Jumalan sanaako

fys.op.

Te jotka väitätte Raamatun olevan Jumalan sanaa, antakaa todisteet sille, että asian laita on tosiaan niin, eikä Raamattu ole pelkkää ihmisten tuotetta.
Usko ei tietenkään ole todiste.
Järkevä ihminen kysyy todisteita.

27

608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nolla vastausta

olevan kenelläkään tiedossaan yhtään todistetta.
      Onko papeille opetettu, ettei mikään osoita raamattua jumalan sanaksi?

• nicander

No, siitä lähtien kun olen sitä alkanut siis lukea. siis raamattua. Se näyttää toimivan.
      Se on aika tarkka historiallinen opus ja kertoo hyvin tarkasti tärkeimmän punaisen langan eli pelastushstorian.
      Kaiken kukkuraksi, se toimii henkilökohtaisella tasollakin, josta en niin kauhean paljon viitsi näillä yleisillä foorumeilla alkaa kirjoittelemaan.

Mahottoman hyvä kirja. Bestseller halki aikain ja maailman. Suosittelen.

• AntiChrisu

Luetellaanpa virheargumentit.

1. Yleistetään itsestä
        "siitä lähtien kun olen sitä alkanut siis lukea. siis raamattua. Se näyttää toimivan"
        "se toimii henkilökohtaisella tasollakin"
        2. Valhe. "Se on aika tarkka historiallinen opus"
        3. Vetoaminen suosituimmuuteen
        "Bestseller halki aikain ja maailman"

• nicander
        AntiChrisu kirjoitti:

Luetellaanpa virheargumentit.

1. Yleistetään itsestä
        "siitä lähtien kun olen sitä alkanut siis lukea. siis raamattua. Se näyttää toimivan"
        "se toimii henkilökohtaisella tasollakin"
        2. Valhe. "Se on aika tarkka historiallinen opus"
        3. Vetoaminen suosituimmuuteen
        "Bestseller halki aikain ja maailman"

eihän sillä ole sinulle mitään väliä.
        Ethän sinä usko Jumalaankaan ?

Minä nyt satun uskomaan. Ja minulle se toimii.
        Joten.

• Toi selittää aika paljon mikä kelpuutetaan todisteiksi uskovaisten parissa. Kieltämättä oikeudessa kuullaan todistajia ja kysellään mitä he on nähneet, mutta fiiliksistä.....

Historialliseksi kirjaksi sitä ei voi millään sanoa. Papitkin voi sen myöntää....
        ...Ai niin...Da Vincin koodikin on bestseller...

• AntiChrisu
        nicander kirjoitti:

eihän sillä ole sinulle mitään väliä.
        Ethän sinä usko Jumalaankaan ?

Minä nyt satun uskomaan. Ja minulle se toimii.
        Joten.

Sinä et olekaan aloittaja, aloittaja kyselikin mitä todisteita, sinä annoit "todisteita", jotka
        minä sitten lyttäsin ihan vain siksi että keskustelun taso pysyy korkeammalla. Sinä saat uskoa
        mihin haluat mutta et saa kiukutella jos muut eivät niele väitteitäsi. Tai toki saat kiukutellakin
        mutta se ei kannata koska saisit "selkääsi"

• fys.op.

Vaikka sanot raamatun toimivan, niin sinulle ei ole omakohtaista kokemusta, että tulisit elämään kuolemasi jälkeen pelastettuna taivaassa Jeesuksen luona. Eikä kenelläkään muullakaan ole.

• nicander
        AntiChrisu kirjoitti:

Sinä et olekaan aloittaja, aloittaja kyselikin mitä todisteita, sinä annoit "todisteita", jotka
        minä sitten lyttäsin ihan vain siksi että keskustelun taso pysyy korkeammalla. Sinä saat uskoa
        mihin haluat mutta et saa kiukutella jos muut eivät niele väitteitäsi. Tai toki saat kiukutellakin
        mutta se ei kannata koska saisit "selkääsi"

Se nyt vain hyvä Antichrisu on niin. Että joillakin on se usko. Jotkut myös kokevat raamatun toimivaksi ja mielekkääksi. En ymmärrä, miksi tämä pelkkä toteaminen loukkaa jotakin toista. Enhän minä ole sillä sanonut, etteikö joku toinen saa uskoa ja kokea vaikka Ankkalinnan kronikoita mielekkäänä.

Mutta eikös se nyt ole totta. Jos et sano uskovasi Jumalaankaan, niin minusta on aivan loogista olettaa, ettet perusta raamatustakaan.

• body

on suurimmalta osalta Juudan kansan / Israelin historiaa ja UT enimmäkseen Paavalin kirjoittamaa opetusta/kehotusta/neuvoja/toimintaohjeita alkuseurakunnalle.
      Katolinen kirkko halusi ja tarvitsi toiminnalleen selkänojaa ja siksi eri vuosisatojen kirjoitukset koottiin yhteen kirjaksi ja siinä sen on= kootut kirjoitukset = Biblia=Raamattu.
      Niitä ei ole Jumala kirjoittanut,ne on jumalallista neuvoa seurakuntien hengelliseen toimintaan.

• AntiChrisu

Millä perusteella ne on jumalallista neuvoa.

1. Onko todisteita että ne on todellakin muuttamatonta apostolien käsialaa
        2. Onko todisteita että Jeesuksen paluun viivästyessä apostolien usko ei horjunut
        3. Onko todisteita että apostoleja on edes ollut olemassa

Antakaa lisää virheargumentteja, yksi hyvä olisi "tästä on konsensus uskovaisten tutkijoiden keskuudessa"

• nicander
        AntiChrisu kirjoitti:

Millä perusteella ne on jumalallista neuvoa.

1. Onko todisteita että ne on todellakin muuttamatonta apostolien käsialaa
        2. Onko todisteita että Jeesuksen paluun viivästyessä apostolien usko ei horjunut
        3. Onko todisteita että apostoleja on edes ollut olemassa

Antakaa lisää virheargumentteja, yksi hyvä olisi "tästä on konsensus uskovaisten tutkijoiden keskuudessa"

jaksa tästä mitään väitellä :)

http://www.youtube.com/watch?v=9fCN7W6JUSg

• AntiChrisu
        nicander kirjoitti:

jaksa tästä mitään väitellä :)

http://www.youtube.com/watch?v=9fCN7W6JUSg

Mutta kun se ei ole todiste kuin sinulle henkilökohtaisesti. Mitä mieltä olet vastaavista
        muissa uskonnoissa esim. hindulaisuudessa? Onko se Saatanan eksytystä?

Uskoasi ei sinulta pois oteta (toistaiseksi) mutta uskonnon valta riisutaan yhteiskunnasta
        ja sinä tai uskonsoturisi ette sille mitään mahda.

• nicander
        AntiChrisu kirjoitti:

Mutta kun se ei ole todiste kuin sinulle henkilökohtaisesti. Mitä mieltä olet vastaavista
        muissa uskonnoissa esim. hindulaisuudessa? Onko se Saatanan eksytystä?

Uskoasi ei sinulta pois oteta (toistaiseksi) mutta uskonnon valta riisutaan yhteiskunnasta
        ja sinä tai uskonsoturisi ette sille mitään mahda.

Minä oikeastaan luotan siihen, että jos Jumala on kerran minulle jotkut asiat pystynyt todistamaan, niin se voi sen tehdä muillekkin. Se ei oikeastaan ole minun migreeni. Minä vain kerron, että se toimii ja sitä voi kokeilla.

Uskonnon vallan riisuminenkaan ei huolestuta. Ei varsinkaan uskonnon. Siitä olisin jopa tyytyväinen. Ottaisin mieluummin uskon vallan.

Sitäpaitsi se aiheena oleva raamattukin puhuu siitä, että aika on menossa varmaankin siihen, ettei kristinusko ehkä ole se suosituin asia maailmassa.
        Mutta eihän uskossa mitään suosiota ihmisiltä haetakkaan.

• AntiChrisu
        nicander kirjoitti:

Minä oikeastaan luotan siihen, että jos Jumala on kerran minulle jotkut asiat pystynyt todistamaan, niin se voi sen tehdä muillekkin. Se ei oikeastaan ole minun migreeni. Minä vain kerron, että se toimii ja sitä voi kokeilla.

Uskonnon vallan riisuminenkaan ei huolestuta. Ei varsinkaan uskonnon. Siitä olisin jopa tyytyväinen. Ottaisin mieluummin uskon vallan.

Sitäpaitsi se aiheena oleva raamattukin puhuu siitä, että aika on menossa varmaankin siihen, ettei kristinusko ehkä ole se suosituin asia maailmassa.
        Mutta eihän uskossa mitään suosiota ihmisiltä haetakkaan.

Hyvä meillä on siis molemmilla tavoite tuhota uskonnot, eri lähtökohdista tosin.

Ihan ajateusleikkinä, jos minä sattuisin olemaan väärässä (sellaista ei ole tapahtunut)
        ja Jumalasi olisikin olemassa. Seuraavaksi Hän olisi listalla terminoitavaksi. Tiede tulee
        keksimään keinot myös hankalien entiteettien eliminoimiseksi.

• vastuu.

pensaaseen papit ovat päänsä työntäneet?
      Tulkaas nyt todistelemaan, ettette ole erehdyttäneet ihmisiä.

• ´0+6e5sdr

soon sillälailla notta pitää jokahisen itte ettiä eikä tällääsillä palstoolla pyäriä,ettivä löytää ja kolokuttavalle avataha,se pitää paikkansa tänäpäivänäkin,mitä nua kaikki riiranhaastajat ettii, ehkä ne on kuiteskin kiinnostuneita uskonasioista, mikä teitä oikeen vaivaa?

• en ole teologi, en tiedä onko juuri tällä hetkellä linjoilla ketään pappia, mutta laitan tähän hieman tietoa Raamatuntutkimuksesta eli eksegetiikasta . Jokainen pappi osallistuu opinnoissaan myös eksegetiikan opiskeluun. Oletan, että joku teologi vastannee tähän myöhemmin lisää

http://www.helsinki.fi/teol/hyel/index.htm
      eksegetiikka reflektoi paljon myös yleistä historian tuntemusta. Ilman historiaa ei Raamattuakaan ole.

Mysö evl.fi/raamattu löytänet jotain viitteitä siihen, miksi kirkossa uskotaan, että Jumalan armo ja rakkaus löytyvät myös Raamatusta.

Sen sijaan se, mitä se itse kullekin merkitsee, ei ole todisteltavissa. Usko on suhde. Jumala antautuu suhteeseen ihmisen kanssa. Se ei ole asia jota todistellaan ja väitellään, kiistellään vaan siitä jokainen voi puhua vain oman kokemuksensa kautta. Mitä Raamatussa on sellaista, mikä puhuttelee ja koskettaa minua kulloisessakin elämäntilanteessa.

Ystävällisin terveisin Meiju, diakoni

• AntiChrisu

Tuo nyt ei sivunnut yhtään miksi kukaan uskoisi raamatun olevan Jumalan sanaa vaikka
        uskoisi itse Jumalaan. Ei ole perusteita pitää raamattua Jumalan sanana tai millään tavalla
        sanoittamana (pyhien henkien kautta tai muutoin). Ei siis minkäänlaisia. Sen sijaan voidaan
        sanoa että raamattu kertoo kirjoittajien käsityksistä Jumalasta. Ikävä vain että ei voida perustellusti
        uskoa kirjoittajien olleen apostoleita.

• Uskotko?

No kyllähän se Raamattu sen itse osoittaa ja todistaa, että on kaikille hyväksi Jumalan hengen tahdon mukaista, jossa se aito, puhdas, epäitsekäs / Pyhä (ei mitään pahaa) Totuuteen perustuva, kaikkia kohtaan Oikeuden mukasuuden mukainen Rakkaus, joka ei ole kenellekään pahaksi, kaiken kruunaa.

• uskova

kun uskoontulon kokee henkilökohtaisesti,niin sen jälkeen tietää 100% että raamattu on totta.ei sitä ihminen voi toiselle osoittaa eikä näyttää ellei Jumala avaa hänen silmiään.koitappa vakavasti rukoilla ja etsiä niin tulet yllättymään.Jumala näkee oletko tosissasi.

• Thronos

Kuinka montaa jumalaa sinä ehdit rukoilla vakavissasi kunnes osuit oikean kohdalle? Jumaliahan on tuhansia. Ja ennenkuin on ihan vakavissaan rukoillut ei voi tietää mikä niistä on oikea, niinhän sinä sanoit. Miten kauan rukoilit Astartea ja olitko ihan todella vakavissasi? Entä Baalia? Vakavasti?

• kenkri
        Thronos kirjoitti:

Kuinka montaa jumalaa sinä ehdit rukoilla vakavissasi kunnes osuit oikean kohdalle? Jumaliahan on tuhansia. Ja ennenkuin on ihan vakavissaan rukoillut ei voi tietää mikä niistä on oikea, niinhän sinä sanoit. Miten kauan rukoilit Astartea ja olitko ihan todella vakavissasi? Entä Baalia? Vakavasti?

Astarte ja Baal jne. eivät lähestykään ihmistä yhteyteensä kutsuen, siksi ei tarvitse hukata aikaa tuhansien ei-elävien jumalien rukoiluun.

• Nasse.
        kenkri kirjoitti:

Astarte ja Baal jne. eivät lähestykään ihmistä yhteyteensä kutsuen, siksi ei tarvitse hukata aikaa tuhansien ei-elävien jumalien rukoiluun.

ettei se sinun jumalasi palvo omaa jumalaansa Baalia ja ole sille alisteinen?

Et mistään niin. Mitä Jumalan jumalien tekemiset sinulle kuuluisivat

• ateistix
        kenkri kirjoitti:

vaikka kuinka muuta väittäisit.

• Ihmiset ovat kirjoittaneet Raamatun. Monet käännösvaiheet vuosituhansien aikana ovat muokanneet tekstiä. Tämä on faktaa. Raamattu on kulttuuri- ja aikasidonnainen.

Ne ihmiset, jotka eivät usko, voivat lukea Raamattua yhtenä teoksena tiettyyn kulttuuriin ja maailmanuskontoihin liittyen.

Ne, jotka uskovat Jumalaan, löytävät tuosta kirjasta itselleen tukea, neuvoa, vahvistusta uskolle ja johdatusta elämään. Silloin siinä vaikuttaa Jumala, Pyhän Henkensä kautta. Uskova ihminen uskoo, että Jumala on Pyhällä Hengellään ohjannut Raamatun kokoamista. Se, että kyseessä on maailman käännetyin kirja, joka kiehtoo ja kiinnostaa monia ympäri maailman ja jota moni tarvitsee elämässään, osoittaa, että uskoville Raamattu on tärkeä. Uskovat kuulevat Raamatussa Jumalan ääneen.

Yhtä lailla jonkin muun uskonnon pyhät kirjoitukset ovat varmasti minulle mielenkiintoisia lukea, mutta ne eivät puhuttele, kuten Raamattu. Raamattua lukiessani, minun uskoni ja Jumalani ovat mukana.

pappi Sonja

• fys.op.

yhteen lauseeseesi.
        Uskovaiset luulevat kuulevansa Raamatussa Jumalan äänen.

Sillä mikään ei todista, että todellisuudessa Raamatussa olisi Jumalan ääntä.

• löytää Jumalan sanan Koraanista, Raamatusta löytyy vain kuvauksia useista epäjumalista.

Pitäisihän sinun tietää, olethan käynyt yhteiskunnan varoilla viralliset loitsuopit alan "tiedekunnassa"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      126
      2668
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2137
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      24
      1721
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1528
    5. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      364
      1288
    6. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1283
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1210
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1055
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      979
    10. 128
      931
    Aihe