Väärän paikan raapiminen

Alysa

Miten saan kissani lopettamaan oven raapimisen? Olen ostanut elainkaupasta karkotetta, mutta sillä ei ole mitään tehoa.

10

5017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilkkilän kissat

Osta kissalle kunnollinen kiipeilypuu. Suihkuta kiipeilypuuta kissanminttusuihkeella. Leikkaa kissan kynsiä hieman. Näillä on toiminut meillä.

• Alysa

Kissan kynnet on juuri leikattu. Kiipeylypuu on ostettu joskus, mutta kissa ei tykännyt siitä ollenkaan. Nykyään on sellanen raapimislauta, jota kissa on älynnyt ruveta raapimaan, mutta raapii edelleen myös ovea. Alkaa keinot olla aika vähissä. Muutakin aktiviteettia on, leluja ym, mutta se ovi vaan kiinnostaa.

• MerjaKZ
        Alysa kirjoitti:

Kissan kynnet on juuri leikattu. Kiipeylypuu on ostettu joskus, mutta kissa ei tykännyt siitä ollenkaan. Nykyään on sellanen raapimislauta, jota kissa on älynnyt ruveta raapimaan, mutta raapii edelleen myös ovea. Alkaa keinot olla aika vähissä. Muutakin aktiviteettia on, leluja ym, mutta se ovi vaan kiinnostaa.

Raapiiko kissa ulko-ovea=haluaa ulos. Muuta ovea=haluaa sen auki. Kissat inhoavat suljettuja ovia!
        Kokeile seuraavia apuja (meillä auttoi):
        Aina, kun raapii
        1. sano nätisti, mutta painokkaasti EI ja hae hellävaroen pois, anna samalla esim. rypistetty sanomalehti leikkiin. Leiki vähän aikaa ja kehu.
        2. sano kovalla äänellä jokin äänne, joka kiinnittää huomion esim. Ä (ei ää). Pyydä luoksesi näyttämällä herkkupalaa, kehu ja silitä.
        3. sano Ä ja ruiskauta vesipyssyllä kylkeen. Ota kissa ovelta pois, sano EI ja silitä. Ainakin vähäksi aikaa ovi unohtuu, sillä kisun pitää nuolla itsensä kuivaksi.

Tärkeää on, että kisulla on aina mielenkiintoista tekemistä. Ehkä jokin pieni, rapiseva pesäkololaatikko voisi olla hyvä uusi mielenkiinnon kohde?!

Tsemppiä ja hermoja!
        T. Merja sekä oppineet 2,5 v. kollit Kurre ja Zorro

• Alysa
        MerjaKZ kirjoitti:

Raapiiko kissa ulko-ovea=haluaa ulos. Muuta ovea=haluaa sen auki. Kissat inhoavat suljettuja ovia!
        Kokeile seuraavia apuja (meillä auttoi):
        Aina, kun raapii
        1. sano nätisti, mutta painokkaasti EI ja hae hellävaroen pois, anna samalla esim. rypistetty sanomalehti leikkiin. Leiki vähän aikaa ja kehu.
        2. sano kovalla äänellä jokin äänne, joka kiinnittää huomion esim. Ä (ei ää). Pyydä luoksesi näyttämällä herkkupalaa, kehu ja silitä.
        3. sano Ä ja ruiskauta vesipyssyllä kylkeen. Ota kissa ovelta pois, sano EI ja silitä. Ainakin vähäksi aikaa ovi unohtuu, sillä kisun pitää nuolla itsensä kuivaksi.

Tärkeää on, että kisulla on aina mielenkiintoista tekemistä. Ehkä jokin pieni, rapiseva pesäkololaatikko voisi olla hyvä uusi mielenkiinnon kohde?!

Tsemppiä ja hermoja!
        T. Merja sekä oppineet 2,5 v. kollit Kurre ja Zorro

Kissa ei raavi ulko-ovea, vaan väliovea. Jos siihen ei ole pääsyä, niin samanlainen vessan ovi (joka on auki) kelpaa myös. Olen sanonut ei ja käyttänyt muita ääniä, mutta kissa ei ole huomaavinaankaan. Kun nousen sängystä kissa lopettaa ja juoksee pois. Kun menen takaisin sänkyyn, kissa menee takaisin ovelle. Olen suihkauttanut myös vettä suihkupullolla, mikä karkottaa kissan vain hetkeksi. Vesipyssyä en ole vielä kokeillut.
        Kissa tekee tätä enimmäkseen yöllä, noin tuntia paria ennen kuin minun pitää herätä, enkä jaksaisi hirveän pitkään telmiä kissan kanssa aamuyöstä. Ärsyttää kun yleensä tietää että sen yön unet oli nyt sitten siinä.

• H
        Alysa kirjoitti:

Kissa ei raavi ulko-ovea, vaan väliovea. Jos siihen ei ole pääsyä, niin samanlainen vessan ovi (joka on auki) kelpaa myös. Olen sanonut ei ja käyttänyt muita ääniä, mutta kissa ei ole huomaavinaankaan. Kun nousen sängystä kissa lopettaa ja juoksee pois. Kun menen takaisin sänkyyn, kissa menee takaisin ovelle. Olen suihkauttanut myös vettä suihkupullolla, mikä karkottaa kissan vain hetkeksi. Vesipyssyä en ole vielä kokeillut.
        Kissa tekee tätä enimmäkseen yöllä, noin tuntia paria ennen kuin minun pitää herätä, enkä jaksaisi hirveän pitkään telmiä kissan kanssa aamuyöstä. Ärsyttää kun yleensä tietää että sen yön unet oli nyt sitten siinä.

Älä ainakaan huomioi kissaa aamuyön raapimisesta mitenkään, ei leikkituokiota, äläkä näytä edes että heräsit. Kaikenlainen, negatiivinenkin huomio palkitsee kissan! Laita vaikka korvatulpat muutamaksi yöksi. Uskon että kissasi tarkoituksena on vain saada seuraa, kissathan on monesti juuri tuolloin aamuyön tunteina virkeimmillään ja silloin kissalle voisi järjestää jotain tekemistä itsekseen, oletko kokeillut namien piilottelua, aktivointipalloa tai vaikka pahvilaatikkoa...

Voisitko ottaa kissan mukaasi makkariin nukkumaan (vessa ja vesikuppi mukaan!) yön ajaksi? Jos kissa on tottunut vain noita kahta ovea raapimaan, niin makkarissa siihen ei olisi mahdollisuutta;) Makkariin voisi sitten sijoittaa kiipeilypuun ja vaikka kissanmintulla höystetyn makuupaikan viihtyvyyden maksimoimiseksi:)

• jussin mamma
        H kirjoitti:

Älä ainakaan huomioi kissaa aamuyön raapimisesta mitenkään, ei leikkituokiota, äläkä näytä edes että heräsit. Kaikenlainen, negatiivinenkin huomio palkitsee kissan! Laita vaikka korvatulpat muutamaksi yöksi. Uskon että kissasi tarkoituksena on vain saada seuraa, kissathan on monesti juuri tuolloin aamuyön tunteina virkeimmillään ja silloin kissalle voisi järjestää jotain tekemistä itsekseen, oletko kokeillut namien piilottelua, aktivointipalloa tai vaikka pahvilaatikkoa...

Voisitko ottaa kissan mukaasi makkariin nukkumaan (vessa ja vesikuppi mukaan!) yön ajaksi? Jos kissa on tottunut vain noita kahta ovea raapimaan, niin makkarissa siihen ei olisi mahdollisuutta;) Makkariin voisi sitten sijoittaa kiipeilypuun ja vaikka kissanmintulla höystetyn makuupaikan viihtyvyyden maksimoimiseksi:)

raapii vessan ovea aamuyöstä. Isätä toi fanerilevyn ja se vetäistään oven suojaksi kun kissa viedään vessaan joskusn aamuyöstä. Koska alkaa mellastaa eikä talvella voi laskea ulos. Päivällä raapii vessan ovea herättääkseen huomiota ja kävelee sitten ikkunalle- haluaa tarhaa tai käövele eulko-ovelle- haluaa varastoon. Mitä siitä jos raapiikiin, ei ne kissan kynnet oveen kovin herkästi jälkiä tee ja jos pelkää jlkiä, niin panee oveen suojan, esim jokin levy jota voi kiskasita oven suojaksi kissan ollessa oven takana tai sitten vaikka asentaa peilin sille korkeudelle, mihin kissan tassut yltää, ellei sitten kiinnittä oveen raapimisalustaa, raanun tai vastaavan ja tuumii että kynsi vaan, kattiseni.

• oppii nopeasti

kun kisu aikookin raapia ovea, sano ptssssssshh! eli sähise sille. sitten menet rauhallisesti sen luokse, viet kisun sallitulle raapimispaikalle, ja itse "kynsi" sitä sallittua paikkaa ja katso samalla kissaa silmiin. meillä toimi tämä! sitten kun kissa raapii sallittua raapimispuuta, silitä ja kehu. kissalla on vain eri käsitys oikeasta raapimispaikasta, sinun tehtäväsi on näyttää, mitä saa raapia ja mitä ei :)

• Alysa

Kissa nukkuu nykyään häkissä.

• Saa nukkua rauhassa

Ei karkote tehoa,tein itse saman virhee.Minunkin kissa raapi ovia ja seiniä.
      Sitten ostin Prismasta (saa varmaan muistakin kaupoista ) CATNIP SPRAY : tä
      sitä kun suihkuttaa tai pyyhkii seiniin ja niihin paikkoihin mihkä se raapii ,niin se auttaa.
      Se ei ole karkote vaan mielihyvää tuottavaa ja siksi se ei raavi niitä paikkoja missä sitä on.
      Sevaikutus kestää aina muutaman päivän ja sitten olen laittanut sitä uudestaan.

• nyanmiu

Minun kissani tekee samaa koska sillä on tylsää yöllä..ja monesti jos haluu ruokaa..herättelee minua ainakin 3 kertaa yön aikana että haluaa ruokaa..sitten joskus 6-9 aamulla se onneksi nukkuu..mutta saa sitä yöllä ravata ja hoivaa ku pikku lasta :DD
      se siis raapii tota vaatekaapin ovea ja tuijottaa minua..se on tajunnut että herään siitä...on ne kissat niin hassuja..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      19
      2605
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1654
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26