Hyviä ja asiallisia neuvoja kaivataan, kiitos!

aazzaazz

Meillä on kaksi perhoskoiraurosta (n. 9kk ja n.3½v) joilla molemmilla on pahana tapana pissata sisälle asuntoomme, huolimatta siitä, että on juuri käyty ulkona lenkillä. Nämä pissapaikat ovat hyvin usein samoja ja niitä "käytetään" päivittäin, aina kun silmä välttää. Harvoin kaveruksia saadaan kiinni itseteosta ja pois luikitaan kun havaitsen ja ilmoitan niille tekosista. Olen käyttänyt näihin sohvan kulmiin, astiapesukoneen ja jääkaapin reunoihin ym. muihin (puoleen tusinaan) paikkoihin Oropharma:n Stop Indoor -keeps dogs and cats away- valmistetta. Tämän tuotteen vaikutuksen olen todennut yhtä hyödylliseksi mitä tuhkakuppi olisi moottoripyörässä! Ainoa hyvä puoli suihkeessa on se, että se peittää virtsan hajun, hetkeksi, pissaamista niihin paikkoihin se ei ole vähentänyt, lisäksi aine kirvelee omassa kurkussa niin vietävästi. Mikäpä avuksi? Ulkona käydään säännöllisesti ja taatusti riittävän usein. Eipä noita voi vaipoissakaan pitää koko päivää. Aika kireälle vetää pinnan kun joka päivä saa pyyhkiä ja luututa lattioita ja huonekalujen jalkoja, parhaimmillaan kymmenenkin kertaa päivässä. Onko koirien kastraatio ainoa keino, vai onko teillä, hyvät kanssa sisaret ja veljet jotain hyviä ja asiallisia kommentteja ja neuvoja? Kiitos niistä etukäteen.

4

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sasha84

veikkaan reviirin merkkaamista. suosittelen kokeilemaan tabasgoa.

• Terdis

Sanoit "ilmoittavasi" niille tekosista. Kokeilepa sellaista, ettet kiinnitä niihin minkään valtakunnan huomiota vaan käyt rauhassa siivoamassa pissan. Sitten, kun tekevät ulos niin kehut ja palkitset ylenpalttisesti. Koirien pitäisi ehdollistua siihen melko pian. Koirat eivät ymmärrä negatiivista huomiota - niille huomio on aina kivaa. Eli kun menet räyhäten tai puhuen tai kieltäen estämään/siivoamaan pissauksen, ne ajattelevat että "JEE, nyt saatiin taas sen huomio!"

Itselläni on papillon/chihu mix, 6kk, joka on nyt lähes täysin sisäsiisti. Sisälläkin tarpeet tehdään aina paperille kotona. Vieraissa paikoissa saattaa lirahtaa matollekin. Vahinkoja sattuu pienikokoisille koirille, mutta onhan se ikävää jos se on jatkuvaa ja vieläpä molempien koirien kohdalla!

• c-darius

Useampi uros samassa huushollissa voivat hyvinkin kilpailla keskenään, kilpaa merkkaavat reviiriä. Miksi kaikissa uroskoiraperheissä ei kuseksita? Siksi, että niissä hallitsee IHMINEN, joka kieltää koirien merkkailun omassa kodissaan. Reviirinmerkkaus on nimittäin johtajan yksinoikeus. Hyvä olisi niin tiukka valvonta, että pääset kunnolla karjaisemaan merkkausyrityksille. Tapahtunut on jo tapahtunut, jälkeenpäin huono on korjata. Apua saat kirjoista/kouluttajilta, jotka opettavat koiranomistajaa olemaan koiriensa johtaja. Tällaisissa asioissa mielestäni pehmeät keinot eivät oikein toimi. Otin talvella kotiini väliaikaiseen hoitoon (oman urokseni seuraksi)8-v. uroskoiran, joka ei ollut sisäsiisti, se oli aina asunut ulkona. Ensimmäisen koivennoston nähdessäni karjaisin ja kiikutin vauhdilla koiran ulos ketjunpäähän tunniksi. Toista yritystä ei tullut, koirasta tuli sisäsiisti kerrasta.

• Koirakouluttaja

Tuo käytös on aivan kuin muut ovatkin jo sanoneet reviirikäyttäytymistä. Ainoa keino TEHOKKAASTI torjua tätä ongemaa on pitää koirat valvovan silmän alla 24/7. Eli sisälläkin koirat esim. talutus hihnassa toinen keino on sitten häkkiinlaitto (mutta eläinsuojelu kieltää koirien häkittämisen) joten tätä voi olla vain muutama tunti päivässä. Reviirin merkkailu tarve VÄHENEE (ei lopu) kun koira "leikataan". Eli kulkuset veks.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6664
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3432
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2750
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2428
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1953
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1832
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1670
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1518
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1492
    10. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1472
    Aihe