18.v raskaana. Mistä rahat? :/

epätoivoinen92

Olen 18.v nuori nainen ja raskaana. Asiat muuten tuntuvan menevän hyvin ja olemme poikaystäväni kanssa oikein onnellisia tulevasta lapsesta, mutta minulla suuri huoli raha-asioista. Itse aloitin opiskelut vasta nyt elokuussa ja poikaystävällänikään ei ole minkäänlaista koulutusta vaan on tällä hetkellä työkkärin kautta harjoittelijana s-marketissa. Meidän pitäisi muuttaa yhteiseen asuntoon ennen lapsen syntymää ja hankkia tavaroita lasta varten. Mutta kun tilanteemme on tämä niin tuloja ei ole kummallakaan. Mistä saamme rahat asumiseen ja elämiseen?? Kuulin, että sossu auttaa. Mutta maksaako se muka vuokran jne. kun poikaystäväkin saa rahaa tällä hetkellä työkkärin kautta n.300e kuussa ja sekin väliaikaista. Niin maksaako sossu oikeasti kaiken?? että oikeasti pystyy elämään?? Tuntuu etten saa mistään tietoa ja minulla kauhea stressi siitä miten tulemme pärjäämään ja mistä tarvittavat rahat :( Kertokaa omia kokemuksia ja jos on jotain tietoa miten asia menee, koska itse en ole saanut mistään tietoa vaikka kuinka yrittänyt etsiä.

60

4225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      totakin miettiä, ennen kun rupee niitä mukuloita vääntämään. Turha olettaa, että sossu elättää kakarasi, rahaa kun tarvitaan paljon tärkeämpiin asioihin

      • epätoivoinen92

        Pakko sanoa, että lasta ei todellakaan ollut vielä tarkoitus saada. Ihan normaalisti ehkäisyä käytettiin ja se miksi raskaus tapahtui oli osittain hoitovirhe kun en saanut lääkärissä infomraatiota siitä kuinka antibioottikuuri voi vaikuttaa e-pillereiden tehoon! Että näin. Aborttiinkaan en kyennyt! ei tullut kyseeseenkään joten tässä sitä ollaan. Neuvolassa kovin kannustettiin ja sanottiin ettei raha nyky-yhteiskunnassa todellakaan ole ongelma siksihän me veroja maksetaan. Ja olin minä yksi "sossuluukun" kävijä tai en niin sama raha mikä minuun käytettäisiin menisi joka tapauksessa jollekkin muulle joko tähän pieneen elämän alkuun tai sitten niiihin 60v alkkis pappoihin ja mammoihin, joten itse nään asian vähän positiivisemmin vaikken ilosta hypikkään jos sossunluukulle tarvitsee lähteä!


      • mie vaan(meppis)
        epätoivoinen92 kirjoitti:

        Pakko sanoa, että lasta ei todellakaan ollut vielä tarkoitus saada. Ihan normaalisti ehkäisyä käytettiin ja se miksi raskaus tapahtui oli osittain hoitovirhe kun en saanut lääkärissä infomraatiota siitä kuinka antibioottikuuri voi vaikuttaa e-pillereiden tehoon! Että näin. Aborttiinkaan en kyennyt! ei tullut kyseeseenkään joten tässä sitä ollaan. Neuvolassa kovin kannustettiin ja sanottiin ettei raha nyky-yhteiskunnassa todellakaan ole ongelma siksihän me veroja maksetaan. Ja olin minä yksi "sossuluukun" kävijä tai en niin sama raha mikä minuun käytettäisiin menisi joka tapauksessa jollekkin muulle joko tähän pieneen elämän alkuun tai sitten niiihin 60v alkkis pappoihin ja mammoihin, joten itse nään asian vähän positiivisemmin vaikken ilosta hypikkään jos sossunluukulle tarvitsee lähteä!

        No sossuhan ei kaikkea tietenkään maksa. Ja sun miehen tulot lasketaan sinne teijän yhteisiks tuloiks ja taitaa teillä olla jotain 700-800 euroa/kk se ruokaraha osuus en nyt tiedä tarkkoja summia ja vuokrasta maksetaan niin et ainakin silloin ku mä vielä noista jotain tiesin ni 7% on omavastuu osuus. Ensi asuntoon voitte saada tukea huonekalu hankintoihin ym mut ne pitää erikseen hakea. Ja puhelinta ym ei makseta, ainoastaan sähkö, vuokra, vesi, lääkkeet ja ruoka otetaan huomioon miinus miehesi tulot. Ja taitaa olla et vaativat sua ottamaan opintolainan, ainakin aiemmin kaikilta opiskelijoilta vaadittiin se ja sekin lasketaan teijän tuloiks sitte. Ja tietysti kaikki tulot, asumistuki, lapsilisät ym lasketaan sitte teille tuloiks et ei se nyt niin mee et sosku maksaa kaiken. Rahaa varmasti saatte mut varaa se aika sinne soskuun ni nehän ne osaa neuvoa sua eteenpäin näissä asioissa.


      • mielipide...

        niinku kerjäläisille/maahanmuuttajille? Pöh, Raskaus on tukien arvoinen asia!


      • laki on laki
        mielipide... kirjoitti:

        niinku kerjäläisille/maahanmuuttajille? Pöh, Raskaus on tukien arvoinen asia!

        Ei se sossukaan kaikkea maksa, vaan se maksaa ainoastaan ne, mitkä se on lain mukaan oikeutettu ja/tai velvoitettu maksamaan ja sossu ei maksa niitä, joita sen ei lain mukaan ole pakko maksaa. Jos nuori yksinhuoltaja sossun mielestä pärjää ilman tukia, niin silloin sossu ei maksa tukia. Jos taas kerjäläiset ja maahanmuuttajat ovat siinä tilanteessa, että sossun mielestä heillä on oikeus tukeen, niin silloin sossu maksaa heille tukia.

        Laki on toimeentulotuen suhteen sama kaikille, oli raskaana ja yksinhuoltaja tai sitten ei. Ja niin sen pitää ollakkin, että laki on sama kaikille.


      • päähä v****

        EI tänne apina syttelee ja tuomitsee tulla


      • lapsi ei ole ekoteko
        epätoivoinen92 kirjoitti:

        Pakko sanoa, että lasta ei todellakaan ollut vielä tarkoitus saada. Ihan normaalisti ehkäisyä käytettiin ja se miksi raskaus tapahtui oli osittain hoitovirhe kun en saanut lääkärissä infomraatiota siitä kuinka antibioottikuuri voi vaikuttaa e-pillereiden tehoon! Että näin. Aborttiinkaan en kyennyt! ei tullut kyseeseenkään joten tässä sitä ollaan. Neuvolassa kovin kannustettiin ja sanottiin ettei raha nyky-yhteiskunnassa todellakaan ole ongelma siksihän me veroja maksetaan. Ja olin minä yksi "sossuluukun" kävijä tai en niin sama raha mikä minuun käytettäisiin menisi joka tapauksessa jollekkin muulle joko tähän pieneen elämän alkuun tai sitten niiihin 60v alkkis pappoihin ja mammoihin, joten itse nään asian vähän positiivisemmin vaikken ilosta hypikkään jos sossunluukulle tarvitsee lähteä!

        Eikö kukaan ole kertonut teille reppanoille, että pillerien kanssa tulee käyttää tuplaehkäisyä eli kondomia, jotta raskauden riski olisi oikeasti olematon? Jopa sterilisaation kanssa voi sattua vielä vahinkoja koska se ei onnistu aina pysyvästi, joten miehen tulee AINA käyttää kondomia harrastaessaan naisen kanssa seksiä, jos raskaus on ehdottoman epätoivottu tai ei sovi elämäntilanteeseen.

        Siis: miehen elämässä on varsin vähän mahdollisuutta sellaiseen seksiin, jossa hän ei käytä kondomia. Lähinnä hänen naisensa ollesa raskaana ja se lyhyt aika kun yritetään saada nainen raskaaksi.

        Oppikaa nyt lopultakin tämä, teiniurpot!


    • --------------------

      Tuskin taivasalle joudutte eli saatte varmasti rahaa sen verran, että asuminen hoituu, mutta siihen on syytä varautua ettei rahaa oikeastaan ole juuri mihinkään muuhun kuin asumiseen ja (halpaan)ruokaan.
      Tilanne en ole kovin hyvä kerta poikakaverillasi ei ole koulutusta. Työtä on vaikea saada vaikka koulutusta löytyy saati ettei sitä ole. Väliaikaisestihan tiukilla oleminen tekee vain hyvää, mutta pitemmän päälle kädestä suuhun eläminen ei ole herkkua.
      Onko mahdollista saada apua perheeltä/sukulaisilta?

    • onnea teille

      äitiyspäivärahaa ja toimeentulotukea saatatte myös saada, jos tulot jää alle toimeentulominimin, en tarkemmin niistä tiedä. Mutta tutustu asioihin kelan sivuilla www.kela.fi, ja mene vaikka käymään lähimmässä Kelan toimistossa, jos et ole varma mitä kaikkia tukia saatte. Toimeentulotuki ei tule kelalta, sitä haetaan sossusta, mutta asumistuki ja äityisypäivärahat tulee kelasta.

      Kyllä te pärjäättä, älkää huolehtiko!

      • hfhfhjhk

        Kyllähän kela ja sossu jotain maksaa, mutta varautukaa siihen että teillä on raha todella tiukilla. Kela ja sossu laskevat rahat sen mukaan että just ja just pärjäätte.


    • cindix_

      Mie olen 17-vuotias ja viimisilläni raskaana, LA. 13.2.2011. Poikaystäväni on 19.
      Meillä oli kans huoli raha-asioista, mutta kun asioista otti selvää niin kaikki vaikuttaa paremmalta. Kumpikin siis olemme opiskelijoita, ja poikaystävä saa kuussa opintotuen ja asumislisän= 401 € ja mie saan asumistuen ja äitiyspvärahan= 743 € ja hyvin ollaan ainakin tähän asti pärjätty, ensi kuussa kun lapsi syntyy täytyy toki tehdä tarkistus asumistukeen jolloin meidän tuet yhdistyy, poikaystävä saa opintotuen 220 € ja mie äitiyspvärahan ja asumistuen= n. 930 €.. ja hyvin nuilla rahoilla mielestäni pärjää.
      mutta ei muuta kuin ottamaan selvää kelalta:)
      ja raha-asiat helpottuu kun vauva syntyy, kuulostaa törkeältä mutta vauvan tulon jälkeen saa äitiyspvärahaa joka on ihan mukava summa, voi siis käytännössä sanoa että vauva elättää:D

      • cindix_

        Niin ja tietysti kun lapsi syntyy niin lähes kaikki kaupungit antaa sen vauvalahjan, joka meilläpäin ainakin on 400 €, se annetaan 50 € lahjakorttien muodossa ja sillä on siis tarkoitus ostaa vauvalle tavaroita:)


      • epätoivoinen92
        cindix_ kirjoitti:

        Niin ja tietysti kun lapsi syntyy niin lähes kaikki kaupungit antaa sen vauvalahjan, joka meilläpäin ainakin on 400 €, se annetaan 50 € lahjakorttien muodossa ja sillä on siis tarkoitus ostaa vauvalle tavaroita:)

        Suur kiitos kaikille vastanneille!! :) tiedän, että rahat tulee olemaan tiukoilla mutta helpottaa kun tietää, että niillä kuitenkin pärjää, sehän tässä tärkeintä on! Suuri kivi lähti sydämeltä ja nyt on helpompi lähteä asiasta kyselemään kun vähän jo jotain etukäteen tietää! Onneksi poikaystävällä on todennäköinen oppisopimuspaikka s-marketista löytynyt :)) niin tulevaisuuskaan ei näytä nyt ihan niin synkältä.


      • eri kuin ap
        cindix_ kirjoitti:

        Niin ja tietysti kun lapsi syntyy niin lähes kaikki kaupungit antaa sen vauvalahjan, joka meilläpäin ainakin on 400 €, se annetaan 50 € lahjakorttien muodossa ja sillä on siis tarkoitus ostaa vauvalle tavaroita:)

        Siis mikä!!! Olen asunut kahdessa kaupungissa eikä niiltä herunut mitään vauvalahjaa, vauvojemme synnyttyä. Taitaa olla aika harvinaista herkkua. Missähän kaupungeissa niitä jaellaa?


      • cindix_
        eri kuin ap kirjoitti:

        Siis mikä!!! Olen asunut kahdessa kaupungissa eikä niiltä herunut mitään vauvalahjaa, vauvojemme synnyttyä. Taitaa olla aika harvinaista herkkua. Missähän kaupungeissa niitä jaellaa?

        Niinkö? Mie luulin että niitä jaetaan muuallaki ku täällä Kemissä.. Ja mie olen aina ajatellu että kemiläisillä on huonot oltavat, noh näköjään Kemi sentään johonkin panostaa..


      • kjdäco<
        cindix_ kirjoitti:

        Niinkö? Mie luulin että niitä jaetaan muuallaki ku täällä Kemissä.. Ja mie olen aina ajatellu että kemiläisillä on huonot oltavat, noh näköjään Kemi sentään johonkin panostaa..

        Pistä pelkästään ittesi ja vauvasi siihen asuntoon nimille niin tulee sitten vielä yksinhuoltaja-lisä eikä miehesi tuloja lasketa sinun tukiisi yms. Hyvä antaa netissä neuvoja kun voi nimettömänä antaa mutta... :P
        Kyllähän sitä Suomessa varmasti pärjää, ainakin joten kuten kunhan itekkin yrittää..

        Mitä luulet voiko omaa ammattiasi opiskella opparina? Sillä sehän helpottaisi kummasto teidän tilannetta jos pääsisit itekkin opparilla opiskelemaan kunhan äitiyslomat ym. loppuu. Olisi molemmilla "vakituinen työ" ainakin sen aikaa kun on oppisopimuksessa sillä silloin ei voida lomauttaa.

        Kyllä te pärjäätte :)


      • well, hate me more

        En tiedä, täytyisikö onnitella ettet ole joutunut kohtaamaan suurempia vastoinkäymisiä elämässäsi vai olla pahoillani siitä, ettei elämä ole kohdallasi mennyt putkeen ja purat nyt vihaasi sivullisia ihmisiä kohtaan. Jokatapauksessa, tekeekö tällainen sinut onnelliseksi? Uppoatko vain syvemmälle aggressioosi vai saatko kenties tyydytystä ( sanavalinnoistasi päätellen perverssiä sellaista ) siitä, että esität sosiaalisesti rajoittunutta? Jos kuvittelet tekstisi jonkun muun sanomana, IRL omalla naamalla, mitä ajattelisit hänen mielenterveydestään? Sillä toisin kuin kuvittelet, olemalla negatiivinen aiheutat eniten hallaa itsellesi. Vastaanottaja saattaa loukkaantua hetkeksi ( mikäli viitsii edes vaivautua ) ja jatkaa elämäänsä - sinä ruokit ihan omaa kurjuuttasi näkemällä asioissa pelkkää negatiivista.


      • neljän lapsen äiti
        well, hate me more kirjoitti:

        En tiedä, täytyisikö onnitella ettet ole joutunut kohtaamaan suurempia vastoinkäymisiä elämässäsi vai olla pahoillani siitä, ettei elämä ole kohdallasi mennyt putkeen ja purat nyt vihaasi sivullisia ihmisiä kohtaan. Jokatapauksessa, tekeekö tällainen sinut onnelliseksi? Uppoatko vain syvemmälle aggressioosi vai saatko kenties tyydytystä ( sanavalinnoistasi päätellen perverssiä sellaista ) siitä, että esität sosiaalisesti rajoittunutta? Jos kuvittelet tekstisi jonkun muun sanomana, IRL omalla naamalla, mitä ajattelisit hänen mielenterveydestään? Sillä toisin kuin kuvittelet, olemalla negatiivinen aiheutat eniten hallaa itsellesi. Vastaanottaja saattaa loukkaantua hetkeksi ( mikäli viitsii edes vaivautua ) ja jatkaa elämäänsä - sinä ruokit ihan omaa kurjuuttasi näkemällä asioissa pelkkää negatiivista.

        Hei sulla on hyvä asenne ja pärjäät varmasti äitinä! Kyllä (toivottavasti) juuri sun kaltaiselle ihmiselle sossu maksaa nyt lapsen synnyttyä ja pääset alkuun. Sosiaalipummit on ikävää sakkia ja niiden elämänkin täytyy olla aika tylsää ja merkityksetöntä, joten toivottavasti pidät tätä välivaiheena ja hankitte molemmat hyvän koulutuksen ja menette töihin! Tsemppia kaikille kolmelle - vauvat ovat ihania ja lapsiperheen elämä arkihuolineen mahtavaa.
        Muista pitää itsestäsi hyvää huolta - tosin olet nuori ja vahva ja elämä kantaa ja sossu auttaa alkuun.


      • epätoivoinen92
        neljän lapsen äiti kirjoitti:

        Hei sulla on hyvä asenne ja pärjäät varmasti äitinä! Kyllä (toivottavasti) juuri sun kaltaiselle ihmiselle sossu maksaa nyt lapsen synnyttyä ja pääset alkuun. Sosiaalipummit on ikävää sakkia ja niiden elämänkin täytyy olla aika tylsää ja merkityksetöntä, joten toivottavasti pidät tätä välivaiheena ja hankitte molemmat hyvän koulutuksen ja menette töihin! Tsemppia kaikille kolmelle - vauvat ovat ihania ja lapsiperheen elämä arkihuolineen mahtavaa.
        Muista pitää itsestäsi hyvää huolta - tosin olet nuori ja vahva ja elämä kantaa ja sossu auttaa alkuun.

        Uskon myös että kyllä kaikki vielä luttaantuu! :) Kunhan alkuun pääsee ja asunto alla niin tottakai haluan jatkaa omaa alaani heti kun mahdollista/jos mahdollista ja sossuun meno on minulle todellakin viimeinen oljenkorsi. Tärkeintä minulle on, että lapseni saa kaiken tarvitsemansa hyvään elämään, tietenkin rakastavan äidin ja isän lisäksi! Kummasti on helpottanut huolet sen suhteen järjestyykö raha-asiat, kun niin paljon sain vastauksia/kokemuksia. Kyllä tästä vielä tämä pieni perhe alkuun pääsee :)


      • ()()()()()()

        Vaikka susta olisikin tullut juoppo ja raiskaaja, niin ei se johdu äitisi nuoresta iästä, vaan siitä, että sinulla itselläsi on elämänhallinta kadoksissa. Sille voi edelleen tehdä jotain, peli ei ole menetetty. Tietysti se vaatii vähän asennetta. Ei aina pidä alkaa syytellä toisia, vaan kannattaa ennemmin pohtia, mitä itse voi tehdä asioiden eteen.


      • j
        cindix_ kirjoitti:

        Niin ja tietysti kun lapsi syntyy niin lähes kaikki kaupungit antaa sen vauvalahjan, joka meilläpäin ainakin on 400 €, se annetaan 50 € lahjakorttien muodossa ja sillä on siis tarkoitus ostaa vauvalle tavaroita:)

        tarkoitat varmaan äitiys avustusta dorga -.-


      • Niimpä niin
        j kirjoitti:

        tarkoitat varmaan äitiys avustusta dorga -.-

        Äitiysavustus on kylläkin Kelan jakama paketti tai vaihtoehtoisesti 140€ rahana.


      • cindix_
        j kirjoitti:

        tarkoitat varmaan äitiys avustusta dorga -.-

        En oo nyt ihan varma tarkotitko tuolla kommentillas mua, mut jos tarkotit niin mie olen saanut tämän äitiysavustuksen, eli äitiyspakkauksen Kelalta.. Mutta joka tapauksessa kun vauva syntyy niin ainakin täällä päin jaetaan myöskin tämä vauvalahja, jonka siis saa vauvan synnyttyä ja on 400 € lahjakortteina.


      • ...............
        cindix_ kirjoitti:

        En oo nyt ihan varma tarkotitko tuolla kommentillas mua, mut jos tarkotit niin mie olen saanut tämän äitiysavustuksen, eli äitiyspakkauksen Kelalta.. Mutta joka tapauksessa kun vauva syntyy niin ainakin täällä päin jaetaan myöskin tämä vauvalahja, jonka siis saa vauvan synnyttyä ja on 400 € lahjakortteina.

        se ei tarkoita että ympäsi Suomea jaettaisiin rahaa kun lapsia syntyy...

        http://www.kemi.fi/Keskusvirasto/vauvalahja.htm

        Harvinaistahan tuo on.


      • cindix_
        ............... kirjoitti:

        se ei tarkoita että ympäsi Suomea jaettaisiin rahaa kun lapsia syntyy...

        http://www.kemi.fi/Keskusvirasto/vauvalahja.htm

        Harvinaistahan tuo on.

        Enhän mie niin ole väittänytkään..?
        Joo mie olen nuori ja asunu koko ikäni täällä "korvessa", niin olisko mun kenties pitäny tietää ettei muualla jaeta? Just siks mie korjasin tuossa myöhemmin ja laitoin, että mie _luulin_ et niitä jaetaan muuallakin..
        Eli voi anteeksi arvon rouva, herra, kumpi lienet jos annoin täällä väärää tietoa sen mukaan mitä luulin ja miten on tapana ainakin täällä toimia..


      • vauvaraha!
        cindix_ kirjoitti:

        En oo nyt ihan varma tarkotitko tuolla kommentillas mua, mut jos tarkotit niin mie olen saanut tämän äitiysavustuksen, eli äitiyspakkauksen Kelalta.. Mutta joka tapauksessa kun vauva syntyy niin ainakin täällä päin jaetaan myöskin tämä vauvalahja, jonka siis saa vauvan synnyttyä ja on 400 € lahjakortteina.

        Kyllä vauvarahaa jaetaan aika monissakin pienissä kunnissa!
        Esimerkiksi Punkalaitumella saa jokainen vuoden aikana syntynyt vauva (siis tämän huoltaja) joulukuussa 1000 euroa.

        Halusin vaan kertoa toisenkin esimerkin ja ihan eripuolelta Suomea :)


    • onnea7892974928

      Olen ollut yksinhuoltaja lähes koko ajan ja nyt lapsi 13v. Rahaa ei ole ollut paljon, mutta ruokaan ja asuntoon on riittänyt. Vaatteet ja lelut kirpputorilta.

    • ......

      Hei epätoivoinen92 :)
      itse olen samanikäinen kuin sinä ja LA syyskuussa..
      Olen Porista päin
      Olen miettinyt aivan samoja asioita että miten pärjää taloudellisesti sitten ja näin..
      jos haluat,lisää mun mese nii voidaa jutella :)
      mese ois [email protected]

    • L-

      Kyllä sieltä sossusta varmaan jotain irtoaa, mutta en mä tiedä maksaako ne kaikkea sentään. En usko ainakaan... Mutta tuollaiset vauvan vaate ja tarvikehankinnat kannattaa kysyä sukulaisilta, onko heillä tai heidän ystävillään jäänyt ylimääräiseksi pieniä vaatteita joita voisi antaa pois tai myydä halvalla. Kirppareita kiertämällä tai vaikka huuto.nettiä ja facebookin lastenvaatekirppari-yhteisöjä kannattaa seurata sillä silmällä, voi tulla vastaan vaikka mitä löytöjä! Ja sama tietysti koskee kaikkea muuta mikä teiltä yhteisestä kodista puuttuu. Omana kokemuksena voin tuosta muutosta sanoa, että olin täysin pa kun muutin entisen mieheni luota pois, laitoin facebookiin tilapäivitykseksi että onko jollakin ylimääräisiä tavaroita nurkissa mitä minä tarvitsisin... Kaiken sain ystäviltä ja tutuilta, aivan uskomatonta. Mutta mitä sitä uutta ostamaan, kun maapallo on täynnä ylimääräistä tavaraa jo muutenkin!

      Itsellä on tuttu, joka sai ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana ja toisen 19-vuotiaana. On pärjännyt tilanteeseen nähden loistavasti. Mikään ei siis ole mahdotonta. Neuvolassakin varmaan osaavat auttaa tai ohjaavat oikeiden ihmisten luo jotka auttavat.

      Ei muuta kuin onnea vauvasta ja tsemppiä!

      • idhosiksk

        Sossussa lasketaan menot ja tulot. Menoiksi lasketaan vuokra sähkö sekä raha joka kuuluu yhdelle henkilölle. Vuokrassa ei ole mitään omavastuu osuutta vaan saat kelasta asumistukea joka lasketaan tuloksi. Loput menee menoiksi.


    • -mar

      Moi :) ite oon 17v., toukokuussa täytän 18 ja laskettu 25.8. Noita raha-asioita oon itekkin stressannu kyllä, että miten pärjätään, koska olen lapsen kanssa yksin. Oma koti täytyis saada, äidin luona kun ei mahdu mitenkään olemaan, enkä oikeestaan edes halua, koska on sitten se oma rauha kuitenki omassa kodissa. En opiskele, enkä käy töissäkään. Pakko se on ollut ajatella niin, että perhe ja suku auttaa minkä pystyy ja loput tulee Kelalta ja sossuilta.. Mitään tarvikkeita, vaatteita, huonekaluja en ole näin alussa vielä hankkinut, mutta pikkuhiljaa pitäis alkaa niitäki keräilemään kasaan.

      Tsemppiä, kyllä asiat selviää ja jotenkin aina vaan pärjätään !

    • väliaikainensossupum

      riippuu varmaankin missä päin asuu että miten sossusta saa rahaa,mutta kuopiossa ainakin kahdelle ylä vuokra raja on n.500e mitä sossu huomioi asumismenoiksi. kolmelle se on sitten vähän enemmän. Kun toimeentulotukea haetaan niin ne tekee laskelman paljonko on tuloja. Siihen lasketaan kaikki rahat mitä ikinä mistään tuleekaan. Kolmelle se on joku vähän yli 1000e ja jos jää sen alle niin sossusta ne sen osuuden maksaa. Eli jos nyt saisitte vaikka kuussa 700e niin sossu maksaa sen joku 300e. Vuokran jälkeen pitäisi suunnilleen jäädä käteen n.400-500e ruokaan yms. mutta jos muutatte yhteen niin molemmi jää käteen tuo 400-500e. Ne pyytää kaikkien tilien tiliotteet viemään 3kk ajalta mutta jos on jotain säästö tms tilejä niin ei kannata niitä viedä ellei halua niistäkin rahoista luopua. Myös jos sukulaiset laittavat esim. lahjarahaa tilille jotai isoja summia niin nekin lasketaan tuloiksi.

      Sossusta maksetaan vauvalle sänky ja patja(n.100e), vaunut/rattaat(yhdistelmiin 400e) ja syöttötuoli(20e). Siis ei niitä kokonaan makseta vaan osa niistä ja loput täytyy itse maksaa. Turvaistuimeen ei myönnetä ollenkaan mitään tukea, vaikka se onkin hyvä olla olemassa. Myös sähkö ja vesilaskut maksetaan sossusta ja julkisen puolen terveydenhoitokulut. Se vasta tuleekin tarpeen kun on käynyt synnyttämässä ja ollut jonkusen yön sairaalassa on laskukin enemmän kuin pieni. Vauvalle vaatteita ei makseta ellei oikeasti saa rahojaan mitenkään muuten riittämään. mutta niitä saa äitiyspakkauksessa ja jos yhtään on sukulaiset yms innoissaan tulevasta lapsesta niin niitä tulee ihan varmasti lahjaksi ja paljon.

      Sossun kelan rahoilla pystyy ihan helposti elämään. Ainakin itse olen helposti tullut toimeen ja joka kuukausi jää aina jonkin verran säästöönkin. Totta kai täytyy välillä katsoa mitä ostaa mutta jos nyt ei joka päivä ole uusia vaatteita yms ostamassa niin toimeen tulee. Tarkoitukseni ei ole kuitenkaan jatkaa sossupummina elämistä vaan lähteä syksyllä opiskelemaan ja hankkia ammatti. Ja siksi elän nyt sossun rahoilla koska olen lapseni kanssa kotona vielä.

      • väliaikainensossupum

        niin ja jos haet toimeentulotukea opiskelujen aikana niin täytyy ottaa opintolainaa. Joten jos nyt tulet hyvin toimeen nykyisillä tuloillasi, niin ei varmaan kannata ottaa opintolainaa. Haet sitten sitä kun jäät äitiyslomalle ja äitiyslomahan alkaa 1kk ennen laskettua aikaa. kyllä kuukaudessa kerkeää hankkimaan sängyt yms. vauvalle


      • ei nyt ihan noinkaan. sossu ottaa kaikki tulot huomioon. 2 aikuista molemmat 350 ja 1 lapsi 250 vuokra sähkö yms. 350 per aikuinen ja 250 ensimmäinen lapsi ja nämä siis pitää jäädä käteen eli 950 käteen!


    • masurakkaus

      ei se nyt kaikkea maksa,että pystys oikeesti elää ku tavallinen työssäkäyvä, siis samanlai saatte asumistukea,toimeentulotukea varmasti,jos niitä haette.Ja teidän tapauksessa voisin kuvitella,että sossu maksaisi vaunuistakin vielä sen 150e takautuvasti kuittia vastaan,joten siitäkin saisi hieman omaan pussiin takaisin kotiinpäin(tuttavallani maksettiin näin) ja saathan sinä äitiysrahaa,jota ruvetaan maksamaan 30 arkipv ennen laskettua aikaa,ja sinun tilassasi se on suurinpiirtein 550e/kk lapsen synnyttyä ainakin maitotarpeisiin/vaippohin kuluva lapsilisä. kyllä te rahallisesti pärjäätte,älä sitä huoli,tiukkaa kyllä on,mutta ette te rahattomiksi jää,usko pois. :) kyllä nekin huolet sutviintuu aikanaan : ) tsemppiä raskauteen (=

      • 11+9

        Hei!
        Yksiasia mika voi tuoda merkittavaa saastoa, on jos jollain sukulaisella/ystavalla on pari vuotta vanhempi vauva, etta josko kysyisitte voisitko saada hanen kaytettyja vauvan vaatteita. Ne ovat usein myos hyvin sailyneita kun vauvat kasvaa niista ulos niin nopeesti. Varit pojilla ja tytoille on aika samat vuodesta toiseen samoilla hello kitty tai puuha-pete painatuksilla.


    • chikachika

      Nuoren äidin näkökulmasta voin kertoa, että asiat järjestyy jos itse on siihen halua.

      Äläkä kuuntele niitä jotka leimaavat sinut heti sossupummiksi jne elelemään valtion tuilla.
      Lähes jokainen suomalainenlapsiperhe saa jotain tukea.

      Itse on juuri opinnot uudestaan aloittanut 21-vuotias kaksi vuotiaan tytön äiti.

      Kelasta saat hakea asumistukea asuinkustannuksiin, lapsilisää saat kunhan lapsi syntyy, äitiyspäivärahaa saat todennäköisesti minimin jos olet opiskelija. Sosiaalitoimistosta tosiaan saa toimeentulotukea jos elinkustannukset ovat isommat kuin tulot. (Rahaa ei siis jää ruokaan jne) Lastentarvikkeita ei oikeasti tarvitse olla kaapit notkuen täynnä, riittää alkuun että on muutamia kappaleita vaatteita kutakin lajia, lastenvaunut, sänky ja turvakaukalo. aluksi lapsi voi nukkua äitiyspakkauslaatikossa. Kirppareilta löytää myös paljon edullisesti..

    • ET VOI OLLA TOSISSAS

      "aluksi lapsi voi nukkua äitiyspakkauslaatikossa."

      ÄLÄ HELVETTI OLE TOSISSASI ! HERRANJUMALA !

      • olen tosissani

        "aluksi lapsi voi nukkua äitiyspakkauslaatikossa."

        ÄLÄ HELVETTI OLE TOSISSASI ! HERRANJUMALA !

        No aika monet vauvat kyllä nukkuu aluksi tuossa laatikossa, vauvalle tulee turvallisempi nukkua pienemmässä tilassa kuin yksin valtavassa pinnasängyssä. Itse olen ainakin pitänyt sitä laatikkoa kyllä sängyssä..


      • Teiniäiti vm. -80
        olen tosissani kirjoitti:

        "aluksi lapsi voi nukkua äitiyspakkauslaatikossa."

        ÄLÄ HELVETTI OLE TOSISSASI ! HERRANJUMALA !

        No aika monet vauvat kyllä nukkuu aluksi tuossa laatikossa, vauvalle tulee turvallisempi nukkua pienemmässä tilassa kuin yksin valtavassa pinnasängyssä. Itse olen ainakin pitänyt sitä laatikkoa kyllä sängyssä..

        Meillä päin neuvolassa oikein suositeltiin, että lapsi kannattaa laittaa laatikkoon nukkumaan aluksi. Ei se pieni vauva osaa ajatella, että hitto vie, kun jouduin tänne laatikkoon enkä saanut heti Hästensin moottoroitua sänkyä ;-)

        Yleltä tuli joku ohjelma, jossa näytettiin, miten vähän ihmisillä oli tavaraa ja turhuuksia kotona vielä 1960-70 -luvuilla. Yksinkertaisuuteen on hyvä pyrkiä!

        Onnea aloittajalle uuden elämänvaiheen alkuun!


    • normaali 20 v.

      naurattaa tollaset pennut, jotka ei mieti yhtään muulla kuin alapäällänsä, onnea vaan tulevalle äidille:D

    • nuoriäiti21hjärvi

      Niin ja muuten netissä myydään ihan reunapehmusteitakin niihin HERRANJUMALATTOMIIN äitiyspakkauslaatikoihin. ja siinä pakkauksessa tulee ihan laatikon kokoinen patjakin btw, näin tyhmille tiedoksi jotka parjaa ajatusta. :)

    • kahdenlapsenmami

      Asumistukea voitte saada max 80% vuokrastanne, sossu huomioi, ensiasuntoon, sängyn, ruokapöydän ja kirjahyllyn, ja jonkin verran keittiöastiastoja. vauvalle vaunut ja pinnasängyn. eli siis vain ainoastaan pakolliset. kyllä te pärjäätte, ja muistakaa kirkolta voitte hakea ruoka-avustusta, älkää hävetkö hakea noita apuja. toimeentulotukilaskuli löytyy netistä josta voit laskea paljonko voisitte saada sossusta toimeentulotukea!! kelan sivuilta löytyy laskuri asumistukeen. onnea odotukseen.

    • kkkkoookk

      pakko tähä lisätä viel, kun haet äitiyspäivä/vanhempainrahaa. muista että pitää olla yli puolenvuoden tulot että saa enemmän kun sen 500e kelalta :) ja kun maalaisjärkeä käytät nii sä keksit ne rahat aina jostain ;)

    • .

      Ne on 6 kk _ansiotulot_ .......

    • minävaantäällä

      Meillä on nyt 2 vuotias tyttö ja ollaan työttömiä molemmat ja saadaan tukia sen verran, että eletään leveästi ja saadaan ostettua tytölle jotakin mukavaa joka kk :)

      Eli Asumistuki 669€/kk , Toimeentulotuki näytti viime kk olevan 1366,13€ sekä lapsilisä 100,40€/kk eli yhteensä 2135,53€/kk.
      Siitä me maksamme vuokran, puhelinlaskut ja ruoat, kaupunki maksaa veden, sähkön,vakuutuksen, lääkärit ja päivähoidon. Lisäksi lapselle myönnetään tarpeellisiin hankintoihin rahaa, mutta kuitit toimitettava jälkikäteen, ja lapsen synnyttyä saimme 800e vaunuihin yms. Ja vielä lisäksi saamme 150€ vuodessa lapsen virkistys ja lomatoimintaan:)

      Sosiaalitoimisto myöntää ainakin täällä ENSIMMÄISTÄKERTAA kotoa muuttavalle 400€ tue huonekaluhankintoihin, edellyttäen, että olet aina asunut vanhempiesi luona ja muutat omillesi ensimmäistä kertaa:)

      Eli en valita tästä pk seudun sosiaalitoiminnasta yhtään:)))

      P.S asumme kolmiossa ja vuokra 850e/kk

      • ihan varmasti!


    • Kokemusta on

      Jep! Ja oppii lapsikin heti aluksi oikeen mallin elämälle kun isi ja äityli kiltisti kotona makaa virman piikkiin! Ei tuu ainakaan eroahdistusta.

    • edellinen

      lapsi on tarhassa joka pv 7.30-16.30 joskus haetaan aikaisemmin, mutta töitä etsimme molemmat

      • acfa

        miksi lapsi on tarhassa, jos molemmat kuitenkin olette kotona?

        aikas uskomatonta kunnan varojen hyväksikäyttöä sanon minä..
        maksakaa itse lapsenne päivähoito, jos kerta teillä ei oikeata tarvetta ole päivähoidolle.


    • .

      Kyllä nyt nimimerkki "minävaantäällä" pistää ihan omiaan mitä tulee noihin summiin.



      Provo mikä provo.

    • Maksumies

      Ei hätiä mitiä. Kyllä kansan karttuisa käsi kustantaa white trashien lisääntymisen siinä missä muunkin koheltamisen. Pitääkin tästä palata duuniin, että saadaan loiseläjien tuet maksettua.

    • Ikävä ihminen

      Sehän se juuri on kaikkein surullisinta.

      Teiniäitiyden tyyppiset ongelmat periytyvät ja täälläkin muutama neropatti kehuu sillä, miten omassa suvussa on "aina" hankittu lapset nuorina ja kaikilla on mennyt aina hyvin. Sitten seuraavassa lauseessa jo mainitaan se, miten on koettu "monenlaista paskaa" ja parhaassa tapauksessa ollaan jo valmiiksi sosiaalitoimistoin asiakkaita.

      Ihminen on aina sokea omille valinnoilleen ja jokainen kuvittelee olevansa jotenkin erilainen kuin aikaisemmat sukupolvet, jotka ovat suossa ongelmineen.

      Tämän päivän keskivertoteinin kyky hahmottaa aikaa pitemmällä tähtäimellä kuin nykyhetkessä on olematon. Lyhytjänteisyys on lisääntynyt huimasti muutamassa vuodessa ja tulokset näkyvät surullisella tavalla. Jokainen lasten ja nuorten kanssa työtä tekevä tietää totuuden, mutta kukaan ei sitä tietenkään täällä usko. Jos puheita uskoo, jo 15-vuotiaiden kyky arvioida omaa tulevaisuutta on täydellinen!

    • eikiitos.

      OHHOH!!! ompas halpa kolmio pk-seudulla!!!! täällä mistä haen asuntoa kaksiosta saa pulittaa saman verran sähkölaskut päälle!! :(

    • Ihmettelenvaan

      En tiedä puhuuko 'Minävaantäällä' nyt ihan totta, mutta aika uskomattomalta kuulostaa toi toimeentulotuen määrä.. Me olemme kummatkin työttömiä (olen kuitenkin työharjoittelussa) ja saamme asumistukea, kotihoidontukea, lapsilisää ja lisäksi minä saan työttömyyspäivärahaa. Toimeentulotukea olemme saaneet silloin kun olemme saaneet vain asumistukea ja kotihoidontukea. Sekään ei kyllä todellakaan ole ollut läheskään noin paljon. Joskus sossu on maksanut sähkölaskun, mutta ei muuta. Ei todellakaan tunnu kivalta elää pelkkien tukien avulla, mutta tiedän tai ainakin uskon tämän olevan väliaikaista. Ja pakko vielä sanoa etten ymmärrä miksi laittaa lapsi kokopäivähoitoon jos kummatkin vanhemmat kotona. Varsinkin kun kyse on 2-vuotiaasta!

      Ja me asumme vantaalla kolmiossa, vuokra 767 johon sisältyy vesi ja lämmitys.

    • a

      Mun siskolla on nyt yksivuotias poika ja ne on elänyt ton koko vuoden sossun ja kelan tuilla ja voin sanoa että iha normaalisti ovat pystyneet asumaan ja ostamaan normaalia ruokaa. En tiädä tarkkoja summia, mutta noin 600 euroa he saavat kahestaan vauvan kanssa rahaa ruokaan, vaatteisiin ja muihin tarpeisiin ja tämän lisäksi sossu maksaa heille vuokran, eli täällä kyllä pärjää ihan mukavasti, vaikka ei se hakemuksien yms. täyttely ja sossussa ravaaminen mitää mukavaa olekaan.

    • jo kyllästynyt*

      näitä juttuja kun lukee täällä, niin oikeasti käy etomaan ja suututtamaan.

      lapsi väännetään kenen tahansa "jampan" kanssa, mutta se lapsi pitää vääntää, sitten ollaan sossupummeja kun ei ole halua saati resursseja lähteä töihin.
      ammattiin opiskellaan tyyliin 30-vuotiaana ja ihmetellään miksei ura urkene saatika palkka ole mistään kotoisin..kun lapset "pitää tehdä nuorina että jaksaa"..mitä se lapsi saa liian nuorilta vanhemmiltaan jotka hyvä jos kykenevät itsensä elättämään..

      näissäkään jutuissa ei vissiin olla ajateltu lapsen parasta hetkeäkään, kun nuori äiti kuvittelee että lapsi on ikuisesti "pikku söpöliini joka vain hymyilee"..ikävä kyllä lapsen kasvatukseen ja elättämiseen tarvitaan myös rahaa, sillä kaikki tarvikkeet maksavat ja lapsi ei pelkällä pyhällä hengellä elä.

      kannattaisi ehkä miettiä tuota lisääntymistä vähän syvällisemmältä tasolta kuin "mä haluun". vituttaa oikeasti maksaa tuollaisten loiseläjien elämä omista verorahoistaan..vanhemmuus kun on aina ihan oma valinta, niin miksi minun pitäisi maksaa jonkun toisen valinnoista?ja tähän ei kelpaa syyksi mitkään säälittävät "vanhemmuudenturva"-seliselitykset, kun on se jo nähty että nykyajan lapsista suurin osa on täysin vailla kuria kasvaneet, joten tuskin yksikään näistä kakaroista tulee koskaan minua vanhuudessani hoitamaan(toivottavasti ei).

      hankkikaa siis ensin edes se ammattikoulutus, sitten työpaikka, kämppä ja vakaa pitkäaikainen parisuhde jossa molemmat osapuolet haluavat sen lapsen, ettette aina päätyisi sossun vakiasiakkaiksi..minkälaisen esimerkin lapsillennekin annatte kun elätte pummeina.."ei omena kauas puusta putoa"

    • tshsh

      TEINIÄIDEILLE JA -ISILLE VINKKEJÄ RAHANSÄÄSTÖÖN:

      - Tee suursiivous, jossa käyt läpi kaikki tavarasi, vaatteesi, kenkäsi ja korusi. Mieti, tarvitsetko aivan niitä kaikkia ja myy kaikki mistä pystyt luopumaan. Huuto.net on hyvä paikka myydä omia tavaroitaan netissä.

      - Sähkölaskut ovat suuria menoja pienituloisille. Yritä siis käyttää mahdollisimman vähän sähköä; vältä television katselua ja pidä valot päällä vain niissä paikoissa missä on todellinen tarve.

      - Älä osta muovikassia vaan hanki kestävä (ja edullinen) kangaskassi ja käytä aina sitä. Muovikassit eivät maksa paljoa, mutta kyllä niilläkin säästöä saa aikaan.

      - Etsi ruokakaupasta halvimmat mahdolliset tuotteet.

      - Lopeta huvittelut. Ei elokuvailtoja leffateatterissa eikä minkäänlaista bilettämistä!

      - Osta vaatteet itsellesi ja vauvallesi kirpputoreilta tai Huuto.netistä.

      - Pidä vaikka keittiönpöydällä vihkoa, johon merkitset kaikki ostoksesi ja niihin käyttämät rahat (ota kaupasta aina kuitti mukaan).

    • 5+1
    • oikein jaetaan

      kaljarahhoo jotta isä saa kavereitten kansa juhlia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3108
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1265
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1251
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1056
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      947
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      914
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe