma on hegenvaarallinen, se tulppa siis. Kokemuksen mukaan asiasta kertominen ja opastus sairaalassa oli aika heikkotasoista, naurettavaa kyllä, piti itse hakukoneita käyttäen netistä lueskella asiasta infoa enemmän, varsinkin jälkihoidosta.


    • Anonyymi

      Yksi oire oli että syke oli korkea makuulla ja nukkuessa, pulssi pitkälle toistasataa pahimmillaan. Myös uniapnea aiheuttaa kuulemma vastaavan tapaista sykkeelle.

    • Anonyymi

      Sydämen rytmihäiriöt voivat aiheuttaa tulpan.

    • Anonyymi

      Yllättäen ei jaksanut mitään. Hengästyin ihan pienestäkin. Paheni muutamassa päivässä ja tajusin lähteä päivystykseen. Siltähän sitten löytyi massiiviset tulpat molemmista keuhkoista…

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1771
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1112
    Aihe