Mirena-kierukka

mietinnässä

Heipä hei muutkin äidit!
Kertokaahan kokemuksianne hormonikierukasta! Hyvät ja huonot kokemukset nyt kehiin!? Minulle kierukan laitto edessä ja vähän on vielä kyseenalaiset tuntemukset, joten mietteitä aiheesta tarvitsisin. (Itselläni aurallinen migreeni, joten pillereitä ei minulle määrätä).

39

28859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sutlr8ä

      Ainoa hyvä asia että kuukautiset jäi pois. Masennuksen oireita, seksihalut kokonaan pois ja erittäin paljon ärtyneisyyttä ja hermostuneisuutta, siinä oireet minulla kierukasta jotka hävisi kun kierukka otettiin pois.

      • ei kivoja finnit!

        lievänä ja lisäksi kipeitä ihonalaisia aika isojakin "finnejä".Kaikki oireet hävisi kun kierukka poistettiin.
        Joillekin se sopii mutta ei kaikille.


      • neuvoton6

        Itselleni laitettiin Mirena 2011, kaikki meni hyvin kuukautiset jäivät kokonaan pois eikä muutakaan sivuvaikutusta tullut kunnes vasta nyt...rinnat erittäin kosketusarat, alavatsa kipeytyy herkästi varsinkin yhdynnässä, jonkinsortin haluttomuutta ilmaantunut mikä on minulle varsin outoa (hyvä rakastava mies ja seksi ollut todella tyydyttävää aina)tilasin lääkärin varmuuden vuoksi, saahan sitä aina asiasta kysellä, saa siten itselle 'sielunrauhan', toivottavasti kaikki on vaan ohimenevää ja myös paino on hiukan noussut vaikkei syömistä olekaan lisännyt....


      • Myös finnejä ihon al
        ei kivoja finnit! kirjoitti:

        lievänä ja lisäksi kipeitä ihonalaisia aika isojakin "finnejä".Kaikki oireet hävisi kun kierukka poistettiin.
        Joillekin se sopii mutta ei kaikille.

        Täysin sama juttu ku sulla.
        Poistatin myös.
        Aika outo että aurallisesta migreenistä kärsivälle laitetaan hormonikierukka!


      • Anonyymi

        Kiitos sanoit teidän kokemukset


    • minä aloittaja

      Näitä juuri pelkäänkin ja sen takia kierukan ottaminen tosiaan mietityttää/pelottaa.. Mutta eipä sitä voi ennakkoon tietää sopiiko itselle vai ei.. Hankalaa on. Olisiko vielä kokemuksia? Mieluiten vaikka niitä positiivisiakin!!? =)

      • noJaah...

        Itselleni laitettiin kolme vuotta sitten. Menkat jäi ekan vuoden jälkeen pois, mielialoissa kyllä heittelyä aina siinä vaiheessa "kiertoa" kun pitäisi menkkojen alkaa.. Poisottamista olen miettinyt, koska aiheuttaa melkoisesti finnejä naamaan :( Anopillani on sama kierukka, eikä hänelle ole tullut mitään huonoja sivuvaikutuksia. Jos kierukan nyt vielä jätän niin en sitä ainakaan tule uusimaan.


    • ugöl

      kokeile ensin vaikka pari kuukautta minipillereitä ja katso miten ne toimii. mirena-kierukassa ja minipillereissä on samaa keltarauhashormonia.
      mulla kaverilla on ollut just toi mirena-kierukka ja kokenut todella hyväksi.

    • kiukku86

      Mutta eipä mun mielestä muuta positiivista ole, mulla ei ainakaan kuukautiset ole jääneet pois, mielialat heittelee, migreenikohtauksia saan siinä missä ennenkin, kuukautiset ovat epäsäännölliset ja välivuotoja tulee, kuukautisten runsaus vaihtelee, maha on törkeän kipeä, haluttomuus... Tämäkin on todennäköisesti kierukasta johtuva, koska tämä vaiva on kierukan aikana vasta tullut, eli seksin jälkeen alavatsaan koskee muutaman tunnin, samalla tavalla kuin kuukautisten aikoihin. Mirena ollut kohta kolme vuotta ja harkitsen tosissani pois ottoa, ja jos jätän sen vielä, niin uutta ei ainakaan tilalle laiteta!

    • Hyvät kokemukset

      Minulla Mirena-kierukka nyt toista kertaa. Ensimmäisellä kerralla laitettiin runsaiden ja erittäin kivuliaiden kuukautisten vuoksi. Alussa oli vähäistä tiputtelua ensimmäisen kuukauden ajan ja sen jälkeen kuukautiset ja vuodot olivat muisto vain. Ihanaa aikaa. Kierukka oli paikallaan reilun viisi vuotta ja sitten vaihtoon. Ennen nykyisen kierukan laittoa tulinkin raskaaksi ja nyt synnytyksen jälkeen siis toinen kierukka paikallaan. Laittaminen on minulla ainakin melko kivuliasta, koska kohtuni on kallistunut taaksepäin ja kohdunsuuta joutuu venyttämään, että kierukan saa sisälle.
      Nyt kuitenkin kierukka sisällä eikä vuotoa kummempia ongelmia ole ollut. Ei iho-oireita, ei masennusta eikä muutakaan. Joten minulle ainakin mirena on sopinut tosi hyvin ja voi sitä autuutta taas näiden alkuvuotojen jälkeen, kun menkkoja ei enää tule!

      • kierukallinen

        Pelkkää positiivista sanottavaa kierukasta. Myös minulle kierukka laitettiin erittäin runsaiden kuukautisten takia. Toki siinä "sivussa" tuli ehkäisykin, koska pillerit eivät minulle soveltuva vaihtoehto.

        Jonkin verran kuukautisvuotoa oli jopa 4KK:N ajan ja olinkin jo aivan varma, että mä olen nyt niitä harvinaisia joilla kuukautisvuoto ei vähenekään/lopukkaan. Mutta 4kk:n jälkeen kuukautiset loppui kokonaan! Mitään vuotoja, masennusoireita, mielialanvaihteluita, näppyjä, seksihalujen loppumista ym ei ole ollut.

        Laittaminen sattuu jonkin verran mutta ei mielestäni paljon. Buranaa ennen laittoa suosittelen. Kierukka on nyt tullut aikansa päähän ja ensi kuussa menen laitattamaan uuden.

        Suosittelen kokeilemaan. Se voi olla tosi positiivinen juttu ja jos ei ole, niin saahan sen pois.


      • eräsvaan
        kierukallinen kirjoitti:

        Pelkkää positiivista sanottavaa kierukasta. Myös minulle kierukka laitettiin erittäin runsaiden kuukautisten takia. Toki siinä "sivussa" tuli ehkäisykin, koska pillerit eivät minulle soveltuva vaihtoehto.

        Jonkin verran kuukautisvuotoa oli jopa 4KK:N ajan ja olinkin jo aivan varma, että mä olen nyt niitä harvinaisia joilla kuukautisvuoto ei vähenekään/lopukkaan. Mutta 4kk:n jälkeen kuukautiset loppui kokonaan! Mitään vuotoja, masennusoireita, mielialanvaihteluita, näppyjä, seksihalujen loppumista ym ei ole ollut.

        Laittaminen sattuu jonkin verran mutta ei mielestäni paljon. Buranaa ennen laittoa suosittelen. Kierukka on nyt tullut aikansa päähän ja ensi kuussa menen laitattamaan uuden.

        Suosittelen kokeilemaan. Se voi olla tosi positiivinen juttu ja jos ei ole, niin saahan sen pois.

        Mulla myös pelkkää positiivista sanottavaa. 7 vuotta on kierukka ollu, siis yks vaihto takana. Ei kuukautisia, ei mieliala vaihteluja ja halut on kohdallaan ;). Mulla myös runsaat kuukautiset joten tässä samalla hoituu kaksi asiaa.
        Laittaminen ja vaihtaminen nyt sattuu sen verran kun sattuu. Siihen autta just noi kipulääkkeet..
        Joilekkin kierukka sopii joilekkin ei, mutta kannattaa kokeilla.


    • kldck

      Minulla oli mirena-kierukka 6kk. Koko ajan vuodin verta, enemmän kuin aikoinaan normaalimenkkojen aikana. Olin huonotuulinen, paino laski alipainon puolelle, ruokahalu lähti, hiukset oheni puoleen, ei ollut mitään seksihaluja ja yleinen vointi oli todella huono. Kun otatin kierukan pois elämä tasaantui kuukaudessa ja hiuksetkin on palautuneet päähän. En henkilökohtaisesti suosittele kierukkaa vaikka tiedän monia joille se on ollut loistava!

    • ei minulle

      Minä tyhmänä kerran kokeilin. Maksoi jotain 400 euroa tms. Viikon jaksoin, sen jälkeen menin lääkäriin ja sanoin, että haluan kierukan pois. En tiedä, oliko psyykkistä vai hormonaalista, mutta halut menivät heti ja sen lisäksi koin omantunnontuskia, koska tajusin, että hormonikierukka voi aiheuttaa "abortin" eli estää jo hedelmöityneen munasolun kiinnittymisen. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kokeilin hormoneita (mikäli ei oteta lukuun muutamaa kuukautta nuorena kun käytin Diana novaa aknen takia).

      • ei minulle

        Niin ja minä en pitäisi siitä, että kuukautisia ei tule. Kuukautiset muistuttavat minua siitä, että olen vielä hedelmällinen ja että olen nainen. Minua kammottaa ajatus vaihdevuosista ja siitä, että kuukautiset eivät enää tule :(.


      • kiitos riittäisi min
        ei minulle kirjoitti:

        Niin ja minä en pitäisi siitä, että kuukautisia ei tule. Kuukautiset muistuttavat minua siitä, että olen vielä hedelmällinen ja että olen nainen. Minua kammottaa ajatus vaihdevuosista ja siitä, että kuukautiset eivät enää tule :(.

        Minä taas rakastaisin sitä,että kuukautisia ei tule.Kun on tarpeeksi runsaat kuukautiset ja aina on kauhulla mietittävä mihin seuraavaksi ehtii vessaan,ettei ala yhdistetyn tamponin ja yösiteen imuteho loppua,niin silloin sitä joskus miettii miten ihanaa olisi ilman tätä ongelmaa.Siispä hormonikierukan hankintaan.Gynekologi vielä sanoi,että usein runsaimmin vuotavat naiset saavat vaihdevuodetkin myöhään,kuukautiset saattaa tulla melkein kuusikymppiseen asti.Niin,tämänhän tosiaan halusinkin kuulla...


      • Anonyymi

        Mulla taas mirenan laiton jälkeen on tehnyt mieliä seksiä koko ajan :D joka päivä tekisi mieli :D aiemmin hyvä jos kerran kuussa. Nyt menossa kolmas kuukausi laitosta. Tiputtelua vielä on, mutta toivottavasti jäisi pois. Mutta ei mitään sellaista vuotoa enää, mihin ei pikkuhousunsuoja riittäisi. Odotan, että vuoto loppuisi kokonaan. Palaan tänne vaikka 6kk kohdalla. T: Annikka


    • Elämä alkoi vihdoin

      Mulle mirena on ihan taivas. Olen 9 vuotiaasta kärsinyt kuukautisista ja nyt 40 runsastuivat entisestään, niin että vuoden aikana 3 sijauspatjaa mennyt roskiin, kun alkoi ilman varoitusta tulla kuin ämpäristä kaataisi. Piti olla epäsäännöllisyyden vuoksi saamarin vaipat pöksyissä koko ajan varoiksi. Tunsin itseni ennemminkin vaippoineni vauvaksi kuin naiseksi. Mirena laitettiin helmikuussa 2013 ja vuoto väheni heti. Oli tosin sellaista jatkuvaa pientä tuhruilua kesäkuulle asti, mutta sen jälkeen ei ole ollut juuri mitään mitä voisi vuodoksi sanoa. Kukautiset ovat olleet minulle aina todella vastenmielinen asia ja nyt on ihanaa kun ei tarvitse enää matkustamis ajankohtiaan miettiä kalenterin kanssa. Ihana vapaus eikä vaippoja. Välillä tosin hieman nippaa vatsasta, mutta sen kärsii mieluummin kuin veren lorinan.

    • vbklökjhg

      Vain hyviä kokemuksia. Kk jäi pois kuten PMS-vaivat.

    • hyvä kokemus

      Minulla on ollut kaksi hormonikierukkaa, kumpainenkin täydet viisi vuotta. Yhdeksän vuotta oli kuukautiset ja niihin liittyvät vaivat pois, sitten alkoivat kovempina kuin koskaan. Syy ei ollut Mirenan, vaan myomien, joiden takia poistettiin kohtu.

      Kymmeneen Mirena-vuoteen mahtui ajanjaksoja, jolloin halut olivat tiessään tai iho ja hiukset rasvoittuivat älyttömästi taikka mieliala oli maassa. Luulisin, ettei noilla asioilla ollut Mirenan kanssa mitään tekemistä, mutta ainahan sitä voi spekuloida.

      Muistaakseni ensimmäisen kierukan kanssa oli aluksi tiputteluvuotoja, mutta menivät muutamassa kuukaudessa ohi. Itselleni oli hyvä kokemus, en olisi vielä tuolloin ollut valmis kohdunpoistoon, ja kuukautisvaivat olivat tosi pahat. Hemoglobiinikin nousi rajusti, kun vuodot loppuivat.

      • uskallanko kokeilla

        Mulla on ensi kuussa aika tk:lle ja saan ilmaiseksi mirena kierukan. Nyt on kuitenkin alkanut epäilyttämään koska sivuvaikutukset ovat aikamoisia niillä jotka niitä saavat. Mun ongelma on liian runsaat vuodot ja kivut, ehkäisyä en tarvitse. Lievää anemiaa ollut vuotojen takia.

        Pariin kertaan olen käyttänyt Tranokseenihappoa kuukautisten aikana joka siis tyrehdyttää vuotoja. Olen aika pienellä annoksella kolmen päivän aikana saanut vuodot siedettävälle tasolle. Mitään sivuvaikutuksia en tästä lääkkeestä ole saanut; itse asiassa sopi oikein hyvin. Sitä en tiedä lisääkö tämä lääke tulppariskiä pitkällä ajanjaksolla käytettynä. Mitään seurannaistutkimuksia ei lääkkeestä ole pitkällä ajanjaksolla.

        Nyt olen kahden vaiheilla. Kantaako lähteä kokeilemaan kierukkaa josta vapautuu hormonia joka päivä kun selviäisin toisella lääkkeellä kolmena päivänä kuukaudessa?

        Olen lääkevastainen ja elimistöni on aika herkkä aineille jotka sinne ei luontaisesti kuulu. Fimeaan oli tullut tosi paljon valituksia Mirenasta.

        Jos jollakin on jotain järkevää näkökulmaa niin mielellään saa kommentoida tai kertoa omaa kokemustaan.


    • swwwww

      Mulla kaksi Mirenaa ollut. Kuukautiset jäi pois, ei muita oireita kuin alkuun rintojen turvotusta. Suosittelen. Hormonikierukka ei aiheuta aborttia, kuten joku väitti. Selvitäpä asiaa.

    • Nakka

      Mulla oli Mirena 8 kk. Arvasin jo etukäteen ettei se sovi mulle, koska mikään hormonaalinen ehkäisy ei ole sopinut mulle, mutta vaikeiden menkkojen takia suostuin kokeilemaan, koska joka paikassa väitettiin, että ei hormonikierukasta tule sivuoireita samalla tavoin kuin e-pillereistä. ROSKAA! Kierukasta tuli pahemmat sivuoireet kuin pillereistä!

      Oireita alkoi tulla kunnolla vasta n. 5 kk:n käytön jälkeen ja ne pahenivat vain koko ajan, kunnes otatin kierukan äskettäin pois. Rajut mielialanvaihtelut, hirveä ärtyneisyys, lievä masentuneisuus, haluttomuus, hiustenlähtö, migreeni... Jotain varmaan unohtui.

      Tukka harveni puolella, on onneksi tuuheat hiukset mutta pelottavaahan tuo silti on. Pahinta oli tuo ärtymys jota ei voinut hallita mitenkään. Normaalisti osaan kontrolloida tunteitani, mutta nyt tuntui kuin jokin pysäyttämätön voima olisi painanut päälle, en kerta kaikkiaan hallinnut itseäni. Miesparkani joutui kuuntelemaan kaikki ärräpäät ja vittuilut. En tosiaankaan ollut oma itseni. Menkat kyllä niukkeni, rauta-arvot koheni ja iho oli paremmassa kunnossa, mutta se ei ole noiden sivuvaikutusten sietämisen arvoista.

      Lääkäri ja hoitaja ehdottivat toista kierukkamerkkiä, en todellakaan ota. Mikään hormonaalinen ehkäisy ei selvästikään käy. Kun lapsiluku on täynnä, vaadin kohdunpoistoa helvetillisten menkkojen takia.

      • Anonyymi

        Ärsyttää, kun kaikille naisille tyrkytetään hormonaalista ehkäisyä. Vannotaan, että jokaiselle löytyy sopiva. Vaan ei löydy! NE pilaa kehon tasapainon ja terveyden! On olemassa naisia kenelle ei sovi minkäänlainen ehkäisy! Kokemuksieni perusteella en kokeile enää hormonaalista ehkäisyä! Olen terve nainen, jonka keho kiittää, kun saa olla luonnollisessa olotilassa ja olla oma itsensä!


    • Anonyymi

      Hei, pakko avata tämä keskustelu uudelleen, jos joku miettii mirena hormonikierukan käyttöönottoa, tässä oma kokemukseni: äärimmäisen järkyttävä ja iso pettymys! Kierukan asennus teki kipeää ja vatsaan jäi menkkakipuja muistuttava jomotus muutamaksi päiväksi. Pahinta koko kokemuksessa oli vatsan turpoaminen. Vyötärön ympärys on ollut normaalisti 85 cm ja kierukan asennusta seuraavana päivänä vyötärö oli turvonnut 93 cm:iin! Siis todellakin 8 senttiä lisää vyötärölle yhdessä yössä!! Vatsa oli pinkeä, olo tukala ja vatsaotelossa oli ahdasta. Muutamassa viikossa huomasin, että ruuansulatuskin oli jämähtänyt. Mikään liikunta ei kiinnostanut, koska maha oli tiellä. Elämä oli hankalaa. Kierukka poistettiin kuuden viikon jälkeen. Sen jälkeen olen nyt viisi viikkoa yrittänyt saada itseäni normaaliin kuosiin. Nyt, kun vatsaontelon ahdas olo ja alavatsan pinkeys ovat poissa, on helppo urheilla ja liikkua. Vatsalihaksetkin tottelevat käskyjä! Turvotusta on edelleen vatsan seudulla. Toivottavasti se katoaa pian. En suosittele!

    • Anonyymi

      Mirena kierukka ollut käytössä n.7kk ja olen menossa kierukan poistamaan. Kärsin migreenistä, paino noussut, väsymys, mikään ei kiinnosta, mieliala vaihtelut ja haluttomuus. Hirveetä myrkkyä, enkä aijo riskeerata terveyttäni, joten poistatan kierukan!

    • Anonyymi

      Laitettu toukokuu 2020. Ekat 3 kk söin maksimiannokset särkylääkettä, välillä jouduin päivystykseen, kun ei auttanut käsikauppalääkkeet, vaan annettiin Tramalia. Todella pahat vuodot kesti 6kk. Rautavarastot elimistöstä tyhjeni tuoden mukanaan kaikki maailman ongelmat. Aloitin raudansyönnin, vaikka lääkäri oli taas sitä mieltä, että höpö höpö (ferritiini 20). Pikkuhiljaa vuodot ja kivut tuli enää noin kerran kuussa, joten jätin sen paikoilleen kymmenien suostuttelujen jälkeen. Nyt reilu vuoden päästä painoa tullut 15kg (olen aina ollut hoikka ja urheilullinen), hiukset tippunut ja migreeni muuttunut paljon pahemmaksi. Mulle vaan vakuutellaan, että näin juuri 40 täyttäneenä mahdollisesti pre menopaussioireet olisi vielä pahemmat. Mutta muutakaan ehkäisyä en voi aurallisen migreenin takia käyttää.

      • Anonyymi

        Mulla myös Mirenasta järkyttävä kokemus, liian kauan kokeiltuani otin pois. Helpotuksen tunne tuli samana itana!Myöhemmin sitten käytin jonkun aikaa Qlairaa ehkäisytarkoitukseen, mutta ei sekään oikein sopinut ja kun lopetin tulivat kuukautiset vain pari kertaa, ovat nyt pysyneet pois kokonaan. Ei kaikille mitään pahoja vaihdevuosioireita välttämättä tule ollenkaan ja aina voi käyttää kondomia ja saattaahan myös raskauden mahdollisuus jo olla mennyt vanhemmiten.


    • Anonyymi

      Oletteko huomanneet sykkeen nousua mirenan kanssa? Leposyke ei laske ja kroppa kuin hälytystilassa koko ajan.

      • Anonyymi

        Mulla oli tämä!! Kohta kuukausi Mirenan poistosta ja välillä vieläkin sydän tykyttää. Oireina oli myös mm. Selittämätön ahdistus eikä menkat jääneet pois, vaikka useilta ne jäävätkin.
        Myös mielialanvaihtelut ja apaattinen olo koko ajan. Ennen Mirena mulla ei näitä ollut.. :(


    • Anonyymi

      21 vuotta oli Mirena. Ei vuotoja, ei ongelmia. Nyt otettiin pois, viimeinen oli 10 vuotta paikallaan. Gyne sanoi että kun on ollut noin kauan ei enää ole hormonia siinä jäljellä ja että kuukautiset ovat jo loppuneet. Otettiin pois, muutaman päivän päästä alkoivat säännölliset kuukautiset...eli pitkätehoisia ovat.

    • Anonyymi

      Minulle on laitettu Mirena heinäkuun lopussa hysteroskopian yhtedessä. Lääkäri sanoi, että 6 kk:tta voi olla tiputteluvuotoa. Vuosin hysteroskopian jälkeen kaksi viikkoa. Sen jälkeen on ollut kuukautiset ja niiden yhteydessä pientä vuotoa, mutta kipuja ja pms-oireita ei tullut. Ei myöskään varsinaisten kuukautisten jälkeen tiputtelu jatkunut tai mitään Mirenaan kohdistettava oireita ilmaantunut. Olen ISOSTI tyytyväinen hormonikierukkaan! Voin naisena paljon paremmin tämän kierukan kanssa. Ei tarvitse olla kahta viikkoa joka kuukausi enemmän - tai vähemmän kivulias, vetämätön tai kiukkuinen. Joissakin yhteyksissä mainitaan myös, ettei vaihdevuosioireita välttämättä ilmaannu hormonikierukan kanssa. Se olisi myös suuri asia.

    • Anonyymi

      Aika hauska. Vauva.fi keskustelufoorumillä samalla otsikolla erittäin tyytyväisiä käyttäjiä, monella jo ainakin toinen menossa. Täällä pelkkiä hirveitä sivuoireita saaneita 😄. Mahtaako kertoa jotain kirjoittajakunnasta 🤔

      • Anonyymi

        15.09.22 täällä oleva kirjoitus oli minun. En moittinut Mirenaa, päin vastoin! En ole saanut siitä "hirveitä sivuoireita". Elämä on hyvää sen kanssa🌻.


    • Anonyymi

      Minulla on Mirenasta vain hyviä kokemuksia. Ei painonnousua, päinvastoin.
      Olen energinen ja virkeä , kun kuukautisia ei ole. Rauta-arvot hyvät. Ihana hormonikierukka.

    • Anonyymi

      Hei! Otin juuri mirenakierukan ja pelkään kuollakseni kaikkia sivuoireita migreeniä, aknea ja lihomista sekä vuotoja. Itsellä oli aikasemmin pillerit jotka sopivat hyvin ja oli noin 3 vuotta käytössä. Kertokaa jotain hyviä ja huonoja juttuja tästä samasta kierukasta esmerkiksi sopiko se, minkä ikäisiä olitte kierukan aikana, sopiiko muut hormoonalliset ehkäisyt, onko suvussa ollut aknea, tuliko kierukasta aknea tai lihomista

    • Anonyymi

      Ihmiset/naiset ovat kaikki yksilöitä!!! Eihän kaikki voi sietää esim maitoa tai pähkinöitä ilman järkyttäviä allergiaoireita! Ne ovat sentään luonnontuotteita. Mirena on synteettinen hormonivalmiste, kemiallinen tuote, mitä elimistö ei itse valmista eikä siis tunnista kuuluvaksi elimistöön. Oireita voi tulla, sanoi lääkäri mitä hyvänsä. Synteettiset hormonivalmisteet eivät hajoa edes jätteenkäsittelylaitoksissa vaan ajautuvat sieltä vesistöihin. Kalojen reagointia niihin on tutkittu; uros kalat voivat muuntua naaraiksi, naaraiden lisääntymiskyky heikkenee, kalayksilöiden käytös muuttuu epätavalliseksi, eristäytyvät parvesta ja hakeutuvat valoon jne. Tutkimuksia löytyy myös naisten saamista oireista. Tanskalainen tutkimus ainakin löytyy netistä ja varmasti muitakin...

      Itselleni tuli 2020 kuulemma aivan välttämättömäksi asentaa hormonikierukka paksuuntuneen kohdun limakalvon takia. Nuoruuden ehkäisypilleri kokeiluista tiesin, ettei synt.hormonit minulle sovi. Ei auttanut maininta siitä, hormonia vaadittiin ehdottomasti käyttämään.

      Ennen synt hormonikierukan asennusta vointi oli hyvä, kuukautiset olivat loppuneet jo 10 vuotta sitten.
      Oireita joita sain ja saan yhä(poistosta reilu kaksi vuotta) olivat runsaat vuodot, jotka jatkuvat yhä, masennus ja ahdistuskohtaukset, jotka nyt ovat pahentuneet, Ensin ilmaantui tulehtuneita "paiseita" myöhemmin tulehtuivat nilkat rintojenaluset nivuset avohaavoille. Paino nousi heti ja "värkki" turposi umpeen, niin että gynekologi moitti minua huonoista elintavoista; mitä olet tehnyt itsellesi kun sinussa ei pysy gynvälineetkään olet niin turvoksissa. Samainen eko-lääkäri-nainen sanoi myöhemmin oireista kysyessäni, että sinulla on sitten syöpä! Hän ennusti sellaista ilman tutkimuksia.

      Minulla oli vielä 2020 kauniit hoikat sääret, nyt ne ovat turvonneet paksuiksi ja poimuisiksi, ihon tulehduksesta johtuen ne ovat arpiset ja sinertävät. Ennen Innostuin asioista ja tein kovasti työtä. Nyt välinpitämätön ja sairaansurkea olo, ei tule seksi mieleenkään, voisiko sitä edes harrastaa tällä "värkilläni", joka sekin on vielä ummessa.

      Jos itse voisin antaa vinkkejä, ehdottaisin kokeilua pillereillä, jos niistä saa oireita ,ei kierukkakaan käyne. Kierukkaa ei aina suostuta helposti poistamaan, perustella poistosyitä saa ihan tosissaan. Itseäni ainakin peloteltiin syövällä ja että olen enemmänkin psykologi-keskustelujen tarpeessa. Onneksi valokuvasin itseni ja kirjasin oireet päivämäärin ylös. Kannattaa ehdottomasti lukea oikeita puolueettomia tutkimuksia. Lääkäreidenkin kommentteihin on suhtauduttava kriittisesti, heiltä saa kuulla jos jonkinlaisia, loukkaaviakin analyysejä. Ensimmäisenä tietenkin epäillään järjen käyttöä kun muuta yhtä helppoa syytä ei keksitä!
      Miten nainen ei itse tietäisi ongelmien yhteyksiä. Ei kai pimppa turpoa "käyttökelvottomaksi" mielialan takia tai iho- ongelmat johdu sydämen "ongelmista". Noita syitä minulle on ehdotettu oireiden syiksi. Synteettinen kierukkahan kuulemma vaikuttaa vain paikallisesti kohtuun, ei muualle. Hormoni annoskin on niin niin pieni.
      Onko kohtu kone jossa ei ole verenkiertoa, kysyn vaan! Onko naisen hormonituotanto kehon yksikkö, joka on täysin erillinen muusta hormonituotannosta! Ei ole! Sen kyllä lääkärinkin pitäisi tietää kouluja käyneenä. Onneksi on google olemassa, ei tarvitse kaikkia uskomuksia ja luuloja uskoa todeksi, vaikka "auktoriteetti" niin vaatisikin.

    • Anonyymi

      Seksimäärä väheni kuudesta noin kolmeen tai neljään viikossa, mutta miehelleni se riittää. Orgasmin saamiseen se ei kuitenkaan vaikuttanut. Itse olen aasialaisgeenisenä naisena tottunut paljon aktiivisempaan seksielämään, mutta ehkä nyt edustan paremmin keskimääräistä yli 4-kymmpistä suomalaisnaista.

    • Anonyymi

      Kuka muuten vastaa ympäristöongelmista joita synteettiset hormonivalmiste-jäämät aiheuttavat luonnossa? Hormonijäämät päätyvät jätevedenpuhdistamoilta järviin! Niin kovia myrkkyjä ovat, että jatkavat "ehkäisyä" vesistöissä! Eipä kalat enää piittaa lisääntymisestä vaan kenties valitsevat vapaan ja itsenäisen tavan elää elämänsä "muu-sukupuolisena! Lue Oulun yliopistossa aihetta koskeva tutkimus/tutkielma ja aiheeseen liittyvät lähdeluettelon opukset. Eikös Mirena ole USA;ssa jo kielletty tuote haittavaikutustensa vuoksi?
      Suomessa lääkevalmisteista eniten juuri Minerasta on tehty valituksia.

      Joillekin naisille käy, toisille ei! Luonto ei kuitenkaan kiitä! Luonnossakin "sateenkaari-väki" lisääntyy; kaloissa muutoksia on jo kauan havaittu.
      Miksi Minera kierukan pakkausselosteessa olisi niin paljon haittavaikutuksia, jos se ei olisi myrkky?
      Se pitää HETI poistaa jos huomaa olevansa raskaana sen kanssa, miksi ihmeessä turvallinen ehkäisy..... ehkä se todellakin abortoi noissa tapauksissa, mene ja tiedä!
      Kuka on tilastoa em tapauksista pitänyt?

      Miljardimarkkinat "Minera-tehtaat" ovat Suomen Turkuun tuoneet ja heidän valloitusretki kehitysmaihin on kuulemma vasta alullaan. Minnekäs hormonisaaste kehitysmaista menee muualle kuin meriin. Kiva sen on siellä sitten suomalaisten "hormonien" seurustella öljylauttojen mikromuovien...kanssa ja tuottaa lisää kaikkea kivaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe