Onkohan kaikki hyvin?

Neljän äiti

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Minulla on takana neljä onnistunutta raskautta ja kaksi varhaista keskenmenoa. Kaikissa raskauksissa pahoinvointi on ollut voimakasta ja keskenmenot päättyivät verenvuotoon. Nyt olen taas raskaana, viikoja tasan 7 tänään. Pientä pahoinvointia yritti olla, mutta se loppui kuin seinään vajaa viikko sitten ja pari päivää oli täysin oireetonta. Nyt on kohtua supistellut selkeästi, vaikka siis viikkoja ei olekaan tämän enempää. Minua huolestuttaa jo tuo pahoinvoinnin ja muiden oireiden puuttuminen, mutta yhdistettynä supistuksiin olen suunnilleen varma, että vauva ei ole hengissä enää. Onko muilla kokemusta täysin oireettomista raskauksista (oireellisten jälkeen) tai supistuksista näin aikaisilla viikoilla? Supistukset eivät ole kivuliaat, verenvuotoja tai muita oireita ei ole. Voisiko raskautta varmentaa esimerkiksi raskaustestillä vielä, vai näyttääkö se positiivista, koska mahdollinen kuollut alkio ei ole tullut ulos? Mitä kannattaisi tehdä, vai odotanko vain neuvolaa? Aikaa ei edes ole vielä varattu.

5

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvolan tiskille hakemaan lähete raskaustestiin. Et tarvitse lääkärin lähetettä ja vastauksen saat samana päivänä. 2 keskenmenoa historiassa jos plussaat niin oletan, että saat lähetteen polille.

    • 3+3

      HCG vielä on koholla jonkin aikaa ja testi näyttää positiivista vaikka raskaus olisikin keskeytynyt. En oikein ymmärrä miksi sinne neuvolaan kannattaisi mennä teettämään raskaustestiä?


      Minä menisin sinuna yksityiselle ultraan, sillä se asia selviää.

    • Joko tiedät?

      Ymmärrän huolesi, mutta tuossa tilanteessa et voi kun odottaa, kuinka käy. Jos rahaa on yksityiseen ultraan, niin sieltä saat hetkeksi mielenrauhan, mutta tiedäthän, että sama epävarmuus iskee hetken päästä uudestaan. Keskenmenojen jälkeen raskaudet on henkisesti rankkoja jatkuvan epäilyn takia.
      Mutta 7-viikkoisessa raskaudessa ei tosiaan ole kyse VAUVASTA, sehän on vielä alkio! Ei todellakaan vielä pieni ihminen. Tässä asiassa kannattaa pitää järkiseikat mielessä ja olla tunteilematta. Alkiosta saattaa kasvaa sikiöstä, ja siitä tulee synnyttyään vauva, mutta muutaman sentin mittainen kippura ei ole vielä vauva.
      Mulla takana täysiaikaisen lapsen menetys sekä keskenmeno rv 13, ja sen voin sanoa, että keskenmeno noista huomattavasti helpompi kokemus.
      Raskaus voi jatkua normaalisti, vaikka oireita ei olisi, vaikka "kuukautisetkin" tulisivat, vaikka vatsa olisi tai ei olisi kipeä jne. Keskenmeno voi tulla täysin yllättäen, vuoto voi alkaa heti rajuna tai se voi puuttua kokonaan, sikiö voi olla kohdussa kuolleena viikkoja, ennen kuin mitään tulee ulos. Oireista ei voi juuri päätellä mitään.

      • Neljän äiti

        Aika monella muulla on takana paljon pahempiakin kokemuksia kuin "vain" täysiaikaisen vauvan menetys. Esimerkiksi moni on menettänyt koko perheensä auto-onnettomuudessa ja vielä vammautunut itsekin loppuelämäkseen. Joten eipä sinulla ole mitään oikeutta surra omaa menetystäsi, se on vain pieni verrattuna moneen muuhun.

        Tämähän on se sanoma, mitä sinä keskenmenon kokeneille toitotat. Se, että sinä olet kokenut jotain pahempaa, ei todellakaan helpota niitä, jotka kokevat jotain ehkä vähemmän rankkaa. Tuo alkion tai vauvan määritelmä taas on ihan henkilökohtainen. Jos siis sinä pystyt ajattelemaan sitä vain jonain soluröyppiönä, niin ole onnellinen. Minulle se on vauva, jolla on jo koko geneettinen perimä muodostunut ja vaikka se radikaalisti vielä kasvaa ja muuttaa muotoaan, niin se on silti se vauva heti hedelmöityshetkestään asti. Ihan samoin kuin et varmaan ajattele, että vastasyntynyt ei ole vielä ihminen, se on vasta vauva. Sehän kasvaa ja muuttuukin niin paljon vuosien varrella.

        Ei, en tiedä, kuinka on käynyt. En ole käynyt ultrassa eikä neuvolassa edes yritetty kuunnella sydänääniä. Kaipa ne muutaman viikon sisällä kuuluu, jos on kuuluakseen. Siihen asti odotellaan. Pahoinvointi on palannut, mutta supistukset jatkuvat yhä.


      • ---.---
        Neljän äiti kirjoitti:

        Aika monella muulla on takana paljon pahempiakin kokemuksia kuin "vain" täysiaikaisen vauvan menetys. Esimerkiksi moni on menettänyt koko perheensä auto-onnettomuudessa ja vielä vammautunut itsekin loppuelämäkseen. Joten eipä sinulla ole mitään oikeutta surra omaa menetystäsi, se on vain pieni verrattuna moneen muuhun.

        Tämähän on se sanoma, mitä sinä keskenmenon kokeneille toitotat. Se, että sinä olet kokenut jotain pahempaa, ei todellakaan helpota niitä, jotka kokevat jotain ehkä vähemmän rankkaa. Tuo alkion tai vauvan määritelmä taas on ihan henkilökohtainen. Jos siis sinä pystyt ajattelemaan sitä vain jonain soluröyppiönä, niin ole onnellinen. Minulle se on vauva, jolla on jo koko geneettinen perimä muodostunut ja vaikka se radikaalisti vielä kasvaa ja muuttaa muotoaan, niin se on silti se vauva heti hedelmöityshetkestään asti. Ihan samoin kuin et varmaan ajattele, että vastasyntynyt ei ole vielä ihminen, se on vasta vauva. Sehän kasvaa ja muuttuukin niin paljon vuosien varrella.

        Ei, en tiedä, kuinka on käynyt. En ole käynyt ultrassa eikä neuvolassa edes yritetty kuunnella sydänääniä. Kaipa ne muutaman viikon sisällä kuuluu, jos on kuuluakseen. Siihen asti odotellaan. Pahoinvointi on palannut, mutta supistukset jatkuvat yhä.

        Moikka, itsellänikin vähän sama tilanne että oireet kutakuinkin kadonneet. Ei mitään pahempia oireita kyll missään vaiheessa ole ollutkaan, mutta nyt ne vähäisimmätkin (väsymys, rintojen turvotus) tuntuu kadonneen. Ja viikolla 8 siis menen. Alavatsaa juili alussa aika paljon, ajattelin että jotain kohdun kasvukipuja ovat kun ei vuotoakaan ollut. Nyt ei sillain enää juili, noita repäisykipuja vaan ollut. Kuvotusta mulla oli vaan ihan alussa muutamana aamuna, ei sen pahemmin. Toivotaan, että kaikki olisi kunnossa, kutsua ultraan odottelen. Esikoinen kyseessä joten en oikein tiedä noista oikeista ym. mikä on normaalia jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe